STATUTNACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLJAVANJE("Sl. glasnik RS", br. 2/2010) |
Nacionalna služba za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba), osnovana je Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 71/03 i 84/04 - dr. zakon) i nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", broj 36/09 - u daljem tekstu: Zakon).
U Nacionalnoj službi obrazuju se Pokrajinska služba, filijale i druge organizacione jedinice utvrđene opštim aktom Nacionalne službe.
Ovim statutom bliže se uređuje delatnost Nacionalne službe, organi, delokrug i način njihovog rada, uslovi za imenovanje direktora i zamenika direktora, direktora Pokrajinske službe i izbor direktora filijale, zastupanje i predstavljanje Nacionalne službe, organizacija Nacionalne službe, sredstva Nacionalne službe, kao i druga pitanja od značaja za rad Nacionalne službe, u skladu sa zakonom.
Nacionalna služba je pravno lice, sa statusom organizacije za obavezno socijalno osiguranje sa pravima i obavezama utvrđenim Zakonom, drugim propisima i ovim statutom.
Nacionalna služba je nosilac svih prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu u odnosu na sredstva sa kojima raspolaže i upisana je u registar nadležnog organa, u skladu sa zakonom.
Sedište Nacionalne službe je u Beogradu, ul. Kralja Milutina broj 8.
Rad Nacionalne službe je javan.
Javnost rada obezbeđuje se u skladu sa zakonom i odredbama ovog statuta.
Naziv Nacionalne službe je: Nacionalna služba za zapošljavanje.
Nacionalna služba u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku može upotrebljavati i naziv na engleskom jeziku: "National Employment Service".
Nacionalna služba ima svoj logo čiji oblik i sadržinu utvrđuje direktor Nacionalne službe.
Logo iz stava 1. ovog člana upotrebljava se samostalno ili uz naziv Nacionalne službe.
Nacionalna služba ima pečat i štambilj.
Sadržina, oblik i veličina pečata i štambilja uređuje se odlukom upravnog odbora Nacionalne službe, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje pečat državnih i drugih organa i uputstva kojim se uređuje kancelarijsko poslovanje organa državne uprave.
II DELATNOST NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLJAVANJE
Nacionalna služba obavlja poslove zapošljavanja, osiguranja za slučaj nezaposlenosti, ostvarivanje prava iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti i druga prava u skladu sa zakonom, odnosno poslove vođenja evidencija u oblasti zapošljavanja, kao i stručno-organizacione, upravne, ekonomsko-finansijske i druge opšte poslove u oblasti zapošljavanja i osiguranja za slučaj nezaposlenosti, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Nacionalne službe.
Delokrug rada Nacionalne službe je:
1) obaveštavanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje;
2) sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja:
- posredovanje u zemlji i inostranstvu u zapošljavanju lica koja traže zaposlenje;
- profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere;
- subvencija za zapošljavanje;
- podrška samozapošljavanju;
- dodatno obrazovanje i obuka;
- podsticaji za korisnike novčane naknade;
- javni radovi i
- druge mere usmerene ka zapošljavanju lica koja traže zaposlenje;
3) izdavanje radne dozvole strancu i licu bez državljanstva, u skladu sa zakonom;
4) ostvarivanje prava iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti;
5) osiguranje za slučaj nezaposlenosti;
6) vođenje evidencija u oblasti zapošljavanja u skladu sa Zakonom;
7) zapošljavanje u inostranstvu;
8) zaštita lica koja se zapošljavaju u inostranstvu;
9) donošenje rešenja o procenjenoj radnoj sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja osoba sa invaliditetom;
10) podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom;
11) profesionalna rehabilitacija osoba sa invaliditetom i
12) drugi poslovi propisani zakonom, drugim propisima, ovim statutom uključujući:
65232 Ostalo finansijsko posredovanje
72300 Obrada podataka
75300 Obavezno socijalno osiguranje
Pored poslova iz stava 1. ovog člana Pokrajinska služba:
1) daje saglasnost na opšta akta preduzeća za radno osposobljavanje i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i obezbeđuje sredstva za njihovo finansiranje, u skladu sa zakonom;
2) daje predlog za realizaciju Nacionalnog akcionog plana na teritoriji AP Vojvodine;
3) obrazuje informacioni podsistem, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Nacionalne službe, u skladu sa zakonom;
4) koordinira radom filijala Nacionalne službe na teritoriji AP Vojvodina po ovlašćenju direktora Nacionalne službe;
5) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i opštim aktima Nacionalne službe.
Usluge koje pruža Nacionalna služba poslodavcu, a za koje se plaća naknada propisuje Vlada.
Organi Nacionalne službe su: upravni odbor i direktor Nacionalne službe.
Na članove upravnog odbora i direktora Nacionalne službe, kao i na direktora Pokrajinske službe primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba javnog i privatnog interesa pri vršenju javnih funkcija.
Upravni odbor upravlja radom Nacionalne službe.
Upravni odbor Nacionalne službe ima devet članova koji se imenuju na period od četiri godine.
Članovi upravnog odbora mogu biti imenovani na javnu funkciju u Nacionalnoj službi najviše dva puta.
Članove upravnog odbora i među njima i predsednika imenuje i razrešava Vlada, i to:
1. četiri člana na predlog ministra nadležnog za poslove zapošljavanja, od kojih su najmanje dva iz sastava ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja;
2. četiri člana na predlog Socijalno-ekonomskog saveta za Republiku Srbiju, od kojih dva predstavnika poslodavaca i dva predstavnika sindikata.
Direktor Nacionalne službe je po funkciji član upravnog odbora.
Upravni odbor, pored poslova utvrđenih Zakonom, obavlja i sledeće poslove:
1) imenuje i razrešava zamenika direktora Nacionalne službe, na predlog direktora Nacionalne službe;
2) imenuje i razrešava direktora Pokrajinske službe na predlog nadležnog organa AP Vojvodina;
3) zaključuje ugovor o radu, odnosno ugovor o međusobnim pravima, obavezama i odgovornostima sa direktorom Nacionalne službe;
4) donosi odluke o korišćenju i raspolaganju pokretnom i nepokretnom imovinom Nacionalne službe;
5) donosi plan javnih nabavki;
6) daje mišljenje na Sporazum o učinku;
7) obrazuje komisije i imenuje njihove članove i druga stalna i povremena radna tela, po potrebi;
8) donosi poslovnik o radu upravnog odbora;
9) utvrđuje mesečnu naknadu članovima upravnog odbora, osim ukoliko je naknada utvrđena odlukom Vlade;
10) donosi odluke o otpisu potraživanja;
11) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima Nacionalne službe.
Upravni odbor podnosi Ministarstvu polugodišnji izveštaj o radu Nacionalne službe.
Upravni odbor podnosi Vladi godišnji izveštaj o radu i završni račun Nacionalne službe, u rokovima propisanim zakonom.
Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Upravni odbor radi na sednici kojoj prisustvuje više od polovine ukupnog broja članova.
Upravni odbor odlučuje većinom glasova ukupnog broja svojih članova.
Sednice upravnog odbora saziva i rukovodi njihovim radom predsednik upravnog odbora, a izuzetno u slučaju njegove sprečenosti najstariji član upravnog odbora.
Glasanje u upravnom odboru je javno, ako upravni odbor ne odluči da se o određenom pitanju glasa tajno.
Izuzetno, u hitnim slučajevima, na predlog predsednika upravnog odbora, upravni odbor može doneti odluku većinom glasova ukupnog broja članova i putem pismenih izjava svakog člana ili korišćenjem drugih tehničkih sredstava komunikacije.
Odluke iz stava 6. ovog člana upravni odbor verifikuje na prvoj narednoj sednici.
Članu upravnog odbora može prestati mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan gubitkom statusa predstavnika ministarstva nadležnog za poslove zapošljavanja, predstavnika Socijalno-ekonomskog saveta za Republiku Srbiju, ostavkom, razrešenjem, smrću ili nastupanjem smetnji za obavljanje funkcije u skladu sa zakonom.
U slučaju prestanka mandata člana upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član, čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.
Zamenik direktora Nacionalne službe, direktor Pokrajinske službe i predstavnik reprezentativnog sindikata imaju pravo i dužnost da prisustvuju sednicama upravnog odbora i učestvuju u njihovom radu, bez prava odlučivanja.
Radi pripremanja i utvrđivanja predloga po pojedinim pitanjima iz delokruga poslova upravnog odbora, odnosno Nacionalne službe, upravni odbor može da obrazuje komisije i druga stalna i povremena radna tela.
U sastavu radnih tela mogu biti, pored članova upravnog odbora, odnosno zaposlenih u Nacionalnoj službi i predstavnici drugih organa i organizacija.
Predsednik upravnog odbora:
1) predstavlja upravni odbor;
2) saziva sednice upravnog odbora, predlaže dnevni red i predsedava sednicama;
3) pokreće raspravu o pitanjima iz delokruga upravnog odbora;
4) stara se o primeni statuta i Poslovnika o radu upravnog odbora;
5) potpisuje akta koja donosi upravni odbor;
6) potpisuje ugovor o radu, odnosno ugovor o međusobnim pravima, obavezama i odgovornostima sa direktorom Nacionalne službe i
7) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Nacionalnu službu predstavlja i zastupa direktor Nacionalne službe.
Direktora Nacionalne službe imenuje i razrešava Vlada, na period od četiri godine.
Direktor Nacionalne službe može biti imenovan na javnu funkciju u Nacionalnoj službi najviše dva puta.
Direktor Nacionalne službe, pored poslova utvrđenih Zakonom, obavlja i sledeće poslove:
1) predlaže opšta akta koja donosi upravni odbor;
2) donosi opšta akta u skladu sa zakonom i ovim statutom;
3) zaključuje ugovore u ime i za račun Nacionalne službe;
4) izvršava odluke upravnog odbora;
5) zaključuje Sporazum o učinku sa nadležnim ministarstvom;
6) pokreće inicijativu, pred nadležnim organom AP Vojvodine za razrešenje direktora Pokrajinske službe;
7) donosi pojedinačna akta u skladu sa zakonom i ovim statutom;
8) donosi rešenja u drugom stepenu u postupku ostvarivanja prava nezaposlenih na novčanu naknadu;
9) donosi rešenja u drugom stepenu u postupku izdavanja dozvole za rad strancu i licu bez državljanstva;
10) stara se o izvršenju finansijskog plana i plana javnih nabavki Nacionalne službe;
11) odlučuje o odobravanju sredstava po merama aktivne politike zapošljavanja;
12) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Nacionalnoj službi;
13) predstavlja i zastupa Nacionalnu službu pred svim državnim organima i u svim pravnim poslovima;
14) obezbeđuje ostvarivanje javnosti rada Nacionalne službe;
15) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom, opštim aktima i odlukama upravnog odbora.
Direktor je odgovoran za poslovanje i zakonitost rada Nacionalne službe.
Direktor Nacionalne službe može biti razrešen dužnosti aktom Vlade Republike Srbije.
Po prestanku mandata direktor Nacionalne službe ima prava koja mu pripadaju u skladu sa zakonom.
Direktor Nacionalne službe u skladu sa zakonom i ovim statutom može određene poslove iz svoje nadležnosti preneti na rukovodeće i druge stručne zaposlene u Nacionalnoj službi.
Direktor Nacionalne službe ima zamenika koji ga zamenjuje za vreme njegove odsutnosti ili sprečenosti i obavlja poverene poslove.
Zamenik direktora odgovoran je za poslovanje i zakonitost rada upravnom odboru i direktoru Nacionalne službe.
Mandat zamenika direktora traje četiri godine.
Zamenik direktora Nacionalne službe može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan ako funkciju zamenika direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Nacionalne službe, ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom ili ako sam podnese zahtev za razrešenje.
Za zamenika direktora Nacionalne službe može biti imenovano lice koje ispunjava uslove propisane aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Direktora Pokrajinske službe AP Vojvodina imenuje i razrešava upravni odbor na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine.
Direktora Pokrajinske službe AP Kosovo i Metohija imenuje i razrešava upravni odbor na predlog direktora Nacionalne službe.
Direktor Pokrajinske službe obavlja poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktom Nacionalne službe.
Direktor Pokrajinske službe odgovoran je za poslovanje i zakonitost rada upravnom odboru i direktoru Nacionalne službe.
Za direktora Pokrajinske službe može biti imenovano lice koje ispunjava uslove propisane aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Direktor Pokrajinske službe može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan ako funkciju direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Nacionalne službe, ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom, ako sam podnese zahtev za razrešenje, kao i na obrazložen predlog nadležnog organa AP Vojvodina.
Direktora Pokrajinske službe razrešava dužnosti upravni odbor na predlog nadležnog organa AP Vojvodina.
Direktor Pokrajinske službe, po sprovedenom javnom konkursu, predlaže direktoru Nacionalne službe kandidata za izbor direktora filijala obrazovane na teritoriji AP Vojvodine.
Direktor Nacionalne službe po sprovedenom javnom konkursu bira direktora filijale, osim direktora filijale sa teritorije autonomne pokrajine, koje bira na predlog direktora Pokrajinske službe.
Za direktora filijale može biti izabrano lice koje ispunjava uslove propisane aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Direktor filijale odgovoran je direktoru Nacionalne službe za zakonitost rada filijale, za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja i namensko korišćenje sredstava.
IV ORGANIZACIJA NACIONALNE SLUŽBE
Nacionalna služba je organizovana jedinstveno za teritoriju Republike Srbije.
Radi obavljanja poslova zapošljavanja, osiguranja za slučaj nezaposlenosti, ostvarivanja prava iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti, vođenja evidencija u oblasti zapošljavanja, kao i stručno-organizacionih, upravnih, ekonomsko-finansijskih i drugih opštih poslova u oblasti zapošljavanja i osiguranja za slučaj nezaposlenosti, utvrđenih zakonom i drugim aktima Nacionalne službe, u Nacionalnoj službi se po funkcionalnom i teritorijalnom principu, obrazuju unutrašnje organizacione jedinice koje mogu biti osnovne i uže unutrašnje jedinice i čije se sedište i poslovi određuju aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Broj i struktura zaposlenih u Nacionalnoj službi i po organizacionim jedinicama utvrđuje se aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Sredstva Nacionalne službe koriste se za namene predviđene Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja, programom rada i finansijskim planom Nacionalne službe, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Uslovi i korišćenje sredstava Nacionalne službe utvrđuju se opštim aktom Nacionalne službe, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Nacionalna služba posluje sredstvima utvrđenim članom 19. Zakona na način kojim se obezbeđuje uredno ostvarivanje prava korisnika koja se u skladu sa zakonom, ostvaruju preko Nacionalne službe, razvoj i unapređenje organizacije i rada Nacionalne službe i unapređuje efikasnost upotrebe kapitala kojim raspolaže.
Finansijski plan Nacionalne službe donosi se za kalendarsku godinu, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Finansijskim planom Nacionalne službe utvrđuju se prihodi i rashodi.
Nacionalna služba posluje preko podračuna u okviru konsolidovanog računa trezora Republike Srbije, podračuna za posebne namene i podračuna osnovnih organizacionih jedinica Nacionalne službe.
Sredstva za obezbeđenje ostvarivanja nadležnosti Pokrajinske službe, koriste se preko podračuna Pokrajinske službe.
VI OSTVARIVANJE I ZAŠTITA PRAVA
O pravima nezaposlenog iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti koja se ostvaruju u Nacionalnoj službi, izdavanju radne dozvole strancu i licu bez državljanstva (u daljem tekstu: stranac) i donošenju rešenja o procenjenoj radnoj sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, odlučuje se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.
O pravima nezaposlenog iz osiguranja za slučaj nezaposlenosti u prvom stepenu rešava filijala nadležna prema mestu prebivališta nezaposlenog ili mestu prestanka radnog odnosa, odnosno rada, ako nezaposleni u tom mestu ima boravište.
Rešenje o pravima iz stava 1. ovog člana donosi direktor filijale, koji može za donošenje rešenja da ovlasti drugo lice u filijali.
O sukobu nadležnosti između filijala Nacionalne službe osnovanih po teritorijalnom principu, u postupku za ostvarivanje prava rešava direktor Nacionalne službe.
O izdavanju radne dozvole strancu koji ima odobrenje za stalno nastanjenje, u prvom stepenu rešava filijala nadležna prema mestu stalnog nastanjenja stranca.
O izdavanju radne dozvole poslodavcu koji zasniva radni odnos sa strancem kome je odobren privremeni boravak, u prvom stepenu rešava filijala nadležna prema sedištu poslodavca.
Rešenje iz st. 1. i 2. ovog člana donosi direktor filijale, koji može za donošenje rešenja da ovlasti drugo lice u filijali.
Po žalbi na rešenja iz čl. 36. i 38. ovog statuta, u drugom stepenu rešava direktor Nacionalne službe, koji može za donošenje rešenja da ovlasti drugo lice u Nacionalnoj službi.
Zahtev za procenu radne sposobnosti podnosi se nadležnoj filijali, prema mestu prebivališta podnosioca zahteva.
Rešenje o procenjenoj radnoj sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja, donosi direktor filijale koji može za donošenje rešenja da ovlasti drugo lice u filijali.
Po žalbi na rešenje iz stava 2. ovog člana rešava ministar nadležan za poslove zapošljavanja.
Javnost rada Nacionalne službe ostvaruje se pravom zainteresovanih lica na sve vrste informacija iz oblasti zapošljavanja i osiguranja za slučaj nezaposlenosti i javnošću rada organa i filijala Nacionalne službe.
Nacionalna služba ostvaruje javnost rada putem sredstava javnog informisanja, održavanjem konferencija za novinare, davanjem izjava ovlašćenih lica, objavljivanjem na vebsajtu, kao i drugim vidovima informisanja.
Javnost rada Nacionalne službe ostvaruje se javnošću rada upravnog odbora, podnošenjem izveštaja o poslovanju i završnog računa Nacionalne službe, u skladu sa zakonom.
Upravni odbor odlučuje o objavljivanju opštih akata Nacionalne službe u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Nacionalna služba ima svoje periodično izdanje publikacije i oglasa pod nazivom "Poslovi" i registrovan vebsajt www.nsz.gov.rs.
Za efikasnije informisanje zaposlenih u Nacionalnoj službi, unapređenje interne komunikacije između organizacionih jedinica i obezbeđivanje raspoloživosti informacija, opštih i pojedinačnih akata i druge relevantne dokumentacije koristi se Intranet sajt.
Izmene i dopune ovog statuta vrše se po postupku za njegovo donošenje.
Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Nacionalne službe za zapošljavanje ("Službeni glasnik RS", br. 8/04, 35/04 - ispravka, 70/04, 20/08, 8/09 i 9/09 - ispravka).
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".