ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 2/2008, 9/2009 i 1/2010 - dr. odluka) |
Ovom Odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u komunalnoj delatnosti održavanja čistoće na teritoriji grada Jagodine, kao i uslovi i način obavljanja ove komunalne usluge, a naročito:
1. Uslovi za održavanje čistoće kojima se obezbeđuje određen obim, vrsta i kvalitet usluge, prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća ili drugog preduzeća, odnosno preduzetnika koji održava čistoću kao i prava i obaveze korisnika usluga,
2. Način obezbeđivanja kontinuiteta u održavanju čistoće,
3. Prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća ili preduzeća odnosno preduzetnika koji održavaju čistoću i prava i obaveze korisnika usluga,
4. Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti održavanja čistoće,
5. Način postupanja i ovlašćenje organa Grada u slučaju prekida obavljanja poslova održavanja čistoće usled nepredviđenih okolnosti (havarije, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka, operativne mere koje preduzimaju javno komunalno preduzeće ili drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome se povere pojedini poslovi iz okvira ove komunalne delatnosti i koji održavaju čistoću u tim slučajevima, kao i red prvenstva u održavanju čistoće kada usled više sile dođe do smanjenog obima u obavljanju te delatnosti, odnosno pružanja usluga.
Održavanje čistoće je komunalna delatnost od opšteg interesa.
Otpad koji nastaje na javnim površinama spada u kućno smeće u smislu ove Odluke.
Komunalna delatnost održavanja čistoće u smislu ove Odluke je:
- čišćenje, sakupljanje, odnošenje i deponovanje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka (kućno smeće) iz stambenih, poslovnih i drugih objekata,
- čišćenje, sakupljanje, odnošenje i deponovanje smeća, otpadnih i drugih nečistoća, blata i drugih otpadaka sa javnih površina i iz posuda za otpatke na javnim površinama,
- sakupljanje, odnošenje i deponovanje građevinskog, krupnog, industrijskog i posebnih vrsta otpada,
- sakupljanje i odnošenje na tretman otpadnih guma,
- selekcija i plasman sekundarnih sirovina,
- nabavka i ostavljanje posuda za odlaganje smeća i otpada.
Radi izvršavanja usluga navedenih u stavu 1. ovog člana biće formiran regionalni centar, za selekciju komunalnog čvrstog otpada - Reciklažni centar - Centar za selekciju, kompostište, sanitarna deponija i transfer centri.
Obavljanje pojedinih poslova iz člana 3. ove Odluke Grad može, osim javnom komunalnom preduzeću, poveriti i drugom preduzeću, odnosno preduzetniku ukoliko to preduzeće, odnosno preduzetnik preuzme obavezu ulaganja sredstava u navedenu delatnost na način utvrđen ugovorom, u skladu sa odredbama Zakona o komunalnim delatnostima.
Javno preduzeće koje je osnovano za obavljanje komunalne delatnosti, održavanja čistoće i drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome se povere pojedini poslovi iz okvira ove komunalne delatnosti (u daljem tekstu: davaoci usluga), dužni su da se u svom radu pridržavaju Zakona i odredaba ove Odluke.
Korisnici usluga u smislu ove Odluke su: svi građani, sva pravna lica i svi preduzetnici, kao i svi vlasnici i svi zakupci stanova, stambenih, stambeno-poslovnih, poslovnih objekata, drugih posebnih delova zgrada ili prostorija (u daljem tekstu: korisnici usluga) sa kompletne teritorije svih mesnih zajednica u Gradu Jagodini kao i Grad Jagodina za održavanje javne higijene.
II USLOVI ZA ODRŽAVANJE ČISTOĆE, PRAVA I OBAVEZE DAVAOCA I KORISNIKA USLUGA
Javne površine u smislu ove Odluke su:
1. ulice, (kolovoz, trotoar), trgovi, slobodni prostori između zgrada sa parking prostorima, prolazi između kolonada, javni pasaži, saobraćajnice u naselju, podvožnjaci, nadvožnjaci, javna stepeništa i mostovi,
2. autobuske stanice u međugradskom saobraćaju, stanične čekaonice u gradskom javnom saobraćaju, benzinske stanice i parking prostori,
3. železnički koloseci, železničke stanice,
4. pijace, otvoreni tržni centri, sajmovi i letnje bašte,
5. parkovi, ulični travnjaci, rondele, drvoredi, zelene površine u stambenim naseljima i blokovima, park šume, botaničke bašte, groblja, zoološki vrt, akva park,
6. sportski i zabavni tereni (stadioni, hipodromi, autodromi, igrališta, strelišta i sl.),
7. javna kupališta (plaže, bazeni, veštačka jezera i sl.), kejovi i izgrađene rečne obale,
8. javna parkirališta,
9. neizgrađeno građevinsko zemljište (placevi, stovarišta i sl.),
10. površine u krugu prosvetnih, kulturnih, naučnih, zdravstvenih i socijalnih ustanova,
11. površine korita reka kao i otvorenih kanala za odvođenje atmosferskih voda na teritoriji grada Jagodine.
Ako je održavanje čistoće na pojedinim javnim površinama iz stava 1. ovog člana uređeno posebnim propisima primenjivaće se ti propisi.
Program održavanja čistoće na javnim površinama donosi javno komunalno preduzeće ili drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome se povere pojedini poslovi iz okvira ove komunalne delatnosti.
Predlog Programa iz stava 1. ovog člana dostavlja se na prethodnu saglasnost Skupštini grada Jagodine.
Program iz stava 1. ovog člana donosi se do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Program održavanja čistoće na javnim površinama sadrži:
1. javne površine predviđene za održavanje čistoće,
2. vreme i način održavanja čistoće,
3. broj i vrstu potrebnih posuda za sakupljanje smeća i korpi za otpatke i dinamiku njihovog pražnjenja,
4. tehničko-tehnološke uslove za njegovo izvršenje,
5. iznos naknade za obavljanje poslova usaglašava se sa preduzećem ili preduzetnikom kome su povereni poslovi.
U skladu sa Programom iz člana 8. ove Odluke davalac usluga postavlja na javnim površinama dovoljan broj posuda za otpad, koje se postavljaju i podešavaju tako da je omogućeno njihovo lako pražnjenje, pranje i održavanje.
Davalac usluga, uz saglasnost organa Grada nadležnog za komunalnu delatnost određuje mesta za ostavljanje posuda za odlaganje, njihov izgled i vrstu materijala od koga su proizvedene.
U slučajevima iz stava 2. ovog člana, kada se posude za otpad postavljaju na javnim površinama odnosno u objektima koji su posebnim propisima i drugim aktima u režimu zaštite kao kulturno dobro, istorijsko ili graditeljsko nasleđe, obavezno se pribavlja mišljenje nadležnog Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
a) Kućno smeće, građevinski otpad, otpadne gume, krupni otpad, industrijski otpad i posebne vrste otpada.
U kućno smeće spadaju svi čvrsti otpaci iz stambenih i poslovnih zgrada, zajedničkih prostorija u ovim objektima, stanova i poslovnih prostora, a koji se po svojoj veličini mogu odlagati u posude za prikupljanje kućnog smeća i ne spadaju u druge vrste otpada u smislu ove Odluke.
Za odnošenje kućnog smeća korisnici komunalne usluge koriste usluge javnog komunalnog preduzeća ili drugog preduzeća, odnosno preduzetnika kome su u skladu sa ovom Odlukom povereni ti poslovi i ovo smeće ne smeju spaljivati, uništavati, zakopavati ili na drugi način uklanjati.
Odvoženje kućnog smeća obavlja se prema godišnjem Programu koji donosi davalac usluga do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu. Predlog Programa dostavlja se na prethodnu saglasnost Skupštini grada Jagodine.
Program naročito sadrži vreme i način iznošenja kućnog smeća, vrstu i ukupan broj posuda za smeće.
Korisnici usluga kućno smeće odlažu u predviđene posude.
Za odlaganje ambalažnog otpada koriste se i plastične kese i vreće.
Tip posuda u koje se odlaže smeće mogu biti kante, kontejneri, industrijski kontejneri, transportni kontejneri i dr., a u skladu sa tehničkim mogućnostima davaoca usluga i uz saglasnost Grada Jagodine.
Korisnici usluga su u obavezi da postave kante na dan pražnjenja do ivice puta, na trasi vozila za odvoz smeća. Na trasu vozila saglasnost daje odgovarajući organ Grada Jagodine.
Kontejneri se drže na mestu koje je za to izgrađeno ili predviđeno tehničkom dokumentacijom po kojoj je objekat izgrađen, odnosno postavljen.
Ako mesto za držanje kontejnera nije određeno na način propisan u prethodnom stavu ovog člana, mesto i uslove za njihovo postavljanje na javnim površinama određuje organ Grada nadležan za poslove saobraćaja, uz prethodno pribavljeno mišljenje davaoca usluge.
Prostor namenjen za smeštaj kontejnera treba da bude na mestu pristupačnom za prilaz vozila za odvoz smeća.
U zgradama koje imaju izgrađene posebne kanale za kućno smeće i u prostorije za kontejnere smeće se do odvoženja drži na način koji je prilagođen tim uređajima i tehničkom procesu rada davaoca usluge, a o ispravnosti uređaja i čistoći staraju se vlasnik zgrade, odnosno skupština zgrade.
Kontejneri se postavljaju izvan javnih saobraćajnih površina.
Izuzetno, kontejneri se mogu postavljati na površine namenjene pešačkom saobraćaju ili parkiranju motornih vozila ukoliko nema mogućnosti da se postave na drugo mesto.
U slučaju iz prethodnog stava ovog člana, mesto za postavljanje kontejnera i način njihovog obeležavanja određuje organ Grada nadležan za poslove saobraćaja uz prethodno pribavljeno mišljenje davaoca usluga.
Kontejneri postavljeni na mestima određenim u skladu sa odredbama ovog člana ne smeju se pomerati sa tih mesta.
Plastične kese i vreće sa ambalažnim otpadom ostavljaju se zavezane na mesta koje određuje davalac usluga.
Novi korisnici usluga kao vlasnici, odnosno investitori izgradnje stambenih, poslovno-stambenih, poslovnih i drugih objekata, dužni su da nabave odgovarajuće posude za sakupljanje smeća u broju i tipu koji odredi vršilac usluga.
Ako novi korisnik ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana davalac usluga će nabaviti i postaviti odgovarajuću posudu za sakupljanje smeća na teret novog korisnika.
Novi korisnik usluga je dužan da radi uvođenja u evidenciju dostavi davaocu usluga sve podatke koji su neophodni za izvršavanje i utvrđivanje cene usluge od odnošenja smeća.
U posudama za smeće je zabranjeno paliti smeće, odlagati žar, sipati vodu, drugu tečnost, zapaljive, štetne i opasne materije, kao i odlagati otpatke koji ne spadaju u kućno smeće.
Lice koje postupi suprotno zabrani iz stava 1. ovog člana i na taj način ošteti ili uništi posudu za smeće dužno je da davaocu usluga nadoknadi pričinjenu štetu.
Davalac usluga je dužan da odnosi smeće i druge vrste otpada i odlaže ih na deponiju u skladu sa posebnim programima i ugovorima zaključenim sa korisnicima usluga utvrđenim u ovoj Odluci.
Kućno smeće se odnosi jedanput nedeljno u jednakim vremenskim razmacima u skladu sa Programom iz člana 12. ove Odluke.
Po potrebi kućno smeće se može odnositi i više puta nedeljno, po nalogu nadzornog organa.
Izuzetno iz stava 1. ovog člana, sa područja Grada gde je vozilima davaoca usluga otežan ili potpuno onemogućen prilaz u pojedine ulice ili naselja, mesto na kome će se odlagati kućno smeće do odnošenja i dinamiku njegovog odnošenja određuje organ Grada nadležan za komunalne poslove, po pribavljenom mišljenju davaoca usluga.
Organ Grada nadležan za komunalne poslove može u slučaju elementarnih nepogoda i drugih opravdanih razloga odrediti da se u pojedinim delovima grada kućno smeće odnosi manji broj puta od propisanog u ovom članu.
Davalac usluga dužan je da organima Grada nadležnim za komunalne poslove, poslove komunalne inspekcije i za saobraćaj dostavi Plan odvoženja kućnog smeća.
Kućno smeće odnosi se danju, ukoliko se Grad i davalac usluga ne dogovore drugačije.
Odvoženje smeća iz centra grada može se vršiti i noću ukoliko se Grad i davalac usluga o tome dogovore.
Pri odvoženju kućnog smeća davalac usluga je dužan da vodi računa da se kućno smeće ne rasipa, ne podiže prašina i ne stvara buka, kao i da se ne oštećuju posude za smeće, prostorije i površine na kojima se oni nalaze ili kroz koje se smeće iznosi, kao i da se rasuto smeće odmah pokupi i ukloni.
Posle iznošenja smeća prostorije u zgradi i ulični prostor gde su postavljeni sudovi za smeće moraju se očistiti, a posude za smeće vratiti na za to određena mesta.
Izvođač građevinskih radova obavezan je da iz materijala koji pri tome nastane odvoji (selektira) sledeće grupe otpada:
- iskopana zemlja,
- beton,
- asfalt,
- drveni otpad,
- metalni otpad,
- otpad od veštačkih materijala,
- građevinski šut,
- mineralni šut.
Selekciju materijala je potrebno izvršiti tako da je moguće ponovno iskorišćenje svake grupe materijala kao sekundarne sirovine.
Pod građevinskim radovima u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se rušenje, adaptacija, rekonstrukcija i izgradnja objekata, kao i raščišćavanje zemljišta za izgradnju.
Investitor ili izvođač radova obavezan je da zbrine građevinski otpad i za preuzimanje, odnošenje i deponovanje angažuje nadležno javno preduzeće ili drugo preduzeće, odnosno preduzetnika kojima je u skladu sa ovom Odlukom povereno vršenje tih usluga.
Građevinski otpad koji nastane prilikom izvođenja građevinskih radova odlaže se u posebne kontejnere koje korisnik usluga iznajmljuje od davaoca usluga koji taj otpad odnosi i deponuje.
Investitor ili izvođač radova dužan je da odvojeno od ostalog otpada zbrine otpad koji ima negativni uticaj na zdravlje ljudi i životnu sredinu.
Davalac usluga će otpad iz prethodnog stava ovog člana odneti i deponovati na način koji neće ugroziti zdravlje ljudi i životnu sredinu.
Otpadna guma je guma od vozila (automobila, kombija, kamiona, autobusa, motocikala, bicikala itd.), specijalnih vozila (dampera, utovarivača itd.), građevinskih mašina, poljoprivrednih vozila - mehanizacije, aviona i drugih letelica, prikolica i drugih priključnih vozila koju vlasnik ne može ili ne želi više upotrebljavati.
Otpadne gume odnosi i deponuje davalac usluga.
Uslovi, način i cena izvršavanja usluga navedenih u prethodnom stavu ovog člana utvrđuju se ugovorom koji zaključuju korisnik i davalac usluga.
Krupnim otpadom se smatraju svi kabasti otpaci koji nastaju u stanovima, poslovnim prostorijama, stambenim i poslovnim zgradama i zajedničkim prostorijama stambenih i poslovnih zgrada, a koji se po svojoj veličini, količini i sastavu ne smatraju kućnim smećem, a naročito dotrajali aparati iz domaćinstva, nameštaj, delovi sanitarne opreme i uređaja i slično.
Krupni otpad odnosi i deponuje davalac usluga u skladu sa posebnim Programom koji on donosi, uz saglasnost Grada Jagodine, i koji sadrži:
- vreme i način odnošenja krupnog otpada,
- broj i vrstu potrebnih vozila za odnošenje krupnog otpada, dinamiku njegovog odnošenja i način odlaganja,
- iznos cene za obavljanje usluga po cenovniku davaoca usluga.
Grad će snositi troškove odnošenja krupnog otpada ostavljenog na javnim površinama.
Industrijskim otpadom se smatraju otpaci koji nastaju kao posledica tehnološkog procesa, proizvodnje i prerade ili pružanja trgovinskih, zanatskih, ugostiteljskih ili drugih usluga.
Industrijski otpad odnosi i deponuje davalac usluga.
Uslovi i način izvršavanja usluga navedenih u prethodnom stavu ovog člana utvrđuju se ugovorom koji zaključuju korisnik i davalac usluga.
Uklanjanje, sakupljanje, odnošenje, tretman i odlaganje otpada i materija iz zdravstvenih i drugih sličnih organizacija, opasnih po život i zdravlje ljudi vrši se u skladu sa posebnim propisima.
Posebne vrste otpada (medicinski, hemijski i dr.) nakon neutralizacije, odlažu se u posebne posude nedostupne i zaštićene od drugih lica, odnose se i deponuju na za to određeno i zaštićeno mesto na deponiji.
Posebnu vrstu otpada odnosi i deponuje davalac usluga.
Uslovi i način izvršavanja usluga navedenih u prethodnom stavu ovog člana utvrđuju se ugovorom koji zaključuju korisnik i davalac usluga.
Korisnici usluga dužni su da obaveste davaoca usluga o potrebi za odnošenjem građevinskog otpada, otpadne gume, krupnog otpada, industrijskog otpada i posebnih vrsta otpada koji prema ovoj Odluci ne spadaju u kućno smeće.
Davalac usluga je obavezan da na zahtev korisnika usluge iz prethodnog stava ovog člana postavi odgovarajuće namenske posude, odnese i deponuje otpad.
Izuzetno, osim davaoca usluga, otpad iz stava 1. ovog člana mogu na deponiju odvoziti i druga pravna i fizička lica koja ovu delatnost vrše u skladu sa zakonom, a u slučaju da davalac usluga nije u mogućnosti da odnese taj otpad.
Lica iz prethodnog stava ne mogu odnositi posebne vrste otpada.
Za korišćenje deponije, lica iz stava 3. ovog člana su dužna da davaocu usluga koji upravlja deponijom plaćaju cenu u visini koja će biti utvrđena u ugovoru koji će zaključiti Grad i davalac usluge.
Kućno smeće i druge vrste otpada, kao i smeće i otpad sa javnih površina odnose se i deponuju na posebna mesta koja se određuju urbanističkim planovima (deponije smeća).
Zabranjeno je smeće i otpad istovarati i ostavljati van deponija smeća.
Organ grada nadležan za komunalne poslove može za potrebe nasipanja, odnosno nivelisanja terena odrediti da se zemlja koja se iskopa sa određenih gradilišta ne istovaruje na deponiju, već na teren koji se nasipa, odnosno niveliše.
Na deponijama smeća moraju se postaviti instalacije za pranje vozila za odnošenje smeća i svako vozilo se mora oprati posle pražnjenja.
Davalac usluge koji upravlja deponijom je dužan da iz smeća na deponijama, koje se donosi u skladu sa odredbama ove Odluke, izdvaja korisne otpatke u skladu sa posebnim propisima o prikupljanju i korišćenju otpadaka.
b) Čišćenje i pranje javnih površina
Čišćenje i pranje javnih površina iz člana 7. stav 1. tačka 1. Odluke obavlja se prema godišnjem programu koji za područje grada donosi Gradonačelnik grada Jagodina.
Godišnjim programom utvrđuju se vrsta, obim i dinamika radova, uslovi za njihovo izvršenje, kao i visina sredstava koja se obezbeđuje u budžetu grada i donosi se do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da komunalnoj inspekciji i organizacionoj jedinici uprave nadležnoj za komunalne poslove najkasnije do poslednjeg dana u mesecu dostavi plan čišćenja i pranja javnih površina za naredni mesec. Ovaj plan mora biti u skladu sa utvrđenim programom iz st. 1. i 2. ovog člana.
Čišćenje i pranje javnih površina iz člana 7. stav 1. tačka 1. Odluke obavlja preduzeće, odnosno preduzetnik, osim površina za čije su čišćenje odgovorna pravna i fizička lica koja koriste te površine, i to:
- staze, prilazi i prolazi koji služe poslovnim zgradama i poslovnim prostorijama, kao i druge površine koje pripadaju tim zgradama i prostorijama, osim trotoara širih od 5 m.
Za čišćenje javnih površina iz tač. 2-10. člana 7. ove odluke odgovorni su neposredni korisnici tih površina, odnosno pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, korišćenje ili održavanje ukoliko za pojedine površine nije odredbama ove odluke ili posebnim propisima drugačije određeno.
Čišćenje prostora ispred i oko prodavnica za prodaju robe na malo i lokala zanatskih i uslužnih delatnosti pored preduzeća, odnosno preduzetnika obavljaju i sopstvenici, odnosno korisnici tih poslovnih prostorija.
O čišćenju javnih površina iz člana 7. stav 1. tačka 1. ove odluke, osim pranja, koje se koristi za kioske i slične objekte, benzinske stanice, kao i prostora oko železničke i autobuske stanice u međugradskom saobraćaju, sportskih i zabavnih terena, pristaništa, sajmišta, stovarišta i magacina, staraju se korisnici, odnosno pravna i fizička lica koja te objekte, odnosno površine koriste za obavljanje delatnosti.
Korisnici sportskih i zabavnih terena dužni su da sa prostora oko objekata koje koriste uklone otpatke i nečistoću odmah po završetku svake sportske ili zabavne priredbe.
Korisnici objekata iz stava 1. ovog člana dužni su da pri objektima postave kontejnere, odnosno posude za otpatke u potrebnom broju i da ove posude, u skladu sa odredbama ove odluke, uredno prazne, održavaju i zamenjuju.
Preduzeće, odnosno preduzetnik može na osnovu ugovora preuzeti čišćenje površina iz čl. 29. stav 1, 30. i 31. ove odluke.
Na javnim površinama, osim površina iz člana 7. stav 1. tačka 9. i člana 32. stav 1. ove odluke, posude za otpatke postavlja preduzeće, odnosno preduzetnik. Posude za otpatke moraju biti tako postavljene i podešene da se mogu lako prazniti, prati i održavati.
Posude za otpatke moraju se uredno prazniti, održavati i zamenjivati.
Smeće sa javnih površina odlaže se u plastične kese koje se posle završenog čišćenja ostavljaju zavezane na mesta koja odredi preduzeće, odnosno preduzetnik ili u kontejnere.
Smeće sa javnih površina zabranjeno je ubacivati u slivnike.
Preduzeće, odnosno preduzetnik uklanjanje padavina (sneg i led) vrši samo sa sledećih javnih površina: pešačkih zona, pešačkih prelaza i pasarela, javnih stepeništa, trotoara širih od 5 m računajući od regulacione linije objekta, trotoara ispred pešačkih prelaza iz prolaza, kao i sa uličnih slivnika.
Za uklanjanje padavina (sneg i led) sa javnih površina iz člana 7. tač. 2-8. i 10. ove odluke odgovorni su neposredni korisnici tih površina, odnosno pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, korišćenje ili održavanje ukoliko za pojedine površine nije odredbama ove odluke ili posebnim propisima drugačije određeno.
Uklanjanje padavina (sneg i led) sa trotoara ispred, između i oko stambenih zgrada, ispred poslovnih zgrada i poslovnih prostorija, ispred stambeno-poslovnih zgrada, ispred objekata u izgradnji, ispred i oko neizgrađenog građevinskog zemljišta obezbeđuju i odgovorna su pravna i fizička lica koja koriste te objekte, odnosno zemljište.
Pranje javnih površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke obavlja se prema programu čišćenja i pranja javnih površina. Javne površine peru se tako da se ne prljaju i ne oštećuju spoljni delovi objekata koji su u neposrednoj blizini površine koja se pere.
Pojedine ulice na teritoriji grada ne mogu se prati u periodu od 6 do 8 časova i od 14 do 16 časova.
U centru grada ulice se peru isključivo noću od 20 do 5 časova.
Preduzeće, odnosno preduzetnik može na osnovu ugovora preuzeti pranje površina iz čl. 29. stav 1, 30. i 31. ove odluke.
U periodu od 16. novembra do 31. marta (zimski period) pranje površina iz člana 7. stav 1. tačka 1. ove odluke može se vršiti ukoliko je dnevna temperatura viša od +4 stepena C, i to po nalogu organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za komunalne poslove, uz obezbeđenje novčanih sredstava za te poslove.
c) Zaštita čistoće na javnim površinama
Radi održavanja i zaštite čistoće na javnim površinama nije dozvoljeno:
1. bacati papire, opuške i druge otpatke van posuda za otpatke, pljuvati ili na drugi način stvarati nečistoću na javnim površinama,
2. rasturati reklamne listiće, objave i slične natpise bez posebnog odobrenja,
3. koristiti javne površine za smeštaj robe, ambalaže i drugih stvari, osim kada se to vrši po posebnim propisima,
4. izlivati otpadne vode, sadržaj iz septičkih jama ili drugu nečistoću na javne površine ili na te površine bacati ili na njima držati smeće, zemlju, građevinski materijal i sl.,
5. spaljivanje smeća,
6. testerisati ili cepati drva, razbijati ugalj ili drugi materijal,
7. prati putnička, teretna i druga motorna vozila na ulicama i drugim javnim površinama,
8. istovarati iz vozila ili utovarati u njih na mestima na kojima se nalaze ulični hidranti, šahtovi ili slivnici,
9. popravljati ili servisirati (promena ulja i sl.) motorna vozila i čamce ili obavljati druge zanatske radove na javnim površinama bez odobrenja,
10. izbacivati smeće i otpatke iz putničkih i teretnih vozila,
11. ostavljati neregistrovana ili havarisana vozila i priključna vozila, priključnu opremu, agregate, poljoprivredne mašine, kamp opremu, kamp kućice i kamp vozila,
12. prebirati ili prikupljati otpatke iz smeća koje je odloženo u plastične kese i posude za smeće,
13. bacati u posude za smeće ili plastične kese otpad i materije opasne po život i zdravlje ljudi,
14. istovaranje van deponija: zemlje, svih vrsta smeća i otpada, kao i izlivanje otpadne vode.
Pravna i fizička lica su dužna da prilikom kresanja drvoreda, uređivanja travnjaka i skverova, kao i prilikom vršenja drugih sličnih poslova na javnim površinama, nastali otpad uklone odmah po obavljenom poslu, a javnu površinu očiste.
Korisnici usluga, lica iz stava 1. ovog člana su dužni da pre otpočinjanja radova iz stava 1. ovog člana od vršioca usluge zatraže postavljanje posuda za prikupljanje otpada.
Davalac usluga je dužan da po zahtevu korisnika usluga postavi posude za prikupljanje otpada i tako sakupljeni otpad odnese na deponiju.
Uslovi i način izvršavanja usluga navedenih u prethodnom stavu ovog člana utvrđuju se ugovorom koji zaključuju korisnik i davalac usluga.
Pre izlaska na javne površine iz člana 7. ove Odluke, točkovi svih vozila, a posebno vozila koji izlaze sa stovarišta, gradilišta i sl. moraju se očistiti od blata i druge nečistoće.
Radi održavanja i zaštite čistoće na javnim površinama izvođači građevinskih radova dužni su da:
1. obezbede da se zemlja i drugi rastresiti materijal (pesak, šljunak, kreč i sl.) ne rasipa i da se drži u sanducima ili ogradama,
2. čiste javne površine oko gradilišta sve dokle dopire prašina, rasuti građevinski materijal, blato i druge nečistoće,
3. kvase rastresiti materijal za vreme rušenja i transporta, kao i pristupne puteve, da bi se sprečila zagađivanja van gradilišta,
4. održavaju funkcionalnost slivnika, otvorenih i odvodnih kanala za atmosferske vode u neposrednoj blizini i na samom gradilištu čiji deo se nalazi na javnoj površini,
5. deponovani građevinski materijal i zemlju obezbede od rasturanja i raznošenja po javnim površinama postavljanjem građevinske ograde prema ulici, odnosno drugoj javnoj površini i tu ogradu održavaju u ispravnom stanju,
6. očiste površinu gradilišta od smeća i građevinskog otpada pre uklanjanja ograde gradilišta,
7. javne površine koje oštete dovedu u ispravno stanje odmah, a najkasnije u roku od 3 dana od dana oštećenja.
Prevoz ogreva, građevinskog i drugog materijala (zemlja, pesak, betonska masa, šljunak, kreč, šut, šljaka, strugotina i sl.), smeća, otpadaka i tečnih materijala, može se vršiti samo vozilima koja su za tu svrhu podešena tako da se prilikom prevoza materijal ne rastura van vozila.
Istovar i utovar ogrevnog, građevinskog i drugog materijala i robe može se vršiti na javnim površinama samo onda kada za to ne postoje druge površine, u kom slučaju se istovar i utovar mora obaviti brzo i bez odlaganja.
Posle svakog istovara i utovara moraju se odmah ukloniti ambalaža, otpaci i nečistoća.
III NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U ODRŽAVANJU ČISTOĆE
Davalac usluga je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje tako da realizacijom programa i ugovora sa korisnicima usluga predviđenih ovom Odlukom, trajno i nesmetano pruža komunalne usluge korisnicima i u skladu sa odredbama ove Odluke obezbedi propisani obim, vrstu i kvalitet usluga.
Davalac usluga je dužan da na osnovu pismenog naloga organa Grada nadležnog za komunalne poslove vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti uz obezbeđenje novčanih sredstava za te poslove koja se uplaćuju davaocu usluga.
Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga utvrđenih ovom Odlukom, davalac usluga mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida ili na drugi način obezbedi zadovoljavanje potreba korisnika usluga.
Mere koje davalac usluga preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:
1. radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo zbog prekida u pružanju komunalnih usluga, kao i angažovanje trećih lica u obezbeđivanju održavanja čistoće,
2. hitne popravke uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje održavanja čistoće, kao i zaštita komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija,
3. preduzima i druge mere koje utvrdi organ Grada nadležan za komunalne poslove.
IV SREDSTVA I NAKNADE ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI
Sredstva za obavljanje komunalne usluge održavanja čistoće u smislu ove Odluke obezbeđuju se iz cene komunalne usluge.
Cenu komunalne usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje davalac usluge prema obimu, vrsti i kvalitetu pružanja usluge, a na osnovu elemenata za obrazovanje cene komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, a uz saglasnost Grada.
Cena usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u zavisnosti od vrste korisnika (građani, pravna lica i preduzetnici), površine u vlasništvu korisnika, zapremine i potrebnog broja odgovarajućih posuda za skupljanje smeća, te vremena i načina iznošenja smeća.
Korisnik komunalne usluge je u obavezi da plati utvrđenu cenu za izvršene komunalne usluge.
Naknada za odnošenje i deponovanje kućnog smeća za građane plaća se po broju članova domaćinstva i površini dvorišta kao i po toni doveženog otpada na vagi deponije, a u skladu sa ugovorom između Grada i davaoca usluga kome su ti poslovi povereni i Odlukom o visini naknade za iznošenje smeća koju donosi davalac usluge po pribavljenoj saglasnosti Grada.
Cene deponovanja se obračunavaju na osnovu količine smeća, a u skladu sa važećim cenovnikom preduzeća kojem su povereni poslovi iz okvira ove komunalne delatnosti odnosno davaoca usluga, na koji saglasnost daje Grad Jagodina.
Građani su dužni da davaocu usluga odnošenja i deponovanja kućnog smeća dostave tačne podatke o broju članova, površini dvorišta, kao i da ga odmah obaveste o svakoj promeni broja članova i površini dvorišta.
Naknada za iznošenje kućnog smeća za pravna lica i preduzetnike određuje se u zavisnosti od vrste delatnosti, a u skladu sa ugovorom između Grada i davaoca usluga.
Građani, pravna lica i preduzetnici plaćaju naknadu za iznošenje smeća u skladu sa Odlukom o visini naknade za iznošenje smeća koju donosi davalac usluge po pribavljenoj saglasnosti Grada.
Naknada za odnošenje kućnog smeća plaća se mesečno.
Naknada za odnošenje ostalih vrsta otpada predviđenog ovom Odlukom određuje se ugovorom između davaoca i korisnika usluga, po pribavljenoj saglasnosti Grada Jagodine. Sa korisnicima usluga davalac usluga je dužan da sklapa pojedinačne ugovore za ovu vrstu usluga.
V NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU POSLOVA ODRŽAVANJA ČISTOĆE
Davalac usluga je dužan da obavesti organ Grada nadležan za komunalne poslove u slučaju prekida u obavljanju poslova održavanja čistoće nastalog usled više sile ili drugog razloga koji nije mogao da predvidi i pored preduzetih mera, kao i kada usled više sile dođe do smanjenog obima u pružanju usluge.
Kada organ iz prethodnog člana ove Odluke primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu u pružanju usluge održavanja čistoće, dužan je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način pružanja usluge onim korisnicima kod kojih bi, usled prekida ili smanjenja obima u pružanju usluge, nastala opasnost po zdravlje i rad građana ili rad drugih subjekata ili bi nastala velika, odnosno nenadoknadiva šteta,
2. naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine,
3. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje komunalnih usluga utvrđenih ovom Odlukom,
4. angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika za pružanje usluge održavanja čistoće do otklanjanja poremećaja,
5. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za prekid, odnosno poremećaj u pružanju usluga, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
U slučaju prekida izvršavanja poslova održavanja čistoće usled štrajka davalac usluga je obavezan da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa zakonom i aktom osnivača.
Kad akt iz prethodnog stava ovog člana nije donet, mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima, ako bi usled prekida izvršavanja poslova održavanja čistoće mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge.
Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke i nad zakonitošću rada davaoca usluga koji obavlja delatnost održavanja čistoće, vrši organ Grada nadležan za komunalne poslove.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke i akata donetih na osnovu ove Odluke, kao i nad obavljanjem komunalne delatnosti vrši organ Grada nadležan za poslove komunalne inspekcije.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:
1. ne sačini program održavanja čistoće na javnim površinama (član 8),
2. ne sačini godišnji program odvoženja kućnog smeća (član 12),
3. ne odnosi smeće i druge vrste otpada na deponiju u skladu sa programima (član 16. stav 1),
4. pri odvoženju kućnog smeća ne postupa po čl. 18. Odluke,
5. ne sačini godišnji program odnošenja krupnog otpada (član 21),
6. pri odnošenju posebnog otpada postupi suprotno odredbama čl. 23. stav 1. i 2.,
7. ne postavi odgovarajuće namenske posude, ne odnese i deponuje otpad po pozivu korisnika usluga (član 24. stav 2),
8. kućno smeće i druge vrste otpada, kao i smeće i otpad sa javnih površina ne odnosi i istovara na deponiju ili druga mesta predviđena urbanističkim planom (član 25.),
9. na deponijama ne ostavi instalacije za pranje vozila ili sa deponija izvozi vozilo koje po završetku radova nije oprano (član 26),
10. ne izdvaja korisne otpatke u skladu sa posebnim propisima o prikupljanju i korišćenju otpadaka (član 27),
11. ne čisti javne površine o čijoj se čistoći stara u okviru utvrđenog programa i normativa (član 28),
12. na javnoj površini o čijoj se čistoći stara ne postavi posude za otpatke ili ih ne prazni, ili ih ne održava uredno, ili ih ne podesi tako da se mogu lako prazniti, prati i održavati (član 34),
13. smeće sa javnih površina ubacuje u slivnike (član 35. stav 2),
14. ne uklanja padavine (član 36. stav 1),
15. pranjem javnih površina prlja i oštećuje spoljne delove objekata koji su u neposrednoj blizini površine koja se pere (član 37).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 5.000,00 do 250.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj drugo pravno lice, ako:
1. spaljuje, uništava, zakopava ili na drugi način uklanja kućno smeće (član 11),
2. ne iznosi kućno smeće u kontejnere ili u plastičnim kesama, ili plastične kese sa kućnim smećem iznosi nezavezane ili ih ne ostavlja na mesta i u vreme koje je za to određeno (član 13),
3. ne održava uredno ili ne zamenjuje kontejnere (član 14),
4. kontejnere pomera sa određenog mesta ili ih ne drži na mestu koje je za to izgrađeno, uređeno ili određeno (član 13),
5. ne dostavi davaocu usluga sve podatke koji su neophodni za izvršavanje i utvrđivanje cene usluge odnošenja smeća (član 14),
6. u posudama za smeće pali smeće, odlaže žar, sipa vodu, drugu tečnost, zapaljive, štetne i opasne materije kao i odlaže otpatke koji ne spadaju u kućno smeće (član 15),
7. propusti da zbrine građevinski otpad i otpadne gume na način predviđenom ovom Odlukom (član 19. i 20),
8. propusti da zbrine industrijski otpad na način predviđen ovom Odlukom (član 22),
9. propusti da zbrine posebnu vrstu otpada na način predviđen ovom Odlukom (član 23),
10. ne obavesti davaoca usluga o potrebi za odnošenjem građevinskog otpada, otpadne gume, krupnog otpada, industrijskog otpada i posebnih vrsta otpada koji prema ovoj Odluci ne spadaju u kućno smeće (član 24),
11. lice iz člana 24. stav 3. istovaruje ili ostavlja van deponije ili van mesta koje je za to određeno, kućno smeće i otpatke koji ne spadaju u kućno smeće van mesta koje je za to određeno ili na drugi način postupi suprotno obavezi iz čl. 24. ove Odluke,
12. ne očisti javnu površinu koju koristi ili održava, odnosno o čijoj se čistoći stara (član 31 i član 32),
13. ne uklanja otpatke i nečistoću sa površine iz člana 7. stav 1. tačka 1. ove odluke koje koristi za svrhe navedene u članu 34. st. 1. i 2. ove odluke,
15. na javnoj površini koju koristi ili održava, odnosno o čijoj se čistoći stara, ne postavi posude za otpatke ili kontejnere, ili ako ih ne prazni ili ne održava uredno, ili ih ne podesi tako da se mogu lako prazniti, prati i održavati (član 34),
16. smeće sa javnih površina ubacuje u slivnike (član 35. stav 2),
17. ne ukloni padavine (član 36. st. 2. i 3),
18. ne očisti vozilo od blata i druge nečistoće pre izlaska na površinu iz člana 7. stav 1. tačka 1. ove odluke (član 40),
19. postupi protivno odredbama člana 38. tač. 1-14. ove odluke,
20. protivno odredbi člana 39. ove odluke po obavljenom poslu odmah ne ukloni materijal i otpatke i javnu površinu ne očisti,
21. ne očisti vozilo od blata i druge nečistoće pre izlaska na javnu površinu iz člana 7. ove Odluke (član 40),
21. ne obezbedi zemlju i ostali rastresiti materijal od rasturanja i ne preduzme mere ili neku od mera za održavanje čistoće na javnoj površini ispred i oko gradilišta, ili posle završetka građevinskih radova u roku od 3 dana ne ukloni i ne odnese na deponiju šut, zemlju, otpadni građevinski materijal i sl. (član 41),
22. ne postupi po obavezi iz člana 42. stav 1. i 2.,
23. na javnoj površini postupi protivno zabrani iz člana 43.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 5.000,00 do 250.000,00 dinara.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće ("Opštinski službeni glasnik opštine Jagodina", br. 2/90, 2/91, 4/92, 6/93, 2/02 i 9/05).
Ova Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodina".
Samostalni član Odluke o dopuni
Odluke o održavanju čistoće
("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 9/2009)
Član 2
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodina".
Redakcija je zadržala numeraciju tačaka u članu 53. ove odluke na način kako su one objavljene u "Sl. glasniku grada Jagodina", br. 2/2008.
* Novčane kazne za prekršaje određene ovom odlukom izmenjene su Odlukom o izmenama odluka kojima su određene novčane kazne za prekršaje ("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 1/2010).