ODLUKA
O NAČINU UPRAVLJANJA DUGOM GRADA SREMSKA MITROVICA

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 2/2010)

Član 1

Ovom odlukom se uređuje način upravljanja dugom Grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: Grad), na taj način što se utvrđuje iznos i vrste zaduženja i proces zaduživanja.

Član 2

U upravljanju dugom organi Grada će postupati u skladu sa pravilom da tekući rashodi budžeta budu finansirani iz tekućih prihoda, pri čemu će suficit tekućih prihoda nad tekućim rashodima biti korišćen za finansiranje kapitalnih rashoda i otplatu zajmova.

Član 3

Grad se može kratkoročno zadužiti, samo u slučaju deficita tekuće likvidnosti koji se ne može pokriti rezervom tekuće likvidnosti konsolidovanog računa trezora, uz poštovanje Zakona o javnom dugu.

Član 4

Grad se može dugoročno zaduživati za finansiranje samo onih kapitalnih investicionih projekata, koji se ne mogu efikasno finansirati iz budžetskih prihoda, donacija, subvencioniranih zajmova, predpristupnih fondova EU ili iz transfernih i drugih sredstava budžeta Republike Srbije.

Član 5

Investicije, koje će se finansirati zaduživanjem, biće određene Planom kapitalnih investicija, koji usvaja Skupština grada.

Član 6

Odluku o dugoročnom zaduživanju donosi Skupština grada, po pribavljenom mišljenju ministarstva finansija, saglasno Zakonu o javnom dugu, Statutu grada i ovoj Odluci.

Član 7

Grad se može zaduživati na domaćem i stranom tržištu.

Član 8

Grad se može zaduživati emisijom gradskih obveznica. Nakon odluke skupštine o emisiji gradskih obveznica, Grad pokreće proceduru emisije obveznica:

- Izbor finansijskog savetnika emisije,

- Pripremu emisije obveznica,

- Poziv investitorima za upis i kupovinu obveznica,

- Rešenje komisije za hartije od vrednosti o odobrenju izdavanja obveznica bez javne ponude,

- Registraciju kupovine u Centralnom registru HOV.

Grad će se prioritetno zaduživati emisijom obveznica, a ukoliko to nije moguće zaduživanjem kod banaka ili drugih finansijskih institucija.

Član 9

U cilju transparentnog i zaduživanja po najpovoljnijim uslovima, nabavka dugoročnih zajmova biće vršena u postupku javne nabavke, saglasno Zakonu o javnim nabavkama.

Član 10

Prilikom zaduživanja Grada za finansiranje kapitalnog investicionog projekta javnog preduzeća, potrebno je regulisati odnos između Grada i javnog preduzeća na sledeći način:

- Da se javno preduzeće uključi u otplatu zajma, izdvajanjem sredstava iz ostvarene dobiti, eventualnih investicionih sredstava koje ubira kroz naplatu (investicioni dinar) ili iz cene priključka. Ova sredstva bi se uplaćivala u budžetski fond koji će biti osnovan za otplatu zajma.

- Da se u ugovoru o dugoročnom zajmu predvidi mogućnost prenošenja duga sa Grada na javno preduzeće, ukoliko ono postane finansijski jako i kreditno sposobno da preuzme otplatu zajma ili bude privatizovano.

Član 11

Dugoročno zaduživanje Grada za kapitalne investicione rashode neće premašiti ograničenja definisana Zakonom o javnom dugu.

Član 12

Dospeće dugoročnog zajma neće biti duže od perioda trajanja projekta, koji se finansira iz pozajmljenih sredstava, osim u slučaju izuzetno povoljne kreditne linije.

Član 13

Period odlaganja otplate glavnice duga (grejs period) treba da bude što kraći, tako da:

- Za prihodne kapitalne investicije ne bude duži od početka naplate prihoda investicionog projekta,

- Za kapitalne investicije bez budućih prihoda, ne bude duži od očekivanog perioda završetka izgradnje investicionog projekta.

Član 14

Dinamika otplate dugoročnog zajma može biti ugovorena:

- U jednakim anuitetima tokom perioda otplate duga (anuitet je zbir otplate glavnice duga i kamate),

- U jednakim otplatama glavnice duga, sa obračunom pripadajuće kamate na neotplaćeni dug, i

- U obliku koji je trenutno tržišno najpovoljniji.

Ugovaranje jednokratne otplate celokupne glavnice duga o roku dospeća zajma je dozvoljeno ukoliko dinamika priliva budžetskih sredstava to omogućuje.

Član 15

Grad će težiti da ugovori zajam sa fiksnom kamatnom stopom. Ukoliko nije moguće ugovoriti fiksnu kamatnu stopu, pri ugovaranju zajma sa promenljivom kamatnom stopom, mora da bude jasno i jednoznačno definisan način utvrđivanja kamatne stope. Tom prilikom mogu biti korišćene sledeće kamatne stope: prinos na obveznice Vlade Republike Srbije, Belibor, Euribor, Libor ili neka druga referentna tržišna kamatna stopa.

Član 16

U cilju izbegavanja rizika deviznog kursa Grad će se zaduživati u dinarima, kada god to bude moguće, saglasno dobijenim ponudama.

U slučaju zaduživanja u stranoj valuti Grad će koristiti raspoložive finansijske instrumente na deviznom tržištu za zaštitu od rizika deviznog kursa, kao što su: terminska i svop kupovina i prodaja valute odnosno neki drugi instrumenti saglasno Odluci NBS o uslovima i načinu rada deviznog tržišta.

U slučaju zaduživanja u stranoj valuti u ugovoru jasno mora biti preciziran kurs (srednji, prodajni ili kupovni) i dan za obračun kamatne stope kao i referentna kamatna stopa iz člana 15. ove Odluke.

Član 17

Grad će ponuditi raspoložive instrumente obezbeđenja, saglasno propisima Narodne banke Srbije koji važe u trenutku pokretanja postupka nabavke kredita, koji su od značaja za dobijanje dugoročnog zajma po najpovoljnijim uslovima.

Redosled instrumenata obezbeđenja koji se nude je sledeći:

1. Opšti prihodi budžeta,

2. Menica,

3. Ručna zaloga hartija od vrednosti ili drugih pokretnih stvari,

4. Sredstva fonda za otplatu duga,

5. Jemstvo drugog pravnog lica,

6. Hipoteka.

Grad može ponuditi instrument obezbeđenja pod narednim rednim brojem, shodno redosledu iz stava 2. ovog člana, samo po dobijanju napismeno obrazloženog odbijanja prethodno rangiranog instrumenta.

Za stavljanje pod hipoteku može se ponuditi sva imovina koja nije u funkciji obavljanja izvornih i poverenih poslova Grada, i za koju je dobijena saglasnost Republičke direkcije za imovinu, samo u slučaju da drugi instrumenti obezbeđenja nisu prihvatljivi ili ne omogućuju zajam po najpovoljnijim uslovima.

Član 18

Grad će vršiti refinansiranje dugoročnih zajmova, u uslovima kada promene na tržištu kapitala omoguće postizanje uštede u ukupnim troškovima finansiranja kapitalne investicije.

Član 19

Sve karakteristike kredita navedene u kreditnom zahtevu, moraju da se nađu u konačnom tekstu ugovora i ne mogu biti podložni promeni od strane ponuđača (banaka i drugih).

Ugovor mora da sadrži obavezu redovnog izveštavanja o stanju kredita i o izmenama uslova korišćenja kredita.

Član 20

Svi finansijski izveštaji i izveštaji o zaduživanju biće u potpunosti dostupni i otvoreni za javnost.

Član 21

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sremska Mitrovica".