ODLUKAO VODOVODU NA TERITORIJI GRADA LESKOVCA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 14/2009) |
Ovom Odlukom se propisuju uslovi i način organizovanja poslova u obavljanju komunalne delatnosti sakupljanje, prečišćavanje i distribucije vode (u daljem tekstu: isporuka vode) i to:
1. Tehnički i drugi posebni uslovi za isporuku vode kojima se obezbeđuje određeni obim, vrsta i kvalitet uslova;
2. Način obezbeđivanja kontinuiteta u isporuci vode;
3. Prava i obaveze preduzeća koje obavlja isporuku vode i prava i obaveze korisnika;
4. Način obračuna i naplate naknade za isporučenu vodu;
5. Način postupanja i ovlašćenja organa grada Leskovca u slučaju prekida u isporuci vode u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarnih nepogoda i dr.), operativne mere koje preduzima preduzeće koje obavlja isporuku vode u tim slučajevima, red prvenstva u isporuci vode kad, usled više sile dođe do smanjenog obima u obavljanju tih delatnosti;
6. Slučajevi i uslovi pod kojima se korisnicima može uskratiti isporuka vode.
Isporuku vode za korisnike obavlja Javno komunalno preduzeće ili Javna komunalna preduzeća, koje je grad osnovao za trajno obavljanje komunalne delatnosti, sakupljanja, prečišćavanja i distribucije vode za piće u skladu sa Zakonom i propisima grada Leskovca, (u daljem tekstu: Komunalno preduzeće).
Komunalno preduzeće obavlja delatnost iz stava 1. ovog člana, na teritoriji grada Leskovca u skladu sa urbanističkim i razvojnim planom grada Leskovca.
Korisnik u smislu ove Odluke, je fizičko lice (građanin i preduzetnik) i pravno lice, kao investitor ili vlasnik, odnosno zakupac stana na neodređeno vreme, čija je stambena zgrada, stan, poslovna prostorija ili druga prostorija priključena na tehničke sisteme za isporuku vode.
II TEHNIČKI I DRUGI POSEBNI USLOVI ZA ISPORUKU VODE
Isporuka vode vrši se putem odgovarajućih tehničkih sistema.
Tehnički sistem za isporuku vode predstavlja tehničko-tehnološku celinu koju čine sledeća postrojenja i uređaji:
1. Izvorišta sa objektima, opremom i zonama sanitarne zaštite;
2. Cevovodi sirove vode od izvorišta do postrojenja za prečišćavanje vode;
3. Cevovodi vode za piće od postrojenja za prečišćavanje vode do rezervoara sa pratećim objektima;
4. Rezervoari;
5. Postrojenja za potiskivanje vode;
6. Vodovodna mreža;
7. Priključci do mernog uređaja korisnika;
8. Uređaj za merenje isporučene količine vode na priključku (u daljem tekstu: vodomer);
10. Okna za merni uređaj.
Postrojenja i uređaji iz stava 1. ovog člana od rednog broja 1. do rednog broja 9. čine javni vodovodi i predstavljaju osnovno sredstvo Preduzeća.
2. Spajanje unutrašnjih vodovodnih instalacija sa javnim vodovodom
Pod unutrašnjim vodovodnim instalacijama, u smislu ove Odluke, podrazumevaju se cevovodi i uređaji od ventila zatvarača iza vodomera do točećih mesta potrošača.
Unutrašnje vodovodne instalacije spajaju se sa javnim vodovodom, odnosno uličnom vodovodnom mrežom preko vodovodnog priključka.
Vodovodni priključak je cevni spoj od ulične vodovodne mreže zaključno sa ventilom - zatvaračem, neposredno iza vodomera.
Vodovodni priključak se postavlja tako što se unutrašnje vodovodne instalacije neposredno priključuju na uličnu vodovodnu mrežu.
Prečnik vodovodnog priključka, veličinu i tip vodomera, kao i uslove za projektovanje skloništa za vodomer, u skladu sa tehničkim normativima propisuje Komunalno preduzeće.
Vodomer se po pravilu ugrađuje neposredno u vodomernu šahtu iza regulacione linije objekta, ograde, i granice placa na rastojanju do 2 m.
Izuzetno, ako ne postoji mogućnost da se unutrašnje vodovodne instalacije neposredno priključe na uličnu vodovodnu mrežu, vodovodni priključak može da se postavi preko susednog zemljišta, uz pisanu saglasnost korisnika, odnosno vlasnika tog zemljišta. Ovakav priključak se mora prekinuti kad se stvore uslovi za neposredno priključenje objekata na uličnu vodovodnu mrežu o trošku korisnika priključka u roku od šest meseci od dana stvaranja uslova.
U slučaju iz stava 7. ovog člana zabranjeno je ometati korisnika priključaka u snabdevanju vodom.
Vodovodni priključak postavlja se radi trajnog ili privremenog snabdevanja korisnika vodom.
Priključenje unutrašnje vodovodne instalacije na javni vodovod radi trajnog snabdevanja vodom korisnika vrši se na način koji je propisan ovom Odlukom.
Svaki objekat mora da ima sopstveni vodovodni priključak. U stambenim zgradama sa više ulaza, postavlja se poseban vodovodni priključak za svaki ulaz, osim ako to Komunalno preduzeće odredi drugačije.
Priključak na javni vodovod radi privremenog snabdevanja vodom korisnika može se odobriti radi izgradnje i uređenja novih zelenih površina za organizovanje i održavanje većih sportskih, kulturnih i drugih sličnih manifestacija, kao i u drugim slučajevima kada je zbog hitnosti, radi sprečavanja ugrožavanja života i zdravlja ljudi to potrebno i u drugim slučajevima kad je to potrebno.
Objekti koji se koriste za stanovanje, osim objekata iz člana 187. Zakona o izgradnji i planiranju ("Službeni glasnik RS", broj 72/09), a za koje je podnet zahtev za legalizaciju, mogu biti privremeno, do pravosnažnog okončanja postupka legalizacije, priključeni na vodovod.
U slučajevima iz prethodnog stava, Komunalnom preduzeću podnosi se pisani zahtev, uz navođenje razloga za šta je potrebno korišćenje privremenog vodovodnog priključka.
Preduzeće je dužno da u roku od 10 dana od dana prijema zahteva iz stava 6. ovog člana sprovede postupak po istom i isti odbije ili usvoji.
Međusobni odnosi za korišćenje privremenog vodovodnog priključka između investitora odnosno korisnika i Preduzeća uređuju se ugovorom.
Korisnik privremenog vodovodnog priključka dužan je da preduzeću odjavi korišćenje vode po isteku roka na koji je odobren privremeni priključak, po prestanku potrebe za korišćenjem vode.
Privremeni vodovodni priključak ne može se koristiti za trajno snabdevanje vodom.
Svaki objekat se nalazi u ulici ili graniči sa ulicom u kojoj je izgrađena vodovodna mreža, mora da se spoji sa tom mrežom u skladu sa tehničkim uslovima koje propisuje Preduzeće.
Izuzetno, se sa uličnom vodovodnom mrežom može spojiti i objekat u ulici u kojoj nije izgrađena ulična kanalizaciona mreža, ako je tehničkom dokumentacijom i uslovima Komunalnog preduzeća predviđeno odvođenje otpadnih voda u septičku jamu.
Spajanje zgrade sa uličnom vodovodnom mrežom mora da se izvrši u roku od 6 meseci računajući od dana kada su se stekli uslovi iz člana 10. stav 1. ove Odluke. Zahtev za spajanje dužno je da podnese lice koje se smatra korisnikom u smislu ove Odluke.
Ukoliko se u ulici izgradi nova vodovodna mreža, korisnik je dužan da o svom trošku u roku od 6 meseci izvrši prevezivanje svih objekata na istu. Zahtev za prevezivanje dužno je da podnese lice koje se smatra korisnikom u smislu ove Odluke.
U postupku izrade tehničke dokumentacije za izgradnju objekta koji treba da se priključi na javni vodovod i nadležni državni organ je dužan da od Preduzeća pribavi prethodnu saglasnost o mogućnostima za priključenje i uslovima za projektovanje i građenje.
Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana prijema zahteva, izda prethodnu saglasnost i uslove iz stava 1. ovog člana ili da obavesti podnosioca zahteva, da na lokaciji iz zahteva nema izgrađene vodovodne (ili kanalizacione) mreže.
Korisnicima u smislu ove Odluke kojima je potreban vodovodni priključak kao i ugradnja vodomera su dužni da uz zahtev Komunalnom preduzeću podnesu odgovarajuću dokumentaciju, kao i odobrenje nadležnog organa za komunalnu delatnost o raskopavanju javne površine ukoliko se takvo odobrenje traži.
Ukoliko je pravo svojine objekta tj. pravo vlasništva na objektu upisano u katastar nepokretnosti saglasno posebnim propisima i pod uslovima propisanim Zakonom, korisnik će moći biti priključen na vodovodnu, ako se utvrdi da u vreme izgradnje objekta nije bila propisana obaveza pribavljanja odobrenja za izgradnju.
Odredba iz prethodnog stava odnosi se i na objekte u naseljena mesta za koje se Odlukom gradske uprave utvrdi da nisu urbanizovana.
Komunalno preduzeće odlučuje o zahtevu za vodovodni priključak u roku predviđenom Zakonom o opštem upravnom postupku.
Podnosioci zahteva za priključenje na vodovodnu mrežu ili podnosioci zahteva za rekonstrukciju postojećeg vodovodnog priključka radi izražene potrebe za većom količinom vode, dužni su da plate naknadu za dodatno opterećenje, odnosno proširenje postojećeg kapaciteta, što se uređuje posebnim ugovorom između podnosioca zahteva i Komunalnog preduzeća.
Preduzeće je dužno da u roku od 30 dana od potpisivanja ugovora iz stava 1. ovog člana, izgradi vodovodni priključak i ugradi vodomer.
Troškovi izvođenja vodovodnog priključka i nabavke i ugrađivanje vodomera sa armaturom snosi korisnik (investitor).
Izgrađeni priključak na vodovodnu mrežu, Preduzeće odmah nakon izgradnje i ispostavljanja konačnog obračuna investitoru, kao deo javnog vodovoda, bez posebne saglasnosti investitora, aktivira u svojim poslovnim knjigama kao imovinu Preduzeća.
Izgrađena postrojenja i uređaje javnog vodovoda investitor je dužan da preda Preduzeću na korišćenje, upravljanje i održavanje najkasnije 30 dana od dana dobijanja upotrebne dozvole.
Prilikom primopredaje objekata javnog vodovoda iz stava 1. ovog člana između investitora i Preduzeća, Preduzeću se pored odobrenja za upotrebu objekta, odluke investitora o prenosu, predaje i prateća tehnička i finansijska dokumentacija sa svim dozvolama i saglasnostima koje su pratile projektovanje i izgradnju objekta. O izvršenoj primopredaji sačinjava se zapisnik.
Komunalni i drugi radovi koji se izvode na vodovodnoj mreži u neposrednoj blizini, iznad ili ispod komunalnih objekata (cevovoda i drugih postrojenja i uređaja) i u zonama i pojasevima sanitarne zaštite mogu se izvoditi samo uz prethodnu saglasnost Preduzeća.
Sve radove na zaštiti i obezbeđenju komunalnih objekata u slučaju izvođenja radova iz stava 1. ovog člana izvodi Preduzeće ili drugi izvođač pod nadzorom Preduzeća, na teret investitora.
III NAČIN OBEZBEĐENJA KONTINUITETA U ISPORUCI VODE I ODVOĐENJU VODA
Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da obezbeđuje stalnu funkcionalnu sposobnost tehničkih sistema iz člana 5. i 6. ove Odluke u cilju trajnog i nesmetanog pružanja usluga isporuke vode svim korisnicima, neprekidno 24 sata dnevno pod jednakim uslovima, sem u slučaju više sile i u slučaju havarija na sistemima.
Preduzeće je dužno da obezbedi odgovarajući kvalitet vode i kvalitet pružene usluge, koji podrazumeva zdravstvenu i higijensku ispravnost prema Propisanim standardima i normativima, sigurnost i pouzdanost korisnika u dobijanju usluga i zaštitu životne sredine.
Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga isporuke vode usled više sile ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, Preduzeće je obavezno da odmah preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida ili na drugi način obezbedi zadovoljavanje potreba korisnika, i to:
1. Aktiviranjem rezervnih izvora pijaće vode ili na drugi odgovarajući način i da vodom snabdeva prvenstveno bolnice, škole i druge institucije od posebnog društvenog interesa;
2. Hitno popravi ili zameni instalacije i uređaje kojima se obezbeđuje vršenje komunalnih usluga, kao i zaštiti komunalne objekte i uređaje od daljih kvarova ili havarija;
3. Preduzima i druge mere koje utvrde nadležni organi grada.
Ako se prekid u pružanju komunalnih usluga predviđa zbog planiranih radova na komunalnim objektima iz člana 5. i 6. ove Odluke (rekonstrukcije i dr.), Komunalno preduzeće je dužno da izda saopštenje preko sredstava Javnog informisanja i to najkasnije na 24 sata pre nameravanog prekida.
U slučaju iznenadnog kvara na javnom vodovodu, Komunalno preduzeće može i bez prethodnog obaveštavanja korisnika da prekine pružanje komunalne usluge, s tim što je dužno da odmah po prekidu, preko sredstava Javnog informisanja, obavesti korisnike o razlozima, kao i o vremenu trajanja prekida.
Komunalno preduzeće je dužno da izvođenje radova iz prethodnog stava organizuje tako da prekid u snabdevanju vodom traje što kraće vreme. Kod izvođenja radova iz prethodnih članova Komunalno preduzeće nije obavezno da traži dozvolu za prekopavanje javnih i drugih površina. Komunalno preduzeće je dužno da, nakon prekopavanja javne i druge površine, to jest izvođenja radova, iste u roku od 5 dana vrati u prvobitno stanje.
Ako prekid u snabdevanju vodom traje duže vreme zbog razloga iz prethodnog stava 1. ovog člana, Komunalno preduzeće je dužno da korisnicima vode isporuči najnužnije količine vode.
Vlasnik ili korisnik nepokretnosti koja se nalazi ispod, iznad ili pored komunalnih objekata ne može da obavlja radove i preduzima bilo kakve radnje koje ometaju ili onemogućavaju pružanje komunalnih usluga.
IV PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA
Preduzeće je dužno da:
1. Vrši isporuku vode u skladu sa propisanim standardima i normativima u pogledu kvaliteta i ispravnosti vode;
2. Trajno čuva kompletnu tehničku dokumentaciju o stvarno izvedenom stanju javnog vodovoda;
3. Primenjuje propisane tehničke uslove;
4. Održava postrojenja i uređaje javnog vodovoda;
5. Održava vodovodni priključak od spoja na uličnu vodovodnu cev do regulacione linije, ograde i granice parcele potrošača - korisnika o svom trošku;
6. Održava deo vodovodnog priključka od regulacione linije, ograde i granice parcele potrošača - korisnika do ventila iza vodomera o trošku korisnika vode, odnosno vlasnika ili korisnika objekata ili nepokretnosti;
7. U zgradama sa poslovnim prostorijama, stanovima ili na drugi način određenim za obavljanje delatnosti ili načinom korišćenja, gde su ugrađeni individualni vodomeri, Komunalno preduzeće održava vodovodni priključak do ventila iza glavnog vodomera;
8. Korisnici individualnih vodomera održavaju o svom trošku instalacije vodovoda do tako registrovanog individualnog vodomera;
9. Održava i kontroliše ispravnost vodomera;
10. Vrši zamenu neispravnih vodomera po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika u roku od 30 dana od dana prijema zahteva;
11. Najmanje četiri puta godišnje korisnicima očitava stanje na vodomerima;
12. Vrši priključenje unutrašnjih instalacija na javni vodovod;
13. Redovno održava u ispravnom stanju sve objekte za vodosnabdevanje;
14. Obezbeđuje vodu za javne svrhe, sem pranja ulica i polivanja zelenih površina;
15. Planira i usklađuje svoje planove sa planskim dokumentima grada Leskovca.
Komunalno preduzeće ima pravo:
1. Na naknadu za pružene komunalne usluge;
2. Na privremeno isključenje korisnika u slučajevima predviđenim ovom Odlukom;
3. Ima isključivo pravo otvaranje i zatvaranje ventila za zatvaranje veze na ulici ispred vodomera.
Korisnik je dužan:
1. Da održava unutrašnje instalacije vodovoda i kanalizacije u ispravnom stanju, o svom trošku;
2. Da održava sklonište za vodomer o svom trošku i brine se da uvek bude suvo, čisto, uredno i pristupačno, kako bi vodomer mogao očitavati ili popravljati;
3. Da vodomer zaštiti od mraza, oštećenja i krađe, kao i da blagovremeno preuzme mere da se priključeni vod i instalacija zaštiti od smrzavanja;
4. Ako postoje tehnički uslovi da za poslovnu prostoriju poslovno-stambenog objekta podnese zahtev za ugradnju vodomera u roku od 3 meseca od dana korišćenja poslovnog prostora;
5. Da postupi u skladu sa tehničkim uslovima pri izvođenju radova;
6. Da komunalnom preduzeću redovno plaća naknadu za izvršenu komunalnu uslugu u rokovima propisanim ovom Odlukom;
7. Korisnik i njegov pravni sledbenik dužni su da prijave Komunalnom preduzeću svaku promenu bitnu za korišćenje prava iz ove Odluke u roku od 8 dana od dana nastanka promene, u protivnom ostaje obaveza plaćanja kako dotadašnjeg korisnika tako i pravnog sledbenika i to neograničeno solidarno sve do prijavljivanja promene;
8. Dopusti pristup i omogući očitavanje vodomera, uručivanje obračuna, održavanje vodovodnog priključka i kontrolu ispravnosti drugih uređaja čija bi neispravnost mogla da nanese štetu javnom vodovodu, kao i da dozvoli zamenu vodomera u okviru redovne kontrole u slučaju kvara ili zamagljenja vodomera.
U slučaju da korisnik postupi suprotno odredbi iz tačke 8. ovog člana, Komunalno preduzeće primeniće odredbe iz člana 33. ove Odluke.
Korisniku je zabranjeno:
1. Da sam ukloni vodomer ili skine plombu sa vodomera, popravlja ga ili da angažuje drugo lice, osim komunalnog preduzeća;
2. Da koristi kućne vodovodne instalacije za uzemljenje električnih instalacija i uređaja;
3. Da zatvara zatvarač ispred vodomera i skine plombu sa vodomera, osim u slučaju havarije na unutrašnjim instalacijama, s tim da o tome odmah obavesti Preduzeće;
4. Otvaranje ventila na zaobilaznom vodu u šahti za smeštaj - vodomera i skidanje plombe bez saglasnosti i znanja Komunalnog preduzeća;
5. Da izvrši samovlasno priključenje na tehnički sistem vodovodne mreže;
6. Da priključi unutrašnje vodovodne instalacije preko vodovodnog priključka ili unutrašnjih instalacija drugog korisnika;
7. Ugrađivanje vodovodne cevi na vodovodom priključku ispred vodomera.
U slučaju iz stava 1. tačke 1, 3, 4, 6. i 7. ovog člana Komunalno preduzeće primeniće odredbe iz člana 43. ove Odluke.
Korisnik ima pravo da traži vanrednu kontrolu ispravnosti vodomera, a Komunalno preduzeće je dužno da u roku od 30 dana od dana prijema zahteva da skine vodomer i dostavi ga nadležnoj kontroli na ispitivanje.
Ako se kontrolom ustanovi da je vodomer ispravan, korisnik snosi troškove koji su nastali u vezi s njegovim zahtevom, u protivnom Komunalno preduzeće snosi troškove kontrole.
Smatra se da vodomer radi ispravno, ako odstupanja nisu veća od plus ili minus dva posto.
Ako je ustanovljeno da vodomer odstupa više od plus ili minus dva posto ispravlja se zaračunata svota za vodu prema visini ustanovljene pogreške.
Za obračun se uzima najmanje odstupanje između donje i gornje granice tačnosti protoka. Obračunati iznos može se ispraviti samo za vreme u kojem je vodomer neispravno radio i to prema prosečnoj potrošnji vode za poslednja tri meseca u kojima je vodomer ispravno radio.
Periodični pregled vodomera koji su u upotrebi vrši se u rokovima propisanim Zakonom o mernim jedinicama i merilima i drugim podzakonskim aktima.
Popravku vodomera, bez obzira da li se vrši u vremenu ili po isteku roka važenja žiga, vrši Komunalno preduzeće.
Korisnik je dužan da omogući Komunalnom preduzeću skidanje vodomera u cilju periodičnog pregleda i zamenu ispravnim ili izbaždarenim vodomerom, bez obaveze da na priključak vrati isti vodomer.
Proveru ispravnosti vodomera i njihovo plombiranje i žigosanje vrši ovlašćeni državni organ za mere i dragocene metale.
Nabavku i zamenu vodomera vrši Komunalno preduzeće na teret korisnika.
Troškove zamene vodomera zbog tehničke zastarelosti tipa vodomera, snosi korisnik usluga.
Troškove servisiranja vodomera usled zamagljenja, a bez mehaničkih oštećenja mehanizma, snosiće Komunalno preduzeće.
Troškove servisiranja vodomera snosi korisnik usluga - potrošač u slučaju:
1. Zamene stakla i drugih delova vodomera oštećenih usled nezaštićenosti od mraza i drugih mehaničkih i fizičkih uticaja;
2. Zamene ulaznog i izlaznog ventila u vodovodnoj šahti;
3. Ostalih intervencija izazvanih oštećenjem instalacija zbog dotrajalosti, nestručnog rukovanja, namernog oštećenja i sl.;
4. Oštećenja vodomera izazvanih vrelom vodom iz neispravnih kućnih instalacija;
5. Zbog tehničke zastarelosti tipa vodomera;
6. Iz drugih objektivnih razloga.
Troškovi servisiranja vodomera u stambenoj zgradi iz prethodnog stava padaju na teret stanara.
Raspodelu troškova iz prethodnog stava ovog člana vrši predsednik stanara prema broju članova domaćinstva u stambenoj zgradi.
Korišćenje vode može da se odjavi trajno ili privremeno.
Trajno isključenje vode može da se odjavi samo za zgrade koje su predviđene za rušenje i iz kojih su stanari i drugi korisnici iseljeni.
Privremeno korišćenje može da se odjavi kada se zgrada ili druga nepokretnost privremeno prestane koristiti.
Korišćenje vode odjavljuje se u pismenoj formi Komunalnom preduzeću u roku od 15 dana od dana prestanka korišćenja objekta.
U slučaju odjave korišćenja vode ili promene korisnika, bivši korisnik je dužan da priloži dokaze da je izmirio svoju obavezu prema Komunalnom preduzeću.
Troškove isključenja korišćenja vode, kao i troškove ponovnog priključivanja, snosi podnosilac zahteva.
Privremena odjava korišćenja vode može se izvršiti u slučaju većeg broja korisnika samo uz pismenu saglasnost ostalih korisnika, kojom će biti regulisano očitavanje i raspodela potrošnje.
VI OČITAVANJE VODOMERA, OBRAČUN I NAPLATA NAKNADE ZA ISPORUČENU VODU
Količina isporučene vode utvrđuje se vodomerom i plaća po kubnom metru.
Tarifa za određivanje visine naknade za korišćenje vode utvrđuje se posebnom odlukom Upravnog odbora preduzeća uz saglasnost Gradskog veća.
Za vodu isporučenu u javne svrhe, potrošnja vode se određuje i utvrđuje posebnim ugovorom između potrošača vode i Komunalnog preduzeća.
Količina isporučene vode utvrđuje se prema razlici stanja brojila na vodomeru između dva čitanja, a obračun se vrši za sve kubne metre isporučene vode.
Komunalno preduzeće ne sme obračunavati ni izdavati račune na osnovu pokazivanja vodomera koji nije odobrila nadležna kontrola mere iako na njemu nema plombe kao dokaz baždarenja.
Obračun i naplata utrošene vode u slučaju kada je vodomer u kvaru ili se iz drugih razloga ne može očitati, naplata vode će se tada vršiti na osnovu proseka iz prethodna dva perioda čitanja koji ne mogu biti kraći od 90 dana.
Obračun i naplata utrošene vode u slučaju kada je vodomer zamagljen naplata vode izvršiće se na osnovu proseka iz dva perioda čitanja u vidu akontacije, a definitivan obračun biće izvršen nakon skidanja, odnosno zamene vodomera.
Očitavanje potrošnje vode u stambenim zgradama vrši se na glavnom vodomeru, raspodela potrošnje vrši se prema broju članova domaćinstva na osnovu overenog spiska stanara od strane skupštine stanara.
U zgradama sa poslovnim prostorijama u kojima su ugrađeni individualni vodomeri, korisnici plaćaju naknadu prema potrošnji registrovanoj na individualnim vodomerima, kao i razliku između zbira registrovane potrošnje na individualnim vodomerima i registrovane potrošnje na glavnom vodomeru koja se deli na korisnike srazmerno njihovoj potrošnji ili na osnovu pismene saglasnosti svih korisnika kojom vrše raspodelu potrošnje.
U poslovnim i poslovno-stambenim zgradama u kojima korisnici poslovnih prostorija nisu ugradili vodomere obračun utrošene vode vršiti prema sledećim kriterijumima i to:
1. Poslovni prostor (kancelarije, biroi, školstvo i zdravstvo) gde postoji sanitarni čvor, a voda se ne koristi u procesu proizvodnje;
- za jednu kabinu sanitarnog čvora 0,5 m /mesec po m površine poslovnog prostora,
2. Prostor za obavljanje delatnosti proizvodnje ili obrade bilo kakve robe sem hrane;
- za jednu kabinu sanitarnog čvora 0,6 m3 /mesec po m2 površine poslovnog prostora,
3. Prostor za obavljanje delatnosti uz upotrebu vode kao sirovine u sastavu proizvodnje kao i proizvodnje hrane;
- za jednu kabinu sanitarnog čvora 1,0 m3 /mesec površine prostora.
Vodomere čitaju ovlašćena lica Komunalnog preduzeća.
Čitanje vodomera vrši se po pravilu u određenim vremenskim razmacima, a može se vršiti kad god je to potrebno.
Potrošač mora omogućiti čitanje vodomera. Ako zbog propusta potrošača čitač vodomera ne može da izvrši redovno čitanje, dostaviće pismenu opomenu u kojoj će naznačiti dan i čas naknadnog čitanja vodomera i ako ni tad ne bude mogao čitati vodomer, utrošak će se proceniti i tačan obračun izvršiti pri sledećem redovnom čitanju.
U objektima gde su ugrađeni vodomeri sa elektronskim mehanizmom za daljinsko očitavanje potrošnja vode se očitava preko tog uređaja.
Preduzeće ima pravo da naplati isporučenu vodu preko bespravno postavljenog priključka od momenta priključenja, prema potrošnji na vodomeru, primenom važećih cena u momentu saznanja za bespravno priključivanje.
Kada se korisnik priključi na javni vodovod bez odgovarajuće dokumentacije i bez ugrađenog vodomera, količina isporučene vode utvrdiće se prema protoku, prečnika priključne cevi uzimajući vreme korišćenja 12 sati dnevno od momenta samovoljnog priključenja ili 1 godine retroaktivno od dana saznanja.
Ako se korisnik snabdeva vodom iz sopstvenog izvorišta, obavezuje se da izvrši ugradnju vodomera po kome će se vršiti obračun za upotrebu kanalizacije.
Ako korisnik ne postupi po stavu 1. ovog člana obračun ispuštene vode utvrdiće se procenom komunalnog preduzeća.
U zimskom periodu kada meteorološki uslovi ne dozvoljavaju očitavanje, a da bi se izbeglo eventualno smrzavanje vodomera, potrošnja vode obračunava se u vidu akontacije na osnovu prosečne potrošnje iz prethodna dva čitanja.
Definitivan obračun izvršiće se posle prvog redovnog čitanja.
Korisnik u smislu člana 3. ove Odluke, plaća Komunalnom preduzeću naknadu za izvršenu komunalnu uslugu do 15-tog u mesecu za prethodni mesec, u vidu akontacije.
Po isteku roka plaćanja definisanih članom 36. ove Odluke, Komunalno preduzeće, ima pravo da zaračunava kamatu na iznos neplaćenog duga za svaki dan zakašnjenja, u skladu sa Zakonom.
Korisnik može da podnese prigovor Komunalnom preduzeću na obračun za pružene usluge u pisanoj formi, najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema računa.
Prigovori podneti po isteku roka ne uzimaju se u obzir. Komunalno preduzeće je dužno dati odgovor na podneti prigovor u roku od 15 dana po prijemu prigovora.
Izuzetno, rok iz stava 3. ovog člana može biti produžen.
Korisnik koji ne stanuje u objektu za koji se ispostavlja račun za utrošenu vodu dužan je da ovlasti lice koje će za njegov račun primiti račune i isplaćivati utrošak vode Komunalnom preduzeću.
Ime ovlašćenog lica iz prethodnog stava korisnik je dužan prijaviti Komunalnom preduzeću.
Više nosilaca prava, korišćenja ili vlasnika jednog objekta koji je spojen sa vodovodnom mrežom, mogu odrediti između sebe jednog kao korisnika na čije ime će izlaziti račun za utrošenu vodu.
U slučaju da nema pismene saglasnosti, korisnici su dužni da dostave pismenu izjavu o procentualnoj raspodeli potrošnje vode, pri čemu će svaki nosilac prava korišćenja ili suvlasnika objekta dobijati poseban račun za utrošenu vodu.
U slučaju da nema nikakve saglasnosti nosioca prava korišćenja ili suvlasnika o načinu plaćanja računa, plaćanje će vršiti solidarno.
Komunalno preduzeće priznaje nastalu promenu kod nosioca prava korišćenja, vlasnika odnosno korisnika samo na osnovu pismene prijave.
Prijavljeni organ, odnosno korisnik u obavezi je da potrošnju vode plaća Komunalnom preduzeću za sve vreme dok ne preda pismenu odjavu.
Naknade za izvršene komunalne usluge, mogu biti oslobođeni korisnici koji primaju socijalnu pomoć, na predlog Centra za socijalni rad, samo u slučaju ako naknadu za ta lica Komunalno preduzeće isplati Centar za socijalni rad.
VII NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA LESKOVCA U SLUČAJU PREKIDA I ISPORUCI VODE
Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga isporuke vode, predviđenih članom 18. ove Odluke, Komunalno preduzeće je obavezno da istovremeno sa preduzimanjem mera iz člana 18. ove Odluke obavesti nadležan organ grada Leskovca o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.
Kad nadležni organ primi obaveštenje iz stava 1. ovog člana dužan je da bez odlaganja:
1. Odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi, usled prekida, nastala opasnost po život i rad građana ili rad drugih subjekata ili bi nastala velika, odnosno nenadoknadiva šteta;
2. Naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;
3. Predloži mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za obavljanje komunalne delatnosti;
4. Utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti, kao i odgovornost za naknadu eventualno učinjene štete.
Ako preduzeće i pored preduzetih mera iz člana 18. ove Odluke, ne može da pruži komunalnu uslugu u potrebnom obimu, nadležan organ Grada Leskovca će narediti mere štednje ili redukovane potrošnje saglasno mogućnostima tehničkih sistema.
Preduzeće i korisnici su dužni da se pridržavaju propisanih mera iz stava 1. ovog člana.
VIII SLUČAJEVI I USLOVI POD KOJIMA SE MOŽE USKRATITI ISPORUKA VODE
Komunalno preduzeće će privremeno uskratiti korisniku isporuke vode u sledećim slučajevima:
1. Ako korisnik ne plati naknadu za izvršenu komunalnu uslugu dva meseca uzastopno;
2. Ako je stanje unutrašnjih vodovodnih instalacija i vodomernog okna takvo da ugrožava higijensku ispravnost vode u javnom vodovodu;
3. Ako poveže unutrašnje vodovodne instalacije spojene sa javnim vodovodom sa vodovodnim instalacijama i uređajima koji dobijaju vodu iz individualnog izvorišta;
4. Ako unutrašnje vodovodne instalacije priključi na javni vodovod preko vodovodnog priključka ili unutrašnjih vodovodnih instalacija korisnika druge zgrade, odnosno nepokretnosti;
5. Ako ugradi vodovodnu cev na vodovodnom priključku ispod vodomera;
6. Ako ukloni vodomer ili skine plombu sa vodomera;
7. Ako ukloni plombu sa zatvarača ispred vodomera ili sa zatvarača na obilaznom vodu namenjenom za protivpožarne potrebe, bez obaveštenja i odobrenja preduzeća;
8. Ako dovede u neispravnost vodovodnu instalaciju i time ugrozi bezbednost susednih objekata;
9. Ako je od strane inspekcijskih organa zabranjeno korišćenje unutrašnjih vodovodnih instalacija;
10. Ako vodu koristi nenamenski i preko dozvoljenog obima i u uslovima proglašene štednje;
11. Ako koristi unutrašnje vodovodne instalacije za uzemljenje električnih instalacija i uređaja;
12. Ako preko hidrantske mreže bez ugrađenog vodomera koristi vodu za druge namene;
13. Ako je vodovodni priključak samovoljno postavljen od strane korisnika;
14. Kada dotadašnji korisnik ne otkaže korišćenje vode, a konstatuje se rešenjem nadležnog suda da je nepoznata adresa, odseljen ili umro, a novi korisnik nije prijavljen uredno nadležnoj službi Komunalnog preduzeća;
15. Ako korisnik ne omogući pristup u zgradi ili drugu nepokretnost ovlašćenim licima Komunalnog preduzeća, radi održavanja vodovodnog priključka;
16. Ako korisnik ne omogući očitavanje vodomera u dva uzastopna očitavanja.
U slučajevima iz stava 1. tačke 2. do 16. ovog člana, Komunalno preduzeće je obavezno da u skladu sa tehničkim uslovima, isključi korisnika iz sistema javnog vodovoda ukoliko u ostavljenom roku ne postupi po upozorenju. Komunalno preduzeće će upozorenje o predviđenom isključenju iz stava 1. ovog člana dostaviti Komunalnoj inspekciji.
Troškovi isključenja i ponovno priključenje unutrašnjih vodovodnih i kanalizacionih instalacija u slučajevima iz člana 43. ove Odluke, snosi korisnik, prema normativu i cenovniku Preduzeća.
Po prestanku razloga za uskraćivanje komunalne usluge iz člana 43. ove Odluke, Komunalno preduzeće je dužno da u roku od tri dana, od dana podnošenja zahteva korisnika i uplate iznosa troškova isključenja, odnosno ponovnog priključenja, nastavi pružanje komunalnih usluga.
IX OBJEKTI ZA JAVNO SNABDEVANJE VODOM
Iz javnih hidranata mogu uzimati vodu samo za to ovlašćena preduzeća.
Javna vatrogasna služba ima pravo uzimati vodu za gašenje požara i za vreme ograničenja. Vatrogasna služba može trošiti vodu za svoje vežbe samo u sporazumu sa Komunalnim preduzećem. Voda utrošena za vežbe plaća se.
Sva ostala preduzeća moraju imati posebnu dozvolu Komunalnog preduzeća da mogu uzimati vodu pomoću hidrantskog nastavka na određenom mestu. Svaki takav hidrantski nastavak mora biti prijavljen Komunalnom preduzeću i posebno obeležen.
Preduzeće koje koristi vodu iz javnog hidranta dužna su da ga posle upotrebe ostave u ispravnom stanju.
Ako usled nestručnog i nekvalitetnog korišćenja hidranta, vodovodnog ispusta i dr. dođe do oštećenja, komunalno preduzeće ima pravo na naknadu štete.
X KORIŠĆENJE VODE U JAVNE SVRHE
Pod korišćenjem vode u javne svrhe, u smislu odredaba ove Odluke, podrazumeva se korišćenje vode za gašenje požara, pranje i polivanje ulica, zalivanje javnih zelenih površina, održavanje i izgradnja gradskih saobraćajnica, kao i za javne česme i fontane, javne sanitarne objekte i sl.
Količina vode utrošene u javne svrhe utvrđuje se vodomerima ili na drugi način koji omogućuje Komunalnom preduzeću da utvrdi količinu utrošene vode.
Uslovi korišćenja i način plaćanja vode utrošene u javne svrhe, osim za gašenje požara određuju se ugovorom koji Preduzeće zaključi sa Komunalnim preduzećem i drugim licima kojima je povereno obavljanje navedenih delatnosti iz stava 1. ovog člana.
Vatrogasne jedinice, odnosno društva, imaju pravo da za potrebe gašenja požara koriste vodu iz svih hidranata.
Zabranjeno je korišćenje hidranata u druge svrhe, osim gašenja požara i ispiranja vodovodne mreže.
Za vodu utrošenu prilikom izvođenja vežbi vatrogasnih jedinica ili dobrovoljnih vatrogasnih društava plaća se naknada.
Nadzor nad primenom ove Odluke i nad zakonitošću rada Komunalnog preduzeća vrši Gradska uprava za urbanizam, građevinske, komunalno-stambene poslove, saobraćaj i puteve - odsek za komunalno-stambene poslove, poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke vrši Gradska uprava za inspekcijske poslove - komunalna inspekcija i sanitarna inspekcija u okviru svojih ovlašćenja.
U vršenju nadzora organ iz prethodnog stava ovog člana preduzima mere za koje je ovlašćen zakonom, drugim propisima i ovom Odlukom.
U slučajevima iz člana 43. stav 1. tačka 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15. i 16. komunalni inspektor će naložiti da Preduzeće takvog korisnika isključi sa javnih vodovodnih instalacija.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 50.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj Komunalno preduzeće, ako:
1. Ne postupi u skladu sa odredbom člana 7. stav 7. ove Odluke;
2. Ne postupi u skladu sa odredbom člana 10. stava 2. ove Odluke;
3. Postupi suprotno odredbi člana 16. ove Odluke;
4. Postupi suprotno odredbi člana 17. ove Odluke;
5. Postupi suprotno odredbi člana 18. ove Odluke;
6. Postupi suprotno odredbi člana 20. ove Odluke;
7. Postupi suprotno odredbi člana 23. stava 1. ove Odluke;
8. Postupi suprotno odredbi člana 38. stava 3. ove Odluke;
9. Postupi suprotno odredbi člana 41. stava 2. ove Odluke;
10. Postupi suprotno odredbi čana 45. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj odgovorno lice u Komunalnom preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 100.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice kao korisnik, odnosno odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00 dinara, ako:
1. Ne postupi u skladu sa odredbom člana 7. stav 9. i 10. ove Odluke;
2. Ne postupi u skladu sa odredbom člana 10. stav 1. ove Odluke;
3. Ne postupi u skladu sa odredbom člana 13. stav 1. ove Odluke;
4. Postupi u skladu sa odredbom člana 14. ove Odluke;
5. Postupi suprotno odredbi člana 22. ove Odluke;
6. Postupi suprotno odredbi člana 25. stav 3. ove Odluke;
7. Postupi suprotno odredbi člana 42. stav 2. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 2.000,00 do 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice kao korisnik, ako:
1. Postupi suprotno odredbi člana 12. stav 1. ove Odluke;
2. Postupi suprotno odredbi člana 21. ove Odluke;
3. Postupi suprotno odredbi člana 24. stav 1. tačka 2, 9, 10, 11. i 12. ove Odluke;
4. Postupi suprotno odredbi člana 27. stav 3. ove Odluke;
5. Postupi suprotno odredbi člana 42. stav 2. ove Odluke.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o vodovodu na teritoriji Opštine Leskovac ("Službeni glasnik Opštine Leskovac", broj 10/93, 7/94, 5/95, 13/98 i 19/02).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".