UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA MERA ZA DUGOROČNO KREDITIRANJE POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE PREKO BANAKA U SARADNJI SA JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE U 2010. I 2011. GODINI("Sl. glasnik RS", br. 11/2010) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program mera za dugoročno kreditiranje poljoprivredne proizvodnje preko banaka u saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u 2010. i 2011. godini (u daljem tekstu: Program), koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Mere za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje odnose se na poljoprivredna gazdinstva koja su upisana u Registar poljoprivrednih gazdinstava (u daljem tekstu: Registar) i sprovode se prema Programu.
Program sprovodi Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) preko podračuna Ministarstva - Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici, budžetskog fonda za razvoj poljoprivrede jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: budžetski fond lokalne samouprave), banaka i Ministarstva finansija - Uprava za trezor (u daljem tekstu: Uprava).
Međusobna prava i obaveze subjekata iz stava 1. ovog člana uređuju se ugovorom koji zaključuju ministar nadležan za poslove poljoprivrede sa ovlašćenim licima Uprave, banaka i jedinica lokalne samouprave.
Sredstva za sprovođenje ove uredbe obezbeđena su sa podračuna Ministarstva - Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici po osnovu kredita odobrenih po Uredbi o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2004. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 45/04, 70/04 i 83/04), Uredbi o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2005. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 139/04, 10/05, 51/05 i 60/05), Uredbi o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2006. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 3/06), Uredbi o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2007. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 73/07 i 113/07) i Uredbi o utvrđivanju Programa mera za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje u 2009. godini ("Službeni glasnik RS", br. 18/09, 21/09, 43/09, 49/09 i 77/09), osim sredstava utvrđenih članom 1. Uredbe o dopuni Uredbe o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2004. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 70/04), a koja će Fond za razvoj Republike Srbije i banke uplaćivati u korist računa Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici Srbiji i to narednog dana od dana uplate.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM MERA ZA DUGOROČNO KREDITIRANJE POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE PREKO BANAKA U SARADNJI SA JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE U 2010. I 2011. GODINI
Mere za dugoročno kreditiranje poljoprivredne proizvodnje u 2010. i 2011. godini sprovodiće se tako što će se sredstva koristiti za dugoročno kreditiranje registrovanih poljoprivrednih gazdinstava.
Kreditiranje registrovanih poljoprivrednih gazdinstava po Programu sprovodiće se u saradnji sa jedinicama lokalne samouprave i banaka, a sredstva će se plasirati preko banaka.
Ministarstvo za ove namene obezbeđuje 25% sredstava, jedinice lokalne samouprave 25%, a banke 50% sredstava iz svog potencijala, u ukupnim izvorima finansiranja po svakom odobrenom zahtevu.
Najmanji iznos sredstava koji jedinice lokalne samouprava opredeljuju za ove namene iznosi 1.000.000 dinara, a maksimalan iznos sredstava ne može biti veći od 30.000.000 dinara po jedinici lokalne samouprave.
Sredstva za ostvarivanje mera za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje po Programu obezbeđena su na podračunu Ministarstva - Fond za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici (u daljem tekstu: Fond) obrazovanog za ovu namenu i koristiće se u skladu sa Programom i Odlukom o obrazovanju Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici ("Službeni glasnik RS", broj 115/05).
Ministarstvo u saradnji sa Upravom prati ostvarivanje Programa, administrira i kontroliše plasmane sa računa Fonda.
II PLANIRANI RASPORED SREDSTAVA
Namena |
Iznos |
% učešća |
Dugoročni kredit preko lokalnih samouprava |
700.000.000 |
100 |
Mere za dugoročno kreditiranje poljoprivredno-prehrambene proizvodnje u 2010. i 2011. godinu sprovode se radi unapređenja uslova na tržištu kredita koje odobravaju banke u saradnji sa jedinicama lokalne samouprave korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivredno-prehrambene proizvodnje.
Dugoročni krediti odobravaju se fizičkim i pravnim licima upisanim u Registar, a na osnovu programa jedinice lokalne samouprave kojoj teritorijalno pripadaju.
Privremeni nosioci poljoprivrednih gazdinstava nemaju pravo podnošenja zahteva za kredit.
Banka u saradnji sa jedinicom lokalne samouprave odobrava ostvarivanje sredstava iz Programa, vrše proveru u Upravi, administrira i kontroliše plasmane sredstava iz ovog poglavlja.
Zahtev za odobrenje sredstava iz Programa podnosi korisnik kredita preko banke koja odobrava dugoročni kredit. Jedinice lokalne samouprave prate sprovođenje Programa.
Ministarstvo i Uprava utvrđuju ispunjenost uslova propisanih Programom i o tome elektronskim putem obaveštava banka i prebacuju sredstva po odobrenim zahtevima sa podračuna Ministarstva - Fonda na račun banke.
Pravo učešća po Programu imaju jedinice lokalne samouprave koje se prijave na konkurs, koji raspisuje Ministarstvo.
Jedinice lokalne samouprave pored zahteva dostavljaju i program kreditiranja Ministarstvu, čija će sadržina biti propisana konkursom. Program jedinice lokalne samouprave mora da sadrži konkretne investicije koje će se finansirati imajući u vidu potrebe lokalnih poljoprivrednika i komparativne prednosti jedinice lokalne samouprave.
Dugoročni krediti odobravaće se pod sledećim uslovima:
1) rok otplate glavnice kredita je od tri do pet godina posle isteka grejs perioda.
Rokovi otplate kredita detaljnije se uređuju ugovorom o kreditu;
2) odloženi rok vraćanja glavnice iznosi do 12 meseci;
3) efektivna kamatna stopa za deo kredita koji finansira Ministarstvo i jedinice lokalne samouprave je 0% na godišnjem nivou.
Na 50% sredstava banke efektivna kamatna stopa određuje se skladu sa aktima poslovne politike banke, a maksimalno šestomesečni EURIBOR + 10% na godišnjem nivou ili 13,5% na godišnjem nivou, u zavisnosti od toga koja je stopa veća;
4) namena - za investicije u nova osnovna sredstva i objekte u primarnoj i prehrambenoj proizvodnji, osim kupovine zemljišta, a prema programu koji će svaka lokalna samouprava priložiti uz ugovor koji će zaključiti sa Ministarstvom;
5) banke određuju kreditnu sposobnost klijenta;
6) naplata kredita - banka vrši naplatu celokupnog kredita u skladu sa planovima otplate koji čini sastavni deo ugovora o kreditu, s tim što sredstva Ministarstva banka uplaćuje na poseban račun Ministarstva - Fonda (840-1305721-19).
Za vreme odloženog roka vraćanja glavnice kredita obračunava se i naplaćuje kamata i provizija na sredstva banke prema poslovnoj politici banke;
7) primena valutne klauzule - utvrđivanje iznosa kredita i otplatnih anuiteta/rata u evrima sa obavezom korisnika da dospele anuitete/rate plaća u dinarskoj protivvrednosti po srednjem zvaničnom kursu Narodne banke Srbije koji važi na dan plaćanja;
8) otplata kredita vrši se u mesečnim, tromesečnim, šestomesečnim, devetomesečnim ili godišnjim anuitetima/ratama izraženim u evrima prema planu otplate koji se prilaže uz ugovor o kreditu i čini njegov sastavni deo, uplatom dinarske protivvrednosti svake rate obračunate po srednjem zvaničnom kursu Narodne banke Srbije koji važi na dan plaćanja, u roku od pet dana od isteka dospeća rate.
Prevremena otplata kredita nije dozvoljena godinu dana od puštanja kredita u tečaj.
Dozvoljena je delimična prevremena otplata kredita, u srazmernom iznosu otplate duga prema jedinici lokalne samouprave, banci i Ministarstvu.
Na sredstva budžetskog fonda lokalne samouprave i sredstava Ministarstva u slučaju prevremene otplate kredita ne naplaćuje se naknada;
9) najmanji iznos sredstava po kreditu je 5.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem zvaničnom kursu Narodne banke Srbije;
10) sredstva obezbeđenja kredita - za obezbeđenje naplate dospelih potraživanja po ugovoru o kreditu, korisnik kredita je dužan da u korist Ministarstva, jedinice lokalne samouprave i banke, zasnuje i preda instrumente obezbeđenja i naplate potraživanja, u skladu sa poslovnom politikom banke, pri čemu se hipoteka prvog reda na nepokretnostima u vlasništvu korisnika kredita ili drugog lica zasnovana na osnovu ugovora i hipotekarne izjave overene kod suda uzima u srazmeri 1:1,2 (odnos ukupnog iznosa kredita sa redovnom kamatom, prema tržišnoj vrednosti stvari, koju procenjuje nadležna poreska uprava ili sudski veštak odgovarajuće struke). Ukoliko realni instrumenti obezbeđenja prevazilaze po vrednosti navedenu srazmeru, isti će se prihvatiti ukoliko je ponuđen od strane korisnika kredita;
11) puštanje kredita u tečaj - vrši se na osnovu profakture pribavljene od prodavca u korist računa prodavca, naznačenog u profakturi po odobrenju kredita, a po stupanju na snagu ove uredbe i zaključenju ugovora sa bankama i jedinicama lokalne samouprave.
Dugoročni kredit ne može ostvariti:
1) privremeni nosilac poljoprivrednog gazdinstva;
2) registrovano poljoprivredno gazdinstvo u pasivnom statusu.
Ako se utvrdi da uslovi iz tač. 1) i 2) ovog stava nisu ispunjeni Ministarstvo će tražiti povraćaj celokupnog iznosa kredita sa obračunatom redovnom i zateznom kamatom na ceo iznos kredita (zatezna kamata obračunava se prema poslovnoj politici banke).
Naplaćenu zateznu kamatu na iznos sredstava koje daje Ministarstvo i jedinice lokalne samouprave banka je dužna da uplati na račun Ministarstva i jedinice lokalne samouprave.
Poljoprivredno gazdinstvo korisnika kredita koji ne bude redovno izmirivalo obaveze po odobrenom kreditu staviće se u pasivan status od strane Ministarstva.
Broj kredita u tečaju po Programu određuju jedinice lokalne samouprave svojim programom.
Uslovi i način odobravanja dugoročnih kredita, kao i prava i obaveze Ministarstva, banaka, jedinica lokalne samouprave i Uprave regulisaće se posebnim ugovorom.
IV DINAMIKA TROŠENJA SREDSTAVA
Dinamika trošenja sredstava predviđenih Programom vršiće se u skladu sa dinamikom podnošenja zahteva za kredite iz Programa.
V IZVEŠTAJ O ODOBRAVANJU I KORIŠĆENJU SREDSTAVA
Ministarstvo će Vladi podneti godišnji izveštaj o odobravanju i korišćenju sredstava po Programu.