ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA DIREKCIJA ZA IZGRADNJU, URBANIZAM I GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE SMEDEREVO("Sl. list grada Smedereva", br. 18/2009 - prečišćen tekst) |
Grad Smederevo osniva javno preduzeće za upravljanje građevinskim zemljištem i putevima, urbanizam i izgradnju na teritoriji grada Smedereva, koje za potrebe Grada vrši: obezbeđivanje uslova za uređivanje, korišćenje, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta, pripremu programa uređenja građevinskog zemljišta, poslove delimičnog pripremanja i opremanja građevinskog zemljišta, poslove realizacije sticanja prava na korišćenje građevinskog zemljišta po osnovu zakupa, naplatu naknada za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta i zakupnina od zakupa građevinskog zemljišta, upravljanje lokalnim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima, pripremu i izradu prostornih i urbanističkih planova, davanje urbanističkih mišljenja, saglasnosti, rešenja i druge poslove iz oblasti urbanizma, izgradnju i održavanje javne rasvete, izgradnju i održavanje posebnih objekata na javnim površinama, pripremu izrade studija, elaborata, analiza i projekata, davanje stručnog nadzora nad izgradnjom, dogradnjom, rekonstrukcijom ili adaptacijom javnih objekata kada se radovi finansiraju sredstvima lokalne samouprave na teritoriji Grada i druge poslove iz nadležnosti lokalne samouprave od značaja za razvoj Grada.
Osnivač Preduzeća iz prethodnog člana ove Odluke je grad Smederevo (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod punim poslovnim imenom: Direkcija za izgradnju, urbanizam i građevinsko zemljište Smederevo JP (u daljem tekstu: Direkcija).
Za promenu poslovnog imena potrebna je saglasnost Osnivača.
Sedište Direkcije je u Smederevu, Trg Republike 5.
Promena sedišta Javnog preduzeća vrši se uz saglasnost Osnivača u skladu sa zakonom.
Direkcija u svom poslovanju koristi pečat okruglog oblika prečnika 3,2 st koji po ivici unutrašnjeg kruga ima ispisan tekst: Direkcija za izgradnju, urbanizam i građevinsko zemljište Smederevo JP i u sredini sedište Preduzeća.
Direkcija, za račun Grada, u skladu sa godišnjim Programom poslovanja, obavlja sledeće poslove:
1. Iz oblasti staranja o javnom građevinskom zemljištu:
- priprema dugoročne, srednjoročne i godišnje programe uređivanja javnog građevinskog zemljišta;
- stara se, u domenu svojih nadležnosti, o korišćenju javnog građevinskog zemljišta u skladu sa namenama predviđenim planovima, u skladu sa zakonom;
- pribavlja u svojinu zemljište planirano za javno građevinsko zemljište;
- sarađuje sa nadležnim organima Gradske uprave u pripremi opštih akata iz nadležnosti lokalne samouprave koji se odnose na upravljanje građevinskim zemljištem;
- ustrojava i vodi informacionu osnovu o javnom građevinskom zemljištu i stara se o evidentiranju javnog građevinskog zemljišta u javne evidencije svojine o nepokretnostima.
2. Iz oblasti pripremanja javnog građevinskog zemljišta:
- planira i organizuje izvođenje istražnih radova;
- priprema, samostalno izrađuje i organizuje izradu geodetskih i drugih podloga u domenu svojih nadležnosti;
- planira i organizuje izradu projektne i druge tehničke dokumentacije za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje opštinskih puteva i ulica, javnih površina i javne rasvete;
- planira i organizuje izradu projektne i druge tehničke dokumentacije za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje objekata kada se isti finansiraju sredstvima lokalne samouprave;
- vrši raseljavanje i rušenje objekata koji su za to planom predviđeni;
- planira i organizuje izradu projektne dokumentacije i organizuje i nadzire izvođenje radova na sanaciji terena.
3. Iz oblasti opremanja javnog građevinskog zemljišta:
- planira, organizuje i vrši nadzor nad izvođenjem radova na izgradnji, rekonstrukciji i održavanju opštinskih puteva i ulica, izgradnji, rekonstrukciji, uređenju, održavanju i zaštiti javnih površina i izgradnji, rekonstrukciji i održavanju javne rasvete;
- planira, organizuje i vrši nadzor pri izgradnji, rekonstrukciji i održavanju objekata kada se isti finansiraju sredstvima lokalne samouprave.
4. Iz oblasti stvaranja uslova za finansiranje uređivanja javnog građevinskog zemljišta:
- utvrđuje i naplaćuje zakupnine za građevinsko zemljište, naknade za uređivanje građevinskog zemljišta i naknade za korišćenje građevinskog zemljišta.
5. Iz oblasti korišćenja ostalog građevinskog zemljišta:
- stara se o racionalnom korišćenju ostalog građevinskog zemljišta;
- priprema programe uređenja ostalog građevinskog zemljišta;
- pribavlja, uređuje, daje u zakup ili otuđuje ostalo građevinsko zemljište, u skladu sa zakonom;
- ustrojava i vodi informacionu osnovu o ostalom građevinskom zemljištu u državnoj svojini i stara se o evidentiranju tog građevinskog zemljišta u javne evidencije svojine o nepokretnostima.
6. Iz oblasti prostornog planiranja:
- priprema i izrađuje programe za izradu prostornih planova i drugih planskih dokumenata iz nadležnosti lokalne samouprave;
- priprema i izrađuje prostorne planove i druga planska dokumenta iz nadležnosti lokalne samouprave.
7. Iz oblasti urbanističkog planiranja:
- priprema i izrađuje programe za izradu urbanističkih planova iz nadležnosti lokalne samouprave;
- priprema i izrađuje urbanističke planove iz nadležnosti lokalne samouprave;
- izrađuje urbanističke projekte;
- daje urbanističke saglasnosti, mišljenja, idejna rešenja i slično, u skladu sa gradskim odlukama.
8. Iz oblasti upravljanja putevima, putnim objektima, autobuskim stajalištima, objektima, postrojenjima i uređajima za odvodnjavanje radi zaštite puta i saobraćajnom signalizacijom:
- upravlja opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima kao upravljač javnog puta u smislu Zakona o javnim putevima;
- poverava ili samostalno izvršava poslove i vrši stručni nadzor na projektovanju, izgrađivanju, rekonstrukciji i održavanju putnih objekata na opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima;
- poverava ili samostalno izvršava poslove i vrši stručni nadzor na projektovanju, izgrađivanju, rekonstrukciji i održavanju autobuskih stajališta;
- poverava ili samostalno izvršava poslove i vrši stručni nadzor na projektovanju, izgrađivanju, rekonstrukciji i održavanju objekata, postrojenja i uređaja za odvodnjavanje radi zaštite puta na opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima;
- poverava ili samostalno izvršava poslove i vrši stručni nadzor na projektovanju, izgrađivanju, rekonstrukciji i održavanju saobraćajne signalizacije na opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima;
- sarađuje sa nadležnim organima Gradske uprave u pripremi opštih akata iz nadležnosti lokalne samouprave koji se odnose na upravljanje putevima, putnim objektima, autobuskim stajalištima, objektima, postrojenjima i uređajima za odvodnjavanje radi zaštite puta i saobraćajnom signalizacijom na opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima.
U cilju i za potrebe obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana Direkcija može da vrši ili organizuje obavljanje svih potrebnih pripremnih, stručnih, operativnih, organizacionih i sličnih poslova.
Direkcija za treća lica i po tržišnim uslovima:
- priprema i izrađuje programe za izradu prostornih planova i drugih planskih dokumenata;
- priprema i izrađuje prostorne planove i druga planska dokumenta;
- priprema i izrađuje programe za izradu urbanističkih planova;
- priprema i izrađuje urbanističke planove;
- izrađuje urbanističke projekte;
- daje urbanistička mišljenja;
- izrađuje idejna rešenja, idejne i glavne projekte;
- pruža usluge sprovođenja javnih nabavki;
- pruža usluge stručnog nadzora pri izgradnji, rekonstrukciji ili održavanju objekata;
- pruža usluge stručno-tehničke i operativno-tehničke prirode;
- daje u zakup poslovni i stambeni prostor kojim raspolaže;
- daje u zakup delove antenskog stuba prema njegovoj nameni;
- obavlja tehnički prijem objekata, tehničku kontrolu i reviziju investiciono-tehničke dokumentacije i obavlja veštačenje i ekspertize;
- izgrađuje i postavlja objekte za pružanje usluge reklamnog oglašavanja i pružanje usluge reklamnog oglašavanja na objektima namenjenim za takve potrebe (bilbordovi, bandarole i sl.).
Poslove iz stava 1. ovog člana Direkcija obavlja za teritoriju grada Smedereva utvrđenu Statutom grada Smedereva.
Pored poslova iz ovog člana Direkcija može obavljati i druge poslove koji su u njenoj delatnosti u skladu sa odlukama Osnivača.
Preduzeće obavlja sledeće delatnosti:
1. 01412 - uređenje i održavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina
2. 45110 - rušenje i razbijanje objekata; zemljani radovi
3. 45120 - ispitivanje terena bušenjem i sondiranjem
4. 45210 - grubi građevinski radovi i specifični radovi niskogradnje
5. 45220 - montaža krovnih konstrukcija i pokrivanje krovova
6. 45230 - izgradnja saobraćajnica i sportskih terena
7. 45240 - izgradnja hidrograđevinskih objekata
8. 45250 - ostali građevinski radovi, uključujući i specijalizovane radove
9. 45310 - postavljanje električnih instalacija i opreme
10. 45320 - izolacioni radovi
11. 45330 - postavljanje cevnih instalacija
12. 45340 - ostali instalacioni radovi
13. 45410 - malterisanje
14. 45420 - ugradnja stolarije
15. 45430 - postavljanje podnih i zidnih obloga
16. 45440 - bojenje i zastakljivanje
17. 45450 - ostali završni radovi
18. 51520 - trgovina na veliko metalima i metalnim rudama
19. 51540 - trgovina na veliko metalnom robom, cevima, uređajima i opremom za centralno grejanje
20. 70110 - razvoj projekata o nekretninama
21. 70120 - kupovina i prodaja nekretnina za sopstveni račun
22. 70200 - iznajmljivanje nekretnina
23. 70310 - agencija za nekretnine
24. 72200 - pružanje saveta i izrada kompjuterskih programa
25. 74140 - konsalting i menadžment poslovi
26. 74150 - holding poslovi
27. 74200 - arhitektonske i inženjerske aktivnosti i tehnički saveti
28. 74201 - prostorno planiranje
29. 74202 - projektovanje građevinskih i drugih objekata
30. 74203 - inženjering
31. 74204 - ostale arhitektonske i inženjerske aktivnosti i tehnički saveti.
Promena delatnosti i sedišta Preduzeća može se vršiti po pribavljenoj prethodnoj saglasnosti Osnivača.
Osnivač obezbeđuje sredstva potrebna za osnivanje i početak rada Preduzeća u periodu od upisa ove Odluke u sudski registar do 31. decembra 1989. godine koja se sastoje u sledećem:
1. novčana sredstva u ukupnom iznosu od 200.000.000 - dinara (i slovima: dvestamilionadinara).
2. u korišćenju poslovnih prostorija.
Usklađivanje sredstava iz tačke 1. prethodnog stava vrši Gradsko veće u skladu sa kretanjima u privredi opštine i stopom inflacije.
Za uređenje građevinskog zemljišta, obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti u skladu sa zakonom, izgradnju i održavanje lokalnih puteva, ulica i drugih objekata od gradskog značaja i obezbeđivanje korišćenja poslovnog prostora obezbeđuju se sredstva u budžetu Grada iz sledećih prihoda:
- naknade za uređenje građevinskog zemljišta;
- naknade za korišćenje građevinskog zemljišta;
- komunalne naknade;
- naknade za izdavanje sopstvenog poslovnog prostora;
- dela naknade za drumska, motorna i druga vozila u skladu sa Zakonom;
- ostalih prihoda za izgradnju javnih objekata čiji je investitor Grad;
- prihodi od zakupnine za građevinsko zemljište u korist nivoa gradova.
Sredstva za finansiranje namena koja se obezbeđuju iz izvora prema stavu 1. ovog člana Grad prenosi Direkciji pod uslovima i dinamici utvrđenoj finansijskim programom i godišnjim planovima u skladu sa Zakonom.
Direkcija ostvaruje i prihode neposredno od korisnika usluga Direkcije prodajom proizvoda i usluga na tržištu, prodajom materijala i opreme od porušenih objekata, izdavanjem u zakup svojih stanova, poslovnih zgrada i prostora, kao i drugih prihoda u skladu sa Zakonom.
Način unutrašnjeg organizovanja i vršenja delatnosti Direkcije bliže se određuje Statutom Direkcije.
Prava, obaveze i odgovornosti između Osnivača i Preduzeća uređuju se ovom Odlukom, a pojedina prava i obaveze mogu se urediti i ugovorom u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa.
Ugovor sadrži naročito odredbe o:
1. radu i poslovanju Preduzeća;
2. pravima i obavezama u pogledu korišćenja sredstava u državnoj svojini za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom;
3. obavezama Preduzeća u pogledu obezbeđivanja uslova za kontinuirano, uredno i kvalitetno zadovoljavanje potreba korisnika proizvoda i usluga;
4. međusobnim pravima i obavezama u slučaju kada nisu obezbeđeni ekonomski i drugi uslovi za obavljanje delatnosti od opšteg interesa;
5. pravima i obavezama u slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća;
6. drugim pravima i obavezama koja proizilaze iz odredaba zakona kojim se uređuje obavljanje pojedine delatnosti od opšteg interesa i Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa;
7. drugim pitanjima koja su od značaja za ostvarivanje i zaštitu opšteg interesa.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Preduzeću Osnivač daje saglasnost na:
1. Statut;
2. davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3. tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.);
4. raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) imovinom Preduzeća veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenom osnivačkim aktom;
5. akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
6. ulaganje kapitala;
7. statusne promene;
8. akt o proceni vrednosti državnog kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
9. druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Preduzeće za svaku kalendarsku godinu donosi godišnji program poslovanja i dostavlja ga Osnivaču na saglasnost najkasnije do 01. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Program sadrži:
1. planiranje izvora prihoda i pozicije rashoda po namenama;
2. planirani način raspodele dobiti;
3. elemente za celovito sagledavanje politike cena proizvoda i usluga, kao i politike zarada i zaposlenosti u Preduzeću koji se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta cena i zarada koju utvrđuje Vlada Republike Srbije za godinu za koju se program donosi;
4. kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu, reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje zarade predsednika Upravnog odbora i određivanje naknade za rad predsednika Nadzornog odbora i članove Upravnog i Nadzornog odbora.
Program se smatra donetim kada na njega da saglasnost Osnivač.
Program na koji je Osnivač dao saglasnost dostavlja se ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, poslove rada, poslove finansija i poslove lokalne samouprave.
Organi Preduzeća su:
1. Upravni odbor, kao organ upravljanja;
2. direktor, kao organ poslovođenja;
3. Nadzorni odbor, kao organ nadzora.
Upravni odbor i direktor čine upravu Preduzeća.
Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Osnivač.
Predstavnici zaposlenih predlažu se na način utvrđen Statutom.
Upravni odbor ima 9 članova i to 6 predstavnika Osnivača i 3 predstavnika zaposlenih.
Predsednik Upravnog odbora ima zamenika koga određuje Osnivač aktom o imenovanju Upravnog odbora.
Predsednik, zamenik predsednika i članovi Upravnog odbora imenuju se na mandatni period od 4 godine.
Upravni odbor:
1. utvrđuje poslovnu politiku;
2. donosi dugoročni i srednjoročni plan rada i razvoja i godišnji program poslovanja;
3. donosi Statut;
4. odlučuje o smanjenju i povećanju osnovnog kapitala;
5. odlučuje o osnovanju zavisnog društva kapitala;
6. usvaja izveštaje o poslovanju preduzeća i godišnji obračun;
7. odlučuje o raspodeli dobiti;
8. donosi investicione programe i programe i kriterijume za investiciona ulaganja;
9. odlučuje o izdavanju, prodaji i kupovini akcija, kao i prodaji udela u javnom preduzeću ili kupovini udela u drugom preduzeću;
10. vrši i druge poslove utvrđene osnivačkim aktom i Statutom.
Direktora preduzeća imenuje i razrešava Osnivač.
Direktor se imenuje na 4 godine.
Osnivač može do imenovanja direktora da imenuje vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Direktor predstavlja i zastupa Preduzeće; organizuje i rukovodi procesom rada i vodi poslovanje Preduzeća; odgovara za zakonitost rada Preduzeća; predlaže program rada i plan razvoja i preduzima mere za njihovo sprovođenje; podnosi finansijske izveštaje, izveštaje o poslovanju i godišnji obračun; izvršava odluke upravnog odbora; vrši i druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Osnivač.
Predstavnici zaposlenih predlažu se na način utvrđen Statutom.
Nadzorni odbor ima 3 člana i to 2 predstavnika Osnivača i 1 predstavnika zaposlenih.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imenuju se na mandatni period od 4 godine.
Nadzorni odbor:
1. nadzire poslovanje Preduzeća;
2. pregleda godišnji izveštaj, godišnji obračun i predlog za raspodelu dobiti.
Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi Osnivaču izveštaj o izvršenom nadzoru.
Izveštaj iz stava 2. ovog člana Nadzorni odbor istovremeno dostavlja Upravnom odboru.
Statut Direkcije donosi Upravni odbor Direkcije uz saglasnost Skupštine grada Smedereva.
Preduzeće je obavezno da vrši blagovremeno, kvalitetno i odgovorno poverene poslove, odnosno delatnosti za koje je osnovano.
Za obaveze koje nastanu u vršenju delatnosti iz člana 6. ove Odluke Preduzeće odgovara sredstvima u društvenoj svojini kojima raspolaže.
Preduzeće ima pravo da od Osnivača zahteva da mu se stave na raspolaganje sredstva za osnivanje i početak rada.
Unutrašnja organizacija Direkcije uređuje se Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji.
Saglasnost na Pravilnik iz prethodnog stava ovog člana daje Upravni odbor Direkcije.
Preduzeće je dužno da donese svoj Statut u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Danom stupanja na snagu ove Odluke, a najkasnije do 1. maja 1995. godine prestaje sa radom Fond za građevinsko zemljište i puteve opštine Smederevo osnovan dana 28.12.1989. godine i Odlukom broj 415-5/89.
Sredstva, prava i obaveze prelaze na Direkciju. Fond za građevinsko zemljište i puteve opštine Smederevo dužan je da sačini bilans sredstava, imovine, prava i obaveze, kao i dokumentacije koje prenosi na Direkciju.
Danom stupanja na snagu ove Odluke, a najkasnije do 1. maja 1995. god. Direkcija preuzima iz Fonda za građevinsko zemljište i Odeljenja za razvoj opštine Smederevo imovinu, prava i obaveze, shodno delatnostima utvrđenim u članu 6. ove Odluke, kao i zaposlene radnike.
Ova Odluka upisaće se u sudski registar u skladu sa propisima.
Izbor organa upravljanja izvršiće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Donošenje Statuta i Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji izvršiće se u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi:
- Odluka o osnivanju Fonda za građevinsko zemljište i puteve opštine Smederevo broj 415-5/89 od 28. decembra 1989. godine.
Imovinu Preduzeća čini pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, uključujući i pravo korišćenja dobara u državnoj svojini, odnosno dobara od opšteg interesa.
Preduzeće za obavljanje delatnosti od opšteg interesa može koristiti i sredstva u državnoj i drugim oblicima svojine u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osnivačkim aktom i ugovorom.
Preduzeće ima svoju imovinu kojom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i ugovorom.
Preduzeće će u okviru svoje delatnosti posebnu pažnju obratiti zaštiti životne sredine i donositi mere u skladu sa propisima koji regulišu ovu materiju.
Preduzeće će Statutom bliže utvrditi mere i sredstva zaštite radne i životne sredine.
Opšti akti Preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom. Statut je osnovni opšti akt Preduzeća.
Drugi opšti akti Preduzeća moraju biti u saglasnosti sa statutom. Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Preduzeću moraju biti u skladu sa opštim aktima Preduzeća.
U Preduzeću zaposleni ostvaruju pravo na štrajk u skladu sa odredbama zakona i kolektivnog ugovora.
Na sve što ovom Odlukom nije regulisano primenjivaće se propisi koji regulišu ovu oblast kao i odredbe kolektivnog ugovora.
Izmene i dopune ove Odluke vršiće se na način i u postupku predviđenom za njeno donošenje.
Direkcija je dužna da svoj Statut uskladi sa odredbama ove Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu iste.