ZAKONO ODREĐIVANJU MAKSIMALNOG BROJA ZAPOSLENIH U REPUBLIČKOJ ADMINISTRACIJI("Sl. glasnik RS", br. 104/2009) |
Ovim zakonom određuje se ukupan maksimalan broj zaposlenih u organima državne uprave, javnim agencijama i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: republička administracija).
Pod organima državne uprave, u smislu ovog zakona, smatraju se ministarstva (uključujući i organe uprave u sastavu ministarstava), posebne organizacije, službe Vlade, Uprava za zajedničke poslove republičkih organa i stručne službe upravnih okruga.
Pod javnim agencijama, u smislu ovog zakona, smatraju se organizacije osnovane u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj javnih agencija, kao i organizacije na koje se primenjuju propisi o javnim agencijama.
Odredbe ovog zakona ne primenjuju se na Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo odbrane, Bezbednosno-informativnu agenciju i Upravu za izvršenje krivičnih sankcija kao organ uprave u sastavu Ministarstva pravde. Maksimalan broj zaposlenih u tim organima utvrdiće se novim aktima o sistematizaciji radnih mesta. Na te akte saglasnost daje Vlada, u skladu sa zakonom, nakon izvršene analize stanja nacionalne i javne bezbednosti, uz prethodno pribavljeno mišljenje Saveta za nacionalnu bezbednost.
Ukupan maksimalan broj zaposlenih na neodređeno vreme u republičkoj administraciji ne može biti veći od 28.400.
Maksimalan broj zaposlenih za svaki organ državne uprave, javnu agenciju i organizaciju za obavezno socijalno osiguranje određuje Vlada.
Broj zaposlenih predviđen aktom o sistematizaciji radnih mesta ne može biti veći od maksimalnog broja zaposlenih određenog aktom Vlade iz stava 2. ovog člana.
Ukupan broj zaposlenih na određeno vreme zbog povećanog obima posla, lica angažovanih po ugovoru o delu, ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, preko omladinske i studentske zadruge i lica angažovanih po drugim osnovama, ne može biti veći od 10% broja zaposlenih na neodređeno vreme u republičkoj administraciji.
Broj zaposlenih i angažovanih lica iz stava 1. ovog člana određuje Vlada posebnim aktom.
Ograničenje iz stava 1. ovog člana ne odnosi se na Ministarstvo finansija - Upravu za trezor, Republički hidrometeorološki zavod, Republički zavod za statistiku i Republički geodetski zavod, kao ni na angažovanje lica za poslove prevođenja pravnih tekovina Evropske unije od strane Kancelarije za evropske integracije.
Organima državne uprave sredstva za plate u budžetu Republike Srbije, počev od 2010. godine, biće planirana samo za maksimalan broj zaposlenih utvrđen u skladu sa ovim zakonom.
U programima rada, odnosno finansijskim planovima javnih agencija i organizacija za obavezno socijalno osiguranje, počev od 2010. godine, sredstva za zarade biće planirana samo za maksimalan broj zaposlenih utvrđen u skladu sa ovim zakonom.
Organi državne uprave, javne agencije i organizacije za obavezno socijalno osiguranje dužni su da o sprovođenju ovog zakona izveštavaju Vladu.
Podaci o broju zaposlenih i angažovanih lica, kao i podaci o iznosu isplaćenom za njihove plate, dodatke i naknade jesu javni.
Organi državne uprave, javne agencije i organizacije za obavezno socijalno osiguranje dužni su da podatke iz stava 1. ovog člana objave na svojoj internet prezentaciji, na kraju svakog meseca.
Registar sa podacima o broju zaposlenih i angažovanih lica u organima državne uprave, javnim agencijama i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje i o iznosu isplaćenom na ime njihovih plata, dodataka i naknada vodi se u ministarstvu nadležnom za poslove finansija i objavljuje se na internet prezentaciji tog ministarstva.
Način i rokove izveštavanja iz člana 5. ovog zakona, sadržinu registra iz člana 6. stav 3. ovog zakona, kao i druga pitanja od značaja za sprovođenje ovog zakona bliže uređuje Vlada.
Nadzor nad primenom ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove finansija.
Rok za donošenje akta o sistematizaciji radnih mesta, u skladu sa ovim zakonom i aktom Vlade iz člana 2. stav 2. ovog zakona, jeste 31. decembar 2009. godine.
Rukovodioci organa državne uprave, javnih agencija i organizacija za obavezno socijalno osiguranje i druga ovlašćena lica u tim organima, odnosno organizacijama, u skladu sa zakonom, dužni su da izvrše proveru kvaliteta rada zaposlenih u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Provera kvaliteta rada državnih službenika u organima državne uprave izvršiće se ocenjivanjem svih državnih službenika, bez obzira koliko je vremena državni službenik proveo na radu u državnom organu.
U postupku ocenjivanja državnog službenika uzimaju se u obzir i sve ocene date državnom službeniku u prethodnom periodu od dve godine, odnosno u kraćem periodu – u zavisnosti od vremena provedenog na radu u statusu državnog službenika i dobijenih ocena.
Rešenje o oceni državnog službenika konačno je i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Državnom službeniku kome u postupku ocenjivanja rešenjem bude određena ocena „ne zadovoljava” prestaje radni odnos danom konačnosti rešenja.
Provera kvaliteta rada nameštenika u organima državne uprave i zaposlenih u javnim agencijama i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje izvršiće se utvrđivanjem da li zaposleni ostvaruje rezultate rada, odnosno da li ima potrebna znanja i sposobnosti za obavljanje poslova na kojima radi. Ako zaposleni ne ostvaruje rezultate rada, odnosno nema potrebna znanja i sposobnosti za obavljanje poslova na kojima radi, otkazaće mu se ugovor o radu, u skladu sa zakonom.
Državni službenici u organima državne uprave koji nakon stupanja na snagu akta o sistematizaciji radnih mesta iz člana 9. ovog zakona postanu neraspoređeni ostvaruju prava u skladu sa propisima kojima se uređuju prava državnih službenika.
Nameštenicima u organima državne uprave za koje nakon stupanja na snagu akta o sistematizaciji radnih mesta iz člana 9. ovog zakona ne postoji nijedno radno mesto na koje mogu biti premešteni odnosno raspoređeni isplaćuje se otpremnina i otkazuje ugovor o radu u skladu sa zakonom.
Zaposlenima u javnim agencijama i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje za čijim radom prestane potreba nakon stupanja na snagu akta o sistematizaciji radnih mesta iz člana 9. ovog zakona isplaćuje se otpremnina i otkazuje ugovor o radu u skladu sa zakonom.
Licu iz st. 1-3. ovog člana isplaćuje se otpremnina za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu u visini trećine njegove plate, odnosno zarade, s tim da se pod tom platom, odnosno zaradom smatra njegova prosečna mesečna plata, odnosno zarada koja mu je isplaćena za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kome je doneseno rešenje kojim je utvrđeno da je postao neraspoređen, odnosno rešenje o otkazu ugovora o radu.
Lica iz st. 1-3. ovog člana imaju pravo na novčanu naknadu za slučaj nezaposlenosti, u visini utvrđenoj u skladu sa propisima o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti.
U postupku utvrđivanja statusa neraspoređenog državnog službenika, utvrđivanja da ne postoji ni jedno radno mesto na koje nameštenik može biti premešten, odnosno raspoređen i utvrđivanja da za radom zaposlenog prestaje potreba u javnoj agenciji ili organizaciji za obavezno socijalno osiguranje u obzir se uzimaju rezultati rada, imovno stanje, u skladu sa primenom opštih propisa o radu i na način i u obimu koji su utvrđeni u tim propisima.
Organi državne uprave, javne agencije i organizacije za obavezno socijalno osiguranje mogu, u periodu od šest meseci nakon stupanja na snagu akta o sistematizaciji radnih mesta iz člana 9. ovog zakona, popunjavati slobodna radna mesta mimo ograničenja iz člana 182. Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05, 61/05 i 54/09).
Novčanom kaznom od 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj rukovodilac organa državne uprave, javne agencije, odnosno organizacije za obavezno socijalno osiguranje, ako ne donese akt o sistematizaciji radnih mesta u skladu sa aktom Vlade iz člana 2. stav 2. ovog zakona i u roku iz člana 9. ovog zakona.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".