PRAVILNIK
O SADRŽINI I NAČINU IZRADE PLANSKIH DOKUMENATA KAO I STUDIJE OPRAVDANOSTI ZA PROGLAŠENJE TURISTIČKOG PROSTORA

("Sl. glasnik RS", br. 20/2010)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se sadržina i način izrade planskih dokumenata: Strategije razvoja turizma, Strategijskog master plana, Programa razvoja turističkih proizvoda, Programa razvoja turizma kao i Studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora.

Član 2

Strategija razvoja turizma Republike Srbije (u daljem tekstu: Strategija) sadrži: osnovnu studiju strategije razvoja turizma Republike Srbije, plan konkurentnosti turizma Republike Srbije, osnove strateškog marketing plana turizma Republike Srbije i plan investicija.

Član 3

Osnovna studija strategije razvoja turizma Republike Srbije naročito sadrži: analizu postojećeg stanja i dosadašnjeg stepena razvoja turizma, uporednu analizu turizma konkurentskih zemalja, analizu prednosti i nedostataka turizma, ciljeve razvoja turizma, viziju razvoja turizma, izbor prioritetnih turističkih proizvoda, predlog prioritetnih turističkih destinacija, analizu uticaja na kulturno nasleđe i prirodna dobra i predlog politike razvoja turizma.

Član 4

Plan konkurentnosti turizma Republike Srbije naročito sadrži: polazne osnove konkurentnosti destinacije, analizu konkurentskih nedostataka turističkog sektora i sektora povezanih sa turizmom, plan konkurentnosti turističkog sektora i sektora povezanih sa turizmom i plan konkurentnosti turističkih proizvoda.

Član 5

Osnove strateškog marketing plana turizma Republike Srbije naročito sadrže: viziju razvoja turizma, analizu marketing sistema, konkurentne marketing strategije, ciljeve marketing plana, pozicioniranje turističkog sistema po odabranim klasterima, marketing plan turističkih proizvoda, marketing plan klastera, marketing programe turizma i misiju i organizaciju marketing sistema turizma Republike Srbije.

Član 6

Plan investicija naročito sadrži: pregled ključnih investicija u turističku infrastrukturu i turističku suprastrukturu, dinamiku i operativni plan realizacije investicija, ukupne troškove investicija, strukturu finansiranja projekata, finansijsko vrednovanje i nacionalno ekonomsko vrednovanje investicija.

Član 7

Strategija sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Grafički prikaz Strategije izrađuje se u obliku sintezne karte razmere 1: 100000, koja naročito sadrži tekstom i simbolima prikazane ključne turističke resurse i atrakcije, predlog prioritetnih turističkih destinacija i predlog turističkih klastera.

Član 8

Strategijski master plan sadrži: studiju tehničke ocene područja turističke destinacije, studiju razvoja turističke destinacije, master plan i poslovni master plan.

Studija tehničke ocene područja turističke destinacije naročito sadrži: tehničku ocenu posmatranog područja, zemljišnih osnova, analizu resursne i atrakcijske osnove i ukupnu procenu kapaciteta turističkih lokacija u okviru turističke destinacije.

Studija razvoja turističke destinacije naročito sadrži: koncept razvoja (predlog) u pogledu razmeštaja i moguće lokacije turističkih infrastrukturnih i suprastrukturnih objekata, kao i procenu mogućnosti resursne i atrakcijske osnove za razvoj turizma.

Master plan naročito sadrži: sveobuhvatnu analizu tržišta, tehničke elemente turističke infrastrukture, turističke suprastrukture i saobraćajne mreže.

Poslovni master plan naročito sadrži: (na nivou predinvesticione studije) ekonomsku evaluaciju turističke infrastrukture, turističke suprastrukture, saobraćajne mreže i komunalne infrastrukture, procenu ekonomske opravdanosti ukupnih investicija, akcioni plan realizacije projekata i terminski plan realizacije projekata.

Član 9

Strategijski master plan sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Grafički prikaz Strategijskog master plana je sintezna karta koja se izrađuje u razmeri 1:25000 i sadrži tekstom i simbolima prikazane ključne turističke resurse i atrakcije, predlog prioritetnih turističkih lokacija i projekata turističke destinacije.

Grafički prikaz Strategijskog master plana kojim se prikazuje planirani razvoj skijališta i drugih većih turističkih infrastrukturnih objekata izrađuje se na karti u razmeri 1:10000.

Grafički prikaz Strategijskog master plana kojim se prikazuje planirani razvoj mesta za odmor (rizort) izrađuje se na karti u razmeri 1:5000.

Član 10

Program razvoja turističkog proizvoda naročito sadrži: analizu resursne osnove za razvoj turističkog proizvoda, analizu potencijala turističkog proizvoda, analizu tržišta turističkog proizvoda, ciljeve razvoja turističkog proizvoda, prioritetne aktivnosti na razvoju turističkog proizvoda, analiza konkurentskih nedostataka turističkog proizvoda, konkurentsku strategiju razvoja turističkog proizvoda, razvojni model i projekciju razvoja turističkog proizvoda, predlog prioritetnih projekata i plan aktivnosti razvoja turističkog proizvoda.

Program razvoja turističkog proizvoda sadrži sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Član 11

Program razvoja turizma naročito sadrži: opis položaja i osnovnih karakteristika planskog područja, strateške pravce razvoja turizma, faze razvoja turizma, viziju razvoja turizma, misiju programa razvoja turizma, ciljeve, zadatke i osnovne probleme održivog razvoja turizma planskog područja, analizu postojećeg stanja (perspektive i ograničenja), analizu resursne osnove planskog područja, SWOT analizu, strategiju razvoja i alternativne strategije, strateške pravce razvoja turizma, procenu uticaja razvoja turizma na stanje životne sredine i kulturnih dobara, akcioni plan realizacije programa, terminski plan realizacije programa, prioritetne programe razvoja turizma, program razvoja prioritetnih turističkih proizvoda, praćenje realizacije programa razvoja turizma i program promotivnih aktivnosti.

Program razvoja turizma sadrži sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Član 12

Studija opravdanosti za proglašenje turističkog prostora naročito sadrži: naziv i opis turističkog prostora, površinu, opis i grafički prikaz granica turističkog prostora, ciljeve proglašenja, podatke o vlasništvu i popis katastarskih parcela, podatke o socio-ekonomskim karakteristikama, ciljevima, stanju i potrebama zaštite životne sredine i kulturnih dobara, pregled postojeće planske i razvojne dokumentacije od značaja za razvoj turizma, analizu resursne osnove, identifikaciju i procenu vrednosti turističkih atrakcija, identifikaciju i procenu ključnih turističkih proizvoda, obaveze u pogledu razvoja turizma i drugih oblika korišćenja prostora, analizu postojećeg stanja razvoja turizma, podatke o infrastrukturnom potencijalu turističkog područja i ekonomsku ocenu opravdanosti proglašenja turističkog prostora.

Studija opravdanosti za proglašenje turističkog prostora sadrži sadrži tekstualni i grafički prikaz koji se izrađuje u analognom i digitalnom obliku.

Član 13

Planska dokumenata naročito sadrže: objašnjenje postupaka, metoda i instrumenata za izradu dokumenta, spisak relavantnih izvora korišćenih u izradi dokumenta, kao i sažetak teksta dokumenta na srpskom i engleskom jeziku.

Sažetak iz stava 1. ovog člana sadrži osnovne informacije koje se odnose na: analizu polaznih osnova, misiju, viziju i ciljeve razvoja turizma, strategiju realizacije, potrebne investicije, strukturu finansiranja projekata i dinamički akcioni plan.

Član 14

Izradi planskih dokumenata i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora pristupa se na osnovu programa za izradu koji priprema nadležni organ.

Izradi Strategijskog master plana pristupa se u skladu sa planskim dokumentima donetim na osnovu zakona i uslovima koji se odnose na zaštitu životne sredine i kulturnih dobara.

Program za izradu planskih dokumenata i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora sadrži: vrstu dokumenta; obuhvat dokumenta (predstavljen grafičkim prilogom); razloge za izradu dokumenta; pravni osnov za izradu dokumenta; osnovne probleme i ograničenja karakteristična za plansko područje; predmet, ciljeve i zadatke izrade dokumenta; potencijale planskog područja i eventualne prioritete razvoja; sadržaj osnovnih faza izrade dokumenta; dinamiku realizacije osnovnih faza izrade dokumenta; pregled i ocenu postojeće dokumentacije i podloga od značaja za izradu dokumenta; finansijska sredstva potrebna za izradu dokumenta, kao i druga pitanja od značaja za izradu dokumenta.

Član 15

Faze izrade planskih dokumenata i studije opravdanosti za proglašenje turističkog prostora su: prvi fazni izveštaj i predlog dokumenta.

Član 16

Planska dokumenta i studija opravdanosti za proglašenje turističkog prostora podležu stručnoj kontroli posle izrade prvog faznog izveštaja.

Stručna kontrola obuhvata:

1) proveru usklađenosti dokumenta i njegovih rešenja sa: Zakonom, programom za izradu dokumenta, donetim planskim dokumentima, kao i sa drugim zakonima i propisima;

2) proveru opravdanosti planskih rešenja sa stanovišta: racionalnog korišćenja i zaštite turističkih resursa i atrakcija; usklađivanja prostornog razmeštaja sa drugim delatnostima i aktivnostima; usmeravanja razvoja područja; racionalne organizacije i uređenja saobraćajne mreže i mreže tehničke infrastrukture; estetskog oblikovanja pejzaža i prirodnih i stvorenih predeonih celina; zaštite životne sredine, prirodnih vrednosti i nepokretnih kulturnih dobara;

3) proveru i ocenu realnosti i ostvarivosti predloženih rešenja.

Član 17

Stručnu kontrolu obavlja komisija koju rešenjem obrazuje rukovodilac nadležnog organa.

Komisija o svom radu i izvršenoj stručnoj kontroli dokumenta sačinjava izveštaj, koji kao prilog predstavlja sastavni deo predloga dokumenta.

Član 18

Planska dokumenta i studiju opravdanosti za proglašenje turističkog prostora nadležni organi utvrđuju u formi predloga na osnovu obrazloženog pozitivnog mišljenja komisije.

Član 19

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".