PRAVILNIKO TAKSAMA I NAKNADAMA KOJE UBIRA EVROPSKA AGENCIJA ZA BEZBEDNOST VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA("Sl. glasnik RS", br. 14/2010) |
1. Ovim pravilnikom uređuju se takse i naknade koje ubira Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja.
2. Ovim pravilnikom preuzima se, uz prilagođavanje pravu Republike Srbije, Uredba Komisije (EZ) br. 593/2007 od 31. maja 2007. godine o taksama i naknadama koje ubira Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja.
3. Uredba Komisije (EZ) br. 593/2007 daje se u Prilogu ovog pravilnika u prečišćenom tekstu koji je izradio Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije i koji obuhvata: Uredbu Komisije (EZ) br. 593/2007 i Uredbu Komisije (EZ) br. 1356/2008.
Značenje pojedinih pojmova u ovom pravilniku
1. "ECAA sporazum" označava Multilateralni sporazum između Evropske zajednice i njenih država članica, Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Bugarske, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Island, Republike Crne Gore, Kraljevine Norveške, Rumunije, Republike Srbije i Misije privremene uprave Ujedinjenih nacija na Kosovu (u skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti UN 1244 od 10. juna 1999) o uspostavljanju Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja.
2. Pojam "Agencija" ili EASA koji se koristi u Prilogu ovog pravilnika označava Evropsku agenciju za bezbednost vazdušnog saobraćaja (European Aviation Safety Agency).
3. Pojam "Pravilnik" koji se koristi u Prilogu ovog pravilnika označava Pravilnik o osnovnim pravilima u oblasti civilnog vazduhoplovstva i osnivanju Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja ("Službeni glasnik RS", broj 1/10).
4. Pojam "Uredba (EZ) br. 216/2008" koji se koristi u Prilogu ovog pravilnika označava Uredbu Evropskog parlamenta i Saveta (EZ) br. 216/2008 od 20. februara 2008. godine o osnovnim pravilima u oblasti civilnog vazduhoplovstva i osnivanju Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja, kojom se ukidaju Uputstvo Saveta 91/670/EEZ, Uredba (EZ) br. 1592/2002 i Uputstvo 2004/36/EZ.
Uredba (EZ) br. 216/2008 preuzeta je u pravni sistem Republike Srbije Pravilnikom o osnovnim pravilima u oblasti civilnog vazduhoplovstva i osnivanju Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja.
5. Pojam "država članica" koji se koristi u Prilogu ovog pravilnika tumači se saglasno tački 3. Aneksa II ECAA sporazuma.
6. Pojam "nacionalna vazduhoplovna vlast" koji se koristi u Prilogu ovog pravilnika tumači se kao Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
7. Pojmovi "uverenje" i "sertifikat", koji se koriste u Prilogu ovog pravilnika imaju isto značenje.
Stupanje na snagu ovog pravilnika
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Uredba Komisije (EZ) br. 593/2007 od 31. maja 2007. godine o taksama i naknadama koje ubira Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja
OPŠTE ODREDBE
Član 1
Ova uredba primenjuje se na takse i naknade koje ubira Agencija, kao nadoknadu za usluge koje pruža, uključujući i nabavku robe.
Posebno se utvrđuju stavke za koje se plaćaju takse i naknade na koje upućuje član 59. stav 1. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 96.1. Pravilnika), iznos taksi i naknada i način na koji se one plaćaju.
Član 2
Pojedini izrazi koji se koriste u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
(a) takse (fees) označavaju iznose koje ubira Agencija, a plaćaju ih podnosioci zahteva, kako bi pribavili, održavali ili izmenili ili dopunili sertifikate, odobrenja i dozvole iz člana 20. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 57. Pravilnika), koja izdaje, održava i menja ili dopunjava Agencija;
(b) naknade (charges) označavaju iznose koje ubira Agencija, a koje podnosioci zahteva plaćaju za usluge koje pruža Agencija, izuzev za sertifikaciju;
(v) sertifikacija (postupak sertifikacije, certification tasks) označava poslove koje Agencija obavlja neposredno ili posredno, radi izdavanja, održavanja ili izmene ili dopune sertifikata, odobrenja i dozvola iz člana 20. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 57. Pravilnika);
(g) podnosilac zahteva (applicant) označava svako fizičko ili pravno lice koje zahteva usluge Agencije, uključujući izdavanje, održavanje ili izmenu ili dopunu nekog sertifikata, odobrenja ili dozvole;
(d) putni troškovi (travel costs) označavaju troškove prevoza, troškove smeštaja i ishrane, nepredviđene izdatke i putne dnevnice koji su odobreni osoblju u okviru sertifikacije;
(đ) stvarni troškovi (real cost) označavaju izdatke koje je Agencija stvarno ostvarila.
TAKSE
Član 3
1. Taksama se obezbeđuje ukupan prihod koji je dovoljan da se pokriju svi troškovi sertifikacije, uključujući troškove nastale tokom stalnog nadzora.
2. Agencija, među svojim prihodima i rashodima, odvaja one koji potiču od sertifikacije. U te svrhe:
(a) takse koje Agencija ubira čuvaju se na posebnom računu i podležu posebnom računovodstvenom postupku;
(b) Agencija vodi analitičko računovodstvo o prihodima i rashodima.
3. Za takse se izrađuje ukupna privremena procena do početka svake finansijske godine. Ona se zasniva na prethodnim poslovnim rezultatima Agencije, proceni rashoda i prihoda i daljem programu rada Agencije.
Ako ukupan prihod od taksi, koji se smatra namenskim prihodom prema članu 64. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 101. Pravilnika), prevaziđe na kraju finansijske godine ukupan trošak sertifikacije, višak se koristi za finansiranje sertifikacije, saglasno finansijskim propisima po kojima radi Agencija.
Taksa koju podnosilac zahteva plaća za sertifikaciju može da bude:
(a) fiksni iznos, čija visina zavisi od vrste postupka, a koji izražava trošak Agencije koji je nastao usled vođenja predmetnog postupka. Različiti iznosi ove fiksne takse utvrđeni su u delovima I i III Aneksa; ili
(b) promenjivi iznos koji je srazmeran količini posla i koji se izražava u broju sati koji se množi taksom po satu. Taksa po satu izražava sve troškove koji nastaju tokom sertifikacije. Postupci sertifikacije koji se naplaćuju prema satnici i primenjiva taksa po satu utvrđeni su u Delu II Aneksa ove uredbe.
1. Iznosi utvrđeni u Aneksu ove uredbe objavljuju se u službenoj publikaciji Agencije.
2. Ovi iznosi se, na godišnjem nivou, indeksiraju prema stopi inflacije utvrđenoj u Delu V Aneksa ove uredbe.
3. Ako je potrebno, Aneks ove uredbe razmatra se jednom godišnje.
4. Jednom godišnje Agencija upućuje Komisiji, Upravnom odboru i savetodavnom telu zainteresovanih strana, osnovanom prema članu 33. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 70. Pravilnika), podatke o elementima koji se koriste kao osnov za određivanje iznosa taksi. Ovi podaci prvenstveno sadrže analizu troškova za prethodne i naredne godine. Agencija takođe dostavlja Komisiji, Upravnom odboru i savetodavnom telu zainteresovanih strana, dva puta godišnje, podatke o učinku navedene u Delu VI Aneksa ove uredbe, i pokazatelje učinka na koje se upućuje u stavu 5. ovog člana.
5. U roku od šest meseci od stupanja na snagu ove uredbe Agencija, pošto se konsultuje sa savetodavnim telom zainteresovanih strana, usvaja skup pokazatelja učinka, naročito uzimajući u obzir podatke o učinku navedene u Delu VI Aneksa ove uredbe.
6. Agencija konsultuje savetodavno telo zainteresovanih strana pre nego što sačini mišljenje o bilo kakvoj izmeni u vezi sa taksama. Tokom konsultacija, Agencija obrazlaže razloge za svaki predlog za izmenu iznosa taksi.
Ne dirajući u primenu člana 4. ove uredbe, kad se sertifikacija, delimično ili u potpunosti, sprovodi izvan država članica, taksa koja se obračunava podnosiocu zahteva obuhvata i odgovarajuće putne troškove izvan država članica, prema formuli:
d = f + v + h - e
gde je:
d = dospela taksa
f = taksa koja odgovara sprovedenom postupku, kao što je utvrđeno u Aneksu ove uredbe
v = putni troškovi
h = vreme koje su stručnjaci proveli u prevoznim sredstvima, što se obračunava prema taksi po satu utvrđenoj u Delu II Aneksa ove uredbe
e = prosečni putni troškovi na teritoriji država članica, uključujući prosečno vreme koje se provede u prevoznim sredstvima na teritoriji država članica, pomnoženo taksom po satu utvrđenom u Delu II Aneksa ove uredbe.
U posebnim slučajevima, na zahtev podnosioca zahteva i uz saglasnost izvršnog direktora Agencije, sertifikacija može da se sprovede na sledeći način:
(a) određivanjem osoblja koje Agencija inače ne bi odredila prema standardnim procedurama, i/ili
(b) određivanjem takvih ljudskih potencijala (resursa) koji omogućavaju da se sertifikacija sprovede brže nego što je to previđeno standardnim procedurama Agencije.
U navedenom slučaju, taksa se povećava, kako bi se pokrili svi troškovi koje Agencija ostvari da bi izašla u susret ovakvim posebnim zahtevima.
1. Taksu plaća podnosilac zahteva. Taksa se plaća u evrima (EUR). Podnosilac zahteva dužan je da Agenciji plati puni iznos koji je dospeo za plaćanje. Eventualne naknade za bankarske usluge u vezi sa plaćanjem takse plaća podnosilac zahteva.
2. Izdavanje, održavanje ili izmena ili dopuna sertifikata zavise od toga da li je prethodno plaćen celokupan iznos dospele takse, izuzev ako se Agencija i podnosilac zahteva drukčije ne dogovore. Agencija može da obračuna taksu u jednoj rati, pošto primi zahtev ili na početku jednogodišnjeg perioda ili perioda nadzora. U slučaju neplaćanja takse, Agencija može da odbije da izda sertifikat ili da stavi van snage izdati sertifikat, pošto o tome uputi formalno upozorenje podnosiocu zahteva.
3. Podnosilac zahteva obaveštava se o visini takse i o uslovima plaćanja takse pri podnošenju zahteva.
4. Za sertifikaciju za koju se plaćaju takse obračunate prema satnici, Agencija može podnosiocu zahteva da, na njegov zahtev, dostavi predračun. Agencija menja ili dopunjava predračun ako se ispostavi da je postupak jednostavniji i brži nego što je isprva predviđeno ili, obratno, ako se ispostavi da je postupak složeniji i sporiji nego što je Agencija mogla razumno da predvidi.
5. Ako posle prvog pregleda zahteva, Agencija odluči da ne usvoji zahtev, takse koje je podnosilac zahteva već uplatio biće mu vraćene, izuzev iznosa koji pokriva upravne troškove obrade zahteva. Taj iznos jednak je dvostrukoj taksi po satu utvrđenoj u Delu II Aneksa ove uredbe.
6. Ako Agencija mora da obustavi sertifikaciju zato što podnosilac zahteva nema dovoljne resurse ili zato što nije usklađen sa primenjivim zahtevima ili zato što je odlučio da povuče zahtev ili da odloži projekat, ostatak dospelih taksi, obračunat prema satnici za tekući period od 12 meseci, ali tako da ne prelazi primenjivu fiksnu taksu, plaća se u punom iznosu kad Agencija obustavi postupak, uključujući i sve druge iznose dospele u to vreme. Odgovarajući broj sati obračunava se prema taksi po satu utvrđenoj u Delu II Aneksa ove uredbe. Kad na zahtev podnosioca zahteva Agencija ponovo započne sertifikaciju koju je prethodno obustavila, ona se naplaćuje kao novi projekat.
7. Ako se imalac sertifikata odrekne od odgovarajućeg sertifikata ili Agencija stavi van snage sertifikat, ostatak dospelih taksi, obračunat prema satnici, ali tako da ne prelazi primenjivu fiksnu taksu, plaća se u punom iznosu prilikom predaje sertifikata od koga se imalac odrekao ili stavljanja van snage sertifikata, uključujući i sve druge iznose dospele u to vreme. Odgovarajući broj sati obračunava se prema taksi po satu utvrđenoj u Delu II Aneksa ove uredbe.
8. Ako Agencija suspenduje sertifikat, ostatak dospelih taksi, obračunat proporcionalno (pro rata temporis), plaća se u punom iznosu prilikom suspenzije, uključujući i sve druge iznose dospele u to vreme. Ako se suspenzija ukine, novi period od 12 meseci počinje od dana ukidanja suspenzije.
Takse potražuje i ubira isključivo Agencija.
Države članice ne ubiraju takse za sertifikaciju, pa i ako je obavljaju u ime Agencije.
Agencija isplaćuje državama članicama naknadu za sertifikacije koje one u njeno ime obavljaju.
NAKNADE
1. Agencija ubira naknade za sve usluge, uključujući nabavku robe, izuzev usluga na koje upućuje član 3. ove uredbe.
Međutim, sledeće usluge oslobođene su plaćanja naknade:
(a) prenos dokumenata i podataka, u bilo kojoj formi, prema Uredbi (EZ) br. 1049/2001;
(b) dokumenta koja su besplatno dostupna na veb prezentaciji Agencije.
2. Agencija takođe ubira naknade kad se podnese žalba na neku od njenih odluka prema članu 44. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 81. Pravilnika).
Iznos naknada koje ubira Agencija jednak je stvarnim troškovima pružene usluge, uključujući trošak potreban da bi usluga bila dostupna podnosiocu zahteva. U tom smislu, vreme koje je Agencija utrošila na pružanje usluge obračunava se prema taksi po satu na koju upućuje Deo II Aneksa ove uredbe.
Naknade koje se plaćaju kada se podnese žalba prema članu 44. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 81. Pravilnika), jesu u obliku iznosa koji se obračunava po fiksnoj stopi, kao što je to određeno u Delu IV Aneksa ove uredbe. Ako se žalba reši u korist žalioca, Agencija njemu odmah vraća ovaj iznos.
Podnosilac zahteva obaveštava se o iznosu naknade i o uslovima plaćanja naknade pre pružanja usluge.
Naknade plaća podnosilac zahteva, a naknadu za žalbu - fizičko ili pravno lice koje podnosi žalbu.
Naknade se plaćaju u evrima (EUR).
Podnosilac zahteva dužan je da Agenciji uplati celokupan iznos koji je dospeo za plaćanje. Eventualne naknade za bankarske usluge u vezi s takvim plaćanjem plaća podnosilac zahteva.
Izuzev ako se Agencija i podnosilac zahteva, ili fizičko ili pravno lice koje podnosi žalbu, drukčije ne dogovore, naknade se ubiraju pre pružanja usluga ili, u zavisnosti od slučaja, pre početka žalbenog postupka.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Uredba (EZ) br. 488/2005 se ukida.
1. Ova uredba stupa na snagu 1. juna 2007. godine. Ona se primenjuje saglasno sledećim uslovima:
(a) takse prikazane u tabelama 1 do 5 u Delu I Aneksa ove uredbe primenjuju se na svaki sertifikat izdat posle 1. juna 2007. godine;
(b) takse prikazane u tabeli 6 u Delu I Aneksa ove uredbe primenjuju se na godišnje takse koje se ubiraju posle 1. juna 2007. godine;
(v) za podnosioce zahteva kojima je pre 1. juna 2007. godine naplaćena taksa za nadzor na koju upućuje tačka (vi) Aneksa Uredbe (EZ) br. 488/2005, primenjuju se takse prikazane u tabeli 7 u Delu I Aneksa ove uredbe, i to od prve godišnje rate koja dospeva za plaćanje na kraju perioda od tri godine na koji se upućuje u tački (vi) Aneksa Uredbe (EZ) br. 488/2005;
(g) za podnosioce zahteva kojima je pre 1. juna 2007. godine naplaćena taksa za nadzor na koju upućuju tačke (viii), (x), (xiii) ili (xi) Aneksa Uredbe (EZ) br. 488/2005, primenjuju se takse za nadzor prikazane u tabelama 8, 9 i 10 u Delu I i u stavu 2. Dela III Aneksa ove uredbe, i to od prve godišnje rate koja dospeva za plaćanje na kraju perioda od dve godine na koji se upućuje u tačkama (viii), (x) i (xiii) Aneksa Uredbe (EZ) br. 488/2005.
2. I pored člana 13. ove uredbe, Uredba (EZ) br. 488/2005 i dalje se primenjuje na takse i naknade koje su izvan oblasti koje uređuje ova uredba, prema stavu 1. ovog člana.
Sadržaj
Deo I: |
Postupci za koje se naplaćuje fiksna taksa |
Deo II: |
Postupci koji se naplaćuju prema satnici |
Deo III: |
Takse za druge postupke koji su u vezi sa sertifikacijom |
Deo IV: |
Naknade za žalbe |
Deo V: |
Godišnja stopa inflacije |
Deo VI: |
Podaci o učinku |
Objašnjenje
(1) Takse i naknade izražene su u evrima.
(2) Takse koje se primenjuju za proizvode iz tabela 1 do 4 u Delu I ubiraju se za postupak sertifikacije i za period od 12 meseci. Posle prvog perioda od 12 meseci, ako se primenjuju, ove takse se određuju proporcionalno (pro rata temporis - 1/365 odgovarajuće godišnje takse po danu posle prvog perioda od 12 meseci). Takse date u tabeli 5 ubiraju se za jedan postupak. Takse date u tabeli 6 ubiraju se za period od 12 meseci.
(3) U pogledu taksi koje se primenjuju za organizacije iz tabele 7 do 10 u Delu I, taksa za odobrenje se ubira jednom, a taksa za nadzor se ubira svakih 12 meseci.
(4) Za postupke koji se naplaćuju prema satnici, a na koje se upućuje u Delu II, primenjuje se taksa po satu naznačena u Delu II, pomnožena stvarnim brojem radnih sati koje je utrošila Agencija, ili brojem sati utvrđenim u Delu II.
(5) Sertifikacioni zahtevi (certification specifications - CS) na koje se upućuje u ovom Aneksu jesu dokumenti koji su usvojeni prema članu 19. stav 2. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 56.2. Pravilnika) i objavljeni u službenoj publikaciji Agencije, saglasno EASA Odluci br. 2003/8 od 30. oktobra 2003. godine (www.easa.europa.eu).
(6) "Veliki helikopter" ("Large Rotorcraft") se odnosi na CS 29 i CS 27 kat. A; "Mali helikopter" ("Small Rotorcraft") se odnosi na CS 27 sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) ispod 3 175 kg i brojem sedišta ograničenim na četiri sedišta - uključujući pilota, i na CS VLR; "Srednji helikopter" ("Medium Rotorcraft") se odnosi na drugi CS 27.
(7) "Izvod" označava izmenjeno ili dopunjeno Uverenje o tipu, kako ga naznačava i za šta zahtev podnosi imalac Uverenja o tipu.
(8) U tabelama 1, 2 i 6 u Delu I, vrednosti delova se odnose na odgovarajuće cenovnike proizvođača.
(9) U tabelama 3 i 4 u Delu I, "prost" ("Simple"), "standardan" ("Standard") i "složen" ("Complex") upućuju na sledeće:
|
Prost |
Standardan |
Složen |
Dodatno uverenje o tipu EASA ("EASA Supplemental Type Certificate", STC) Veće izmene projekta prema EASA |
STC, veća izmena projekta, ili veća popravka, koja obuhvata samo aktuelne metode i metode sa dobro potkrepljenim opravdanjem za koje se može dostaviti, u vreme podnošenja zahteva, kompletan skup podataka (opis, lista provere usaglašenosti i dokumentacija o usaglašenosti), a za koje je podnosilac zahteva pokazao da ima iskustva, što rukovodilac sertifikacije projekta može da proceni samostalno ili uz ograničeno angažovanje stručnjaka iz jedne discipline |
Svi ostali STC, veće izmene projekta ili veće popravke |
Značajno (*) STC ili veća izmena projekta |
STC koji je priznat prema bilateralnom ugovoru |
Osnovni (**) |
Nije osnovni (**) |
STC koji nije osnovni (**) kada organ koji vrši sertifikaciju označi izmenu kao "značajnu" (*) |
Veća izmena projekta koja je priznata prema bilateralnom ugovoru |
Nivo 2 (**) većih izmena projekta kada nisu automatski prihvaćene (***) |
Nivo 1 (**) |
Nivo 1 (**) većih izmena projekta kada organ koji vrši sertifikaciju (**) označi izmenu kao "značajnu" (*) |
Veća popravka priznata prema bilateralnom ugovoru |
Nije primenjivo |
Popravke kritičnih komponenti (**) |
nije |
(*) |
Izraz "značajno" je određen u stavu 21A.101 (b) Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003. |
(**) |
Za definicije izraza "osnovni", "nije osnovni", "nivo 1", "nivo 2", "kritične komponente" i "organ koji vrši sertifikaciju", videti primenjivi bilateralni ugovor na osnovu koga se vrši priznavanje. |
(***) |
EASA uslovi za automatsko prihvatanje većih izmena - nivo 2, utvrđeni su Odlukom izvršnog direktora br. 2004/04/CF, ili u primenjivom bilateralnom sporazumu na osnovu koga se vrši priznavanje. |
(10) U tabeli 7 u Delu I, organizacije za projektovanje razvrstavaju se u sledeće kategorije: |
Predmet ugovora organizacije za projektovanje |
Grupa A |
Grupa B |
Grupa C |
DOA 1 |
Vrlo složen /veliki |
Složen /mali-srednji |
Manje složen/vrlo mali |
DOA 2 STC/izmene/popravke |
Neograničene |
Ograničene (tehničke oblasti) |
Ograničene (veličina vazduhoplova) |
DOA 3 |
(11) U tabeli 8 u Delu I, poslovni promet uzet u obzir je promet koji se odnosi na aktivnosti iz predmeta ugovora.
(12) U tabelama 7, 9 i 10 u Delu I, broj zaposlenih uzet u obzir jeste broj zaposlenih koji rade na poslovima iz predmeta ugovora.
POSTUPCI ZA KOJE SE NAPLAĆUJE FIKSNA TAKSA
Tabela 1: Uverenja o tipu i ograničena uverenja o tipu (videti Odeljak B i Odeljak O Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003)
|
EUR |
|
Fiksna taksa |
Avioni |
|
Preko 150 000 kg |
2 600 000 |
Preko 50 000 kg do 150 000 kg |
1 330 000 |
Preko 22 000 kg do 50 000 kg |
1 060 000 |
Preko 5 700 kg do 22 000 kg |
410 000 |
Preko 2 000 kg do 5 700 kg |
227 000 |
Do 2 000 kg |
12 000 |
Vrlo laki avioni, motorne jedrilice, jedrilice |
6 000 |
Helikopteri |
|
Veliki |
525 000 |
Srednji |
265 000 |
Mali |
20 000 |
Ostalo |
|
Baloni |
6 000 |
Pogonska grupa |
|
Turbo motori sa potiskom na poletanju preko 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju preko 2 000 kW |
365 000 |
Turbo motori sa potiskom na poletanju do 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju do 2 000 kW |
185 000 |
Motori bez turbine |
30 000 |
Motori bez turbine CS 22 H , CS VLR App. B |
15 000 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) preko 5 700 kg |
10 250 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) do 5 700 kg |
2 925 |
Delovi |
|
Vrednost iznad 20 000 EUR |
2 000 |
Vrednost između 2 000 i 20 000 EUR |
1 000 |
Vrednost ispod 2 000 EUR |
500 |
Tabela 2: Izvodi uverenja o tipu ili ograničenih uverenja o tipu
|
EUR |
|
Fiksna taksa (1) |
Avioni |
|
Preko 150 000 kg |
1 000 000 |
Preko 50 000 kg do 150 000 kg |
500 000 |
Preko 22 000 kg do 50 000 kg |
400 000 |
Preko 5 700 kg do 22 000 kg |
160 000 |
Preko 2 000 kg do 5 700 kg |
80 000 |
Do 2 000 kg |
2 800 |
Vrlo laki avioni, motorne jedrilice, jedrilice |
2 400 |
Helikopteri |
|
Veliki |
200 000 |
Srednji |
100 000 |
Mali |
6 000 |
Ostalo |
|
Baloni |
2 400 |
Pogonska grupa |
|
Turbo motori sa potiskom na poletanju preko 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju preko 2 000 kW |
100 000 |
Turbo motori sa potiskom na poletanju do 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju do 2 000 kW |
50 000 |
Motori bez turbine |
10 000 |
Motori bez turbine CS 22 H , CS VLR App. B |
5 000 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) preko 5 700 kg |
2 500 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) do 5 700 kg |
770 |
Delovi |
|
Vrednost iznad 20 000 EUR |
1 000 |
Vrednost između 2 000 i 20 000 EUR |
600 |
Vrednost ispod 2 000 EUR |
350 |
(1)Za izvode koji obuhvataju suštinsku izmenu projekta tipa, kao što je dato u Odeljku B Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003, primenjuje se odgovarajuća taksa za Uverenje o tipu ili Ograničeno uverenje o tipu koja je definisana u Tabeli 1.
Tabela 3: Dodatno uverenje o tipu (videti Odeljak E Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003)
|
EUR |
|
Fiksna taksa (1) |
||
Složen |
Standardan |
Prost |
|
Avioni |
|
|
|
Preko 150 000 kg |
25 000 |
6 000 |
3 000 |
Preko 50 000 kg do 150 000 kg |
13 000 |
5 000 |
2 500 |
Preko 22 000 kg do 50 000 kg |
8 500 |
3 750 |
1 875 |
Preko 5 700 kg do 22 000 kg |
5 500 |
2 500 |
1 250 |
Preko 2 000 kg do 5 700 kg |
3 800 |
1 750 |
875 |
Do 2 000 kg |
1 600 |
1 000 |
500 |
Vrlo laki avioni, motorne jedrilice, jedrilice |
250 |
250 |
250 |
Helikopteri |
|
|
|
Veliki |
11 000 |
4 000 |
2 000 |
Srednji |
5 000 |
2 000 |
1 000 |
Mali |
900 |
400 |
250 |
Ostalo |
|
|
|
Baloni |
800 |
400 |
250 |
Pogonska grupa |
|
|
|
Turbo motori sa potiskom na poletanju preko 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju preko 2 000 kW |
12 000 |
5 000 |
2 500 |
Turbo motori sa potiskom na poletanju do 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju do 2 000 kW |
5 800 |
2 500 |
1 250 |
Motori bez turbine |
2 800 |
1 250 |
625 |
Motori bez turbine CS 22 H, CS VLR App. B |
1 400 |
625 |
300 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) preko 5 700 kg |
2 000 |
1 000 |
500 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) do 5 700 kg |
1 500 |
750 |
375 |
(1)Za dodatna uverenja o tipu koja obuhvataju suštinsku izmenu, kao što je dato u Odeljku B Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003, primenjuje se odgovarajuća taksa za Uverenje o tipu ili Ograničeno uverenje o tipu koja je definisana u Tabeli 1.
Tabela 4: Veće izmene i veće popravke (videti odeljke D i M Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003)
|
EUR |
|
Fiksna taksa (1) (2) |
||
Složen |
Standardan |
Prost |
|
Avioni |
|
|
|
Preko 150 000 kg |
20 000 |
6 000 |
3 000 |
Preko 50 000 kg do 150 000 kg |
9 000 |
4 000 |
2 000 |
Preko 22 000 kg do 50 000 kg |
6 500 |
3 000 |
1 500 |
Preko 5 700 kg do 22 000 kg |
4 500 |
2 000 |
1 000 |
Preko 2 000 kg do 5 700 kg |
3 000 |
1 400 |
700 |
Do 2 000 kg |
1 100 |
500 |
250 |
Vrlo laki avioni, motorne jedrilice, jedrilice |
250 |
250 |
250 |
Helikopteri |
|
|
|
Veliki |
10 000 |
4 000 |
2 000 |
Srednji |
4 500 |
2 000 |
1 000 |
Mali |
850 |
400 |
250 |
Ostalo |
|
|
|
Baloni |
850 |
400 |
250 |
Pogonska grupa |
|
|
|
Turbo motori sa potiskom na poletanju preko 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju preko 2 000 kW |
5 000 |
2 000 |
1 000 |
Turbo motori sa potiskom na poletanju do 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju do 2 000 kW |
|
1 000 |
500 |
Motori bez turbine |
1 300 |
600 |
300 |
Motori bez turbine CS 22 H, CS VLR App. B |
600 |
300 |
250 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) preko 5 700 kg |
250 |
250 |
250 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) do 5 700 kg |
250 |
250 |
250 |
(1)Za značajne veće izmene, koje obuhvataju suštinsku izmenu, kao što je dato u Odeljku B Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003, primenjuje se odgovarajuća taksa za Uverenje o tipu ili Ograničeno uverenje o tipu koja je definisana u Tabeli 1.
(2)Izmene i popravke na pomoćnom uređaju za napajanje (APU) naplaćuju se kao izmene i popravke na motorima iste snage.
Tabela 5: Manje izmene i manje popravke (videti odeljke D i M Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003)
|
EUR |
|
Fiksna taksa (1) (2) |
Avioni |
|
Preko 150 000 kg |
500 |
Preko 50 000 kg do 150 000 kg |
500 |
Preko 22 000 kg do 50 000 kg |
500 |
Preko 5 700 kg do 22 000 kg |
500 |
Preko 2 000 kg do 5 700 kg |
250 |
Do 2 000 kg |
250 |
Vrlo laki avioni, motorne jedrilice, jedrilice |
250 |
Helikopteri |
|
Veliki |
500 |
Srednji |
500 |
Mali |
250 |
Ostalo |
|
Baloni |
250 |
Pogonska grupa |
|
Turbo motori |
500 |
Motori bez turbine |
250 |
Elisa |
250 |
(1)Takse utvrđene u ovoj tabeli ne primenjuju se na manje izmene i manje popravke koje vrše organizacije za projektovanje prema Delu 21A.263(c)(2) iz Odeljka J Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003.
(2)Izmene i popravke na pomoćnom uređaju za napajanje (APU) naplaćuju se kao izmene i popravke na motorima iste snage.
Tabela 6: Godišnja taksa za imaoce EASA Uverenja o tipu i Ograničenog uverenja o tipu i drugih uverenja o tipu koja se priznaju prema Uredbi (EZ) br. 216/2008
|
EUR |
|
Fiksna taksa (1) (2) (3) |
|
Projekat iz EU |
Projekat koji nije iz EU |
|
Avioni |
|
|
Preko 150 000 kg |
270 000 |
90 000 |
Preko 50 000 kg do 150 000 kg |
150 000 |
50 000 |
Preko 22 000 kg do 50 000 kg |
80 000 |
27 000 |
Preko 5 700 kg do 22 000 kg |
17 000 |
5 700 |
Preko 2 000 kg do 5 700 kg |
4 000 |
1 400 |
Do 2 000 kg |
2 000 |
670 |
Vrlo laki avioni, motorne jedrilice, jedrilice |
900 |
300 |
Helikopteri |
|
|
Veliki |
65 000 |
21 700 |
Srednji |
30 000 |
10 000 |
Mali |
3 000 |
1 000 |
Ostalo |
|
|
Baloni |
900 |
300 |
Pogonska grupa |
|
|
Turbo motori sa potiskom na poletanju preko 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju preko 2 000 kW |
40 000 |
13 000 |
Turbo motori sa potiskom na poletanju do 25 KN ili izlaznom snagom na poletanju do 2 000 kW |
6 000 |
2 000 |
Motori bez turbine |
1 000 |
350 |
Motori bez turbine CS 22 H, CS VLR App. B |
500 |
250 |
Elisa za korišćenje na vazduhoplovima sa maksimalnom masom na poletanju (MTOW) preko 5 700 kg |
|
250 |
Delovi |
|
|
Vrednost iznad 20 000 EUR |
2 000 |
700 |
Vrednost između 2 000 i 20 000 EUR |
1 000 |
350 |
Vrednost ispod 2 000 EUR |
500 |
250 |
(1)Za teretne verzije vazduhoplova za koje postoji njihovo Uverenje o tipu, koeficijent od 0,85 se primenjuje na taksu za putničku verziju takvog vazduhoplova.
(2)Za imaoce višestrukih uverenja o tipu i/ili višestrukih ograničenih uverenja o tipu, umanjenje godišnje takse se primenjuje u pogledu drugog i narednih uverenja o tipu, ili ograničenih uverenja o tipu, u istoj kategoriji proizvoda, kao što je prikazano u sledećoj tabeli:
Proizvod u istovetnoj kategoriji |
Umanjenje fiksne takse |
1. |
0 % |
2. |
10 % |
3. |
20 % |
4. |
30 % |
5. |
40 % |
6. |
50 % |
7. |
60 % |
8. |
70 % |
9. |
80 % |
10. |
90 % |
11. i naredni proizvodi |
100 % |
(3)Za vazduhoplove kojih ima više od 50 registrovanih primeraka u svetu, stalne aktivnosti u oblasti plovidbenosti naplaćuju se prema satnici, sa taksom po satu utvrđenoj u Delu II Aneksa, do iznosa takse za odgovarajuću kategoriju vazduhoplova. Za proizvode, delove i uređaje koji nisu vazduhoplov, ograničenje se odnosi na broj vazduhoplova na kojima je ugrađen proizvod, deo ili uređaj.
Tabela 7: Odobrenje organizacije za projektovanje (videti Odeljak J Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003)
|
EUR |
|
DOA 1A |
DOA 1B |
DOA 1C |
DOA 2C |
DOA 3C |
Taksa za odobrenje |
|||||
Manje od 10 zaposlenih |
11 250 |
9 000 |
6 750 |
4 500 |
3 600 |
10 do 49 |
31 500 |
22 500 |
13 500 |
9 000 |
- |
50 do 399 |
90 000 |
67 500 |
45 000 |
36 000 |
- |
400 do 999 |
180 000 |
135 000 |
112 500 |
99 000 |
- |
1000 do 2499 |
360 000 |
- |
- |
- |
- |
2500 do 5000 |
540 000 |
- |
- |
- |
- |
Preko 5000 |
3 000 000 |
- |
- |
- |
- |
|
Taksa za nadzor |
||||
Manje od 10 zaposlenih |
5 625 |
4 500 |
3 375 |
2 250 |
1 800 |
10 do 49 |
15 750 |
11 250 |
6 750 |
4 500 |
- |
50 do 399 |
45 000 |
33 750 |
22 500 |
18 000 |
- |
400 do 999 |
90 000 |
67 500 |
56 250 |
49 500 |
- |
1000 do 2499 |
180 000 |
- |
- |
- |
- |
2500 do 5000 |
270 000 |
- |
- |
- |
|
Preko 5000 |
1 500 000 |
- |
- |
- |
- |
Tabela 8: Odobrenje organizacije za proizvodnju (videti Odeljak G Aneksa Uredbe (EZ) br. 1702/2003)
|
EUR |
|
Taksa za odobrenje |
Taksa za nadzor |
Poslovni promet manji od 1 milion evra |
9 000 |
6 500 |
Između 1 000 000 i 4 999 999 |
38 000 |
28 000 |
Između 5 000 000 i 9 999 999 |
58 000 |
43 000 |
Između 10 000 000 i 49 999 999 |
75 000 |
57 000 |
Između 50 000 000 i 99 999 999 |
270 000 |
200 000 |
Između 100 000 000 i 499 999 999 |
305 000 |
230 000 |
Između 500 000 000 i 999 999 999 |
630 000 |
475 000 |
Preko 999 999 999 |
900 000 |
2 000 000 |
Tabela 9: Odobrenje organizacije za održavanje (videti Aneks I, Odeljak F, i Aneks II Uredbe Komisije (EZ) br. 2042/2003)
|
EUR |
|
Taksa za odobrenje (1) |
Taksa za nadzor (1) |
Manje od 5 zaposlenih |
3 000 |
2 300 |
Između 5 i 9 |
5 000 |
4 000 |
Između 10 i 49 |
11 000 |
8 000 |
Između 50 i 99 |
22 000 |
16 000 |
Između 100 i 499 |
32 000 |
23 000 |
Između 500 i 999 |
43 000 |
32 000 |
Preko 999 |
53 000 |
43 000 |
(1)Taksa koja se plaća je zbir fiksne takse koja se zasniva na broju zaposlenih i fiksne takse koja koja se zasniva na odobrenom nivou tehničkih radova.
|
EUR |
Odobreni nivo tehničkih radova |
Fiksna taksa zasnovana na odobrenom nivou tehničkih radova (1) |
A 1 |
11 000 |
A 2 |
2 500 |
A 3 |
5 000 |
A 4 |
500 |
B 1 |
5 000 |
B 2 |
2 500 |
B 3 |
500 |
C |
500 |
(1)Za organizacije koje imaju više A i/ili B odobrenih nivoa radova, naplaćuje se samo najveći iznos takse. Za organizacije koje imaju jedan ili više C i/ili D odobrenih nivoa radova, za svaki odobreni nivo radova se naplaćuje "C" taksa.
Tabela 10: Odobrenje organizacije za obuku osoblja za održavanje (videti Aneks IV Uredbe (EZ) br. 2042/2003)
|
EUR |
|
Taksa za odobrenje |
Taksa za nadzor |
Manje od 5 zaposlenih |
4 000 |
3 000 |
Između 5 i 9 |
7 000 |
5 000 |
Između 10 i 49 |
16 000 |
14 000 |
Između 50 i 99 |
35 000 |
30 000 |
Preko 99 |
42 000 |
40 000 |
POSTUPCI KOJI SE NAPLAĆUJU PREMA SATNICI
1. Taksa po satu:
Primenjiva taksa po satu |
225 EUR |
2. Satnica prema vrsti postupka:
Prikazivanje sposobnosti za projektovanje pomoću alternativnih postupaka |
Stvarni broj sati |
Proizvodnja u organizaciji koja nije odobrena |
Stvarni broj sati |
Alternativne metode za usklađivanje sa nalozima za plovidbenost (AD) |
Stvarni broj sati |
Podrška za priznavanje (priznavanje EASA uverenja od stranih vlasti) |
Stvarni broj sati |
Tehnička pomoć koju traže strane vlasti |
Stvarni broj sati |
Prihvatanje MRB izveštaja od EASA |
Stvarni broj sati |
Prenos uverenja |
Stvarni broj sati |
Odobrenje uslova letenja za izdavanje dozvole za let |
3 sata |
Upravno ponovno izdavanje dokumenata |
1 sat |
Uverenje o plovidbenosti za izvoz (E-CoA) za vazduhoplove iz CS 25 |
6 sati |
Uverenje o plovidbenosti za izvoz (E-CoA) za druge vazduhoplove |
2 sata |
TAKSE ZA DRUGE POSTUPKE KOJI SU U VEZI SA SERTIFIKACIJOM
1. Prihvatanje odobrenja koja su jednaka odobrenjima iz Dela 145 (PART-145) i Dela 147 (PART-147) u skladu sa primenjivim bilateralnim sporazumima:
Nova odobrenja, po zahtevu |
1500 EUR |
Produženje postojećih odobrenja, po periodu od 12 meseci |
750 EUR |
2. Odobrenje organizacije za obezbeđivanje kontinuirane plovidbenosti (videti Deo M Odeljak G Aneksa I Uredbe (EZ) br. 2042/2003):
Nova odobrenja, po zahtevu |
24 000 EUR |
Produženje postojećih odobrenja, za period od 12 meseci |
18 000 EUR |
3. Zasebne revizije i/ili izmene i dopune Letačkog priručnika vazduhoplova:
Naplaćuju se kao izmene odgovarajućeg proizvoda.
NAKNADE ZA ŽALBE
Naknade se ubiraju za upravnu obradu žalbi predviđenu u članu 44. Uredbe (EZ) br. 216/2008 (član 81. Pravilnika).
Na sve žalbe primenjuje se fiksna naknada prikazana u tabeli, pomnožena koeficijentom datim za odgovarajuću kategoriju naknade za lice ili organizaciju.
Naknada se vraća ako žalba za rezultat ima ukidanje odluke Agencije.
Organizacije su dužne da dostave uverenje koje je potpisalo ovlašćeno lice u organizaciji da bi Agencija odredila odgovarajuću kategoriju naknade.
Fiksna naknada |
10 000 EUR |
Kategorija naknade za fizička lica |
Koeficijent fiksne takse |
|
0,1 |
Kategorija naknade za organizacije, prema finansijskom prometu podnosioca žalbe u evrima |
Koeficijent fiksne takse |
manje od 100 001 |
0,25 |
između 100 001 i 1 200 000 |
0,5 |
između 1 200 001 i 2 500 000 |
0,75 |
između 2 500 001 i 5 000 000 |
1 |
između 5 000 001 i 50 000 000 |
2,5 |
između 50 000 001 i 500 000 000 |
5 |
između 500 000 001 i 1 000 000 000 |
7,5 |
preko 1 000 000 000 |
10 |
GODIŠNJA STOPA INFLACIJE
Iznosi utvrđeni u delovima I, II i III indeksiraju se prema stopi inflacije utvrđenoj u ovom Delu. Indeksiranje se vrši svake godine na dan kada je ova uredba stupila na snagu.
Godišnja stopa inflacije koja se koristi: |
EUROSTAT HICP (uvek) - EU 27 (2005 = 100) procenat promene/prosek 12 meseci |
Vrednost stope koja se razmatra: |
Vrednost stope na dan 31.12. pre primene indeksiranja |
PODACI O UČINKU
Sledeći podaci odnose se na poslednjih šest meseci pre nego što ih Agencija objavi u skladu sa članom 5. ove uredbe.
Broj osoblja u Agenciji koje sprovodi sertifikaciju |
Broj sati koje su utrošile nacionalne vazduhoplovne vlasti (NAAs) kojima su povereni postupci |
Ukupni troškovi sertifikacije |
Broj sertifikacija koje je Agencija sprovela u celini ili koje je započela |
Broj sertifikacija koje su sprovedene u celini ili koje su započete u ime Agencije |
Broj sati koje je osoblje Agencije utrošilo na poslove u oblasti kontinuirane plovidbenosti |
Ukupan iznos koji je obračunat industriji |