PRAVILNIK

O NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA I UČEŠĆU KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 10/2010)

 

I OSNOVNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući i učešću korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući.

II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI

Član 2

Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim hronično-obolelim licima i drugim licima koja nisu u stanju da se sama staraju o sebi (u daljem tekstu: korisnici), pružanjem sledećih usluga:

1. održavanje lične higijene,

2. nega korisnika,

3. održavanje higijene stana, i

4. pomoć radi zadovoljavanja egzistencijalnih i drugih potreba.

Član 3

Održavanje lične higijene obuhvata:

- toaletu nepokretnih, polupokretnih i senilnih korisnika,

- higijenu usne duplje,

- kupanje sa pranjem kose nepokretnog, polupokretnog, senilnog i inkontinentnog bolesnika,

- dnevnu toaletu inkontinentnog korisnika sa kupanjem,

- šišanje, friziranje i brijanje,

- sečenje noktiju (jednom sedmično),

- prevenciju nastajanja dekubitusa i konktraktura,

- higijensku pripremu nepokretnog i polupokretnog korisnika za uzimanje obroka,

- održavanje ortopedskih pomagala i pribora za ličnu higijenu,

- otklanjanje grube nečistoće inkontinentnog korisnika,

- brigu o fiziološkim potrebama korisnika u postelji, i

- lekovitu klizmu.

Član 4

Nega korisnika obuhvata:

- postavljanje korisnika u odgovarajući korektivni položaj,

- primenu kupke i obloga,

- obradu dekubitusa i drugih rana,

- jednostavno previjanje,

- higijenu katetera, veštačkog anusa i kanile,

- davanje klizme, i

- ostale poslove vezane za negu korisnika (kontrola uzimanja lekova i slično).

Član 5

Održavanje higijene stana obuhvata:

- održavanje čistoće u stanu,

- nameštanje kreveta,

- dezinfekciju kreveta,

- pranje posuđa,

- pranje i peglanje rublja, i

- nošenje rublja u servis za pranje i njegovo preuzimanje.

Član 6

Pomoć radi zadovoljavanja egzistencijalnih i drugih potreba obuhvata:

- nabavku prehrambenih i drugih proizvoda,

- kuvanje namirnica,

- dopremanje gotovih obroka,

- pripremu serviranje i hranjenje senilno-dementnih korisnika,

- hranjenje polupokretnog, nepokretnog i korisnika sa smetnjama žvakanja i gutanja,

- donošenje ogreva i zagrevanje stana, i

- nabavku neophodnih stvari za stan i plaćanje računa.

Pored poslova iz stava 1. ovog člana korisniku se pruža pomoć u uspostavljanju i održavanju saradnje sa službama socijalne zaštite i prilikom institucionalnog smeštaja, posete zdravstvenim ustanovama i slično.

Član 7

Korisnici se prema izraženim potrebama i zdravstvenom stanju svrstavaju u kategorije.

U prvu kategoriju svrstavaju se korisnici sa stanjem kompletne oduzetosti sa inkontinencijom.

U drugu kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje: stanje kompletne oduzetosti bez inkontinencije, posttraumatska stanja i reumatska stanja sa jako izraženim kontrakturama, neuromišićna oboljenja u odmakloj fazi i maligna oboljenja u terminalnoj fazi.

U treću kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje dekompenzovana stanja i stanja oduzetosti samo donjih ekstremiteta sa očuvanom kontinencijom.

U četvrtu kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje: hemiparetična stanja, neuromišićna oboljenja sa lakšim smanjenjem pokretljivosti, postreumatska oboljenja sa težim deformacijama i umanjenom pokretljivošću, reumatska oboljenja sa težim deformacijama i umanjenom pokretljivošću, subdekompenzovana stanja kardiovaskularnih i respiratornih oboljenja, diodetes unellitus sa komplikacijama i druga oboljenja sa ograničenom pokretljivošću.

U petu kategoriju svrstavaju se korisnici sa arteriosklerotičnom i senilnom demencijom i oronulošću i staračkom iznemoglošću.

U šestu kategoriju svrstavaju se korisnici sa stanjem teške senilne i arteriosklerotične demencije sa nekontrolisanom kontinencijom.

Član 8

Efektivni rad kod korisnika u proseku iznosi najviše 1 čas i 45 minuta dnevno, s tim, što mesečno po korisniku ne može da iznosi više od 19 časova.

U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje ukupno 2 časa i 30 minuta za prelaze između korisnika.

Član 9

Za organizaciju i realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći u kući potreban je:

1. jedan socijalni radnik do 300 korisnika,

2. jedak trijažer do 100 korisnika, i

3. rukovodilac.

Za obavljanje finansijsko-računovodstvenih, opštih i zajedničkih poslova ustanova socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanova) koja pruža usluge pomoći u kući može imati jednog zaposlenog na 100 korisnika.

Član 10

Ustanovi koja pruža usluge pomoći u kući treba obezbediti po izvršiocu, koji neposredno pruža usluge, sledeću opremu:

Red. broj

Naziv

Oznaka količine

Vreme za koje se oprema nabavlja

1.

Radni mantil

3 komada

 

za 24 meseca

2.

Radna kecelja

2 komada

 

za 24 meseca

3.

Zaštitna obuća

1 par

 

za 24 meseca

4.

Radno odelo

1 par

 

za 36 meseci

5.

Gumene rukavice

1 par

 

za 1 mesec

Pored opreme iz stava 1. ovog člana ustanovi koja ima do 300 korisnika za obavljanje poslova pomoći u kući treba obezbediti:

Red. broj

Naziv

Oznaka količine

Vreme za koje se oprema nabavlja

1.

PVC rukavice

7000 komada

 

mesečno

2.

Maska hirurška

100 komada

 

mesečno

3.

Krema za ruke

50 komada

 

mesečno

4.

Hirurške makaze

10 komada

 

za 24 meseca

5.

Frizerske makaze

2 komada

 

za 12 meseci

6.

Aparat za merenje pritiska

15 komada

 

 

 

III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI

Član 11

Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim pravilnikom i Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 75/91 i 52/92).

U cenu usluge ne uračunava se rad zaposlenih iz člana 9. ovog pravilnika.

Član 12

Cena usluge pomoći u kući utvrđuje se u mesečnom iznosu.

Cenu usluge pomoći u kući čine:

1. zarade, naknade zarada i ostala primanja zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima,

2. sredstva za isplatu zakonom utvrđenih obaveza,

3. materijalni troškovi ustanove utvrđeni za električnu energiju i grejanje, naknada za utrošenu vodu i odvođenje otpadnih voda prema računima, i

4. ostali troškovi vezani za rad ustanove (kancelarijski materijal, telefon, pregled zaposlenih, sredstva za higijenu i dr.).

Član 13

Cena časa usluga pomoći u kući utvrđuje se deljenjem ukupne mesečne cene utvrđene u skladu sa članom 12. ovog pravilnika sa brojem časova rada kod korisnika utvrđenih u članu 8. stav 1. ovog pravilnika.

Cenu časa usluge pomoći u kući utvrđuje Gradsko veće Grada Novog Sada.

Cena časa usluge pomoći u kući menjaće se ukoliko se promene elementi cene iz člana 12. ovog pravilnika.

IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI

Član 14

Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.

U budžetu Grada Novog Sada obezbeđuju se sredstva za zarade zaposlenih iz člana 9. ovog pravilnika i za regresiranje cene časa usluge pomoći u kući.

Pravo na regresiranje cene časa usluga pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, prema sledećoj skali:

Red. br.

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

% učešća budžeta

1.

Do 3,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

0,00%

100,00%

2.

Od 3,5 - 4,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

5,00%

95,00%

3.

Od 4,5 - 5,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

15,00%

85,00%

4.

Od 5,5 - 6,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

20,00%

80,00%

5.

Od 6,5 - 7,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

30,00%

70,00%

6.

Preko 7,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

50,00%

50,00%

Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana.

Preispitivanje uslova za korišćenje prava na pomoć u kući vrši se jednom godišnje, i to u prvom kvartalu na bazi prihoda i nivoa socijalne sigurnosti iz zadnjeg kvartala prethodne godine.

Član 15

Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po propisima o braku i porodici obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.

Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju, davalac izdržavanja ima u pogledu obaveza učešća u finansiranju troškova usluga isti položaj kao i srodnik.

Član 16

Fizička i pravna lica koja ne prikažu svoje prihode, plaćaju cenu časa usluge u iznosu od 100%.

Član 17

U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.

Član 18

Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do 10. u narednom mesecu.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.

Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene usluge pomoći u kući.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 19

Centar za socijalni rad Grada Novog Sada uskladiće rešenja o pravu na pomoć u kući sa odredbama ovog pravilnika, u roku od mesec dana od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 20

Donošenjem ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene usluga i učešću korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći u kući ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 2/95, 10/95, 8/97 i 15/97).

Član 21

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".