ODLUKAO KOMUNALNOM UREĐENJU("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 4/2009 i 6/2009) |
Ovom odlukom utvrđuju se opšti uslovi komunalnog uređenja gradova i seoskih naselja, uređuju prava i obaveze među učesnicima u opštem i komunalnom uređenju gradova i seoskih naselja u gradu Požarevcu u korišćenju i održavanju dobara od opšteg interesa u oblasti komunalnih delatnosti, kao i prava i obaveze davaoca i korisnika komunalnih proizvoda i usluga.
Pod komunalnim delatnostima, u smislu ove odluke, podrazumevaju se:
- proizvodnja i snabdevanje korisnika odgovarajućim komunalnim proizvodima;
- linijski gradski i prigradski saobraćaj putnika u drumskom saobraćaju;
- prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda;
- održavanje čistoće u Požarevcu, Kostolcu i seoskim naseljima;
- uređenje i održavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina kao i drugih javnih površina posebne namene;
- održavanje i korišćenje javne rasvete;
- uređenje, održavanje i korišćenje pijaca i kontrola pružanja usluga na njima;
- održavanje bunara i javnih česmi; i
- održavanje gradskih i seoskih deponija.
Pod komunalnim objektima, u smislu ove odluke podrazumevaju se:
- građevinski objekti izgrađene komunalne infrastrukture, postrojenja, uređaji, instalacije i oprema, drugi objekti koji služe za proizvodnju komunalnih proizvoda i pružanje komunalnih usluga korisnicima,
- izgrađeno odnosno uređeno građevinsko zemljište, kao dobro od opšteg interesa (parkovi, zelene i rekreacione površine, ulice, saobraćajnice, skverovi i druge javne površine).
Pod komunalnim uređenjem gradova i seoskih naselja u gradu Požarevcu podrazumeva se: održavanje i uređenje ulica, trotoara, trgova, skverova i drugih delova javnog građevinskog zemljišta, komunalnih i drugih javnih objekata, terena za sport i zabavu, javne rasvete, spoljnih delova zgrada, dvorišta, vrtova, ograda, uređenje i održavanje parkova, zelenih površina, terena za sport, zabavu i rekreaciju i drugih objekata na teritoriji grada Požarevca.
Javne površine i komunalni objekti u smislu ove odluke su one površine i objekti na njima, koji su dostupni pristupu i korišćenju svim građanima, mesnim zajednicama, preduzećima, pravnim licima i drugim organima i organizacijama, a naročito:
1. Ulice, trotoari, trgovi, mostovi, putevi, rečna korita i obale, staze i prolazi, parkirališta, neizgrađeno građevinsko zemljište i objekti na njima;
2. Parkovi, uređene zelene površine, travnjaci, drvoredi, žive ograde i sl.;
3. Tereni za sport, rekreaciju i zabavu i objekti na njima;
4. Autobuska stajališta, benzinske pumpe i javne česme;
5. Firme, izlozi i vitrine, reklame, natpisi, panoi, javna dekoracija, ulični otvori;
6. Javni toaleti i ostale neimenovane javne površine.
Javne površine mogu se koristiti isključivo u skladu sa predviđenom namenom. U slučajevima predviđenim ovom odlukom javne površine se mogu koristiti u druge svrhe, a na osnovu odluka Gradskog veća grada Požarevca.
III PRIVREMENO ZAUZEĆE JAVNIH POVRŠINA
Privremeno zauzeće javnih površina može se odobriti u svrhu:
1. Postavljanja zabavnih parkova i uređaja, cirkusa, sprava za dečiju igru, promotivnih akcija i sl.;
2. Istovara i smeštaja građevinskog i ogrevnog materijala;
3. Privremenog smeštaja pokretnih objekata (kamp kućica, auto prikolica, vozila, čamaca i sličnih pokretnih objekata);
4. Organizovanja i održavanja priredbi, sportskih, kulturnih i sličnih manifestacija.
Rešenje za privremeno zauzeće javnih površina donosi organ uprave nadležan za poslove urbanizma, po zahtevu stranke i uplaćenoj propisanoj naknadi za zauzeće tog prostora.
Rešenjem iz stava 1. ovog člana se određuje površina koja se koristi, mesto, vreme i način korišćenja zauzetog dela javne površine, posebni uslovi u pogledu obezbeđenja pešačkog i drugog saobraćaja, očuvanja urednog izgleda javnih površina, mira i spokojstva građana kao i održavanja površine koja se privremeno koristi i okolnog prostora.
Korisnik privremeno zauzete javne površine je dužan da uz podneti zahtev priloži i dokaz o uplati naknade na ime lokalne komunalne takse.
Korisnik privremeno zauzete javne površine je obavezan da se u svemu pridržava uslova utvrđenih rešenjem i da za sve vreme zauzeća održava čistoću na javnoj površini koju koristi.
Korisnik iz stava jedan ovog člana je dužan da zaključi ugovor o održavanju čistoće na zauzetoj javnoj površini sa JKP "Komunalne službe".
Korisnik je dužan da privremeno zauzetu javnu površinu po prestanku korišćenja uredi i vrati u pređašnje stanje.
Ukoliko se prostor koristi bez rešenja nadležnog organa i protivno uslovima iz rešenja komunalni inspektor doneće rešenje da se stvari i predmeti sa zauzetog prostora uklone na teret korisnika.
Rešenje za privremeno korišćenje javnih površina doneto od strane organa uprave nadležnog za poslove urbanizma dostavlja se Komunalnoj inspekciji Gradske uprave grada Požarevca.
Zabavni parkovi i uređaji, cirkusi i drugo
Zauzeće javnih površina za postavljanje zabavnih parkova i uređaja, sprava za dečiju igru, promotivnih akcija i slično može se odobriti na osnovu zahteva stranke i priloženog rešenja za obavljanje ove vrste delatnosti po prethodno pribavljenom mišljenju JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca. Rešenje donosi organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
Za održavanje sedmojulskog vašara i cirkusa koristiće se prostor koji je određen za te namene od strane JKP "Komunalne službe".
Pri podnošenju zahteva za organizovanje promotivnih akcija i slično potrebno je dostaviti i mišljenje Policijske uprave Požarevac MUP Srbije.
Rešenja se dostavljaju Komunalnoj inspekciji Gradske uprave grada Požarevca.
Uređenje javne površine - trotoara duž dvorišta mogu urediti i vlasnici, odnosno korisnici placeva na osnovu dobijenog rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Uređenje javne površine u smislu prethodnog stava ovog člana podrazumeva betoniranje ili na drugi način uređenje (ozelenjavanje, sadnja drvoreda i sl.) između ograde i kolovoza.
Uređenjem javne površine na ovaj način, investitor ne stiče pravo korišćenja tog zemljišta.
Istovar i smeštaj građevinskog, ogrevnog i drugog materijala
Istovar i smeštaj ogrevnog i drugog materijala na javnim površinama vrši se po zahtevu stranke a na osnovu rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Zemlja od iskopa, građevinski materijal, šljaka i šut, moraju se deponovati na mesta koja odredi organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
Građevinski materijal se istovara i smešta nakon dobijanja potvrde o prijavi radova i dobijenog rešenja o zauzeću javne površine izdatog od strane organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Ukoliko preduzeće ili pojedinac postupi suprotno odredbi iz prethodnog stava nadležni organ uprave za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko preduzeće ili pojedinac ne postupi po rešenju, nadležni organ uprave za poslove komunalne inspekcije, izdaće nalog drugom preduzeću da materijal ukloni na njihov teret.
Po isteku odobrenog roka korisnik je dužan da građevinski, ogrevni ili drugi materijal ukloni, a javnu površinu uredi i vrati u prvobitno stanje.
Iskopana zemlja, otpadi, građevinski materijal, industrijski i zanatski otpaci, šljaka, šut, ambalaža i drugi otpadni materijal moraju se deponovati na mesta koja odredi organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
Ukoliko preduzeće ili pojedinac postupi suprotno odredbi iz prethodnog stava, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko preduzeće ili pojedinac ne postupi po rešenju, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije izdaće nalog drugom preduzeću da materijal ukloni na njihov teret.
Korisnici su dužni da materijal uredno smeste i obezbede ga od rasipanja na način kojim se omogućava potpuna zaštita uličnih kanala, otvora i odvoda od zapušenja, kao i da javnu površinu čuvaju od oštećenja.
Po isteku roka utvrđenog rešenjem iz člana 14. ove odluke ili ako se istovar i smeštaj materijala vrši bez rešenja nadležnog organa korisnici su dužni da u potpunosti uklone ostatke materijala a javnu površinu da očiste, operu, urede i vrate je u pređašnje stanje u protivnom isti će biti uklonjeni po nalogu komunalnog inspektora na teret vlasnika.
Vlasnik uklonjenog materijala (izuzev smeća, šuta i sl.) biće obavešten gde i u kom roku može preuzeti materijal uz prethodno plaćanje svih troškova.
Ukoliko vlasnik materijala isti ne preuzme u ostavljenom roku, materijal će biti prodat na licitaciji.
Iz iznosa dobijenog na licitaciji prethodno će se namiriti svi troškovi uklanjanja i skladištenja, ostali prihod pripada budžetu Skupštine grada Požarevca.
Na javnim površinama se u skladu sa ovom odlukom a na zahtev stranke, mogu smestiti pokretni objekti i stvari kao što su: privremene bine, pokretne kamp kućice, auto prikolice, vozila, čamci i sl. objekti, na osnovu rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Zauzeće javnih površina za organizovanje i održavanje priredbi, sportskih, kulturnih i sličnih manifestacija
Organizovanje i održavanje priredbi, sportskih, kulturnih i sličnih manifestacija na javnim površinama regulisano je Zakonom o okupljanju građana, a uslovi zauzeća javnih površina ovom odlukom.
Ukoliko se u postupku inspekcijskog nadzora utvrdi da je javna površina zauzeta bez rešenja nadležnog organa ili suprotno uslovima utvrđenim rešenjem i ovom odlukom komunalni inspektor će naložiti korisniku prinudno uklanjanje stvari i predmeta sa zauzete javne površine.
Ukoliko korisnik ne postupi po datom nalogu uklanjanje će se izvršiti preko drugog lica na trošak izvršenika, na mesto koje za to unapred određeno.
Organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije vratiće uklonjene pokretne objekte i stvari (izuzev smeća, šuta, otpada i drugog materijala bez ekonomske vrednosti) njihovom vlasniku po plaćanju rešenjem utvrđene, a neisplaćene naknade na ime komunalne takse i mandatne kazne i troškove prinudnog izvršenja, odnosno po okončanju prekršajnog postupka ukoliko rešenjem sudije za prekršaje nije izrečena zaštitna mera oduzimanja predmeta prekršaja.
Ukoliko vlasnik po uručenom pismenom pozivu ne preuzme svoje predmete i stvari u roku od 15 dana od dana dostavljanja obaveštenja gde se predmeti nalaze i kada se mogu preuzeti, iste mogu posle ovog roka biti izložene prodaji na javnoj licitaciji.
Nakon namirenja troškova postupka preostali iznos novčanih sredstava predstavlja prihod budžeta grada Požarevca.
IV RASKOPAVANJE JAVNIH POVRŠINA
Pod raskopavanjem javnih površina podrazumevaju se radovi na izgradnji i rekonstrukciji: vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih, telegrafskih, gasnih, toplovodnih i sličnih objekata na javnim površinama, kao i radovi koji su neophodni da se otklone posledice nastale dejstvom više sile ili u slučaju kvara, čijim hitnim neotklanjanjem može biti ugroženo javno dobro, zdravlje i imovina ljudi.
Raskopavanje javnih saobraćajnih površina i promena režima saobraćaja može se vršiti na osnovu prethodno pribavljenog rešenja organa uprave nadležnog za poslove saobraćaja Odeljenja za urbanizam, komunalne i imovinsko - pravne poslove.
U rešenju za raskopavanje određuje se početak i završetak radova, mere koje je investitor dužan da preduzme radi bezbednosti ljudi i imovine, kao i način i vreme dovođenja raskopanih javnih površina u pređašnje stanje.
Podnosilac zahteva za izdavanje rešenja za raskopavanje javne površine je dužan da pre otpočinjanja radova, a prilikom podnošenja zahteva, dostavi organu uprave nadležnom za poslove saobraćaja Odeljenja za urbanizam, komunalne i imovinsko - pravne poslove uz izdavanje rešenja sledeću dokumentaciju:
- projekat instalacije ili priključka zbog koga se obavlja raskopavanje;
- saglasnost JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca i drugih javnih i distributivnih preduzeća i organizacija koje upravljaju pojedinim instalacijama i uređajima (vodovod, kanalizacija, elektrovod, gasovod, toplovod, TT vodovi i sl.) ispod i iznad dela javne površine čije se raskopavanje planira;
- odobrenje za izgradnju;
- kopija zaključenog ugovora sa JP Direkcijom za izgradnju grada Požarevca o izvođenju radova na vraćanju raskopane javne površine u pređašnje stanje;
- plan, odnosno projekat privremenog regulisanja saobraćaja dok traju radovi;
- saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika kulture ukoliko se raskopava površina koja predstavlja kulturno dobro i njegovu zaštićenu okolinu;
- druge posebne saglasnosti, koje po službenoj dužnosti zatraži organ nadležan za izdavanje rešenja.
Podnosilac zahteva za izdavanje rešenja za raskopavanje javnih površina kod intervencija na otklanjanju kvara na instalacijama dužan je da uz zahtev priloži:
- skicu trase raskopavanja;
- plan (projekat) privremenog regulisanja saobraćaja dok traju radovi;
- ugovor o dovođenju raskopanih javnih površina u pređašnje stanje zaključen sa JP Direkcijom za izgradnju grada Požarevca.
Radove na dovođenju u tehnički ispravno stanje raskopane javne površine izvodi JP Direkcija za izgradnju, a na trošak investitora.
Ukoliko nosilac obaveze postupi suprotno odredbi iz stava 3. ovog člana organ uprave nadležan za poslove saobraćajne inspekcije naložiće drugom licu da izvrši dovođenje raskopane javne površine u tehnički ispravno stanje o trošku izvršenika.
Izuzetno, radovi na raskopavanju mogu da otpočnu i bez prethodno pribavljenog rešenja, kada je neophodno da se otklone posledice nastale dejstvom više sile ili u slučaju kvara, koji ukoliko se hitno ne otkloni može da ugrozi javno dobro, zdravlje i imovinu ljudi.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana investitor radova je dužan da o započetom raskopavanju odmah obavesti saobraćajnog inspektora i JP Direkciju za izgradnju grada Požarevca, a najkasnije u roku od 48 sati od nastanka više sile, odnosno saznanja za kvar da podnese zahtev za izdavanje rešenja za raskopavanje sa obrazloženjem o opravdanosti započetog raskopavanja, kao i o roku do kog će završiti radove.
U slučajevima raskopavanja iz stava 1. ovog člana, izvođač radova je dužan da postavi saobraćajnu signalizaciju, a prema propisima o postavljanju privremene saobraćajne signalizacije pri izvođenju radova.
Kada usled raskopavanja ili radova vezanih za raskopavanje nastanu oštećenja na stambenim, komunalnim i drugim objektima, kao i podzemnim instalacijama na javnim površinama, izvođač radova je dužan da o tome, odmah a najkasnije narednog dana obavesti nadležnu inspekciju, investitora, organizaciju koja se stara o održavanju objekta kao i vlasnika objekta.
Troškove prouzrokovane oštećenjem iz stava 1. ovog člana snosi investitor.
Kada se kao posledica raskopavanja ošteti javna površina koja nije raskopana, njeno dovođenje u ispravno stanje ima isti tretman kao i površina koja se raskopava.
Ukoliko pojedinac, preduzeće, ili preduzetnik postupi suprotno odredbi iz stava 3. ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije naložiće drugom licu da izvrši dovođenje raskopane javne površine u tehnički ispravno stanje o trošku izvršenika.
Raskopavanje javnih saobraćajnih površina ne može se vršiti u periodu od 15.11. u tekućoj do 01.03. u narednoj godini.
Izuzetno raskopavanje javnih površina može se vršiti u periodu navedenom u stavu 1. ovog člana iz razloga navedenih u članu 22. stav 2. i članu 23. i iz opravdanih razloga kada su povoljni vremenski uslovi, odnosno samo kad započeti radovi nisu završeni.
Raskopavanje izgrađenih, uređenih ili rekonstruisanih kolovoza i trotoara ne može da se vrši pre isteka perioda od tri godine od dana završetka ovih radova, osim u slučajevima iz člana 23. ove odluke.
Ukoliko preduzeće, pojedinac ili preduzetnik postupi suprotno odredbi ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije doneće rešenje o obustavi radova i vraćanje raskopane javne površine u prvobitno stanje i pokrenuti postupak za naplatu štete, a preko JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca.
Za izvedene radove na dovođenju raskopane javne površine u pređašnje stanje izvođač radova garantuje dve godine.
Pre zatrpavanja iskopanog rova izvođač je dužan da najkasnije tri dana pre završetka radova obavesti JP Direkciju za izgradnju grada Požarevca radi određivanja termina o primopredaji radova uz prisustvo nadzornog organa JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca.
Pri primopredaji moraju se predati atesti ispitivanja materijala s kojim je izvršeno zatrpavanje iskopanog rova i posteljice, s tim da kontrolu ispitivanja vrši ovlašćena organizacija.
O otklanjanju nedostataka u garantnom roku stara se JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Ukoliko nosilac obaveze iz stava 4. ovog člana ne postupi po odredbi istog nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije naložiće izvršenje iste preko trećeg lica, a na trošak izvršenika.
Izvođač radova može da pristupi raskopavanju nakon pribavljenog rešenja za raskopavanje i postavljanja gradilišne saobraćajne signalizacije prema propisima i planu tehničkog regulisanja saobraćaja, koju održava u ispravnom stanju do završetka radova, kada je obavezan da istu ukloni.
Gradilište mora biti obeleženo saobraćajnim znakovima i obezbeđeno branicima, noću mora biti osvetljeno potrebnim svetlosnim signalima, a ako se raskopavanje vrši na trotoaru ili na pešačkom prelazu na kolovozu, osvetljenje mora biti pojačano da bi kretanje pešaka bilo bezbedno.
Izvođač radova je dužan da iskop obezbedi odgovarajućom sigurnosnom ogradom. Materijal iz iskopa mora se odneti sa gradilišta, sa izuzetkom da ne ugrožava saobraćaj i da je materijal pesak pogodan za zatrpavanje iskopanog rova.
Ukoliko izvođač radova postupi suprotno odredbama ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije naložiće obustavu radova do ispunjenja uslova.
Kada se podužno raskopava kolovoz i trotoar, a raskopana širina je veća od jedne polovine njegove širine, investitor je dužan da izvede zastor u ukupnoj širini kolovoza i trotoara.
Kada investitor ili izvođač radova započne raskopavanje bez rešenja, saobraćajni inspektor naložiće rešenjem investitoru da obustavi radove na raskopavanju i vraćanju raskopane javne površine u pređašnje stanje u roku od 48 sati i odrediće rok za naknadno pribavljanje rešenja za raskopavanje.
Kada investitor ne obustavi radove na raskopavanju ili ne pribavi rešenje za raskopavanje javne površine, saobraćajni inspektor naložiće rešenjem vraćanje raskopane javne površine u prvobitno stanje uz prethodno vađenje postavljenih instalacija zbog kojih se vrši raskopavanje kao i postupak za nadoknadu nastale štete, koju sprovodi JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Kada nastane oštećenje javne površine, a ne može da se utvrdi uzrok nastanka oštećenja, saobraćajni inspektor u saradnji sa JP Direkcijom za izgradnju grada Požarevca, naložiće pravnom licu koje ima pravo korišćenja instalacija (u daljem tekstu: korisnik), za koju se pretpostavlja da je uzrok oštećenja, da izvrši raskopavanje i otkloni nedostatke.
Kada ustanovi da nije došlo do oštećenja na instalaciji iz stava 1. ovog člana, saobraćajni inspektor naložiće sledećem korisniku instalacije za koju se pretpostavlja da je uzrok oštećenja, da nastavi započeto raskopavanje i otkloni nedostatke na instalaciji.
Troškovi kompletnog raskopavanja terete onog korisnika instalacije čiji kvar je utvrđen kao uzrok nastanka oštećenja javne površine i to u visini stvarnih troškova.
Ukoliko investitor odnosno korisnik ne postupi u skladu sa rešenjem iz člana 30. i 31. ove odluke saobraćajni inspektor će naložiti izvršenje rešenja putem drugog preduzeća, na njihov teret.
Izgradnja novih ulica, trgova, trotoara i rekonstrukcija istih, vršiće se prema usvojenom Programu koji je prethodno usklađen sa investicionim programima svih javnih preduzeća.
Kod izgradnje nove ulice ili rekonstrukcije postojeće, ili raskopavanja radi postavljanja instalacija, investitor je dužan da u roku od mesec dana pre početka radova pismeno obavesti:
- preduzeća koja se staraju o održavanju ili upravljanju komunalnim uređajima,
- građane i preduzeća koja u toj ulici imaju objekte, da bi obezbedili postavljanje komunalnih uređaja i priključivanje svojih objekata na iste.
Preduzeća i građani na koje se odnosi odredba stava 2. ovog člana dužni su da o potrebi izvođenja radova na komunalnim objektima, uređajima i priključcima na iste, obaveste investitora koji gradi ili rekonstruiše ulicu, kako bi se postavili ti uređaji i priključci pre izgradnje ili rekonstrukcije te ulice.
Javne zelene površine su:
1. Zelene površine opšte namene:
- parkovi,
- skverovi,
- zelene površine duž saobraćajnica (drvoredi, žive ograde i sl.),
- zelene površine oko stambenih blokova,
- spomen parkovi, etno-parkovi,
- park - šume (otvorenog i zatvorenog tipa),
2. Zelene površine ograničene namene:
- zelenilo škola,
- zelenilo dečijih vrtića,
- zelenilo bolnica i drugih zdravstvenih centara,
- zelenilo prosvetnih, kulturnih i naučnih ustanova,
- zelenilo turističko-ugostiteljskih i sportsko-rekreativnih centara,
3. Zelene površine specijalne namene:
- zelenilo kruga fabrike,
- zelenilo groblja,
- zelenilo objekata društvenih organa,
- privatne zelene površine.
Grad Požarevac poslove uređenja, održavanja i zaštitu zelenila iz člana 34. stava 1. alineje 1-6 ove odluke (zelene površine opšte namene) poverava JKP "Komunalne službe" Požarevac, koje je i osnovano za obavljanje ove vrste komunalne delatnosti.
Javne zelene površine iz člana 34. stav 2. i 3. ove odluke, održavaju preduzeća i druga pravna lica, koja koriste te površine ili objekte, koji im pripadaju.
Preduzeća i druga pravna lica koja održavaju javnu zelenu površinu dužna su da obezbede:
- trajnost, odnosno kontinuitet u obavljanju poverenih poslova,
- određeni kvalitet obavljenih poslova;
- stalno unapređivanje javnih zelenih površina u pogledu funkcionalnosti, estetskih, higijenskih i drugih kvaliteta;
- red prvenstva u obavljanju poverenih poslova u slučaju havarija, elementarnih nepogoda i sl.;
- mere na zaštiti javnih zelenih površina.
Pod uređenjem javnih zelenih površina u smislu ove odluke podrazumeva se podizanje novih i rekonstrukcija postojećih javnih zelenih površina u skladu sa urbanističkim planom.
Pod održavanjem javnih zelenih površina podrazumeva se:
- nega i obnova biljnog materijala,
- održavanje staza, puteva i inventara, koji joj pripadaju i
- održavanje čistoće.
Pod zaštitom javnih zelenih površina podrazumeva se:
- zaštita od biljnih bolesti i štetočina,
- mehaničkih oštećenja koja mogu nastati od strane životinja ili ljudi,
- elementarnih nepogoda, havarija,
- nenamenskog korišćenja i sl.
Uređenje javnih zelenih površina, vrši se prema investiciono tehničkoj dokumentaciji, a održavanje i zaštita prema godišnjem programu.
Javno komunalno preduzeće "Komunalne službe" priprema godišnji program uređivanja javnih zelenih površina iz člana 34. ove odluke, koji usvaja Skupština grada Požarevca, uz saglasnost nadležnog odeljenja Gradske uprave grada Požarevca.
Poslove nadzora u izvršavanju poverenih poslova na uređenju, održavanju i zaštiti javnih zelenih površina od strane JKP "Komunalne službe" Požarevac obavlja JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca dužna je da vodi evidenciju o neuređenim i uređenim javnim površinama, o stanju, broju i vrstama biljnog materijala, objekata i uređaja na javnim zelenim površinama, kao i promenama na istim.
Javna zelena površina (uređena ili neuređena) može se koristiti samo u svrhu za koju je namenjena.
Izuzetno, ako je to u opštem interesu, Odeljenje za urbanizam, komunalne i imovinsko - pravne poslove Gradske uprave može odobriti da se javne zelene površine koriste za sportske manifestacije, priredbe, dečije zabavne igre i slične svrhe. Korisnik iz stava 2. ovog člana dužan je da pre korišćenja javnih zelenih površina uplati odgovarajuću naknadu za zauzeće i dovođenje u prvobitno stanje nadležnom javnom preduzeću.
Na javnoj zelenoj površini, kao i na zemljištu koje je predviđeno za zelenu površinu, mogu se podizati samo objekti i uređaji i izvoditi drugi radovi, koji su predviđeni urbanističkim planom i na osnovu odobrenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Investitor koji po odobrenju gradi ili izvodi druge radove na javnoj zelenoj površini, dužan je da nakon završetka radova istu dovede u prvobitno stanje.
Javnu zelenu površinu ispred svojih dvorišta ili poslovnog prostora mogu urediti vlasnici objekta uz odobrenje Odeljenja za urbanizam, komunalne i imovinsko-pravne poslove Gradske uprave grada Požarevca.
Uređenjem i održavanjem javne površine se ne stiče pravo korišćenja istog prostora.
JKP "Komunalne službe" Požarevac dužno je da sa javne zelene površine uklanja stabla ili delove stabala, koja su oštećena od elementarnih nepogoda ili saobraćajnih udesa, oštećenih suvih i dotrajalih, ako ugrožavaju život ljudi, individualne stambene i poslovne objekte, normalno odvijanje saobraćaja ili druga zdrava stabla, po nalogu nadležnog organa.
Uklanjanje zdravih stabala sa javne zelene površine, osim kada se zemljište uređuje radi privođenja nameni prema urbanističkom planu, vrši se na osnovu rešenja Odeljenja za urbanizam, komunalne i imovinsko-pravne poslove Gradske uprave grada Požarevca.
Rešenjem iz stava 1. ovog člana, utvrđuju se uslovi, način izvođenja radova i visine naknade za uređenje zelenila.
Visina naknade utvrđuje se na osnovu vrednosti stabala koja se uklanjaju i troškova sadnje novih stabala, a po cenovniku koji donosi JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Sredstva od naknade uplaćuju se na račun za uređenje gradskog građevinskog zemljišta, a mogu se koristiti samo za sadnju novih sadnica, ili uređenja javnih zelenih površina.
Investitor je dužan da za svako zdravo isečeno stablo uplati naknadu za sadnju najmanje dve sadnice.
Izvođenje radova na postojećim podzemnim infrastrukturnim instalacijama, koji iziskuje raskopavanje javne zelene površine, ne mogu se preduzeti bez prethodno pribavljene saglasnosti JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca i rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Za izdavanje rešenja neophodno je dostaviti sledeću dokumentaciju:
- skicu trase postavljanja instalacija,
- saglasnost JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca - Sektor za zelenilo,
- dokaz o uplati novčanih sredstava JP Direkciji za izgradnju grada Požarevca za vraćanje raskopane javne zelene površine u prvobitno stanje,
- saglasnost javnih i drugih distributivnih preduzeća, koje upravljaju pojedinim instalacijama ispod i iznad dela javne zelene površine čije se iskopavanje planira,
- druge posebne saglasnosti, koje po službenoj dužnosti zatraži organ nadležan za izdavanje rešenja.
Troškovi za dovođenje javne zelene površine u prvobitno stanje padaju na teret investitora radova.
Podzemne instalacije na javnim zelenim površinama postavljaju se na udaljenosti koja neće smetati rastu drveća.
Iznad postojećeg drvoreda ne sme se postavljati elektro, TT instalacija i ostale instalacije telekomunikacije (KDS i sl.).
Iznad postojećih podzemnih instalacija ne sme se saditi drveće.
Drveće i rastinje u blizini i ispod vazdušnih vodova mora se održavati tako da ne ometa eksploataciju istih.
Na trotoarima na kojima postoji drvored ili se planira novi, potrebno je ostaviti zemljani prostor prečnika najmanje 1,20 m radi aeracije i zalivanja drvorednih sadnica.
Ista površina se može prekriti metalnim rešetkama ili rizlom, tako da omogućava zalivanje i aeraciju korenovog sistema sadnice.
Na javnim zelenim površinama zabranjeno je:
- kretanje van staze, sedenje i ležanje na travnjacima, sem u park-šumama i spomen-parkovima;
- klizanje, smučanje, sankanje, igranje fudbala i sl.;
- kretanje i parkiranje vozila;
- pranje i servisiranje vozila;
- loženje vatre i paljenje stabala;
- stajanje i ležanje na klupama, stolicama i stolovima, premeštanje klupa, stolica, korpi za otpatke i dečijih rekvizita sa mesta na koja su postavljeni;
- oštećenje zelenih površina (kidanje cveća, lišća, lomljenje grana, šiblja, istezanje armature i sl.) oštećenje inventara, ograda, staza, instalacija i rekvizita;
- penjanje na drveće, ograde i dr.;
- istovar materijala, robe, ambalaže, otpadaka i sl. bez rešenja nadležnog organa;
- kopanje zemlje, u bilo koje svrhe bez rešenja nadležnog organa;
- upotreba vazdušnih pušaka i drugog oružja, praćki:
- uništavanje gnezda i hranilica za ptice i divljači;
- postavljanje košnica, panoa, kamp - kućica i sl. bez rešenja nadležnog organa;
- seča stabala bez odobrenja nadležnog organa.
VI ODRŽAVANJE I ZAŠTITA ČISTOĆE NA JAVNIM POVRŠINAMA
Održavanje čistoće na javnim površinama vrši preduzeće registrovano za obavljanje komunalne delatnosti, kao i vlasnici i korisnici poslovnih objekata na javnim površinama oko svojih objekata.
U održavanje čistoće na javnoj površini spada:
- čišćenje javne površine;
- pranje i polivanje;
- pražnjenje korpi za otpatke i posuda za odlaganje otpadaka i smeća;
- sakupljanje, sabiranje i uklanjanje otpada;
- iznošenje i deponovanje smeća i otpada;
- poslovi na prevenciji nastanka "divljih deponija";
- čišćenje i uklanjanje snega i drugih nanosa od atmosferskih padavina;
- košenje trave, orezivanje krošnji drveća, ograda, šiblja i korova sa javne površine i sl.;
- poslovi na održavanju čistoće po nalogu organa uprave nadležnog za inspekcijske poslove u okviru usvojenog godišnjeg programa.
Čišćenje površina javnog saobraćaja, osim ulica i puteva bez zastora (asfalta, betona, kocke i sl.), vrši preduzeće registrovano za obavljanje komunalne delatnosti.
Prevoz ogrevnog, građevinskog i drugog rastresitog materijala, njegov utovar i istovar, prevoz fekalnog otpada i drugih otpadnih, hemijskih, nagrizajućih ili otrovnih tečnosti se može vršiti isključivo specijalizovanim vozilima, uz zakonom propisane mere fizičko-tehničke zaštite i opreza, na način kojim je sprečeno rasturanje ili izlivanje sadržaja na puteve i druge delove javne površine.
Ako pri prevozu tereta dođe do rasipanja materijala ili izlivanja tečnosti, prevoznik je dužan da o svom trošku ugroženu javnu površinu odmah obezbedi, zaštiti, očisti i vrati u pređašnje stanje.
Ukoliko prevoznik ne izvrši dati nalog, organ uprave nadležan za poslove komunalne ili saobraćajne inspekcije, ukoliko je ugrožena javna saobraćajna površina, sprovešće izvršenje radova preko drugog lica na trošak izvršenika.
Vlasnici i korisnici poslovnih i drugih objekata su dužni da se o svom trošku u vremenu od 8-20 časova staraju o čišćenju javne površine (trotoara, platoa, stepeništa, javnih zelenih površina i sl.) oko svojih objekata, sve do ivice trotoara sa putem.
Korisnici iz stava jedan ovog člana dužni su da zaključe ugovor sa JKP "Komunalne službe" o deponovanju prikupljenog otpada.
O čišćenju površina posebne namene u javnoj upotrebi i površina kulturnih dobara i njihove zaštićene okoline su dužni da se staraju subjekti na koje je preneto pravo upravljanja ili korišćenja i odgovorni su za održavanje čistoće na tim površinama.
O čišćenju prostora i dela javne površine ispred zgrade i dvorišnih ograda dužni su da se staraju:
- sopstvenik odnosno korisnik porodične stambene zgrade odnosno stana,
- sopstvenik odnosno korisnik stambene zgrade odnosno preduzeće ili organ koji upravlja zgradom,
- sopstvenik odnosno korisnik poslovne zgrade odnosno prostorije.
Ukoliko se subjekti iz stava 1. ovog člana ne pridržavaju date obaveze organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje iste.
Pod čišćenjem prostora i dela javne površine ispred zgrada i dvorišnih ograda smatra se košenje trave, čišćenje i sabiranje nanetog otpadnog materijala i sl.
Sopstvenik, odnosno korisnik iz stava 1. ovog člana očišćeni otpadni materijal deponuje na odgovarajući način i obaveštava registrovano komunalno preduzeće radi odvoženja.
Registrovano komunalno preduzeće je dužno da očišćeni materijal s dela javne površine ispred zgrada i dvorišnih ograda odvozi odmah po prijemu obaveštenja ili najkasnije u roku od 24 časa.
O čišćenju javnih površina posebne namene, uklanjanju otpada, smeća, nanosa, snega, blata, vode i druge nečistoće, dužni su da se staraju subjekti koji njima upravljaju, vlasnici ili korisnici:
1. privremenih objekata na javnoj površini u širini od 4m oko objekata;
2. javnih parkirališta, na unutrašnjem prostoru i neposredno oko njega;
3. benzinskih pumpi, na platou ispred objekata, na prilaznim putevima do ivice glavnog puta, oko objekta i na zelenim površinama koje okružuju objekat;
4. autobuskih i železničkih stanica, na platoima unutar stanica i oko njih, kao i na prilazima putevima do ivice glavnog puta;
5. pijaca, groblja, unutar, na ulazima, izlazima i oko njih;
6. sportskih i zabavno-rekreativnih terena, bazena, unutar i oko ovih terena, kao i ulaza i izlaza;
7. javne površine za postavljanje promotivnih akcija;
8. javne površine na kojima se organizuju pozorišne predstave, prikazivanje filmova, koncerti, zabave i slični događaji;
9. javne površine za izvođenje građevinskih i komunalnih radova, na površinama gde izvode ove radove i neposredno oko njih;
10. javne površine oko trgovinskih, ugostiteljskih, zanatskih objekata, letnjih bašti uz objekte i sl.;
11. javne površine oko stovarišta, otpada i deponija, od ograde do ivice puta;
12. pozorišnih i filmskih sala i sličnih objekata, na ulazima i izlazima;
13. sportskih hala i dvorana, na ulazima i izlazima.
Korisniku javne površine iz stava 1. tačke 7. ovog člana organ uprave nadležan za poslove urbanizma odobriće privremeno korišćenje javne površine ukoliko uz podneti zahtev dostavi i pismeni dokaz o posedovanju posude za smeće i dokaz o plaćenoj naknadi za njeno iznošenje i pražnjenje.
Javne površine u gradskim naseljima se čiste svakodnevno, izuzev površina koje čisti registrovano komunalno preduzeće na osnovu ugovora.
Ugovorom iz prethodnog stava utvrdiće se područja gradova Požarevca i Kostolca gde će se vršiti svakodnevno čišćenje i područja gde će se vršiti čišćenje u utvrđenim vremenskim razmacima.
Na javnim površinama postavljaju se korpe za otpatke i posude za sakupljanje smeća, u dovoljnom broju, koji utvrđuje organ uprave nadležan za poslove urbanizma, a obezbeđuje JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Posude za sakupljanje smeća moraju biti snabdevene poklopcima i podešene da se mogu lako prazniti, prati, a moraju se održavati uvek u čistom i ispravnom stanju.
Korpe za otpatke i posude za smeće, moraju se svakodnevno prazniti i uredno održavati.
Prostor oko posuda za smeće mora biti uvek očišćen, a prostor na kome stoje posude, mora biti izbetoniran.
Čišćenje površina javnog saobraćaja, vrši se u vremenu od 7-22 sata.
Čišćenje javnih površina (ulica, trotoara, trgova, i sl.) odnosno sakupljanje papira i drugog krupnijeg materijala koji stvaraju prolaznici, vrši se u toku dana ili u toku noći kada za to budu stvoreni uslovi.
Pranje ulica vrši se po pravilu noću, a samo u izuzetnim slučajevima i u toku dana, na zahtev ili uz saglasnost odeljenja za inspekcijske poslove.
Prilikom pranja ulica moraju se prethodno očistiti svi slivnici i rešetke za prikupljanje atmosferskih i drugih voda, da bi se omogućilo njeno nesmetano oticanje.
Polivanje ulica vrši se u letnjem periodu po pravilu danju.
Zabranjeno je pri pranju i polivanju ulica polivati i prskati pešake, izloge, ulaze u objekte, letnje bašte, parkirana vozila, izloženu robu, ograde i sl.
Zaštita čistoće na javnim površinama
Zabranjeno je na javnim površinama:
1. stvarati nečistoću, bacati hartije i druge otpatke van korpi za otpatke i posuda za smeće,
2. ostavljati razne predmete, objekte i stvari, parkirati vozila van obeleženih mesta na način kojim se ometa pešački i drugi saobraćaj, zaprečavaju ulazi u poslovne i druge objekte, prolazi, prilazi, protivpožarni putevi i sl.,
3. sa terasa i prozora stambenih i drugih objekata izlivati vodu, bacati smeće i druge predmete,
4. bacati u korpe za otpatke kućno smeće, zapaljiv i drugi nepripadajući sadržaj, kao i smeće iz trgovinskih, ugostiteljskih, zanatskih i drugih objekata,
5. smeštati i skladištiti ambalažu, robu i kartonske kutije,
6. izbacivati kamenje, zemlju, smeće, ostatke građevinskog materijala i slično u kanale, šahtove i slivnike,
7. bacati i razbijati staklo i staklenu ambalažu,
8. puštati pse i druge domaće životinje da se slobodno kreću i prljaju je izmetom,
9. opravljati i prati motorna vozila, osim u slučaju iznenadnog kvara na putu,
10. obavljati zanatske i slične radove,
11. cepati i testerisati drva, razbijati ugalj i skladištiti ga duže od 24 časa,
12. vršiti istovar ili utovar ili parkirati vozila na mestima na kojima se nalaze ulični hidranti ili slivnici, posude za smeće i slični komunalni objekti,
13. pljuvati po ulici i trotoaru, vršiti nuždu i druge fiziološke potrebe,
14. izlivati ili odvoziti sadržaje septičkih jama, otpadne i druge tečnosti, pomije u kanalizacione i druge ulične otvore u vodotokove i izlivati sadržaje neprijatnog mirisa,
15. prati posude za smeće,
16. prebirati i rasturiti otpatke iz posuda za smeće, sipati u njih pepeo i drugi zapaljiv sadržaj, kao i spaljivati smeće u njima,
17. istezati i ispravljati građevinsku armaturu,
18. držati havarisana, neispravna i neregistrovana vozila, ili ostavljati vozila koja su registrovana, ali neupotrebljiva za saobraćaj,
19. vršiti bespravno zauzeće radi izlaganja robe prodaji,
20. ugrožavanje zaštićenih prirodnih dobara,
21. izbacivati otpatke koji imaju svojstva opasnih materija,
22. stvaranje divljih deponija,
23. na javnim površinama vršiti prodaju poljoprivrednih i drugih proizvoda, izuzev, ako prodavac poseduje odobrenje nadležnog organa uprave,
24. preduzimanje drugih neimenovanih radnji kojima se ta površina ugrožava.
Vlasnici, odnosno lice koje upravlja vozilom je obavezno da pre ulaska na površinu javnog saobraćaja vozilo očisti od blata, snega, nanosa i druge nečistoće.
U slučaju prljanja površine javnog saobraćaja postupanjem suprotno odredbama stava 1. ovog člana, organ uprave nadležan za poslove komunalne, ili saobraćajne inspekcije sprovešće uklanjanje nečistoće preko drugog lica, na trošak izvršenika.
U slučaju zaustavljanja i parkiranja vozila van površine javnog saobraćaja, a na javnim zelenim površinama, organ uprave nadležan za poslove komunalne i komunalno-saobraćajne inspekcije će naložiti licu koje upravlja vozilom ili vlasniku vozila da isto ukloni.
Ukoliko izvršenik iz stava 1. ovog člana ne postupi po datom nalogu, uklanjanje vozila će se izvršiti preko drugog lica, na trošak izvršenika.
Ako vlasnik havarisanog, neispravnog i neregistrovanog vozila, ili registrovanog, ali neupotrebljivog za saobraćaj ne ukloni isto sa javne površine u ostavljenom roku organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem uklanjanje vozila. Ukoliko vlasnik navedenog vozila ne postupi po datom rešenju nadležni inspektor naložiće uklanjanje istog preko drugog lica na trošak izvršenika na mesto koje na predlog organa uprave nadležnog za poslove urbanizma utvrdi Gradska uprava grada Požarevca.
Ukoliko vlasnik ne preuzme vozilo u roku od 30 dana od dana dostavljanja pismenog obaveštenja gde se vozilo nalazi, isto će po isteku toga roka biti izloženo prodaji putem licitacije.
Posle namirenja troškova postupka, preostali iznos novca biće uplaćen na račun budžeta Skupštine grada Požarevca.
Školjke dotrajalih putničkih, teretnih i sličnih vozila, havarisane prikolice i slično se neće smatrati vozilom i biće izložene prodaji odmah posle uklanjanja.
Prilikom sečenja i orezivanja drvoreda, pojedinog drveća, oblikovanja kruna drveća, uređenja travnjaka i sličnih radova, kao i prilikom čišćenja slivnika, rešetki i sličnog od atmosferskih i drugih taloga, sabiranja uklonjenog nanosa snega i smeća prikupljenog na gomile čišćenjem grada, izvođač ovih radova je dužan da materijal i otpatke odmah ukloni i očisti, a javnu površinu dovede u ispravno stanje.
Ukoliko subjekat iz stava 1. ovog člana ne izvrši svoju obavezu organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije (na javnim površinama), odnosno saobraćajne inspekcije (na javnim saobraćajnim površinama), doneće rešenje o izvršenju obaveze. Ukoliko odgovorno lice ne postupi po datom rešenju nadležni inspektor naložiće uklanjanje istog preko drugog lica na trošak izvršenika.
Lica koja su usled iznenadnog kvara motornog vozila prinuđena da ga popravljaju na javnoj površini, dužna su da popravku obave u najkraćem roku bez ugrožavanja saobraćaja i pešaka, a sve tragove popravke vozila očiste odmah po uklanjanju vozila.
Ukoliko subjekat iz stava 1. ovog člana ne izvrši svoju obavezu organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko lice ne postupi po datom rešenju nadležni inspektor izdaće nalog registrovanom komunalnom preduzeću da ukloni prljavštinu na teret izvršenika.
Preduzeća i taksisti koji obavljaju gradski saobraćaj, vlasnici benzinskih pumpi, dužni su da odstrane mrlje od ulja i sličnog sa podloge kolovoza, stajališta i platoa benzinskih pumpi.
Ukoliko subjekat iz stava 1. ovog člana ne izvrši svoju obavezu organ uprave nadležan za poslove komunalne ili saobraćajne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko subjekti iz stava 1. ovog člana ne postupe po datom rešenju, nadležni inspektor izdaće nalog registrovanom komunalnom preduzeću da ukloni prljavštinu na teret izvršenika.
Izvođač građevinskih i komunalnih radova dužan je da se stara:
- o čišćenju javnih površina ispred i oko gradilišta,
- o polivanju trošnog materijala za vreme rušenja, da bi se sprečilo podizanje prašine,
- o održavanju čistoće u olucima i rešetkama slivnika u neposrednoj blizini gradilišta,
- o čišćenju vozila pre njihovog izlaska sa gradilišta,
- o deponovanju i obezbeđenju materijala od rasturanja sa javne površine.
Ako se izvođač radova ne pridržava obaveza iz prethodnog člana, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko subjekti iz prethodnog člana na postupe po rešenju, nadležni inspektor izdaće nalog registrovanom komunalnom preduzeću da izvrši obaveze na teret izvršenika.
Investitor, odnosno izvođač radova na izgradnji, rekonstrukciji, adaptaciji ili investicionom održavanju objekta, dužan je da po završetku radova pa objektu izvrši uređenje terena prema projektu, a sve oštećene javne površine dovede u prvobitno stanje.
Ako se izvođač radova ne pridržava obaveza iz stava 1. ovog člana nadležni organ uprave za poslove komunalne inspekcije, naložiće rešenjem ispunjenje obaveze. Ukoliko subjekti iz stava 1. ovog člana ne postupe po rešenju, nadležni inspektor izdaće nalog registrovanom komunalnom preduzeću da izvrši obaveze na teret izvršenika.
VII IZNOŠENJE I DEPONOVANJE KUĆNOG SMEĆA I SMEĆA SA JAVNIH POVRŠINA
Iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kao i drugog smeća sa javne površine u gradovima vrši isključivo registrovano komunalno preduzeće (u daljem tekstu: davalac usluga) koji je dužan da:
- iznosi smeće u skladu sa programom iznošenja smeća i odlaže ga na deponiju;
- održava posude;
- redovno prazni korpe za otpatke i čisti prostor oko njih;
- da uklanja kabasto smeće u skladu sa planom, programom, nalozima nadležnog organa uprave kao i no pozivu korisnika usluga uz naknadu koja je utvrđena odlukom nadležnog organa Skupštine grada Požarevca.
Iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kao i drugog smeća na teritoriji seoskih naselja organizuju sami žitelji preko svojih mesnih zajednica.
Svi vlasnici i korisnici poslovnog prostora (otvorenog ili zatvorenog) pravna lica, preduzetnici, organizacije i ustanove na teritoriji gradova (u daljem tekstu: korisnici usluga), su dužni da sakupljaju i odlažu smeće u posude za odlaganje smeća i podležu obavezi organizovanog iznošenja smeća, uz plaćanje novčane naknade za izvršene usluge.
Korisnici usluga iz stava jedan ovog člana su dužni da zaključe ugovor o iznošenju smeća sa davaocem usluga.
Korisnici usluga su obavezni da pribave tipske posude za odlaganje smeća.
Građani i korisnici stambenog prostora dužni su da plaćaju naknadu za izvršene usluge iznošenja smeća, ako je na području gde žive organizovano iznošenje istog.
Kućno smeće se ne sme spaljivati, uništavati, zakopavati, iznositi, razbacivati i odlagati, osim na načine predviđene ovom odlukom.
Svi korisnici usluga obavezni su da davaocu usluga prijave pismenim putem sve promene koje se odnose na prebivalište ili sedište, kao i eventualne promene podataka koji se odnose na obavezu plaćanja naknade za izvršenu uslugu iznošenja smeća.
Prilikom sečenja i kresanja drvoreda, pojedinog drveća, uređenja travnjaka i sličnih radova, izvođač ovih radova je dužan da materijal i otpatke odmah ukloni i očisti a javnu površinu dovede u ispravno stanje.
Pod otpadom organskog i životinjskog porekla podrazumevaju se uginule životinje i njihovi ostaci.
Zabranjeno je odlaganje otpada iz stava 1. ovog člana na javne površine, u posude za kućno i drugo smeće, kanalizaciju, odvode, vodotokove i deponije.
Životinje uginule od zaraznih bolesti pokopavaju se isključivo po uputstvima sanitarne i veterinarske inspekcije.
U seoskim naseljima lokaciju za odlaganje ove vrste otpada i njeno obezbeđenje utvrđuje organ uprave nadležan za poslove urbanizma planskim aktima.
U gradovima Požarevcu i Kostolcu lokaciju za odlaganje ove vrste otpada i njeno obezbeđenje utvrđuje Skupština grada Požarevca.
Kućno, kabasto smeće i kartonska ambalaža
U kućno smeće spadaju svi otpaci iz stambenih, pomoćnih i sličnih objekata, nastali u procesu svakodnevnih životnih aktivnosti građana i stanovnika naseljenih mesta u gradu Požarevcu, kao i sitnije smeće iz poslovnih i privremenih objekata, koje se, prema svojoj veličini, može odlagati u posude za kućno smeće.
U kabasto smeće spada:
- otpad industrijskih, zanatskih i drugih delatnosti neorganskog sastava;
- zemlja, šut, šljunak, granje, piljevina, trava i slično;
- pepeo i šljaka iz kotlarnica;
- staro pokućstvo, ostaci havarisanog vozila, raznih uređaja i bele tehnike, ostaci ogrevnog, građevinskog i drugog sličnog materijala;
- karton i druga ambalaža;
- stajsko đubrivo, ostaci stočne hrane i slično; i
- drugo krupno smeće koje se, prema svojoj veličini, ne može odlagati u posude za kućno smeće.
Kabasto smeće se ne sme odlagati u posude za kućno smeće, izbacivati i smeštati na javnu površinu, već se mora čuvati u svom posedu sve do odnošenja na odgovarajuću deponiju, na trošak vlasnika.
Kartonsku ambalažu do odnošenja, korisnik usluga je dužan da čuva u svom posedu. Zabranjeno je skladištenje kartonske ambalaže na javnim površinama i njeno odlaganje u posude za kućno smeće.
Posebne vrste otpada (medicinski, hemijski i slični otpad), nakon neutralizacije odlažu se u posebne posude nedostupne i zaštićene od drugih lica, prikupljaju se i odnose na za to posebno izdvojena i zaštićena mesta na dalji postupak u skladu sa zakonom.
Davalac usluga je dužan da na početku kalendarske godine donese godišnji program koji predviđa da najmanje dva puta godišnje u saradnji sa gradskim mesnim zajednicama i na njihov zahtev organizuje periodične akcije iznošenja kabastog smeća, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima davaoca usluga.
Odlukom nadležnog organa Skupštine grada Požarevca koji daje saglasnost na program iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se i visina naknade za obavljanje pomenutih poslova.
Posude za kućno smeće su tipizirane i moraju biti podešene specijalnim vozilima za iznošenje smeća.
U tipizirane posude za smeće spadaju: kante i kontejneri.
Tip i broj posuda za smeće određuje registrovano komunalno preduzeće u skladu sa važećim normativima.
Prilikom izgradnje novih objekata lokacija za postavljanje tipiziranih posuda za odlaganje smeća utvrđuje se aktom o urbanističkim uslovima.
Za novoizgrađene objekte kao i kod postavljanja privremenih objekata, nabavku tipiziranih posuda za odlaganje smeća vrši investitor, o svom trošku.
Ukoliko organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije na licu mesta utvrdi da objekti u funkciji poseduju odgovarajući prostor, ali posude za odlaganje smeća nisu postavljene, naložiće postavljanje istih o trošku investitora, odnosno vlasnika ili korisnika objekta, na mesto koje je za to predviđeno projektno-tehničkom dokumentacijom.
Organ uprave nadležan za poslove urbanizma ne može izdati odobrenje za upotrebu zgrade ukoliko nisu obezbeđene posude za smeće u skladu sa odredbama iz ove Odluke i ukoliko nije zaključen ugovor o iznošenju smeća sa davaocem usluga.
Lokaciju i način uređenja mesta za postavljanje kontejnera za deponovanje smeća na javnim površinama određuje komisija imenovana rešenjem Odeljenja za urbanizam, komunalne i imovinsko-pravne poslove.
Zabranjeno je pomeranje i premeštanje kontejnera i posuda za smeće sa lokacija određenih od strane nadležnog organa uprave iz prethodnog stava.
Novi korisnici usluga kao vlasnici, odnosno investitori kolektivnih stambenih, poslovno-stambenih, poslovnih i drugih objekata dužni su da nabave odgovarajuće posude za odlaganje smeća.
Korisnici iz stava jedan ovog člana su dužni da zaključe ugovor o iznošenju smeća sa davaocem usluga.
Ukoliko korisnici iz stava 1. ovog člana ne postupe u skladu sa stavom 1. ovog člana Odeljenje za inspekcijske poslove - Komunalna inspekcija će rešenjem naložiti ispunjenje iste.
Zamenu i opravku dotrajalih i oštećenih posuda za odlaganje smeća vrši davalac usluga u skladu sa investicionim godišnjim planom ili po rešenju komunalnog inspektora, a sredstva se obezbeđuju iz budžeta Skupštine grada Požarevca.
Prilikom formiranja gradilišta investitor je dužan da zaključi ugovor sa davaocem usluga na ime iznošenja smeća u toku izgradnje.
Iznošenje kućnog smeća, smeća sa javne površine, otpada i fekalnog sadržaja se može vršiti samo specijalizovanim vozilima, tako da materijal prilikom odvoženja bude obezbeđen i zaštićen od rasipanja.
Davalac usluga je dužan da smeće iznosi prema utvrđenom programu koji sadrži redosled, dinamiku, učestalost i druge elemente.
Subjekat iz stava 1. ovog člana je dužan da program dostavi organu uprave nadležnom za poslove komunalne inspekcije.
Kućno smeće se iznosi danju i to u periodu od 06.00-20.00 sati, u centru grada svakodnevno, a u ostalim delovima grada jednom nedeljno.
U slučaju spora između korisnika usluga i davaoca usluga u vezi sa pružanjem komunalne usluge i njenim plaćanjem nadležan je Opštinski sud.
Prilikom iznošenja kućnog smeća davalac usluga je dužan da vodi računa da se u zgradi i pred zgradom, kao i u dvorištu, na trotoaru i kolovozu kućno smeće i otpaci ne rasipaju, da se ne podiže prašina, nepotrebno ne šire neprijatni mirisi, da se ne prljaju i ne oštećuju površine na kojima su smeštene posude za odlaganje smeća.
Iznošenje i deponovanje smeća i otpadaka vrši se isključivo na mestima koja su za tu namenu određena.
Fekalne otpadne vode se izručuju u gradsku kanalizaciju i to samo na mestima koje odredi organ uprave nadležan za poslove urbanizma odgovarajućim urbanističkim planom.
Zabranjeno je spaljivanje smeća na teritoriji gradskih mesnih zajednica i u naseljenim mestima.
U seoskim naseljima mesto za seosku deponiju je dužan da odredi organ uprave nadležan za poslove urbanizma svojim planskim aktima.
Sva domaćinstva kao i lica koja u ovim mestima obavljaju privrednu i drugu delatnost su dužna da smeće odlažu na seosku deponiju.
Do seoske deponije smeće se može prevoziti i ličnim prevozom, a prevoznik je dužan da sadržaj obezbedi od rasipanja.
Zabranjeno je spaljivanje, razbacivanje i zakopavanje smeća u privatnim posedima, kao i na javnim površinama (pored puteva, u šumama, koritima stalnih i povremenih vodotokova i dr.).
Vlasnici vozila koji vrše usluge pražnjenja septičkih jama i prevoza drugog fekalnog sadržaja na teritoriji naseljenih mesta su dužni da za ove namene koriste propisane cisterne, obezbeđene od rasipanja tečnosti. Zabranjeno je izlivanje fekalnih sadržaja u privatne posede, na javne površine i vodotokove.
VIII UKLANJANJE SNEGA SA JAVNE POVRŠINE
Sneg i led sa saobraćajnih površina (trotoar i kolovoz) čisti, uklanja i poledicu posipa industrijskom solju ili peskom preduzeće kome te poslove poveri JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca, a po planu JP Direkcije koja isti dostavlja Odeljenju za inspekcijske poslove Gradske uprave.
Zabranjeno je razbijanje leda mehaničkim putem.
Svi vlasnici ili korisnici stambenog, poslovnog i drugog prostora su dužni da redovno čiste sneg sa površina neposredno oko svojih objekata do ivice trotoara sa kolovozom ili javnim parkiralištem i da ga gomilaju na ovu liniju do odnošenja koje će obaviti preduzeće kome JP Direkcija za izgradnju poveri te poslove.
U slučaju nepridržavanja propisane obaveze uklanjanje će sprovesti organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije preko drugog lica, na trošak izvršenika.
Zabranjeno je prilikom čišćenja javne površine izbacivati sneg i led na kolovoz.
Kada sneg i led na krovovima zgrada, usled otapanja ili većeg nagomilavanja, počne da predstavlja očiglednu pretnju po život i imovinu ljudi, komunalnih objekata, uređaja, vodovoda i instalacija, vlasnik ili korisnik objekta poslovnog prostora kao i predstavnik vlasnika stambenog i poslovnog prostora je dužan da o svom trošku organizuje, uz primenu svih mera bezbednosti uklanjanje ovih nanosa.
U slučaju nepridržavanja propisanih mera uklanjanje će sprovesti organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije preko drugog lica, na trošak izvršenika.
Subjekti koji upravljaju ili trajno koriste javne površine posebne namene ili posebne površine u javnoj upotrebi (železničke, autobuske stanice, stajališta, javna parkirališta, pijace, groblja, školska dvorišta, dvorišta predškolskih, bolničkih, ustanova i sl.) su obavezni da uklanjaju sneg i da prikupljeni sneg odnosi zimska služba kojoj poslove poveri JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Za uklanjanje snega i leda ispred objekata u izgradnji i gradilišta, odgovoran je izvođač radova.
U slučaju nepridržavanja propisane obaveze uklanjanje će sprovesti organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije preko drugog lica, na trošak izvršenika.
Naknada za usluge preduzeća za održavanje čistoće
Registrovanom komunalnom preduzeću pripada naknada za usluge čišćenja javnih površina, za iznošenje i deponovanje kućnog smeća i fekalija i smeća sa javnih površina.
Naknada za čišćenje površina javnog saobraćaja i za iznošenje smeća i snega sa ovih površina plaća se po ugovoru sa Direkcijom za izgradnju grada Požarevca.
Za iznošenje smeća sa javnih površina koje ne spadaju u površine iz stava 2. ovog člana naknadu plaćaju preduzeća i druga pravna lica, odnosno pojedinci koji te površine koriste, odnosno održavaju.
Naknadu za iznošenje smeća iz poslovnih zgrada i prostorija koje se koriste za obavljanje privredne delatnosti snose preduzeća, druga pravna lica i pojedinci koji ove zgrade i prostorije koriste.
Vlasnici, odnosno zakupci stanarskog prava, vlasnici privatnih stambenih zgrada i stanova, korisnici i zakupci, odnosno korisnici poslovnih zgrada i prostorija, sa područja gradova Požarevca i Kostolca, obavezni su da plaćaju naknadu za iznošenje smeća, registrovanom komunalnom preduzeću.
Registrovano komunalno preduzeće je obavezno da uklanja sve divlje deponije sa područja gradova Požarevca i Kostolca, uz posebnu naknadu koju obezbeđuje osnivač.
Naknadu za iznošenje smeća iz poslovnih zgrada i prostorija koje se koriste za obavljanje privredne delatnosti snose preduzeća, druga pravna lica i pojedinci koji ove zgrade i prostorije koriste.
Osnovica za utvrđivanje naknade za čišćenje i iznošenje smeća sa javnih površina je metar kvadratni javne površine i cena usluge po metru kvadratnom.
Osnovica za utvrđivanje naknade za izvršenu uslugu iznošenja i deponovanja smeća pravnim i fizičkim licima je metar kvadratni neto površine stambenih objekata, pomoćnih i privremenih objekata, garaža, ostava, letnjih kuhinja, prostorija za smeštaj ogreva, prostorija za smeštaj kućnih ljubimaca u delovima grada gde je to dozvoljeno (golubovi i sl.), trotoara oko istih objekata i prostorija, poslovnih zgrada i poslovnih prostorija i trotoara i betoniranih - asfaltnih (uređenih) površina poslovnog kruga pravnog lica.
Pod površinom koja čini osnovicu za obračun naknade za izvršenu uslugu iznošenja smeća pravnim i fizičkim licima, koja se bave privrednom delatnošću, podrazumeva se i neuređena ili delimično uređena površina u sastavu poslovnog kruga, ako se trajno, privremeno ili povremeno koristi za obavljanje privredne delatnosti.
Kod stambenih i poslovnih objekata sa više etaža svaka etaža se evidentira posebno, a osnovicu za obračun čini zbirna površina.
Površine iz stava 1, 2. i 3. ovog člana utvrđuju se ugovorom o iznošenju i deponovanju smeća između korisnika i davaoca usluga. t.j. registrovanog komunalnog preduzeća.
Davalac usluga može da na teritoriji seoskih naselja sa mesnom zajednicom i žiteljima naselja ugovori da se na ime mesečne novčane naknade po domaćinstvu za iznošenje smeća plaća fiksni - paušalni iznos.
Cena naknade po metru kvadratnom površine utvrđuje se na način propisan članom 105. ove odluke, formira se i utvrđuje na način propisan zakonom, aktima opštine i opštim aktima preduzeća koje vrši uslugu iznošenja smeća.
Obavezi plaćanja naknade za iznošenje i deponovanje smeća podležu sva pravna i fizička lica koja poseduju ili koriste stambene i poslovne objekte na području gradova Požarevca i Kostolca i za koje je obuhvaćen bilo koji vid iznošenja i deponovanja smeća ili samo deponovanje smeća.
Korisnik komunalne usluge dužan je da plaća utvrđenu cenu usluge. U slučaju spora između korisnika usluge i registrovanog komunalnog preduzeća u vezi sa pružanjem komunalne usluge i načinom plaćanja nadležan je redovni sud.
IX IZGLED I ODRŽAVANJE KOMUNALNIH I DRUGIH OBJEKATA
Komunalni objekti (pijace, groblja, deponije, javna parkirališta, fontane, javne česme i bunari, javni WC-i, autobuska stajališta, benzinske pumpe, čekaonice, telefonske govornice, javni časovnici, električni stubovi, saobraćajni znaci i drugi slični objekti) postavljaju se u skladu sa zakonom, usvojenim standardima, urbanističkim planskim aktima na osnovu odluke Skupštine grada Požarevca i po odobrenju organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Održavanje objekata iz stava 1. ovog člana vrše pravna ili fizička lica koja upravljaju istim.
2. Saobraćajni znaci i putokazi
Saobraćajni znaci i putokazi na teritoriji grada i naseljenih mesta u gradu Požarevcu postavljaju se u skladu sa propisima o bezbednosti saobraćaja, po nalogu organa uprave nadležnog za poslove saobraćajne inspekcije, a o njihovom održavanju se stara JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
3. Table sa nazivom ulica i kućni brojevi
Sve ulice i trgovi moraju imati vidio istaknute table sa nazivom ulica i trgova, a zgrade moraju biti obeležene jasno uočljivim kućnim brojevima.
Table sa nazivom ulica i trgova u gradskim naseljima postavlja JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Kućne brojeve na teritoriji gradskih naselja utvrđuje Služba za katastar nepokretnosti Požarevac, a nabavlja ih i postavlja JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
U slučajevima oštećenja ili nestanka table sa nazivom ulica na teritoriji gradskih naselja nadležan organ uprave za poslove komunalne inspekcije naložiće JP Direkciji za izgradnju grada Požarevca da nabavi i postavi nove table na trošak lica koje je otuđilo ili oštetilo, a ukoliko to nije moguće na trošak JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca.
Zamena oštećenih i nedostajućih kućnih brojeva se vrši na trošak vlasnika ili korisnika objekta.
4. Stubovi, hidranti, klupe, korpe za otpatke, žardinjere
1. Stubovi, kandelaberi, uređaji i nadzemne instalacije za javnu rasvetu i telekomunikacije (KDS). TT uređaji i linije, javni hidranti i slično, postavljaju se prema planu i programu;
2. Klupe za sedenja i sprave za dečiju igru postavljaju se u parkovima, na trotoarima, trgovima i drugim javnim mestima, ako se time ne ometa kretanje pešaka i druge komunikacije;
3. Posude sa dekorativnim zelenilom (žardinijere) se mogu postaviti na svim javnim mestima ako se time ne ugrožava saobraćaj, ne ometa kretanje pešaka i ne ruži opšti izgled grada;
4. Korpe za otpatke, table sa upozorenjima i oglasne table postavljaju se na mestima na kojima je to neophodno, na način kojim se ne ruši estetski izgled okolnog prostora. Rešenje za postavljanje komunalnih objekata iz stava 1. ovog člana na javnoj površini donosi organ uprave nadležan za poslove urbanizma na zahtev investitora i na njegov trošak.
Ako se vrši zamena objekata iz stava 1. ovog člana, njihovo postavljanje se vrši na trošak JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca.
Uličnim i drugim otvorima smatraju se:
1. Šahte i okna vodovodne i kanalizacione mreže;
2. Šahte i okna podzemnih instalacija (PTT, električne, kablovske, toplovodne i sl.);
3. Otvori za ubacivanje ogreva i drugog materijala, podrumski prozori, okna, otvori za osvetljenje i ventilaciju prostora i sl.
O održavanju i uređenju šahti, okana i otvora iz stava 1. tačka 1. i 2. ovog člana staraju se subjekti koji upravljaju tim instalacijama, a o otvorima iz stava 1. tačka 3. ovog člana njihovi vlasnici, odnosno korisnici.
6. Poklopci šahti, okana i drugih otvora
Radi bezbednosti pešaka i sigurnosti saobraćaja sve šahte, okna i otvori na javnoj površini moraju imati propisano postavljene i neoštećene zatvarače, odnosno poklopce.
Zatvarači, odnosno poklopci iz stava 1. ovog člana se izrađuju od rebrastog (hrapavog) materijala, a polja pojedinih vrsta zatvarača se nalivaju asfaltom, kako bi bili postavljeni u istu ravan sa okolnom podlogom.
Sve šahte, okna i drugi otvori, na javnoj površini moraju se održavati u ispravnom stanju, a poklopci kojima se zatvaraju ovi otvori moraju biti postavljeni u istu ravan sa delom javne površine u koju se ugrađuje.
Dotrajali i oštećeni zatvarači i poklopci se moraju zameniti.
O postavljanju poklopca staraju se subjekti koji upravljaju podzemnim instalacijama.
Za vreme obavljanja radova na instalacijama šahte, okna i otvori se moraju ograditi i obeležiti javno vidljivim znacima iz razloga očuvanja bezbednosti prolaznika i saobraćaja.
Organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije i saobraćajne inspekcije ovlašćen je da vlasnicima odnosno korisnicima otvora rešenjem naloži otklanjanje nedostataka u roku od 8 dana od dana dostavljanja rešenja na njihov teret.
7. Tekuće i građevinsko održavanje okana i otvora
O čišćenju i tekućem održavanju vodovodne mreže, fekalne kanalizacije, toplovodne mreže na javnim površinama stara se o svom trošku preduzeće ili preduzetnik kome su ti poslovi povereni.
O građevinskom održavanju šahti, slivnih rešetki, slivnika, poklopaca i dr. kao i čišćenju i tekućem održavanju atmosferske kanalizacije na javnim površinama do priključka korisnika staraju se subjekti iz stava 1. ovog člana o svom trošku.
Zabranjeno je prilikom izvođenja građevinskih radova postavljati građevinske mašine (mešalice za beton i građevinski materijal i sl.) neposredno uz ulične otvore na način koji bi mogao da dovede do izlivanja njihovog sadržaja u ulične otvore ili bi se time sprečavalo njihovo normalno funkcionisanje.
8. Održavanje javnih česmi i bunara
JKP "Vodovod i kanalizacija" koje upravlja izvorima, bunarima, javnim česmama i drugim objektima za snabdevanje pijaćim vodom, kao i njihovi korisnici, dužno je da ih održava u funkcionalnom i higijenski ispravnom stanju i da ih čuva od oštećenja.
Zabranjeno je na izvorima, bunarima, česmama na javnoj površini i u njihovoj neposrednoj blizini izlivati pesticide i druge štetne materije otpadne i fekalne sadržaje, čistiti i prati vozila, tepihe i druge predmete.
U slučaju utvrđene hemijske ili bakteriološke neispravnosti vode za piće sa javnih bunara i česmi, organ uprave nadležan za poslove zaštite životne sredine će po dostavljenom izveštaju o neispravnosti vode za ljudsku upotrebu naložiti JKP "Vodovod i kanalizacija" da na kritična mesta odmah postavi table sa upozorenjem o neispravnosti vode i obavesti javnost putem medija.
Javni sanitarni i higijenski objekti (javna kupatila, javni WC-i i slično) moraju biti tehnički ispravni, u funkciji i u njima moraju biti vidno istaknuta uputstva o njihovoj upotrebi, a o njihovom održavanju brine preduzeće ili preduzetnik kome su ti poslovi povereni posebnim aktom osnivača.
Autobuska stajališta na teritoriji grada Požarevca postavljaju se na osnovu Odluke o stajalištima koja mogu da se koriste za linijski drumski prevoz, a koji donosi Skupština grada Požarevca na osnovu Odluke o postavljanju manjih montažnih objekata na javnim površinama i rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
O uređivanju i održavanju autobuskih stajališta stara se JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca.
Spomenici, spomen obeležja, spomen ploče i druga skulpturalna dela na javnim mestima, moraju se postavljati uz prethodno pribavljeno rešenje organa uprave nadležnog za poslove urbanizma i moraju se održavati uredno i čisto.
O održavaju objekata iz stava 1. ovog člana staraju se organi kojima su isti predati na upravljanje i održavanje.
Posebnim aktom Skupštine grada predaće se na upravljanje i održavanje objekti kojima nije određen nosilac aktivnosti na održavanju i upravljanju.
Tereni za sport i zabavu (stadioni, igrališta, strelišta, izletišta i sl.), moraju se održavati uredno i čisto, o čemu su dužni da se staraju organi, organizacije, druga pravna lica i pojedinci koji te objekte i terene koriste i održavaju.
Na prostorima i objektima iz stava 1. ovog člana moraju se na vidnom mestu istaći higijenska i tehnička uputstva o radu na svim prostorima i objektima. Posetioci su dužni da se pridržavaju tih uputstava.
Organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije će odgovornima za održavanje čistoće na terenima iz stava 1. ovog člana rešenjem naložiti da nedostatke otklone u određenom roku.
Ukoliko odgovorni za održavanje čistoće ne postupe po rešenju nadležna komunalna inspekcija će izdati pismeni nalog drugom preduzeću da te poslove izvrši na trošak korisnika.
Spoljni delovi zgrada (fasade, balkoni, izlozi, vrata, prozori i sl.), bez obzira na njihovu namenu, korišćenje i vlasništvo ne smeju se menjati od projektovanog stanja i moraju se držati čisto i u ispravom stanju u skladu sa izgledom zgrade.
Izuzetno promene na spoljnim delovima zgrada mogu se vršiti uz prethodnu saglasnost organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
O čistoći i ispravnosti spoljnih delova zgrada dužni su da se staraju preduzeća odnosno sopstvenici zgrada i korisnici i vlasnici delova zgrada, i da na fasadi objekta, najmanje jedanput u 10 godina izvrše potrebno renoviranje i osvežavanje celokupnog izgleda.
Odlukom Skupštine grada Požarevca biće regulisan postupak i način učešća preduzeća odnosno sopstvenika zgrade, korisnika i vlasnika delova zgrade u renoviranju i osvežavanju celokupnog spoljašnjeg izgleda objekta.
U danima državnih praznika, opštinskih manifestacija i danima nacionalne žalosti zastave sa odgovarajućim obeležjima moraju biti istaknute na koplju, jedan dan ranije, na način utvrđen zakonom i to sa ulične strane na fasadama zgrada državnih organa i organizacija, javnih ustanova kao i poslovnih objekata, a uklanjaju se prvog narednog dana po isteku razloga isticanja.
U danima proglašenja nacionalne žalosti, zastave se ističu na pola koplja na način predviđen stavom 1. ovog člana.
Na zgradi sedišta organa lokalne samouprave zastave sa državnim obeležjima moraju biti istaknute neprekidno.
Zastave prilikom isticanja moraju biti neoštećene, čiste, ispeglane i u boji koja nije isprana, najmanje dimenzije 1 x 2 metra.
Isticanje zastava je obaveza vlasnika, odnosno korisnika poslovnih objekata.
14. Dotrajali delovi zgrada i fasade
Spoljni delovi zgrada i fasade koje su usled starosti i dotrajalosti, ili iz drugih razloga sklone padu ugrožavaju živote i imovinu ljudi, bezbedno korišćenje susednih objekata, pešački i drugi saobraćaj, moraju se u najkraćem roku popraviti i učiniti bezbednim, na trošak vlasnika ili korisnika.
Prilikom izgradnje novih zgrada za kolektivno stanovanje investitor je dužan da pribavi rešenje za postavljanje klima uređaja na fasadi zgrade od organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Za već postavljene klima uređaje na fasadama zgrada neophodno je da stranka dobije rešenje organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Rešenje o popravci spoljnih delova zgrada i fasada u slučajevima iz stava 1. ovog člana donosi organ uprave nadležan za poslove građevinske inspekcije.
Nadzor nad sprovođenjem odredba stava 2, 3. i 4. ovog člana vrši organ uprave nadležan za poslove građevinske inspekcije.
Ukoliko vlasnici ili korisnici objekta iz stava 1. ovog člana ne izvrše naloženu obavezu, ta radnja će se izvršiti preko drugog lica, na trošak izvršenika.
15. Uređenje i održavanje dvorišta i ograda
a) Dvorišta
Dvorišni prostori na teritoriji grada se moraju održavati u čistom i urednom stanju, a ako su okrenuti prema javnoj površini moraju biti uređeni.
O uređenju privatnih dvorišta i dvorišta u službenoj upotrebi staraju se njihovi vlasnici, odnosno korisnici.
U dvorištima se ne smeju postavljati zasadi koji mogu prouzrokovati oštećenja na zgradama, instalacijama, narušavati vidik ili zaklanjati svetlo.
Bašte i drugi zatvoreni prostori ugostiteljskih objekata koji nisu na javnoj površini moraju biti uređeni i ozelenjeni.
Zabranjeno je narušavati opšti izgled grada zapuštanjem dvorišnog prostora, držanjem oštećenih i prljavih ograda, gomilanjem otpada, smeća, postavljanjem neuslovnih objekata za držanje domaćih životinja (živine, golubova, pasa i sl.), havarisanih vozila, izlivanjem fekalnih i drugih sadržaja koji svojim izgledom i širenjem neprijatnih mirisa ugrožavaju susedna dvorišta i narušavaju opšti i estetski izgled grada.
O uređenju dvorišta između zgrada za kolektivno stanovanje i sličnih delova javne površine stara se preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje tih poslova.
Ukoliko u postupku inspekcijskog nadzora organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije i inspekcije za zaštitu životne sredine utvrdi postupanja suprotno odredbama člana 124, 125. i 126. ove odluke, naložiće vlasnicima odnosno korisnicima tih površina da ih o svom trošku urede.
Ukoliko subjekti iz stava 1. ovog člana ne izvrše dati nalog, te radnje će se izvršiti preko drugog lica na trošak izvršenika.
b) Ograde
Sve vrste ograda se moraju održavati u stanju kojim se ne narušava opšti estetski izgled i uređenost zgrade.
Ograde se mogu postavljati na osnovu prijave radova u skladu sa zakonom.
Ograde od šiblja moraju se uredno održavati tako da ne prelaze regulacionu liniju i ne ometaju javni saobraćaj.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba stava 2. ovog člana vrši organ uprave nadležan za poslove građevinske inspekcije.
Na teritoriji grada i naseljenih mesta, prema javnoj površini je zabranjeno postavljanje ograda (od bodljikave žice, ruža puzavica, rastinja sa trnjem i sličnog materijala) na način koji može dovesti do povređivanja prolaznika ili nastanka materijalne štete.
Na javnim površinama mogu se postavljati zaštitne ili usmeravajuće ograde (žardinjere, stubići, kugle i dr.), preklopnici i zapreke za vozila.
Zaštitne ili usmeravajuće ograde (žardinjere, stubići, kugle i dr.), preklopnici i zapreke za vozila, koja se postavljaju na javnim površinama, postavljaju se na osnovu rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma i saglasnosti saobraćajne inspekcije.
Preklopnike i zapreke, na obeleženim javnim parkiralištima, postavlja preduzeće kome su povereni poslovi upravljanja javnim parkiralištima.
Nalog o uređenju, opravci i čišćenju ograda, u zavisnosti od vrste materijala od kojeg su sačinjene ograde donosi organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije, a ukoliko ograda ometa odvijanje saobraćaja organ uprave nadležan za poslove saobraćajne inspekcije.
Ako vlasnik ograde ne postupi po datom nalogu u ostavljenom roku, nadležni inspektor naložiće izvršenje te radnje preko drugog lica, na trošak izvršenika.
16. Postavljanje i održavanje firmi
Svi korisnici poslovnih prostorija, koji su po zakonu obavezni da istaknu firmu na poslovnim prostorijama, dužni su da istu postave na način određen zakonom.
Firme, reklame i slični natpisi moraju biti u urednom i ispravnom stanju. Postavljanje firmi, reklama i reklamnih panoa sličnih natpisa na zgradama i poslovnim prostorijama, na prilaznim putevima I na javnim površinama, vrši se po prethodno pribavljenom rešenju organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Vlasnici, odnosno korisnici svetlećih firmi dužni su da iste poprave u roku od 15 dana od dana nastalog kvara.
U suprotnom, organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije izdaće nalog za otklanjanje kvara preko drugog lica na trošak izvršenika.
U slučaju trajnog prestanka rada ili preseljenja, vlasnici, odnosno korisnici poslovnih prostorija dužni su da firme uklone.
Vlasnici, odnosno korisnici poslovnih zgrada i poslovnih prostorija koji obavljaju trgovinsku, ugostiteljsku, uslužnu i zanatsku delatnost, na poslovnim prostorijama moraju imati svetleće firme.
Izuzetno, ako se utvrdi da će poslovna zgrada biti srušena u roku od 2 godine od dana podnošenja zahteva, nadležni organ uprave za poslove urbanizma može osloboditi obveznika postavljanja svetleće firme.
Ukoliko organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije utvrdi da firma nije postavljena u skladu sa odredbama ove odluke, doneće rešenje kojim će obavezati vlasnika, odnosno korisnika poslovne prostorije da firmu postavi.
17. Postavljanje i održavanje medija, medijskih poruka, oglasnih tabli i stubova
Reklamne poruke, murali, obaveštenja, natpisi, grafički prikazi i slike (u daljem tekstu: medijske poruke) u vezi sa obavljanjem poslovne delatnosti mogu se postaviti na zidove objekta, zidove drugog objekta, na krovove, fasade, bilborde, panoe, stubove, table na javnoj površini i prilaznim putevima grada i naseljenog mesta, na zahtev stranke (u daljem tekstu: mediji).
Rešenje za postavljanje medija i odgovarajuće medijske poruke izdaje organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
Na teritoriji grada Požarevca se ne mogu reklamirati delatnosti čije obavljanje nije dozvoljeno zakonom.
Medijske poruke ne mogu sadržavati poruke i prizore kojima se grubo i očigledno vređa javni moral i dostojanstvo čoveka, verska, nacionalna i druga osećanja građana i izaziva njihovo uznemirenje, nespokojstvo i nelagodnost.
Prikazi medijskih poruka moraju biti čisti, uredni i jasni sa nedvosmislenim izrazom onoga što tekstualno i grafički predstavljaju.
Podloge i uređaji na kojima se ističu poruke, ne smeju biti postavljeni na način kojim se ruži opšti i estetski izgled grada, naseljenog mesta i objekta na kojem su istaknuti, na način kojim se ometa pešački i drugi saobraćaj, zaklanja saobraćajna signalizacija i narušava bezbednost ljudi i objekta.
Mediji mogu da budu opremljeni rasvetnim telima, ukoliko se time ne remeti mir i spokojstvo građana u njihovoj neposrednoj blizini i ne ugrožava saobraćaj.
Ukoliko vlasnik ili korisnik postavi svetleći medij dužan je da obezbedi ispravno funkcionisanje medija sve do njegovog uklanjanja.
Na oglasnim tablama i stubovima za oglašavanje se ističu oglasi, objave, naredbe, upozorenja, obaveštenja, lični oglasi, smrtovnice, plakati, reklame za predstave i sl. i ne smeju se postavljati na druga mesta.
O održavanju oglasnih tabli i stubova stara se vlasnik ili korisnik.
18. Postavljanje i održavanje bilborda
Na javnim površinama se mogu, u skladu sa planom i programom, postavljati bilbordi radi reklamiranja različitih sadržaja na osnovu odluke o postavljanju manjih montažnih objekata na javnim površinama i rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Bilbordi se ne smeju postavljati i osvetljavati na način kojim se ruži estetski izgled grada, ometa mir i spokojstvo građana i odvijanje saobraćaja.
Bilbordi i prostor oko njih se moraju održavati čisto i uredno, na trošak vlasnika.
Ukoliko su bilbordi osvetljeni, rasvetna tela moraju biti ispravna, a prikazi moraju biti celoviti bez oštećenja.
Ukoliko dođe do oštećenja prikaza na bilbordu, ista moraju biti ispravljena, odnosno uklonjena u najkraćem roku.
Naloge za ispravljanje uočenih nepravilnosti u smislu stava 2-5. ovog člana izdaje organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije, a ukoliko korišćenjem bilborda dođe do ometanja saobraćaja, nalog za ispravljanje nedostataka izdaje organ uprave nadležan za poslove saobraćajne inspekcije.
Zabranjeno je na javnim površinama:
1. Isticanje svih vrsta oglasa, obaveštenja, plakata, crtanje i pisanje po zidovima, fasadama, ogradama, stubovima, poslovnih i stambenih zgrada, električnim i telefonskim stubovima, transformatorima, saobraćajnim znakovima, mostovima i slično;
2. U vreme kampanja i promocija postavljati reklamni materijal van oglasnih tabli i stubova;
3. Postavljanje i izrada grafičkih prikaza, slika i sl. bez odobrenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma;
4. Postavljanje smrtovnica na stabla drveća, izloge i druga mesta osim na table koje su postavljene za tu namenu;
5. Postavljanje medija, drugih uređaja i objekata za isticanje medijskih poruka bez prethodno pribavljenog rešenje organa uprave nadležnog za poslove urbanizma, kao i postavljanje istih iznad uličnih i drugih otvora.
Ukoliko u postupku inspekcijskog nadzora bude utvrđeno postupanje suprotno odredbama navedenim u članu 140-142. ove odluke, organ uprave nadležan za inspekcijske poslove će naložiti nosiocu obaveze otklanjanje uočenih nedostataka i vraćanje oštećenih i uprljanih objekata u pređašnje stanje.
Ukoliko nosilac obaveze ne postupi po datom nalogu, ta radnja će se izvršiti preko drugog lica na trošak izvršenika.
19. Uređenje i održavanje izloga
Vlasnici, odnosno korisnici poslovnih i drugih prostorija, čiji su izlozi postavljeni prema javnoj površini, dužni su da iste održavaju u urednom i čistom stanju, a ukoliko ih ne koriste u svrhu obavljanja registrovane delatnosti, dužni su da ih održavaju u urednom stanju.
Izlozi moraju biti aranžirani stručno u skladu sa važećim estetskim standardima. Staklene površine i otvori izloga moraju biti čisti i neoštećeni.
Natpisi na izlozima moraju biti jasno ispisani i uredno održavani, što se odnosi i na istaknuto radno vreme.
Zabranjeno je isticati u izlogu natpise, objave ili obaveštenja koja nisu u vezi sa delatnošću objekta.
Izlozi i vitrine za izlaganje robe moraju biti osvetljeni i držati se u urednom stanju.
Vlasnici poslovnih zgrada i poslovnih prostorija dužni su da adaptiraju dotrajale izloge koji narušavaju izgled grada.
Organ uprave nadležan za poslove građevinske inspekcije utvrđuje dotrajalost izloga i o tome obaveštava vlasnika.
Odobrenje za adaptaciju, izdaje organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
U slučaju da se vrši adaptacija ili rekonstrukcija poslovne zgrade ili poslovne prostorije, ili preseljenja i slično, izlozi moraju biti zaštićeni na odgovarajući estetski način.
X JAVNA RASVETA I PRIVREMENI PRIKLJUČCI NA ELEKTRIČNU MREŽU
Sve ulice na teritoriji gradskih naselja noću moraju biti osvetljene. Sijalična mesta za javnu rasvetu moraju biti raspoređena tako da omogućavaju potpuno osvetljavanje ulica.
Rasveta ne sme biti postavljena na način kojim se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja.
Radi isticanja izgleda značajnih istorijskih i arhitektonskih objekata, kao i svečanog izgleda grada vrši se stalno ili povremeno osvetljavanje pojedinih objekata spoljašnjim dekorativnim svetlom.
Organ uprave nadležan za poslove urbanizma određuje koji objekti, u kom trajanju i obimu se moraju osvetliti, a JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca utvrđuje način i tehničke uslove za njihovo osvetljenje.
O osvetljavanju ulica i održavanju mreže javne rasvete u ispravnom i funkcionalnom stanju stara se JP Direkcija za izgradnju grada Požarevca u okviru utvrđenog programa.
Radovi na postavljanju osvetljenja u vreme državnih praznika i gradskih manifestacija se izvode prema programu koji donosi nadležni organ Skupštine grada Požarevca.
Inspekcijski nadzor u vezi sa primenom odredbi sadržani u stavu 1. ovog člana vrši organ uprave nadležan za poslove komunalne inspekcije.
U vreme održavanja državnih i verskih praznika i gradskih manifestacija, organizator je dužan da, preko JP Direkcije za izgradnju grada Požarevca i DP za distribuciju električne energije, korisnicima privremeno zauzete javne površine, koji vrše njeno zauzeće na osnovu rešenja organa uprave nadležnog za poslove urbanizma, omogući propisan i bezbedan privremeni priključak na izvor električne energije za vreme trajanja odobrenja.
Zabranjeno je samovoljno otvaranje poklopaca stubova javne rasvete, kandelabera, razvodnih ormara i sličnih uređaja i priključenje na njih, kao i razvlačenje oštećenih razvodnih kabla i utičnica iz bilo kog izvora električne energije do mesta privremenog zauzeća dela javne površine.
Vlasnicima, odnosno korisnicima stambenih i poslovnih zgrada i prostorija na teritoriji gradova Požarevca i Kostolca, koji imaju priključene instalacije na gradski vodovod i kanalizaciju, zabranjuje se izgradnja poljskih WC-a.
Izgrađene objekte iz stava 1. ovog člana, bez dozvole nadležnog organa uprave, ruši odnosno uklanja vlasnik odnosno korisnik o svom trošku, na osnovu rešenja organa uprave nadležnog za poslove građevinske inspekcije u roku od 8 dana.
Izgradnja septičkih jama, poljskih klozeta, đubrišta, objekata za držanje životinja, vrši se na osnovu posebnih propisa za izgradnju i postavljanje objekata.
Komunalni inspektor utvrđuje podobnost poslovnih objekata i prostorija za korišćenje i to:
- spoljni izgled objekta (fasade, portali, reklame, firme i sl.);
- način korišćenja objekata komunalne infrastrukture;
- isticanje natpisa na pijačnim tezgama.
Podobnost objekta utvrđuje se rešenjem na zahtev stranke.
Objekti za koje se utvrđuje podobnost moraju imati odobrenje za izgradnju, odnosno rešenje za postavljanje.
Organ uprave nadležan za izdavanje dozvole za obavljanje delatnosti može izdati rešenje za rad po pribavljenom rešenju iz stava 3. ovog člana.
Nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove i zaštitu životne sredine preko komunalne, građevinske, saobraćajne i inspekcije za zaštitu životne sredine.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama člana 8, čl. 9, čl. 12. stav 1. i 3, čl. 13. čl. 23. stav 2. i 3. čl. 27. čl. 45, čl. 59. tačka 1, 2, 6, 8, 11, čl. 55., čl. 56, čl. 57, čl. 59, čl. 60, čl. 62. tačka 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 23. i 24, čl. 63. čl. 64, čl. 66, čl. 67, čl. 73, čl. 77. stav 2. čl. 79, čl. 81. čl. 82, čl. 83, čl. 84. stav 2. čl. 85, čl. 87, čl. 89, čl. 91, čl. 92, čl. 93, čl. 94, čl. 95, čl. 96, čl. 97, čl. 98. čl. 102. čl. 104, čl. 105. čl. 106. čl. 107, čl. 108, čl. 110, čl. 111. čl. 113, čl. 116, čl. 118, čl. 119, čl. 120, čl. 121. čl. 122. čl. 123. stav 4. i 5. čl. 124, čl. 126, čl. 128, čl. 129, čl. 131, čl. 132, čl. 133, čl. 136, čl. 137, čl. 138, čl. 139, čl. 140, stav 2, 3, 4. i 5, čl. 141, čl. 143, čl. 144, čl. 145, čl. 146, čl. 148, stav 3, čl. 151. i čl. 152.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 25.000,00 dinara kazniće se odgovorno lice u pravnom licu za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 25.000,00 dinara kazniće se fizičko lice za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama člana 14, čl. 15, čl. 16. stav 1. i 2, čl. 19. čl. 20. čl. 28. čl. 42, čl. 43, čl. 48, čl. 50. tačka 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12. i 13, čl. 58. čl. 62. tačka 4, 5, 6, 17, 18, 20, čl. 65, čl. 68. čl. 74, čl. 75, čl. 78, čl. 86, čl. 90, čl. 117, čl. 123, čl. 125, čl. 130, čl. 140. stav 1. i čl. 150.
Novčanom kaznom u iznosu od 4.000,00 do 25.000,00 dinara kazniće se odgovorno lice u pravnom licu za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 8.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 25.000,00 dinara kazniće se fizičko lice za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama člana 21, čl. 22. stav 3, čl. 25. stav 1. čl. 26, čl. 30. stav 2, čl. 46, čl. 47, čl. 54, čl. 62. tačka 14, 21. i 22, čl. 69, čl. 71, čl. 112, čl. 114. i čl. 115.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 25.000,00 dinara kazniće se odgovorno lice u pravnom licu za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 25.000,00 dinara kazniće se fizičko lice za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Za prekršaje propisane ovom odlukom nadležni inspektor može na licu mesta da naplati mandatnu kaznu:
- odgovornom licu u pravnom licu u iznosu od 1.000,00 dinara
- fizičkom licu u iznosu od 500,00 dinara.
Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o komunalnom uređenju ("Službeni glasnik opštine Požarevac" br. 1/2006, 4/2007 i 1/2008).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".