STATUTGRADA POŽAREVCA("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 2/2008 i 6/2009) |
OSNOVNE ODREDBE
Grad Požarevac je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu.
Grad Požarevac obavlja poslove grada utvrđene Ustavom, poslove koje mu Republika zakonom poveri iz okvira svojih prava i dužnosti, kao i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Teritoriju grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u sastav grada i to:
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
Bare |
Bare |
Batovac |
Batovac |
Beranje |
Beranje |
Bradarac |
Bradarac |
Bratinac |
Bratinac |
Brežane |
Brežane |
Bubušinac |
Bubušinac |
Dragovac |
Dragovac |
Drmno |
Drmno |
Dubravica |
Dubravica |
Živica |
Živica |
Kasidol |
Kasidol |
Klenovnik |
Klenovnik |
Kličevac |
Kličevac |
Kostolac |
Kostolac |
Lučica |
Lučica |
Maljurevac |
Maljurevac |
Nabrđe |
Nabrđe |
Ostrovo |
Ostrovo |
Petka |
Petka |
Požarevac |
Požarevac |
Poljana |
Poljana |
Prugovo |
Prugovo I |
Rečica |
Rečica |
Selo Kostolac |
Selo Kostolac |
Trnjane |
Trnjane |
Ćirikovac |
Ćirikovac |
U okviru zakonom utvrđene teritorije grada mogu se obrazovati gradske opštine.
Područje gradske opštine čine naseljena mesta, odnosno područja katastarske opštine koja ulaze u njen sastav.
Gradske opštine u gradu su: Gradska opština Požarevac i Gradska opština Kostolac.
Područje gradske opštine čine: |
||
Gradska opština |
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
POŽAREVAC |
Bare |
Bare |
|
Batovac |
Batovac |
|
Beranje |
Beranje |
|
Bradarac |
Bradarac |
|
Bratinac |
Bratinac |
|
Brežane |
Brežane |
|
Bubušinac |
Bubušinac |
|
Dragovac |
Dragovac |
|
Drmno |
Drmno |
|
Dubravica |
Dubravica |
|
Živica |
Živica |
|
Kasidol |
Kasidol |
|
Kličevac |
Kličevac |
|
Lučica |
Lučica |
|
Maljurevac |
Maljurevac |
|
Nabrđe |
Nabrđe |
|
Požarevac |
Požarevac |
|
Poljana |
Poljana |
|
Prugovo |
Prugovo I |
|
Rečica |
Rečica |
|
Trnjane |
Trnjane |
|
Ćirikovac |
Ćirikovac |
KOSTOLAC |
Klenovnik |
Klenovnik |
|
Kostolac |
Kostolac |
|
Ostrovo |
Ostrovo |
|
Petka |
Petka |
|
Selo Kostolac |
Selo Kostolac |
Sedište gradske opštine utvrđuje se statutom gradske opštine.
Grad može promeniti područje postojeće gradske opštine, obrazovati novu ili ukinuti postojeću gradsku opštinu.
Promena područja postojeće gradske opštine vrši se izdvajanjem naseljenog mesta, odnosno područja katastarske opštine iz sastava jedne gradske opštine i njegovim pripajanjem drugoj postojećoj gradskoj opštini.
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište grada je u Požarevcu, u ulici Drinskoj broj 2.
Skupština grada ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:
U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".
U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Grad Požarevac-Skupština grada".
U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".
U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.
Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.
Gradonačelnik Požarevca ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:
U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".
U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Grad Požarevac-Gradonačelnik".
U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".
U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.
Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.
Gradsko veće ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:
U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".
U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Grad Požarevac-Gradsko veće".
U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".
U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.
Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.
Gradska uprava ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:
U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".
U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Grad Požarevac-Gradska uprava".
U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".
U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.
Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.
Na teritoriji grada Požarevca u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Rad organa grada je javan, osim u slučajevima predviđenim zakonom.
Javnost rada i obaveštavanje građana obezbeđuje se:
- javnim raspravama o predlozima za donošenje važnijih akata i u drugim prilikama kada organi grada o tome odluče;
- objavljivanjem odluka i drugih akata na uobičajeni način; i
- pravom građana da ostvaruju uvid u zapisnike i akte organa koji se ne objavljuju.
Grad Požarevac ima grb i zastavu.
Grb grada Požarevca simbolički prikazuje kličevački idol između rata i mira iznad tri reke.
U grbu se nalaze ukomponovani u klasičnu heraldičku formu štita sledeći elementi:
- tri reke: Dunav, Morava i Mlava;
- kličevački idol, kao jedan od najstarijih simbola čoveka;
- mač, kao simbol bogate ratničke istorije grada Požarevca; i
- maslinova grana, kao simbol mira. Osnovna boja grba je oranž.
Zastava grada Požarevca je kvadratnog oblika sa grbom grada u sredini. Boja zastave je oranž.
Grb na zastavi je prikazan grafički braon ili u boji zlata.
Grad ima svoj praznik.
Skupština grada Požarevca posebnom odlukom određuje praznik grada, u skladu sa zakonom.
Grb i zastava mogu se upotrebiti samo sa državnim simbolima.
Upotreba grba i zastave grada Požarevca uređuje se odlukom Skupštine grada.
Grad može imati svečanu pesmu.
Naziv i upotreba svečane pesme uređuje se odlukom Skupštine grada.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja pravnim i fizičkim licima za značajna ostvarenja u oblasti proizvodnje, obrazovanja, nauke, umetnosti, sporta i drugim oblastima stvaralaštva.
Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina grada Požarevca.
Dodela nagrada, drugih javnih priznanja i zvanja počasnog građanina grada Požarevca uređuju se odlukom Skupštine grada.
Grad ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i inostranstvu.
Grad se može učlanjivati u organizacije gradova u zemlji i inostranstvu.
Vlada Republike Srbije daje saglasnost za saradnju sa gradovima i opštinama u inostranstvu i za učlanjenje u organizacije gradova i opština u inostranstvu.
POSLOVI KOJE VRŠI GRAD
Grad, preko svojih organa, a u skladu s Ustavom i zakonom:
1) donosi programe razvoja;
2) donosi urbanističke planove;
3) donosi budžet i završni račun;
4) uređuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine gradskih taksi i naknada;
5) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradovima i naseljima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javne rasvete, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;
6) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;
7) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;
8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
9) donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u gradu;
10) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;
11) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
12) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;
13) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju autotaksi prevoza putnika;
14) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji grada, kao i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;
15) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;
16) osniva javna preduzeća i vrši nadzor nad njihovim radom;
17) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
18) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;
19) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;
20) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;
21) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
22) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;
23) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;
24) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;
25) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;
26) upravlja imovinom grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;
27) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;
28) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;
29) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
30) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;
31) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;
32) organizuje službu pravne pomoći građanima;
33) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa;
34) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku;
35) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
36) obrazuje komunalnu policiju, inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti grada;
37) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
38) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;
39) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i statutom.
FINANSIRANJE POSLOVA GRADA I GRADSKIH OPŠTINA
Za obavljanje poslova iz nadležnosti grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Sredstva iz stava 1. ovog člana raspoređuju se gradu i gradskim opštinama srazmerno vrsti i obimu poslova koje obavljaju, odlukom Skupštine grada, koja se donosi za kalendarsku godinu.
Odlukom iz stava 2. ovog člana može se predvideti da gradska opština ima izvorne prihode.
U slučaju da Skupština gradske opštine ne donese budžet u roku utvrđenom zakonom, kao i sve do donošenja budžeta, vrši se privremeno finansiranje u vremenu od najduže prva tri meseca fiskalne godine.
Privremeno finansiranje, u smislu stava 4. ovog člana, vrši se srazmerno sredstvima korišćenim u istom periodu u budžetu prethodne godine, a najviše do jedne četvrtine iznosa ukupnih prihoda raspoređenih u budžetu prethodne fiskalne godine.
Veće gradske opštine donosi odluku o privremenom finansiranju.
Poslovi grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Prihodi iz stava 1. ovog člana su opšti prihod budžeta grada i budžeta gradskih opština, osim onih čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Sredstva budžeta grada, odnosno gradske opštine, koriste se u skladu sa zakonom i odlukom o budžetu grada, odnosno gradske opštine.
Odluka o budžetu gradske opštine donosi se shodnom primenom zakona kojim se uređuje donošenje budžeta jedinica lokalne samouprave.
Prihodi budžeta gradske opštine čija je namena utvrđena zakonom (u daljem tekstu: namenski prihodi budžeta), koriste se prema programu koji donosi nadležni organ gradske opštine za kalendarsku godinu (u daljem tekstu: godišnji program).
Godišnji program mora biti usklađen sa programom razvoja grada, odnosno odgovarajuće delatnosti i dinamikom finansiranja utvrđenom tim aktima grada.
Predsednik gradske opštine je dužan da Gradonačelniku, preko organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za finansije, dostavlja tromesečni izveštaj o izvršenju namenskih prihoda budžeta.
Kada Gradonačelnik, na osnovu izveštaja predsednika gradske opštine i mišljenja organizacione jedinice Gradske uprave iz stava 3. ovog člana, oceni da se namenski prihodi budžeta troše suprotno odluci o budžetu gradske opštine, odnosno godišnjem programu, naložiće nadležnoj službi da izvrši kontrolu namenskog trošenja tih prihoda.
Kada Gradonačelnik, na osnovu izveštaja Predsednika gradske opštine i mišljenja organizacione jedinice Gradske uprave iz stava 3. ovog člana, oceni da se namenski prihodi budžeta ne troše efikasno ili efektivno, upozoriće na to Predsednika gradske opštine i istovremeno mu odrediti rok u kome je dužan da obezbedi efikasno i efektivno trošenje namenskih prihoda budžeta.
U slučaju da Predsednik gradske opštine i posle upozorenja ne obezbedi efikasno i efektivno trošenje namenskih prihoda budžeta, Gradonačelnik može privremeno obustaviti priliv namenskih prihoda budžeta gradskoj opštini, o čemu obaveštava skupštinu gradske opštine radi preduzimanja odgovarajućih mera. O privremenoj obustavi priliva namenskih sredstava budžeta gradskoj opštini, Gradonačelnik obaveštava Skupštinu grada na prvoj narednoj sednici.
Grad samostalno raspolaže prihodima i primanjima koja mu pripadaju, u skladu sa Odlukom o budžetu grada.
Grad se može zaduživati i zaključivati ugovore o kreditu, u skladu sa zakonom.
Gradska opština se može zaduživati i zaključiti ugovor o kreditu, u skladu sa zakonom, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Gradskog veća.
Grad ima budžet u kome se iskazuju svi njegovi prihodi i primanja, rashodi i izdaci.
Budžet grada izrađuje se na način predviđen zakonom i donosi se za jednu kalendarsku godinu.
Po isteku godine za koju je budžet grada donet Skupština grada donosi završni račun budžeta grada, u skladu sa zakonom.
Skupština grada usvaja izveštaj o izvršenju budžeta grada.
Budžet grada i završni račun o izvršenju budžeta grada dostupni su javnosti.
Za izvršenje budžeta grada Gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i najmanje dva puta godišnje obaveštava Gradonačelnika.
Korisnici sredstava budžeta dužni su da na zahtev Gradske uprave, a najmanje jedanput godišnje, podnose izveštaj o svom radu i ostvarivanju programa ili dela programa i korišćenju sredstava budžeta.
Grad vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta grada.
Gradsko veće daje saglasnost na opšte akte organizacija čiji se rad finansira iz budžeta grada, kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta grada, u skladu sa zakonom.
Za finansiranje određenih potreba, odnosno namena za teritoriju grada ili za deo teritorije grada može se raspisati samodoprinos.
Odluku o samodoprinosu donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.
Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.
Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz st. 2. i 3. ovog člana.
Predlog odluke o samodoprinosu za teritoriju grada ili za deo teritorije grada donosi Skupština grada.
Inicijativu za donošenje odluke podnosi zbor građana ili jedna trećina odbornika Skupštine grada, kad se samodoprinos raspisuje za teritoriju grada, odnosno savet mesne zajednice, kada se samodoprinos raspisuje za područje mesne zajednice.
Uz inicijativu se podnosi i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet odluke.
Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.
Odluka o uvođenju samodoprinosa se objavljuje na način na koji se objavljuju akti grada.
Odluka iz stava 1. ovog člana sa spiskom građana koji su u obavezi da plaćaju samodoprinos dostavlja se isplatiocu čije je sedište van područja na kome se sredstva prikupljaju.
ORGANI GRADA
Organi grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Skupština grada ima 68 odbornika.
Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje odnosno postavlja Skupština grada.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.
Propisi kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija ne isključuju primenu ovog statuta o poslovima koji su određeni kao nespojivi sa funkcijom odbornika Skupštine grada.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.
Skupština grada je predstavnički organ koji vrši osnovne funkcije gradske vlasti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća i 1/3 odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 3. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Skupština grada, u skladu sa zakonom:
1) donosi statut grada i poslovnik Skupštine;
2) donosi budžet i završni račun grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine gradskih taksi i naknada;
4) donosi program razvoja grada i pojedinih delatnosti;
5) donosi urbanistički plan grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;
6) donosi propise i druge opšte akte;
7) odlučuje o raspisivanju referenduma za teritoriju grada, za teritoriju gradske opštine i za teritoriju mesne zajednice i izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi;
8) osniva gradske službe, gradska javna preduzeća, gradske ustanove i gradske organizacije i vrši nadzor nad njihovim radom;
9) imenuje i razrešava upravne i nadzorne odbore i direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
10) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
11) postavlja i razrešava sekretara Skupštine;
12) bira i razrešava Gradonačelnika i na predlog Gradonačelnika bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
13) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji gradu pripadaju po zakonu;
14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
15) donosi akt o javnom zaduživanju grada u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
16) normativno reguliše način sticanja, korišćenja i upravljanja nepokretnostima čiji je korisnik grad (ukupan stambeni i poslovni prostor);
17) utvrđuje predlog odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju grada, gradsku opštinu ili mesnu zajednicu;
18) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
19) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
20) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
21) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;
22) odlučuje o pristupanju u članstvo organizacija gradova u zemlji i inostranstvu i o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države; i
23) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.
Skupština grada odlučuje većinom glasova na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika, osim kad se odlučuje o donošenju statuta, budžeta i urbanističkih planova, kao i o izboru predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine, Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća, kada se odluka donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada; izvršava poverene zadatke; predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima; podnosi predloge za donošenje odluka i drugih akata; postavlja pitanja vezana za rad organa grada; daje amandmane na predlog propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja za vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.
Odbornik Skupštine grada ima pravo na naknadu putnih troškova, izgubljene zarade, dnevnice i drugih troškova nastalih vršenjem odborničke dužnosti, u skladu sa posebnom odlukom Skupštine grada.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili dati glas u Skupštini grada i njenim radnim telima.
1.1. Radna tela Skupštine grada
1.1.1. Stalna radna tela
Skupština grada osniva savete i komisije, kao stalna radna tela, radi davanja mišljenja na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština, ili radi rešavanja pojedinih pitanja iz nadležnosti Skupštine i Gradskog veća.
Stalna radna tela Skupštine grada su saveti i komisije.
Saveti Skupštine grada su:
- Savet za privredu i finansije,
- Savet za društvene delatnosti,
- Savet za poljoprivredu i selo i
- Savet za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu životne sredine.
Komisije Skupštine grada su:
- Komisija za stambena pitanja,
- Komisija za izbor i imenovanja,
- Komisija za propise,
- Komisija za predstavke i predloge, i
- Komisija za mandatno-imunitetska pitanja.
Skupština grada može posebnom odlukom obrazovati i druga stalna radna tela, radi pretresa određenih pitanja iz svoje nadležnosti.
Odlukom o obrazovanju određuje se broj članova radnog tela, delokrug, ovlašćenja i druga pitanja u vezi sa organizacijom, nadležnostima i radom radnog tela.
Stalna radna tela imaju pravo da predlažu odluke i druge akte koje donosi Skupština grada, ali samo onih akata za koja zakonom nije predviđena isključiva nadležnost nekog organa.
Članovi stalnih radnih tela biraju se za mandatni period za koji je izabrana Skupština grada.
Svako radno telo ima predsednika, zamenika predsednika i 7 članova koje imenuje Skupština iz redova odbornika, priznatih stručnjaka iz odgovarajućih oblasti za koje se radno telo obrazuje i drugih građana, na predlog odborničkih grupa, upućenog Komisiji za izbor i imenovanja Skupštine.
Predsednik radnog tela imenuje se iz reda odbornika.
Zamenik predsednika radnog tela učestvuje u radu i odlučivanju radnog tela, a zamenjuje predsednika radnog tela u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
O predloženoj listi za izbor članova radnog tela Skupština odlučuje u celini, javnim glasanjem.
Radno telo izabrano je ako je za njega glasala većina prisutnih odbornika.
Ako radno telo ne bude izabrano, ceo postupak se ponavlja.
Odbornik može biti član najviše 3 stalna radna tela.
Sednicu radnog tela saziva predsednik radnog tela, po sopstvenoj inicijativi, ili na inicijativu najmanje 1/3 članova radnog tela, a dužan je da sazove sednicu na zahtev predsednika Skupštine i Gradonačelnika.
Ako i u tom slučaju predsednik radnog tela ne sazove sednicu, sednicu saziva zamenik predsednika radnog tela ili predsednik Skupštine.
Predsednik radnog tela organizuje rad radnog tela i formuliše zaključke i o tome obaveštava predsednika i sekretara Skupštine grada.
Članovi radnog tela učestvuju u radu radnog tela, iznose mišljenje i daju predloge po pitanjima koja su na dnevnom redu, kao i po drugim pitanjima iz nadležnosti radnog tela.
Radno telo radi u sednici, kojoj prisustvuje većina članova radnog tela, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova radnog tela.
Sednica radnog tela saziva se najkasnije 3 dana pre održavanja sednice, a može se sazvati u kraćem roku, ako za to postoje opravdani razlozi.
Sednici radnog tela može prisustvovati i učestvovati u radu, bez prava odlučivanja i odbornik koji nije član radnog tela.
U radu radnog tela mogu učestvovati Gradonačelnik i članovi Gradskog veća, bez prava odlučivanja, ako je pitanje iz dnevnog reda iz nadležnosti Gradonačelnika, odnosno Gradskog veća.
Sednici radnog tela obavezno prisustvuje predstavnik predlagača akta koji se na sednici razmatra, bez prava odlučivanja.
Radi izvršavanja poslova iz svog delokruga radno telo može, preko svog predsednika, tražiti od Gradske uprave podatke i informacije od značaja za rad radnog tela.
Nakon završetka pretresa radna tela podnose Skupštini svoje mišljenje i predloge. Radno telo može da odredi svog izvestioca za sednicu Skupštine po pitanjima o kojima je raspravljalo.
Radna tela mogu da održavaju zajedničke sednice, radi razmatranja određenih pitanja od zajedničkog interesa za dva ili više radna tela.
Zajedničku sednicu radnih tela sazivaju dogovorno predsednici tih radnih tela.
Radi razmatranja složenijih pitanja radna tela mogu obrazovati radne grupe iz sastava svojih članova i iz reda građana.
Na sednici radnog tela vodi se zapisnik.
U zapisnik se unose sledeći podaci: imena prisutnih, pitanja koja su razmatrana, mišljenja i predlozi radnog tela, svako izdvojeno mišljenje, kao i izvestilac koga je odredilo radno telo za sednicu Skupštine.
Zapisnik potpisuje predsednik radnog tela i lice koje je vodilo zapisnik.
Rad radnih tela je dostupan javnosti, osim u slučajevima predviđenim zakonom.
Skupština može i pre isteka roka na koji su imenovani razrešiti pojedine članove radnih tela i imenovati nove putem pojedinačnog kandidovanja i imenovanja, kako zbog toga što nisu uredno dolazili na sednice radog tela, tako i iz drugih razloga.
Inicijativu za razrešenje članova radnog tela, može podneti grupa od najmanje 3 odbornika.
Član radnog tela razrešen je kad za to glasa većina odbornika prisutnih na sednici Skupštine.
Savet za privredu i finansije razmatra predloge odluka i drugih opštih akata koji se odnose na finansiranje poslova grada, takse, naknade i druge dažbine, budžet i završni račun budžeta, razmatra pitanja koja se odnose na poslovanje i razvoj privrede grada, prati i razmatra pitanja koja se odnose na zanatstvo, turizam i ugostiteljstvo, trgovinu, robne rezerve, saobraćaj, kao i druga pitanja od značaja za razvoj i unapređenje oblasti privrede i finansija grada.
Savet za društvene delatnosti razmatra predloge odluka i druga pitanja iz oblasti obrazovanja, vaspitanja, kulture, fizičke kulture, sporta, zdravstvene, socijalne, dečije, boračke i invalidske zaštite, javnog informisanja i ostalih oblasti društvenih delatnosti, prati realizaciju programa u tim oblastima, razmatra pitanja u vezi verskih odnosa i verskih zajednica u gradu i prati stanje i inicira mere za razrešenje problematike u ovim oblastima.
Savet za poljoprivredu i selo prati i razmatra pitanja iz oblasti poljoprivrede, šumarstva, vodoprivrede, snabdevanja grada poljoprivredno-prehrambenim proizvodima, razvoja seoskih naselja u gradu i predlaže Skupštini preduzimanje mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje.
Savet za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu životne sredine razmatra predloge odluka i drugih opštih akata i druga pitanja koja se odnose na prostorno i urbanističko planiranje, korišćenje i uređenje zemljišta, izgradnju objekata, uređenje i održavanje javnih komunalnih objekata, ulica, trgova, lokalnih i nekategorisanih puteva, tehničko regulisanje saobraćaja, zaštitu životne sredine, vazduha, prirode i prirodnih dobara, zaštitu od buke, kao i druga pitanja iz ove oblasti.
Komisija za stambena pitanja razmatra predloge odluka i drugih opštih akata koji se odnose na stambene odnose i rešava stambene potrebe zaposlenih lica organa grada na stanovima na kojima je nosilac prava korišćenja grad Požarevac i predlaže Skupštini preduzimanje odgovarajućih mera.
Komisija za izbor i imenovanja obrađuje predloge odborničkih grupa i predlaže Skupštini imenovanje i razrešenje predsednika, zamenika predsednika i članove skupštinskih radnih tela, predlaže Skupštini imenovanje i razrešenje upravnih i nadzornih odbora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač grad, predlaže Skupštini imenovanje i razrešenje školskih odbora osnovnih i srednjih škola, odlučuje o pitanjima koja se odnose na plate, dodatke na plate, naknade i ostala primanja izabranih, postavljenih i imenovanih lica od strane organa grada donosi pojedinačne akte o statusnim pitanjima izabranih i postavljenih lica organa grada i odlučuje u prvom i drugom stepenu o njihovim pravima iz rada i po osnovu rada i obavlja i druge poslove u skladu sa odlukama Skupštine.
Komisija za propise razmatra usklađenost predloga odluka i drugih opštih akata koje usvaja Skupština sa Ustavom, zakonom, statutom i drugim propisima i daje svoje predloge i mišljenja Skupštini.
Razmatra predloge odluka i drugih akata koje usvaja Skupština, a čije razmatranje nije povereno drugom radnom telu.
Razmatra predloge za donošenje autentičnog tumačenja odluka i drugih akata koje je donela Skupština.
Utvrđuje prečišćene tekstove odluka i drugih akata Skupštine.
Komisija za predstavke i predloge razmatra predstavke i predloge građana upućene ili ustupljene Skupštini i po potrebi predlaže Skupštini i nadležnim organima mera za rešavanje pitanja sadržanih u njima i o tome obaveštava podnosioca.
Komisija za mandatno-imunitetska pitanja vrši poslove verifikacionog odbora u slučaju potvrđivanja mandata odbornika čiji je mandat dodeljen umesto odbornika kome je prestao mandat, razmatra razloge prestanka mandata pojedinih odbornika, kada za to ima potrebe i o tome podnosi Skupštini izveštaj, utvrđuje pravo političkim strankama, koalicijama političkih stranaka, drugim političkim organizacijama i grupama građana koje imaju odbornike u Skupštini na finansiranje, kao i druga pitanja u vezi sa mandatno-imunitetskim pravima odbornika.
Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Savet za privredu i finansije i za Savet za poljoprivredu i selo obavljaće Odeljenje za privredu, finansije i trezor.
Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Savet za društvene delatnosti obavljaće Odeljenje za društvene delatnosti.
Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Savet za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu životne sredine i Komisiju za stambena pitanja obavljaće Odeljenje za urbanizam, komunalne i imovinsko-pravne poslove.
Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Komisiju za izbor i imenovanja, Komisiju za propise, Komisiju za predstavke i predloge i Komisiju za mandatno-imunitetska pitanja obavljaće Odsek za skupštinske poslove Odeljenja za opštu upravu i skupštinske poslove.
1.1.2. Povremena radna tela
Povremena radna tela Skupštine su: komisije, radne grupe odbornika i druga povremena radna tela, zavisno od potreba određenih slučajeva.
Skupština obrazuje povremena radna tela aktom kojim se određuje: zadatak, sastav i vreme na koje se obrazuju, odnosno rok za završetak zadatka, kao i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe radnog tela.
Članovi radnog tela se biraju iz sastava odbornika i iz reda građana.
1.1.3. Anketna radna tela
Anketna radna tela obrazuju se za vršenje posebnih zadataka određenih odlukom o njihovom obrazovanju.
Skupština može obrazovati, iz reda odbornika, anketna radna tela radi sagledavanja stanja u određenoj oblasti i utvrđivanja činjenica o pojedinim pojavama ili događajima.
Odlukom o obrazovanju anketnog radnog tela utvrđuje se sastav i zadatak radnog tela.
Anketno radno telo ne može vršiti istražne i druge sudske radnje.
Anketno radno telo ima pravo da traži od državnih organa i od pojedinih organizacija podatke, isprave i obaveštenja, kao i da uzima izjave od pojedinaca koje su mu potrebne.
Predstavnici državnih organa i organizacija, kao i građani, dužni su da daju istinite izjave, podatke, isprave i obaveštenja u radu anketnog radnog tela.
Posle obavljenog rada anketno radno telo podnosi Skupštini izveštaj sa predlogom mera.
Anketno radno telo prestaje sa radom danom odlučivanja o njegovom izveštaju na sednici Skupštine.
U radu anketnih radnih tela shodno se primenjuju odredbe ovog statuta o radu radnih tela.
1.2. Predsednik i zamenik predsednika Skupštine grada
Skupština grada ima predsednika i 2 zamenika predsednika, koji se biraju iz reda odbornika, na vreme od četiri godine.
Predsednik Skupštine grada organizuje rad Skupštine grada, saziva sednice, predlaže dnevni red i predsedava sednicama, stara se o primeni Poslovnika Skupštine, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine grada, potpisuje akte koje je donela Skupština grada i vrši i druge poslove koje mu poveri Skupština grada.
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kandidata za predsednika Skupštine može da predloži najmanje 1/3 odbornika.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Predlog sadrži ime i prezime kandidata, kratku biografiju, stranačku pripadnost, obrazloženje i potpise odbornika.
Predlog kandidata za predsednika Skupštine podnosi se predsedavajućem, u pisanom obliku.
Predsedavajući upoznaje odbornike sa svim primljenim predlozima kandidata za predsednika Skupštine.
O predloženim kandidatima otvara se rasprava.
Predstavnik predlagača ima pravo da obrazloži predlog.
Kandidat za predsednika može da iznese svoj program i odgovori na postavljena pitanja odbornika.
Odbornik može na sednici izneti mišljenje o predloženom kandidatu.
Posle rasprave Skupština, na predlog predsedavajućeg, javnim glasanjem, utvrđuje listu kandidata za predsednika Skupštine, po azbučnom redu početnih slova njihovih prezimena.
Izbor predsednika vrši se tajnim glasanjem.
Tajnim glasanjem za izbor predsednika Skupštine, posle potvrđivanja mandata odbornika, rukovodi predsedavajući na sednici Skupštine, odnosno najstariji odbornik i sekretar Skupštine iz prethodnog saziva, a u njegovom odsustvu po jedan najmlađi odbornik iz dve izborne liste koje su dobile najveći broj odborničkih mesta.
Za predsednika Skupštine izabran je odbornik koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Ako su predložena dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, postupak glasanja se ponavlja.
Ako je predloženo više od dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, ponoviće se izbor između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, odnosno između više kandidata koji su dobili najveći jednaki broj glasova.
Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine nije izabran, postupak glasanja se opet ponavlja.
Ako ni u trećem glasanju nije izabran predsednik Skupštine, postupak izbora se opet ponavlja, s tim što se više ne mogu predložiti kandidati koji u dosadašnjem glasanju nisu dobili potreban broj glasova.
Postupak predlaganja kandidata će se ponoviti i ako je na listi za izbor predsednika bio samo jedan kandidat, koji nije izabran.
Predsednik Skupštine stupa na dužnost po objavljivanju rezultata izbora za predsednika i preuzima vođenje sednice.
Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan na konstitutivnoj sednici, predsedavajući odbornik nastaviće sa rukovođenjem sednice do izbora zamenika predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine može podneti ostavku.
Predsednik Skupštine podnosi ostavku u pisanoj formi ili usmeno, na samoj sednici Skupštine.
U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine ako je ostavku podneo između dve sednice.
Skupština bez odlučivanja-glasanja, rešenjem utvrđuje da je predsedniku Skupštine prestao mandat.
Do izbora novog predsednika Skupštinom predsedava zamenik predsednika Skupštine.
Predsedniku Skupštine može prestati funkcija razrešenjem sa te funkcije.
Predlog za razrešenje predsednika pre isteka mandata može podneti najmanje 1/3 odbornika u Skupštini.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje predsednika se vrši na način i po postupku predviđeni za njegov izbor.
Mandat predsednika Skupštine produžava se za vreme ratnog stanja, sve dok traje ratno stanje.
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u gradu, a može ovu funkciju obavljati i volonterski.
U slučaju obavljanja funkcije volonterski predsednik Skupštine ima pravo na novčanu naknadu.
Predsednik Skupštine ima 2 zamenika.
Zamenik predsednika pomaže predsedniku u radu i zamenjuje ga u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja svoju dužnost ili na osnovu posebnog ovlašćenja.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Zameniku predsednika može prestati funkcija pre isteka mandata ostavkom ili razrešenjem.
Zamenik predsednika može podneti ostavku.
Zamenik predsednika podnosi ostavku u pisanoj formi, ili usmeno, na samoj sednici Skupštine.
U slučaju podnošenja ostavke, zameniku predsednika Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo između dve sednice.
Skupština bez odlučivanja - glasanja, rešenjem utvrđuje da je zameniku predsednika Skupštine prestao mandat.
Zamenik predsednika Skupštine može biti razrešen na predlog predsednika Skupštine ili najmanje 1/3 odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje zamenika predsednika Skupštine se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.
Zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u gradu, a može ovu funkciju obavljati i volonterski.
U slučaju obavljanja funkcije volonterski zamenik predsednika Skupštine ima pravo na novčanu naknadu.
Predlog za razrešenje predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine i sekretara Skupštine ne može se ponovo podneti u roku kraćem od 6 meseci od dana podnošenja prethodnog predloga za razrešenje, kao ni u roku kraćem od 6 meseci od dana razmatranja prethodnog predloga za razrešenje na sednici Skupštine.
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja na predlog predsednika Skupštine, na vreme od 4 godine, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih odbornika i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Sekretar Skupštine može biti na stalnom radu u gradu, a može ovu funkciju obavljati i volonterski.
U slučaju obavljanja funkcije volonterski sekretar Skupštine ima pravo na novčanu naknadu.
Skupština grada može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim poslovnikom.
Izvršni organi grada su: Gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnika bira Skupština grada iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su na stalnom radu u gradu.
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
5) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom ili odlukom Skupštine;
6) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;
7) obrazuje stručna radna tela za pojedine oblasti iz svoje nadležnosti;
8) osniva lokalnu službu za inspekciju korišćenja budžetskih sredstava;
9) zaključuje ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
10) vrši i druge poslove utvrđene statutom i drugim aktima grada.
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i 9 članova Gradskog veća, koje bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika Skupština grada istovremeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća, odnosno na istoj sednici.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u gradu, a mogu ovu funkciju obavljati i volonterski, o čemu odlučuju oni sami posle izbora.
U slučaju obavljanja funkcije volonterski članovi gradskog veća imaju pravo na novčanu naknadu.
Gradsko veće:
1) predlaže statut, budžet i druge odluke, rešenja o imenovanju Gradskog javnog pravobranioca, direktora gradskih javnih preduzeća, ustanova, fondova i fondacija kao i druge akte koje donosi Skupština, osim rešenja o imenovanju i razrešenju članova skupštinskih radnih tela, članova upravnog i nadzornog odbora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač grad, članova školskih odbora osnovnih i srednjih škola, koje predlaže Komisija za izbor i imenovanja Skupštine;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi odluke o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština grada;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;
6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
7) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave, odnosno načelnike uprava za pojedine oblasti, ako se obrazuju gradske uprave za pojedine oblasti;
8) u ime grada zaključuje kolektivne ugovore za ustanove, preduzeća i druge javne službe čiji je osnivač grad;
9) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
10) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa onemogućava vršenje nadležnosti grada;
11) daje saglasnost na akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave i na akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji uprave gradske opštine.
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuje njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.
Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Razrešenjem Gradonačelnika, kao i prestankom mandata po bilo kom drugom osnovu prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat izvršnih organa grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
GRADSKA UPRAVA
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno gradu;
6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ, a mogu se obrazovati i gradske uprave za pojedine oblasti.
Gradskom upravom, kao jedinstvenim organom, rukovodi načelnik.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
U Gradskoj upravi obrazovanoj kao jedinstveni organ, za vršenje srodnih poslova, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.
Kada se gradska uprava organizuje u više uprava, radom uprave rukovodi načelnik.
Za načelnika uprave može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet, u odnosu na delokrug uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
U okviru uprave za vršenje srodnih poslova, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.
Načelnika Gradske uprave, odnosno uprave za pojedine oblasti postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Rukovodioce organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik.
Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa statutom grada i aktom o organizaciji Gradske uprave.
U Gradskoj upravi mogu se postaviti pomoćnici Gradonačelnika, izvan unutrašnjih organizacionih jedinica, za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i dr.).
Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.
Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.
U Gradskoj upravi može biti postavljeno najviše 5 pomoćnika Gradonačelnika.
Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik Gradske uprave uz saglasnost Gradskog veća.
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći mandatnu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i između gradskih uprava za pojedine oblasti.
Načelnik Gradske uprave, odnosno načelnik uprave za pojedine oblasti rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Poslove gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
O izuzeću načelnika Gradske uprave, odnosno načelnika uprave za pojedine oblasti rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik Gradske uprave.
GRADSKO JAVNO PRAVOBRANILAŠTVO
Poslove pravne zaštite prava i interesa grada vrši Gradsko javno pravobranilaštvo u Požarevcu.
Opštinsko javno pravobranilaštvo u Požarevcu nastavlja sa radom kao Gradsko javno pravobranilaštvo u Požarevcu.
Osnivanje, organizacija i nadležnost Gradskog javnog pravobranilaštva bliže se uređuje posebnom odlukom Skupštine grada.
Gradsko javno pravobranilaštvo ima pečat okruglog oblika, prečnika 32mm, sa sledećom sadržinom:
U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".
U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Gradsko javno pravobranilaštvo".
U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".
U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.
Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.
GRADSKA OPŠTINA
Gradska opština, na svom području, vrši poslove iz nadležnosti grada određene ovim statutom.
U vršenju poslova iz stava 1. ovog člana gradska opština se stara o potrebama i interesima građana sa svog područja, istovremeno uvažavajući interes građana sa područja druge gradske opštine i grada u celini.
Gradska opština ima svojstvo pravnog lica.
Gradska opština ima statut kao najviši pravni akt gradske opštine.
Statutom gradske opštine u skladu sa ovim statutom, uređuju se naročito: prava i dužnosti gradske opštine i način, uslovi i oblici njihovog ostvarivanja, simboli i praznik gradske opštine, broj odbornika Skupštine gradske opštine, organizacija i rad organa i službi, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti gradske opštine i druga pitanja od značaja za gradsku opštinu.
Statut gradske opštine donosi Skupština gradske opštine, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Statut gradske opštine mora biti u saglasnosti sa ovim statutom.
Gradska opština donosi propise i druge opšte akte u okviru prava i dužnosti gradske opštine utvrđenih ovim statutom.
Akta gradske opštine iz stava 8. ovog člana moraju biti u skladu sa ovim statutom i drugim opštim aktima grada.
Simboli i praznik gradske opštine
Gradska opština može imati svoje simbole, praznik i slavu gradske opštine.
Simboli gradske opštine uređuju se statutom gradske opštine, na način i u postupku koji je zakonom utvrđen za jedinice lokalne samouprave.
Simboli gradskih opština moraju se međusobno razlikovati.
Praznik gradske opštine utvrđuje se posebnom odlukom skupštine gradske opštine, uz prethodnu saglasnost koju daje Skupština grada.
Saradnja i udruživanje gradskih opština
Gradske opštine međusobno sarađuju.
Gradske opštine mogu ostvarivati saradnju u oblasti od zajedničkog interesa i sa gradskim opštinama drugih gradova i jedinica lokalne samouprave u zemlji i učlanjivati se u asocijacije gradskih opština, odnosno jedinica lokalne samouprave, u skladu sa zakonom.
Gradska opština može ostvarivati saradnju u oblasti od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, pod uslovima i na način predviđen zakonom za jedinice lokalne samouprave.
Organi gradske opštine mogu sarađivati sa nevladinim, humanitarnim i drugim organizacijama i udruženjima građana, kada je to u interesu gradske opštine i stanovnika sa njenog područja.
Gradska opština, u skladu sa ovim statutom, preko svojih organa:
1) donosi statut, budžet i završni račun budžeta gradske opštine;
2) donosi programe i sprovodi projekte razvoja gradske opštine i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u gradskoj opštini, u skladu sa aktima grada;
3) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za njeno područje;
4) stara se o održavanju komunalnog reda u gradskoj opštini i sprovodi propise kojima se uređuje komunalni red;
5) stara se o održavanju poslovnog prostora koji koristi;
6) stara se o razvoju i unapređenju poljoprivrede na svom području;
7) stara se o izgradnji, održavanju, upravljanju i korišćenju seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva;
8) prati stanje i preduzima mere za zaštitu i unapređenje životne sredine na svom području, donosi i sprovodi akcione i sanacione planove od značaja za zaštitu životne sredine na svom području, u skladu sa aktima grada i stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;
9) podstiče razvoj kulturno-umetničkog stvaralaštva i amaterizma na svom području i obezbeđuje uslove za održavanje kulturnih manifestacija od značaja za gradsku opštinu;
10) učestvuje u izgradnji i održavanju sportskih objekata ustanove čiji je osnivač gradska opština; prati potrebe i stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti sporta na području gradske opštine; učestvuje u realizaciji sistema školskog sporta u gradskoj opštini i obezbeđuje uslove za organizovanje i održavanje sportskih takmičenja i manifestacija od značaja za gradsku opštinu; obezbeđuje uslove za realizaciju programa ustanove i omladinskih organizacija na svom području;
11) sprovodi strategiju i akcioni plan politike za mlade grada i donosi akcioni plan za mlade gradske opštine, u skladu sa strategijom i akcionim planom grada;
12) stara se o razvoju ugostiteljstva, zanatstva, turizma i trgovine na svom području;
13) sprovodi mere zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta na svom području utvrđene aktima grada;
14) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;
15) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;
16) predlaže gradu mere za uređenje i održavanje spoljnjeg izgleda poslovnih i stambenih zgrada i vodi evidenciju o načinu organizovanja poslova održavanja stambenih zgrada i predlaže mere za uređenje zelenih površina i dečijih igrališta i objekata javne rasvete i sl.;
17) upravlja imovinom gradske opštine, koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju u skladu sa zakonom;
18) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;
19) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe gradske opštine i uređuje njihovu organizaciju i rad i osniva ustanovu Centar za kulturu, u čijem sastavu je i bibliotečka delatnost, muzejska delatnost, turizam i sport;
20) odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, u skladu sa svojom odlukom o načinu obrazovanja, poslovima i načinu finansiranja poslova mesne zajednice;
21) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
22) obezbeđuje pružanje pravne pomoći građanima za ostvarivanje njihovih prava;
23) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svom području;
24) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava;
25) sarađuje sa humanitarnim organizacijama u obavljanju njihove delatnosti;
26) stara se o javnom obaveštavanju o pitanjima od značaja za život i rad građana na svom području;
27) propisuje prekršaje za povrede propisa gradske opštine;
28) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog simbola gradske opštine;
29) izvršava propise i opšte akte grada i gradske opštine;
30) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim propisima grada.
Vršenje poslova gradske opštine
Poslovi gradske opštine vrše organi gradske opštine.
Građani učestvuju u vršenju poslova gradske opštine preko izabranih odbornika skupštine gradske opštine, putem građanske inicijative, zborova građana i referenduma, u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktima gradske opštine.
Organi gradske opštine su:
- skupština gradske opštine,
- Predsednik gradske opštine;
- Veće gradske opštine; i
- Uprava gradske opštine.
Nadležnost organa gradske opštine uređuje se statutom gradske opštine, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Nadležnost
Skupština gradske opštine ima 21 odbornika.
Građani biraju odbornike Skupštine gradske opštine na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, na četiri godine, shodnom primenom zakona kojim se uređuju lokalni izbori.
Izbor odbornika iz stava 2. ovog člana obavlja se na području gradske opštine kao jedinstvenoj izbornoj jedinici.
Izbore za odbornike Skupštine gradske opštine raspisuje Predsednik Skupštine grada.
Skupština gradske opštine:
1) donosi statut gradske opštine i poslovnik skupštine gradske opštine uz prethodnu saglasnost Skupštine grada, budžet, završni račun, akt o organizaciji uprave gradske opštine, uz prethodnu saglasnost Gradskog veća grada i druge opšte kao i pojedinačne akte, u skladu sa zakonom, a na osnovu i u okviru ovlašćenja datog ovim Statutom i drugim propisima grada;
2) donosi program razvoja gradske opštine i pojedinih delatnosti, u skladu sa programom razvoja grada i pojedinih delatnosti grada;
3) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za teritoriju gradske opštine;
4) osniva ustanovu Centar za kulturu, u čijem sastavu je i bibliotečka delatnost, muzejska delatnost, turizam i sport, vrši nadzor nad njenim radom, imenuje upravni i nadzorni odbor i direktora i daje saglasnost na njen statut i vrši druga prava osnivača u skladu sa zakonom;
5) odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, u skladu sa svojom odlukom o načinu obrazovanja, poslovima i načinu finansiranja poslova mesne zajednice, uz saglasnost Skupštine grada;
6) odlučuje o izgradnji, održavanju, upravljanju i korišćenju seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva i drugih javnih objekata od značaja za gradsku opštinu;
7) obrazuje organe gradske opštine i uređuje njihovu organizaciju i rad;
8) bira i razrešava Predsednika skupštine gradske opštine, Zamenika predsednika skupštine gradske opštine, Predsednika gradske opštine, Zamenika predsednika gradske opštine;
9) bira i razrešava članove Veća gradske opštine;
10) postavlja i razrešava sekretara Skupštine gradske opštine;
11) bira i razrešava predsednika i članove radnih tela skupštine gradske opštine;
12) donosi odluku o udruživanju i o saradnji sa gradskim opštinama drugih gradova i jedinicama lokalne samouprave u zemlji i u drugim državama;
13) daje inicijative za rešavanje pitanja od interesa za građane gradske opštine, čije rešavanje nije u njenoj nadležnosti;
14) odlučuje o obeležjima i prazniku gradske opštine;
15) ustanovljava nagrade i javna priznanja gradske opštine;
16) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama u zemlji i inostranstvu i o pristupanju u članstvo organizacija gradova i opština u zemlji i inostranstvu;
17) propisuje prekršaje za povrede propisa gradske opštine;
18) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera;
19) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim statutom.
1.1. Predsednik, Zamenik predsednika i Sekretar Skupštine gradske opštine
Skupština gradske opštine ima predsednika, koji može biti na stalnom radu u gradskoj opštini, o čemu odlučuje on sam posle izbora.
Kada nije na stalnom radu Predsednik skupštine ima pravo na novčanu naknadu.
Predsednik skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje 1/3 odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako su predložena dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, postupak glasanja se ponavlja.
Ako je predloženo više od dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, ponoviće se izbor između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, odnosno između više kandidata koji su dobili najveći jednaki broj glasova.
Ako ni u drugom krugu Predsednik skupštine nije izabran, postupak glasanja se opet ponavlja.
Ako ni u trećem glasanju nije izabran predsednik skupštine, postupak izbora se opet ponavlja, s tim što se više ne mogu predložiti kandidati koji u dosadašnjem glasanju nisu dobili potreban broj glasova.
Postupak predlaganja kandidata će se ponoviti i ako je na listi za izbor predsednika bio samo jedan kandidat, koji nije izabran.
Predsednik skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je izabran, na isti način na koji je biran.
Predsednik skupštine gradske opštine može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika skupštine gradske opštine bira se i razrešava na isti način kao i Predsednik skupštine gradske opštine.
Zamenik predsednika skupštine gradske opštine nije na stalnom radu u gradskoj opštini, a ima pravo na novčanu naknadu.
Skupština gradske opštine ima sekretara, koji se postavlja na predlog Predsednika skupštine, na vreme od četiri godine, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih odbornika i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje 3 godine.
Skupština gradske opštine može, na predlog Predsednika skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka vremena na koji je izabran.
Sekretar skupštine može biti na stalnom radu, o čemu odlučuje on sam posle postavljenja.
Kada nije na stalnom radu sekretar skupštine ima pravo na novčanu naknadu.
2. Izvršni organi gradske opštine
Izvršni organi gradske opštine su Predsednik gradske opštine i Veće gradske opštine.
2.1. Predsednik gradske opštine
Gradska opština ima predsednika, koji je na stalnom radu u gradskoj opštini.
Predsednika gradske opštine bira Skupština gradske opštine iz reda odbornika, na predlog predsednika skupštine, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Predsednik gradske opštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik skupštine gradske opštine predlaže kandidata za Predsednika gradske opštine.
Kandidat za Predsednika gradske opštine predlaže kandidata za Zamenika predsednika gradske opštine iz reda odbornika, koga bira Skupština gradske opštine na isti način kao i Predsednika gradske opštine.
Zamenik predsednika gradske opštine može biti na stalnom radu u gradskoj opštini.
Predsedniku i zameniku predsednika gradske opštine izborom na ovu funkciju prestaje mandat odbornika u skupštini gradske opštine.
Predsednik gradske opštine nema pomoćnike.
Nadležnost
Predsednik gradske opštine:
1) predstavlja i zastupa gradsku opštinu;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata skupštine gradske opštine;
3) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje skupština gradske opštine;
4) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
5) usmerava i usklađuje rad uprave gradske opštine;
6) donosi pojedinačne i druge akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom ili odlukom gradske skupštine;
7) redovno izveštava Skupštinu o svom radu, na njen zahtev ili po svojoj inicijativi;
8) zaključuje ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
9) obrazuje stručna radna tela;
10) vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom, statutom gradske opštine i drugim aktima grada i gradske opštine.
Veće gradske opštine čine predsednik gradske opštine, zamenik predsednika gradske opštine i najviše pet članova, koje bira Skupština gradske opštine na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika skupštine gradske opštine.
Članove Veća bira Skupština gradske opštine iz reda odbornika i iz reda građana.
Kandidate za članove Veća predlaže kandidat za predsednika gradske opštine.
Kada odlučuje o izboru predsednika i zamenika predsednika gradske opštine skupština gradske opštine istovremeno odlučuje i o izboru članova veća gradske opštine, odnosno na istoj sednici.
Predsednik gradske opštine je predsednik veća gradske opštine.
Zamenik predsednika gradske opštine je član veća gradske opštine po funkciji.
Članovi Veća gradske opštine koje bira Skupština gradske opštine ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jednu ili više oblasti iz nadležnosti gradske opštine.
Odborniku koji bude izabran za člana Veća gradske opštine prestaje odbornički mandat.
Članovi Veća gradske opštine mogu biti na stalnom radu u Gradskoj opštini, o čemu odlučuju posle izbora.
Kada nisu na stalnom radu članovi Gradskog veća imaju pravo na novčanu naknadu.
Nadležnost
Veće gradske opštine:
1) predlaže statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština gradske opštine, osim rešenja o imenovanju i razrešenju članova skupštinskih radnih tela i članova upravnog i nadzornog odbora ustanove, koje predlaže komisija za imenovanja i razrešenja skupštine;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine gradske opštine;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština gradske opštine ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom uprave gradske opštine, poništava ili ukida akte uprave gradske opštine koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi skupština gradske opštine;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti gradske opštine;
6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike i grada;
7) donosi akt iz nadležnosti Skupštine gradske opštine u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja, vanrednog stanja i elementarnih nepogoda, s tim što je dužno da ih podnese na potvrdu Skupštini gradske opštine, kada ona bude u mogućnosti da se sastane;
8) u ime gradske opštine zaključuje kolektivne ugovore za ustanove i druge javne službe čiji je osnivač gradska opština;
9) daje saglasnost na opšte akte organizacija čiji se rad finansira iz budžeta gradske opštine kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta gradske opštine, u skladu sa zakonom;
10) odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi gradske opštine, u skladu sa zakonom;
11) odlučuje o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti kao i prevoznih sredstava za potrebe organa gradske opštine;
12) donosi opšta akta kada ja na to ovlašćeno zakonom ili propisima grada ili gradske opštine;
13) postavlja i razrešava načelnika uprave gradske opštine;
14) daje saglasnost na akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji uprave gradske opštine.
Naknada i druga primanja odbornika i članova Veća gradske opštine
Odbornik Skupštine gradske opštine i član Veća gradske opštine koji nije na stalnom radu u gradskoj opštini ima pravo na naknadu putnih troškova, izgubljene zarade, dnevnice i drugih troškova nastalih vršenjem odborničke dužnosti, u skladu sa posebnom odlukom skupštine gradske opštine, uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.
Uprava gradske opštine obrazuje se kao jedinstven organ.
Za vršenje srodnih poslova u Upravi gradske opštine, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.
Upravom gradske opštine rukovodi načelnik.
Za načelnika uprave gradske opštine može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Načelnika uprave gradske opštine postavlja Veće gradske opštine, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u Upravi gradske opštine raspoređuje načelnik.
Uprava gradske opštine:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, predsednik i veće gradske opštine;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, predsednika i Veća gradske opštine;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti gradske opštine;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine gradske opštine u skladu sa odlukom skupštine;
5) izvršava propise čije je sprovođenje povereno gradskoj opštini;
6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština, Predsednik i Veće gradske opštine.
Uređenje uprave gradske opštine
Organizacija Uprave gradske opštine, kao i unutrašnje uređenje i sistematizacija uprave gradske opštine uređuje se aktima gradske opštine, u skladu sa zakonom, ovim statutom i statutom gradske opštine.
MEĐUSOBNI ODNOSI ORGANA GRADA I GRADSKE OPŠTINE
Saradnja organa grada i gradskih opština
Odnosi organa grada i gradskih opština, kao i međusobni odnosi organa gradskih opština u ostvarivanju svojih prava i dužnosti utvrđenih zakonom i ovim statutom, zasnivaju se na saradnji i dogovaranju.
U vršenju poslova grada, organi grada:
1) obaveštavaju organe i službe gradske opštine, po sopstvenoj inicijativi ili na njihov zahtev, o pitanjima od neposrednog interesa za ostvarivanje lokalne samouprave u gradu i za rad organa gradske opštine i obezbeđuju učešće organa gradske opštine u pripremi propisa grada od značaja za gradsku opštinu;
2) pružaju stručnu pomoć organima i službama gradske opštine u obavljanju njihovih poslova; i
3) traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova gradske opštine.
Organi gradske opštine, u vršenju svojih poslova:
1) daju organima grada inicijative za uređivanje ili donošenje, odnosno izmenu propisa iz nadležnosti grada i za preduzimanje mera od značaja za ostvarivanje prava i dužnosti gradske opštine;
2) traže mišljenje od nadležnog organa grada o primeni propisa i drugih opštih akata grada;
3) učestvuju u pripremanju propisa grada čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje prava i dužnosti gradske opštine i rad organa gradske opštine; i
4) vrše i druge poslove u skladu sa ovim statutom i drugim propisima.
Nadzor nad radom i aktima organa gradske opštine
Organi grada vrše nadzor nad radom i aktima organa gradske opštine u vršenju poslova grada koji su ovim statutom preneti gradskoj opštini.
Nadležni organ gradske opštine je dužan da organu grada koji vrši nadzor nad radom i aktima tog organa, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.
Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je predsednik gradske opštine, odnosno sekretar skupštine gradske opštine ako se nadzor vrši nad radom i aktima skupštine gradske opštine.
Postupanje organa grada u slučaju nevršenja poslova gradske opštine
Kada organ gradske opštine ne vrši poslove utvrđene ovim statutom duže od mesec dana, odgovarajući organ grada upozoriće na to organ gradske opštine.
Ako organ gradske opštine i dalje ne vrši te poslove duže od mesec dana od dostavljanja upozorenja, Skupština grada, odnosno organ koji ona ovlasti, preuzeće obavljanje tih poslova, a gradskoj opštini će se obustaviti finansijska sredstva za obavljanje tih poslova.
Istovremeno sa preuzimanjem poslova, organ grada koji je preuzeo obavljanje poslova, sa nadležnim organom gradske opštine, preduzeće potrebne mere radi stvaranja uslova za obavljanje tih poslova u gradskoj opštini.
Postupanje organa grada u slučaju nesaglasnosti statuta gradske opštine sa Statutom grada
Kada Skupština grada oceni da statut gradske opštine nije u saglasnosti sa Statutom grada, ukazaće na to Skupštini gradske opštine i zatražiti da u roku koji utvrdi Skupština grada usaglasi statut gradske opštine sa Statutom grada.
Ako skupština gradske opštine ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, Skupština grada pokrenuće postupak pred Ustavnim sudom za ocenu zakonitosti statuta gradske opštine i zatražiti obustavu od izvršenja pojedinačnog akta ili radnje organa gradske opštine donetog, odnosno preduzete na osnovu tog statuta, ako bi njihovim izvršavanjem mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice.
Postupanje organa grada u slučaju nesaglasnosti opšteg akta gradske opštine sa Statutom grada ili drugim opštim aktom grada
Ako opšti akt organa gradske opštine nije u saglasnosti sa Statutom grada ili drugim opštim aktom grada, gradonačelnik, na predlog Gradske uprave, odbornika u Skupštini grada ili odbornika u Skupštini gradske opštine čiji se opšti akt osporava, upozoriće na to organ gradske opštine koji je doneo taj akt i zatražiti da ga usaglasi, odnosno stavi van snage.
Ako organ gradske opštine ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana u roku od mesec dana od dana dostavljanja upozorenja, Skupština grada, na predlog gradonačelnika, obustaviće od izvršenja taj akt rešenjem koje se objavljuje u "Službenom glasniku grada Požarevca".
Skupština grada, istovremeno sa donošenjem rešenja iz stava 2. ovog člana, pokrenuće postupak pred Ustavnim sudom za ocenu zakonitosti tog akta i zatražiti obustavu od izvršenja pojedinačnog akta ili radnje organa gradske opštine donetog, odnosno preduzete na osnovu tog akta, ako bi njihovim izvršavanjem mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta gradske opštine
Kada Gradska uprava smatra da opšti akt organa gradske opštine nije u skladu sa Ustavom i zakonom, dužna je da pred Ustavnim sudom inicira pokretanje postupka za ocenu saglasnosti tog akta sa zakonom pred Ustavnim sudom i zatraži obustavu od izvršenja pojedinačnog akta ili radnje koja je preduzeta na osnovu opšteg akta čija se zakonitost ocenjuje, ako bi njihovim izvršavanjem mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice.
Ukidanje ili poništavanje pojedinačnog akta gradske opštine
Kada pojedinačni akt organa gradske opštine, protiv kojeg nije obezbeđena sudska zaštita, nije u saglasnosti sa Statutom grada i drugim opštim aktom grada, gradonačelnik, na predlog Gradske uprave, predložiće Skupštini gradske opštine da taj akt ukine ili poništi.
Ako Skupština gradske opštine ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana u roku od mesec dana od dana dostavljanja predloga, Skupština grada, na predlog Gradskog veća, ukinuće ili poništiti taj akt.
Raspuštanje Skupštine gradske opštine
Skupština gradske opštine može se raspustiti ako:
1. ne zaseda duže od tri meseca;
2. ne izabere Predsednika gradske opštine i Veće gradske opštine u roku od mesec dana od dana konstituisanja Skupštine gradske opštine, ili od dana njihovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3. ne donese statut u roku utvrđenom ovim statutom; i
4. ne donese budžet u roku utvrđenom zakonom.
Odluku o raspuštanju Skupštine gradske opštine donosi Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine, na predlog Gradskog veća.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za odbornike skupštine gradske opštine u roku od dva meseca od stupanja na snagu odluke o raspuštanju skupštine gradske opštine.
Mandat odbornika izabranih na izborima iz stava 3. ovog člana traje do isteka mandata odbornika izabranih na redovnim izborima.
Do konstituisanja skupštine i izbora izvršnih organa gradske opštine tekuće i neodložne poslove iz nadležnosti skupštine i izvršnih organa obavlja privremeni organ gradske opštine, koga čine predsednik i četiri člana.
Privremeni organ gradske opštine obrazuje Skupština grada, na predlog Gradskog veća.
Skupština grada donosi posebno rešenje o imenovanju predsednika i članova privremenog organa, vodeći računa o političkom sastavu raspuštene skupštine gradske opštine.
Ako se posle sprovedenih izbora za odbornike ne konstituiše skupština u roku od dva meseca od objavljivanja rezultata izbora, Skupština grada imenuje privremeni organ iz člana 106c, koji obavlja tekuće i neodložne poslove iz nadležnosti skupštine i izvršnih organa gradske opštine.
Postupanje organa gradske opštine kad organ Grada ne vrši poslove iz svoje nadležnosti
Kada organ grada ne vrši poslove utvrđene ovim statutom, Skupština gradske opštine može zatražiti od nadležnog organa grada da postupa u skladu sa ovim statutom.
Ako organ grada i posle upozorenja ne vrši te poslove duže od mesec dana, skupština gradske opštine može da zatraži da Vlada Republike Srbije preduzme mere u skladu sa zakonom.
Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata
Odluke, drugi propisi i opšti akti organa gradske opštine, pre stupanja na snagu, objavljuju se u "Službenom glasniku grada Požarevca".
Odluke, drugi propisi i opšti akti koji se objavljuju stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupe na snagu.
NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OBAVLJANJU POSLOVA GRADA
Oblici neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave su građanska inicijativa, zbor građana i referendum.
Oblici neposredne samouprave iz stava 1. ovog člana uređuju se zakonom i ovim statutom.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i statutom.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.
Za punovažno pokretanje građanske inicijative potreban je potpis najmanje 10% birača sa određenog područja grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje akta o građanskoj inicijativi.
Spisak potpisnika građana-birača za pokretanje građanske inicijative mora da sadrži prezime i ime, lični broj, prebivalište i svojeručni potpis.
Za sprovođenje građanske inicijative građani obrazuju inicijativni odbor, koji može obrazovati posebne odbore za prikupljanje potpisa.
Članovi inicijativnog odbora sačinjavaju i potpisuju predlog građanske inicijative o kome će sakupljati potpise birača i sprovode dalji postupak ostvarivanja građanske inicijative na način propisan zakonom.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta koji može biti zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa grada.
Zbor građana, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini ili pojedinim organima i službama grada.
Organi i službe grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku, ili meru i o tome obaveste građane.
Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine grada i savet mesne zajednice, najmanje 8 dana, pre dana održavanja.
Zbor građana može sazvati i grupa građana u skladu sa odlukom Skupštine grada.
Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana.
Predlog za sazivanje zbora građana mogu dati:
- Gradsko veće,
- najmanje 50 građana-birača, iz odgovarajućeg naseljenog mesta,
- savet mesne zajednice i
- najmanje 5 odbornika Skupštine grada.
Predlog za sazivanje zbora od strane građana daje se u pisanoj formi i mora da sadrži prezime i ime, lični broj, prebivalište i potpis svakog građanina.
Predlog za sazivanje zbora od strane saveta mesne zajednice daje se u pisanoj formi.
Predlog za sazivanje zbora od strane najmanje 5 odbornika daje se u pisanoj formi i mora da sadrži prezime i ime i potpis svakog odbornika.
Sazivač, odnosno prvopotpisani u slučajevima kada grupa građana saziva zbor je obavezan da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora građana.
O sazvanom zboru građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajeni način.
Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on pisanim putem ovlasti.
Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Skupština grada može, na sopstvenu inicijativu, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga na zahtev građana grada.
Zahtev građana punovažno je pokrenut ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo i potpise overilo u skladu sa zakonom najmanje 10 % birača grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana gradu.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.
Odluka doneta na referendumu građana je obavezujuća.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu svoje teritorije o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, na zahtev 20% potpisa građana-birača tog dela teritorije, a koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana gradu.
Spisak potpisnika građana-birača za raspisivanje referenduma, mora da sadrži prezime i ime, lični broj, prebivalište i svojeručni potpis.
Od dana raspisivanja do dana održavanja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 90 dana.
MESNA SAMOUPRAVA
Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, i sl.).
Mesna zajednica može se osnivati za dva ili više sela.
Mesna zajednica i drugi oblik mesne samouprave osniva se za naseljeno mesto, za dva ili više naseljenih mesta i za deo naseljenog mesta, stambeni blok, ulicu, deo jedne ili više ulica, deo sela koji predstavlja prostornu, funkcionalnu i urbanističku celinu i gde postoji međusobna povezanost stanovnika i mogućnost njihovog organizovanja.
Mesna zajednica, po pravilu, obuhvata područje sa približno istim brojem stanovnika.
Skupština grada donosi odluku kojom se bliže uređuju pitanja vezana za osnivanje, poslove, odlučivanje i finansiranje rada mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave i odlučuje o osnivanju i području za koje se osniva mesna zajednica i drugi oblik lokalne samouprave, kao i o njihovom ukidanju.
Pre osnivanja, odnosno ukidanja mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave Skupština grada pribavlja mišljenje stanovnika sa određenog područja na način i po postupku koji je utvrđen odlukom iz stava 1. ovog člana.
Mesna zajednica i drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih odlukom Skupštine grada i odlukom o osnivanju.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima statut kojim se utvrđuju poslovi koje ona vrši, organi i postupak njihovog izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Sredstva za rad mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se u budžetu grada i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Mesna zajednica donosi finansijski plan za svaku godinu, na koji saglasnost daje Gradsko veće. Uz finansijski plan mesna zajednica dostavlja i program rada.
ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE
Gradsko veće može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradsko veće ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa grada onemogućava vršenje nadležnosti grada.
U gradu može se ustanoviti zaštitnik građana, koji je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem Gradske uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada.
Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti zaštitnika građana urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.
DONOŠENJE AKATA U SKUPŠTINI GRADA
U okviru Ustavom i zakonom utvrđenih prava, grad donosi propise kojima uređuje pitanja iz svoje nadležnosti.
Propise i opšte i pojedinačne akte iz nadležnosti grada donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće, u okviru ovim statutom utvrđene nadležnosti.
Odluke donosi samo Skupština grada.
Gradsko veće, svaki odbornik, odbornička grupa, skupština gradske opštine i 500 birača imaju pravo predlaganja propisa i opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada.
U pripremi predloga akata Gradska uprava može da konsultuje odgovarajuće stručne, naučne i druge organizacije, odnosno službe.
Predlog odluke podnosi se Skupštini grada u obliku kome se donosi i mora biti obrazložen.
Obrazloženje mora sadržati: pravni osnov, razloge i ciljeve donošenja, procenu iznosa finansijskih sredstava za sprovođenje odluke i izvore tih sredstava.
Odluke, drugi propisi i opšti akti organa grada, pre stupanja na snagu, objavljuju se u "Službenom glasniku grada Požarevca".
Odluke, drugi propisi i opšti akti koji se objavljuju stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupe na snagu.
TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA GRADA
Autentično tumačenje statuta daje Skupština grada na predlog Komisije za propise.
Predlog za donošenje ili promenu Statuta grada može podneti Gradsko veće najmanje 1/3 odbornika u Skupštini grada, skupština gradske opštine i građani putem građanske inicijative.
O predlogu za promenu statuta grada, Skupština grada odlučuje većinom od ukupnog broja odbornika.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Propisi opštine Požarevac ostaju na snazi i primenjivaće se kao propisi grada Požarevca do donošenja gradskih propisa u skladu sa ovim statutom i zakonom.
Propisi grada doneće se u skladu sa odredbama ovog statuta u roku od godinu dana od dana konstituisanja Skupštine grada.
Odluke opštine Požarevac, koje još nisu usklađene sa Statutom grada Požarevca, ostaju na snazi i primenjivaće se na teritoriji grada Požarevca, do njihovog usklađivanja sa Statutom grada Požarevca.
Odluke Skupštine grada Požarevca primenjivaće se na celoj teritoriji grada Požarevca, odnosno na području obe gradske opštine, a ukoliko su gradske opštine ovim statutom bile ovlašćene da donesu i ako su jedna ili obe gradske opštine donele svoje odluke, kojim su uredile određene odnose, koji odnosi su već uređeni odlukama Skupštine grada Požarevca, onda se takve odluke Skupštine grada Požarevca neće primenjivati na području jedne ili obe gradske opštine.
Konstitutivnu sednicu skupštine gradske opštine saziva Predsednik Skupštine grada u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora za odbornike Skupštine gradske opštine, shodnom primenom odredaba Poslovnika Skupštine grada Požarevca ("Službeni glasnik grada Požarevca", br. 2/2008).
Skupština gradske opštine doneće statut gradske opštine i poslovnik Skupštine gradske opštine u roku od 90 dana od dana konstituisanja Skupštine.
Skupština gradske opštine doneće odluku o organizaciji uprave gradske opštine u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu statuta gradske opštine.
Uprava gradske opštine preuzeće od Gradske uprave nezavršene predmete i arhivu, kao i određeni broj zaposlenih u skladu sa sporazumom koji zaključe načelnik Gradske uprave i načelnik uprave gradske opštine.
Do početka rada organa gradske opštine poslove iz nadležnosti gradske opštine na njenoj teritoriji vršiće organi grada.
Sredstva za rad organa gradske opštine, do donošenja budžeta gradske opštine, obezbeđuju se u budžetu grada.
Skupština grada Požarevca doneće odluku da se raspišu prvi izbori za odbornike skupštine jedne ili obe gradske opštine.
Mandat odbornika izabranih na izborima iz stava 1. ovog člana traje do isteka mandata odbornika izabranih na redovnim izborima.
Prve izbore za odbornike Skupštine jedne ili obe gradske opštine, sprovodi Gradska izborna komisija.
Sredstva za sprovođenje izbora i finansiranje izbornih aktivnosti za izbor odbornika iz prethodnog stava ovog člana, obezbeđuju se u budžetu grada.
Gradske opštine konstituisaće se nakon sprovedenih izbora u njima.
Ako se u jednoj ili obe gradske opštine ne sprovedu izbori za odbornike, ili ako se posle sprovedenih izbora u jednoj ili obe gradske opštine ne konstituiše Skupština, odnosno ako se ne izabere Predsednik skupštine i ne postavi sekretar Skupštine i ako ne počnu da vrše svoje nadležnosti jedna ili obe gradske opštine, vršenje tih nadležnosti jedne ili obe gradske opštine preuzima da vrši grad, odnosno njegovi organi.
Skupština grada doneće akt o organizaciji Gradske uprave u roku od 90 dana od dana konstituisanja Skupštine grada.
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut opštine Požarevac ("Službeni glasnik opštine Požarevac" br. 2/05), kao i član 1., 2., 3. i 4. Odluke o grbu, zastavi i dan opštine Požarevac ("Službeni glasnik opštine Požarevac", broj 8/01, 3/02 i 11/05).
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".
Samostalni članovi Statutarne odluke
o izmenama i dopunama Statuta grada Požarevca
("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 6/2009)
Član 31
Ovlašćuje se Komisija za propise da utvrdi prečišćen tekst Statuta grada Požarevca.
Član 32
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca", izuzev člana 134đ stav 1. koji će početi da se primenjuje danom objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".