ZAKLJUČAKO USVAJANJU PLANA AKCIJE ZA ŽIVOTNU SREDINU I ZDRAVLJE DECE U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2009. DO 2019. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 83/2009) |
1. Usvaja se Plan akcije za životnu sredinu i zdravlje dece u Republici Srbiji za period od 2009. do 2019. godine, koji je odštampan uz ovaj zaključak i čini njegov sastavni deo.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PLAN AKCIJE
ZA ŽIVOTNU SREDINU I ZDRAVLJE DECE U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2009. DO 2019. GODINE
Na Četvrtoj ministarskoj konferenciji o životnoj sredini i zdravlju koja je održana 2004. godine u Budimpešti u organizaciji Svetske zdravstvene organizacije, ministri nadležni za zdravlje i ministri nadležni za životnu sredinu potpisali su Ministarsku deklaraciju "Za budućnost naše dece". Kao jedna od obaveza na nacionalnom nivou, proistekla iz ove deklaracije, je i izrada nacionalnih planova akcije za životnu sredinu i zdravlje dece. Imajući u vidu ovu međunarodnu obavezu, a na osnovu člana 33, st. 2. i 3. Zakona o Vladi ("Službeni glasnik RS", br. 55/05, 71/05 - ispravka, 101/07 i 65/08), na sednici održanoj 9. maja 2008. godine, Vlada je donela Odluku o obrazovanju Nacionalnog komiteta za životnu sredinu i zdravlje dece, sa zadatkom da izradi Predlog nacionalnog plana akcije za životnu sredinu i zdravlje dece, da predloži aktivnosti i mere u oblasti životne sredine i zdravlja dece i da pokrene inicijativu za saradnju sa drugim organizacijama u oblasti životne sredine i zdravlja dece. U skladu sa obavezama utvrđenim navedenom odlukom Nacionalni komitet za životnu sredinu i zdravlje dece svaka tri meseca obaveštavao je o svom radu Vladu, i u predviđenom roku od godinu i po dana, a do održavanja naredne, Pete ministarske konferencije izradio tekst nacionalnog Plana akcije za životnu sredinu i zdravlje dece u Republici Srbiji za period od 2009. do 2019. godine (u daljem tekstu: Plan akcije).
Plan akcije predstavlja poseban oblik plana kojim se za nadležne organe državne uprave, jedinice lokalne samouprave i udruženja, konkretizuju ciljevi i mere koji već postoje u relevantnim strategijama koje je usvojila Vlada (Strategija održivog razvoja, Strategija javnog zdravlja) i ostalim nacionalnim dokumentima (Nacionalni program integracije), a koje su neposredno vezane za uticaje životne sredine na zdravlje dece.
Ciljevi koji se žele postići Planom akcije jesu:
- koordinacija svih relevantnih aktivnosti vezanih za smanjenje i prevenciju oštećenja dečijeg zdravlja prouzrokovanog uticajima iz životne sredine;
- uključivanje aspekata dečijeg zdravlja u sektorske politike vezane za životnu sredinu;
- uključivanje svih segmenata društva, posebno nevladinog sektora, u aktivnosti vezane za podizanje svesti javnosti o uticajima iz životne sredine na zdravlje dece;
- unapređenje dečijeg zdravlja kroz unapređenje kvaliteta životne sredine.
Pravo na zdravlje i pravo na zdravu životnu sredinu koji doprinose očuvanju zdravlja, predstavljaju ljudska prava zagarantovana Ustavom. Ovakav kompleksan i sveobuhvatan pristup podrazumeva angažovanje svih relevantnih društvenih subjekata. Plan akcije za životnu sredinu i zdravlje dece predstavlja skup svih relevantnih mera i aktivnosti sa identifikovanim nosiocima aktivnosti i indikatorima na osnovu kojih će se pratiti i procenjivati njihova realizacija. Jedan od osnovnih principa je i multidisciplinarnost i interresorna koordinacija, jer determinante zdravlja poreklom iz životne sredine predstavljaju širok spektar faktora koji utiču na zdravlje dece, kao najosetljivijeg dela populacije. Naučna saznanja o tome pretočena su u konkretne aktivnosti relevantnih donosilaca odluka i Plan akcije predstavlja kompetentan dokument kojim su predviđene aktivnosti zasnovane na činjenicama i opšteprihvaćenim naučnim saznanjima o tome kako životna sredina utiče na zdravlje dece.
Posebno treba istaći obaveze koje se odnose na delovanje na nivou jedinica lokalne samouprave, gde će i donošenje odluka vezanih za lokalne politike biti znatno kompetentnije, ukoliko se zasniva na aktivnostima predviđenim Planom akcije.
Za sprovođenje Plana akcije neophodno je jačanje institucionalnih, zakonodavnih i finansijskog okvira koji treba da omoguće njegovo sprovođenje.
2. METODOLOGIJA IZRADE PLANA AKCIJE
Plan akcije odnosi se na period od 2009. do 2019. godine. Ovim planom određeni su prioriteti, koji su iskazani kao četiri prioritetna cilja koji su bili prihvaćeni na Četvrtoj ministarskoj konferenciji o životnoj sredini i zdravlju kao jedinstveni regionalni prioritetni ciljevi za ceo region Evrope, i oni su predstavljali okvir za definisanje aktivnosti u okviru Republike Srbije, uzimajući u obzir trenutno stanje u ove četiri oblasti u Republici Srbiji, postojeći strateški i zakonski okvir i opšte prihvaćena naučna saznanja o uticajima iz životne sredine na dečije zdravlje, imajući u vidu činjenicu da u Republici Srbiji ne postoji sistematičan pristup u ispitivanju uticaja životne sredine na zdravlje i da imamo nedovoljno naših sopstvenih rezultata studija uticaja životne sredine na zdravlje dece. Korišćeni su vodiči dobre prakse za ovu oblast publikovani od strane Svetske zdravstvene organizacije. Svetska zdravstvena organizacija pružila je tehničku pomoć prilikom izrade Plana akcije, a Nacionalni komitet za životnu sredinu i zdravlje dece radio je zajedno sa ekspertima Svetske zdravstvene organizacije i UNICEF-a. U rad Nacionalnog komiteta su pored eksperata, predstavnika ministarstava i institucija, predstavnika Svetske zdravstvene organizacije i UNICEF-a, bili uključeni i predstavnici udruženja. Stručna javnost kao i celokupna javnost, bila je uključena u predstavljanje radne verzije Plana akcije kroz nekoliko radionica i javnih predstavljanja. Publikovan je i materijal za podizanje svesti javnosti koji je deljen u okviru ovih aktivnosti. Izrađena je i internet prezentacija Plana akcije i relevantnih aktivnosti koja služi za komunikaciju sa javnošću. Sve ove aktivnosti finansirane su kroz pomoć Ministarstva spoljnih poslova Kraljevine Norveške Ministarstvu zdravlja, kojom je odobreno finansiranje projekta "Izgradnja kapaciteta za primenu Plana akcije za životnu sredinu i zdravlje dece u Republici Srbiji i podizanje svesti javnosti" u iznosu od 108.000,00 evra. Projekat je počeo decembra 2008. i završiće se decembra 2009. godine.
U širokom procesu konsultacija u toku izrade Plana akcije odlučeno je da se plan izradi za period od deset godina, jer je to, stručno-metodološki gledano, najkraći period u kome se mogu integralno, za sva četiri cilja, postići merljivi rezultati.
Za sprovođenje aktivnosti iz Plana akcije planirano je obrazovanje Grupe za praćenje sprovođenja aktivnosti predviđenih Planom akcije, kao radnog tela Vlade.
Na Četvrtoj ministarskoj konferenciji o životnoj sredini i zdravlju, usvojena su četiri osnovna prioriteta za region Evrope u okviru kojih pojedine države treba da odrede svoje nacionalne aktivnosti. Ova četiri prioriteta su:
1. Regionalni prioritet I - Voda i sanitacija;
2. Regionalni prioritet II - Udesi, povrede i fizička aktivnost;
3. Regionalni prioritet III - Kvalitet vazduha;
4. Regionalni prioritet IV - Hemijski, fizički i biološki agensi i zdravlje na radu.
U okviru četiri navedena prioriteta planirani su dugoročni i srednjoročni ciljevi, a u okviru srednjoročnih ciljeva pojedine jasno definisane aktivnosti koje imaju za cilj da stvore uslove za primenu ostalih planiranih mera, da unaprede sistem praćenja kvaliteta životne sredine ali i praćenja uticaja pojedinih štetnosti iz životne sredine na zdravlje dece kroz izradu pojedinih studija, novih registara i izradu kompjuterskog programa i sistema za praćenje najvažnijih indikatora životne sredine i zdravlja, onako kako je to predviđeno ENHIS (Environmental National Health Information System - Nacionalni informacioni sistem za životnu sredinu i zdravlje) bazom podataka koja se primenjuje u zemljama Evropske zajednice, ali je i preporučena od strane Svetske zdravstvene organizacije za primenu u svim zemljama evro-regiona Svetske zdravstvene organizacije, kao najkompletniji minimalni set indikatora za praćenje uticaja životne sredine na zdravlje dece. Ova aktivnost, pored aktivnosti koje se odnose na novonastale potrebe adaptacije u reagovanju na uticaj klimatskih promena na zdravlje, predstavljaju aktivnosti koje su zajedničke za sva četiri evropska prioriteta i prikazane su na kraju Plana akcije. Naime, klimatske promene predstavljaju u ovom delu Evrope nezaobilazni faktor u planiranju aktivnosti u vezi sa uticajem na zdravlje, naročito u letnjim mesecima u talasima vrućine, što zahteva posebno angažovanje svih aktera u funkcionisanju društva, a naročito zdravstvenog sistema, da odgovori posebnim potrebama povećanog korišćenja zdravstvenih usluga u periodima izloženosti ekstremno visokim temperaturama, naročito za dečiju populaciju koja je posebno osetljiva.
Najosetljiviji deo dečije populacije na uticaje iz životne sredine, posebno kod aerozagađenja, su deca starosti do četvrte godine života, te je u mnogim aktivnostima ovaj deo dečije populacije u posebnom fokusu. Pri izradi Plana akcije posebno je uzeta u obzir činjenica da deca nisu mali ljudi i da je njihov način reagovanja na uticaje iz životne sredine drugačiji od onoga kod odraslih osoba, a da su u posebnim periodima svoga rasta i razvoja posebno osetljivi za pojedine uticaje, naročito kod delovanja hemikalija, kada su uticaji pojedinih hemikalija naročito izraženi jer dečija fiziologija omogućava njihovu interakciju sa procesima koji se specifično odvijaju pri razvoju pojedinih organa, na takav način da predstavljaju posebne "prozore osetljivosti", kada ova interakcija predstavlja posebnu opasnost po dečije zdravlje. U svetlu ovih činjenica, planirana je zajednička aktivnost uvođenja posebnog pedijatrijskog "zelenog kartona" u kome će pedijatri evidentirati posebne uticaje iz životne sredine na zdravlje deteta koji mogu da predstavljaju uzrok pojave pojedinih patoloških stanja kod dece. Do sada je malo pažnje obraćano na ovu vrstu podataka kod pojedinačnog obraćanja dece pedijatrima. Takođe, posebnu teškoću u radu pri izradi ovog plana akcije, predstavljala je činjenica da kod nas gotovo uopšte ne postoje studije analize uticaja postojećeg stanja životne sredine na zdravlje dece, te su korišćeni rezultati studija iz drugih zemalja, naročito onih sa sličnim stanjem u životnoj sredini.
Posebno treba istaći činjenicu da je Republika Srbija jedna od poslednjih zemalja u Evropi, ali i u svetu, koja se nije pridružila akciji Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP - United Nations Environment Program) za zabranu upotrebe olovnog benzina do kraja 2008. godine. Olovo iz benzina predstavlja jednu od najvećih pretnji dečijem zdravlju i sa veoma visokom verovatnoćom prouzrokuje umerenu mentalnu retardaciju kod dece izložene povišenim koncentracijama olova u životnoj sredini (deca koja žive ili idu u školu u blizini prometnih saobraćajnica posebno su ugrožena). Na žalost, kod nas ne postoji ni jedna studija koja proučava stanje u Republici Srbiji, ali pošto se naša deca ni po čemu ne razlikuju od druge dece, tvorci ovog plana akcije samo su se mogli u svom stavu, pridružiti inicijativi za zabranu upotrebe olovnog benzina. Kako je Strategija održivog razvoja već usvojena, mogli smo samo da ponovimo već ustanovljen rok za zabranu upotrebe olovnog benzina, a to je 2015. godina. Važno je napomenuti da sama zabrana ne povlači nikakve materijalne troškove, jer sva motorna vozila, bez obzira na starost i tip, mogu da koriste bezolovni benzin.
4. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENJE PLANA AKCIJE
Finansijska sredstva potrebna za realizaciju aktivnosti predviđenih Planom akcije u 2009. godini već su opredeljena Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu u okviru resornih ministarstava, a u skladu sa planiranim aktivnostima za ovu godinu.
U postupku donošenja zakona o budžetu Republike Srbije za svaku narednu godinu, razmatraće se zahtevi za obezbeđenje sredstava za sprovođenje aktivnosti planiranih Planom akcije, radi dostizanja postavljenih ciljeva. Plan akcije sprovodiće se u skladu sa bilansnim mogućnostima Republike Srbije.
PLAN AKCIJE ZA ŽIVOTNU SREDINU I ZDRAVLJE DECE U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2009. DO 2019. GODINE
Regionalni prioritet I - Voda i sanitacija
DUGOROČNI CILJ I - do 2019. godine doprineti unapređenju pristupa adekvatnim i bezbednim izvorištima vodosnabdevanja i odgovarajućoj sanitaciji za decu |
Srednjoročni cilj 1 - harmonizacija relevantnih zakonskih propisa sa pravom EU. Srednjoročni cilj 2 - uspostavljen sistem za praćenje oboljevanja dece usled hemijske neispravnosti vode za piće (koji podrazumeva i sistem monitoringa faktora iz životne i radne sredine koji utiču na zdravlje dece i omladine koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka) Srednjoročni cilj 3: smanjen broj obolele dece usled mikrobiološki i hemijski zagaćene vode za piće (10% do 2015, dodatnih 5% do 2018, pri čemu se kao polazno stanje uzima 2012.) Srednjoročni cilj 4: smanjenje obolevanja dece usled neadekvatne sanitacije (10% do 2015. dodatnih 5% do 2018. pri čemu se kao polazno stanje uzima 2012.) |
SREDNJOROČNI CILJ 1. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Harmonizacija relevantnih zakonskih propisa sa pravom EU |
Postojeća zakonska regulativa usklađena sa pravom EU i doneta nova usklađena zakonska regulativa |
• Broj donetih relevantnih zakona i podzakonskih akata |
"Službeni Glasnik RS" |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 1.1. |
Identifikovani svi sektori, zakoni i podzakonski akti povezani sa vodom i sanitacijama |
broj identifikovanih sektora, zakona i podzakonskih akata |
Izveštaj o analizi zakonskih propisa |
Ministarstvo zdravlja; Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede; Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja |
2010. |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 1.2. |
Inovirani stari i usvojeni novi zakoni i podzakonski akti potvrđen Protokol o vodi i zdravlju |
- Broj usklađenih i usvojenih zakona i pravilnika (podzakonskih akata) |
Izveštaj o procesu usklađivanja i napretku Službeni Glasnik Republike Srbije |
Ministarstvo zdravlja; Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede; Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja |
2011. |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 1.3 |
Potvrđen Protokol o vodi i zdravlju |
Zakon o ratifikaciji Protokola o vodi i zdravlju |
"Službeni Glasnik Republike Srbije" |
Ministarstvo zdravlja; Ministarstvo poljoprivrede. šumarstva i vodoprivrede; Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja |
2011. |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 2. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Uspostavljen sistem za praćenje obolevanja dece usled hemijske neispravnosti vode za piće (koji podrazumeva sistem monitoringa faktora iz životne i radne sredine koji utiču na zdravlje dece i omladine koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka) |
Prave se redovni statistički izveštaji o uzrocima oboljevanja dece kao posledice hemijske neispravnosti vode za piće |
• Procenat vodovoda sa organoleptičkom i hemijskom neispravnošću vode za piće |
|
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 2.1 |
Registar je formiran |
- Broj toksičnih hemijskih supstanci u registru iznad MDK u odnosu na ukupan broj toksičnih supstanci u vodi za piće prema važećem Pravilniku |
Novi pravilnik o higijenskoj ispravnosti vode za piće u skladu sa EU legislativom |
Ministarstvo zdravlja; Institut za javno zdravlje Srbije "dr Milan Jovanović - Batut" (u daljem tekstu: institut) i mreža instituta i zavoda za javno zdravlje |
od 2010. do 2011. |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 2.2 |
Registar je formiran |
Broj dece obolele od izloženosti kancerogenim hemijskim supstancama u vodi za piće |
Pravilnik o higijenskoj ispravnosti vode za piće |
Ministarstvo zdravlja; Institut i mreža instituta i zavoda za javno zdravlje |
od 2010. do 2011. |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 3. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Smanjen broj obolele dece usled mikrobiološki i hemijski zagađene vode za piće (10% do 2015. dodatnih 5% do 2018. pri čemu se kao polazno stanje uzima 2012.) |
- Poboljšan monitoring kvaliteta vode za piće u školskim i predškolskim ustanovama za 10% |
• Broj uzoraka, dinamika uzorkovanja i obim analiza u okviru monitoringa kvaliteta vode za piće u školama i predšk. ustanovama. |
Izveštaji instituta i zavoda za javno zdravlje |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 3.1 |
Baza podataka o kvalitetu vode uspostavljena u svim objektima gde borave deca |
- Broj izveštaja o kvalitetu vode koje izrađuje baza podataka |
Izveštaji o bazi podataka |
Institut i mreža instituta i zavoda za javno zdravlje |
od 2012. do 2015. |
|
AKTIVNOST 3.2 |
Smanjena stopa obolevanja od bolesti čiji je uzrok zagađena voda za piće |
- Broj mernih mesta na kojima se kontroliše voda za piće |
Izveštaj o bolestima školskih dispanzera |
Institut, mreža instituta i zavoda za javno zdravlje, sanitarna inspekcija. |
od 2012. do 2015. |
|
AKTIVNOST 3.3 |
Smanjene stope obolevanja od bolesti "prljavih ruku" |
- Broj edukovanih učenika |
Godišnji izveštaj o sanitarno-higijenskim prilikama u školskim objektima i domovima za decu i omladinu u sistemu socijalne zaštite: |
Ministarstvo prosvete; |
od 2012. do 2018. |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 4. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Smanjenje obolevanja dece usled neadekvatne sanitacije (10% do 2015, dodatnih 5% do 2018, pri čemu se kao polazno stanje uzima 2012.) |
- Poboljšano adekvatno i bezbedno vodosnabdevanje u predškolskim i školskim ustanovama i u domovima za decu i omladinu u sistemu socijalne zaštite za 10% |
• Broj škola i predškolskih ustanova koje su priključene na centralni vodovodni sistem i broj priključen na lokalni vodovod; |
Godišnji izveštaji |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 4.1 |
Smanjena stopa obolevanja usled fekalno oralnih infekcija kod dece koja borave u vaspitno obrazovnim ustanovama i kod dece i mladih u sistemu socijalne zaštite |
- broj oralno-fekalnih infekcija kod dece koja borave u vaspitno obrazovnim ustanovama i kod dece i mladih u sistemu socijalne zaštite |
Izveštaji o kretanju zaraznih bolesti u Republici Srbiji; |
Jedinice lokalne samouprave |
od 2012. do 2018. |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 4.2 |
Poboljšani sanitarno-higijenski uslovi u školama, predškolskim ustanovama i domovima socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine |
Broj obolelih od bolesti "prljavih ruku" |
Izveštaj o bolestima školskih dispanzera |
Jedinice lokalne samouprave |
od 2012. do 2018. |
|
Regionalni prioritet II - Udesi, povrede i fizička aktivnost
DUGOROČNI CILJ II - do 2019. godine, unapređena bezbednost životne sredine i povećana fizička aktivnost dece radi smanjenja umiranja, invaliditeta, povređivanja i obolevanja dece. |
Srednjoročni cilj 1 - Usaglašavanje relevantne zakonske regulative sa EU. Srednjoročni cilj 2 - Unapređivanje sistema za praćenje uzroka mortaliteta, morbiditeta i invaliditeta dece nastalih kao posledica delovanja spoljnih faktora (koji podrazumeva sistem monitoringa faktora iz životne i radne sredine koji utiču na zdravlje dece i omladine koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka). Srednjoročni cilj 3 - Smanjenje broja smrtno stradale i broja teško povređene dece (do 2012, smanjen broj smrtno stradale i broj teško povređene dece za 2% u odnosu na 2008, za još 5% do 2015. i za još 10% do 2018, pri čemu se kao polazno stanje uzima 2008.). Srednjoročni cilj 4 - Povećanje nivoa fizičke aktivnosti dece u školama (do 2012, povećan nivo fizičke aktivnosti dece u školama za 2% u odnosu na 2008, za još 5% do 2015. i za još 7% do 2018, pri čemu se kao polazno stanje uzima 2008.). |
SREDNJOROČNI CILJ 1. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||
Usaglašavanje relevantne zakonske regulative sa pravom EU |
Plan akcije prepoznat u propisima Srbije i sprovodi se u skladu sa preporukama EU |
• broj usvojenih relevantnih zakona i podzakonskih akata |
"Službeni glasnik RS" |
||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|
AKTIVNOST 1.1 |
Identifikovani svi sektori, zakoni i podzakonski akti sa preporukama za izmenu. |
- broj identifikovanih sektora, zakona i podzakonskih akata |
izveštaj studije |
Grupa za sprovođenje Akcionog plana |
2010. |
Budžet Republike Srbije |
|
AKTIVNOST 1.2 |
Inovirani i usvojeni novi zakoni i podzakonski akti u skladu sa EU regulativom / acquis communitaire |
- broj usaglašenih zakona |
"Službeni glasnik RS" |
Resorna ministarstva |
2012. |
Budžet Republike Srbije |
|
SREDNJOROČNI CILJ 2. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||
Unapređivanje sistema za praćenje uzroka mortaliteta, morbiditeta i invaliditeta dece nastalih kao posledica delovanja spoljnih faktora (koji podrazumeva sistem monitoringa faktora iz životne i radne sredine koji utiču na zdravlje dece i omladine koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka) |
Baza podataka i statistički izveštaji koji daju potpunu analizu uzroka mortaliteta i invaliditeta dece prouzrokovanih spoljnim faktorima |
• procenat zdravstvenih ustanova (u odnosu na definisane posmatrane institucije) koje šalju u skladu sa ENHIS-om potpune izveštaje za registar o uzrocima povreda |
|
||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|
AKTIVNOST 2.1. |
Populacioni registar je izrađen; Registar postavljen u funkciju i generiše izveštaje |
procenat zdravstvenih ustanova (u odnosu na definisane opservacione institucije) koje šalju kvalitetne i potpune izveštaje za registar o uzrocima povreda |
Godišnji izveštaj Instituta |
Institut i zavodi za javno zdravlje |
2015. |
Budžet Republike Srbije |
|
AKTIVNOST 2.2. |
Program dopunskih ciljanih istraživanja ugrađen u program statističkih istraživanja |
- broj uključenih parametara za identifikaciju uzroka povređivanja u postojeća ciljanja istraživanja i broj novih parametara koji su uvedeni |
Izveštaji ciljnih istraživanja |
Institut i mreža instituta i zavoda za javno zdravlje |
2012. |
Budžet Republike Srbije |
|
SREDNJOROČNI CILJ 3. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||
Smanjenje broja smrtno stradale i broja teško povređene dece u saobraćajnim nesrećama i nesrećama u domaćinstvu |
Smanjenje broja smrtno stradale i broja teško povređene dece nastalih kao posledica saobraćajnih nesreća i povreda u domaćinstvu (do 2012, broj smrtno stradale i broj teško povređene dece smanjen za 2% u odnosu na 2008, za još 5% do 2015. i za još 10% do 2018, pri čemu se kao polazno stanje uzima 2008). |
• mortalitet dece čiji je uzrok saobraćajna nesreća |
• Izveštaji saobraćajne policije (MUP-a) |
||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|
AKTIVNOST 3.1 |
Izrađena Studija postojećeg stanja bezbednosti dece u zoni vaspitno-obrazovnih ustanovama sa utvrđenim pojedinim tipskim rešenjima za tehničko regulisanje saobraćaja |
Izrađena studija |
Izveštaji o radu nosioca aktivnosti |
JP "Putevi Srbije"; Ministarstvo infrastrukture |
2011. |
Budžet Republike Srbije; |
|
AKTIVNOST 3.2 |
Unapređeno znanje i veštine edukatora |
- Broj polaznika edukacije |
Izveštaji nosilaca aktivnosti o realizaciji edukacije |
Instituti i zavodi za javno zdravlje, druge zdravstvene ustanove |
2010. do 2015. |
Budžet RS (donacije) |
|
AKTIVNOST 3.3 |
Unapređena svest opšte javnosti o prevenciji povređivanja dece |
- Broj javnih manifestacija |
Izveštaji nosilaca aktivnosti |
Relevantna ministarstva, lokalna samouprava, Instituti i zavodi za javno zdravlje, druge zdravstvene ustanove, predškolske ustanove, masmediji |
2011. do 2018. |
Budžet RS (donacije) |
|
AKTIVNOST 3.4 |
Poboljšana bezbednost saobraćaja u okolini vaspitno-obrazovnih ustanova i tehničko saobraćajni uslovi u okolini ustanova socijalne zaštite za decu |
- Broj vaspitno-obrazovnih ustanova pokrivenih saobraćajno tehničkim merama; |
Izveštaj organa nadležnih za saobraćaj |
JP "Putevi Srbije"; Ministarstvo infrastrukture |
od 2011. do 2016. |
Budžet Republike Srbije; |
|
AKTIVNOST 3.6 |
Povećanje nivoa svesti o bezbednosti dece u saobraćaju i smanjenje broja povređene i smrtno stradale dece u saobraćaju |
- Broj dece povređene u saobraćaju; |
Izveštaji saobraćajne policije (MUP-a); |
Ministarstvo unutrašnjih poslova; |
od 2011. do 2017. (na svake dve godine) |
Budžet Republike Srbije |
|
SREDNJOROČNI CILJ 4. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||
Povećanje nivoa fizičke aktivnosti dece u školama (do 2012, povećan nivo fizičke aktivnosti dece u školama za 2% u odnosu na 2008, za još 5% do 2015. i za još 7% do 2018, pri čemu se kao polazno stanje uzima 2008.) |
Povećanje nivoa fizičke aktivnosti dece u školama (do 2012, povećan nivo fizičke aktivnosti dece u školama za 2% u odnosu na 2008, za još 5% do 2015. i za još 7% do 2018. pri čemu se kao polazno stanje uzima 2008.). |
• procenat dece koja ispunjavaju standarde merenja psiho-fizičkih sposobnosti u skladu sa uzrastom |
• Dnevnici rada fizičkog vaspitanja i merenja |
||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|
AKTIVNOST 4.1 |
Unapređenje sistema za praćenje i bolje planiranje programa za fizičku aktivnost dece |
- Postavljen sistem za praćenje fizičke aktivnosti dece; |
Baza podataka Instituta i mreže zavoda za javno zdravlje |
Ministarstvo prosvete Institut i Mreža instituta i zavoda za javno zdravlje |
od 2011. do 2015. |
Budžet Republike Srbije |
|
AKTIVNOST 4.2 |
Povećan broj dece koja se igraju na novoizgrađenim i uređenim dečjim igralištima odnosno prostorima za igru na otvorenom |
- broj izgrađenih i uređenih prostora za rekreaciju; |
Finansijski izveštaji opština; |
Ministarstvo za Nacionalni i investicioni plan; |
od 2011. do 2016. |
Budžet Republike Srbije |
|
AKTIVNOST 4.3 |
Povećano interesovanje za bavljenje fizičkim aktivnostima i zadovoljstvo dece kvalitetom nastave fizičkog vaspitanja i ponudom vannastavnih aktivnosti |
- broj vannastavnih aktivnosti u obrazovnim ustanovama; |
Školski programi i godišnji programi rada; |
Ministarstvo prosvete; |
od 2012. do 2018. |
Budžet Republike Srbije |
|
AKTIVNOST 4.4 |
Unapređena svest školske dece o veštinama zdravih stilova života |
- Broj nastavnih tema i jedinica uključuju ove oblasti |
Izveštaji škola; |
Ministarstvo prosvete; |
2012. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
|
AKTIVNOST 4.5 |
Unapređenje znanja i veština dece koja su van školskog sistema o zdravim stilovima života |
- Broj radionica/drugih događaja organizovanih za decu koja ne pohađaju školu (posebno vulnerabilne grupe, deca u institucijama socijalne zaštite) |
Izveštaji nosilaca aktivnosti; |
Ministarstvo prosvete; |
od 2011. do 2018. |
Budžet Republike Srbije (donacijama UNICEF) |
|
AKTIVNOST 4.6 |
Kreiranje zdrave i bezbedne sredine u predškolskim ustanovama i unapređenje znanja dece u predškolskim ustanovama, njihovih roditelja i zaposlenih u predškolskim ustanovama o zdravim stilovima života |
- Procenat predškolskih ustanova koje sprovode program; |
Izveštaji nosilaca aktivnosti |
Ministarstvo zdravlja; |
od 2011. do 2018. |
Budžet Republike Srbije (donacijama UNICEF) |
|
AKTIVNOST 4.7 |
Unapređeno zdravlje školske dece kroz povećano bavljenje fizičkim aktivnostima u bezbednoj sredini (vožnja bicikla i hodanje do škole) |
- Procenat osnovnih i srednjih škola obuhvaćenih programom; |
Izveštaji nosilaca aktivnosti; |
Ministarstvo prosvete; |
Od 2011. do 2018. |
Budžet Republike Srbije (donacijama UNICEF) |
Regionalni prioritet III - Kvalitet vazduha
DUGOROČNI CILJ II - do 2019. doprineti smanjenju izloženosti dece zagađenom vazduhu radi prevencije respiratornih i ostalih bolesti vezanih za aerozagađenje |
Srednjoročni cilj 1 - Usaglašavanje relevantne zakonske regulative sa pravom EU. Srednjoročni cilj 2 - Stvaranje sistema za praćenje respiratornih i drugih bolesti uzrokovanih aerozagađenjem kod dece i podignuta svest o značaju kvaliteta vazduha zatvorenog prostora (koji podrazumeva sistem monitoringa faktora iz životne i radne sredine koji utiču na zdravlje dece i omladine koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka) Srednjoročni cilj 3 - Smanjenje prevalence respiratornih bolesti kod dece (astma, bronhitis). Srednjoročni cilj 4 - Smanjenje neprihvatljivih nivoa aerozagađenja iznad standarda SZO za kvalitet vazduha za 15% u odnosu na 2012. (SČ10, NO2, SO2, O3). Srednjoročni cilj 5 - Smanjenje izloženosti rizicima od zagađenja vazduha u zatvorenom prostoru (sekundarni duvanski dim, vlaga, sagorevanje čvrstih goriva u zatvorenom prostoru, radon). |
SREDNJOROČNI CILJ 1. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||||
Usaglašavanje relevantne zakonske regulative sa pravom EU |
Uspostavljen harmonizovan sistem zakonodavne regulative u oblasti zaštite vazduha |
Broj zakona i propisa iz oblasti aerozagađenja koje je donela Narodna skupština |
• Izveštaj Evropske komisije o postignutom napretku |
||||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|||
AKTIVNOST 1.1 |
Identifikovani svi sektori, zakoni i podzakonski akti sa preporukama za izmenu. |
- broj identifikovanih sektora, zakona i podzakonskih akata |
izveštaj studije |
Grupa za sprovođenje Akcionog plana |
2010. |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 1.2 |
Zakoni i podzakonski akti usvojeni u skladu sa pravom EU. Izgrađeni institucionalni kapaciteti za primenu propisa |
- broj usklađenih i usvojenih zakona i pravilnika |
"Službeni glasnik RS" |
Ministarstvo zdravlja; |
2012. |
Budžet Republike Srbije |
|||
SREDNJOROČNI CILJ 2. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||||
Stvaranje sistema i praćenje respiratornih i drugih bolesti uzrokovanih aerozagađenjem kod dece i podignuta svest o značaju kvaliteta vazduha zatvorenog prostora (koji podrazumeva sistem monitoringa faktora iz životne i radne sredine koji utiču na zdravlje dece i omladine koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka) |
Proširenje registra stope oboljevanja dece od 7 do 14 godina od respiratornih bolesti na uzrast do 14 godina izrađeno 2012. |
• Broj gradova za koje su dostupni podaci o kvalitetu vazduha (godišnji prosek SČ10, NO, za O3) |
• Izveštaji instituta za javno zdravlje |
||||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|||
AKTIVNOST 2.1 |
Utvrđen broj dece obolele od respiratornih bolesti uzrokovanih aerozagađenjem |
- Broj obolele dece |
Registar |
Mreža zavoda i instituta za javno zdravlje |
2010. |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 2.2 |
Izrađena studija slučaja o praćenju kvaliteta vazduha zatvorenog prostora u školama i vrtićima i domovima za decu i omladinu u sistemu socijalne zaštite (na tri meseca) |
- Broj škola i vrtića obuhvaćenih merenjem kvaliteta vazduha zatvorenog prostora |
Izveštaj o kvalitetu vazduha zatvorenog prostora u školama i vrtićima i domovima za decu i omladinu u sistemu socijalne zaštite |
Mreža zavoda i instituta za javno zdravlje |
od 2011. do 2013. |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 2.3. |
Uspostavljena Nacionalna mreža mernih mesta za merenje koncentracije alergenog polena |
- Postoje podaci o broju uspostavljenih mernih mesta |
Izveštaj Agencije za životnu sredinu |
Ministarstvo za životnu sredinu i prostorno planiranje |
od 2010. do 2012. |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 2.4 |
Uspostavljen sistem za automatski monitoring kvaliteta vazduha u urbanoj sredini pa teritoriji Republike Srbije |
- Obuhvat stanovništva izloženog prekoračenjima GVI zagađujućih materija do 2011. godine |
Izveštaji Agencije za životnu sredinu i mreža zavoda i instituta za javno zdravlje |
Agencija za zaštitu životne sredine; |
2011. |
Budžet RS (Donacija EU) |
|||
AKTIVNOST 2.5 |
Podignuta svest javnosti o značaju kvaliteta vazduha zatvorenog prostora |
- Rezultati anketiranja; |
Konačni izveštaji o kampanji |
Ministarstvo zdravlja; |
od 2011. do 2017. (na dve godine) |
Budžet Republike Srbije |
|||
SREDNJOROČNI CILJ 3. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||||
Smanjenje emisija u vazduh i prevalence respiratornih bolesti povezanih sa aerozagađenjem kod dece (astma, bronhitis) |
Program lokalne samouprave za alternativne vidove javnog prevoza izrađen do 2015; |
• Prevalenca respiratornih oboljenja kod dece |
• Zdravstveni statistički godišnjak Instituta za javno zdravlje |
||||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|||
AKTIVNOST 3.1 |
Izrađen Program lokalne samouprave za čiste vidove javnog prevoza u lokalnoj samoupravi |
- Broj gradova koji imaju izrađen Program za čiste vidove javnog prevoza |
Izveštaji Sekretarijata za saobraćaj |
Ministarstvo za infrastrukturu u saradnji sa lokalnom samoupravom |
od 2010. do 2015. |
Budžet Republike Srbije; |
|||
AKTIVNOST 3.2 |
Smanjena upotreba čvrstih fosilnih goriva za zagrevanje prostora |
- Broj novopriključenih domaćinstava na daljinsko grejanje. |
Izveštaji Ministarstva za rudarstvo i energetiku i Agencije za |
Ministarstvo rudarstva i energetike u saradnji Lokalne samouprave |
od 2011. do 2015. |
Budžet Republike Srbije |
|||
SREDNJOROČNI CILJ 4. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||||
Smanjenje neprihvatljivih nivoa aerozagađenja iznad standarda SZO za kvalitet vazduha za 15% u odnosu na 2012. (SČ10, NO2, SO2, O3) |
Emisije iz termoenergetskog kompleksa smanjene na nivo ispod granične vrednosti emisija 2 |
• Izveštaj inspekcije za zaštitu životne sredine o kontrolnim merenjima |
Inspekcija Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja Katastar emisije zagađivača Agencije za životnu sredinu Institut ZJZ Registar hroničnih nezaraznih oboljenja Baze podataka domova zdravlja |
||||||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
|||
AKTIVNOST 4.1. |
Smanjenje emisije iz termoenergetskog kompleksa na nivo ispod granične vrednosti emisija za materije predviđene novim Zakonom o kvalitetu vazduha |
Fazno sprovođenje usvojenih programa o zaštiti životne sredine |
Izveštaji Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstva rudarstva i energetike JP Elektroprivreda Srbije |
Ministarstvo rudarstva i energetike u saradnji "JP Elektroprivreda Srbije" |
od 2010. do 2019. |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 4.2. |
Fazno sprovođenje usvojenih programa o zaštiti životne sredine |
Fazno sprovođenje usvojenih programa o zaštiti životne sredine |
Izveštaji MŽS i PP Ministarstva rudarstva i energetike |
Ministarstvo rudarstva i energetike JP Elektroprivreda Srbije |
|
Budžet Republike Srbije (donacije) |
|||
SREDNJOROČNI CILJ 5. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
||||||
Smanjenje izloženosti rizicima od zagađenja vazduha u zatvorenom prostoru (sekundarni duvanski dim, vlaga, sagorevanje čvrstih goriva u zatvor. prostoru, radon) |
Izrađena i usvojena zakonska regulativa se primenjuje |
Broj usvojenih zakona i podzakonskih akata |
"Službeni glasnik Republike Srbije" |
||||||
AKTIVNOST 5.1 |
Zakon izrađen i usvojen |
Zakon o zaštiti stanovništva od duvanskog dima |
Službeni glasnik Republike Srbije |
Ministarstvo zdravlja; Republička stručna komisija za prevenciju pušenja |
2009. |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 5.2 Podizanje svesti javnosti o štetnosti duvana |
Podignuta svest javnosti o štetnosti duvana |
Broj održanih radionica o štetnosti pušenja |
Globalno istraživanje pušenja kod mladih |
Ministarstvo zdravlja; |
2010. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 5.3 |
Pripremljeni programi i započeta implementacija |
Procenat trudnica koje su ostavile pušenje |
Globalno istraživanje pušenja kod mladih |
Ministarstvo zdravlja; |
2010. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
|||
AKTIVNOST 5.4 |
Smanjena prevalencija upotrebe duvana među mladima |
- Procentualno smanjenje pušača među mladima i izloženosti dece duvanskom dimu |
Globalno istraživanje pušenja kod mladih |
Ministarstvo zdravlja; |
od 2010. do 2012. |
Budžet Republike Srbije |
Regionalni prioritet IV - Hemijske, fizičke i biološke štetnosti i zdravlje na radu
DUGOROČNI CILJ IV - Očuvano i unapređeno zdravlje dece i odraslih u reproduktivnom periodu smanjenjem izloženosti fizičkim, hemijskim i biološkim štetnostima u životnoj sredini do 2019. godine (životna sredina i radna okolina koja daje podršku zdravlju dece) |
Srednjoročni cilj 1 - Harmonizacija zakonodavne regulative u oblasti fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti u životnoj sredini i domaćinstvima sa pravom EU. Srednjoročni cilj 2 - Uvođenje efikasne implementacije i praćenja primene zakonske regulative u oblasti fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti u životnoj sredini i radnoj okolini. Srednjoročni cilj 3 - Uspostavljen sistem za monitoring uticaja životne sredine na zdravlje dece i formirana baza podataka. Srednjoročni cilj 4 - Zabranjena upotreba olovnog benzina. Srednjoročni cilj 5 - Stvoreni preduslovi da sva deca borave, a omladina i 80% odraslih u reproduktivnom periodu borave i rade u zdravim i bezbednim uslovima. |
SREDNJOROČNI CILJ 1. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Harmonizacija zakonodavne regulative u oblasti fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti u životnoj sredini sa pravom EU |
Usvojena zakonska regulativa iz oblasti životne sredine koja je usaglašena sa EU regulativom; |
• Broj usvojenih relevantnih zakona i podzakonskih akata |
• Službeni glasnik RS |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 1.1 |
Identifikovani svi sektori, zakoni i podzakonski akti sa preporukama za izmenu. |
broj identifikovanih sektora, zakona i podzakonskih akata |
Izveštaj studije |
Grupa za sprovođenje Akcionog plana |
2010. |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 1.2 |
Inovirani zakoni i podzakonski akti i usvojeni u skladu sa pravom EU; |
- Usvojeni podzakonski akti o hemikalijama |
"Službeni glasnik RS" |
Ministarstvo trgovine i usluga; |
od 2009. do 2015. |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 2. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Uvođenje efikasnog praćenja i implementacije primene zakonske regulative u oblasti fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti u životnoj sredini i radnoj okolini |
Uspostavljen sistem za implementaciju i praćenje sprovođenja zakonske regulative u oblasti fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti u životnoj sredini i radnoj okolini. Obavljena edukacija značajnih zainteresovanih pojedinaca i organizacija o uticaju fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti iz životne sredine i radne okoline na zdravlje dece; |
• broj obavljenih inspekcijskih nadzora |
• Izveštaji inspekcijskih službi |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/UKUPNA SREDSTVA |
AKTIVNOST 2.1 |
Unapređenje kontrole primene primene zakonske regulative u oblasti fizičkih i hemijskih štetnosti u životnoj sredini i radnoj okolini |
- Broj obuka; |
Izveštaj sa obuka; |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja; |
Od 2012. do 2015. |
Budžet Republike Srbije; |
AKTIVNOST 2.2 |
Unapređen kapacitet za prenošenje znanja i prepoznavanje, smanjenje i upravljanje fizičkim, hemijskim i biološkim rizicima iz životne sredine |
- Broj izdatih sertifikata |
Izveštaji o završenim obukama |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja; |
Od 2010. kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 2.3 |
Prilikom ispitivanja, pronađen nizak nivo hemikalija i bioloških štetnosti u hrani |
- Broj izvršenih analiza; |
Izveštaji o radu laboratorije |
Ministarstvo zdravlja; |
od 2010. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 2.4 |
Povećan nivo svesti i znanja profesionalaca, roditelja, staratelja i šire javnosti o štetnostima u životnoj sredini i radnoj okolini |
- Broj televizijskih stanica koje emituju promotivni video spot; |
Zdravstveni statistički godišnjak; |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja; |
od 2010. kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 3. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Uspostavljanje sistema za monitoring uticaja hemijskih, bioloških i fizičkih štetnosti na zdravlje dece i formirana baza podataka |
Uspostavljen sistem monitoringa hemijskih, fizičkih i bioloških faktora iz životne sredine i njihovih uticaja na zdravlje dece i omladine, kao i relevantnih podataka koji se odnose na dečiji rad, koji zadovoljava kriterijume ENHIS baze podataka |
4.1 Standardizovane procene leukemija kod dece ispod 15 godina |
• Godišnji izveštaji o oboljevanju i ostalim aktivnostima |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 3.1 |
Smanjena izloženost dece UV zračenju |
- Sistematično praćenje i izveštavanje |
Dnevni, mesečni i godišnji izveštaji |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja Ministarstvo zdravlja; Agencija za zaštitu životne sredine; |
2011. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 3.2 |
Smanjena izloženost dece riziku od dugotrajne ekspozicije niskim dozama mešavina hemijskih supstanci (kao što su pesticidi, posebno endokrini disraptori, POPs, teški metali itd.) |
Kvantitativna i kvalitativna analiza. |
Izveštaji |
Ministarstvo zdravlja; |
2011. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije (donacije) |
AKTIVNOST 3.3 |
Smanjena izloženost dece riziku od buke na javnim mestima gde provode vreme (obrazovne ustanove, mesta za zabavu) |
- Broj mernih mesta |
Dnevni, mesečni, godišnji izveštaji |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja; |
2015. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 3.4 |
Stvoreni uslovi za procenu zdravstvenog rizika zbog hemijskog zagađenja hrane |
- Broj agenasa koji se prate |
Izveštaj o kvalitativnoj i kvantitativnoj analizi hrane na prisustvo rizičnih parametara |
Ministarstvo zdravlja; |
2011. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 4. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Zabranjena upotreba olovnog benzina |
Smanjena koncentracija olova u suspendovanim česticama (SČ 2,5 i SČ 10) u vazduhu urbanih sredina za 20% |
• Sprovedena kampanja i izveštaj |
Izveštaj o sprovedenoj kampanji; |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 4.1 |
Podignuta svest javnosti o štetnom uticaju olova na zdravlje dece |
- Broj televizijskih stanica koje emituju promotivni video spot; |
Pres kliping; |
Ministarstvo zdravlja; |
od 2010. do 2018. (na dve godine) |
Budžet Republike Srbije; |
AKTIVNOST 4.2 |
Povećan broj vozila koja koriste alternativna goriva |
Broj vozila koja koriste alternativna goriva |
Izveštaji Ministarstva energetike i rudarstva Izveštaji Agencije za životnu sredinu |
Ministarstvo rudarstva i energetike; |
od 2010. do 2015. |
Budžet Republike Srbije |
SREDNJOROČNI CILJ 5. |
OČEKIVANI REZULTATI |
INDIKATORI |
IZVOR PROVERE |
|||
Stvoreni preduslovi da sva deca borave, a omladina i 80% odraslih u reproduktivnom periodu borave i rade u zdravim i bezbednim uslovima |
Obezbeđeni mehanizmi za zdravu životnu sredinu i radnu okolinu dece, omladine i odraslih u reproduktivnom periodu; |
• broj ugovora o radu zaposlenih koji rade na radnim mestima sa povećanim rizikom, usled izloženosti fizičkim i hemijskim štetnostima |
• Izveštaji inspekcije rada |
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/ |
AKTIVNOST 5.1 |
Unapređen kvalitet životne sredine u vaspitno-obrazovnim ustanovama i domovima za decu i omladinu u sistemu socijalne zaštite |
- Procenat vaspitno-obrazovnih ustanova obuhvaćenih merenjima |
Izveštaji relevantnih institucija o uslovima rada omladine i odraslih u reproduktivnom periodu |
Ministarstvo rada i socijalne politike; |
od 2010. i kontinuirano |
Budžet Republike Srbije. |
AKTIVNOST 5.2 |
Program iz oblasti uticaja fizičkih, hemijskih i bioloških štetnosti iz životne sredine i radne okoline na zdravlje dece usvojen od strane Ministarstva prosvete radi uključivanja u nastavne programe predškolskog, osnovnog, srednjoškolskog, visokog obrazovanja i poslediplomskih studija |
Broj usvojenih programa; |
Godišnji izveštaji vaspitno-obrazovnih ustanova |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja; |
od 2010. i kontinuirano. |
Budžet Republike Srbije |
|
ZAJEDNIČKE AKTIVNOSTI |
|
|
|||
AKTIVNOST |
OČEKIVANI REZULTAT |
INDIKATOR |
IZVOR PROVERE |
NOSILAC AKTIVNOSTI |
VREMENSKI OKVIR |
IZVOR FINANSIRANJA/UKUPNA SREDSTVA |
AKTIVNOST 1.1. |
Sistem u funkciji |
- Izrađen softver |
Izveštaj sa tenderskog postupka |
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, Agencija za zaštitu životne sredine; Ministarstvo zdravlja |
2011. |
Budžet RS (donacije) |
AKTIVNOST 1.2 |
Izrađen "zeleni" pedijatrijski karton |
- U upotrebi "zeleni" pedijatrijski karton u svim pedijatrijskim službama u zdravstvenim ustanovama u Republici Srbiji |
Zakon kojim su propisane zdravstvene evidencije Izveštaj zdravstvene inspekcije |
Ministarstvo zdravlja |
2011. |
Budžet Republike Srbije |
AKTIVNOST 1.3 |
Izrađen Akcioni plan za reagovanje zdravstvenog sistema u talasima vrućine |
Sprovode se aktivnosti iz Akcionog plana za reagovanje zdravstvenog sistema u talasima vrućine |
Službeni glasnik Republike Srbije |
Ministarstvo zdravlja |
2011. |
Budžet RS (donacije) |