PRAVILNIK
O BEZBEDNOSTI I ZDRAVLJU NA RADU

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 13/1/2009)

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuje se sprovođenje i unapređivanje bezbednosti i zdravlja na radu poslodavca, odnosno Gradske uprave i zaposlenih u Gradskoj upravi, kao i lica koja se zateknu u radnoj okolini, radi sprečavanja povreda na radu, profesionalnih oboljenja i oboljenja u vezi sa radom.

Član 2

Prava, obaveze i odgovornosti Gradske uprave i zaposlenih u Gradskoj upravi grada Jagodine, nadležnosti i mere čijom se primenom, odnosno sprovođenjem osigurava bezbednost i zdravlje na radu ostvaruju se u skladu sa ovim Pravilnikom.

Član 3

Gradska uprava je dužna da zaposlenom obezbedi rad na radnom mestu na kome su sprovedene mere bezbednosti i zdravlja na radu - u skladu sa zakonom.

Zaposleni je dužan da postupa u skladu sa utvrđenim dužnostima i na propisani način, koristeći utvrđena prava i mere u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu u cilju zaštite svog, kao i života i zdravlja ostalih zaposlenih.

Član 4

Organizacija i proces rada u Gradskoj upravi treba da se odvijaju tako da svi uz normalnu pažnju mogu da rade bez opasnosti po život i zdravlje, a što se postiže:

- preventivnim merama u ostvarivanju bezbednosti i zdravlja na radu koje se obezbeđuju primenom savremenih tehničkih, ergonomskih, zdravstvenih, obrazovnih, socijalnih, organizacionih i drugih mera i sredstava za otklanjanje rizika od povređivanja i oštećenja zdravlja zaposlenih i/ili svođenja istih na najmanju moguću meru,

- obrazovanjem, vaspitanjem i osposobljavanjem u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu,

- obezbeđivanjem da se radna sredina održava tako da se rad obavlja prema prirodi posla bez opasnosti po život i zdravlje,

- obezbeđivanjem radnih prostorija od požara,

- namenskim korišćenjem sredstava lične zaštite i održavanjem istih u ispravnom stanju,

- održavanjem sredstava za rad, instalacija i uređaja u ispravnom stanju, da radne prostorije budu uređene i opremljene tako da obezbeđuju zdravu radnu sredinu,

- obezbeđivanjem sredstava za prvu pomoć.

Član 5

Pravo na bezbednost i zdravlje na radu imaju sva lica zaposlena u Gradskoj upravi, kao i druga lica koja po bilo kom osnovu rade u prostorijama Gradske uprave.

U slučaju kolektivne nesreće, teže povrede na radu ili elementarne i druge nepogode, svi zaposleni su dužni da pruže pomoć povređenima i uklone posledice koje su nastupile.

Član 6

U slučaju nastanka povrede na radu zbog neuobičajenih i nepredvidivih okolnosti koje su izvan kontrole Gradske uprave ili zbog izuzetnih događaja čije se posledice uprkos svim nastojanjima nisu mogle izbeći, poslodavac nije odgovoran.

Gradska uprava je dužna da obezbedi da radni proces bude prilagođen telesnim i psihičkim mogućnostima zaposlenog, a radna okolina, sredstva za rad i sredstva i oprema za ličnu zaštitu na radu budu uređeni, odnosno proizvedeni i obezbeđeni, da ne ugrožavaju bezbednost i zdravlje zaposlenog.

Član 7

Gradska uprava je dužna da obezbedi potrebna finansijska sredstva radi zaštite života i zdravlja zaposlenih, odnosno obezbedi da sprovođenje mera bezbednosti i zdravlja na radu ne prouzrokuje finansijske obaveze za zaposlenog i ne utiče na njegov materijalni i socijalni položaj stečen na radu i u vezi sa radom.

Član 8

Radna mesta sa povećanim rizikom su ona radna mesta, na kojima, i pored potpuno ili delimično primenjenih mera u skladu sa zakonom, postoje okolnosti koje mogu da ugroze bezbednost i zdravlje zaposlenog.

Član 9

Gradska uprava je dužna da zaposlenom na radnom mestu sa povećanim rizikom pre početka rada obezbedi prethodni lekarski pregled, kao i periodični lekarski pregled u toku rada.

Prethodni i periodični lekarski pregledi zaposlenih na radnim mestima sa povećanim rizikom vrše se na način, po postupku i u rokovima utvrđenim propisima o bezbednosti i zdravlju na radu koje sporazumno propisuju ministar nadležan za rad i ministar nadležan za zdravlje.

Ako se u postupku periodičnog lekarskog pregleda utvrdi da zaposleni ne ispunjava posebne zdravstvene uslove za obavljanje poslova na radnom mestu sa povećanim rizikom, radnik se premešta na drugo radno mesto koje odgovara njegovim radnim sposobnostima.

Neispunjenje posebnih zdravstvenih uslova za rad na radnom mestu sa povećanim rizikom ne može biti razlog za davanje otkaza radniku.

Član 10

Zaposleni do 18 godina i invalidi uživaju posebnu zaštitu na radu u skladu sa zakonskim propisima.

Zaposleni sa zdravstvenim smetnjama ne može biti raspoređen na radno mesto na kome bi došlo do pogoršanja zdravstvenog stanja.

Član 11

Invalidi i druga lica koja imaju umanjenu radnu sposobnost smatraju se zdravstveno sposobnim za obavljanje poslova za koje je utvrđeno da mogu da ih obavljaju.

Član 12

Za sprovođenje propisa i mera bezbednosti i zdravlja na radu odgovoran je načelnik Gradske uprave i načelnici odeljenja Gradske uprave.

Za poslove bezbednosti i zdravlja na radu, odnosno sprovođenje postupka procene rizika od mogućih vrsta opasnosti i štetnosti na radnom mestu i radnoj okolini, neprekidnu proveru efikasnosti primene akata o proceni rizika, posebno je zadužen odgovoran radnik u skladu sa Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi.

Član 13

U smislu prethodnog člana, načelnik Gradske uprave i načelnici odeljenja Gradske uprave imaju sledeća prava, obaveze i odgovornosti:

- da obustave rad u slučaju neposredne opasnosti po bezbednost i zdravlje zaposlenih i preduzimaju mere za otklanjanje opasnosti,

- pokrenu disciplinski postupak protiv zaposlenih zbog povrede radnih obaveza usled nepridržavanja predviđenih propisa i mera,

- postupaju po rešenju inspekcije rada i u određenom roku organizuju otklanjanje utvrđenih nedostataka,

- obavljaju i druge poslove u vezi sa bezbednošću i zdravlju na radu.

Član 14

U sprovođenju mera bezbednosti i zdravlja na radu, načelnik Gradske uprave je dužan:

- da pri raspoređivanju radnika na radno mesto upozna zaposlenog sa eventualnim opasnostima i štetnostima,

- da rad organizuje tako da zaposlenom bude obezbeđena sigurnost prilikom obavljanja poslova radnog mesta.

Član 15

Gradska uprava je dužna da pod jednakim uslovima kolektivno osigura zaposlene za slučaj smrti, posledica nezgode, profesionalnog oboljenja, povrede na radu i gubitka radne sposobnosti od povreda na radu, radi obezbeđenja naknade štete.

Finansijska sredstva za osiguranje iz stava 1. ovog člana padaju na teret Gradske uprave, a određuju se u zavisnosti od nivoa rizika od povređivanja, profesionalnog oboljenja ili oboljenja u vezi sa radom na radnom mestu i radnoj okolini.

Član 16

Zaposleni ima pravo na naknadu štete zbog povrede na radu ili profesionalnog oboljenja nastalog na radu.

Postojanje i visina štete, okolnosti pod kojima je šteta nastala, ko je štetu prouzrokovao i kako se nadoknađuje, utvrđuje se u skladu sa zakonom.

Član 17

Gradska uprava je dužna da zaposlenima obezbedi sredstva i opremu za ličnu zaštitu (odeća, obuća, pomoćne naprave i uređaji) koji služe za sprečavanje povrede na radu, profesionalna oboljenja, bolesti u vezi sa radom i druge štetne posledice po zdravlje zaposlenog.

U zavisnosti od vrste poslova koji se obavljaju, zaposlenom pripada oprema za ličnu zaštitu sa određenim rokom trajanja i to:

1. Koordinator voznog parka, vozač motornih vozila, perač automobila, mehaničar i vozač

- radni mantil

rok trajanja 3 godine

- zaštitna obuća

rok trajanja 1 godina

- zaštitne rukavice

rok trajanja 6 meseci

2. Pisarnica Gradske uprave

- radno odelo

rok trajanja 3 godine

3. Overa prepisa, potpisa, rukopisa i izdavanje radnih knjižica

- radno odelo

rok trajanja 3 godine

4. Matičar za grad Jagodinu

- radno odelo

rok trajanja 3 godine

5. Kurir, interni kurir i kurir mesne kancelarije

- jakna

rok trajanja 3 godine

- cipele

rok trajanja 2 godine

6. Poslovi inspekcijskog nadzora

- jakna

rok trajanja 3 godine

- tašna

rok trajanja 3 godine

- cipele

rok trajanja 2 godine

7. Snimanje sednica i fotokopiranje

- radni mantil

rok trajanja 3 godine

- zaštitne rukavice

rok trajanja 6 meseci

8. Poslovi obezbeđenja i protivpožarne zaštite i portira

- radno odelo

rok trajanja 3 godine

- cipele

rok trajanja 2 godine

9. Poslovi higijeničara, domara i pomoćnika domara zgrade

- radni mantil

rok trajanja 3 godine

- zaštitna obuća

rok trajanja 1 godina

- zaštitne rukavice

rok trajanja 6 meseci

Član 18

Svakom sredstvu i opremi za ličnu zaštitu na radu iz člana 17. ovog Pravilnika određen je rok trajanja koji podrazumeva vremenski period u kome to lično sredstvo, odnosno oprema, uz uslove normalnog korišćenja, može da pruži odgovarajuću zaštitu.

Član 19

Korisnik sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu, prilikom raspoređivanja na drugo radno mesto ili po prestanku radnog odnosa, dužan je da vrati ona sredstva i opremu koja se ne upotrebljavaju na drugom radnom mestu, odnosno koja radnik zbog prestanka radnog odnosa više ne koristi.

Član 20

Za svako oštećenje ili gubljenje sredstava ili opreme za ličnu zaštitu na radu do kojeg je došlo usled nemarnosti ili nepažnje, korisnik odgovara prema odredbama o disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti.

Član 21

Zaposleni ima pravo da odbije da radi kada mu preti neposredna opasnost po život i zdravlje, zbog toga što nisu sprovedene propisane mere bezbednosti i zdravlja na radu, sve dok se ne sprovedu određene mere bezbednosti i zdravlja na radu.

U slučaju iz stava 1. ovog člana zaposleni ostvaruje sva prava iz radnog odnosa kao da je radio.

Član 22

Radnik i odgovorno lice iz člana 12. ovog Pravilnika koji se ne pridržavaju utvrđenih mera bezbednosti i zaštite na radu i obaveza propisanih ovim Pravilnikom, čini težu povredu radnih obaveza i dužnosti.

Član 23

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o zaštiti na radu broj: 110-4/2000-01/2.

Član 24

Za sve što nije regulisano ovim Pravilnikom, primenjivaće se odredbe Zakona o radu, Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu, Opšti kolektivni ugovor i Poseban kolektivni ugovor za državne organe.

Član 25

Ovaj Pravilnik stupa na snagu 8. dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".