PRAVILNIK
O PRISTUPU TRŽIŠTU USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA NA AERODROMIMA

("Sl. glasnik RS", br. 14/2010)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Cilj ovog pravilnika

Član 1

1. Ovim pravilnikom uređuje se pristup tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima koji su namenjeni za komercijalni avio-prevoz.

2. Ovim pravilnikom se, uz prilagođavanje pravu Republike Srbije, preuzima i razrađuje Uputstvo Saveta 96/67/EZ od 15. oktobra 1996. godine o pristupu tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima Zajednice. Uputstvo Saveta 96/67/EZ preuzima se u prečišćenom tekstu koji je izradio Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat).

3. Usluge zemaljskog opsluživanja navedene su u Aneksu ovog pravilnika.

Značenje pojmova u ovom pravilniku

Član 2

Pojedini pojmovi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) aerodrom jeste površina na zemljištu koja je posebno prilagođena za sletanje, uzletanje i manevrisanje vazduhoplova, uključujući pomoćne instalacije koje mogu da se pri tome koriste za potrebe saobraćaja vazduhoplova i usluge u vezi s njima, zajedno sa instalacijama koje su potrebne za komercijalni avio-prevoz; pojam "aerodrom" u ovom pravilniku, dakle, označava samo aerodrom koji je namenjen za komercijalni avio-prevoz;

2) ECAA sporazum je Multilateralni sporazum između Evropske zajednice i njenih država članica, Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Bugarske, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Island, Republike Crne Gore, Kraljevine Norveške, Rumunije, Republike Srbije i Misije privremene uprave Ujedinjenih nacija na Kosovu (u skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti UN 1244 od 10. juna 1999) o uspostavljanju Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja;

3) infrastruktura aerodroma (airport infrastructure) je osnovna fizička, logička, tehnološka i informaciono-komunikaciona struktura koja obuhvata manevarske površine, platforme, saobraćajnice, objekte, instalacije, sisteme i opremu;

4) korisnik aerodroma (airport user) označava pravno lice ili preduzetnika koji je odgovoran za prevoz putnika i/ili prtljaga i/ili pošte i/ili robe vazduhom od aerodroma ili do aerodroma;

5) Ministarstvo označava ministarstvo koje u Republici Srbiji obavlja poslove državne uprave u oblasti vazdušnog saobraćaja;

6) pružalac usluga zemaljskog opsluživanja jeste pravno lice ili preduzetnik koji je registrovan da trećim licima pruža jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja, koji ima sedište u strani potpisnici ECAA sporazuma i dozvolu koju je izdao Direktorat;

7) operater aerodroma (managing body of the airport) označava pravno lice čiji cilj je da, pored drugih delatnosti ili u njihovom odsustvu, zavisno od potrebe, rukovodi i upravlja infrastrukturom aerodroma i da usklađuje i nadzire delatnosti različitih operatera na aerodromu ili u sistemu aerodroma;

8) Savet označava Savet avio-prevozilaca koji koriste aerodromske usluge;

9) samoopsluživanje jeste stanje u kome korisnik aerodroma sebi sam direktno pruža jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja, pa o tome ne zaključuje ugovor s trećim licem; za potrebe ove definicije korisnici aerodroma međusobno se ne smatraju kao treća lica ako:

- jedan od njih ima većinski udeo u vlasništvu drugog,

- isti subjekat ima većinski udeo u vlasništvu svakog;

10) sistem aerodroma označava dva ili više aerodroma koji su udruženi da bi opsluživali isti grad ili urbanu aglomeraciju.

Upravljanje infrastrukturom od više operatera

Član 3

1. Kad infrastrukturom aerodroma ili sistema aerodroma upravlja više od jednog operatera aerodroma, svaki operater, za potrebe ovog pravilnika, smatra se delom jedinstvenog upravljačkog tela infrastrukture aerodroma.

2. Slično, kad jedan operater upravlja infrastrukturom dva ili više aerodroma ili sistema aerodroma, svaki aerodrom, odnosno sistem aerodroma, za potrebe ovog pravilnika, smatra se izdvojenom celinom.

Aerodromi na kojima je otvoreno tržište usluga zemaljskog opsluživanja

Član 4

1. Tržište usluga zemaljskog opsluživanja otvoreno je na aerodromu čiji je godišnji promet veći od 2.000.000 putnika ili 50.000 tona robe.

2. Po pravilu, korisnik aerodroma može da se samoopslužuje na svim aerodromima. Međutim, samoopsluživanje uslugama prihvata i otpreme predatog prtljaga, prihvata i otpreme vazduhoplova na platformi, snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom i prihvata i otpreme pošte i robe u delu koji se odnosi na fizičko rukovanje pri dolasku, odlasku ili transferu između robnog (kargo) terminala i vazduhoplova − dopušteno je samo na aerodromima čiji je godišnji promet veći od 1.000.000 putnika ili od 25.000 tona robe.

3. Kad aerodrom dostigne jednu od granica u prometu robe navedenu u ovom članu, a ne dostigne potrebnu granicu u prometu putnika, odredbe ovog pravilnika ne primenjuju se na usluge zemaljskog opsluživanja koje se odnose na putnike.

4. Direktorat sastavlja do 1. maja svake godine Evropskoj komisiji podatke o aerodromima koje dostignu navedene granice prometa, radi izrade njihovog spiska.

II PRISTUP TRŽIŠTU USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

Načela

Član 5

1. Pružaocima usluga zemaljskog opsluživanja slobodan je pristup tržištu, radi pružanja jedne ili više usluga.

2. Operater aerodroma dužan je da im omogući pružanje usluga pod uslovima koji su određeni ovim pravilnikom.

Ograničenje broja pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja

Član 6

1. Ministarstvo može da na pojedinom aerodromu ograniči broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja na najmanje dva, u pogledu sledećih usluga:

- prihvata i otpreme predatog prtljaga,

- prihvata i otpreme vazduhoplova na platformi,

- snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom,

- prihvata i otpreme pošte i robe, u delu koji se odnosi na fizičko rukovanje pri dolasku, odlasku ili transferu između robnog (kargo) terminala i vazduhoplova.

2. U tom slučaju, najmanje jedan pružalac usluga koji bude imao pravo na pružanje usluga ne sme direktno ili indirektno da bude pod kontrolom:

- operatera aerodroma,

- korisnika aerodroma koji je prevezao više od 25% putnika ili robe u godini koja prethodni godini u kojoj su pružaoci usluga izabrani,

- subjekta koji direktno ili indirektno kontroliše/koga kontrolišu operater aerodroma ili korisnik aerodroma.

3. Kad Ministarstvo ograniči broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja, operater aerodroma omogućava korisniku aerodroma, nezavisno od toga koji mu je deo aerodroma dodeljen, mogućnost stvarnog izbora između najmanje dva pružalaca onih usluga za koje je ograničen broj pružalaca usluga.

Mogućnosti korisnika aerodroma

Član 7

1. Svaki korisnik aerodroma može:

- da izabere pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja,

- da se samoopslužuje.

2. Korisnik aerodroma slobodno bira pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja, uz uvažavanje ograničenja i izuzeća predviđenih ovim pravilnikom.

3. Korisnik aerodroma samoopslužuje se tako što sebi samom direktno pruža jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja.

Centralizovana infrastruktura

Član 8

1. Centralizovanom infrastrukturom koja se koristi za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, čija složenost, troškovi ili uticaj na životnu sredinu ne dopuštaju podelu ili dupliranje, kao što su sistemi za razvrstavanje prtljaga, odmrzavanje, prečišćavanje vode i raspodelu goriva, upravlja operater aerodroma.

2. Operater aerodroma dužan je da obezbedi slobodan pristup i pregledno (transparentno), objektivno i nediskriminativno korišćenje infrastrukture svim pružaocima usluga zemaljskog opsluživanja i korisnicima aerodroma koji se samoopslužuju, uz uslov da oni poštuju propise o bezbednosti i zaštiti vazdušnog saobraćaja i ograničenja predviđena ovim pravilnikom.

3. Pored centralizirane infrastrukture kako je ona određena u stavu 1. ovog člana, Direktorat može i druge objekte na aerodromu da svrsta u centralizovanu infrastrukturu, imajući u vidu postojeća ograničenja raspoloživog prostora i kapaciteta na aerodromu.

Ograničenje broja korisnika aerodroma koji imaju pravo na samoopsluživanje

Član 9

1. Ministarstvo može da na pojedinom aerodromu ograniči pravo na samoopsluživanje na najmanje dva korisnika aerodroma, u pogledu sledećih usluga:

- prihvata i otpreme predatog prtljaga,

- prihvata i otpreme vazduhoplova na platformi,

- snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom,

- prihvata i otpreme pošte i robe, u delu koji se odnosi na fizičko rukovanje pri dolasku, odlasku ili transferu između robnog (kargo) terminala i vazduhoplova.

2. U tom slučaju, Ministarstvo bira korisnike aerodroma koji imaju pravo na samoopsluživanje na osnovu udela u broju prevezenih putnika, prevezene robe i prtljaga i broja letova u ukupnom obimu saobraćaja na aerodromu.

Izuzeća

Član 10

1. Kad posebna ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta, koja pre svega proizlaze iz gustine saobraćaja i velike iskorišćenosti površine aerodroma onemogućavaju otvaranje tržišta usluga zemaljskog opsluživanja i/ili samoopsluživanje, operater aerodroma može pismenim putem da zatraži od Ministarstva da odobri izuzeće tako što će:

a) da ograniči broj pružalaca jedne ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja na celom aerodromu ili delu aerodroma, i to u pogledu onih usluga koje nisu navedene u članu 6. stav 1. ovog pravilnika. U tom slučaju važi uslov iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika;

b) da ograniči broj pružalaca usluga koje su navedene u članu 6. stav 1. ovog člana, na samo jednog pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja;

v) da ograniči pravo na samoopsluživanje na najmanje dva korisnika aerodroma, i to u pogledu onih usluga koje nisu navedene u članu 9. stav 1. ovog pravilnika, u kom slučaju važi uslov iz člana 9. stav 2. ovog pravilnika;

g) da zabrani samoopsluživanje ili da ograniči samoopsluživanje na jednog korisnika aerodroma, u pogledu usluga koje su navedene u članu 9. stav 1. ovog pravilnika, u kom slučaju važi uslov iz člana 9. stav 2. ovog pravilnika.

2. U svakoj odluci Ministarstva kojom se odobrava izuzeće mora da se:

a) navedu usluge zemaljskog opsluživanja za koje je izuzeće odobreno i posebna ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta koja izuzeće pravdaju;

b) izradi plan mera kojima se prevazilaze ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta.

3. Izuzeće ne sme da:

a) neopravdano ograničava pravo na slobodan pristup tržištu usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno pravo na samoopsluživanje;

b) narušava tržišnu konkurenciju između pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja i/ili korisnika aerodroma koji se samoopslužuju;

v) primenjuje se u većem obimu nego što je to neophodno.

4. O svakoj odluci kojom je odobrilo izuzeće i o razlozima za to, Ministarstvo obaveštava Evropsku komisiju najkasnije tri meseca pre stupanja na snagu odluke. Evropska komisija objavljuje sažetak odluke u Službenom listu Evropske unije i poziva zainteresovane strane da prilože svoje komentare. Potom Evropska komisija podrobno razmatra odobreno izuzeće, pre svega plan mera kojima se prevazilaze ograničavanja raspoloživog prostora ili kapaciteta, pa proverava da li zaista postoje ograničenja i da li su ona takvog značaja da pravdaju odobreno izuzeće.

5. Posle razmatranja odobrenog izuzeća i savetovanja s Ministarstvom, Evropska komisija može da odobri izuzeće ili da ospori izuzeće ako smatra da nije dokazano da postoje ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta ili da postoje ali da nisu toliko značajna da opravdaju izuzeće. Evropska komisija može da zatraži od Ministarstva da promeni obim izuzeća ili da ograniči izuzeće na deo/delove aerodroma za koje je dokazano da postoje ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta.

6. Evropska komisija donosi odluku u roku od tri meseca od kad je primila obaveštenje Ministarstva i odluku objavljuje u Službenom listu Evropske unije.

7. Izuzeće iz stava 1. tač. a), v) i g) ovog člana ne sme da traje duže od tri godine. Pojavi li se novi zahtev za izuzeće, zasnovan na drugim razlozima od prethodnog, Ministarstvo mora, najkasnije tri meseca pre isteka vremena na koje je izuzeće odobreno, da o novom zahtevu odluči primenom postupka iz ovog člana.

8. Izuzeće iz stava 1. tačka b) ovog člana ne sme da traje duže od dve godine. Izuzetno, Ministarstvo može da predloži Evropskoj komisiji da produži izuzeće na još dve godine.

Izbor pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja

Član 11

1. Kad Ministarstvo ograniči broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja prema članu 6. stav 1. i članu 10. ovog pravilnika, pružaoce usluga koji imaju pravo da pružaju usluge zemaljskog opsluživanja bira operater aerodroma, posle savetovanja sa Savetom.

2. Ali, ako operater aerodroma pruža usluge zemaljskog opsluživanja za koje je ograničen broj pružalaca usluga ili ako ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad bilo kojim pružaocem usluga za koje je ograničen broj pružalaca usluga ili vlasnički udeo u takvom pružaocu usluga - onda pružaoca usluga bira Ministarstvo, posle savetovanja sa operaterom aerodroma i Savetom.

3. Postupak izbora sastoji se od određivanja merila za izbor, objavljivanja javnog oglasa za podnošenje ponuda, prikupljanja ponuda i donošenja odluke o izboru pružaoca usluga. Sve elemente postupka izbora obavlja operater aerodroma, odnosno Ministarstvo, zavisno od toga ko donosi odluku o izboru. Kad operater aerodroma donosi odluku o izboru, dužan je da od Ministarstva pribavi prethodnu saglasnost na merila za izbor i na sadržinu javnog oglasa.

4. Merila za izbor moraju da budu odgovarajuća, nepristrasna, pregledna (transparentna) i nediskriminativna i, pored ostalog, da obuhvataju standardne uslove i tehničke specifikacije koje su utvrđene za aerodrom. Pri određivanju merila Ministarstvo se savetuje sa Savetom i operaterom aerodroma, a operater aerodroma savetuje se sa Savetom.

5. Javni oglas za podnošenje ponuda objavljuje se barem u jednim dnevnim novinama koje su dostupne u celoj Republici Srbiji i u Službenom listu Evropske unije. Na njega može da se prijavi svaki pružalac usluga zemaljskog opsluživanja. Javni oglas najmanje sadrži:

a) vrste usluga za koje se objavljuje javni oglas;

b) uslove koje mora da ispuni pružalac usluga zemaljskog opsluživanja;

v) vreme na koje se pružalac usluga zemaljskog opsluživanja bira;

g) merila za izbor pružaoca usluga;

d) rok za podnošenje ponuda;

đ) rok za donošenje odluke o izboru;

e) pouku o pravnoj zaštiti.

6. Pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja biraju se najviše na sedam godina. O izabranom pružaocu usluga obaveštava se Savet.

7. Kad odluka o izboru postane konačna, zaključuje se ugovor između izabranog pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja i operatera aerodroma, odnosno Ministarstva, zavisno od toga ko je doneo odluku o izboru pružaoca usluga.

8. Ako pružalac usluga zemaljskog opsluživanja prestane da pruža usluge pre isteka vremena na koje je izabran, bira se novi pružalac usluga, prema ovom članu.

9. Kad pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja bira operater aerodroma, nezadovoljna strana može da izjavi žalbu Ministarstvu u roku od 15 dana od dana kad je primila odluku o izboru. Kad pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja bira Ministarstvo, nezadovoljna strana može da podnese tužbu nadležnom sudu u roku od 30 dana od dana kad je primila odluku o izboru.

10. Kad je broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja ograničen prema članu 6. stav 1. i članu 10. ovog pravilnika, usluge zemaljskog opsluživanja može, po odluci Ministarstva, da pruža sam operater aerodroma, ako on pruža usluge za koje je ograničen broj pružalaca usluga, u kom slučaju za njega ne važi postupak izbora predviđen ovim članom. Tada operater aerodroma može, bez sprovođenja postupka predviđenog ovim članom, da za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ovlasti drugo pravno lice pod uslovom da:

- operater aerodroma ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad njime ili

- da pravno lice ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad operaterom aerodroma.

Pristup objektima aerodroma

Član 12

1. Pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja i korisnik aerodroma koji se samoopslužuje moraju da imaju pristup uređajima aerodroma, uključujući centralizovanu infrastrukturu, u obimu koji je potreban za obavljanje njihovih delatnosti. Ako operater aerodroma ili, kad je to primereno, organ javne vlasti, postavlja uslove povodom toga, oni moraju da budu primereni, objektivni, pregledni (transparentni) i nediskriminativni.

2. Prostor koji služi pružanju usluga zemaljskog opsluživanja razdeljuje se na različite pružaoce usluga i korisnike aerodroma koji se samoopslužuju, na način koji je potreban za ostvarenje njihovih prava, omogućujući poštenu i delotvornu konkurenciju zasnovanu na primerenim, objektivnim, preglednim (transparentnim) i nediskriminativnim pravilima i merilima.

3. Operater aerodroma određuje naknadu za pristup infrastrukturi na osnovu primerenih, objektivnih, preglednih (transparentnih) i nediskriminativnih merila.

4. Operater aerodroma može pružaocima usluga zemaljskog opsluživanja i korisnicima aerodroma koji se samoopslužuju da odredi naknadu i za korišćenje ostalih objekata aerodroma. Visina naknada mora biti određena prema primerenim, objektivnim, preglednim (transparentnim) i nediskriminativnim merilima.

Razdvajanje računa

Član 13

1. Operater aerodroma, pružalac usluga zemaljskog opsluživanja ili korisnik aerodroma koji se samoopslužuje moraju potpuno da odvoje račune (konta) za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja od računa za druge delatnosti, saglasno važećim računovodstvenim standardima.

2. U godišnjim finansijskim izveštajima operatera aerodroma mora da bude vidljivo odsustvo bilo kojih povezanih finansijskih tokova između pružanja usluga zemaljskog opsluživanja i njegovih delatnosti kao operatera aerodroma.

3. Izveštaj nezavisnog ovlašćenog revizora mora da sadrži navod o tome da li su računi (konta) iz stava 1. ovog člana razdvojeni i da li ima povezanih finansijskih tokova iz stava 2. ovog člana.

4. Izveštaj revizora podnosi se Direktoratu najkasnije do 30. juna tekuće godine za prethodnu godinu.

III STICANJE SVOJSTVA PRUŽAOCA USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

Pružalac usluga zemaljskog opsluživanja

Član 14

1. Svojstvo pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja može da stekne pravno lice ili preduzetnik koji je registrovan za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, koji ima sedište u strani potpisnici ECAA sporazuma i dozvolu za pružanje jedne ili više usluga koju izdaje Direktorat.

2. Direktorat izdaje korisniku aerodroma dozvolu za samoopsluživanje.

3. Direktorat izdaje dozvolu za pružanje jedne ili više usluga unutar samoopsluživanja.

4. Operater aerodroma ima pravo da pruža usluge zemaljskog opsluživanja bez dozvole Direktorata.

Dozvola

Član 15

1. Dozvola se izdaje na pismeni zahtev koji podnosi pretendent na pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno na samoopsluživanje.

2. Uslovi za izdavanje dozvole odnose se na standarde i tehničke specifikacije koje su utvrđene za aerodrom, potrebno iskustvo, stabilno finansijsko stanje, odgovarajuću organizaciju, dovoljno pokriće osiguranja odgovornosti iz delatnosti, bezbednost i zaštićenost uređaja za pružanje usluga, vazduhoplova, opreme i osoblja, zaštitu životne sredine i zadovoljavanje odgovarajućih propisa iz socijalne politike.

3. Uslovi za izdavanje dozvole zadovoljavaju sledeća načela:

a) moraju da isključe mogućnost svake diskriminacije između pretendenata na pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno samoopsluživanja;

b) odražavaju cilj kome su namenjeni;

v) ne smeju da u praksi ograničavaju pristup tržištu usluga zemaljskog opsluživanja ili pravo na samoopsluživanje ispod nivoa koji je predviđen ovim pravilnikom.

4. Uslovi za izdavanje dozvole moraju da budu dostupni. Pretendenti na pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i samoopsluživanje moraju da budu, na njihov zahtev, obavešteni o proceduri za izdavanje dozvole.

5. Dozvola se izdaje na osam godina.

6. Zahtev za izdavanje dozvole odbija se ako podnosilac zahteva ne ispunjava uslove za izdavanje dozvole.

7. Dozvola se stavlja van snage na zahtev imaoca dozvole ili kad imalac dozvole prestane da ispunjava uslove potrebne za izdavanje dozvole, a kad je imalac dozvole pružalac usluga zemaljskog opsluživanja - i kad uprkos upozorenju Direktorata on nastavi da pruža usluge na nepošten ili diskriminatoran način ili da ne postupa shodno principima rada javnih službi, uključujući i povredu obaveze odgovarajućeg obezbeđivanja neprekidnog pružanja usluga.

8. Rešenje kojim se usvaja zahtev za izdavanje dozvole, rešenje kojim se odbija zahtev za izdavanje dozvole i rešenje kojim se stavlja van snage dozvola mora da bude obrazloženo.

9. Operater aerodroma obaveštava se o tome da je dozvola stavljena van snage.

Zabrana pružanja usluga i samoopsluživanja

Član 16

1. Na zahtev operatera aerodroma, Direktorat može pružaocu usluga zemaljskog opsluživanja i korisniku aerodroma koji se samoopslužuje da zabrani pružanje usluga, odnosno samoopsluživanje, ako povređuje uslove potrebne za redovan rad aerodroma.

2. Ovi uslovi:

a) moraju da isključe svaku diskriminaciju među pružaocima usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno korisnicima aerodroma koji se samoopslužuju;

b) ne smeju da u praksi umanje pristup tržištu usluga zemaljskog samoopsluživanja, odnosno pravo na samoopsluživanje mimo granica određenih ovim pravilnikom;

v) moraju da odražavaju cilj kome su namenjeni.

2. Direktorat može, na zahtev operatera aerodroma, da upozori pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja na dužnost da na pošten i nediskriminatoran način pruža usluge i da postupa shodno principima rada javnih službi, što uključuje i obavezu odgovarajućeg obezbeđivanja neprekidnog pružanja usluga.

IV OSTALE ODREDBE

Savet korisnika aerodroma

Član 17

1. Svi korisnici aerodroma imaju pravo da budu u Savetu ili, ako tako žele, da u njemu budu predstavljeni putem organizacija određenih u te svrhe.

2. Savet korisnika aerodroma ima Poslovnik o radu Saveta.

3. Savetovanja vezana za primenu ovog pravilnika održavaju se između operatera aerodroma, Saveta i pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja.

4. Savetovanja se, pored ostalog, odnose na cene usluga zemaljskog opsluživanja za koje su odobrena izuzeća iz člana 10. ovog pravilnika, kao i na uređenje pružanja tih usluga. Savetovanja se održavaju najmanje jednom godišnje.

Načelo uzajamnosti

Član 18

1. Ministarstvo može potpuno ili delimično da obustavi ispunjenje obaveza koje proizlaze iz ovog pravilnika ako raspolaže saznanjima da strana država pravno ili faktički nije odobrila pružaocima usluga zemaljskog opsluživanja iz Republike Srbije ili korisnicima aerodroma iz Republike Srbije koji se samoopslužuju:

- isti tretman koji njeni pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja i korisnici aerodroma koji se samoopslužuju imaju u Republici Srbiji,

- isti tretman koji pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja i korisnici aerodroma koji se samoopslužuju imaju u državi svog sedišta,

- isti tretman koji imaju pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja i korisnici aerodroma koji se samoopslužuju iz trećih država.

2. Ministarstvo obaveštava Zajednički komitet ECAA sporazuma o vrsti i obimu odluke iz stava 1. ovog člana.

Dostavljanje podataka

Član 19

Na zahtev Evropske komisije, Ministarstvo dostavlja tražene podatke radi sastavljanja izveštaja o primeni Uputstva Saveta 96/67/EZ.

Stupanje ovog pravilnika na snagu

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

ANEKS

USLUGE ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

 

1.

Usluge zemaljske administracije i nadzora obuhvataju:

1.1.

usluge predstavljanja kod lokalnih organa ili drugih subjekata i povezivanje s njima, isplate u ime korisnika aerodroma i obezbeđivanje poslovnog prostora predstavnicima korisnika aerodroma;

1.2.

nadzor utovara, slanje i primanje poruka i telekomunikacije;

1.3.

rukovanje, čuvanje i vođenje administracije opreme za utovar (kontejnera i paleta);

1.4.

sve ostale usluge nadzora pre, tokom i posle leta i ostale administrativne usluge na zahtev korisnika aerodroma.

2.

Usluge opsluživanja putnika obuhvataju sve vrste pomoći pri dolasku, odlasku, transferu ili tranzitu putnika, uključujući pregled putnih karata i putnih isprava, registraciju ručnog prtljaga i predatog prtljaga i njegov prenos do prostora za razvrstavanje.

3.

Usluge prihvata i otpreme predatog prtljaga obuhvataju rukovanje prtljagom u prostoru za razvrstavanje, razvrstavanje prtljaga, pripremu prtljaga za odlazak (otpremu), utovar i istovar vozila ili sredstava kojima se prevozi ili prenosi prtljag od vazduhoplova do prostora za razvrstavanje i obratno i prevoz prtljaga iz prostora za razvrstavanje do prostora za podizanje prtljaga.

4.

Usluge prihvata i otpreme pošte i robe obuhvataju:

4.1.

za robu: fizičko rukovanje pri izvozu, prevozu i uvozu robe, rukovanje robnim dokumentima; carinske postupke i sprovođenje svih bezbednosnih postupaka prema dogovoru strana ili prema zahtevima okolnosti;

4.2.

za poštu: fizičko rukovanje dolaznom i odlaznom poštom, rukovanje poštanskim dokumentima (poštanska pošiljaka) i sprovođenje svih bezbednosnih postupaka prema dogovoru strana ili prema zahtevima okolnosti.

5.

Usluge prihvata i otpreme vazduhoplova na platformi obuhvataju:

5.1.

navođenje i parkiranje vazduhoplova na/sa parkirne pozicije pri dolasku i odlasku (pod uslovom da ove usluge ne pruža pružalac usluga u vazdušnom saobraćaju);

5.2.

pomoć pri parkiranju vazduhoplova i pribavljanje odgovarajućih sredstava (pod uslovom da ove usluge ne pruža pružalac usluga u vazdušnom saobraćaju);

5.3.

komunikaciju između vazduhoplova i pružaoca usluga (pod uslovom ove usluge ne pruža pružalac usluga u vazdušnom saobraćaju);

5.4.

utovar i istovar vazduhoplova, uključujući pribavljanje i rukovanje potrebnim sredstvima, kao i prevoz posade i putnika između vazduhoplova i terminala i prevoz prtljaga između vazduhoplova i terminala;

5.5.

pribavljanje i rukovanje prikladnim uređajima pri startovanju motora;

5.6.

vuču ili izguravanje vazduhoplova pri dolasku i odlasku, pribavljanje i rukovanje potrebnim sredstvima;

5.7.

prevoz, utovar i istovar hrane (obroka) i pića u vazduhoplov i iz njega.

6.

Usluge opsluživanja vazduhoplova obuhvataju:

6.1.

spoljašnje i unutrašnje čišćenje vazduhoplova, sanitarnih prostora (toaleta) i snabdevanje vodom;

6.2.

grejanje i hlađenje putničke kabine, odstranjivanje snega i leda, odmrzavanje (deicing) vazduhoplova;

6.3.

preuređivanje putničke kabine pogodnom opremom i skladištenje te opreme.

7.

Usluge snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom obuhvataju:

7.1.

pripremanje i sprovođenje punjenja i pražnjenja rezervoara gorivom, uključujući skladištenje goriva i kontrolu kvaliteta i količine isporučenog goriva;

7.2.

nadopunu maziva i ostalih tečnosti.

8.

Usluge održavanja vazduhoplova obuhvataju:

8.1.

rutinski - standardni pregled pre leta;

8.2.

nerutinske usluge koje zahteva korisnik aerodroma;

8.3.

Nabavku i skladištenje rezervnih delova i opreme;

8.4.

zahtevanje ili rezervisanje podesne pozicije za parkiranje i/ili smeštaj u hangaru.

9.

Priprema leta i usluge za posadu obuhvataju:

9.1.

pripremu leta na polaznom aerodromu ili na drugoj tački;

9.2.

usluge tokom leta, uključujući i preusmeravanje vazduhoplova, ako je potrebno;

9.3.

aktivnosti posle leta;

9.4.

administriranje posade.

10.

Usluge zemaljskog prevoza obuhvataju:

10.1.

organizovanje i prevoz: posade, putnika, prtljaga, pošte i robe između različitih terminala na istom aerodromu, s tim što se isključuje isti prevoz između vazduhoplova i bilo koje druge tačke unutar prostora istog aerodroma;

10.2.

svaki poseban prevoz koji zahteva korisnik aerodroma.

11.

Usluge snabdevanja putnika hranom i pićem obuhvataju:

11.1.

povezivanje sa dobavljačima i administrativno upravljanje;

11.2.

skladištenje hrane, pića i opreme potrebne za njihovu pripremu;

11.3.

čišćenje opreme iz 11.3;

11.4.

pripremu i dostavljanje opreme i snabdevanje hranom i pićem