POSLOVNIK

O RADU SAVETA ZA RAZVOJ GRADA

("Sl. list grada Užica", br. 18/2009)

1. Misija i ciljevi

Savet za razvoj grada Užica osniva se kao samostalno radno telo Skupštine grada Užica za potrebe koordinacije mreže organizacija: javnog, privatnog i sektora građanskog društva, zaduženo za strateško planiranje i kontinuirano unapređenje razvoja oblasti ekonomije, socijalne politike i zaštite životne sredine, a poštujući principe nacionalnih strategija i procese Evropskih integracija.

U okviru svojih nadležnosti propisanih Statutom, Savet za razvoj grada ostvaruje svoju misiju sledećim aktivnostima:

1. inicira i utvrđuje prioritete u oblasti razvoja Grada;

2. učestvuje u izradi strateških i pojedinačnih planova razvoja u oblastima od značaja za razvoj Grada;

3. podstiče razvoj i prati partnerstva između Grada i nadležnih organa i organizacija, mesnih zajednica i udruženja građana, u cilju stvaranja i sprovođenja razvojnih projekata;

4. inicira i učestvuje u utvrđivanju lokalne politike i mera u svim oblastima, održivog razvoja, kao i u drugim oblastima od značaja za razvoj Grada;

5. predlaže modele finansiranja aktivnosti u svim oblastima održivog razvoja, kao i u drugim oblastima od značaja za razvoj Grada;

6. inicira pripremu projekata i/ili uzima aktivno učešće u programima ili projektima u cilju unapređenja usluga i obezbeđenja prava građana, koja su u nadležnosti Grada;

7. prati i daje mišljenje o realizaciji strateških i pojedinačnih planova razvoja Grada;

8. daje mišljenje o predlozima razvojnih projekata u gradu koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta grada, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje o tome, nadležnom organu Grada;

9. na osnovu odluke nadležnog organa Grada učestvuje u partnerskim programima i projektima koje sprovodi Grad sa republičkim i pokrajinskim organima i ustanovama, jedinicama lokalne samouprave i domaćim i međunarodnim organizacijama i partnerima.

10. obezbeđuje uslove za izradu i promociju strateških dokumenata grada Užica njihovo usaglašavanje, dalju doradu kao i periodičnu reviziju;

11. povezuje sve usvojene strateške i akcione planove, kao i one koji su u pripremi, a koji su izrađeni u oblastima od značaja za razvoj grada. Na taj način će doprineti da reforme na lokalnom nivou budu usklađene sa ciljevima i principima nacionalnih strateških dokumenata u oblastima od značaja za održivi razvoj grada Užica;

12. obezbeđuje uslove za ugrađivanje elemenata održivosti u sve aspekte lokalnih strateških dokumenata grada Užica. U tom smislu Savet za razvoj grada će preduzimati aktivnosti i predlagati mere kojima će se omogućiti da troškovi realizacije strateških prioriteta i akcionih planova budu u potpunosti obezbeđeni u kontinuitetu za svaki naredni period.

13. promoviše sprovođenje strategija i akcionih planova i obezbeđuje visok nivo transparentnosti u radu kako bi se omogućio efikasan nadzor nad njihovim sprovođenjem;

14. preduzima aktivnosti od značaja za uspostavljanje partnerstava na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou, kako bi se obezbedila sredstva za realizaciju strateških ciljeva i prioriteta;

15. stvara uslove za punu građansku participaciju kako prilikom definisanja strateških ciljeva, prioriteta i aktivnosti tako i tokom njihovog sprovođenja;

2. Principi rada

Organizacije/članice Saveta za razvoj grada (SRG) saglasne su da će njihovi predstavnici/e u radu poštovati sledeće principe:

- javnosti rada

- profesionalnosti i lične odgovornosti

- zakonitosti

- demokratičnosti u donošenju odluka

- efikasnosti i efektivnosti u sprovođenju odluka.

3. Osnivanje

Savet za razvoj grada se formira kao samostalno radno telo Grada Užica u skladu sa članom 110. Statuta grada Užica.

4. Članstvo

Savet za razvoj grada ima predsednika/cu i 14 (četrnaest) članova/ica.

Predsednik/ca i članovi/ice Saveta za razvoj grada biraju se na period od četiri godine, a po isteku mandata mogu biti ponovo izabrani.

Savet za razvoj grada bira Skupština grada iz redova građana/ki i stručnjaka/inja u oblastima od značaja za lokalnu samoupravu, na predlog gradonačelnika, Gradskog veća, odborničkih grupa, mesnih zajednica, udruženja građana, strukovnih i profesionalnih udruženja ili javnih službi Grada, vodeći računa o ravnopravnosti polova.

Za člana/icu Saveta za razvoj grada može biti izabran kandidat/kinja koji ispunjavaju najmanje jedan od sledećih uslova:

1. dokazanu stručnost i dugogodišnje angažovanje na unapređenju Grada u pitanjima od značaja za razvoj Grada;

2. aktivno učešće u većem broju realizovanih aktivnosti - projekata od važnosti za Grad;

3. višegodišnje iskustvo i dokazana stručnost u profesionalnom radu u ustanovama i organizacijama i udruženjima građana u oblastima od značaja za Grad, kao što su: lokalni ekonomski razvoj, turizam, poljoprivreda, komunalna infrastruktura i urbanistički razvoj, kultura, prosveta, zdravstvena i socijalna zaštita i dr.

Redovne članove/ice SRG-a Užica predstavljaće ravnopravni, formalno delegirani predstavnici/e organizacija javnog, privatnog i sektora građanskog društva (pogledati listu organizacija članica u Aneksu A).

Počasnog člana/icu SRG-a može delegirati najmanje 1/2 od ukupnog broja članova/ica SRG-a.

5. Prava i obaveze članova

Redovni članovi/ce su ovlašćeni da:

- donose odluke u ime svoje organizacije;

- identifikuju i artikulišu strateška pitanja sa kojima se njihova organizacija suočava na lokalnom, regionalnom i nacionalnom nivou;

- prepoznaju i razumeju interese i potrebe lokalne zajednice, kao i da javno zastupaju interese i potrebe različitih grupa;

- utiču na promene, realizuju ih i ostvaruju saradnju u okviru i van svoje organizacije, s ciljem da unaprede oblasti ekonomije, socijalne politike i zaštite životne sredine;

- izveštavaju svoju organizaciju o aktivnostima i rezultatima rada SRG-a.

Počasni članovi/ce imaju pravo da podnose predloge, ali ne i pravo odlučivanja.

6. Unutrašnja organizacija SRG

6.1. Predstavnički organi SRG-a

Predsednik/ca SRG-a je ovlašćen/a i obavezana/na da strateški usmerava i vodi ceo proces rada SRG-a, predsedava sastancima SRG-a i zastupa SRG u javnosti.

Predsednik/ca preuzima sledeća ovlašćenja i obaveze:

- usmeravanje i vođenje aktivnosti SRG-a, povezivanje i podsticanje svih partnera u cilju realizacije postavljenih ciljeva;

- obezbeđivanje uslova da se sastanci SRG-a efikasno vode, odobravanje dnevnog reda sastanaka, podsticanje redovnog prisustva i učešća u radu članstva;

- predstavljanje i zastupanje SRG-a na različitim sastancima - Gradskog veća, radnih tela Skupštine Grada, kao i na sastancima na nacionalnom i međunarodnom nivou kao i povratno izveštavanje SRG-a o učešću na tim sastancima;

Potpredsednik/ca SRG-a je ovlašćen i odgovoran da pruža kontinuiranu podršku predsedniku/ci pomaže u radu, a u slučaju odsustva predsednika/ce, da predsedava sastancima SRG-a;

Potpredsednik/ca će biti izabrani na prvom, konstitutivnom sastanku SRG-a većinom glasova prisutnih članova/ca.

Mandat potpredsednika/ce kao i mandat Saveta traje 4 godine, a može da bude uzastopno biran najviše na period od dva uzastopna mandata.

Ukoliko predsednik/ca podnosi ostavku na svoj položaj, neophodno je da obavesti Skupštinu Grada Užica, i to najmanje dva meseca unapred.

Obrazloženi predlog Skupštini za opoziv predsednika/ce može podneti najmanje 2/3 članova SRG-a.

Potpredsednik/ca može biti razrešen/a dužnosti na zahtev 2/3 članova SRG-a.

6.2. Stručni i administrativni poslovi

Stručne i administrativne poslove od značaja za efikasan i efektivan rad SRG-a vrše gradske uprave, svaka u okviru svoje nadležnosti:

Gradska uprava za urbanizam, izgradnju i inspekcijske poslove zadužena je za stručne poslove od značaja za urbanizam, prostorno planiranje i zaštitu životne sredine.

Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti zadužena je za stručnu pomoć u izradi normativnih akata u svim oblastima, a posebno u oblastima od značaja za razvoj socijalne politike.

Gradska uprava za poslove finansija, računovodstva i privrede odgovorna je za planiranje i obezbeđivanje sredstava kojima će se garantovati održivost programa razvoja.

Posebno, Odeljenje za lokalni ekonomski razvoj preduzima sledeće obaveze:

- organizuje i priprema redovne i vanredne sastanke SRG-a i pruža tehničke sekretarske usluge za uspešan rad SRG-a;

- obezbeđuje da se informacije i dobra praksa, koje su u toku, prikupljaju i kontinuirano ažuriraju, da se sprovodi evaluacija i godišnje revizije akcija strateških planova, da bi se ostvarili ciljevi za svaki prioritet iz tih strategija;

- uspostavlja veze i redovno komunicira sa drugim odeljenjima i jedinicama lokalne uprave;

- argumentuje potrebe i traži podršku SRG-a za dodatne tehničke, materijalne, ljudske i finansijske resurse za izradu strateških planova;

- razmenjuje informacije i podatke, preduzima i promoviše zajedničke akcije za sva pitanja od značaja za razvoj grada;

- obezbeđuje usklađenost svih strateških dokumenata i akcionih planova Grada, kako usvojenih, tako i onih koji se nalaze u fazi izrade;

- pruža podršku ostvarivanju regionalnih i nacionalnih strategija i planova;

- vrši i druge poslove u skladu sa odlukama koje usvoji SRG.

6.3. Radne grupe

Za potrebe rešavanja pitanja u pojedinim oblastima, SRG formira radne grupe u: oblasti ekonomije i razvoja privrede, oblasti socijalne politike i oblasti zaštite životne sredine.

Radne grupe čine članovi SRG-a i pridruženi članovi, imenovani od strane SRG-a.

Radne grupe su obavezne da definišu svoj plan rada i podnesu ga SRG na usvajanje na redovnim i vanrednim sastancima SRG-a.

7. Način rada

SRG svoje ciljeve ostvaruje kroz rad na redovnim sastancima koji će se održavati najmanje 4 puta godišnje u formi redovnih sastanaka.

Za rad SRG-a neophodan je kvorum koji čini apsolutna većina.

Redovni sastanci će biti posvećeni razmeni mišljenja i donošenju zaključaka i planova za rad u svim oblastima od značaja za ostvarivanje misije i ciljeva SRG-a, definisanih u čl. 1. ovog Poslovnika, a u skladu sa principima definisanim u čl. 2.

Vanredni sastanak SRG-a može se organizovati na obrazložen predlog najmanje 1/3 članova/ca SRG-a Odeljenju za LER, koje će u saradnji sa predsednikom i potpredsednikom preduzeti aktivnosti za njegovu organizaciju, najkasnije u roku od 30 dana, od dana podnošenja zahteva.

Svaki član/ica SRG-a ima pravo da:

- pošalje Odeljenju za LER, najkasnije 15 dana pre datuma sastanka, predlog teme za koju bi želeo/la da se uključi u dnevni red;

- traži i dobije kopiju dnevnog reda i pratećih dokumenata sedam (7) dana pre datuma sastanka, osim u slučaju kada postoji posebna hitna potreba kada može da se uvaži kraći rok, a koji ne može biti kraći od tri (3) dana;

8. Donošenje odluka

Odluke se donose konsenzusom na redovnim i vanrednim sastancima SRG-a, na kojima je prisutna većina članova SRG.

U slučaju da po određenim pitanjima ne dođe do konsenzusa, odluke se donose apsolutnom većinom glasova svih članova na redovnim i vanrednim sastancima SRG od ukupnog broja članova;

9. Javnost rada

Zapisnike sa redovnih i vanrednih sastanaka će voditi ovlašćeni zapisničar Odeljenja za LER, a koji će sadržati naročito sledeće: podatke o prisutnima na sastanku, podatke o opravdanosti razloga zbog kojih članovi/ce nisu prisutni, dnevni red, ključna pitanja otvorena tokom sastanka, usvojene zaključe, odluke i dr.

Odeljenje za LER je odgovorno za potpunost i blagovremenu dostavu zapisnika sa sastanaka najkasnije 15 dana od dana održavanja sastanka.

Komunikacija između članova SRG-a biće organizovana putem elektronske pošta (e-mail) i/ili zvanične korespondencije.

Odeljenje za LER je obavezno da razvije novu ili ažurira postojeću internet prezentaciju grada Užica na kojoj će se blagovremeno predstavljati aktivnosti SRG-a.

Služba protokola biće zadužena za redovno dostavljanje informacija lokalnim i nacionalnim medijima (putem konferencija za štampu, saopštenja i dr.), kao i za izradu vizuelnog identiteta SRG-a.

10. Finansiranje

Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se iz budžeta Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

11. Sukob interesa

Članovi/ce SRG u svom radu moraju poštovati odredbe Zakona o sprečavanju sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.

Predstavnik organizacije kod koga postoji sukob interesa, dužan je da isti prijavi i uzdrži se od procesa odlučivanja po tom pitanju.

U slučaju da postoji sumnja o prirodi sukoba interesa, odluku o postojanju sukoba interesa donosi SRG u okviru posebne tačke dnevnog reda.

12. Promena Poslovnika

Predlog za promenu Poslovnika može podneti najmanje 2/3 članova SRG-a.

Predlog za promenu Poslovnika Odeljenje za lokalni ekonomski razvoj dostavlja članovima SRG-a, najkasnije 30 dana pre sastanka, na kome će se raspravljati o promeni.

O predlogu se raspravlja na redovnim ili vanrednim sastancima SRG-a, a odluka o usvajanju predloga je punovažna ukoliko za nju glasa apsolutna većina svih članova SRG-a.

13. Stupanje na snagu

Poslovnik stupa na snagu danom usvajanja na prvoj konstitutivnoj sednici SRG-a.