PRAVILNIKO STANDARDIMA KVALITETA UDŽBENIKA I UPUTSTVO O NJIHOVOJ UPOTREBI("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/2010) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi, koje treba da ispune udžbenici, udžbenički kompleti i didaktička sredstva koji se na osnovu zakonom propisane procedure odobravaju za korišćenje u osnovnom i srednjem obrazovanju.
Standardi kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Standardi kvaliteta udžbenika i uputstvo o njihovoj upotrebi iz člana 1. primenjuju se od školske 2010/2011. godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS - Prosvetni glasnik".
1.1. Standardi kvaliteta udžbenika (u daljem tekstu: standardi) su uslovi koje treba da ispune udžbenici koji se, na osnovu zakonski propisane procedure, odobravaju za korišćenje u osnovnim i srednjim školama u Srbiji. Oni se odnose na sadržaj, pedagoško-psihološke, didaktičko-metodičke, jezičke, etičko-vaspitne zahteve, grafičku, likovnu i tehničku opremljenost udžbenika.
1.2. Svrha standarda je da se obezbedi kvalitet udžbenika i time doprinese ostvarivanju principa, ciljeva i opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja, kao i da se za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom obezbede udžbenici koji su u skladu sa njihovim potrebama.
1.3. Uz svaki standard navedeni su pokazatelji koji ih preciznije definišu i koji imaju veći stepen konkretnosti. Ispunjenost standarda se procenjuje preko toga da li su zadovoljeni njegovi pokazatelji.
1.4. Standardi se odnose na:
a) udžbeničke jedinice (u daljem tekstu: udžbenik), u bilo kom obliku ili mediju, koje čine udžbenički komplet za određeni predmet u određenom razredu osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja;
b) druga nastavna sredstva (u daljem tekstu: udžbenik), u bilo kom obliku ili mediju, koja se koriste u realizaciji vaspitno-obrazovnog rada u osnovnoj i srednjoj školi.
1.5. Osnovni pojmovi u dokumentu su:
a) učenik - odnosi se na učenike i učenice osnovnih i srednjih škola;
b) udžbenik - odnosi se na sve udžbeničke jedinice udžbeničkog kompleta (osnovni udžbenik, radna sveska, zbirka zadataka) za osnovnu i srednju školu i na druga nastavna sredstva;
v) program - odnosi se na nastavni program u osnovnim i srednjim školama;
g) fond časova - odnosi se na fond časova u nastavnom planu osnovne i srednje škole;
d) predmet - koristi se za nastavni predmet u osnovnoj i srednjoj školi.
1.6. Standardi su namenjeni:
a) autorima, recenzentskim komisijama i izdavačima koji učestvuju u pripremanju udžbenika;
b) Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Pedagoškom zavodu Vojvodine koji daju stručnu ocenu kvaliteta rukopisa udžbenika, prate i vrednuju primenu odobrenih udžbenika;
v) Nacionalnom prosvetnom savetu i Savetu za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih u postupku utvrđivanja predloga za odobravanje udžbenika, odnosno Nacionalnom prosvetnom savetu u postupku ekspertize udžbenika;
g) nastavničkim i stručnim većima osnovnih i srednjih škola koja vrše izbor udžbenika;
d) nacionalnim savetima nacionalnih manjina u postupku davanja mišljenja o stranom udžbeniku koji je u upotrebi u zemlji matici i koji je štampan na jeziku i pismu pripadnika nacionalne manjine.
1.7. Standardi su usklađeni sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakonom o udžbenicima i drugim nastavnim sredstvima, kao i sa drugim zakonima, usvojenim nacionalnim programima, deklaracijama, strategijama i konvencijama koje su od značaja za ovu oblast.
2. STANDARDI KVALITETA UDŽBENIKA
Standard 1. Sadržaj udžbenika je usklađen sa nastavnim planom i programom, opštim ishodima i standardima obrazovanja i vaspitanja
Pokazatelji:
- Sadržaj udžbenika omogućava ostvarivanje ciljeva i zadataka predmeta i doprinosi ispunjavanju obrazovnih standarda na sva tri nivoa.
- Udžbenik sadrži optimalnu količinu informacija za ostvarivanje ciljeva i zadataka predmeta i po obimu odgovara uzrastu, godišnjem fondu časova i prirodi predmeta.
- Udžbenik obezbeđuje horizontalnu i vertikalnu povezanost sadržaja u okviru istog i srodnih predmeta.
- Sadržaji u udžbeniku koji nisu predviđeni programom doprinose ostvarivanju ciljeva i zadataka predmeta i ne remete tok izlaganja ostalog sadržaja u udžbeniku.
Standard 2. Sadržaj udžbenika reprezentuje prirodu znanja određene nauke/discipline
Pokazatelji:
- Sadržaj udžbenika zasnovan je na naučno potvrđenim teorijama, činjenicama, zaključcima.
- Način izlaganja sadržaja udžbenika odgovara metodologiji određene nauke/discipline.
- U udžbeniku se koristi međunarodni sistem mera i jedinica.
- Sadržaj udžbenika zasnovan je na savremenim dostignućima i aktuelnim podacima.
- U sadržaju udžbenika nema materijalnih grešaka.
- Ukoliko se u udžbeniku navode nedokazane hipoteze, jasno se ukazuje na to da nisu naučno proverene.
II OBLAST: PEDAGOŠKO-PSIHOLOŠKI ZAHTEVI
Standard 3. Udžbenik je primeren uzrastu učenika i podstiče njihov razvoj
Pokazatelji:
- Udžbenik je u celosti primeren razvojnim mogućnostima, saznajnim sposobnostima i predznanjima učenika, a ukoliko je namenjen učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, primeren je njihovim obrazovnim mogućnostima i potrebama.
- Broj novih ključnih pojmova u okviru jedne funkcionalne celine u udžbeniku (lekcije) primeren je uzrastu učenika.
- Udžbenik podstiče i podržava učenička interesovanja i sadrži posebne zahteve za učenike koji su u toj oblasti daroviti. Udžbenik pomaže učenicima da razvijaju samostalnost u učenju i da unaprede veštinu korišćenja udžbenika.
- Udžbenik ukazuje na veze među pojmovima u okviru jednog i više predmeta i podstiče različite oblike učenja u skladu sa prirodom sadržaja.
- U udžbeniku postoje zahtevi za kritičku recepciju sadržaja i rešavanje problema.
- Udžbenik poseduje elemente koji omogućavaju učeniku da prati sopstveni napredak u savladavanju sadržaja i razvoju znanja i podstiče unutrašnju motivaciju za učenje i interesovanje za nastavni predmet za koji je namenjen.
- Udžbenik ukazuje na vezu sadržaja sa njegovom primenom i podstiče učenike da koriste naučeno u svakodnevnom životu.
- Udžbenik upućuje učenike na upotrebu drugih izvora znanja i podstiče ih na proširivanje i produbljivanje znanja.
III OBLAST: DIDAKTIČKO-METODIČKI ZAHTEVI
Standard 4. Udžbenik ima jasnu i preglednu strukturu i didaktički je dobro oblikovan
Pokazatelji:
- Jasno je navedeno za koji predmet, razred, godinu izučavanja, vrstu škole i obrazovni profil je udžbenik namenjen.
- Pregled sadržaja, sistem naslova i podnaslova organizovan je po jasnom principu i obezbeđuje preglednost i lako snalaženje.
- Udžbenik sadrži strukturalne komponente: uvod, pregled sadržaja, funkcionalne celine (lekcije), i rečnik najvažnijih pojmova ili popis pojmova u zavisnosti od uzrasta učenika. Udžbenik poseduje logičku strukturu i kontinuitet u izlaganju sadržaja, gde svaki deo teksta ima svoje mesto i funkciju.
- Funkcionalna celina (lekcija) sadrži strukturalne komponente: osnovni tekst i didaktičku aparaturu (izdvojene ključne reči, primere, naloge, rezime lekcije, ilustracije - slike, sheme, mape, grafikone i sl.).
- Na kraju tematske celine nalaze se strukturalne komponente: integracija znanja, pojmovna mapa (ključni pojmovi i njihov međusobni odnos), upućivanje na druge izvore znanja, pitanja i zadaci za samoprocenu savladanosti sadržaja.
- Sadržaj u udžbeniku je tako izložen da se poštuju osnovni metodički principi i metodika nastave predmeta za koji je pripremljen, a udžbenik namenjen učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, u pogledu metodskog pristupa, primeren je njihovim obrazovnim mogućnostima i potrebama.
- Primeri koji se navode u udžbeniku su raznovrsni, primereni uzrastu i u funkciji su boljeg predstavljanja i razumevanja sadržaja.
- Nepoznate reči su u udžbeniku jasno istaknute i objašnjene na istoj stranici gde se uvode. Ikonička sredstva izražavanja (različita slikovna sredstva) u udžbeniku doprinose boljem razumevanju sadržaja.
- Ukoliko uz udžbenik postoji dodatni didaktički materijal, koji je dat u elektronskoj formi (CD, DVD i dr.), on je u skladu sa sadržajem udžbenika, odgovara programu i koristi prednosti tog medija u pogledu prezentacije sadržaja i interaktivnosti.
- Nalozi u udžbeniku su logički povezani sa sadržajem, jasno su formulisani, precizni i realno izvodljivi. Oni imaju različite funkcije (uvođenje u nove sadržaje, povezivanje, primenjivanje, utvrđivanje, provera znanja...), diferencirani su po složenosti i primereni su različitim nivoima znanja, sposobnostima i veštinama učenika.
- Nalozi ne zahtevaju od učenika aktivnosti koje ih na bilo koji način mogu dovesti u opasnost ili kojima se može ugroziti radna i životna sredina.
Standard 5. Jezik udžbenika je odgovarajući i funkcionalan
Pokazatelji:
- Udžbenik poštuje jezičke norme srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine ili stranog jezika.
- Jezik kojim je udžbenik napisan, kao i dužina rečenice, prilagođeni su uzrastu učenika i doprinose lakšem razumevanju sadržaja.
- Sadržaj u udžbeniku izložen je jasnim, nedvosmislenim rečenicama, a strani izrazi se koriste samo kada je to neophodno.
- Jezik je primeren sadržaju predmeta i na pravilan način se koristi stručna terminologija.
V OBLAST: ETIČKI I VASPITNI ZAHTEVI
Standard 6. Udžbenik doprinosi razvoju sistema vrednosti koji odgovara ciljevima obrazovanja i vaspitanja
Pokazatelji:
- Udžbenik doprinosi razvoju i očuvanju nacionalnog i kulturnog identiteta, podržava tolerantan odnos prema drugim etničkim i verskim zajednicama i u njemu nema diskriminatornih sadržaja i uvredljivih naziva.
- U udžbeniku se afirmišu principi demokratije i ljudska prava, poštuje se rodna ravnopravnost i na prikladan način se koriste imenice oba roda.
- Udžbenik doprinosi formiranju pozitivnog odnosa prema radu, znanju, društvenoj solidarnosti, izgrađivanju pozitivnih međuljudskih odnosa.
VI OBLAST: GRAFIČKO-LIKOVNI ZAHTEVI
Standard 7. Grafičko-likovna opremljenost udžbenika je odgovarajuća i funkcionalna
Pokazatelji:
- Grafička i likovna opremljenost udžbenika odgovara sadržaju udžbenika i doprinosi njegovom boljem razumevanju.
- Ilustracije (slike, sheme, grafikoni, tabele) su jasne, jednoznačne, pregledne i jasno obeležene.
- Elementi strukture udžbenika su likovno-grafički označeni na pregledan način i dosledno u celom udžbeniku.
- Grafički znaci i simboli se dosledno koriste kroz ceo udžbenik.
VII OBLAST: TEHNIČKA OPREMLJENOST
Standard 8. Tehnička opremljenost štampanog udžbenika omogućava brzo čitanje
Pokazatelji:
- Veličina slova za osnovni tekst odgovara uzrastu (za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja veličina je 12-14tt, a za drugi ciklus i srednju školu 10-13tt).
- Za opise grafičko-likovnih priloga, karte, sheme, formule, matematičke zadatke koristi se pismo veličine 9-12tt.
- Razmak između redova nije manji od 110% veličine pisma.
- Udžbenik je štampan u konvencionalnoj tehnici štampe na neprozirnom, mat papiru koji nije štetan po zdravlje ljudi, minimalne gramature 70 g/m2, a maksimalne 90g/m2.
- Udžbenici namenjeni učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom su u pogledu tehničke opreme primereni njihovim posebnim obrazovnim mogućnostima i potrebama.
- Kvalitetom papira, korica i poveza obezbeđuje se laka i funkcionalna upotreba štampanog udžbenika.
3. UPUTSTVO ZA PRIMENU STANDARDA
Standardi kvaliteta udžbenika su, u skladu sa članovima 14. i 17. Zakona o udžbenicima i drugim nastavnim sredstvima, podeljeni u sedam grupa koje se odnose na sadržaj, pedagoško-psihološke zahteve, didaktičko-metodičke zahteve, jezik, etičke i vaspitne zahteve, grafičko-likovne zahteve i tehničku opremljenost.
Standardi i pokazatelji su formulisani na takav način da se omogućava njihova primena na sve udžbenike koji prolaze zakonsku proceduru odobravanja, a međusobno se mogu značajno razlikovati po:
- uzrastu kome su namenjeni (od prvih razreda osnovne do završnih razreda srednje škole);
- nauci/disciplini kojoj pripadaju i njenim specifičnostima (prirodne, društvene, tehničke nauke, umetnost, strani jezici...);
- statusu koji predmet za koji su pisani ima u obrazovnom sistemu i zahtevima koji iz toga proizlaze (predmet koji se izučava jednu ili više godina, obavezni ili izborni predmet);
- mediju u kome su pripremljeni (štampani, elektronski...);
- specifičnim potrebama ciljne grupe (tipični učenici, učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, daroviti učenici).
Elektronski udžbenici u ovom materijalu nisu posebno izdvojeni i nijedan standard se ne odnosi isključivo na njih. Za njih važe isti standardi i pokazatelji kao i za štampane udžbenike, osim standarda 8. Poseban pokazatelj postoji samo za dodatni didaktički materijal koji je dat u elektronskoj formi (CD, DVD i dr.), jer ima specifičnu funkciju.
Na udžbenike koji su namenjeni učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom primenjuju se isti standardi kao i za ostale udžbenike, s tim da postoji nekoliko pokazatelja koji se odnose samo na njih. Daljem unapređivanju kvaliteta udžbenika za ovu ciljnu grupu doprineće priprema posebnih standarda i pokazatelja koji će uvažiti specifičnosti različitih vrsta smetnji u razvoju i invaliditeta.
U definisanju pokazatelja uvažavan je osnovni zahtev da oni budu merljivi i što konkretniji. Taj zahtev, međutim, nije bilo moguće u potpunosti ostvariti. Među pokazateljima ima i onih koje je teško meriti, ali su neophodni jer se odnose na neke od važnih aspekata udžbenika. Podrazumeva se da će stručnost i iskustvo onih koji ih budu primenjivali, kao i korišćenje tehnike interpersonalne saglasnosti, omogućiti da i takvi pokazatelji doprinesu kvalitetu udžbenika.
Standardi se upotrebljavaju na različite načine, u zavisnosti od toga ko ih primenjuje i za koje potrebe. U postupku pripreme udžbenika standardi su putokaz koji treba da slede autori, urednici, ilustratori, lektori, recenzenti. Standardi nemaju za cilj da ih sputaju u naporu da ostvare svoju viziju udžbenika, iskažu kreativne potencijale i stvore sopstveni identitet na tržištu udžbenika. Jasno dati standardi u okviru definisane procedure odobravanja udžbenika doprinose ujednačavanju uslova za sve izdavače na tržištu i daju im mogućnost da unapređuju svoja izdanja.
U postupku odobravanja udžbenika standardi obezbeđuju postizanje veće objektivnosti u proceni kvaliteta i davanje preciznijeg obrazloženja stručne ocene. Svi standardi treba da budu ispunjeni da bi udžbenik bio odobren, a ispunjenost svakog standarda se procenjuje preko toga da li su zadovoljeni njegovi pokazatelji. Pokazatelji koji nisu primenljivi na određeni udžbenik ne utiču na procenu kvaliteta udžbenika.
U slučaju kada Nacionalni prosvetni savet procenjuje da li je zahtev izdavača za ekspertizu rukopisa opravdan, standardi predstavljaju jedno od glavnih uporišta za donošenje odluke.
Posebnu funkciju standardi imaju u postupku odabira udžbenika u školama. Nastavnička i stručna veća u standardima mogu pronaći kriterijume koji će im pomoći u pravljenju izbora udžbenika koji odgovaraju njihovim potrebama.
Standardi se upotrebljavaju i u postupku kontinuiranog praćenja i vrednovanja odobrenih udžbenika, kada se ponovo procenjuje njihov kvalitet kroz rezultate praktične primene u obrazovno-vaspitnom radu. Oni i tada predstavljaju polaznu osnovu, pomažu da se u potpunosti sagleda kvalitet određenog udžbenika ukazujući, ukoliko je potrebno, u kojoj ga oblasti treba promeniti, unaprediti.
Imajući u vidu značaj koji standardi kvaliteta udžbenika imaju u obrazovanju i vaspitanju, podrazumeva se da će se njihova primena pratiti i vrednovati sa ciljem daljeg unapređivanja.