UREDBAO KRITERIJUMIMA I POSTUPKU ZA UTVRĐIVANJE VISINE NAKNADE PO OSNOVU KONVERZIJE PRAVA ZA LICA KOJA IMAJU PRAVO NA KONVERZIJU UZ NAKNADU("Sl. glasnik RS", br. 4/2010 i 24/2010) |
Ovom uredbom bliže se propisuju kriterijumi i postupak za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine uz naknadu.
Konverzija prava korišćenja u pravo svojine ostvaruje se na pojedinačnim katastarskim parcelama.
II KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANJE VISINE NAKNADE
Visina naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu na kome su nosioci prava korišćenja bili ili jesu privredna društva i druga pravna lica na koja su se primenjivale odredbe zakona kojima se uređuje promena vlasništva društvenog ili državnog kapitala, odnosno imovine (u daljem tekstu: privatizacija), stečajni i izvršni postupak, utvrđuje se tako što se tržišna vrednost tog građevinskog zemljišta u momentu konverzije prava, umanjuje za troškove pribavljanja prava korišćenja na tom građevinskom zemljištu.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana utvrđuje Ministarstvo finansija - Poreska uprava (u daljem tekstu: Poreska uprava), na osnovu sledećih kriterijuma: srednje prometne vrednosti zemljišta u istoj ili sličnoj urbanističkoj zoni u poslednjih godinu dana; namene građevinskog zemljišta; urbanističkih parametara, odnosno planom maksimalno utvrđenog stepena izgrađenosti zemljišta; posebnih urbanističkih pogodnosti lokacije; stepenu pripremljenosti zemljišta za gradnju (troškovi uklanjanja postojećih objekata, remedijacija, revitalizacija ili sanacija zemljišta od industrijskog zagađenja i dr.) i stepenu komunalne opremljenosti zemljišta.
U postupku utvrđivanja tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, naknadu za angažovanje veštaka građevinske, geodetske i drugih struka, snosi podnosilac zahteva za konverziju prava korišćenja u pravo svojine (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).
Po utvrđivanju ukupne tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, Poreska uprava dostavlja nadležnom organu jedinice lokalne samouprave po čijem zahtevu je pokrenut postupak za utvrđivanje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, podatke o utvrđenoj ukupnoj tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta sa dokumentacijom na osnovu koje je utvrđena ukupna tržišna vrednost građevinskog zemljišta (podatke o tržišnoj vrednosti svih pojedinačnih katastarskih parcela građevinskog zemljišta).
Podaci sa dokumentacijom iz stava 4. ovog člana dostavljaju se i jedinicama lokalne samouprave na čijoj teritoriji podnosilac zahteva ima pravo korišćenja na građevinskom zemljištu upisanom u odgovarajuću javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Ukupna tržišna vrednost građevinskog zemljišta utvrđena od strane Poreske uprave u skladu sa zakonom i ovom uredbom, važi dve godine od dana donošenja akta o utvrđivanju.
Po isteku perioda iz stava 5. ovog člana ukupna tržišna vrednost se ponovo utvrđuje, u skladu sa ovom uredbom.
Troškovi pribavljanja prava korišćenja građevinskog zemljišta obuhvataju ukupnu revalorizovanu cenu kapitala, odnosno imovine isplaćenu u postupku privatizacije, odnosno ukupnu revalorizovanu cenu isplaćenu za imovinu ili deo imovine privrednog društva ili drugog pravnog lica u stečajnom ili izvršnom postupku.
Revalorizacija cene kapitala, imovine ili dela imovine iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu rasta indeksa cena na malo, zaključno sa mesecom u kome se vrši konverzija.
Ako je podnosilac zahteva imao troškove na pripremanju, odnosno otklanjanju industrijskog zagađenja na predmetnom građevinskom zemljištu, uz zahtev za konverziju prava dostavlja i dokaze o ovim troškovima, pod uslovom da su ti troškovi učinjeni do dana stupanja na snagu ove uredbe.
U slučaju da je privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje je bilo predmet privatizacije, stečajnog ili izvršnog postupka po okončanom postupku privatizacije, stečaja ili izvršnom postupku, do dana stupanja na snagu Zakona o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: Zakon), prodato u celini ili u delovima trećem licu ili je njegova imovina ili deo imovine prodat trećem licu, kao troškovi pribavljanja prava korišćenja na građevinskom zemljištu priznaju se troškovi koje je treće lice imalo u toj kupovini iz ugovora o kupoprodaji.
U slučaju da je predmet privatizacije, stečajnog ili izvršnog postupka bilo privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje je nosilac prava korišćenja na više katastarskih parcela građevinskog zemljišta (na različitim lokacijama), troškovi pribavljanja prava korišćenja za pojedinačnu katastarsku parcelu koja je predmet konverzije prava korišćenja, utvrđuju se kao proizvod ukupnih troškova pribavljanja prava korišćenja u skladu sa ovom uredbom i koeficijenta koji se dobija kada se tržišna vrednost predmetne katastarske parcele podeli sa ukupnom tržišnom vrednošću svih katastarskih parcela.
Visina naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine na neizgrađenom građevinskom zemljištu u državnoj svojini, koje je stečeno radi izgradnje u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je bilo uređeno građevinsko zemljište do 13. maja 2003. godine ili na osnovu odluke nadležnog organa, utvrđuje se tako što se tržišna vrednost tog zemljišta u momentu konverzije prava umanjuje za iznos stvarnih troškova pribavljanja prava korišćenja, sa obračunatom revalorizacijom do momenta obračuna.
Troškovi pribavljanja prava korišćenja iz stava 1. ovog člana obuhvataju i troškove pripremanja građevinskog zemljišta i eventualnog otklanjanja industrijskog zagađenja predmetnog zemljišta, ako je pripremanje građevinskog zemljišta i otklanjanje industrijskog zagađenja izvršeno do dana stupanja na snagu Zakona. Prilikom utvrđivanja stvarnih troškova pribavljanja nepokretnosti ne obračunava se plaćena naknada za uređivanje građevinskog zemljišta.
Tržišna vrednost građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana određuje se u skladu sa članom 3. ove uredbe.
Ako je podnosilac zahteva imao troškove na pripremanju, odnosno otklanjanju industrijskog zagađenja, uz zahtev za konverziju prava dostavlja i dokaze o tim troškovima.
Kriterijumi za utvrđivanje visine naknade iz člana 7. ove uredbe primenjuju se i na lica koja su stekla pravo zakupa na neizgrađenom ostalom građevinskom zemljištu u državnoj svojini na period od preko 50 godina, u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 47/03, 34/06 i 39/09), a zemljište nisu privela nameni, ako su isplatili u celosti iznos zakupnine za period na koji glasi ugovor o zakupu.
III POSTUPAK ZA UTVRĐIVANJE VISINE NAKNADE
Utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine vrši se u istom postupku u kome se rešava po zahtevu za utvrđivanje prava na konverziju prava korišćenja u pravo svojine.
Po zahtevu lica iz čl. 3, 5, 7. i 8. ove uredbe, rešava organ jedinice lokalne samouprave nadležan za imovinsko-pravne poslove, na čijoj teritoriji se nalazi građevinsko zemljište koje je predmet konverzije, u skladu sa Zakonom.
Uz zahtev za konverziju prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu, lice iz čl. 3. i 5. ove uredbe navodi podatke o: načinu sticanja prava korišćenja na građevinskom zemljištu i popis svih katastarskih parcela na kojima je podnosilac zahteva upisan u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima kao nosilac prava korišćenja sa dokazima o ovoj činjenici (izvod iz odgovarajuće javne knjige o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima); katastarskoj parceli, odnosno o katastarskim parcelama za koje se podnosi zahtev za konverziju prava; privrednom društvu, odnosno drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se dokaz o uplati ukupne kupoprodajne cene kapitala, odnosno imovine u privatizaciji, odnosno dokaz o ukupnoj ceni isplaćenoj za imovinu ili deo imovine privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica u stečajnom ili izvršnom postupku, izjava odgovornog lica u privrednom društvu ili drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva da su podaci navedeni u zahtevu istiniti, kao i nalaz ovlašćenog veštaka finansijske struke, sa spiska stalnih sudskih veštaka, o revalorizaciji cene izvršene u skladu sa članom 4. stav 2. ove uredbe.
Kada organ iz člana 9. stav 2. ove uredbe primi zahtev za konverziju prava dužan je da u roku od osam dana od dana prijema zahteva, od organa jedinice lokalne samouprave nadležnog za poslove urbanizma na čijoj teritoriji se nalazi predmetno zemljište pribavi podatke o urbanističkoj zoni u kojoj se nalazi to zemljište, kao i druge podatke sadržane u važećem planskom dokumentu, a naročito: podatke o nameni zemljišta, najvećim dozvoljenim indeksima zauzetosti i izgrađenosti parcele, najvećoj dozvoljenoj spratnosti, uslovima za izgradnju drugih objekata na istoj parceli, a od privrednog društva, javnog preduzeća ili druge organizacije iz člana 91. Zakona podatke o stepenu komunalne opremljenosti tog zemljišta.
Podaci iz stava 1. ovog člana zajedno sa podacima iz člana 11. ove uredbe dostavljaju se Poreskoj upravi radi utvrđivanja ukupne tržišne vrednosti građevinskog zemljišta.
Ako se postupak vodi po zahtevu lica iz čl. 3. i 5. ove uredbe, nadležni organ bez odlaganja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana podnošenja urednog zahteva, upućuje Poreskoj upravi zahtev za procenu ukupne tržišne vrednosti građevinskog zemljišta.
Ako se postupak vodi po zahtevu lica iz čl. 7. i 8. ove uredbe, nadležni organ bez odlaganja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana podnošenja urednog zahteva, upućuje Poreskoj upravi zahtev za procenu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, a nadležnom organu jedinice lokalne samouprave, odnosno privrednom društvu, javnom preduzeću ili drugoj organizaciji osnovanoj radi obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta, zahtev za dostavljanje podataka o visini naknade za pribavljanje prava korišćenja, odnosno o visini zakupa.
Poreska uprava, odnosno jedinica lokalne samouprave, privredno društvo, javno preduzeće ili druga organizacija osnovana radi obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta dužni su da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva iz st. 1. i 2. ovog člana dostave tražene podatke.
Kada je podnosilac zahteva imao troškove koji se odnose na pripremanje zemljišta ili otklanjanje industrijskog zagađenja, uz zahtev za konverziju prava podnosi i dokaze o tim činjenicama, sa nalazom ovlašćenog veštaka finansijske struke, sa spiska stalnih sudskih veštaka, o izvršenoj revalorizaciji u skladu sa članom 7. stav 1. ove uredbe.
Po dobijanju podataka iz stava 3. ovog člana i pribavljanju drugih dokaza, organ jedinice lokalne samouprave, po sprovedenom postupku, donosi rešenje kojim utvrđuje pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine i utvrđuje visinu naknade po ovom osnovu.
Pre donošenja rešenja iz stava 5. ovog člana organ jedinice lokalne samouprave obaveštava podnosioca zahteva o utvrđenoj visini naknade po ovom osnovu i pribavlja izjavu podnosioca o prihvatanju utvrđene naknade.
Ako podnosilac zahteva ne prihvati utvrđenu vrednost naknade po ovom osnovu, nadležni organ će obustaviti postupak utvrđivanja prava na konverziju prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu.
Rešenje iz stava 5. ovog člana, u delu u kome se utvrđuje pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu, sadrži popis pojedinačnih katastarskih parcela, a u delu rešenja kojim se utvrđuje visina naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine, iskazuje se visina sredstava koja se kao posebna naknada uplaćuju na račun Fonda za restituciju, koji se osniva kao budžetski fond, i visina sredstava koja se kao posebna naknada uplaćuju u korist budžeta jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom.
Sredstva iz člana 11. stav 8. ove uredbe uplaćuju se na račun fonda za restituciju kao posebna naknada i na račun budžeta jedinice lokalne samouprave kao posebna naknada, po pravnosnažnosti rešenja iz člana 11. stav 5. ove uredbe.
Način i uslovi plaćanja naknade koja se uplaćuje na račun budžeta jedinice lokalne samouprave i budžetskog fonda za restituciju uređuju se aktom Ministarstva finansija.
Akt iz stava 2. ovog člana sadrži naročito:
1) popust koji se ostvaruje kada se naknada za konverziju isplaćuje u jednokratnom iznosu, a koji ne može biti veći od 10% od utvrđene naknade;
2) rok za plaćanje naknade, koji ne može biti duži od 60 meseci;
3) obavezu uplate 10% od ukupne visine naknade u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o regulisanju međusobnih prava i obaveza, ako se plaćanje vrši na rate, a ostatak naknade u jednakim mesečnim ratama;
4) obavezu usklađivanja visine naknade sa porastom cena na malo u Republici Srbiji, prema podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statističkih podataka, ako se plaćanje vrši na rate;
5) način obezbeđenja potraživanja, ako se plaćanje vrši na rate, u skladu sa članom 74. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji.
Ministarstvo finansija, odnosno jedinica lokalne samouprave, odnosno privredno društvo, javno preduzeće ili druga organizacija iz člana 91. Zakona i lice kome je utvrđeno pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine uz naknadu u skladu sa Zakonom i ovom uredbom, po pravnosnažnosti rešenja iz člana 11. stav 5. ove uredbe, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobne odnose u pogledu plaćanja naknade za konverziju.
Ugovor iz stava 4. ovog člana sadrži naročito: visinu naknade, rok i način plaćanja naknade, prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze, ostvareni popust na jednokratnu uplatu, način rešavanja sporova, uslove i postupak za izmenu ugovora i dr.
Po pravnosnažnosti rešenja iz člana 11. stav 5. ove uredbe i dostavljanja dokaza o uređivanju odnosa sa organima, odnosno organizacijama iz člana 12. stav 6. ove uredbe u pogledu načina i rokova plaćanja naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine, stiču se uslovi za upis prava svojine po ovom osnovu u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Uredbe o izmenama i dopunama
Uredbe o kriterijumima i postupku za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja imaju pravo na konverziju uz naknadu
("Sl. glasnik RS", br. 24/2010)
Član 5
Akt iz člana 3. stav 2. ove uredbe doneće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe.
Član 6
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".