PRAVILNIK
O PRENOSIVOSTI BROJA U JAVNIM MOBILNIM TELEKOMUNIKACIONIM MREŽAMA

("Sl. glasnik RS", br. 5/2010)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje treba da ispune pretplatnici (korisnici), operatori javne mobilne telekomunikacione mreže (u daljem tekstu: operatori) i Republička agencija za telekomunikacije (u daljem tekstu: Agencija), u pogledu prenosivosti nacionalnog broja za usluge javne mobilne telekomunikacione mreže iz Plana numeracije Republike Srbije za telekomunikacione mreže (u daljem tekstu: Plan numeracije).

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

- prenosivost broja u smislu ovog pravilnika je mogućnost da pretplatnik, na svoj zahtev, prilikom promene operatora, zadrži dodeljeni broj, iz Plana numeracije za usluge javne mobilne telekomunikacione mreže;

- prenos broja u smislu ovog pravilnika je skup tehničkih i administrativnih postupaka, koji se sprovode u toku realizacije usluge prenosivosti broja, na način propisan ovim pravilnikom;

- pretplatnik (korisnik) u smislu ovog pravilnika je fizičko ili pravno lice koje koristi telekomunikacione usluge po osnovu zaključenog pretplatničkog ugovora ili na drugi predviđeni način, a kome je za ostvarivanje ovih usluga dodeljen broj;

- operator primalac broja je operator u čiju mrežu se broj prenosi i čije će usluge pretplatnik (korisnik) koristiti nakon što se izvrši prenos broja;

- operator davalac broja je operator koji daje broj u postupku prenosa broja i čije usluge je pretplatnik (korisnik) koristio do trenutka prenosa broja;

- matični operator broja je operator kome broj iz Plana numeracije pripada na osnovu primarne dodele;

- centralna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: centralna baza) predstavlja referentnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i omogućava pravovremeno ažuriranje lokalne baze podataka prenetih brojeva i sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja;

- lokalna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: lokalna baza) se nalazi kod operatora i predstavlja operativnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i redovno se ažurira podacima iz centralne baze;

- predbroj za usmeravanje (routing number) je broj koji služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima, a nalazi se u centralnoj i lokalnim bazama;

- vremenski okvir je interval u trajanju između 02,00 i 06,00 sati radnim danom, u toku koga se broj koji se prenosi isključuje iz mreže operatora davaoca broja i uključuje u mrežu operatora primaoca broja;

- "All Call Query" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, pre uspostavljanja svakog poziva, proverava u svojoj lokalnoj bazi da li je pozvani broj prenet. U slučaju da je pozvani broj prenet, na osnovu predbroja za usmeravanje, uspostavlja se poziv direktno prema mreži operatora primaoca broja;

- "Query on Release" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, signalizacionom porukom, od strane matičnog operatora broja, biva obavešten da je broj prenet. Po prijemu ove poruke, operator kod koga je započet poziv, usmerava poziv direktno prema mreži operatora primaoca broja, na osnovu predbroja za usmeravanje, koji dobija upitom u svoju lokalnu bazu;

- "Onward Routing" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, usmerava isti prema mreži matičnog operatora broja, a zatim matični operator broja, ukoliko se radi o prenetom broju, usmerava poziv prema mreži operatora primaoca broja.

Član 3

Operatori su dužni da svim pretplatnicima (korisnicima), prilikom promene operatora, omoguće zadržavanje njihovog postojećeg broja, osim u slučajevima predviđenim u članu 9. ovog pravilnika.

U cilju realizacije prenosivosti broja operatori su u obavezi da usklade svoje opšte uslove kojima regulišu pružanje usluga sa ovim pravilnikom.

Da bi mogli da prenesu svoj broj korisnici koji nemaju zaključen pretplatnički ugovor (prepaid korisnici) moraju biti registrovani. Pod registracijom korisnika se podrazumeva identifikacija korisnika u skladu sa procedurom javnog telekomunikacionog operatora. Registracija neregistrovanih prepaid korisnika se može obaviti kod operatora primaoca broja uz davanje na uvid SIM kartice i PUK broja, i važećeg identifikacionog dokumenta (lične karte ili putne isprave).

Pretplatnik (korisnik) koji je izvršio prenos broja ne može da ponovo traži prenos istog broja u periodu kraćem od tri meseca od dana kada je izvršen prenos tog broja između operatora.

Pretplatnik ne može od operatora primaoca broja da zahteva prenošenje dodatnih usluga koje je imao kod operatora davaoca broja.

Prepaid korisnik ne može od operatora davaoca da zahteva bilo kakvu naknadu za preostali iznos na svom računu i neiskorišćeni saobraćaj.

Matični operator broja ima pravo da menja pretplatničku numeraciju u skladu sa Planom numeracije uz saglasnost Agencije.

II PODNOŠENJE ZAHTEVA ZA PRENOS BROJA

Član 4

Postupak prenosa broja počinje podnošenjem zahteva za prenos broja operatoru primaocu broja. Ovaj zahtev ujedno se smatra i zahtevom za raskid ugovora između pretplatnika (korisnika) i operatora davaoca broja. Ugovor se raskida trenutkom isključenja broja iz mreže operatora davaoca broja.

Član 5

Zahtev za prenos broja podnosi fizičko lice (za maloletna lica zahtev podnosi roditelj ili staratelj), a za pravno lice osoba na osnovu pisanog ovlašćenja.

Obrazac zahteva za prenos broja nalazi se kod operatora primaoca broja i isti mora da sadrži sledeće podatke:

- podatke o pretplatniku (korisniku):

za fizička lica ime, prezime, JMBG i adresu, za pravna lica poslovno ime, sedište-adresu, matični broj i PIB;

- broj ili grupu brojeva koji se prenose;

- vrstu pretplatničkog odnosa u mreži davaoca broja (prepaid, postpaid)

- naziv operatora davaoca broja;

- naziv operatora primaoca broja;

- datum i vreme podnošenja zahteva;

- datum zahtevanog prenosa unutar propisanog vremenskog okvira realizacije usluge;

- izjavu pretplatnika (korisnika) da se ovaj zahtev ujedno smatra i zahtevom za raskid pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja, odnosno zahtevom za prestanak obaveza između operatora davaoca broja i pretplatnika (korisnika) prema opštim uslovima kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos;

- izjavu pretplatnika (korisnika) da se obavezuje da će izmiriti sve obaveze prema operatoru davaocu broja, nastale do trenutka prenosa broja, kao i obaveze nastale u toku postupka prenosa broja i sva naknadno dospela potraživanja koja su nastala pre podnošenja zahteva za prenos broja;

- izjavu pretplatnika da prihvata da mu operator primalac broja suspenduje pozive na rok od 30 dana, a potom da ga na zahtev operatora davaoca broja isključi, ukoliko nije izmirio zaostala dugovanja prema operatoru davaocu broja, nastala do trenutka raskida ugovora;

- saglasnost pretplatnika (korisnika) da se njegovi lični podaci prikupljaju, obrađuju i razmenjuju između operatora i centralne baze samo u svrhu realizacije prenosa broja.

Obrazac zahteva za prenos broja potpisuju pretplatnik (korisnik) i službeno lice operatora primaoca broja u najmanje tri primerka. Jedan primerak zadržava pretplatnik (korisnik), drugi se dostavlja operatoru davaocu broja, a treći arhivira operator primalac broja.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja u obavezi je da se identifikuje davanjem na uvid važeće lične karte ili putne isprave.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja koji je vezan pretplatničkim ugovorom u obavezi je da operatoru primaocu broja dostavi kopiju poslednjeg plaćenog dospelog računa.

U toku postupka prenosa broja operatori primalac i davalac broja po pravilu razmenjuju informacije elektronskim putem.

Operator davalac broja po utvrđivanju neizmirenih obaveza dostavlja zahtev za plaćanjem korisniku u roku ne kraćem od osam dana i o tome istovremeno obaveštava operatora primaoca broja. Ukoliko korisnik u ostavljenom roku ne izmiri svoje obaveze, odnosno ne dostavi dokaz operatoru primaocu broja o izmirenju obaveza prema operatoru davaocu broja, korisniku će se suspendovati korišćenje broja na 30 dana. U slučaju da korisnik izmiri svoje obaveze pre isteka roka suspenzije, aktiviraće se korišćenje broja. Ukoliko korisnik nije izmirio svoje obaveze u toku trajanja suspenzije od 30 dana, broj će se isključiti trajno. Po isključenju broja u mreži operatora primaoca broja, isti će odmah, bez odlaganja, biti vraćen matičnom operatoru. Postupak vraćanja se obavlja preko centralne baze.

III POSTUPAK PRENOSA BROJA

Član 6

Zahtev za prenos broja koji je podnet do 14 sati radnim danom, smatra se zahtevom podnetim za taj dan. Ukoliko je zahtev podnet posle 14 sati, smatra se zahtevom koji je podnet za sledeći radni dan. Operator primalac broja, zahtev za prenos broja, bez odlaganja, elektronskim putem prosleđuje centralnoj bazi i obavezno šalje sledeće podatke:

- podatke o pretplatniku (korisniku) iz člana 5. stav 2. alineja 1.;

- broj ili brojeve koji se prenose;

- vrsta pretplatničkog odnosa;

- nazive operatora davaoca i primaoca broja.

Po prijemu navedenih podataka, centralna baza odgovara operatoru primaocu broja, potvrdom o započetom postupku prenosa broja.

Po dobijanju potvrde o započetom postupku prenosa broja, operator primalac broja prosleđuje operatoru davaocu broja zahtev pretplatnika (korisnika) za prenos broja.

Član 7

Po prijemu zahteva operator davalac broja proverava da li su ispunjeni uslovi za prenos broja i o tome obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu.

Postupak provere ispunjenosti uslova i slanja obaveštenja iz prethodnog stava ne može trajati duže od dva radna dana od dana kada je operator davalac broja primio zahtev za prenos broja.

Član 8

Ukoliko su uslovi za prenos broja ispunjeni, operator davalac broja obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu o prihvatanju zahteva za prenos broja na dan i u vremenskom okviru koji su određeni u zahtevu.

Od trenutka kada je operator davalac broja prihvatio prenos broja, do izvršenja ovog prenosa ne može proći više od dva radna dana.

Operator davalac broja nakon isključenja broja iz zahteva, iz svoje mreže, o tome odmah obaveštava centralnu bazu, nakon čega centralna baza obaveštava primaoca broja.

Operator primalac broja po uključenju broja iz zahteva, u svoju mrežu, o tome odmah obaveštava centralnu bazu.

Po prijemu potvrde da je broj iz zahteva uključen u mrežu primaoca broja, centralna baza se automatski ažurira i podaci su dostupni svim lokalnim bazama.

Član 9

Operator davalac broja može da odbije zahtev za prenos broja ako je:

- zahtev podnelo neovlašćeno lice;

- zahtev za prenos broja netačan ili nepotpun;

- neregistrovan prepaid pretplatnik (korisnik);

- utvrđeno da postoje neispunjena dospela dugovanja pretplatnika, uključujući sve obaveze koje proističu iz pretplatničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora prema operatoru davaocu broja;

- broj već u postupku prenosa, ili je od poslednjeg prenosa broja proteklo manje od tri meseca;

- pretplatnik u mreži davaoca broja kraće od tri meseca;

- broj ukraden, nepostojeći, privremeno ili trajno isključen iz mreže davaoca broja;

- tražen prenos broja koji je jedan iz vezane serije brojeva ili pripada korisničkoj grupi brojeva u mreži operatora davaoca broja.

U slučaju da se zatraženi broj ne može preneti, operator davalac broja će o razlozima odbijanja prenosa broja obavestiti centralnu bazu i pisanim putem operatora primaoca broja i pretplatnika (korisnika), u roku od dva radna dana od dana prijema zahteva.

Član 10

U slučaju da dođe do nepredviđenog kašnjenja u postupku prenosa broja, operator kod koga je došlo do kašnjenja će odmah pristupiti otklanjanju uzroka kašnjenja i o tome obavestiti drugog operatora i centralnu bazu.

Svi operatori su dužni da odmah po uočavanju bilo koje greške u sistemu prenosivosti broja, uključujući i greške u sinhronizaciji, o tome odmah obaveste sve operatore i centralnu bazu i da odmah pristupe otklanjanju uzroka greške.

IV BAZE PODATAKA PRENETIH BROJEVA

Član 11

Bazu podataka prenetih brojeva čini referentna centralna baza za koju je odgovorna Agencija.

Agencija je odgovorna za postavljanje, razvoj, održavanje i finansiranje centralne baze.

Agencija određuje sadržaj i formu podataka, kao i postupak čuvanja i ažuriranja podataka koji se nalaze u centralnoj bazi.

Agencija utvrđuje način razmene podataka (pristup, interfejse i protokole) između centralne i lokalnih baza, a operatori su dužni da obezbede ispravno i pravovremeno ažuriranje svojih lokalnih baza u skladu sa sadržajem centralne baze.

Član 12

Centralna baza sadrži spisak svih prenetih brojeva. Uz svaki preneti broj pridružuje se predbroj za usmeravanje.

Predbroj za usmeravanje služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima. Sastoji se od prefiksa koji označava da se radi o prenetom broju i ima heksadecimalnu vrednost D, oznake operatora i oznake čvora. Oznaka operatora, sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji Agencija dodeljuje operatorima. Oznaka čvora predstavlja broj, koji operator određuje sam, sastoji od dve decimalne cifre i bliže određuje lokaciju prenetog broja unutar mreže operatora primaoca broja.

Centralna baza sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja iz ovog pravilnika.

V USMERAVANJE POZIVA PREMA PRENETIM BROJEVIMA

Član 13

Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik fiksne telefonije prema prenetom broju mobilne telefonije, fiksna mreža će poziv usmeravati prema matičnom operatoru broja, koristeći metod "Onward Routing", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama. Ovaj metod će se koristiti do trenutka uvođenja prenosivosti broja za fiksnu telefoniju.

Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik mobilne telefonije, prema prenetom broju mobilne telefonije, koristi se metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Prilikom prosleđivanja dolaznog međunarodnog poziva, prema prenetom broju mobilne telefonije, koristi se metod "Query On Release", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama, ili metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Član 14

Operator kod koga je započet poziv, odnosno operator koji je prihvatio dolazni međunarodni ili nacionalni poziv prema prenetom broju, odgovoran je za ispravno usmeravanje tog poziva direktno prema operatoru kod koga se preneti broj nalazi u skladu sa metodama usmeravanja iz člana 13. ovog pravilnika.

Operatori su obavezni da pozive prema prenetim brojevima usmeravaju na isti način kao i pozive prema neprenetim brojevima operatora primaoca broja.

Principi usmeravanja poziva iz st. 1. i 2. ovog člana odnose se i na zahtev za isporukom tekstualne (SMS), odnosno multimedijalne (MMS) poruke.

Agencija ne snosi odgovornost za pogrešno usmerene pozive prema prenetim brojevima.

VI NAKNADE I PRAVA OPERATORA

Član 15

Pretplatnik (korisnik) je u obavezi da plati naknadu za uslugu prenosa broja u iznosu do 200 dinara operatoru primaocu broja. Operator davalac broja ne može zahtevati od pretplatnika naknadu troškova za prenos broja.

Operator primalac broja dužan je da plati naknadu u iznosu od 1000 dinara, operatoru davaocu broja, po izvršenom prenosu broja.

Član 16

Operatori ne mogu pozive prema prenetim brojevima naplaćivati više od poziva prema neprenetim brojevima u istoj telekomunikacionoj mreži, koji se upotrebljavaju za pružanje istih telekomunikacionih usluga.

Ugovorom o interkonekciji operatori ne mogu određivati veće cene za pozive prema prenetim brojevima, u odnosu na pozive prema neprenetim brojevima, koji se upotrebljavaju za pružanje istih telekomunikacionih usluga.

Agencija obavezuje operatore da za poziv koji je inicirao pretplatnik fiksne telefonije prema prenetom broju mobilne mreže, matični operator za tranzitiranje tog poziva preko svoje mreže, prema ostalim operatorima, nema pravo na naknadu troškova.

Član 17

Matični operator broja ostaje zadužen za dodeljeni broj i kada se taj broj prenese kod operatora primaoca broja i plaća za to odgovarajuću naknadu koja je propisana opštim aktom Agencije.

Operator primalac broja dužan je da matičnom operatoru broja plaća godišnju naknadu u iznosu koji je određen opštim aktom Agencije, za svaki broj koji je prenet u njegovu mrežu, srazmerno broju dana u godini koliko se dugo taj preneti broj koristi u telekomunikacionoj mreži primaoca broja.

U slučaju prekida korišćenja prenetog broja, operator primalac broja je dužan da u roku ne dužem od sedam radnih dana od dana deaktiviranja broja obavesti centralnu bazu i matičnog operatora broja.

VII OBAVEŠTAVANJE PRETPLATNIKA

Član 18

Operatori su dužni da učine javno dostupnim, objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja, na svojim Internet stranicama i slično, adrese i radno vreme korisničkih centara (poslovnica) u kojima se primaju zahtevi za prenos brojeva.

Operatori su dužni da informacije o prenetim brojevima i cenama poziva prema tim brojevima učine dostupnim na upit svojim pretplatnicima preko Internet stranica i davanjem informacija preko pozivnih centara, a mogu se koristiti i drugi vidovi javnog obaveštavanja.

Operatori su dužni da obezbede automatsku govornu poruku ili SMS poruku sledećeg sadržaja: "Broj je prenet kod operatora H". Ova poruka se ne tarifira. Operator može da omogući svojim pretplatnicima da je na zahtev aktiviraju ili deaktiviraju.

VIII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 19

Obavezuju se operatori da obezbede uslove za pružanje usluge prenosivosti broja u javnim mobilnim telekomunikacionim mrežama do početka primene ovog pravilnika.

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2011. godine.