STATUTDOMA ZDRAVLJA PANČEVO("Sl. list grada Pančeva", br. 28/2009) |
Ovim Statutom uređuje se delatnost, unutrašnja organizacija, upravljanje, poslovanje, uslovi za imenovanje i razrešenje direktora kao i druga pitanja od značaja za rad Doma zdravlja Pančevo (u daljem tekstu - Dom zdravlja).
Dom zdravlja posluje sredstvima u državnoj svojini.
Sredstva Doma zdravlja mogu se pretvarati u druge oblike svojine u skladu sa zakonom.
Prava i dužnosti osnivača Doma zdravlja, u skladu sa zakonom, vrši Skupština grada Pančeva (u daljem tekstu - osnivač).
Statusne promene Doma zdravlja kao i promene i proširenje delatnosti vrše se u skladu sa zakonom.
Dom zdravlja je ustanova koja ima svojstvo pravnog lica.
2. NAZIV, SEDIŠTE, PEČAT I ŠTAMBILJ
Dom zdravlja posluje pod nazivom: Dom zdravlja Pančevo.
Sedište Doma zdravlja je u Pančevu, ulica Miloša Obrenovića broj 2.
Dom zdravlja može promeniti naziv i sedište.
O promeni naziva i sedišta odlučuje Upravni odbor Doma zdravlja, uz saglasnost osnivača.
Dom zdravlja ima pečat i štambilj u skladu sa zakonom.
Pečat je okruglog oblika, u čijoj sredini je mali grb Republike Srbije, prečnika 60 mm.
Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima, oko malog grba Republike Srbije.
U spoljnom krugu pečata ispisuje se tekst "Republika Srbija".
U prvom sledećem krugu ispisuje se tekst "Autonomna Pokrajina Vojvodina".
U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se tekst "Grad Pančevo".
U sledećem krugu ispisuje se tekst "Dom zdravlja Pančevo".
Dom zdravlja ima i mali pečat, okruglog oblika, prečnika 28 mm, u čijoj sredini je mali grb Republike Srbije, sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina, Dom zdravlja Pančevo".
Tekst pečata ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
U delovima organizacionih jedinica Doma zdravlja koji se nalaze na teritoriji naseljenih mesta u kojima su u službenoj upotrebi i jezici i pisma nacionalnih manjina tekst pečata ispisuje se i na jezicima i pismima nacionalnih manjina.
Ako Dom zdravlja ima više pečata oni se obeležavaju rednim brojevima.
Dom zdravlja ima štambilj pravougaonog oblika, dimenzije 60 x 30 mm sa tekstom "Republika Srbija, Autonomna pokrajina Vojvodina, Dom zdravlja Pančevo", sa dodatkom prostora za broj delovodnog protokola i datum, oznaku mesta i adrese sedišta.
Tekst štambilja ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
U pravnom prometu sa trećim licima Dom zdravlja za svoje obaveze odgovara celokupnom imovinom u skladu sa zakonom.
Dom zdravlja ima račun koji se vodi kod odgovarajuće banke, o čemu odlučuje Upravni odbor.
Organizacione jedinice Doma zdravlja mogu imati podračun u skladu sa zakonom.
Dom zdravlja zastupa i predstavlja direktor Doma zdravlja.
Direktor Doma zdravlja može punomoćjem preneti određena ovlašćenja za zastupanje Doma zdravlja na drugo lice.
Punomoćje se izdaje u pisanom obliku.
Izdato punomoćje se može uvek opozvati.
4. DELATNOST I UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA
Dom zdravlja obavlja delatnost u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i to:
85120 - medicinska praksa
85130 - stomatološka praksa
85142 - ostali vidovi zdravstvene zaštite
52310 - izdavanje i spravljanje lekova po recepturi.
U okviru registrovane delatnosti Dom zdravlja pruža preventivne, dijagnostičke i terapijske zdravstvene usluge iz oblasti opšte medicine, medicine rada, pedijatrije, ginekologije i akušerstva, hitne medicinske pomoći, kućnog lečenja i nege, polivalentne patronaže, stomatološke zdravstvene zaštite, sportske medicine, medicinske biohemije, radiologije, kao i farmaceutsku zdravstvenu delatnost.
U skladu sa svojom delatnošću Dom zdravlja:
- prati zdravstveno stanje stanovništva u oblasti za koju je osnovan i preduzima i predlaže mere za njegovo unapređivanje,
- prati i sprovodi metode i postupke prevencije, dijagnostike, lečenja i rehabilitacije zasnovane na dokazima, a naročito utvrđene stručno-metodološke i doktrinarne protokole,
- obezbeđuje uslove za stalno stručno usavršavanje svojih zaposlenih,
- sprovodi programe zdravstvene zaštite,
- sprovodi mere radi sprečavanja neželjenih komplikacija i posledica pri pružanju zdravstvene zaštite, kao i mere opšte sigurnosti za vreme boravka građana u Domu zdravlja i stalnu kontrolu ovih mera,
- organizuje i sprovodi mere stalnog unapređenja kvaliteta stručnog rada,
- organizuje i sprovodi mere u slučaju elementarnih i drugih većih nepogoda i vanrednih prilika,
- organizuje, odnosno obezbeđuje mere za odlaganje odnosno uništavanje medicinskog otpada, u skladu sa zakonom,
- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom.
U cilju efikasnog i racionalnog obavljanja poslova kao i radi optimalnog korišćenja kadrova i opreme u Domu zdravlja se obrazuju sledeće organizacione jedinice:
1. služba za zdravstvenu zaštitu odraslih
2. služba za zdravstvenu zaštitu radnika
3. služba za zdravstvenu zaštitu dece
4. služba za zdravstvenu zaštitu žena
5. služba za hitnu medicinsku pomoć
6. služba za kućno lečenje i negu
7. služba polivalentne patronaže
8. stomatološka služba
9. služba za laboratorijsku dijagnostiku
10. služba za rentgen dijagnostiku
11. služba za pravne, ekonomsko finansijske, tehničke i druge poslove.
Organizacione jedinice iz stava 1. ovog člana imaju uže organizacione jedinice (odseke, odeljenja, uključujući i prostorno izdvojene zdravstvene stanice i zdravstvene ambulante) što se uređuje aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova koji donosi direktor.
Organi Doma zdravlja su:
- direktor
- Upravni odbor
- Nadzorni odbor.
Organe Doma zdravlja iz stava 1. ovog člana imenuje i razrešava osnivač u skladu sa zakonom.
Direktor Doma zdravlja organizuje rad i rukovodi procesom rada, predstavlja i zastupa Dom zdravlja i odgovoran je za zakonitost rada Doma zdravlja.
Za direktora Doma zdravlja može biti imenovano lice koje pored uslova utvrđenih Zakonom o zdravstvenoj zaštiti ispunjava i sledeće uslove:
- da ima završen medicinski fakultet sa položenim specijalističkim ispitom iz neke od grana medicine iz kojih Dom zdravlja obavlja delatnost i najmanje 5 godina radnog staža u oblasti zdravstvene zaštite
ili
- da ima završen stomatološki fakultet sa položenim specijalističkim ispitom iz neke od grana stomatologije i najmanje 5 godina radnog staža u oblasti zdravstvene zaštite
ili
- da ima završen pravni ili ekonomski fakultet, sa završenom edukacijom iz oblasti zdravstvenog menadžmenta i najmanje 5 godina radnog staža u oblasti zdravstvene zaštite.
Prilikom podnošenja prijave na konkurs za izbor direktora Doma zdravlja učesnik je dužan da pored dokaza o ispunjenosti uslova dostavi i Plan rada i razvoja Doma zdravlja za mandatni period.
Direktor Doma zdravlja imenuje se na osnovu javnog konkursa koji raspisuje Upravni odbor Doma zdravlja.
Javni konkurs iz stava 1. ovog člana raspisuje se 60 dana pre isteka mandata direktora.
Upravni odbor je dužan da u roku od 30 dana od dana završetka javnog konkursa izvrši izbor kandidata i predlog dostavi osnivaču.
Osnivač, na predlog Upravnog odbora Doma zdravlja, imenuje direktora Doma zdravlja u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga.
Direktor Doma zdravlja:
- organizuje i rukovodi procesom rada Doma zdravlja,
- odgovoran je za blagovremeno i kvalitetno pružanje zdravstvene zaštite i sprovođenje unutrašnje provere kvaliteta stručnog rada zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika,
- stara se o zakonitosti rada Doma zdravlja i odgovara za zakonitost rada,
- odlučuje o pravima i obavezama zaposlenih iz radnog odnosa u skladu sa zakonom i opštim aktima,
- odgovoran je za izvršenje finansijskog plana i programa rada Doma zdravlja u skladu sa zakonom,
- donosi akt o sistematizaciji poslova i druge akte potrebne za poslovanje,
- donosi odluke o specijalizacijama i užim specijalizacijama zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika,
- odgovoran je za izvršavanje sudskih odluka, akata i naloga inspekcijskih i drugih zakonom ovlašćenih organa,
- utvrđuje način organizovanja i sprovođenje zdravstvene zaštite za vreme štrajka u skladu sa zakonom, vrši i druge poslove predviđene zakonom i drugim propisima, ovim Statutom i drugim opštim aktima.
U odsutnosti ili sprečenosti direktora Doma zdravlja radom Doma zdravlja rukovodi lice koje odredi direktor.
Direktor Doma zdravlja može odrediti jednog ili više pomoćnika, njihova zaduženja kao i uslove za obavljanje ovih poslova aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Domu zdravlja.
Osnivač će razrešiti direktora Doma zdravlja pre isteka mandata iz razloga utvrđenih Zakonom o zdravstvenoj zaštiti.
Upravni odbor Doma zdravlja ima 5 članova od kojih su dva člana iz Doma zdravlja, a tri člana su predstavnici osnivača.
Upravni odbor, kao organ upravljanja Doma zdravlja, pored poslova utvrđenih Zakonom o zdravstvenoj zaštiti
- donosi plan nabavke medicinskih i drugih sredstava i opreme i odlučuje o nabavci i otuđenju osnovnih sredstava,
- donosi plan stručnog usavršavanja zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika,
- odlučuje o otpisu nenaplativih i zastarelih potraživanja,
- donosi odluke o sredstvima u vezi sa tekućim poslovanjem,
- odlučuje o izgradnji objekata Doma zdravlja uz saglasnost osnivača,
- donosi odluke o izdavanju slobodnih kapaciteta (prostor i oprema) u zakup, skladu sa zakonom,
- donosi Statut Doma zdravlja uz saglasnost osnivača i druge opšte akte u skladu sa zakonom,
- razmatra izveštaj zaštitnika pacijentovih prava (šestomesečni i godišnji) o podnetim prigovorima,
- razmatra izveštaj interne kontrole Doma zdravlja najmanje dva puta godišnje,
- odlučuje o službenom putu direktora u inostranstvo,
- odlučuje o osiguranju imovine Doma zdravlja.
Način rada Upravnog odbora, prava, obaveze i ovlašćenja predsednika i članova Upravnog odbora uređuju se Poslovnikom o radu koji donosi Upravni odbor.
Predsednik Upravnog odbora saziva sednicu Upravnog odbora prema potrebi.
Predsednik Upravnog odbora dužan je da sazove sednicu Upravnog odbora na predlog:
- direktora Doma zdravlja
- osnivača
- najmanje dva člana Upravnog odbora
- Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor Doma zdravlja ima tri člana od kojih je jedan član iz Doma zdravlja, a dva člana su predstavnici osnivača.
Nadzorni odbor:
- razmatra izveštaje o radu i poslovanju Doma zdravlja i završni račun Doma zdravlja,
- vrši uvid u sprovođenje zakona i drugih propisa u vezi sa finansijskim poslovanjem Doma zdravlja,
- vrši uvid u sprovođenje odluka Upravnog odbora,
- obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, drugim zakonima, ovim Statutom i drugim aktima Doma zdravlja.
Članovi Upravnog i Nadzornog odbora Doma zdravlja odgovaraju solidarno za štetu koju donetom odlukom prouzrokuju Domu zdravlja, ako je ta odluka doneta krajnjom nepažnjom ili sa namerom da se šteta prouzrokuje, osim ako prilikom donošenja odluke izdvoje svoje mišljenje i to bude konstatovano u zapisniku.
Stručni organi Doma zdravlja su:
1. Stručni savet
2. Stručni kolegijum
3. Etički odbor
4. Komisija za unapređenje kvaliteta rada.
Stručni savet kao savetodavno telo direktora i Upravnog odbora, ima 5 članova koje na način utvrđen Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, imenuje direktor Doma zdravlja.
Stručni savet Doma zdravlja, pored poslova utvrđenih Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, obavlja i sledeće poslove:
- predlaže direktoru mere za unapređenje funkcionisanja rada Doma zdravlja u pružanju zdravstvene zaštite,
- predlaže direktoru članove Komisije za unapređenje kvaliteta rada,
- predlaže osnivaču članove Upravnog i Nadzornog odbora iz dela zaposlenih,
- predlaže direktoru članove Etičkog odbora Doma zdravlja,
- pruža stručno metodološku pomoć organizacionim jedinicama, obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.
Stručni savet radi u sednicama koje se sazivaju najmanje jednom u 30 dana.
Sednice Stručnog saveta saziva predsednik Stručnog saveta koga imenuje direktor Doma zdravlja iz reda članova Stručnog saveta.
Stručni savet odlučuje ako je prisutno više od polovine članova, a odluke, zaključke, mišljenja i preporuke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova Stručnog saveta.
Stručni savet može za obavljanje određenih poslova obrazovati posebna radna tela.
Stručni savet donosi Poslovnik o radu Stručnog saveta kojim se bliže uređuje način rada Stručnog saveta, prava, dužnosti i ovlašćenja predsednika i članova Stručnog saveta, kao i druga pitanja od značaja za rad Stručnog saveta.
Stručni kolegijum, kao stručno telo koje razmatra i usvaja stručne i doktrinarne stavove u Domu zdravlja, čine direktor Doma zdravlja, pomoćnik direktora Doma zdravlja, glavna sestra Doma zdravlja i rukovodioci organizacionih jedinica.
Stručni kolegijum radi u sednicama koje saziva i njihovim radom rukovodi direktor Doma zdravlja.
Sednice Stručnog kolegijuma direktor saziva po potrebi a najmanje jednom u 10 dana.
Stručni kolegijum odlučuje ako je sednici prisutno više od polovine članova, a odluke donosi većinom od ukupnog broja članova.
Način rada stručnog kolegijuma bliže se uređuje Poslovnikom o radu Stručnog kolegijuma.
Etički odbor Doma zdravlja, kao stručno telo, prati pružanje i sprovođenje zdravstvene zaštite na načelima profesionalne etike i ima 5 članova od kojih su 4 iz reda zaposlenih zdravstvenih radnika u Domu zdravlja a jedan iz reda građana sa završenim pravnim fakultetom, koji žive i rade na teritoriji za koju je osnovan Dom zdravlja.
Zadaci Etičkog odbora su da:
- prati i analizira primenu načela profesionalne etike u obavljanju zdravstvene delatnosti,
- daje saglasnost za sprovođenje naučnih istraživanja, medicinskih ogleda kao i kliničkih ispitivanja lekova i medicinskih sredstava u Domu zdravlja, odnosno njihovo sprovođenje,
- prati i analizira etičnost odnosa između zdravstvenih radnika i pacijenata, posebno u oblasti davanja saglasnosti pacijenata za predloženu medicinsku meru,
- prati, analizira i daje mišljenje o primeni načela profesionalne etike u prevenciji, dijagnostici, lečenju, istraživanju kao i o uvođenju novih zdravstvenih tehnologija,
- doprinosi stvaranju navika za poštovanje i primenu načela profesionalne etike u obavljanju zdravstvene delatnosti,
- vrši stalnu savetodavnu funkciju po svim pitanjima u obavljanju zdravstvene zaštite.
Način rada Etičkog odbora bliže se uređuje Poslovnikom o radu Etičkog odbora.
KOMISIJA ZA UNAPREĐENJE KVALITETA RADA
Komisija za unapređenje kvaliteta rada, kao stručno telo Doma zdravlja, donosi godišnji program provere kvaliteta stručnog rada u Domu zdravlja, prati njegovo sprovođenje i stara se o stalnom unapređenju kvaliteta zdravstvene zaštite koja se pruža u Domu zdravlja u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, Zakonom o zdravstvenom osiguranju i propisima donetim za njihovo sprovođenje.
Komisija za unapređenje kvaliteta rada ima 3 člana koje na predlog Stručnog saveta Doma zdravlja imenuje direktor iz reda zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika zaposlenih u Domu zdravlja.
Komisija za unapređenje kvaliteta rada bira predsednika iz svojih redova.
Komisija za unapređenje kvaliteta rada radi u sednicama koje saziva i kojima rukovodi predsednik Komisije.
Sednice Komisije za unapređenje kvaliteta rada održavaju se prema potrebi.
Komisija za unapređenje kvaliteta rada može odlučivati ako je sednici prisutno više od polovine članova, a odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova.
Način rada Komisije za unapređenje kvaliteta rada, prava, dužnosti i ovlašćenja predsednika i članova bliže se uređuju Poslovnikom o radu Komisije za unapređenje kvaliteta rada koji donosi Komisija.
Uslove za rad stručnih organa Doma zdravlja obezbeđuje direktor Doma zdravlja. Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe stručnih organa Doma zdravlja obavlja Služba za pravne, ekonomsko-finansijske, tehničke i druge poslove.
U Domu zdravlja se organizuje sistem interne kontrole za sve transakcije računa prihoda i rashoda, računa finansijskih sredstava i obaveza i računa finansiranja kao i upravljanja državnom imovinom.
Interni kontrolor je direktno odgovoran direktoru Doma zdravlja, a izveštaj o obavljanju poslova interne kontrole podnosi upravnom odboru najmanje dva puta godišnje.
Interna kontrola se organizuje u okviru Službe za pravne, ekonomsko-finansijske, tehničke i druge poslove.
U Domu zdravlja postoji jedan interni kontrolor.
Poslove interne kontrole može obavljati lice koje ima završen VII stepen stručne spreme ekonomske struke i najmanje 3 godine radnog iskustva.
U skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, zdravstveni radnici, zdravstveni saradnici, kao i druga lica zaposlena u Domu zdravlja, dužni su da čuvaju službenu tajnu.
U cilju obezbeđivanja i uspešnog izvršavanja određenih poslova u Domu zdravlja, pojedini podaci i akta, pored medicinske dokumentacije, predstavljaju poslovnu tajnu i mogu se saopštavati trećim licima samo na način utvrđen zakonom i ovim Statutom.
Poslovnom tajnom u smislu stava 1. ovog člana smatraju se:
1. plan fizičko - tehničkog obezbeđenja Doma zdravlja,
2. podaci koji se odnose na procenu vrednosti imovine Doma zdravlja,
3. podaci u vezi dokumentacije za javne nabavke,
4. podaci koji se odnose na poslovanje Doma zdravlja i zarade zaposlenih,
5. podaci koje državni organi proglase kao poverljive,
6. drugi podaci koji su kao poslovna tajna utvrđeni zakonom i drugim propisima.
Podatke i akte koji predstavljaju poslovnu tajnu trećim licima može saopštiti direktor Doma zdravlja ili od njega ovlašćeno lice, pod uslovom da saopštenje tih podataka i akata ne nanosi štetu opštem interesu ili Domu zdravlja.
Povredom čuvanja poslovne tajne ne smatra se prikazivanje i saopštavanje na sednicama upravnog i nadzornog odbora onih podataka i akata koji su neophodni za obavljanje funkcije ovih organa.
Lice koje na sednici upravnog ili nadzornog odbora saopštava podatke koji predstavljaju poslovnu tajnu, dužno je da upozori prisutne da su ti podaci i isprave poslovna tajna i da su dužni da ih kao takve čuvaju.
Imovinu Doma zdravlja čine prava korišćenja, upravljanja i raspolaganja imovinom u državnoj svojini koja se odnosi na pokretne i nepokretne stvari, novčana sredstva i hartije od vrednosti kao i druga imovinska prava.
Dom zdravlja u pogledu korišćenja, upravljanja i raspolaganja imovinom u državnoj svojini ima obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom.
Dom zdravlja ima pravo i obavezu da imovinu u državnoj svojini štiti od oštećenja i da je koristi u skladu sa njenom namenom i u tom cilju osigurava imovinu.
Odluku o osiguravajućem društvu kod koga će se osigurati imovina Doma zdravlja, donosi Upravni odbor.
Rad Doma zdravlja je javan.
O radu Doma zdravlja javnost informiše direktor ili lice koje on za to ovlasti.
11. ZAŠTITA I UNAPREĐENJE ŽIVOTNE SREDINE
Dom zdravlja razmatra stanje i probleme u oblasti bezbednosti zdravlja na radu i zaštite i unapređenja životne sredine.
Upravni odbor Doma zdravlja na predlog direktora donosi odgovarajuće odluke i mere iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu i odlučuje o obezbeđivanju sredstava za sprovođenje donetih odluka i mera.
U Domu zdravlja, pored Statuta, donose se i sledeća opšta akta kojima se uređuje:
- organizacija i sistematizacija poslova,
- stručno usavršavanje i specijalizacija zaposlenih,
- prava i obaveze zaposlenih iz radnog odnosa,
- bezbednost i zdravlje na radu,
- budžetsko knjigovodstvo,
- rukovođenje medicinskim otpadom,
- kancelarijsko poslovanje, arhivska građa i registratorski materijal,
- unutrašnji nadzor nad stručnim radom,
- rešavanje stambenih pitanja.
U Domu zdravlja se donose i druga opšta akta čija obaveza donošenja proizilazi iz zakona i drugih propisa.
Inicijativu za donošenje, izmenu i dopunu Statuta, odnosno drugog opšteg akta, a koji su u nadležnosti Upravnog odbora, mogu pokrenuti direktor, Upravni odbor, Nadzorni odbor i osnivač.
Inicijativa iz st. 1. ovog člana podnosi se Upravnom odboru.
O svojoj odluci Upravni odbor obaveštava podnosioca inicijative u roku od 15 dana od dana njenog prijema.
Izmena i dopuna Statuta, odnosno drugog opšteg akta, vrši se na način i po postupku po kojem je taj akt i donet.
13. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Opšta akta utvrđena ovim Statutom doneće se u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.
Do donošenja opštih akata primenjivaće se postojeća opšta akta, ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog Statuta.
Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut Zdravstvenog centra "Južni Banat" Pančevo, od 25.09.1997 godine, u delu koji se odnosi na organizacionu jedinicu Dom zdravlja.
Ovaj Statut, po dobijanju mišljenja od strane Ministarstva zdravlja Republike Srbije i saglasnosti od strane osnivača, stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".