PRAVILNIK

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU PRIBAVLJANJA PODATAKA KOJE AGENCIJI ZA PRIVREDNE REGISTRE DOSTAVLJAJU DRUGI NADLEŽNI ORGANI I DAVANJU PODATAKA I MIŠLJENJA O BONITETU PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA, KAO I DRUGIH USLUGA KOJE AGENCIJA ZA PRIVREDNE REGISTRE PRUŽA U POSTUPKU VOĐENJA REGISTRA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA I PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA

("Sl. glasnik RS", br. 2/2010)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi i način pribavljanja podataka koje Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: Agencija) dostavljaju drugi nadležni organi u postupku vođenja baze podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: baza podataka o bonitetu), a koja se vodi u okviru Registra finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: Registar finansijskih izveštaja), davanje podataka i mišljenja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i pružanje drugih usluga u postupku vođenja Registra finansijskih izveštaja.

Pravna lica, u smislu stava 1. ovog člana, su privredna društva, zadruge, banke, društva za osiguranje, brokersko-dilerska društva, davaoci finansijskog lizinga, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, društva za upravljanje investicionim fondovima, zatvoreni privatni investicioni fondovi i ustanove.

Ustanove iz stava 2. ovog člana su druga pravna lica koja su osnovana radi sticanja dobiti, a registruju se kod nadležnih trgovinskih sudova i poslovne knjige vode i finansijske izveštaje sastavljaju i dostavljaju u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji ("Službeni glasnik RS", br. 46/06 i 111/09 - u daljem tekstu: Zakon).

Preduzetnici u smislu stava 1. ovog člana su fizička lica koja samostalno obavljaju privrednu delatnost radi sticanja dobiti, a poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva.

Član 2

U skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom Agencija u postupku vođenja baze podataka o bonitetu preko Registratora obavlja sledeće poslove:

1) utvrđuje Metodologiju za utvrđivanje podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika i davanje mišljenja o bonitetu privrednih društava (u daljem tekstu: Metodologija) - opšti i poseban deo;

2) stara se o zakonitom, sistematičnom i ažurnom vođenju baze podataka o bonitetu;

3) pribavlja i koristi izvorne podatke o bonitetu pravnih lica i preduzetnika;

4) utvrđuje izvedene podatke o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i skoring privrednih društava;

5) utvrđuje formu i sadržinu izveštaja o bonitetu pravnih lica i preduzetnika i skoringa privrednih društava;

6) pruža usluge boniteta;

7) vodi dokumentacionu bazu datih usluga boniteta;

8) izrađuje makroekonomske informacije i analize za potrebe državnih organa i institucija Republike Srbije;

9) pruža druge usluge u vezi s poslovima koje obavlja u skladu sa ovim pravilnikom.

Mišljenje o bonitetu iz stava 1. tačka 1) ovog člana predstavlja ocenu sposobnosti izmirivanja obaveza privrednog društva, koja se daje u formi skoringa.

Izvorne podatke iz stava 1. tačka 3) ovog člana čine podaci i dokumenti pribavljeni iz registara i evidencija koje vodi Agencija, zatim od drugih nadležnih državnih organa i institucija, kao i od korisnika usluga.

Izvedene podatke iz stava 1. tačka 4) ovog člana čine podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, utvrđeni u skladu sa Metodologijom - opšti i poseban deo.

Izveštaj o bonitetu iz stava 1. tačka 5) ovog člana predstavlja sistematizovanu zbirku (set) podataka o bonitetu.

Usluge boniteta iz stava 1. tačka 6) ovog člana čine sve usluge koje se pružaju korisnicima, izuzev davanja izvornih podataka iz registrovanih finansijskih izveštaja, a pružaju se u formi davanja podataka o bonitetu, izveštaja o bonitetu, skoringa i specijalnih aranžmana.

Podatke o bonitetu iz stava 6. ovog člana čine izvorni i izvedeni podaci.

Skoring, u smislu stava 6. ovog člana, predstavlja ocenu sposobnosti izmirivanja obaveza privrednog društva utvrđenu na osnovu kvantitativnog modela vrednovanja finansijskih principa poslovanja privrednog društva, zasnovanog na primeni finansijske analize i statističkog monitoringa.

Specijalni aranžman iz stava 6. ovog člana predstavlja zbirku podataka o bonitetu, odnosno skoringa, koja je sačinjena u skladu s posebnim zahtevom korisnika usluga.

Član 3

Metodologiju - opšti deo i poseban deo utvrđuje Registrator.

Metodologijom - opšti deo uređuje se način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka o bonitetu, sadržina izveštaja o bonitetu, postupak utvrđivanja ocena i sadržina skoringa, kao i sadržina kataloga usluga boniteta.

Metodologija - opšti deo objavljuje se na internet stranici Agencije.

Način iskazivanja i izračunavanja podataka o bonitetu u komparativnim vremenskim serijama, kao i postupak i kriterijumi za utvrđivanje skoringa, bliže se uređuju Metodologijom - poseban deo.

II PRIBAVLJANJE PODATAKA I VOĐENJE BAZE PODATAKA O BONITETU

1. Pribavljanje podataka

Član 4

Baza podataka o bonitetu vodi se na osnovu podataka iz registrovanih finansijskih izveštaja, kao i na osnovu podataka pribavljenih od drugih registara, evidencija i elektronskih baza podataka koje vodi Agencija i podataka pribavljenih neposredno od korisnika usluga.

Član 5

Baza podataka o bonitetu vodi se i na osnovu podataka koje dostavljaju sledeći nadležni državni organi i institucije:

1) Republički zavod za statistiku;

2) Ministarstvo finansija - Poreska uprava;

3) Narodna banka Srbije;

4) Komisija za hartije od vrednosti;

5) Agencija za privatizaciju;

6) berze;

7) Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti;

8) trgovinski sudovi.

Podaci iz stava 1. ovog člana pribavljaju se na osnovu ugovora ili sporazuma koje sa organima iz tog stava zaključi Agencija, a podaci koji su javni i dostupni preuzimaju se i sa internet strana tih organa, odnosno iz službenih glasila u kojima se oni objavljuju, u skladu sa zakonom.

2. Vođenje baze podataka o bonitetu

Član 6

Baza podataka o bonitetu je centralna, jedinstvena, standardizovana, javna, elektronska baza podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika koji imaju sedište na teritoriji Republike Srbije, obrađenih u skladu sa ovim pravilnikom i Metodologijom - opšti i poseban deo.

Baza podataka o bonitetu vodi se u skladu s načelima sveobuhvatnosti, standardizacije, ažurnosti, kontinuiteta, harmonizacije sa standardima Evropske unije, dostupnosti i zaštite podataka.

Član 7

Baza podataka o bonitetu sadrži kompleksne, međusobno povezane baze podataka, i to bazu izvornih podataka i bazu izvedenih podataka.

Bazu izvornih podataka, u smislu stava 1. ovog člana, čine objektivizovani računovodstveni podaci iz registrovanih finansijskih izveštaja, koji se čuvaju u izvornom obliku u skladu s propisima. Pored računovodstvenih podataka, bazu izvornih podataka čine i:

1) osnovni (statusni) podaci o pravnom licu ili preduzetniku;

2) mišljenja ovlašćenog revizora;

3) podaci o danima nelikvidnosti;

4) podaci o tržišnoj vrednosti akcija i o berzanskom kursu akcija iz evidencija berzi.

Bazu izvedenih podataka, u smislu stava 1. ovog člana, čine objektivizovani, standardizovani i međusobno uporedivi podaci i pokazatelji, utvrđeni u skladu sa Metodologijom, a koji se iskazuju kao:

1) podaci iz finansijskih izveštaja u komparativnim vremenskim serijama;

2) individualni i zbirni pokazatelji za ocenu boniteta;

3) podaci i pokazatelji agregirani (združeni) po pretežnoj klasifikaciji delatnosti, veličini i teritorijalnoj pripadnosti.

Član 8

Podaci o bonitetu iz člana 7. ovog pravilnika vode se po grupama pravnih lica, i to za:

1) privredna društva i zadruge;

2) banke;

3) društva za osiguranje;

4) brokersko-dilerska društva;

5) davaoce finansijskog lizinga;

6) društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima;

7) društva za upravljanje investicionim fondovima;

8) ustanove.

Podaci o bonitetu vode se i za preduzetnike.

III DAVANJE PODATAKA I MIŠLJENJA O BONITETU I PRUŽANJE DRUGIH USLUGA IZ REGISTRA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA

Član 9

Usluge boniteta mogu koristiti sva zainteresovana domaća i strana pravna i fizička lica pod uslovima iz ovog pravilnika i uz plaćanje naknade utvrđene aktom Vlade kojim se propisuje visina naknade za registraciju finansijskih izveštaja, davanje podataka iz Registra finansijskih izveštaja, kao i za druge usluge koje Agencija pruža u postupku vođenja Registra.

Usluge boniteta dostupne su korisnicima preko internet stranice Agencije i preko Agencije.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, specijalni aranžmani i podaci o bonitetu stariji od deset godina dostupni su samo preko Agencije.

Član 10

Agencija pruža na zahtev korisnika usluge boniteta, u elektronskoj ili pisanoj formi.

Usluge boniteta pružaju se i na dokumentu koji važi bez pečata i potpisa.

Agencija ne pruža usluge boniteta za pravna lica i preduzetnike nad kojima je pokrenut postupak stečaja ili likvidacije, osim na zahtev tih pravnih lica ili preduzetnika.

Član 11

Skoring dat korisnicima važi do okončanja obrade finansijskih izveštaja za narednu godinu, a najduže dvanaest meseci od dana izdavanja.

Skoring dat korisnicima prestaje da važi pre isteka roka iz stava 1. ovog člana u slučaju pokretanja postupka stečaja i likvidacije, odnosno statusne promene privrednog društva na koje se odnosi, u slučaju nastanka nepredviđenih okolnosti značajnih za utvrđivanje tog skoringa (npr. političke krize i ratovi, poplave, požari i druge elementarne nepogode i sl.), kao i u slučaju kada evidentirani dani nelikvidnosti ukazuju na potrebu izmene skoringa, u skladu sa uslovima predviđenim Metodologijom.

Član 12

Agencija vodi evidenciju izdatih skoringa i objavljuje je na internet stranici Agencije.

Evidencija iz stava 1. ovog člana sadrži: poslovno ime i matični broj privrednog društva za koje je skoring izdat, broj i datum izdavanja, kao i datum prestanka važenja tog skoringa.

Pored evidencije iz stava 1. ovog člana, Agencija može na zahtev korisnika - privrednog društva objaviti skoring tog društva na internet stranici Agencije (javni skoring).

Član 13

Usluge boniteta, u formi u kojoj ih daje Agencija, mogu objavljivati samo korisnici na koje se te usluge odnose.

Član 14

Agencija je odgovorna za to da podaci koje daje u smislu ovog pravilnika budu istovetni sa izvornim podacima, a odgovorna je i za doslednu primenu Metodologije - opšti i poseban deo u postupku utvrđivanja i davanja usluga boniteta.

Član 15

Podaci i dokumenti o uslugama boniteta koje su korisnicima date u skladu sa ovim pravilnikom, Agencija čuva u dokumentacionoj bazi Registra, i to podatke i izveštaje o bonitetu godinu dana, a skoring pet godina.

IV ZAVRŠNA ODREDBA

Član 16

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".