PRAVILNIKO ISTRAŽIVANJU UDESA I OZBILJNIH NEZGODA CIVILNIH VAZDUHOPLOVA("Sl. glasnik RS", br. 71/2009 i 1/2010) |
Ovim pravilnikom uređuje se istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda civilnih vazduhoplova koji su se dogodili na teritoriji Republike Srbije i način izveštavanja o ishodu istraživanja, učešće ovlašćenih predstavnika nadležnih organa stranih država u istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda koji su se dogodili na teritoriji Republike Srbije, učešće ovlašćenog predstavnika Republike Srbije u istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda koje sprovodi nadležni organ strane države, obaveštavanje o udesima i ozbiljnim nezgodama civilnih vazduhoplova i način informisanja javnosti o toku istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda.
Ovaj pravilnik primenjuje se na istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vojnih vazduhoplova samo kad je to njime izričito predviđeno.
Istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova za koje je nadležna Komisija za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova može, delimično ili u celini, da se poveri stranoj državi, pod uslovima koji su uređeni potvrđenim međunarodnim ugovorom.
Odluku o poveravanju istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode donosi ministar nadležan za poslove saobraćaja, na predlog generalnog direktora Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: generalni direktor Direktorata).
Strana država na čijoj teritoriji je vazduhoplov učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi može, pod uslovima koji su uređeni potvrđenim međunarodnim ugovorom, preneti Republici Srbiji istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode, ako je Republika Srbija država registracije vazduhoplova.
Pojedini izrazi koji su upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) bezbednosna preporuka (Safety Recommendation) je akt nadležnog tela koje istražuje udes i ozbiljnu nezgodu, koji se zasniva na zaključcima izvedenim putem istraživanja, i koji se donosi s ciljem da se u budućnosti spreče udesi i ozbiljne nezgode;
2) vazduhoplov (Aircraft) je svaka naprava s posadom koja leti ili se održava u atmosferi usled reakcije vazduha, izuzev reakcije vazduha koji se odbija od površine zemlje;
3) država korisnika (State of the Operator) jeste država u kojoj se nalazi sedište korisnika vazduhoplova ili, ako je korisnik vazduhoplova fizičko lice - država u kojoj se nalazi mesto stalnog prebivališta korisnika vazduhoplova;
4) država proizvodnje (State of Manufacture) jeste država koja ima zakonska ovlašćenja nad organizacijom koja je odgovorna za završno sklapanje vazduhoplova;
5) država projekta (State of Design) jeste država koja ima zakonska ovlašćenja nad organizacijom koja je odgovorna za projekat tipa vazduhoplova;
6) država registracije (State of Registry) jeste država u čiji registar je vazduhoplov upisan;
7) korisnik vazduhoplova (Operator) je fizičko lice, preduzetnik ili pravno lice koje je angažovano u korišćenju vazduhoplova;
8) maksimalna masa (Maximum Mass) je maksimalno sertifikovana masa vazduhoplova na poletanju;
9) nezgoda (Incident) je događaj koji nije udes, a povezan je s letenjem vazduhoplova i ima uticaj ili može da ima uticaj na bezbednost leta;
10) ozbiljna nezgoda (Serious Incident) je događaj koji obuhvata okolnosti koje ukazuju da je skoro došlo do udesa;
11) poverljivost podataka (Disidentification) je isključivanje iz prethodnih, privremenih i završnih izveštaja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova svih ličnih podataka i tehničkih detalja koji mogu otkriti identitet lica uključenih u udes ili ozbiljnu nezgodu ili trećih lica (lica koja daju izjave tokom istraživanja, svedoka, lica koja pružaju informacije koje su korisne za istraživanje itd.), kao i isključivanje podataka koji su posebnim propisom određeni kao poverljivi;
12) smrtna povreda (Fatal Injury) je povreda nanesena licu u udesu koja ima za posledicu smrt u roku od 30 dana od dana udesa;
13) teška telesna povreda (Serious Injury) je povreda koja je naneta licu u udesu i koja:
- zahteva hospitalizaciju dužu od 48 časova, koja počinje u roku od sedam dana od dana kada je povreda naneta;
- ili ima za posledicu lom bilo koje kosti (izuzev lakih lomova prstiju na rukama i nogama ili nosa);
- ili uključuje povrede koje prouzrokuju jako krvarenje, oštećenje živca, mišića ili tetive;
- ili ima za posledicu oštećenje bilo kog unutrašnjeg organa;
- ili ima za posledicu opekotine drugog ili trećeg stepena ili opekotine koje zahvataju preko 5% telesne površine;
- ili uključuje potvrđeno izlaganje zaraznim materijama ili štetnom zračenju;
14) udes (Accident) vazduhoplova je događaj koji je povezan s korišćenjem vazduhoplova i koji se desio od ukrcavanja lica do iskrcavanja lica iz vazduhoplova, pri čemu je nastala bilo koja od sledećih posledica:
- smrt ili teška telesna povreda lica usled boravka u vazduhoplovu, direktnog kontakta s delom vazduhoplova, uključujući i delove koji su se odvojili od vazduhoplova, ili usled direktne izloženosti izduvnom mlazu mlaznog motora, izuzev kada su smrt ili teška telesna povreda posledica prirodnih uzroka, samopovređivanja ili su ih prouzrokovala druga lica ili kad je nastupila smrt ili teška telesna povreda slepih putnika koji su se skrivali izvan delova koji su na raspolaganju putnicima i posadi;
- oštećenje vazduhoplova, otkaz njegove strukture koji negativno deluje na jačinu strukture ili karakteristike leta vazduhoplova ili zahteva veću opravku ili zamenu oštećene komponente, izuzev otkaza ili oštećenja motora (kada je oštećenje ograničeno na motor, kapotaže ili agregate) ili oštećenja elisa, krajeva krila, antena, guma, kočnica, oplate, malih udubljenja ili proboja u oplati vazduhoplova;
- vazduhoplov je nestao ili mu nije moguće prići;
15) uzroci (Causes) su postupci, greške, događaji ili okolnosti ili njihova kombinacija, koji su doveli do udesa ili ozbiljne nezgode;
16) uređaj za snimanje leta vazduhoplova (Flight Recorder) je bilo koja vrsta uređaja ugrađenog u vazduhoplov koji trajno beleži podatke o letu koji se koriste u istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda.
II KOMISIJA ZA ISTRAŽIVANJE UDESA I OZBILJNIH NEZGODA VAZDUHOPLOVA
Nadležnost Komisije za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova
Komisija za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova (u daljem tekstu: Komisija) istražuje udese i ozbiljne nezgode u kojima su učestvovali vazduhoplovi na teritoriji Republike Srbije.
Komisija istražuje i udese i ozbiljne nezgode u kojima su na teritoriji strane države učestvovali vazduhoplovi kojima je Republika Srbija država registracije, a strana država nije sprovela istraživanje ili je Republici Srbiji prenela istraživanje, kao i istraživanje udesa i ozbiljne nezgode u kojima su učestvovali vazduhoplovi kojima je Republika Srbija država registracije a teritorija na kojoj se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda ne pripada nijednoj državi.
Tehničku podršku Komisiji pruža nadležna služba Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: nadležna služba Direktorata).
Osnovna dužnost Komisije. Cilj istraživanja
Komisija je dužna da svaki udes i ozbiljnu nezgodu svestrano istraži i analizira, radi utvrđivanja činjenica i okolnosti pod kojima su se oni dogodili i radi preduzimanja mera kojima se sprečavaju novi udesi i ozbiljne nezgode.
Istraživanje i analiza uzroka udesa i ozbiljnih nezgoda nema za cilj utvrđivanje krivične, privredno-prestupne, prekršajne, disciplinske, građanskopravne ili neke druge pravne odgovornosti za udes i ozbiljnu nezgodu.
Samostalnost i nezavisnost Komisije
Komisija je samostalna u radu i funkcionalno nezavisna od bilo koga čiji interesi mogu biti suprotni zadacima i ovlašćenjima Komisije.
Niko ne sme da ograniči sadržinu i obim istraživanja, da utiče na sadržinu ili obim prethodnog, privremenog ili završnog izveštaja o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova ili na sadržinu i obim bezbednosnih preporuka Komisije.
Komisija se imenuje posebno za istraživanje svakog udesa i svake ozbiljne nezgode, a broj članova i sastav Komisije zavise od težine, vrste i obima udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova.
Predsednika i članove Komisije imenuje generalni direktor Direktorata, na predlog rukovodioca nadležne službe Direktorata, s liste stručnjaka za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova, odmah po prijemu informacije o udesu ili ozbiljnoj nezgodi (član 30. ovog pravilnika).
Generalni direktor Direktorata nije vezan predlogom rukovodioca nadležne službe Direktorata i može da na listu uvrsti i lice koje on nije predložio.
Predsednik Komisije odgovoran je za organizaciju i sprovođenje istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova i za nadzor nad njima.
Lista stručnjaka za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova
Listu stručnjaka za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova, na predlog rukovodioca nadležne službe Direktorata, utvrđuje za svaku kalendarsku godinu generalni direktor Direktorata iz reda pilota, vazduhoplovnih inženjera, kontrolora letenja, meteorologa, lekara, pravnika i drugih lica iz vazduhoplovstva, vodeći računa o njihovim stručnim, moralnim i emotivnim sposobnostima za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda i o njihovom iskustvu u istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda.
Na listi stručnjaka smeju da se nalaze lica koja, kad postanu članovi Komisije, mogu da ostvare samostalnost u radu i funkcionalnu nezavisnost od bilo koga čiji bi interesi mogli da budu suprotni zadacima i ovlašćenjima Komisije.
(Brisan)
Mešovita civilno-vojna komisija
Ako su u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovali civilni i domaći ili strani vojni vazduhoplov, udes ili ozbiljnu nezgodu istražuje mešovita civilno-vojna komisija.
Polovinu članova u mešovitu civilno-vojnu komisiju imenuje ministar nadležan za poslove saobraćaja, a drugu polovinu članova imenuje ministar nadležan za poslove odbrane.
Mešovitoj civilno-vojnoj komisiji predsedava predsednik koga sporazumno imenuju oba ministra.
Na rad mešovite civilo-vojne komisije shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika o radu Komisije.
Udes ili ozbiljnu nezgodu u kojoj su učestvovali domaći ili strani vojni vazduhoplovi istražuje posebna komisija.
Predsednika i članove posebne komisije imenuje ministar nadležan za poslove odbrane.
Imenovanje posebne komisije i način njenog rada bliže se uređuju propisom ministra nadležnog za poslove odbrane.
Komisija odluke donosi na sednici, većinom glasova svih članova Komisije.
Ako Komisija ima paran broj članova, odluka Komisije je donesena i ako za nju glasa najmanje polovina članova Komisije, pod uslovom da je za odluku glasao predsednik Komisije.
Učešće ovlašćenih predstavnika organa stranih država u radu Komisije
Ako je strani vazduhoplov učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji Republike Srbije, nadležna služba Direktorata dužna je da pozove nadležan organ države registracije, države projekta, države proizvodnje i države korisnika vazduhoplova da odrede svog ovlašćenog predstavnika i njihove savetnike da bi učestvovali u istraživanju koje sprovodi Komisija.
Nadležna služba Direktorata dužna je da u tom slučaju, na zahtev predsednika Komisije, pozove i nadležni organ države koja pruža informacije, objekte ili stručnjake za istraživanje i nadležni organ države koja je uključena u akcije traganja i spasavanja da odrede svog ovlašćenog predstavnika i njihove savetnike.
Ako ni nadležni organ države registracije vazduhoplova, ni nadležni organ države korisnika vazduhoplova ne imenuju ovlašćene predstavnike, nadležna služba Direktorata poziva korisnika vazduhoplova da odredi ovlašćenog predstavnika da učestvuje u istraživanju.
Ovlašćenim predstavnicima i njihovim savetnicima omogućava se da u prisustvu predsednika Komisije ili drugih članova Komisije koje on odredi:
- posete mesto udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova;
- pregledaju olupinu i delove vazduhoplova;
- prisustvuju ispitivanju svedoka udesa ili ozbiljne nezgode;
- načine uvid u dokumentaciju i materijale koji su bitni za utvrđivanje uzroka udesa ili ozbiljne nezgode;
- dobiju kopije svih značajnijih dokumenata;
- učestvuju u svim vrstama testova i simulacija tokom istraživanja;
- učestvuju na sednicama Komisije, posebno na onima koje se odnose na analize, nalaze, utvrđivanje uzroka i bezbednosne preporuke;
- daju predloge u vezi s procesom istraživanja.
Ovlašćenom predstavniku i njegovim savetnicima ministarstvo nadležno za poslove odbrane ili ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove mogu da uskrati davanje podataka i pristup objektima koji su od interesa za nacionalnu bezbednost Republike Srbije.
Prava stručnjaka koje su imenovale strane države čiji su građani izgubili život ili su povređeni u udesu
Nadležni organ države čiji su građani u udesu izgubili život ili pretrpeli tešku telesnu povredu može da imenuje stručnjake kojima se, na zahtev organa koji ih je imenovao, omogućava da u prisustvu predsednika Komisije ili drugih članova Komisije koje on odredi:
- posete mesto udesa vazduhoplova;
- dobiju relevantne informacije vezane za udes vazduhoplova;
- učestvuju u identifikaciji žrtava;
- učestvuju u ispitivanju preživelih;
- dobiju kopiju završnog izveštaja o istraživanju udesa vazduhoplova.
Učešće zainteresovanih lica u radu Komisije
U radu Komisije može da učestvuje ovlašćeni predstavnik korisnika vazduhoplova.
On može da daje potrebna obaveštenja, kao i da traži da se ispitaju pojedine okolnosti koje su u vezi sa udesom ili ozbiljnom nezgodom, a o čemu odlučuje predsednik Komisije.
Predsednik Komisije može odobriti da u radu Komisije učestvuju i predstavnici ostalih vazduhoplovnih subjekata koji su povezani sa udesom ili ozbiljnom nezgodom vazduhoplova.
Saradnja s nadležnim organima stranih država
U toku istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova, Komisija može zatražiti pomoć nadležnih organa strane države u pogledu korišćenja uređaja, objekata i opreme za tehničko ispitivanje olupine vazduhoplova i drugih predmeta bitnih za istraživanje, očitavanja i analize informacija iz uređaja za snimanje leta vazduhoplova, računarske podrške za obradu informacija koje su dobijene tokom istraživanja, korišćenja podataka iz baze podataka o udesima i ozbiljnim nezgodama, kao i za angažovanje stručnjaka za istraživanje udesa, ako se istražuje veliki udes vazduhoplova.
Sredstva za rad Komisije obezbeđuje Direktorat.
Sredstva naročito obuhvataju sredstva za aktivnosti vezane za sprovođenje istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda, neophodnu opremu, naknade za rad predsednika i članova Komisije i mešovite civilno-vojne komisije, troškove učešća ovlašćenog predstavnika Republike Srbije i njegovih savetnika (član 19. ovog pravilnika), kao i ostala sredstva za rad Komisije i mešovite civilno-vojne komisije.
Naknade za rad članova Komisije i mešovite civilno-vojne komisije određuje generalni direktor Direktorata.
III UČEŠĆE REPUBLIKE SRBIJE U ISTRAŽIVANJU KOJE SPROVODI ORGAN STRANE DRŽAVE
Učešće ovlašćenog predstavnika Republike Srbije
Ako je vazduhoplov kome je Republika Srbija država registracije ili država projekta ili država proizvodnje ili država korisnika vazduhoplova učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji strane države, u istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode mogu da učestvuju ovlašćeni predstavnik Republike Srbije i njegovi savetnici.
Kad primi obaveštenje o udesu ili ozbiljnoj nezgodi i poziv nadležnog organa strane države na čijoj teritoriji su se dogodili udes ili ozbiljna nezgoda, nadležna služba Direktorata stupa u kontakt s ministarstvom nadležnim za poslove saobraćaja i posle toga obaveštava nadležni organ strane države koji istražuje udes ili ozbiljnu nezgodu da li će Republika Srbija imenovati ovlašćenog predstavnika i, ako ga imenuje, dostavlja njegovo ime, imena njegovih savetnika i očekivani datum njihovog dolaska.
Ovlašćenog predstavnika Republike Srbije i njegove savetnike imenuje ministar nadležan za poslove saobraćaja, na predlog generalnog direktora Direktorata.
Korisnik vazduhoplova može da ministru nadležnom za poslove saobraćaja predloži jednog ili više savetnika koji će pomoći ovlašćenom predstavniku Republike Srbije.
Položaj ovlašćenih predstavnika Republike Srbije
Ovlašćeni predstavnik Republike Srbije i njegovi savetnici dužni su da nadležnom organu strane države koji istražuje udes ili ozbiljnu nezgodu vazduhoplova pruže sve raspoložive podatke vezane za istraživanje i ne mogu da obelodane informacije o toku istraživanja bez njegove izričite saglasnosti.
Prilikom učešća u istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode, ovlašćeni predstavnik Republike Srbije i njegovi savetnici imaju prava koja su određena propisima strane države čiji nadležni organ sprovodi istraživanje.
Ovlašćeni predstavnik Republike Srbije dužan je da sačini izveštaj o svom radu i o radu svojih savetnika i da ga dostavi ministru nadležnom za poslove saobraćaja.
Nadležna služba Direktorata dužna je da, na zahtev predsednika Komisije nadležnom organu države koji istražuje udes ili ozbiljnu nezgodu vazduhoplova, na njegov zahtev, dostavi sve relevantne informacije kojima raspolaže, a koje su vezane za istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode.
Kad je Republika Srbija država registracije ili država korisnika vazduhoplova, nadležna služba Direktorata dužna je da, na zahtev predsednika Komisije dostavi nadležnom organu države koji istražuje udes ili ozbiljnu nezgodu sve relevantne informacije koje se odnose na organizacije čije su aktivnosti imale ili su mogle da imaju uticaj na operacije vazduhoplova.
IV OBAVEŠTAVANJE O UDESU I OZBILJNOJ NEZGODI VAZDUHOPLOVA
Obaveštavanje nadležne službe Direktorata
Lice koje sazna za udes ili ozbiljnu nezgodu vazduhoplova na teritoriji Republike Srbije dužno je da o tome odmah obavesti najbližu organizacionu jedinicu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove ili nadležnu jedinicu kontrole letenja ili nadležnu službu Direktorata.
Organizaciona jedinica ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i nadležna jedinica kontrole letenja dužni su da o udesu ili ozbiljnoj nezgodi odmah obaveste nadležnu službu Direktorata.
Obaveštavanje nadležnih organa stranih država
Nadležna služba Direktorata u najkraćem roku obaveštava o udesu ili ozbiljnoj nezgodi:
- nadležan organ države registracije, države projekta, države proizvodnje i države korisnika vazduhoplova, a Međunarodnu organizaciju civilnog vazduhoplovstva samo ako je maksimalna masa vazduhoplova koji je učestvovao u udesu veća od 2250 kg - ako je strani vazduhoplov učestvovao u udesu na teritoriji Republike Srbije;
- nadležan organ države projekta, države proizvodnje i države korisnika vazduhoplova, a Međunarodnu organizaciju civilnog vazduhoplovstva samo ako je maksimalna masa vazduhoplova koji je učestvovao u udesu veća od 2250 kg - ako je vazduhoplov kome je Republika Srbija država registracije učestvovao u udesu na teritoriji strane države a istraživanje pokreće Republika Srbija kao država registracije, zato što nadležni organ države na čijoj se teritoriji dogodio udes nije pokrenuo istraživanje;
- nadležan organ države projekta, države proizvodnje i države na čijoj se teritoriji dogodila ozbiljna nezgoda vazduhoplova kome je Republika Srbija država registracije ili država korisnika - ako strana država na čijoj se teritoriji dogodila ozbiljna nezgoda nije upoznata s time da se dogodila ozbiljna nezgoda.
Sadržina obaveštenja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova
Obaveštenje koje nadležna služba Direktorata dostavlja nadležnim organima stranih država kad je vazduhoplov učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji Republike Srbije sadrži sledeće podatke ako su raspoloživi:
- oznaku za udes (ACCID) ili za ozbiljnu nezgodu (INCID);
- naziv proizvođača vazduhoplova, tip i model vazduhoplova, državu registracije vazduhoplova, oznaku registracije vazduhoplova i serijski broj vazduhoplova;
- naziv vlasnika vazduhoplova i naziv korisnika ili zakupca vazduhoplova;
- ime vođe vazduhoplova, državu porekla posade i putnika vazduhoplova, mesto, datum i vreme udesa ili ozbiljne nezgode;
- mesto poslednjeg poletanja i planirano mesto sletanja vazduhoplova;
- geografski položaj i fizičke karakteristike mesta udesa ili ozbiljne nezgode i informaciju o teškoćama pristupa mestu ili o posebnim zahtevima da se stigne do mesta udesa ili ozbiljne nezgode;
- poziciju vazduhoplova u odnosu na neke lako definisane geografske tačke, geografsku dužinu i širinu mesta udesa ili ozbiljne nezgode;
- broj članova posade i broj putnika vazduhoplova;
- broj poginulih i teško telesno povređenih članova posade, putnika ili trećih lica;
- opis i obim udesa ili ozbiljne nezgode i stepen oštećenja vazduhoplova, u meri u kojoj je to poznato u trenutku slanja obaveštenja;
- podatke o opasnim materijama u vazduhoplovu;
- informaciju u kom obimu će biti sprovedeno istraživanje, da li će ono biti povereno nadležnom organu strane države i, ako hoće - u kom obimu;
- podatke o pošiljaocu obaveštenja i o načinu kontakta s nadležnom službom Direktorata, predsedniku i ostalim članovima Komisije.
Obaveštenje se dostavlja na engleskom jeziku.
Nadležna služba Direktorata dužna je da primaocima obaveštenja, u najkraćem roku po saznanju, dostavi podatke koji nisu sadržani u obaveštenju, kao i sve druge poznate informacije koje se odnose na udes ili ozbiljnu nezgodu.
Prijem obaveštenja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova od drugih država
Ako se udes ili ozbiljna nezgoda vazduhoplova dogodi na teritoriji strane države, a Republika Srbija je država registracije ili država projekta ili država proizvodnje ili država korisnika vazduhoplova - nadležna služba Direktorata, odmah po prijemu obaveštenja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi, potvrđuje prijem obaveštenja i dostavlja nadležnom organu strane države na čijoj se teritoriji dogodio udes ili ozbiljna nezgoda raspoložive informacije o vazduhoplovu i posadi koji su uključeni u udes ili ozbiljnu nezgodu.
Podaci o opasnim materijama u vazduhoplovu
Ako je Republika Srbija država korisnika vazduhoplova koji je učestvovao u udesu na teritoriji strane države, nadležna služba Direktorata u najkraćem roku dostavlja državi na čijoj se teritoriji dogodio udes podatke o opasnim materijama koje su se nalazile u vazduhoplovu koji je učestvovao u udesu.
V POSTUPAK ISTRAŽIVANJA UDESA I OZBILJNE NEZGODE VAZDUHOPLOVA
Istraživanje udesa i ozbiljne nezgode vazduhoplova
Istraživanje udesa i ozbiljne nezgode vazduhoplova uključuje prikupljanje, snimanje i analizu svih raspoloživih informacija, utvrđivanje činjenica i okolnosti pod kojima su se udes ili ozbiljna nezgoda dogodili, donošenje zaključaka, utvrđivanje uzroka udesa ili ozbiljne nezgode ako je to moguće, izradu bezbednosnih preporuka za sprečavanje novih udesa i ozbiljnih nezgoda ako je to potrebno i izradu završnog izveštaja o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode.
Ako ovim pravilnikom nije drukčije određeno, istraživanje se sprovodi prema Aneksu 13. Konvencije o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu i dokumentima Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva koji se odnose na istraživanje udesa i ozbiljne nezgode vazduhoplova.
Rukovodilac nadležne službe Direktorata je dužan da odmah po saznanju za udes ili ozbiljnu nezgodu uputi grupu za uviđaj koju čine najmanje dva lica s liste stručnjaka za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova, da sprovede uviđaj na mestu udesa ili ozbiljne nezgode. Rukovodilac nadležne službe Direktorata određuje rukovodioca grupe za uviđaj.
Obezbeđivanje mesta udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova i zaštita dokaza
Ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, u okviru svojih ovlašćenja, preduzima sve mere koje su potrebne za očuvanje tragova udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova.
Vazduhoplov ili njegovi ostaci ne smeju da se uklone s mesta udesa ili ozbiljne nezgode pre nego što se obezbedi očuvanje tragova udesa ili ozbiljne nezgode i nadzor nad vazduhoplovom i njegovim ostacima, i pribavi saglasnost Komisije i, ako postoji osnovana sumnja da je učinjeno krivično delo - i nadležnog istražnog organa.
Vazduhoplov sme da se pomeri s mesta udesa ili ozbiljne nezgode samo ako je to neophodno da bi se iz njega izvukla lica, životinje, prtljag i roba, da bi se sprečilo da vazduhoplov bude uništen požarom ili na drugi način ili ako vazduhoplov ometa bezbedno odvijanje vazdušnog saobraćaja.
Očuvanje tragova udesa ili ozbiljne nezgode uključuje čuvanje (fotografisanjem ili drugim sredstvima) bilo kog dokaza koji može biti uklonjen, izbrisan, izgubljen ili uništen.
Nadzor nad vazduhoplovom i njegovim ostacima uključuje zaštitu protiv daljeg uništavanja, zaštitu od pristupa neovlašćenih lica i zaštitu od krađe ili daljeg pogoršanja stanja.
Informacija o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova
Odmah posle okončanog uviđaja na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, rukovodilac grupe za uviđaj izdaje informaciju o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova, koja sadrži:
- mesto, datum i vreme udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova;
- tip i model vazduhoplova, državu registracije vazduhoplova i oznaku registracije vazduhoplova;
- podatke o posadi vazduhoplova i o broju poginulih lica i lica koja su pretrpela teške telesne povrede;
- kratak opis udesa ili ozbiljne nezgode;
- verovatan uzrok udesa ili ozbiljne nezgode;
- bezbednosne preporuke, ako je potrebno.
Informacija o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova dostavlja se ministru nadležnom za poslove saobraćaja, generalnom direktoru Direktorata, nadležnoj službi Direktorata, vlasniku i korisniku vazduhoplova i drugim zainteresovanim organima i organizacijama u vazduhoplovstvu u Republici Srbiji.
Ako udes ili ozbiljnu nezgodu istražuje mešovita civilno-vojna komisija, pre izdavanja informacije o udesu ili ozbiljnoj nezgodi mora da se pribavi saglasnost ministarstva nadležnog za poslove odbrane na sadržinu informacije.
Zahtev nadležnih organa stranih država za uviđaj na mestu udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova
Na zahtev nadležnog organa države registracije ili države korisnika vazduhoplova da sadržina vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji Republike Srbije ili bilo koji drugi trag ostanu nedirnuti do dolaska ovlašćenog predstavnika nadležnog organa države koji je podnela zahtev, predsednik Komisije preduzima sve neophodne mere da bi zahtev bio ispunjen do mere do koje je to izvodljivo i usklađeno s pravilnim istraživanjem udesa ili ozbiljne nezgode.
Ako zahtev podnese nadležni organ države projekta ili države proizvodnje vazduhoplova, predsednik Komisije preduzima sve neophodne aktivnosti kako bi zahtev bio ispunjen do mere do koje je to izvodljivo i usklađeno s pravilnim istraživanjem udesa ili ozbiljne nezgode i do mere do koje neće biti nepotrebnog odlaganja za vraćanje vazduhoplova u upotrebu, kad je ono izvodljivo s obzirom na stepen oštećenja vazduhoplova.
Uklanjanje vazduhoplova s mesta udesa ili ozbiljne nezgode
Korisnik vazduhoplova dužan je da po okončanju istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova, pošto za to dobije saglasnost Komisije, ukloni oštećeni ili uništeni vazduhoplov, njegove delove i sadržinu.
Ako se vazduhoplov, njegovi delovi i sadržina nalaze na teritoriji na koju Republika Srbija ne može odobriti pristup korisniku vazduhoplova, uklanjanje vazduhoplova, njegovih delova i sadržine obezbeđuje organ koji ima pristup teritoriji o trošku korisnika vazduhoplova, do najpogodnijeg mesta gde je pristup korisniku vazduhoplova odobren.
Ovlašćenja Komisije u istraživanju udesa i ozbiljne nezgode
Dok istražuju udes ili ozbiljnu nezgodu, članovi Komisije ovlašćeni su da:
- slobodno pristupe mestu udesa ili ozbiljne nezgode i vazduhoplovu, njegovoj sadržini ili olupini;
- bez odlaganja obezbede dokazni materijal i kontrolisano uklone ostatke ili delove vazduhoplova, radi obavljanja potrebnih ispitivanja i analiza;
- neposredno pristupe uređajima za snimanje leta vazduhoplova i da koriste njihovu sadržinu, kao i sadržinu drugih snimljenih materijala;
- obave neposredan uvid u rezultate pregleda tela žrtava ili rezultate ispitivanja uzoraka uzetih s tela žrtava;
- obave neposredan uvid u rezultate medicinskog pregleda lica koja su učestvovala u operacijama vazduhoplova ili u rezultate ispitivanja uzoraka uzetih od njih;
- uzmu izjave od svedoka udesa ili ozbiljne nezgode;
- slobodno pristupe relevantnim dokumentima i informacijama kojima raspolažu vlasnik vazduhoplova, korisnik vazduhoplova, proizvođač vazduhoplova, organizacije koje su učestvovale u održavanju vazduhoplova, organizacije koje su imale uticaj na letačke operacije vazduhoplova i Direktorat.
Radne grupe tokom istraživanja
U toku istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode predsednik Komisije, po potrebi, može obrazovati radne grupe, u čiji sastav ulaze stručnjaci, uključujući i one s liste stručnjaka za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova, a nisu članovi Komisije.
Radom radne grupe rukovodi predsednik Komisije ili drugi član Komisije koga on na to ovlasti.
Radne grupe, zavisno od karaktera udesa, mogu se obrazovati za:
- ispitivanje korišćenja vazduhoplova;
- ispitivanje osnovne strukture vazduhoplova;
- ispitivanje pogonske grupe vazduhoplova;
- ispitivanje sistema vazduhoplova;
- ispitivanje uređaja za snimanje leta vazduhoplova;
- analizu dokumentacije o održavanju vazduhoplova;
- ispitivanje rada kontrole letenja;
- analizu meteoroloških podataka;
- analizu uticaja ljudskog faktora;
- prikupljanje i analizu izjava svedoka;
- ispitivanje načina rada ekipa za evakuaciju, gašenje požara, traganje za vazduhoplovom i spasavanje.
Članovi radne grupe mogu preduzimati potrebne radnje u vezi sa istraživanjem udesa ili ozbiljnih nezgoda vazduhoplova samo ako poseduju službenu legitimaciju.
Radna grupa sačinjava izveštaj o svom radu sa zaključcima i dostavlja ga Komisiji.
Uređaji za snimanje leta vazduhoplova
Komisija je dužna da preduzme sve potrebne mere kako bi u najkraćem roku bili očitani uređaji za snimanje leta vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi.
Ako u Republici Srbiji ne postoji odgovarajuća oprema za očitavanje uređaja za snimanje leta vazduhoplova, Komisija će očitavanje uređaja za snimanje leta obaviti na opremi koju joj strana država stavi na raspolaganje, uzimajući pri tome u obzir sposobnost opreme za očitavanje, vreme potrebno za očitavanje i mesto gde se oprema za očitavanje nalazi.
Ako vazduhoplov koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji strane države sleti na teritoriju Republike Srbije, a Republika Srbija je država registracije ili korisnika vazduhoplova, nadležnom organu strane države koji sprovodi istraživanje dostavljaju se, na njegov zahtev, zapisi iz uređaja za snimanje leta vazduhoplova ili, ako je potrebno, uređaji za snimanje leta vazduhoplova.
Ako u udesu vazduhoplova bude smrtno povređenih lica, predsednik Komisije zatražiće od nadležnog pravosudnog organa da naredi kompletnu obdukciju smrtno povređenih članova letačke posade i, zavisno od okolnosti - i smrtno povređenih putnika i kabinskog osoblja.
Po potrebi, predsednik Komisije zatražiće od nadležnog pravosudnog organa da odmah naredi medicinsko ispitivanje članova posade, putnika i vazduhoplovnog osoblja koje je uključeno u udes ili ozbiljnu nezgodu.
Istražni organi ne smeju da ometaju Komisiju da istražuje udes i ozbiljnu nezgodu.
Na zahtev istražnih organa, Komisija je dužna da im pruži svu potrebnu stručnu i tehničku pomoć i da im, na njihov zahtev, dostavi završni izveštaj o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode.
U bilo kojoj fazi istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode i kad za time postoji potreba, Komisija je dužna da nadležnim organima i organizacijama, uključujući i organe stranih država, uputi bezbednosne preporuke, koje sadrže mere koje treba preduzeti kako bi se povećala bezbednost vazduhoplovstva.
Domaći organi i organizacije dužni su da obaveste nadležnu službu Direktorata o preduzetim bezbednosnim merama ili o razlozima zašto one neće biti preduzete.
Nadležna služba Direktorata prati primenu bezbednosnih preporuka Komisije, ali i bezbednosnih preporuka koje su uputili nadležni organi stranih država i obaveštava generalnog direktora Direktorata odnosno nadležni organ strane države o preduzetim bezbednosnim merama ili o razlozima zašto one neće biti preduzete.
Obaveštavanje o protivpravnoj radnji
Ako se u toku istraživanja sazna ili posumnja da je u udes ili ozbiljnu nezgodu vazduhoplova bila uključena i protivpravna radnja, predsednik Komisije o tome odmah obaveštava ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove i Direktorat.
Pošto završi istraživanje na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, Komisija nastavlja rad na sednicama.
Sednicama rukovodi predsednik Komisije ili drugi član Komisije koga on na to ovlasti.
Prethodni izveštaj o istraživanju udesa vazduhoplova
Komisija izrađuje prethodni izveštaj o istraživanju udesa vazduhoplova.
Prethodni izveštaj o istraživanju udesa vazduhoplova je saopštenje koje se koristi za brzo širenje podataka do kojih se došlo u početnoj fazi istraživanja udesa.
Prethodni izveštaj dostavlja se ministru nadležnom za poslove saobraćaja, generalnom direktoru Direktorata, vlasniku i korisniku vazduhoplova i drugim zainteresovanim organima i organizacijama u vazduhoplovstvu u Republici Srbiji.
Dostavljanje prethodnog izveštaja organima stranih država
Nadležnom organu države registracije, države projekta, države proizvodnje, države korisnika i države koja pruža važne informacije, objekte ili stručnjake za istraživanje i Međunarodnoj organizaciji civilnog vazduhoplovstva nadležna služba Direktorata dostavlja prethodni izveštaj o istraživanju udesa vazduhoplova:
1) u roku od 30 dana od dana udesa vazduhoplova - ako istraživanje udesa vazduhoplova maksimalne mase veće od 2250 kg ne bude završeno u roku od 30 dana od dana udesa, a do tada nadležnim organima drugih država ne bude dostavljeno obaveštenje o udesu vazduhoplova (član 23. ovog pravilnika);
2) na najbrži i najpogodniji način i odmah kada činjenice budu dostupne - ako se utvrde činjenice koje se direktno odnose na bezbednost vazduhoplova.
Sadržina prethodnog izveštaja o istraživanju udesa vazduhoplova
Prethodni izveštaj o istraživanju udesa vazduhoplova sadrži:
1) opšte podatke: naziv korisnika vazduhoplova, naziv proizvođača vazduhoplova, tip i model vazduhoplova, državu registracije vazduhoplova, oznaku registracije vazduhoplova, serijski broj vazduhoplova i mesto, datum i vreme udesa;
2) istorijat leta: vrsta operacije, aerodrom poletanja, aerodrom planiranog sletanja i vreme trajanja leta;
3) broj poginulih, teže i lakše povređenih članova posade, putnika i ostalih lica;
4) oštećenje vazduhoplova;
5) meteorološke podatke;
6) opis i obim udesa;
7) verovatan uzrok udesa;
8) bezbednosne preporuke, ako je to potrebno.
Nadležnim organima stranih država prethodni izveštaj se dostavlja na engleskom jeziku.
Završni izveštaj o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova
Komisija izrađuje i publikuje završni izveštaj o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova (u daljem tekstu: završni izveštaj), po pravilu, do isteka 12 meseci od dana udesa ili ozbiljne nezgode.
Ako završni izveštaj ne može da bude publikovan do isteka 12 meseci od dana udesa ili ozbiljne nezgode, Komisija na svaku godišnjicu od udesa ili ozbiljne nezgode objavljuje privremeni izveštaj o napredovanju istraživanja, kao i bezbednosne preporuke, ako postoje.
Overavanje i čuvanje završnog izveštaja
Završni izveštaj potpisuju predsednik Komisije i ostali članovi Komisije, a predsednik Komisije svojim parafom overava svaku stranicu završnog izveštaja.
Potpisani završni izveštaj, s prilozima završnog izveštaja, overava se posebnim pečatom Komisije.
Original završnog izveštaja Komisije, s prilozima, trajno se čuva u nadležnoj službi Direktorata.
Član Komisije koji se ne složi sa ostalim članovima Komisije u pogledu sadržine zaključaka o udesu ili ozbiljnoj nezgodi ili nekog drugog dela završnog izveštaja, ima pravo na izdvojeno mišljenje.
On je dužan da u pismenoj formi obrazloži sve činjenice i razloge na kojima zasniva svoje izdvojeno mišljenje, što predstavlja sastavni deo završnog izveštaja.
Završni izveštaj sadrži: naslov završnog izveštaja, sažetak završnog izveštaja, glavni deo završnog izveštaja i priloge završnog izveštaja.
Naslov završnog izveštaja sadrži: naziv korisnika vazduhoplova, naziv proizvođača vazduhoplova, tip i model vazduhoplova, državu registracije vazduhoplova, oznaku registracije vazduhoplova, serijski broj vazduhoplova i mesto, datum i vreme udesa ili ozbiljne nezgode.
Sažetak završnog izveštaja sadrži: način na koji je predsednik Komisije obavešten o udesu ili ozbiljnoj nezgodi, kratku informaciju o radu grupe za uviđaj na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, informaciju o imenovanju članova Komisije i drugih lica koja su učestvovala u istraživanju i kratak opis okolnosti koje su dovele do udesa ili ozbiljne nezgode.
Glavni deo završnog izveštaja sadrži:
1) činjenične informacije:
- istorijat leta (s podacima o broju leta, vrsti operacije, aerodromu poletanja, vremenu poletanja, aerodromu planiranog sletanja, pripremi za let, odvijanju leta, događajima za vreme leta i mestu i vremenu udesa ili ozbiljne nezgode);
- podatke o broju poginulih lica i lica koja su su pretrpela tešku telesnu povredu ili lakšu povredu (posebno za članove posade, putnike i ostala lica);
- podatke o vrsti i stepenu oštećenja vazduhoplova;
- podatke o šteti koja je prouzrokovana trećim licima;
- lične informacije koje se odnose na posadu vazduhoplova (pol, starosna dob, vrsta i rok važenja dozvola, vrsta i rok važenja ovlašćenja upisanih u dozvole, obavezne provere, ukupni broj časova letenja i vreme odmora pre kritičnog leta, ukupni nalet na tipu vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi itd.) i lične informacije koje se odnose na ostala lica koja su uključena u udes ili ozbiljnu nezgodu (kontrolori letenja, lica za održavanje vazduhoplova itd.);
- podatke o vazduhoplovu (godina proizvodnje, ukupan broj časova naleta, poslednji veći obavljeni pregledi, veće modifikacije i izmene, veće neispravnosti, popravke, performanse, stanje i vrsta korišćenog goriva, važenje uverenja o plovidbenosti i potvrde o proveri plovidbenosti itd.);
- podatke o vremenskim uslovima planiranog mesta sletanja, na ruti i na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, o vremenskoj prognozi, o informacijama u vezi s vremenskim prilikama koji su dostavljene posadi vazduhoplova itd.;
- podatke o navigacionim sredstvima i opremi;
- podatke o komunikaciji između posade vazduhoplova i nadležne kontrole letenja;
- podatke o uređajima za snimanje leta vazduhoplova i o snimljenim podacima;
- podatke o stanju na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, položaju olupine i delova vazduhoplova, stanju i izgledu materijala, položaju tela poginulih itd.;
- medicinske i patološke podatke;
- podatke o požaru i delovanju protivpožarnih ekipa za spasavanje i evakuaciju nastradalih lica;
- podatke o traganju za vazduhoplovom i spasavanju;
- podatke o obavljenim ispitivanjima i istraživanjima;
- informacije o organizacijama koje su imale uticaj na letačke operacije vazduhoplova;
- dodatne važne informacije;
2) analizu svih okolnosti pod kojima se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda;
3) zaključke o udesu ili ozbiljnoj nezgodi (popis nalaza i uzroka koji su utvrđeni tokom istraživanja);
4) bezbednosne preporuke, po potrebi;
5) izdvojena mišljenja članova Komisije.
Prilozi završnog izveštaja sastoje se od izveštaja, izjava svedoka, mišljenja veštaka i drugih stručnih lica, zapisnika Komisije, crteža, fotografija, proračuna itd.
Komentar ovlašćenih predstavnika organa stranih država
Ako su u radu Komisije učestvovali ovlašćeni predstavnici nadležnih organa stranih država (član 13. ovog pravilnika), nadležna služba Direktorata dužna je da kopiju nacrta završnog izveštaja prosledi nadležnim organima država koji su učestvovali u istraživanju.
Komentari koji budu dostavljeni Komisiji posle isteka 60 dana od dana kad je primljen završni izveštaj (neblagovremeni komentari) ne uzimaju se u obzir i predsednik Komisije i ostali članovi Komisije potpisuju i publikuju završni izveštaj.
Komisija je dužna da razmotri blagovremene komentare, a oni komentari s kojima se Komisija ne složi - objavljuju se u prilogu završnog izveštaja.
Komentari komisije Republike Srbije
Ako Republika Srbija primi nacrt završnog izveštaja o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova kome je Republika Srbija država registracije, država projekta, država proizvodnje ili država korisnika vazduhoplova, koji je izradio nadležni organ strane države koji sprovodi istraživanje, generalni direktor Direktorata, na predlog ovlašćenog predstavnika Republike Srbije koji je učestvovao u istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode, imenuje komisiju koja će razmotriti primljeni nacrt završnog izveštaja.
Članovi komisije imenuju se s liste stručnjaka za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova.
Komisija je dužna da u roku od 60 dana od dana kada je Republika Srbija primila nacrt završnog izveštaja dostavi komentare na nacrt završnog izveštaja nadležnom organu države koji sprovodi istraživanje.
Članovi komisije ne smeju publikovati bilo koji deo nacrta završnog izveštaja, niti dozvoliti pristup bilo kojem delu nacrta završnog izveštaja ili drugom dokumentu bez saglasnosti nadležnog organa države koji sprovodi istraživanje, izuzev ako su nacrt izveštaja ili dokument već publikovani.
Dostavljanje završnog izveštaja
Nadležna služba Direktorata dostavlja završni izveštaj ministru nadležnom za poslove saobraćaja, generalnom direktoru Direktorata, korisniku vazduhoplova, nadležnom organu države koja je prenela istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode na Republiku Srbiju, nadležnom organu države registracije, države projekta, države proizvodnje, države korisnika, države čiji su građani poginuli, države koja je pružala informacije, objekte ili stručnjake u toku istraživanja, a Međunarodnoj organizaciji civilnog vazduhoplovstva samo ako je u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovao vazduhoplov maksimalne mase preko 5.700 kg.
Ako je u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovao vazduhoplov maksimalne mase od 2.250 do 5.700 kg, Međunarodnoj organizaciji civilnog vazduhoplovstva završni izveštaj dostavlja se u skraćenom obimu.
Završni izveštaj dostavlja se i ministru nadležnom za poslove odbrane ako je udes ili ozbiljnu nezgodu istraživala mešovita civilno-vojna komisija.
Završni izveštaj dostavlja se i zainteresovanim organizacijama u vazduhoplovstvu u Republici Srbiji.
Publikovanje na informatičkim medijima
Nadležna služba Direktorata publikuje informaciju o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova (član 30. ovog pravilnika) i završni izveštaj na veb sajtu Direktorata, odmah posle njihove izrade.
Završni izveštaj čiji rezultati nisu posebno važni za bezbednost vazduhoplovstva objavljuju se u skraćenom obliku.
Predsednik Komisije putem sredstava javnog informisanja obaveštava javnost o toku istraživanja udesa vazduhoplova koji ima za posledicu smrt većeg broja lica ili veću materijalnu štetu.
Izjave od lica koje je Komisija uzela u toku istraživanja, sve komunikacije između lica koja su uključena u operacije vazduhoplova, medicinske ili lične informacije koje se odnose na lica koja su uključena u udes ili ozbiljnu nezgodu, registratore govora u pilotskoj kabini i snimke i transkripte iz njih, zapise i transkripte koji se odnose na kontrolu letenja, mišljenja koja su izražena u analizi informacija, uključujući informacije koje su dobijene iz uređaja za snimanje leta vazduhoplova - mogu da se koriste samo u svrhe istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova ili za potrebe postupka koji se vodi pred pravosudnim organima.
Ovi podaci mogu da se uključe u prethodni, povremeni ili završni izveštaj i njegove priloge samo kad su bitni za analizu udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova i samo uz obavezu da se poštuju pravila o poverljivosti podataka predviđena ovim pravilnikom (član 3. tačka 11).
VII POKRETANJE PONOVNOG ISTRAŽIVANJA
Ako se posle okončanja istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode dođe do novih i bitnih činjenica i dokaza, generalni direktor Direktorata može narediti da se udes ili ozbiljna nezgoda ponovo istraže.
Ako je Komisiji istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode poverila strana država (član 2. stav 3. ovog pravilnika) za ponovno istraživanje potrebna je i saglasnost nadležnog organa te države.
VIII EVIDENCIJA O UDESIMA I OZBILJNIM NEZGODAMA VAZDUHOPLOVA
Baza podataka o udesima i ozbiljnim nezgodama vazduhoplova
Podaci o udesima i ozbiljnim nezgodama vazduhoplova koje su istraživale Komisija i mešovita civilno-vojna komisija evidentiraju se i čuvaju u bazi podataka koju osniva i vodi nadležna služba Direktorata.
Baza podataka mora da garantuje poverljivost podataka.
Nadležna služba Direktorata analizira i statistički obrađuje podatke o udesima i ozbiljnim nezgodama i razmenjuje ih s nadležnim organima drugih država, prema potvrđenim međunarodnim ugovorima.
Statističke podatke čine podaci o:
- vazduhoplovu, prema državi registracije, proizvođaču, tipu i modelu;
- korisniku vazduhoplova;
- vrsti ili vrstama operacija;
- vrstama oštećenja vazduhoplova, vrstama povreda lica, a kod prevoza opasnih materija i o vrstama opasnih materija;
- broju članova posade i putnika u vazduhoplovu;
- broj povređenih i poginulih članova posade, putnika i trećih lica;
- mestu i datumu udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova;
- utvrđenim uzrocima udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova.
Statistički podaci čuvaju se odvojeno za vazduhoplove maksimalne mase do 2.250 kg, od 2.250 do 5.700 kg i preko 5.700 kg.
Periodični izveštaji o udesima i ozbiljnim nezgodama vazduhoplova
Nadležna služba Direktorata sačinjava godišnji izveštaj o udesima i ozbiljnim nezgodama vazduhoplova koje su istraživale Komisija i mešovita civilno-vojna komisija i dostavlja ga međunarodnim organizacijama, prema potvrđenim međunarodnim ugovorima. Međunarodnoj organizaciji civilnog vazduhoplovstva dostavlja se samo onaj deo godišnjeg izveštaja koji se odnosi na udese ili ozbiljne nezgode vazduhoplova maksimalne mase iznad 2.250 kg.
Rukovodilac nadležne službe Direktorata sačinjava do 31. marta tekuće godine godišnji izveštaj sa analizom uzroka udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova koje su istraživale Komisija i mešovita civilno-vojna komisija u prethodnoj godini i dostaviti ga zainteresovanim organima i organizacijama u vazduhoplovstvu u Republici Srbiji.
Nadležna služba Direktorata dužna je čuva i distribuira nadležnima (član 51. ovog pravilnika), kao i sudovima na njihov zahtev, završne izveštaje i da čuva dokumentaciju o istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda vazduhoplova.
Dokumentacija se čuva trajno.
Ovlašćenje za obavljanje potrebnih radnji u vezi sa istraživanjem udesa ili ozbiljnih nezgoda vazduhoplova potvrđuje se službenom legitimacijom.
Sadržinu, način izdavanja i način vođenja evidencije o izdatim službenim legitimacijama propisuje Direktorat.
Sadržina, način izdavanja i način vođenja evidencije o izdatim službenim legitimacijama članovima posebne komisije propisuje ministar nadležan za poslove odbrane.
Prestanak važenja Pravilnika o načinu ispitivanja uzroka udesa vazduhoplova
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu ispitivanja uzroka udesa vazduhoplova ("Službeni list SFRJ", broj 66/87).
Stupanje na snagu ovog pravilnika
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda civilnih vazduhoplova
("Sl. glasnik RS", br. 1/2010)
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".