PRAVILNIK
O PROGRAMU OGLEDA ZA UČENIKE SEDMOG I OSMOG RAZREDA OSNOVNOG OBRAZOVANJA I VASPITANJA OBDARENE ZA MATEMATIKU

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 9/2009)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se Program ogleda za učenike sedmog i osmog razreda drugog ciklusa osnovnog obrazovanja i vaspitanja obdarene za matematiku.

Program ogleda iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o programu ogleda za učenike sedmog i osmog razreda osnovnog obrazovanja i vaspitanja obdarene za matematiku ("Prosvetni glasnik", br. 4/04 i 26/04).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

PROGRAM OGLEDA
ZA UČENIKE SEDMOG I OSMOG RAZREDA DRUGOG CIKLUSA OSNOVNOG OBRAZOVANJA I VASPITANJA OBDARENE ZA MATEMATIKU

 

CILJEVI UVOĐENJA OGLEDA

Osnovni cilj ogleda je pružanje mogućnosti učenicima obdarenim za matematiku, fiziku i informatiku da, počev od uzrasta od 12 do 13 godina, dobiju odgovarajuće obrazovanje. To bi im ponudile škole koje su svojim dosadašnjim radom pokazale da imaju uslove da obdarenoj deci sa posebnim sposobnostima omoguće razvoj u oblasti matematike, fizike i informatike. Ti uslovi se odnose na:

1. okruženje koje podstiče njihov dalji razvoj (sredina sastavljena od učenika njima sličnih po željama i sposobnostima);

2. program koji odgovara njihovim potrebama, interesima, interesovanjima i koji je u skladu sa njihovim intelektualnim mogućnostima i sklonostima.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI OBRAZOVANJA

 

CILJEVI PROGRAMA OGLEDA

1. Dalje formiranje matematičkih pojmova i ovladavanje osnovnim matematičkim znanjima i umenjima;

2. Razvijanje znanja i umenja u vezi sa računarskim sistemom i njegovom ulogom, posebno u domenu: grafičke operativne sredine, manipulativnih sposobnosti i koordinacije pokreta prilikom rada na računaru, tekst-procesorima i osnovnim principima obrade teksta, pojma algoritma i algoritamskim načinom rešavanja problema, komunikaciono-informacionih tehnologija, multimedija i rada sa multimedijskim aplikacijama, radnim tabelama, proceduralnim i objektno-orijentisanim stilom programiranja;

3. Bolje razumevanje pojava i procesa u prirodi na bazi fizičkih zakona.

OČEKIVANI ISHODI PROGRAMA OGLEDA

Po završetku drugog ciklusa osnovnog obrazovanja i vaspitanja učenik, pored znanja, umenja i stavova definisanih nastavnim programom, treba da:

- zna da rešava zadatke iz elementarne teorije brojeva u vezi sa deljivošću, prostim brojevima, kao i jednostavnije Diofantove jednačine;

- ume da rešava jednostavnije logičko-kombinatorne probleme, kao i elementarnije kombinatorne zadatke korišćenjem pravila zbira i proizvoda;

- zna da dokazuje i koristi jednostavnije nejednakosti (posebno nejednakosti između sredina za dva i tri broja);

- razume potrebu deduktivnog prilaza Euklidskoj geometriji i zna da izvede jednostavnije stavove;

- zna strukturu računarskog sistema i razlikuje njegove hardverske i softverske komponente;

- zna svojstva glavnih hardverskih komponenata i njihovu ulogu u računarskom sistemu;

- zna ulogu pojedinih softverskih komponenata i ume da koristi neke jednostavne programe;

- zna osnovne karakteristike operativnih sistema i njihovu ulogu u računarskom sistemu;

- zna da pokreće programe;

- ume da koristi periferijske komponente (diskete, kompakt-diskove, štampač, skener i sl.) i prenosi podatke sa jednog računara na drugi;

- zna šta su tekst-procesori i u stanju je da primeni osnovne principe obrade teksta;

- ume da kreira dokument koji, pored teksta, sadrži: crteže, slike i sl.;

- koristi stečena znanja u obradi teksta u svakodnevnom životu (i neki od specijalizovanih softverskih paketa) za pravljenje sopstvenih prezentacija na računaru;

- zna šta je algoritam i kakva je njegova uloga u računarstvu;

- zna šta su računarske mreže, u stanju je da ih koristi kao i usluge na Internetu;

- ume da operiše nekim programskim paketom za obradu slika i crteža;

- zna šta je radna tabela (raširena, elektronska tabela), kako se koristi i u stanju je da je koristi;

- predstavlja podatke pomoću grafikona;

- zna šta su programski jezici i služi se njima;

- upoznaje neko objektno orijentisano okruženje i u njemu ume da kreira jednostavne programe;

- zna zakone mehaničkog kretanja (kinematika i dinamika transplatornog i kružnog kretanja, statika i sl.);

- zna osnovne zakone održanja (impulsa, energije, naelektrisanja);

- zna zakon gravitacije i osnovne zakone kretanja tela u Zemljinom gravitacionom polju;

- zna osnovne karakteristike oscilatornog kretanja i mehaničkih talasa, kao i osobine zvuka;

- zna da razlikuje skalarne i vektorske veličine i ume da slaže i razlaže vektore;

- zna osnovne veličine i zakone statike i dinamike fluida;

- zna da objasni osnovne toplotne pojave i veličine kojima se one opisuju;

- zna pojmove i zakone geometrijske optike;

- zna pojmove i osnovne zakone elektrostatike (naelektrisanje, Kulonov zakon, jačina polja, električne osobine provodnika i sl.);

- zna zakone jednosmerne struje;

- zna kako homogeno magnetno polje deluje na naelektrisane čestice i strujne provodnike;

- zna zakon elektromagnetne indukcije;

- zna osnovne osobine naizmenične struje:

- zna osnovne elemente atomske i nuklearne fizike;

- ume da prepozna naučene fizičke zakone u konkretnim pojavama iz prakse;

- ume da samostalno koristi literaturu i druge izvore informacija;

- ume da samostalno koristi merne instrumente i izvodi jednostavnije oglede;

- ume da primeni stečeno teorijsko znanje u rešavanju manje i više složenih kvalitativnih problema i fizičkih zadataka;

- ume da koristi računar za obradu i prikaz rezultata merenja, neku jednostavniju simulaciju, traženje informacija na internetu i sl.;

- ume da primeni znanje iz fizike u drugim naučnim disciplinama i obrnuto i sl.

NAČIN I USLOVI OSTVARIVANJA OGLEDA

Ostvarivanje navedenih ciljeva i zadataka predviđeno je:

- pojačanom nastavom algebre i geometrije sa ukupno 6 = 3 + 3 časa nedeljno, tako što se osim sadržaja redovnog programa matematike za sedmi i osmi razred realizuju i sadržaji programom predviđene dodatne nastave;

- pojačanom nastavom fizike sa 3 časa nedeljno, tako što se osim sadržaja redovnog programa fizike za sedmi i osmi razred realizuju i sadržaji programom predviđene dodatne nastave;

- pojačanom nastavom tehničkog i informatičkog obrazovanja sa 2 časa nedeljno tako što se osim sadržaja redovnog programa dodaju pojačani sadržaji iz računarstva i informatike.

Program ogleda se ostvaruje u sedmom i osmom razredu prema posebnom nastavnom planu.

NASTAVNI PLAN ZA SEDMI I OSMI RAZRED ZA UČENIKE OBDARENE ZA MATEMATIKU

 

 

A. OBAVEZNI NASTAVNI PREDMET

SEDMI RAZRED

OSMI RAZRED

ned.

god.

ned.

god.

1.

Srpski jezik

4

144

4

136

2-

Strani jezik

2

72

2

68

3.

Likovna kultura

0,5

18

0,5

17

4.

Muzička kultura

0,5

18

0,5

17

5.

Istorija

1,5

54

1,5

51

6.

Geografija

1,5

54

1,5

51

7.

Fizika

3

108

3

102

8.

Matematika (algebra i geometrija)

3+3= 6

216

3+3= 6

204

9.

Biologija

2

72

2

68

10.

Hemija

2

72

2

68

11.

Tehničko i informatičko obrazovanje

1

36

1

34

12.

Fizičko vaspitanje

2

72

2

68

 

UKUPNO: A

26

936

26

884

           
           

 

B. OBAVEZNI IZBORNI NASTAVNI PREDMETI

SEDMI RAZRED

OSMI RAZRED

ned.

god.

ned.

god.

1.

Verska nastava/Građansko vaspitanje

1

36

1

34

2.

Strani jezik

2

72

2

68

3.

Fizičko vaspitanje - izborni sport

1

36

1

34

 

UKUPNO: B

4

144

4

136

 

UKUPNO: A+B

30

1080

30

1020

           
           

 

V. IZBORNI NASTAVNI PREDMETI

SEDMI RAZRED

OSMI RAZRED

ned.

god.

ned.

god.

1.

Informatika i računarstvo

1

36

1

34

 

Svakodnevni život u prošlosti

1

36

1

34

 

Crtanje, slikanje i vajanje

1

36

1

34

 

Hor i orkestar

1

36

1

34

 

Maternji jezik sa elementima
nacionalne kulture

2

72

2

68

 

Šah

1

36

1

34

 

Domaćinstvo

1

36

1

34

 

UKUPNO: V

1

36

1

34

 

UKUPNO: A+B+V

31

1116

31

1054

- Učenik bira jedan od ponuđenih nastavnih predmeta i izučava ga do kraja drugog ciklusa.

- Učenik bira strani jezik sa liste stranih jezika koju nudi škola u skladu sa svojim kadrovskim mogućnostima i izučava ga do kraja drugog ciklusa.

- Učenik bira sportsku granu koju nudi škola na početku školske godine.

- Škola je dužna da, pored obaveznih izbornih predmeta sa liste B, ponudi još najmanje četiri izborna predmeta sa liste V, za svaki razred, od kojih učenik može da bira jedan predmet, prema svojim sklonostima, na početku školske godine.

Ogled omogućava nastavnicima, u okviru autonomije, da propisani nastavni program prilagođavaju nastavnom planu, potrebama i interesovanjima učenika. Nastavnici su u obavezi da prilagođavanje nastavnog programa prikažu kroz globalne i operativne planove i kroz školski program škole.

Obrazovno-vaspitni rad prema programu ogleda ostvaruje se u odeljenjima do 25 učenika. Sve oblike obrazovno-vaspitnog rada izvode nastavnici škole kojoj je odobreno izvođenje ogleda. Škola može da u obrazovno-vaspitni proces, prema potrebi, uključi spoljne saradnike sa univerziteta, instituta i iz osnovnih škola.

U skladu sa rešenjima koja proističu iz zakona i pravilnika škola je u obavezi da omogući nastavnicima stručno usavršavanje radi primene novih načina rada u obrazovno-vaspitnom procesu.

Izbor učenika vršiće se na osnovu:

1. uspeha kandidata na takmičenjima iz matematike koja organizuje Društvo matematičara Srbije;

2. rezultata testiranja posebnih sposobnosti za utvrđivanje matematičke darovitosti koji organizuje Matematička gimnazija u Beogradu;

3. uspeha učenika u prethodnom školovanju;

4. intervjua sa učenikom i roditeljima, odnosno starateljima.

Test iz tačke 2. priprema Matematička gimnazija u Beogradu.

Kandidate za upis prijavljuju roditelji, odnosno staratelji nakon razgovora sa predstavnicima škole.

Svi prijavljeni kandidati rade test radi utvrđivanja posebnih sposobnosti za matematiku. Prednost pri upisu imaju kandidati koji su osvojili jednu od prve tri nagrade na republičkom takmičenju iz matematike.

Ukoliko odeljenje ima manje od 25 učenika, moguće je i naknadno upisivanje u osmi razred, učenika koji postigne izuzetan uspeh na takmičenjima iz matematike.

Učenik iz oglednog odeljenja, ako to želi, može da promeni školu.

Učenici koji završe drugi ciklus obrazovanja u okviru oglednih odeljenja imaju pravo da učestvuju na konkursu za upis u srednje škole, uključujući Matematičku gimnaziju u Beogradu, odnosno specijalizovana odeljenja, ravnopravno sa ostalim učenicima.

TRAJANJE OGLEDA

Predviđeno vreme trajanja ogleda je dve godine, počev od školske 2009/2010. godine. Za vreme trajanja ogleda moguće su promene broja odeljenja, o čemu odlučuje Školski odbor škole.

NAČIN PRAĆENJA I VREDNOVANJA

Ogled će pratiti i vrednovati savetnici iz Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Centar za razvoj programa i udžbenika i Ministarstvo prosvete. Savetnici su u obavezi da dva puta u polugodištu posete školu, radi praćenja i vrednovanja ogleda, a na kraju školske godine podnose izveštaj ministru prosvete. Po isteku ogleda, a na osnovu rezultata praćenja i vrednovanja, savetnici navedenih ustanova predlažu ministru prosvete mere za dalju primenu ogleda ili za njegovo prerastanje u stalni program. Način praćenja ogleda i njegovo vrednovanje predložiće savetnici Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.