UREDBA
O USLOVIMA ZA PODSTICANJE PROIZVODNJE I ZAPOŠLJAVANJA U DEVASTIRANIM PODRUČJIMA U 2010. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 11/2010)

Član 1

Ovom uredbom uređuju se uslovi i način podsticanja proizvodnje i zapošljavanja u devastiranim područjima Republike Srbije u 2010. godini, radi stvaranja uslova za podsticanje i privlačenje novih investicija, kao i rehabilitovanje preduzeća koja imaju probleme u poslovanju, a čije se sedište i organizovana proizvodnja nalazi na devastiranom području (u daljem tekstu: preduzeće).

Član 2

Sredstva za namene iz člana 1. ove uredbe obezbeđuju se: iz budžeta Republike Srbije za 2010. godinu; iz sopstvenih sredstava Fonda za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond); iz povraćaja odobrenih kredita od strane Fonda i iz sredstava privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica zainteresovanog za dugoročnu saradnju sa preduzećem koje se rehabilituje.

Član 3

Devastiranim područjima, u smislu ove uredbe, smatraju se jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka prema zvaničnim podacima nadležnog organa za poslove statistike.

Devastirana područja iz stava 1. ovog člana su područja koja obuhvataju sledeće jedinice lokalne samouprave: Merošina; Bojnik; Trgovište; Malo Crniće; Tutin; Bela Palanka; Svrljig; Knić; Žabari; Bosilegrad; Golubac; Kuršumlija; Ražanj; Gadžin Han; Sjenica; Žagubica; Medveđa; Rekovac; Osečina; Blace; Crna Trava; Žitorađa; Vladičin Han; Mali Zvornik; Plandište; Žitište; Nova Crnja; Preševo; Bujanovac; Kučevo; Babušnica; Vlasotince; Lebane; Mionica; Prijepolje; Krupanj; Rača; Doljevac; Varvarin; Ljubovija.

Član 4

Sredstva iz člana 2. ove uredbe usmeravaju se odobravanjem kredita preko Fonda u vidu dugoročnih investicionih kredita za izgradnju novih objekata, proširenje kapaciteta postojećih objekata (rekonstrukciju i modernizaciju), nabavku opreme i kredite za trajna obrtna sredstva za programe ulaganja na devastiranim područjima.

Član 5

Privredno društvo, odnosno drugo pravno lice iz člana 2. ove uredbe, kao nosilac investicije, budući strateški partner, može biti korisnik kredita ako ispunjava sledeće uslove:

1) da je veliko ili srednje preduzeće, koje se bavi proizvodnjom;

2) da posluje duže od pet godina;

3) da ima najmanje 50 stalno zaposlenih;

4) da redovno isplaćuje zarade zaposlenima;

5) da ima "pismo o namerama" u kome daje prikaz mogućnosti učešća u rehabilitovanju preduzeća;

6) da ima poslovni plan.

Član 6

Korisnik kredita može biti i novoformirano preduzeće čiji su osnivači preduzeće koje ima proizvodnju u devastiranom području i/ili preduzeće koje je zainteresovano za ulaganje, a koje ispunjava uslove iz člana 5. ove uredbe.

Član 7

Korisnik kredita može biti preduzeće koje je reorganizovano u postupku stečaja, a u čijem programu je:

1) predviđena saradnja sa strateškim partnerom pod uslovom da strateški partner ispunjava uslove iz člana 5. ove uredbe;

2) predviđeno da je jedna od mera i uzimanje kredita u skladu sa ovom uredbom;

3) sadržan poslovni plan i spisak poverilaca.

Član 8

Osnovni kriterijum za odobravanje kredita je tržišna opravdanost investicija koja se proverava ocenom mogućnosti revitalizacije postojećih kapaciteta, kao i ocenom uspešnosti novih investicija.

Pored kriterijuma iz stava 1. ovog člana pri odobravanju kredita primenjivaće se i sledeći kriterijumi:

1) ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti korisnika kredita, odnosno osnivača novoformiranog preduzeća za korisnike kredita iz čl. 5. i 6. ove uredbe;

2) ekonomska ocena programa za korisnike kredita iz čl. 5, 6. i 7. ove uredbe.

Član 9

Prednost pri odobravanju kredita imaće:

1) preduzeća sa većim brojem zaposlenih, projekti-programi koji obezbeđuju veći broj zaposlenih ili koji obezbede radna mesta licima evidentiranim kod Nacionalne službe za zapošljavanje na području opštine na kojoj se realizuje program-projekat;

2) nosilac investicije koji ima sopstveno učešće u investiciji;

3) preduzeća u čijem programu oporavka učestvuje opština na čijoj teritoriji ono ima organizovanu proizvodnju, putem davanja određenih povlastica u vidu oslobađanja od plaćanja određenih poreza i taksi koje ona ubira u skladu sa zakonom ili da opština obezbedi strateškom partneru preduzeća ili novom zajedničkom preduzeću dodatne olakšice u vidu zemljišta za proširenje proizvodnje i sl.

Član 10

Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita mogu biti:

1) zaloga na opremi za proizvodnju koja bi se kupovala iz kredita;

2) i/ili menica dužnika;

3) i/ili menica jemca (ukoliko postoji jemstvo drugog pravnog lica);

4) i/ili menica pristupioca duga (ukoliko postoji pristupanje dugu);

5) i/ili menica vlasnika dužnika;

6) i/ili garancija poslovne banke ili avalirana menica;

7) i/ili hipoteka na nepokretnostima.

Tržišna vrednost instrumenata obezbeđenja iz stava 1. ovog člana u odnosu na vrednost kredita i garancije mora da bude 0,5 : 1.

Kada se kao instrument obezbeđenja dostavlja menica pored menice klijent mora dostaviti i menično ovlašćenje.

Član 11

Visina kamatne stope na kredite koji se odobravaju u skladu sa ovom uredbom iznosi 2% godišnje, fiksno.

Krediti se odobravaju na period do osam godina, uz period počeka od dve godine, a najviše tri godine.

Krediti se odobravaju uz primenu valutne klauzule, a do najvišeg iznosa iskazanog u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita, koji može biti za:

1) veliko preduzeće do 8.000.000,00 evra;

2) srednje preduzeće do 2.000.000,00 evra.

Preduzeće koje je iskoristilo najviši iznos kredita za namene iz ove uredbe ne može dobiti novi kredit za te namene.

Razvrstavanje preduzeća na srednja i velika izvršeno je u skladu sa članom 7. Zakona o računovodstvu i reviziji ("Službeni glasnik RS", br. 46/06 i 111/09).

Član 12

Fond prati i kontroliše da li je korisnik kredita ostvario pravo na kredit do utvrđenih iznosa, da li je projekat-program doveo do ostvarenja planiranog obima zapošljavanja, a kontrolu namenskog korišćenja kredita vrši Ministarstvo finansija - Poreska uprava.

Fond će kvartalno izveštavati Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja o realizaciji ove uredbe.

Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja će kvartalno izveštavati Vladu o realizaciji ove uredbe.

Član 13

Odluku o raspodeli sredstava u skladu sa ovom uredbom donosi Upravni odbor Fonda.

Član 14

Sprovođenje ove uredbe nadzire Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja.

Član 15

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".