STATUTREPUBLIČKOG ZAVODA ZA ZDRAVSTVENO OSIGURANJE("Sl. glasnik RS", br. 38/2006, 25/2007, 64/2007, 99/2007, 95/2008 i 21/2010) |
Republički zavod za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Republički zavod) osnovan je Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Službeni glasnik RS", br. 18/92, 26/93, 53/93, 67/93, 48/94, 25/96, 46/98, 54/99, 29/01, 18/02, 80/02, 84/04 i 45/05) radi obezbeđivanja i sprovođenja zdravstvenog osiguranja i nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Službeni glasnik RS", br. 107/05 i 109/05 - ispravka - u daljem tekstu: Zakon).
Pokrajinski zavod za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Pokrajinski zavod) je organizaciona jedinica Republičkog zavoda osnovana u skladu sa zakonom.
Organizacione jedinice Republičkog zavoda jesu i filijale organizovane na teritoriji Republike Srbije (u daljem tekstu: Republika) u skladu sa zakonom.
Ovim statutom bliže se uređuje delatnost Republičkog zavoda, upravljanje, unutrašnja organizacija, poslovanje, finansiranje, uslovi za imenovanje direktora i zamenika direktora, zastupanje i predstavljanje Republičkog zavoda, kao i druga pitanja od značaja za rad Republičkog zavoda.
Republički zavod je pravno lice sa statusom organizacije za obavezno socijalno osiguranje u kojem se ostvaruju prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja i obezbeđuju sredstva za obavezno zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonom.
Republički zavod je nosilac svih prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu u odnosu na sredstva kojima raspolaže i upisuje se u sudski registar.
U Republičkom zavodu i filijalama obezbeđuje se i sprovodi obavezno zdravstveno osiguranje.
Određeni poslovi obaveznog zdravstvenog osiguranja sprovode se i u Pokrajinskom zavodu u skladu sa zakonom i statutom Republičkog zavoda.
Republički zavod u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima donetim za sprovođenje zakona, organizuje i sprovodi dobrovoljno zdravstveno osiguranje.
Naziv Republičkog zavoda je: Republički zavod za zdravstveno osiguranje, a skraćeni naziv je: Zdravstveno osiguranje Srbije.
U pravnom prometu Republički zavod koristi pun naziv: Republički zavod za zdravstveno osiguranje.
U označavanju Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje koristi se skraćenica RZZO.
Republički zavod u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku može upotrebljavati i naziv na engleskom jeziku: "Republic Institute Of Health Insurance".
Sedište Republičkog zavoda je u Beogradu, ul. Jovana Marinovića broj 2.
Republički zavod ima pečat i štambilj.
Pečat Republičkog zavoda ima oblik kruga, prečnika 32 mm.
Pečat Republičkog zavoda sadrži tekst: "Republika Srbija, Republički zavod za zdravstveno osiguranje", u sredini pečata je grb Republike Srbije.
Tekst pečata ispisan je na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
Pokrajinski zavod koristi pečat koji pored teksta iz stava 2. ovog člana sadrži i naziv i sedište Pokrajinskog zavoda.
Filijala koristi pečat koji pored teksta iz stava 2. ovog člana sadrži i naziv i sedište filijale.
Ispostave filijala, kao organizacione jedinice filijale koriste pečat koji sadrži naziv i sedište te ispostave filijala.
Na području organizacione jedinice na kome je u skladu sa zakonom, u službenoj upotrebi i jezik nacionalnih manjina, koristi se pečat Republičkog zavoda na kome je pored teksta iz st. 2-6. ovog člana, ispisan i tekst na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Način upotrebe pečata iz ovog člana utvrđuje se aktom koji donosi direktor Republičkog zavoda.
Štambilj Republičkog zavoda je pravougaonog oblika i sadrži naziv i sedište Republičkog zavoda i rubrike za upis: datum prijema, broj pod kojim se akt zavodi i broj priloga uz akt.
Štambilj koji se koristi u organizacionim jedinicama Republičkog zavoda, pored teksta iz stava 1. ovog člana, sadrži i naziv i sedište organizacione jedinice.
Tekst štambilja ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
Na području organizacione jedinice, na kome je u skladu sa zakonom u službenoj upotrebi jezik nacionalnih manjina, tekst štambilja pored teksta iz stava 1. ovog člana, sadrži i tekst ispisan na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Republički zavod ima logotip.
Logotip je stilizovanog kvadratnog oblika sa stranicama u boji, i to:
- gornja vodoravna zelena,
- donja vodoravna tamnoplava,
- leva uspravna crvena,
- desna uspravna svetloplava.
Ispod kvadratnog oblika ispisan je pun ili skraćeni naziv Republičkog zavoda.
Grafičko rešenje logotipa odštampano je uz ovaj statut i čini njegov sastavni deo.
II DELATNOST REPUBLIČKOG ZAVODA
Republički zavod obavlja delatnost koja obuhvata: sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja, kao i dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, zaključivanje ugovora sa davaocima zdravstvenih usluga, sprovođenje međunarodnih ugovora o socijalnom osiguranju u delu koji se odnosi na ostvarivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, finansijsko poslovanje, obavljanje drugih stručnih, kontrolnih i administrativnih poslova, kao i davanje pravne i druge stručne pomoći osiguranim licima u skladu sa zakonom i ovim statutom.
U Republičkom zavodu obavljaju se sledeći poslovi:
1) donosi statut;
2) donose opšti akti na osnovu ovlašćenja iz zakona, kojima se bliže uređuje sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja;
3) planiraju i obezbeđuju finansijska sredstva za sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja;
4) u okviru raspoloživih finansijskih sredstava planiraju i obezbeđuju uslovi za ravnomerno sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja na teritoriji Republike i obezbeđuju sredstva solidarnosti za ujednačavanje uslova za obezbeđivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja na području filijala;
5) obezbeđuju finansijski i drugi uslovi za ostvarivanje prava na korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu, odnosno za upućivanje osiguranih lica na lečenje u inostranstvo;
6) donosi plan rada za obezbeđivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja u skladu sa planovima rada filijala;
7) donosi finansijski plan i završni račun Republičkog zavoda, u skladu sa zakonom;
8) zaključuju ugovori sa davaocima zdravstvenih usluga u skladu sa zakonom i obezbeđuju sredstva za sprovođenje zdravstvene zaštite na osnovu tih ugovora;
9) prenose sredstva za sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja filijalama u skladu sa Zakonom;
10) obezbeđuje zakonito, namensko i ekonomično korišćenje sredstava i stara se o uvećanju sredstava na ekonomskim osnovama;
11) obezbeđuje neposredno, efikasno, racionalno i zakonito ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja i organizuje obavljanje poslova za sprovođenje osiguranja;
12) organizuje obavljanje poslova za sprovođenje zdravstvenog osiguranja koje se neposredno sprovodi u Republičkom zavodu;
13) koordinira rad filijala i Pokrajinskog zavoda;
14) organizuje i vrši kontrola rada filijala, zakonitog i namenskog korišćenja sredstava koja se filijalama prenose za ostvarivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja;
15) vrši kontrola sprovođenja zaključenih ugovora između filijala i davalaca zdravstvenih usluga, odnosno vrši kontrola ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja;
16) ustrojava i organizuje matična evidencija i vrši kontrola poslova matične evidencije;
17) organizuje i vrši kontrola i ujednačavanje rada prvostepenih i drugostepenih lekarskih komisija;
18) obezbeđuje sprovođenje međunarodnih ugovora o obaveznom zdravstvenom osiguranju;
19) vodi evidencija i prati naplata doprinosa, sa nadležnim organima, razmenjuju podaci sa nadležnim organima o obveznicima doprinosa za zdravstveno osiguranje, kao i drugi podaci vezani za doprinos;
20) pruža potrebna stručna pomoć osiguranim licima u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja i zaštita njihovih interesa po osnovu osiguranja;
21) donosi druge akte u skladu sa Zakonom i ovim statutom;
22) obavljaju poslovi u vezi sa upravljanjem i raspolaganjem pokretnom i nepokretnom imovinom;
23) obavljaju poslovi u vezi sa naknadom štete u sprovođenju zdravstvenog osiguranja;
24) sprovodi dobrovoljno zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonom;
25) sprovodi postupak javnih nabavki u ime i za račun davaoca zdravstvenih usluga u skladu sa zakonom;
26) vrši izdavanje isprava o zdravstvenom osiguranju i odgovarajućih obrazaca za ostvarivanje prava osiguranih lica iz obaveznog zdravstvenog osiguranja uz naknadu za troškove štampanja;
27) obavljaju i drugi poslovi utvrđeni zakonom, ovim statutom i aktima Republičkog zavoda.
Radi sprovođenja i unapređenja zdravstvenog osiguranja Republički zavod ostvaruje saradnju sa Ministarstvom zdravlja, ostalim ministarstvima, drugim organima i organizacijama, drugim pravnim i fizičkim licima, kao i sa nosiocima zdravstvenog osiguranja u inostranstvu.
Organi Republičkog zavoda jesu: Upravni odbor, Nadzorni odbor i direktor.
Članovi Upravnog odbora, članovi Nadzornog odbora, direktor odnosno zamenik direktora, ne smeju, direktno ili preko trećeg fizičkog ili pravnog lica, imati učešće kao vlasnici udela, akcionari, zaposleni ili lica pod ugovorom, kod pravnog, odnosno fizičkog lica koja su davaoci zdravstvenih usluga sa kojima se zaključuju ugovori za obezbeđivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, odnosno u osiguravajućim društvima koja obavljaju poslove dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, radi sprečavanja sukoba javnog i privatnog interesa.
Lica iz stava 2. ovog člana potpisuju izjavu o nepostojanju sukoba javnog i privatnog interesa.
Lica iz stava 2. ovog člana ne mogu biti lica izabrana, postavljena ili imenovana na funkciju u državnom organu, organu teritorijalne autonomije, lokalne samouprave ili organu reprezentativnog sindikata, udruženja penzionera, udruženja poljoprivrednika, Privredne komore Srbije i udruženja invalida.
Lica iz stava 2. ovog člana mogu biti imenovana na javnu funkciju u Republičkom zavodu najviše dva puta.
Upravni odbor Republičkog zavoda ima 21 člana, od kojih 14 predstavnika osiguranika zaposlenih, po dva predstavnika osiguranika penzionera, osiguranika zemljoradnika i osiguranika koji obavljaju samostalnu delatnost i jednog predstavnika udruženja invalida koji ima svojstvo osiguranika utvrđenog zakonom.
Članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada na način propisan zakonom.
Vlada imenuje i razrešava predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora, iz reda članova Upravnog odbora.
Mandat članova Upravnog odbora, predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora traje četiri godine.
Upravni odbor:
1) donosi statut i druge opšte akte Republičkog zavoda;
2) odlučuje o poslovanju Republičkog zavoda kao i o drugim pitanjima od značaja za rad Republičkog zavoda;
3) donosi finansijski plan i završni račun Republičkog zavoda;
4) razmatra i usvaja izveštaj o radu;
5) sprovodi javni konkurs za imenovanje direktora Republičkog zavoda i imenuje direktora Republičkog zavoda, uz prethodnu saglasnost Vlade;
6) sprovodi javni konkurs za izbor zamenika direktora Republičkog zavoda i imenuje zamenika direktora Republičkog zavoda, uz prethodnu saglasnost Vlade;
7) imenuje direktora Pokrajinskog zavoda, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine;
8) obrazuje stalne Komisije i to: Centralnu stručnu komisiju za lekove i stručne potkomisije za lekove za oblasti definisane ATC klasifikacijom lekova, Komisiju za farmakoekonomiju, Komisiju za korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu i upućivanje na lečenje u inostranstvo i imenuje njihove članove;
9) obrazuje i druge komisije po potrebi i imenuje njihove članove;
10) donosi odluke o upravljanju i korišćenju pokretne i nepokretne imovine Republičkog zavoda;
11) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Vlada daje saglasnost na Statut Republičkog zavoda.
Upravni odbor podnosi izveštaj o radu Vladi, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.
Upravni odbor odlukom o obrazovanju imenuje članove i bliže uređuje nadležnost komisija iz člana 15. stav 1. tač. 8. i 9. ovog statuta.
Stalne komisije koje obrazuje Upravni odbor donose Poslovnik o svom radu.
Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Upravni odbor odlučuje ako je prisutno više od polovine ukupnog broja članova Upravnog odbora i donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Upravnog odbora.
Sednice Upravnog odbora saziva i rukovodi njihovim radom predsednik Upravnog odbora, a u slučaju njegove sprečenosti - zamenik predsednika.
Predsednik saziva sednice Upravnog odbora po sopstvenoj inicijativi, na zahtev direktora Republičkog zavoda, a može sazvati sednicu i na predlog jedne trećine članova Upravnog odbora.
Poslovnikom o radu Upravnog odbora bliže se uređuje način rada Upravnog odbora.
Predsednik Upravnog odbora Republičkog zavoda:
1) predstavlja Upravni odbor;
2) saziva sednice Upravnog odbora, predlaže dnevni red i predsedava tim sednicama;
3) pokreće raspravu o određenim pitanjima iz delokruga Upravnog odbora;
4) potpisuje akte koje donosi Upravni odbor;
5) zaključuje ugovor o radu sa direktorom i zamenikom direktora Republičkog zavoda;
6) obavlja i druge poslove kada je to određeno zakonom i ovim statutom.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti predsednika Upravnog odbora Republičkog zavoda, poslove predsednika Upravnog odbora vrši zamenik predsednika Upravnog odbora.
Nadzorni odbor ima sedam članova, od kojih su tri predstavnici osiguranika zaposlenih, po jedan predstavnik osiguranika penzionera, osiguranika zemljoradnika i osiguranika koji obavljaju samostalnu delatnost i jedan zaposleni u Republičkom zavodu, odnosno u filijali ili u Pokrajinskom zavodu.
Vlada imenuje i razrešava predsednika Nadzornog odbora iz reda članova Nadzornog odbora.
Članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Vlada na način propisan zakonom.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imenuju se na period od četiri godine.
Nadzorni odbor:
1) vrši nadzor nad finansijskim poslovanjem Republičkog zavoda;
2) vrši nadzor nad finansijskim poslovanjem filijala;
3) vrši uvid u sprovođenje zakonskih obaveza Republičkog zavoda, filijala i Pokrajinskog zavoda;
4) vrši uvid u sprovođenje odluka Upravnog odbora;
5) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Nadzorni odbor, najmanje jednom godišnje, podnosi izveštaj o izvršenom nadzoru nad finansijskim poslovanjem Republičkog zavoda, Upravnom odboru i Vladi.
Članovi Nadzornog odbora iz reda svojih članova određuju zamenika predsednika Nadzornog odbora.
Organi i zaposleni u Republičkom zavodu dužni su da članovima Nadzornog odbora stave na uvid dokumentaciju i podatke i da pruže obaveštenja od značaja za vršenje nadzora.
Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Nadzorni odbor odlučuje ako je prisutno više od polovine ukupnog broja članova Nadzornog odbora i donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Nadzornog odbora.
Sednice Nadzornog odbora saziva i rukovodi njihovim radom predsednik, a u slučaju njegove sprečenosti - zamenik predsednika Nadzornog odbora.
Predsednik saziva sednice Nadzornog odbora po svojoj inicijativi, na zahtev predsednika Upravnog odbora i direktora, a može sazvati sednicu i na predlog jedne trećine članova Nadzornog odbora.
Poslovnikom o radu bliže se uređuje način rada Nadzornog odbora.
Radom Republičkog zavoda rukovodi direktor.
Direktora, po sprovedenom javnom konkursu imenuje Upravni odbor, uz prethodnu saglasnost Vlade.
Za direktora može biti imenovano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije - master, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine i pet godina radnog iskustva na rukovodećim poslovima iz oblasti zdravstvenog osiguranja ili zdravstvene zaštite.
Mandat direktora traje četiri godine.
Direktor može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan ako: funkciju direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktima Republičkog zavoda; ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom i ako sam podnese zahtev za razrešenje.
Po prestanku mandata direktor ima prava koja mu pripadaju u skladu sa zakonom.
Direktor:
1) organizuje rad i poslovanje u Republičkom zavodu;
2) predstavlja i zastupa Republički zavod;
3) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada Republičkog zavoda;
4) predlaže opšte akte koje donosi Upravni odbor;
5) izvršava odluke Upravnog odbora;
6) donosi opšte akte u skladu sa zakonom i ovim statutom;
7) zaključuje ugovore u ime i za račun Republičkog zavoda;
8) vrši funkciju naredbodavca za izvršavanje finansijskog plana Republičkog zavoda;
9) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova u Republičkom zavodu i druge akte kojima se uređuju prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih;
10) propisuje obrazac službene legitimacije nadzornika osiguranja, njen izgled i sadržaj;
11) imenuje i razrešava direktora filijale Republičkog zavoda po sprovedenom javnom konkursu osim direktora filijale na teritoriji autonomne pokrajine Vojvodine;
11a) imenuje članove Saveta filijale na osnovu predloga direktora matične filijale;
12) donosi rešenja u drugom stepenu o pravima iz zdravstvenog osiguranja u skladu sa Zakonom;
13) imenuje i razrešava predsednika i članove prvostepene i drugostepene lekarske komisije;
14) obrazuje i imenuje članove stalnih i povremenih stručnih komisija;
15) odlučuje u drugom stepenu u vezi sa ostvarivanjem zdravstvene zaštite u inostranstvu i o upućivanju na lečenje u inostranstvo;
16) rukovodi radom zaposlenih u Republičkom zavodu;
17) stara se o ostvarivanju javnosti rada Republičkog zavoda;
18) odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih iz radnog odnosa u Republičkom zavodu;
19) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Direktor u skladu sa zakonom i ovim statutom može preneti ovlašćenje za određene poslove iz nadležnosti direktora Republičkog zavoda na direktora sektora u Direkciji, direktora Pokrajinskog zavoda i direktora filijale.
Direktor prisustvuje sednicama Upravnog odbora i Nadzornog odbora i učestvuje u njihovom radu, bez prava odlučivanja.
Direktor je odgovoran Upravnom odboru Republičkog zavoda.
Zamenik direktora zamenjuje direktora za vreme njegove odsutnosti ili sprečenosti i obavlja poslove koje mu on poveri.
Zamenika direktora, po sprovedenom javnom konkursu imenuje Upravni odbor, uz prethodnu saglasnost Vlade.
Za zamenika direktora može biti imenovano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije - master, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine i pet godina radnog iskustva na rukovodećim poslovima iz oblasti zdravstvenog osiguranja ili zdravstvene zaštite.
Zamenik direktora može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan ako: funkciju zamenika direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktima Republičkog zavoda; ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom; ako sam podnese zahtev za razrešenje.
Mandat zamenika direktora traje četiri godine.
Direktor Pokrajinskog zavoda obavlja poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Republičkom zavodu.
Direktora Pokrajinskog zavoda imenuje Upravni odbor, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine.
Za direktora Pokrajinskog zavoda može biti imenovano lice koje ima pravni, ekonomski ili medicinski fakultet i pet godina radnog iskustva
Direktor Pokrajinskog zavoda učestvuje u radu Upravnog odbora, bez prava odlučivanja.
Direktor Pokrajinskog zavoda, po sprovedenom javnom konkursu imenuje direktore filijala koje su obrazovane na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine.
Direktor Pokrajinskog zavoda može biti razrešen dužnosti i pre vremena na koje je imenovan ako: funkciju ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktima Republičkog zavoda; ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom; na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine; ako sam podnese zahtev za razrešenje.
Mandat direktora Pokrajinskog zavoda traje četiri godine.
Na direktora Pokrajinskog zavoda primenjuju se odredbe člana 13. st. 2-4. ovog statuta.
Direktor filijale obavlja poslove u skladu sa zakonom i izvršava odluke organa Republičkog zavoda.
Direktor filijale odgovoran je za zakonitost rada filijale i namensko korišćenje prenetih sredstava za sprovođenje zdravstvenog osiguranja.
Za direktora filijale može biti imenovano lice koje ima pravni, ekonomski ili medicinski fakultet, pet godina radnog iskustva i ispunjava uslove predviđene Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Republičkom zavodu.
Mandat direktora filijale traje četiri godine.
Direktor filijale u obavljanju poslova vrši javnu funkciju.
Na direktora filijale primenjuju se odredbe člana 13. st. 2-4. ovog statuta.
Stručne, administrativne, finansijske i druge poslove u vezi sa radom i poslovanjem Republičkog zavoda i sprovođenjem zdravstvenog osiguranja vrše zaposleni u okviru unutrašnje organizacije Republičkog zavoda utvrđene Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova, i to u: Direkciji, Pokrajinskom zavodu, filijalama i ispostavama filijala obrazovanim u skladu sa Zakonom.
Pod Direkcijom Republičkog zavoda iz stava 1. ovog člana (u daljem tekstu: Direkcija) podrazumeva se sedište Republičkog zavoda iz člana 5. stav 4. ovog statuta.
U Direkciji se:
1) obavljaju poslovi pripreme predloga akata iz delatnosti Republičkog zavoda u skladu sa zakonom i ovim statutom;
2) pripremaju i izrađuju analize i programi iz oblasti poslovanja Republičkog zavoda;
3) ustrojava i organizuje matična evidencija o osiguranim licima i korišćenju prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, jedinstveno za teritoriju Republike;
4) vrše poslovi javnih nabavki za potrebe Republičkog zavoda;
5) sprovodi postupak javnih nabavki i u ime i za račun davalaca zdravstvenih usluga u skladu sa zakonom;
6) obavljaju poslovi iz oblasti obaveznog i dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja;
7) rešava u drugom stepenu o pravima iz zdravstvenog osiguranja u skladu sa Zakonom;
8) organizuje rad komisije koju imenuje Upravni odbor Republičkog zavoda koja odlučuje u prvom stepenu u vezi sa ostvarivanjem zdravstvene zaštite u inostranstvu i o upućivanju na lečenje u inostranstvo u skladu sa Zakonom;
9) prati realizacija zaključenih ugovora i pripremaju informacije za organe Republičkog zavoda;
10) vrši kontrola sprovođenja zaključenih ugovora između filijala i davalaca zdravstvenih usluga;
11) vrši kontrola ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja;
12) organizuje i vrši kontrola rada filijala, zakonitog i namenskog korišćenja sredstava koja se filijalama prenose za ostvarivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja;
13) organizuje i vrši kontrola i ujednačavanje rada prvostepenih i drugostepenih lekarskih komisija;
14) obavljaju poslovi zastupanja Republičkog Zavoda;
15) obavljaju poslovi u vezi sa radom Komisije za korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu i upućivanje na lečenje u inostranstvo i drugih stručnih komisija koje organizuje Republički zavod;
16) priprema i prati realizacija finansijskog plana i izrađuju analize i izveštaji u vezi sa ostvarivanjem finansijskog plana;
17) vode finansijsko-računovodstveni poslovi Republičkog zavoda;
18) izrađuju zbirni, konsolidovani izveštaji za Republički zavod i zdravstvene ustanove;
19) izrađuje kontni plan Republičkog zavoda;
20) vode evidencije o zaposlenima u Republičkom zavodu;
21) vode centralne baze podataka od značaja za poslovanje Republičkog zavoda;
22) obavljaju određeni poslovi prikupljanja i objedinjavanja statističkih i drugih podataka iz oblasti zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite na nivou Republičkog zavoda;
23) obavljaju poslovi ustrojavanja, razvoja, korišćenja i održavanja informacionog sistema zdravstvenog osiguranja kao dela integrisanog informacionog sistema Republike;
24) koordinira rad filijala i Pokrajinskog zavoda;
25) izrađuju stručno - metodološka uputstva od značaja za obavljanje delatnosti Republičkog zavoda;
26) uređuju međusobni odnosi sa fondovima penzijskog i invalidskog osiguranja;
27) obavljaju i drugi poslovi utvrđeni zakonom i aktima Republičkog zavoda.
Sedište Pokrajinskog zavoda je u Novom Sadu, ul. Žitni trg broj 1.
Pokrajinski zavod kao organizaciona jedinica Republičkog zavoda vrši sledeće poslove:
1) koordinaciju rada filijala obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine, u saradnji sa Republičkim zavodom, u skladu sa zakonom;
2) kontrolu rada filijala i namenskog korišćenja sredstava koja Republički zavod prenosi filijalama za ostvarivanje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, na području autonomne pokrajine;
3) kontrolu zaključenih ugovora između filijala i davalaca zdravstvenih usluga, na području autonomne pokrajine;
4) rešava u drugom stepenu o pravima iz zdravstvenog osiguranja u skladu sa zakonom;
5) pruža potrebnu stručnu pomoć osiguranim licima u vezi sa ostvarivanjem prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja i zaštitom njihovih interesa u osiguranju;
6) obezbeđuje uslove za rad lekarskih komisija obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom;
7) obezbeđuje informacioni podsistem, kao deo integrisanog informacionog sistema Republike za oblast zdravstvenog osiguranja, u skladu sa zakonom;
8) vrši statistička i druga istraživanja u oblasti zdravstvenog osiguranja;
9) ostvaruje saradnju sa nadležnim pokrajinskim organima;
10) obavlja i druge poslove utvrđene ovim statutom;
11) podnosi izveštaje o radu za šest i 12 meseci Upravnom i Nadzornom odboru Republičkog zavoda.
Radi sprovođenja zdravstvenog osiguranja u skladu sa Zakonom, obrazovane su filijale i to:
1) Filijala za Severnobački okrug. Sedište filijale je u Subotici, sa ispostavama u: Bačkoj Topoli i Malom Iđošu;
2) Filijala za Srednjobanatski okrug. Sedište filijale je u Zrenjaninu, sa ispostavama u: Novom Bečeju, Novoj Crnji, Žitištu i Sečnju;
3) Filijala za Severnobanatski okrug. Sedište filijale je u Kikindi sa ispostavama u: Kanjiži, Senti, Adi, Čoki i Novom Kneževcu;
4) Filijala za Južnobanatski okrug. Sedište filijale je u Pančevu sa ispostavama u: Plandištu, Opovu, Kovačici, Alibunaru, Vršcu, Beloj Crkvi i Kovinu;
5) Filijala za Zapadnobački okrug. Sedište filijale je u Somboru sa ispostavama u: Apatinu, Odžacima i Kuli;
6) Filijala za Južnobački okrug. Sedište filijale je u Novom Sadu sa ispostavama u: Srbobranu, Bečeju, Vrbasu, Bačkoj Palanci, Bačkom Petrovcu, Žablju, Titelu, Temerinu, Beočinu, Baču i Sremskim Karlovcima;
7) Filijala za Sremski okrug. Sedište filijale je u Sremskoj Mitrovici sa ispostavama u: Šidu, Inđiji, Irigu, Rumi, Staroj Pazovi i Pećincima;
8) Filijala za Mačvanski okrug. Sedište filijale je u Šapcu sa ispostavama u: Bogatiću, Loznici, Vladimircima, Koceljevi, Malom Zvorniku, Krupnju i Ljuboviji;
9) Filijala za Kolubarski okrug. Sedište filijale je u Valjevu sa ispostavama u: Osečini, Ubu, Lajkovcu, Mionici i Ljigu;
10) Filijala za Podunavski okrug. Sedište filijale je u Smederevu sa ispostavama u: Smederevskoj Palanci i Velikoj Plani;
11) Filijala za Braničevski okrug. Sedište filijale je u Požarevcu sa ispostavama u: Velikom Gradištu, Golupcu, Malom Crniću, Žabarima, Petrovcu, Kučevu i Žagubici;
12) Filijala za Šumadijski okrug. Sedište filijale je u Kragujevcu sa ispostavama u: Aranđelovcu, Topoli, Rači, Batočini, Kniću i Lapovu;
13) Filijala za Pomoravski okrug. Sedište filijale je u Jagodini sa ispostavama u: Ćupriji, Paraćinu, Svilajncu, Despotovcu i Rekovcu;
14) Filijala za Borski okrug. Sedište filijale je u Boru sa ispostavama u: Kladovu, Majdanpeku i Negotinu;
15) Filijala za Zaječarski okrug. Sedište filijale je u Zaječaru sa ispostavama u: Boljevcu i Knjaževcu;
16) Filijala za Zlatiborski okrug. Sedište filijale je u Užicu sa ispostavama u: Bajinoj Bašti, Kosjeriću, Arilju, Novoj Varoši, Požegi, Priboju, Prijepolju, Čajetini i Sjenici;
17) Filijala za Moravički okrug. Sedište filijale je u Čačku sa ispostavama u: Gornjem Milanovcu, Lučanima i Ivanjici;
18) Filijala za Raški okrug. Sedište filijale je u Kraljevu sa ispostavama u: Vrnjačkoj Banji, Raški, Novom Pazaru i Tutinu;
19) Filijala za Rasinski okrug. Sedište filijale je u Kruševcu sa ispostavama u: Varvarinu, Trsteniku, Ćićevcu, Aleksandrovcu i Brusu;
20) Filijala za Nišavski okrug. Sedište filijale je u Nišu sa ispostavama u: Aleksincu, Svrljigu, Merošini, Doljevcu, Gadžinom Hanu, Sokobanji i Ražnju;
21) Filijala za Toplički okrug. Sedište filijale je u Prokuplju sa ispostavama u: Blacu, Kuršumliji i Žitorađi;
22) Filijala za Pirotski okrug. Sedište filijale je u Pirotu sa ispostavama u: Beloj Palanci, Babušnici i Dimitrovgradu;
23) Filijala za Jablanički okrug. Sedište filijale je u Leskovcu sa ispostavama u: Bojniku, Lebanu, Medveđi, Vlasotincu i Crnoj Travi;
24) Filijala za Pčinjski okrug. Sedište filijale je u Vranju sa ispostavama u: Vladičinom Hanu, Surdulici, Bosilegradu, Trgovištu, Bujanovcu i Preševu;
25) Filijala za Kosovski okrug. Sedište filijale je u Prištini sa ispostavama u: Podujevu, Obiliću, Kosovu Polju, Glogovcu, Štimlju, Uroševcu, Kačaniku, Lipljanu i Štrpcu;
26) Filijala za Pećki okrug. Sedište filijale je u Peći sa ispostavama u: Istoku, Klini, Dečanu i Đakovici;
27) Filijala za Prizrenski okrug. Sedište filijale je u Prizrenu sa ispostavama u: Suvoj Reci, Orahovcu, Gori i Opolju;
28) Filijala za Kosovsko-mitrovački okrug. Sedište filijale je u Kosovskoj Mitrovici sa ispostavama u: Zubinom Potoku, Leposaviću, Zvečanu, Srbici i Vučitrnu;
29) Filijala za Kosovsko-pomoravski okrug. Sedište filijale je u Gnjilanu sa ispostavama u: Kosovskoj Kamenici, Novom Brdu i Vitini;
30) Filijala za grad Beograd. Sedište filijale je u Beogradu sa ispostavama u: Voždovcu, Vračaru, Zvezdari, Grockoj, Zemunu, Lazarevcu, Mladenovcu, Novom Beogradu, Obrenovcu, Paliluli, Rakovici, Savskom vencu, Sopotu, Starom gradu, Čukarici, Barajevu i Surčinu.
U filijali se:
1) sprovodi obavezno zdravstveno osiguranje na svom području;
2) planiraju potrebe osiguranih lica sa svog područja i prave planovi rada u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima, odnosno sa finansijskim planom Republičkog zavoda;
3) raspolaže prenetim sredstvima za sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja za osigurana lica sa svog područja, u skladu sa ovim zakonom;
4) obezbeđuje ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja za osigurana lica sa svog područja, u skladu sa zakonom i propisima donetim za sprovođenje zakona;
5) zaključuju ugovori sa davaocima zdravstvenih usluga;
6) organizuje i vrši kontrola izvršavanja ugovornih obaveza davalaca zdravstvenih usluga sa kojima je zaključen ugovor, radi zaštite prava osiguranih lica;
7) obezbeđuje zakonito, namensko i ekonomično trošenje prenetih sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja na svom području;
8) vodi matična evidencija osiguranih lica sa podacima potrebnim za sprovođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja i za obezbeđivanje i kontrolu ostvarivanja prava iz tog osiguranja;
9) vrši kontrola prijavljivanja na osiguranje, odjavljivanja sa osiguranja i prijavljivanje promene u osiguranju, kao i kontrola svih podataka od značaja za sticanje, korišćenje i prestanak prava;
10) vodi evidencija i prati naplata doprinosa, sa nadležnim organima, razmenjuju podaci sa nadležnim organima o obveznicima doprinosa za zdravstveno osiguranje, kao i drugi podaci vezani za doprinos;
11) pruža potrebna stručna pomoć osiguranim licima u vezi sa ostvarivanjem prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja i zaštitom njihovih interesa u osiguranju;
12) vrše određeni poslovi u sprovođenju međunarodnih ugovora o zdravstvenom osiguranju;
13) obezbeđuju uslovi za rad prvostepenih i drugostepenih lekarskih komisija na svom području, u skladu sa aktima Republičkog zavoda;
14) obavljaju poslovi u vezi sa naknadom štete u sprovođenju obaveznog zdravstvenog osiguranja;
15) obavljaju određeni poslovi dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja koje organizuje i sprovodi Republički zavod;
16) vrši obračun, kontrola i isplata naknada zarada i drugih novčanih naknada iz zdravstvenog osiguranja i vode odgovarajuće evidencije;
17) vrši kontrola ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja;
18) obavljaju poslovi u vezi sa ostvarivanjem prava na medicinsko-tehnička pomagala, indikacije za njihovo korišćenje, standarde materijala, rokove trajanja, kao i način i postupak ostvarivanja prava na medicinsko-tehnička pomagala;
19) zaključuju ugovori sa izabranim lekarom;
20) obavljaju poslovi planiranja, analize i statistike;
21) obavljaju računovodstveno-finansijski poslovi i pripremaju podaci za izradu tromesečnih izveštaja, obračuna i završnog računa;
22) vrši likvidacija i kontrola računa za pružene zdravstvene usluge i blagajnički poslovi;
23) obavljaju poslovi korišćenja i održavanja informacionog sistema zdravstvenog osiguranja;
24) obavljaju poslovi zastupanja pred sudovima i drugim organima na području filijale, po ovlašćenju direktora;
25) obavljaju i drugi poslovi u skladu sa zakonom i ovim statutom.
U filijali se obrazuje Savet filijale, kao savetodavno telo direktora Filijale.
Savet filijale može imati najviše devet članova.
Savet Filijale imenuje direktor Republičkog zavoda, na period od dve godine, a na osnovu predloga direktora matične filijale.
Savet filijale:
1) predlaže mere za sprovođenje i unapređivanje zdravstvenog osiguranja na području filijale;
2) daje mišljenje o planu rada filijale;
3) daje mišljenje na odluke koje donosi filijala u pogledu obezbeđivanja prava iz zdravstvenog osiguranja i zaključivanja ugovora sa davaocima zdravstvenih usluga;
4) daje predloge za racionalno raspolaganje i trošenje sredstava zdravstvenog osiguranja;
5) daje mišljenje o izveštaju koji filijala podnosi Upravnom odboru Republičkog zavoda;
6) razmatra informacije iz nadležnosti filijale koje mu dostavlja direktor filijale.
Način rada saveta filijale uređuje se Poslovnikom o radu.
U ispostavi filijale se:
1) obavljaju poslovi zdravstvenog osiguranja za osigurana lica sa područja ispostave filijale;
2) obavljaju poslovi u vezi sa radom lekarskih komisija prilikom odlučivanja u prvom stepenu;
3) vode propisane evidencije i statistika iz zdravstvenog osiguranja;
4) obavljaju poslovi primene međunarodnih sporazuma iz oblasti zdravstvenog osiguranja;
5) vrši obračun, kontrola i isplata novčanih naknada;
6) vrši overa predloga za medicinsko - tehnička pomagala;
7) vrši likvidacija i kontrola računa za pružene zdravstvene usluge i blagajnički poslovi;
8) obavljaju i drugi poslovi koje filijala prenese ispostavi.
Pojedini poslovi iz stava 1. ovog člana, kada je racionalnije, mogu se obavljati jedinstveno za sve osiguranike u sedištu filijale, što se uređuje Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Republičkom zavodu.
Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Republičkom zavodu, Republički zavod uređuje organizaciju, broj zaposlenih, uslove koje zaposleni treba da ispunjavaju i opise poslova.
V FINANSIRANJE OBAVEZNOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
1. Sredstva za finansiranje prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja
Republički zavod ostvaruje sredstva za obavezno zdravstveno osiguranje uplatom doprinosa kao i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva iz stava 1. ovog člana predstavljaju prihod Republičkog zavoda.
Republički zavod prenosi filijali Republičkog zavoda sredstva za obavljanje poslova utvrđenih zakonom, statutom i aktima Republičkog zavoda.
Republički zavod donosi odluku o iznosu sredstava koja se prenose filijali, za svaku budžetsku godinu.
Vlada daje saglasnost na odluku iz stava 2. ovog člana.
Republički zavod prenosi sredstva Pokrajinskom zavodu za izvršavanje poslova utvrđenih zakonom.
Finansijsko poslovanje Republičkog zavoda obuhvata ostvarivanje prihoda i rashoda.
Finansijskim planom Republičkog zavoda utvrđuju se prihodi po izvorima i rashodi po namenama.
Republički zavod donosi finansijski plan u rokovima određenim propisima kojima se uređuje budžetski sistem.
Sredstva za sprovođenje zdravstvenog osiguranja obuhvataju rashode utvrđene finansijskim planom Republičkog zavoda.
Republički zavod ima poseban račun za:
- obavezno zdravstveno osiguranje;
- dobrovoljno zdravstveno osiguranje.
Republički zavod, Pokrajinski zavod i filijala Republičkog zavoda imaju svoje podračune koji su uključeni u konsolidovani račun trezora.
Republički zavod izrađuje tromesečne i godišnje finansijske izveštaje i završni račun.
Godišnji finansijski izveštaj i tromesečni finansijski izveštaji Republičkog zavoda zasnivaju se na konsolidovanim podacima sadržanim u Glavnoj knjizi Republičkog zavoda i podacima iz završnih računa zdravstvenih ustanova.
Evidencija imovine i obaveza Republičkog zavoda vodi se u direkciji, filijali Republičkog zavoda i Pokrajinskom zavodu.
2. Finansiranje sprovođenja dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja
Sredstva za dobrovoljno zdravstveno osiguranje obezbeđuju se uplatom premije osiguranja za dobrovoljno zdravstveno osiguranje.
Sredstva za dobrovoljno zdravstveno osiguranje vode se posebno.
Prihodi i rashodi za dobrovoljno zdravstveno osiguranje posebno se planiraju i iskazuju.
Republički zavod uspostavlja i organizuje sistem kontrole i to:
1) interne kontrole:
- svih transakcija prihoda i rashoda, korišćenje finansijskih sredstava i izmirenja obaveza Republičkog zavoda;
- kontrole ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja;
2) kontrole sprovođenja zaključenih ugovora:
- kontrole pravilnosti izvršavanja zaključenih ugovora između filijala i davalaca zdravstvenih usluga;
- kontrole zakonitog i namenskog korišćenja finansijskih sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja prenetih davaocima zdravstvenih usluga za ostvarivanje zakonom utvrđenih prava osiguranih lica;
- kontrole ličnih podataka koji se odnose na zdravstveno stanje osiguranih lica koji se vode u medicinskoj dokumentaciji osiguranog lica u skladu sa zakonom;
U vršenju poslova kontrole Republički zavod ostvaruje saradnju sa nadležnim državnim organima, inspekcijskim službama i organima koji vrše nadzor nad zakonitošću rada i nadzor nad stručnim radom u skladu sa zakonom.
Poslove kontrole iz stava 1. tačke 1) ovog člana vrši interni kontrolor Republičkog zavoda u skladu sa propisima kojima se uređuje budžetski sistem.
Poslove kontrole iz stava 1. tačke 2) ovog člana vrši nadzornik osiguranja u skladu sa Zakonom.
Upravni odbor Republičkog zavoda donosi: statut, pravilnike, odluke i druge akte u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Način i postupak donošenja akata iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju Poslovnikom o radu Upravnog odbora.
Javnost rada Republičkog zavoda ostvaruje se pravom osiguranih lica na sve vrste informacija u vezi sa pravima iz obaveznog zdravstvenog osiguranja i javnošću rada organa i službi Republičkog zavoda za potrebe osiguranih lica, organa i organizacija zainteresovanih za rad Republičkog zavoda.
Republički zavod ostvaruje javnost rada putem sredstava javnog informisanja, održavanjem konferencija za novinare, davanjem izjava ovlašćenih lica, objavljivanjem akata i podataka o svom pravnom statusu i poslovanju na WEB sajtu kao i drugim vidovima informisanja.
Podaci i dokumentacija koji predstavljaju poslovnu tajnu i čije bi saopštavanje neovlašćenom licu moglo da šteti interesima i poslovnom ugledu Republičkog zavoda, način rukovanja podacima i dokumentima koji predstavljaju poslovnu tajnu, kao i način saopštavanja podataka koji imaju karakter poslovne tajne u zavisnosti od stepena tajnosti, utvrđuju se aktom Republičkog zavoda.
Stupanjem na snagu ovog statuta, prestaje da važi Statut Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje ("Službeni glasnik RS", br. 33/99, 16/00, 34/02, 69/02 i 97/05).
Ovaj statut po dobijanju saglasnosti Vlade, stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".