PRAVILNIKO NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA I UČEŠĆU KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI("Sl. list Grada Novog Sada", br. 10/2010) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući i učešću korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući.
II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI
Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim hronično-obolelim licima i drugim licima koja nisu u stanju da se sama staraju o sebi (u daljem tekstu: korisnici), pružanjem sledećih usluga:
1. održavanje lične higijene,
2. nega korisnika,
3. održavanje higijene stana, i
4. pomoć radi zadovoljavanja egzistencijalnih i drugih potreba.
Održavanje lične higijene obuhvata:
- toaletu nepokretnih, polupokretnih i senilnih korisnika,
- higijenu usne duplje,
- kupanje sa pranjem kose nepokretnog, polupokretnog, senilnog i inkontinentnog bolesnika,
- dnevnu toaletu inkontinentnog korisnika sa kupanjem,
- šišanje, friziranje i brijanje,
- sečenje noktiju (jednom sedmično),
- prevenciju nastajanja dekubitusa i konktraktura,
- higijensku pripremu nepokretnog i polupokretnog korisnika za uzimanje obroka,
- održavanje ortopedskih pomagala i pribora za ličnu higijenu,
- otklanjanje grube nečistoće inkontinentnog korisnika,
- brigu o fiziološkim potrebama korisnika u postelji, i
- lekovitu klizmu.
Nega korisnika obuhvata:
- postavljanje korisnika u odgovarajući korektivni položaj,
- primenu kupke i obloga,
- obradu dekubitusa i drugih rana,
- jednostavno previjanje,
- higijenu katetera, veštačkog anusa i kanile,
- davanje klizme, i
- ostale poslove vezane za negu korisnika (kontrola uzimanja lekova i slično).
Održavanje higijene stana obuhvata:
- održavanje čistoće u stanu,
- nameštanje kreveta,
- dezinfekciju kreveta,
- pranje posuđa,
- pranje i peglanje rublja, i
- nošenje rublja u servis za pranje i njegovo preuzimanje.
Pomoć radi zadovoljavanja egzistencijalnih i drugih potreba obuhvata:
- nabavku prehrambenih i drugih proizvoda,
- kuvanje namirnica,
- dopremanje gotovih obroka,
- pripremu serviranje i hranjenje senilno-dementnih korisnika,
- hranjenje polupokretnog, nepokretnog i korisnika sa smetnjama žvakanja i gutanja,
- donošenje ogreva i zagrevanje stana, i
- nabavku neophodnih stvari za stan i plaćanje računa.
Pored poslova iz stava 1. ovog člana korisniku se pruža pomoć u uspostavljanju i održavanju saradnje sa službama socijalne zaštite i prilikom institucionalnog smeštaja, posete zdravstvenim ustanovama i slično.
Korisnici se prema izraženim potrebama i zdravstvenom stanju svrstavaju u kategorije.
U prvu kategoriju svrstavaju se korisnici sa stanjem kompletne oduzetosti sa inkontinencijom.
U drugu kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje: stanje kompletne oduzetosti bez inkontinencije, posttraumatska stanja i reumatska stanja sa jako izraženim kontrakturama, neuromišićna oboljenja u odmakloj fazi i maligna oboljenja u terminalnoj fazi.
U treću kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje dekompenzovana stanja i stanja oduzetosti samo donjih ekstremiteta sa očuvanom kontinencijom.
U četvrtu kategoriju svrstavaju se korisnici kod kojih postoje: hemiparetična stanja, neuromišićna oboljenja sa lakšim smanjenjem pokretljivosti, postreumatska oboljenja sa težim deformacijama i umanjenom pokretljivošću, reumatska oboljenja sa težim deformacijama i umanjenom pokretljivošću, subdekompenzovana stanja kardiovaskularnih i respiratornih oboljenja, diodetes unellitus sa komplikacijama i druga oboljenja sa ograničenom pokretljivošću.
U petu kategoriju svrstavaju se korisnici sa arteriosklerotičnom i senilnom demencijom i oronulošću i staračkom iznemoglošću.
U šestu kategoriju svrstavaju se korisnici sa stanjem teške senilne i arteriosklerotične demencije sa nekontrolisanom kontinencijom.
Efektivni rad kod korisnika u proseku iznosi najviše 1 čas i 45 minuta dnevno, s tim, što mesečno po korisniku ne može da iznosi više od 19 časova.
U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje ukupno 2 časa i 30 minuta za prelaze između korisnika.
Za organizaciju i realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći u kući potreban je:
1. jedan socijalni radnik do 300 korisnika,
2. jedak trijažer do 100 korisnika, i
3. rukovodilac.
Za obavljanje finansijsko-računovodstvenih, opštih i zajedničkih poslova ustanova socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanova) koja pruža usluge pomoći u kući može imati jednog zaposlenog na 100 korisnika.
Ustanovi koja pruža usluge pomoći u kući treba obezbediti po izvršiocu, koji neposredno pruža usluge, sledeću opremu:
Red. broj |
Naziv |
Oznaka količine |
Vreme za koje se oprema nabavlja |
|
1. |
Radni mantil |
3 komada |
za 24 meseca |
|
2. |
Radna kecelja |
2 komada |
za 24 meseca |
|
3. |
Zaštitna obuća |
1 par |
za 24 meseca |
|
4. |
Radno odelo |
1 par |
za 36 meseci |
|
5. |
Gumene rukavice |
1 par |
za 1 mesec |
Pored opreme iz stava 1. ovog člana ustanovi koja ima do 300 korisnika za obavljanje poslova pomoći u kući treba obezbediti:
Red. broj |
Naziv |
Oznaka količine |
Vreme za koje se oprema nabavlja |
|
1. |
PVC rukavice |
7000 komada |
mesečno |
|
2. |
Maska hirurška |
100 komada |
mesečno |
|
3. |
Krema za ruke |
50 komada |
mesečno |
|
4. |
Hirurške makaze |
10 komada |
za 24 meseca |
|
5. |
Frizerske makaze |
2 komada |
za 12 meseci |
|
6. |
Aparat za merenje pritiska |
15 komada |
|
III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI
Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim pravilnikom i Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 75/91 i 52/92).
U cenu usluge ne uračunava se rad zaposlenih iz člana 9. ovog pravilnika.
Cena usluge pomoći u kući utvrđuje se u mesečnom iznosu.
Cenu usluge pomoći u kući čine:
1. zarade, naknade zarada i ostala primanja zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima,
2. sredstva za isplatu zakonom utvrđenih obaveza,
3. materijalni troškovi ustanove utvrđeni za električnu energiju i grejanje, naknada za utrošenu vodu i odvođenje otpadnih voda prema računima, i
4. ostali troškovi vezani za rad ustanove (kancelarijski materijal, telefon, pregled zaposlenih, sredstva za higijenu i dr.).
Cena časa usluga pomoći u kući utvrđuje se deljenjem ukupne mesečne cene utvrđene u skladu sa članom 12. ovog pravilnika sa brojem časova rada kod korisnika utvrđenih u članu 8. stav 1. ovog pravilnika.
Cenu časa usluge pomoći u kući utvrđuje Gradsko veće Grada Novog Sada.
Cena časa usluge pomoći u kući menjaće se ukoliko se promene elementi cene iz člana 12. ovog pravilnika.
IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI
Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.
U budžetu Grada Novog Sada obezbeđuju se sredstva za zarade zaposlenih iz člana 9. ovog pravilnika i za regresiranje cene časa usluge pomoći u kući.
Pravo na regresiranje cene časa usluga pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, prema sledećoj skali:
Red. br. |
Mesečni prihod po članu domaćinstva |
% učešća korisnika |
% učešća budžeta |
1. |
Do 3,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
0,00% |
100,00% |
2. |
Od 3,5 - 4,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
5,00% |
95,00% |
3. |
Od 4,5 - 5,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
15,00% |
85,00% |
4. |
Od 5,5 - 6,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
20,00% |
80,00% |
5. |
Od 6,5 - 7,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
30,00% |
70,00% |
6. |
Preko 7,5 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
50,00% |
50,00% |
Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana.
Preispitivanje uslova za korišćenje prava na pomoć u kući vrši se jednom godišnje, i to u prvom kvartalu na bazi prihoda i nivoa socijalne sigurnosti iz zadnjeg kvartala prethodne godine.
Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po propisima o braku i porodici obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.
Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju, davalac izdržavanja ima u pogledu obaveza učešća u finansiranju troškova usluga isti položaj kao i srodnik.
Fizička i pravna lica koja ne prikažu svoje prihode, plaćaju cenu časa usluge u iznosu od 100%.
U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.
Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do 10. u narednom mesecu.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.
Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene usluge pomoći u kući.
Centar za socijalni rad Grada Novog Sada uskladiće rešenja o pravu na pomoć u kući sa odredbama ovog pravilnika, u roku od mesec dana od dana njegovog stupanja na snagu.
Donošenjem ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje poslova pomoći u kući, kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene usluga i učešću korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći u kući ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 2/95, 10/95, 8/97 i 15/97).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".