ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE("Sl. list grada Beograda", br. 27/2002, 11/2005 i 6/2010 - dr. odluka) |
Ovom odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u komunalnoj delatnosti održavanja čistoće na teritoriji grada Beograda, kao i uslovi korišćenja ove komunalne usluge, a naročito:
1. uslovi za održavanje čistoće, kojima se obezbeđuje određeni obim, vrsta i kvalitet usluge, prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća ili drugog preduzeća, odnosno preduzetnika koji održava čistoću i prava i obaveze korisnika usluga;
2. način obezbeđivanja kontinuiteta u održavanju čistoće;
3. sredstva za obavljanje komunalne delatnosti održavanja čistoće;
4. način postupanja i ovlašćenje organa grada, odnosno gradskih opština u slučaju prekida obavljanja poslova održavanja čistoće, u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarije, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka, operativne mere koje preduzima javno komunalno preduzeće, drugo preduzeće, odnosno preduzetnik koji održava čistoću u tim slučajevima, kao i red prvenstva u održavanju čistoće kada usled više sile dođe do smanjenog obima u obavljanju te delatnosti, odnosno pružanju usluge.
Održavanje čistoće je komunalna delatnost od opšteg interesa.
Skupština gradske opštine svojim propisom uređuje komunalnu delatnost održavanja čistoće u posebnim naseljenim mestima na teritoriji grada Beograda.
Posebna naseljena mesta u smislu stava 1. ovog člana su:
1. u gradskoj opštini Zemun: Ugrinovci;
2. u gradskoj opštini Palilula: Slanci, Veliko selo i Višnjica;
3. u gradskoj opštini Čukarica: Pećani, deo Rucke i deo Velike Moštanice.
Posebna naseljena mesta u smislu stava 1. ovog člana na području gradskih opština Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin određuje skupština gradske opštine na čijem se području ta mesta nalaze.
Održavanje čistoće u smislu ove odluke je:
- sakupljanje, odvoženje i odlaganje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata (u daljem tekstu: odvoženje kućnog smeća), osim industrijskog otpada i opasnih materija, kao i čišćenje septičkih jama, i
- uklanjanje, odvoženje i odlaganje otpada iz posuda za otpatke na javnim mestima, kao i smeća i drugog otpada, odnosno padavina (sneg i led) sa javnih površina i pranje tih površina (u daljem tekstu: čišćenje i pranje javnih površina).
Javne površine u smislu ove odluke su:
1. ulice (kolovoz, trotoar), trgovi, slobodni prostori između zgrada sa parking prostorima, prolazi između kolonada, javni pasaži, saobraćajnice u naselju, podzemni pešački prolazi, podvožnjaci, nadvožnjaci, javna stepeništa i mostovi;
2. autobuske stanice u međugradskom saobraćaju, stanične čekaonice u gradskom javnom saobraćaju, benzinske stanice i parking prostori;
3. tramvajski i železnički koloseci, železničke stanice i pristaništa;
4. pijace, otvoreni tržni centri i sajmovi;
5. parkovi, ulični travnjaci, rondele, skverovi, drvoredi, zelene površine u stambenim naseljima i blokovima, park šume, botanička bašta, zoološki vrt i groblja;
6. sportski i zabavni tereni (stadioni, hipodromi, autodromi, igrališta, strelišta i sl.);
7. javna kupališta (plaže, bazeni, veštačka jezera i sl.) kejovi i izgrađene rečne obale;
8. javna parkirališta;
9. neizgrađeno građevinsko zemljište (placevi, stovarišta i sl.);
10. površine u krugu prosvetnih, kulturnih, naučnih, zdravstvenih i socijalnih organizacija.
Održavanje čistoće na javnoj površini iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke na području gradskih opština: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad i Čukarica, osim u posebnim naseljenim mestima iz stava 2 člana 2 ove odluke, obavlja javno komunalno preduzeće koje je Skupština grada Beograda osnovala za obavljanje ove komunalne delatnosti.
Održavanje čistoće na javno površini iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke na području gradskih opština Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin i posebnih naseljenih mesta iz stava 3. člana 2. ove odluke obavlja javno komunalno preduzeće koje je skupština te gradske opštine osnovala za obavljanje ove komunalne delatnosti.
Obavljanje pojedinih poslova iz st. 1. i 2. ovog člana grad Beograd, odnosno gradska opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin može poveriti drugom preduzeću, odnosno preduzetniku ugovorom na vreme do pet godina. Ukoliko to preduzeće, odnosno preduzetnik preuzme obavezu ulaganja sredstava u navedenu delatnost, period na koji se poveravanje vrši može trajati onoliko koliko traje period povraćaja uloženih sredstava, ali ne duže od 25 godina.
Poveravanje poslova iz stava 3. ovog člana vrši se na osnovu javnog konkursa u skladu sa zakonom, a u izuzetnim slučajevima poveravanje se može izvršiti i prikupljanjem ponuda ili neposredno pogodbom kada pregled i stručnu ocenu podnetih ponuda obavlja specijalizovana organizacija.
Preduzeće koje je osnovano za obavljanje komunalne delatnosti održavanja čistoće, drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome se povere pojedini poslovi iz okvira ove komunalne delatnosti (u daljem tekstu: preduzeće, odnosno preduzetnik), dužno je da se u svom radu pridržava zakona i odredaba ove odluke.
Korisnici komunalne usluge, u smislu člana 3. stav 1. alineja 1 i 2 ove odluke, jesu vlasnici i zakupci stanova i drugih posebnih delova zgrade, odnosno vlasnici i zakupci poslovnih prostorija i drugih objekata.
II USLOVI ZA ODRŽAVANJE ČISTOĆE, PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA, ODNOSNO PREDUZETNIKA I KORISNIKA USLUGA
U kućno smeće spadaju svi otpaci iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, uključujući i stari nameštaj i aparate za domaćinstvo, osim otpadaka industrijske, zanatske i poljoprivredne delatnosti, šljake iz kotlarnica, zemlje, građevinskog šuta, kamena, cigle i sl.
Za odvoženje kućnog smeća korisnici komunalne usluge koriste usluge preduzeća, odnosno preduzetnika i ovo smeće ne smeju spaljivati, uništavati, zakopavati ili na drugi način uklanjati.
Uklanjanje i uništavanje otpada i materija opasnih po život i zdravlje ljudi u zdravstvenim i drugim organizacijama vrši se u skladu sa posebnim propisima.
Odvoženje kućnog smeća obavlja se prema godišnjem programu koji donosi preduzeće, odnosno preduzetnik do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu, i to za područje gradskih opština: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad i Čukarica, uz prethodno pribavljenu saglasnost Gradonačelnika grada Beograda, a za područje gradskih opština Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin, uz prethodno pribavljenu saglasnost predsednika te gradske opštine.
Program naročito sadrži: vrstu, obim i dinamiku radova, kao i visinu sredstava potrebnih za njegovu realizaciju.
Kućno smeće iznosi se u kontejner ili u plastičnoj kesi. Plastične kese sa kućnim smećem ostavljaju se zavezane na mesta koja određuje preduzeće, odnosno preduzetnik, i to u vremenu od 20 do 22 časa.
Stari nameštaj, aparati za domaćinstvo i drugi kabasti predmeti koje vlasnik ne želi više da koristi, iznose se i ostavljaju pored kontejnera ili na mestu predviđenom za iznošenje smeća u plastični kesama, jednom mesečno, i to prve subote u mesecu osim kada vremenski uslovi to ne dozvoljavaju.
U zgradama koje imaju izgrađene posebne kanale za kućno smeće i prostorije za kontejnere, smeće se do odvoženja drži na način koji je prilagođen tim uređajima i tehničkom procesu rada preduzeća, odnosno preduzetnika, a o ispravnosti uređaja i čistoći stara se zgrada.
Kontejneri se postavljaju izvan javnih saobraćajnih površina. Izuzetno, kontejneri se mogu postavljati na površine namenjene pešačkom saobraćaju i parkiranju motornih vozila ukoliko nema mogućnosti da se postave na drugo mesto. U tom slučaju, mesto za postavljanje kontejnera i način njihovog obeležavanja određuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja, uz prethodno pribavljeno mišljenje preduzeća, odnosno preduzetnika.
Tip kontejnera u koji se iznosi kućno smeća određuje organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za komunalne poslove za područje gradskih opština: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad i Čukarica, odnosno organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za komunalne poslove za područje opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin, uz pribavljeno mišljenje preduzeća, odnosno preduzetnika.
Kontejnere za novoizgrađene stambene objekte nabavlja investitor tih objekata u broju određenom tehničkom dokumentacijom, a održavanje i zamenu ovih kontejnera vrši, o svom trošku preduzeće, odnosno preduzetnik.
Kontejnere za novoizgrađene poslovne objekte i novoizgrađene ili novopostavljene privremene objekte (manji montažni objekti, kiosci, tezge i dr.) nabavlja investitor, odnosno vlasnik objekta u broju koji odredi preduzeće, odnosno preduzetnik koji je istovremeno dužan da kontejnere o svom trošku održava i zamenjuje. Investitor, odnosno vlasnik objekta dužan je da preduzeću, odnosno preduzetniku pruži dokaz o nabavci kontejnera.
U slučajevima kad preduzeće, odnosno preduzetnik počne obavljanje poslova odvoženja kućnog smeća na području na kojem do tada nije obavljalo te poslove, kontejnere nabavljaju investitori, odnosno vlasnici tih objekata u broju koji odredi preduzeće, odnosno preduzetnik, a njihovo održavanje i zamena vrši se u skladu sa st. 2. i 3. ovog člana.
Kontejneri se drže na mestu koje je za to izgrađeno ili predviđeno tehničkom dokumentacijom po kojoj je objekat izgrađen, odnosno postavljen.
Ako mesto za držanje kontejnera nije određeno na način propisan u stavu 5. ovog člana, mesto i uslove za njihovo postavljanje na javnim površinama određuje organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja, uz prethodno pribavljeno mišljenje organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za komunalne poslove.
Kontejneri postavljeni na mestima saglasno st. 5. i 6. ovog člana ne smeju se pomerati sa tih mesta.
Troškove nabavke plastičnih kesa snose sami korisnici.
U kontejnerima je zabranjeno paliti smeće, bacati žar, sipati vodu ili drugu tečnost, kao i bacati otpatke koji ne spadaju u kućno smeće.
Lice koje postupi suprotno zabrani iz stava 1. ovog člana i na taj način ošteti ili uništi kontejner dužno je da preduzeću, odnosno preduzetniku naknadi pričinjenu štetu.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, obavezno je da na zahtev korisnika odveze i otpatke koji, prema članu 8. ove odluke, ne spadaju u kućno smeće i za tu uslugu korisnik plaća preduzeću, odnosno preduzetniku utvrđenu cenu.
Otpatke iz stava 1. ovog člana mogu na deponiju odvoziti i druga pravna i fizička lica koja ovu delatnost vrše u skladu sa zakonom. Za korišćenje deponije, ova lica su dužna da plaćaju utvrđenu cenu preduzeću, odnosno preduzetniku.
Cenu iz st. 1. i 2. ovog člana utvrđuje preduzeće, odnosno preduzetnik.
Korisnici komunalne usluge dužni su da pre iznošenja šljake ili šuta na određeno mesto o tome obaveste preduzeće, odnosno preduzetnika ili lica iz stava 2. ovog člana, koja su dužna da u roku od 24 časa od prijema ovog obaveštenja šljaku ili šut odnesu na deponiju.
Preduzeće, odnosno preduzetnik kućno smeće koje se iznosi u plastičnoj kesi odvozi šest puta nedeljno, a kućno smeće koje se iznosi u kontejnere odvozi tri puta nedeljno, u jednakim vremenskim razmacima. Po potrebi, kućno smeće se može odvoziti i više puta nedeljno.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, sa područja grada gde je vozilima preduzeća, odnosno preduzetnika otežan ili potpuno onemogućen prilaz u pojedine ulice ili naselja, mesto na kome će se držati kućno smeće do odvoženja i dinamiku njegovog odvoženja određuje organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za komunalne poslove po pribavljenom mišljenju preduzeća, odnosno preduzetnika.
Organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za komunalne poslove može u slučaju elementarnih nepogoda i drugih opravdanih razloga odrediti da se u pojedinim delovima grada kućno smeće odvozi manje puta nego što je propisano u st. 1. i 2. ovog člana.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da organizacionoj jedinici uprave nadležnoj za poslove komunalne inspekcije (u daljem tekstu: komunalna inspekcija) i organizacionoj jedinici uprave nadležnoj za komunalne poslove, najkasnije do poslednjeg dana u mesecu dostavi plan odvoženja kućnog smeća za naredni mesec. Ovaj plan mora biti u skladu sa utvrđenim programom iz člana 10. ove odluke.
Kućno smeće preduzeće, odnosno preduzetnik po pravilu odvozi danju, s tim što se u pojedinim ulicama na teritoriji grada odvoženje smeća ne može vršiti u vreme od 6 do 8 časova i od 14 do 16 časova.
U centru grada odvoženje smeća se vrši isključivo noću od 20 do 5 časova.
Ulice iz st. 1. i 2. ovog člana za područje gradskih opština: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad i Čukarica određuje rešenjem organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja, a za područje gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za poslove saobraćaja, po pribavljenom mišljenju preduzeća, odnosno preduzetnika.
Rešenje iz stava 3. ovog člana, organizaciona jedinica uprave nadležna za poslove saobraćaja obavezno dostavlja komunalnoj inspekciji i organizacionoj jedinici uprave nadležnoj za komunalne poslove.
Pri odvoženju kućnog smeća preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da vodi računa da se kućno smeće ne rasipa, ne podiže prašina i ne stvara buka, kao i da se ne oštećuju kontejneri, prostorije i površine određene za držanje kućnog smeća.
Posle iznošenja smeća prostorije u zgradi i ulični prostor ispred zgrade moraju se očistiti, a kontejneri vratiti na za to određena mesta.
Kućno smeće i otpaci koji ne spadaju u kućno smeće, kao i smeće i otpaci sa javnih površina, odvoze se i deponuju na posebna mesta koja se određuju urbanističkim planovima (deponije smeća).
Zabranjeno je smeće i otpatke iz stava 1. ovog člana istovarati i ostavljati van deponija smeća.
Organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za komunalne poslove može za potrebe nasipanja, odnosno nivelisanja terena, odrediti da se zemlja koja se iskopa sa određenih gradilišta ne istovaruje na deponiju, već na teren koji se nasipa, odnosno niveliše.
Preko sabijenog sloja smeća maksimalne visine 2,30 m stavlja se sloj prekrivnog inertnog materijala (zemlja, šut, i sl.) koji u sabijenom sloju mora iznositi najmanje 0,20 m.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da na zahtev korisnika očisti septičke jame i odveze fekalije.
O uređivanju mesta za izručivanje fekalija, kao i o njihovom održavanju stara se preduzeće, odnosno preduzetnik.
(Prestao da važi)
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da iz smeća na deponijama, koje se odvozi u skladu sa odredbama ove odluke, izdvaja korisne otpatke, u skladu sa posebnim propisima o prikupljanju i korišćenju otpadaka.
b. Čišćenje i pranje javnih površina
Čišćenje i pranje javnih površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. Odluke obavlja se prema godišnjem programu koji za područje gradskih opština: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad i Čukarica donosi Gradonačelnik grada Beograda, a za područje gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin predsednici tih gradskih opština.
Godišnjim programom utvrđuju se vrsta, obim i dinamika radova, uslovi za njihovo izvršenje, kao i visina sredstava koja se obezbeđuje u budžetu grada, odnosno gradske opštine i donosi se do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da komunalnoj inspekciji i organizacionoj jedinici uprave nadležnoj za komunalne poslove najkasnije do poslednjeg dana u mesecu dostavi plan čišćenja i pranja javnih površina za naredni mesec. Ovaj plan mora biti u skladu sa utvrđenim programom iz st. 1. i 2. ovog člana.
Čišćenje i pranje javnih površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. Odluke obavlja preduzeće, odnosno preduzetnik, osim površina za čije su čišćenje odgovorna pravna i fizička lica koja koriste te površine, i to:
- staze, prilazi i prolazi koji služe poslovnim zgradama i poslovnim prostorijama, kao i druge površine koje pripadaju tim zgradama i prostorijama, osim trotoara širih od 5 m.
Za čišćenje javnih površina iz tač. 2-10. člana 4. ove odluke odgovorni su neposredni korisnici tih površina, odnosno pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, korišćenje ili održavanje ukoliko za pojedine površine nije odredbama ove odluke ili posebnim propisima drugačije određeno.
Čišćenje prostora ispred i oko prodavnica za prodaju robe na malo i lokala zanatskih i uslužnih delatnosti pored preduzeća, odnosno preduzetnika obavljaju i sopstvenici, odnosno korisnici tih poslovnih prostorija.
O čišćenju javnih površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke, osim pranja, koje se koristi za kioske i slične objekte, benzinske stanice, kao i prostora oko železničke i autobuske stanice u međugradskom saobraćaju, sportskih i zabavnih terena, pristaništa, sajmišta, stovarišta i magacina, staraju se korisnici, odnosno pravna i fizička lica koja te objekte, odnosno površine koriste za obavljanje delatnosti.
Korisnici sportskih i zabavnih terena dužni su da sa prostora oko objekata koje koriste uklone otpatke i nečistoću odmah po završetku svake sportske ili zabavne priredbe.
Korisnici objekata iz stava 1. ovog člana dužni su da pri objektima postave kontejnere, odnosno posude za otpatke u potrebnom broju i da ove posude, u skladu sa odredbama ove odluke, uredno prazne, održavaju i zamenjuju.
Preduzeće, odnosno preduzetnik može na osnovu ugovora preuzeti čišćenje površina iz čl. 24. stav 1, 25. i 26. ove odluke.
Na javnim površinama, osim površina iz člana 4. stav 1. tačka 9. i člana 27. stav 1. ove odluke, posude za otpatke postavlja preduzeće, odnosno preduzetnik. Posude za otpatke moraju biti tako postavljene i podešene da se mogu lako prazniti, prati i održavati.
Posude za otpatke moraju se uredno prazniti, održavati i zamenjivati.
Smeće sa javnih površina odlaže se u plastične kese koje se posle završenog čišćenja ostavljaju zavezane na mesta koja odredi preduzeće, odnosno preduzetnik ili u kontejnere.
Smeće sa javnih površina zabranjeno je ubacivati u slivnike.
Preduzeće, odnosno preduzetnik uklanjanje padavina (sneg i led) vrši samo sa sledećih javnih površina: pešačkih zona, pešačkih prelaza i pasarela, javnih stepeništa, trotoara širih od 5 m računajući od regulacione linije objekta, trotoara ispred pešačkih prelaza iz prolaza, kao i sa uličnih slivnika.
Za uklanjanje padavina (sneg i led) sa javnih površina iz člana 4. tač. 2-8. i 10. sve odluke odgovorni su neposredni korisnici tih površina, odnosno pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, korišćenje ili održavanje ukoliko za pojedine površine nije odredbama ove odluke ili posebnim propisima drugačije određeno.
Uklanjanje padavina (sneg i led) sa trotoara ispred, između i oko stambenih zgrada, ispred poslovnih zgrada i poslovnih prostorija, ispred stambeno-poslovnih zgrada, ispred objekata u izgradnji, ispred i oko neizgrađenog građevinskog zemljišta obezbeđuju i odgovorna su pravna i fizička lica koja koriste te objekte, odnosno zemljište.
Pranje javnih površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke obavlja se prema programu čišćenja i pranja javnih površina. Javne površine peru se tako da se ne prljaju i ne oštećuju spoljni delovi objekata koji su u neposrednoj blizini površine koja se pere.
Pojedine ulice na teritoriji grada ne mogu se prati u periodu od 6 do 8 časova i od 14 do 16 časova.
U centru grada ulice se peru isključivo noću od 20 do 5 časova.
Ulice iz st. 2. i 3. ovog člana za područje gradskih opština: Voždovac, Vrača, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad i Čukarica određuje rešenjem organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja, a za područje gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za poslove saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju preduzeća, odnosno preduzetnika.
Rešenje iz stava 4. ovog člana, organizaciona jedinica uprave nadležna za poslove saobraćaja dostavlja komunalnoj inspekciji i organizacionoj jedinici uprave nadležnoj za komunalne poslove.
Preduzeće, odnosno preduzetnik može na osnovu ugovora preuzeti pranje površina iz čl. 24. stav 1, 25. i 26. ove odluke.
U periodu od 16. novembra do 31. marta (zimski period) pranje površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke može se vršiti ukoliko je dnevna temperatura viša od +4 stepena C, i to po nalogu organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za komunalne poslove, uz obezbeđenje novčanih sredstava za te poslove.
v. Zaštita čistoće na javnim površinama
Sva vozila, a posebno vozila sa stovarišta, gradilišta i drugih sličnih prostora, pre izlaska na površinu iz člana 4. ove odluke moraju se očistiti od blata i druge nečistoće.
Radi održavanja i zaštite čistoće na javnim površinama nije dozvoljeno:
1. bacati papire, opuške i druge otpatke van posuda za otpatke, pljuvati ili na drugi način stvarati nečistoću na javnim površinama;
2. rasturati reklamne listiće, objave i sl;
3. koristiti javne površine za smeštaj robe, ambalaže i drugih stvari, osim kada se to vrši po posebnim propisima;
4. izlivati otpadne vode, sadržaj iz septičkih jama ili drugu nečistoću na javne površine ili na te površine bacati ili na njima držati smeće, zemlju, građevinski materijal i sl;
5. testerisati ili cepati drva, razbijati ugalj ili drugi materijal;
6. prati putnička, teretna i druga motorna vozila na ulicama i drugim javnim površinama;
7. istovarati iz vozila ili utovarati u njih na mestima na kojima se nalaze ulični hidranti, šahtovi ili slivnici;
8. popravljati ili servisirati (promena ulja i sl.) motorna vozila i čamce ili obavljati druge zanatske radove na javnim površinama;
9. izbacivati smeće i otpatke iz putničkih i teretnih vozila;
10. ostavljati neregistrovana ili havarisana vozila i priključna vozila, priključnu opremu, agregate, kao i jahte, čamce i poljoprivredne mašine, kamp opremu, kamp kućice i kamp vozila;
11. prebirati ili prikupljati otpatke iz smeća koje je odloženo u plastične kese i kontejnere i
12. bacati u kontejnere ili plastične kese otpad i materije opasne po život i zdravlje ljudi.
Pravna i fizička lica prilikom kresanja drvoreda, uređivanja travnjaka i skverova, kao i prilikom vršenja drugih sličnih poslova na javnim površinama, materijal i otpatke moraju ukloniti odmah po obavljenom poslu, a javnu površinu očistiti.
Izvođač građevinskih radova radi održavanja i zaštite čistoće dužan je da se stara o:
1. obezbeđenju zemlje i ostalog rastresitog materijala (pesak, šljunak, gašeni kreč i sl.) tako da se ne rasipaju, odnosno da se drži u sanducima;
2. čišćenju javne površine ispred i oko gradilišta sve dokle dopre rasuti građevinski materijal, blato i druga nečistoća, kao i da po završetku radova sva nastala oštećenja otkloni i tu površinu dovede u prvobitno stanje;
3. polivanju trošnog materijala za vreme rušenja da bi se sprečilo podizanje prašine;
4. održavanju čistoće na olučnjacima i na rešetkama slivnika oko gradilišta;
5. obezbeđenju građevinskog materijala i zemlje od rasturanja i raznošenja na javne površine postavljanjem građevinske ograde prema ulici, odnosno drugoj javnoj površini i tu ogradu održava u urednom stanju.
Pod građevinskim radovima u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se izgradnja, rekonstrukcija, adaptacija i rušenje objekata, kao i raščišćavanje zemljišta za izgradnju.
Šut, zemlja, otpadni građevinski materijal i sl. koji nastaju prilikom izvođenja građevinskih radova odlažu se u posebnim kontejnerima, koji se iznajmljuju od preduzeća, odnosno preduzetnika, a moraju se ukloniti i odneti na deponiju odmah ili najkasnije u roku od 48 časova od završetka građevinskih radova.
Prevoz ogreva, građevinskog i drugog materijala (zemlja, pesak, betonska masa, šljunak, kreč, šut, šljaka, strugotina i sl.), smeća, otpadaka, fekalija i drugih tečnih materija, može se vršiti samo vozilima koja su za tu svrhu podešena tako da se prilikom prevoza materijal ne rastura.
Istovar i utovar ogrevnog, građevinskog i drugog materijala i robe može se vršiti na javnim površinama samo onda kada za to ne postoje druge površine, u kom slučaju se istovar i utovar mora obaviti brzo i bez odlaganja.
Posle svakog istovara i utovara moraju se odmah ukloniti ambalaža, otpaci i nečistoća.
III NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U ODRŽAVANJU ČISTOĆE
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da svoj rad i poslovanje organizuje tako da realizacijom programa iz čl. 10. i 23. ove odluke trajno i nesmetano pruža komunalne usluge korisnicima i u skladu sa odredbama ove odluke obezbedi propisani obim, vrstu i kvalitet usluge.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da na osnovu pismenog naloga organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za komunalne poslove vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti, uz obezbeđenje novčanih sredstava za te poslove.
Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, preduzeće, odnosno preduzetnik mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida ili na drugi način obezbediti zadovoljavanje potreba korisnika.
Mere koje preduzeće, odnosno preduzetnik preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:
1. radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju komunalne usluge, kao i angažovanje trećih lica u obezbeđivanju održavanja čistoće;
2. hitne popravke uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje održavanja čistoće, kao i zaštita komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;
3. preduzima i druge mere koje utvrdi organizaciona jedinica Gradske uprave, odnosno organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za komunalne poslove.
IV SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI
Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti održavanja čistoće, odnosno sakupljanja kućnog smeća obezbeđuju se iz cene komunalne usluge.
Cenu komunalne usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje preduzeće, odnosno preduzetnik na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, uz saglasnost osnivača.
Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti čišćenja i pranja javnih površina iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke obezbeđuju se iz naknade za korišćenje građevinskog zemljišta prema utvrđenom programu za čišćenje i pranje javnih površina iz člana 23. ove odluke, i to primenom elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima.
Korisnik komunalne usluge plaća utvrđenu cenu za obavljenu komunalnu uslugu.
Cena utvrđena za odvoženje kućnog smeća obračunava se po kvadratnom metru stambenog prostora i plaća se mesečno.
Cena utvrđena za odvoženje kućnog smeća obračunava se po kvadratnom metru zatvorenog poslovnog prostora i otvorenog poslovnog prostora koji je u funkciji obavljanja poslovne delatnosti, a za otvoreni poslovni prostor koji nije u funkciji obavljanja poslovne delatnosti obračunava se po kontejneru i plaća se mesečno.
Cena za odvoženje i odlaganje otpadaka industrijske, zanatske i poljoprivredne delatnosti utvrđuje se ugovorom koji zaključi korisnik usluge sa preduzećem, odnosno preduzetnikom.
Cenu za odvoženje kućnog smeća sa javnih površina iz člana 4. stav 1. tač. 2-10. ove odluke plaćaju neposredni korisnici tih površina, i to na osnovu ugovora koji zaključe sa preduzećem, odnosno preduzetnikom.
Za održavanje čistoće i čišćenje pijaca u obračun ulaze i površine trotoara oko pijaca kao i oni delovi kolovoza koji su određeni za istovar-utovar robe na pijacama, i to po kvadratnom metru javne površine.
V NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA, ODNOSNO GRADSKIH OPŠTINA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU POSLOVA ODRŽAVANJA ČISTOĆE
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da u slučaju prekida u obavljanju poslova održavanja čistoće nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka, kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima u pružanju usluge, o tome obavesti organizacionu jedinicu Gradske uprave, odnosno organizacionu jedinicu uprave gradske opštine nadležnu za komunalne poslove.
Kada organizaciona jedinica iz člana 46. ove odluke primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu u pružanju usluge održavanja čistoće, dužna je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način pružanja usluge onim korisnicima kod kojih bi, usled prekida u pružanju usluge, nastala velika, odnosno nenadoknadiva šteta;
2. naredi mere zaštite komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;
3. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje usluge;
4. angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika za pružanje usluge održavanja čistoće do otklanjanja poremećaja;
5. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za prekid, odnosno poremećaj nastao iz drugih razloga u pružanju usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
U slučaju prekida poslova održavanja čistoće usled štrajka, preduzeće, odnosno preduzetnik, obavezno je da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa aktom osnivača. Kad takav akt nije donet, mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima, ako bi usled toga mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge.
Nadzor nad primenom odredaba ove odluke i nad zakonitošću rada preduzeća, odnosno preduzetnika koji obavlja delatnost održavanja čistoće, vrši organizaciona jedinica Gradske uprave, odnosno organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za komunalne poslove.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i akata donetih na osnovu ove odluke, kao i nad obavljanjem komunalne delatnosti vrši organizaciona jedinica uprave gradske opštine nadležna za poslove komunalne inspekcije.
Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ako:
1. ne održava uredno ili ne zamenjuje kontejnere (član 12. stav 2);
2. otpatke koji ne spadaju u kućno smeće ne odveze iz zgrade u propisanom roku (član 15. st. 1. i 4);
3. ne iznosi otpatke koji spadaju u kućno smeće ili kućno smeće ne odvozi onoliko puta koliko je propisano ili na pisani poziv ovlašćenog lica ne iznese fekalije (član 16. stav 1. i član 20. stav 1);
4. ne podnosi komunalnoj inspekciji i nadležnom komunalnom organu plan odvoženja kućnog smeća i godišnji program i plan čišćenja javnih površina iz člana 16. stav 4. i člana 23. st. 3. i 4;
5. odvozi smeće i otpatke iz zgrade protivno odredbama člana 17. st. 1. i 2. ove odluke ili ako ne postupa u skladu sa odredbama člana 18. st. 1. i 2. ove odluke;
6. ne postupa u skladu sa odredbama člana 19. stav 4. ove odluke;
7. na deponijama ne postavi instalacije za pranje vozila ili sa deponija izvozi vozilo koje po završetku radova nije oprano (član 21. stav 1);
8. *(prestala da važi)
9. ne prikuplja ili ne iskorišćava otpatke iz kućnog smeća i smeća sa javnih površina (član 22);
10. ne čisti javne površine o čijoj se čistoći stara u okviru utvrđenog programa i normativa (član 24);
11. na javnoj površini o čijoj se čistoći stara ne postavi posude za otpatke ili ih ne prazni, ili ih ne održava uredno, ili ih ne podesi tako da se mogu lako prazniti, prati i održavati (član 29);
12. smeće sa javnih površina ubacuje u slivnike (član 30. stav 2);
13. ne uklanja padavine (član 31. stav 1);
14. pranjem javnih površina prlja i oštećuje spoljne delove objekata koji su u neposrednoj blizini površine koja se pere (član 32. stav 1);
15. smeće, otpatke ili fekalije prevozi tako da se rasipaju na javnoj površini ili ih deponuje, odnosno izručuje na mesto koje nije za to određeno (član 19. st. 1. i 2. i član 37).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom od 250 do 25.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 2.500 do 250.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. tač. 5, 9, 11. i 14. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000 dinara preduzeće, odnosno preduzetnik, a novčanom kaznom od 2.500 dinara odgovorno lice u preduzeću.
Novčanu kaznu iz stava 4. ovog člana naplaćuje na licu mesta komunalni inspektor.
Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj drugo pravno lice, ako:
1. spaljuje, uništava, zakopava ili na drugi način uklanja kućno smeće (član 9. stav 1);
2. ne iznosi kućno smeće u kontejnere ili u plastičnim kesama, ili plastične kese sa kućnim smećem iznosi nezavezane ili ih ne ostavlja na mesta i u vreme koje je za to određeno (član 11. st. 1, 2. i 3);
3. ne održava uredno ili ne zamenjuje kontejnere (član 12. stav 3);
4. kontejnere pomera sa određenog mesta (član 11. stav 4) ili ih ne drži na mestu koje je za to izgrađeno, uređeno ili određeno (član 12. st. 5. i 6);
5. postupi protivno zabrani iz člana 14. ove odluke;
6. šljaku ili šut ne odnese na deponiju u roku od 24 časa od prijema obaveštenja o smeštaju, na posebnim mestima u zgradi, odnosno dvorištu (član 15. stav 4);
7. istovaruje ili ostavlja van deponije ili van mesta koje je za to određeno, kućno smeće i otpatke koji ne spadaju u kućno smeće ili izručuje fekalije van mesta koje je za to određeno (član 19. stav 2. i člana 20. stav 2);
8. ne opere vozilo posle pražnjenja na deponiji ili ne opere i ne dezinfikuje vozilo posle pražnjenja fekalija (član 21. st. 1. i 2);
9. ne očisti javnu površinu koju koristi ili održava, odnosno o čijoj se čistoći stara (član 24. stav 1. i član 25);
10. ne čisti trotoar ispred i oko poslovnih prostorija koje koristi (član 26);
11. ne uklanja otpatke i nečistoću sa površine iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke koje koristi za svrhe navedene u članu 27. st. 1. i 2. ove odluke;
12. na javnoj površini koju koristi ili održava, odnosno o čijoj se čistoći stara, ne postavi posude za otpatke ili kontejnere, ili ako ih ne prazni ili ne održava uredno, ili ih ne podesi tako da se mogu lako prazniti, prati i održavati (član 27. stav 3);
13. smeće sa javnih površina ubacuje u slivnike (član 30. stav 2);
14. ne ukloni padavine (član 31. st. 2. i 3);
15. ne očisti vozilo od blata i druge nečistoće pre izlaska na površinu iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove odluke (član 33);
16. postupi protivno odredbama člana 34. tač. 1-12. ove odluke;
17. protivno odredbi člana 35. ove odluke po obavljenom poslu odmah ne ukloni materijal i otpatke i javnu površinu ne očisti;
18. ne obezbedi zemlju i ostali rastresiti materijal od rasturanja i ne preduzme mere ili neku od mera za održavanje čistoće na javnoj površini ispred i oko gradilišta, ili posle završetka građevinskih radova u roku od 48 sati ne ukloni i ne odnese na deponiju šut, zemlju, otpadni građevinski materijal i sl. (član 36);
19. prevozi ogrevni, građevinski ili drugi materijal, smeće, otpatke ili tečnost vozilom koje nije podešeno za tu svrhu, ili ovaj materijal ili tečnost prevozi tako da se rasipa (član 37);
20. istovaruje ili utovaruje ogrevni, građevinski ili drugi materijal ili robu protivno odredbi člana 38. stav 1. ove odluke, ili ako posle istovara ili utovara ne ukloni sa javne površine ambalažu, otpatke i drugu nečistoću (član 38. stav 2).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 250 do 25.000 dinara odgovorno lice u pravnom licu.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 250 do 25.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 2.500 do 250.000 dinara.
Novčanom kaznom od 10.000 dinara kazniće se pravno lice i preduzetnik, a novčanom kaznom od 2.500 dinara odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice za prekršaj iz čl. 11. st. 1, 2. i 3; 14; 19. stav 2; 24; 25; 26; 27; 31; 34. tač. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11. i 12; 36; i 38. stav 2.
Novčanu kaznu iz st. 1. ovog člana naplaćuje na licu mesta komunalni inspektor.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin pojedina pitanja i odnose koji su uređeni ovom odlukom mogu urediti na drugačiji način, i to:
- čišćenje slobodnih prostora između zgrada (član 4. stav 1. tačka 1);
- način odlaganja kućnog smeća i smeća sa javnih površina (član 11. stav 1. i član 30);
- iznošenje kabastog smeća (stari nameštaj, aparati za domaćinstvo) i drugih kabastih predmeta koje vlasnik ne želi više da koristi (član 1. stav 2);
- dinamiku i vreme iznošenja kućnog smeća (član 16. stav 1. i član 17. st. 1. i 2);
- čišćenje staza, prilaza i prolaza koji služe poslovnim zgradama i poslovnim prostorijama, kao i drugih površina koje pripadaju tim zgradama i prostorijama (član 24. stav 1).
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće i čišćenju javnih površina ("Službeni list grada Beograda", br. 13/90, 15/91, 23/92, 9/93, 25/93, 31/93, 4/94, 20/94, 2/95 i 6/99).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".
Odredbe člana 20. stav 2. člana 21, član 44. stav 3. i član 50. stav 1. tačka 8. Odluke o održavanju čistoće ("Sl. list grada Beograda, br. 27/2002 i 11/2005) prestale su da važe 31. marta 2010. godine, danom stupanja na snagu Odluke o odvođenju i prečišćavanju atmosferskih i otpadnih voda na teritoriji grada Beograda ("Sl. list grada Beograda", br. 6/2010).