PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE

("Sl. glasnik RS", br. 28/2010)

Član 1

Pravilnikom o uslovima za obavljanje univerzalne poštanske usluge definišu se uslovi koje davalac univerzalne usluge mora ispuniti za dobijanje licence.

I OBAVLJANJE UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE

Poštanska mreža

Član 2

Poštansku mrežu sačinjavaju jedinice poštanske mreže i resursi koje davaoci univerzalne poštanske usluge koriste u obavljanju poštanskih usluga. Resursi u smislu ovog pravilnika mogu biti logistički (vozila, skladišta, preradni centri itd.), tehničko - tehnološki, informatički i kadrovski. Obaveza davaoca univerzalne poštanske usluge je da podržava i održava poštansku mrežu tako da ona može odgovoriti zahtevima koji proizilaze iz zakona kojim se uređuje obavljanje poštanskih usluga u Republici Srbiji i opštih akata koje donosi Republička agencija za poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija), a odnose se na obavljanje univerzalne poštanske usluge.

Javnu poštansku mrežu, davalac univerzalne poštanske usluge, koristi u cilju:

- prijema i prikupljanja poštanskih pošiljaka, obuhvaćenih univerzalnom poštanskom uslugom iz pristupnih tačaka sa cele teritorije Republike Srbije;

- usmeravanja i rukovanja prikupljenim poštanskim pošiljkama od pristupnih tačaka do preradnih centara i do dostavnih pošta;

- dostave tih pošiljaka na označene adrese.

Pod pristupnim tačkama podrazumevaju se prijemna mesta, uključujući i poštanske sandučiće namenjene stanovništvu, bilo na javnim mestima, bilo u prostorijama davaoca univerzalne poštanske usluge, gde poštanske pošiljke mogu biti predate od strane korisnika poštanskih usluga.

Jedinice poštanske mreže

Član 3

U zavisnosti od kontinuiteta i vrste obavljanja poštanskih usluga, jedinice poštanske mreže (u daljem tekstu: JPM) mogu biti stalne, sezonske i privremene.

Stalne JPM moraju, u kontinuitetu, obezbediti korisnicima usluga sve poštanske usluge iz domena univerzalne usluge, s tim da sezonske i privremene JPM korisnicima poštanskih usluga mogu obezbediti i ograničen asortiman usluga.

Privremene JPM korisnicima poštanskih usluga obezbeđuju, na određeno vreme, poštanske usluge iz domena univerzalne usluge.

Sezonska JPM obavlja univerzalnu poštansku uslugu za vreme turističke sezone u turističkim mestima, gde ima više od 6.000 turista.

Davalac univerzalne poštanske usluge je dužan da obezbedi dovoljan broj JPM i da izvrši njihovu podelu na teritoriji Republike Srbije, prema sledećim kriterijumima:

- u naseljenim mestima u kojima ima više od 1.300 domaćinstava, u slučaju da je rastojanje od (administrativne) granice naselja do najbliže JPM veće od 2 km, obavezno se mora organizovati rad pošte. Izuzetno, u slučaju da grupa naseljenih mesta ima više od 1.300 domaćinstava i da je rastojanje od (administrativne) granice posmatrane grupe naseljenih mesta do najbliže JPM veće od 5 km, mora se organizovati rad JPM u naseljenom mestu koje je centar gravitacije posmatrane grupe naselja;

- u naseljenim mestima između 3.000 i 12.000 domaćinstava, organizuje se rad JPM na svakih 3.000 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove JPM do najbliže pošte veće od 2 km;

- u naseljenim mestima između 12.000 i 36.000 domaćinstava, organizuje se rad JPM na svakih 4.000 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove JPM do najbliže JPM veće od 1,5 km;

- u naseljenim mestima između 36.000 i 100.000 domaćinstava, organizuje se rad JPM na svakih 6.000 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove JPM do najbliže JPM veće od 1,25 km;

- u naseljenim mestima preko 100.000 domaćinstava, organizuje se rad JPM na svakih 7.500 domaćinstava, s tim da je rastojanje od planirane lokacije nove JPM do najbliže JPM veće od 1 km.

Radno vreme jedinica poštanske mreže

Član 4

Davalac univerzalne poštanske usluge je obavezan da obezbedi prijem poštanskih pošiljaka u JPM u toku dana, svaki radni dan, a ne manje od 5 (pet) dana u nedelji, osim u slučajevima državnih i verskih praznika, više sile i ugroženosti zdravlja i sigurnosti zaposlenih. Takođe, davalac univerzalne usluge može odrediti koja će JPM raditi subotom, nedeljom i u dane praznika.

Radno vreme JPM, koje su otvorene radi obavljanja univerzalne poštanske usluge, utvrđuje se posebnim aktom davaoca univerzalne poštanske usluge, na koji saglasnost daje Agencija. Stalne JPM su u obavezi da rade najmanje 2 (dva) sata na dan.

Davalac univerzalne poštanske usluge može izmeniti radno vreme JPM, samo posle izvršene ekonomske analize koja opravdava takvu promenu i o tome mora obavestiti Agenciju.

Uslovi za zatvaranje jedinica poštanske mreže

Član 5

U slučaju ukazane potrebe za zatvaranjem stalnih JPM, davalac univerzalne poštanske usluge je u obavezi da o tome obavesti Agenciju. U tom slučaju, davalac univerzalne usluge je dužan da, u pisanoj formi, u kojoj će navesti razloge zatvaranja i način na koji će se obavljati univerzalna usluga nakon zatvaranja stalne JPM, o tome obavesti Agenciju. Agencija daje saglasnost za zatvaranje stalne JPM samo pod uslovom da se, na osnovu prikupljenih podataka, može sa sigurnošću utvrditi da nakon zatvaranja stalne JPM neće doći do pogoršanja u obavljanju univerzalne poštanske usluge na određenom području.

Poštanski sandučići

Član 6

Davalac univerzalne poštanske usluge mora obezbediti određeni broj poštanskih sandučića za prijem neregistrovanih pismonosnih pošiljaka, u skladu sa opravdanim zahtevima korisnika poštanskih usluga i brojem stanovnika.

Pretpostavlja se da će davalac univerzalnih poštanskih usluga ispuniti uslove iz prethodnog stava ako se pridržava sledećih kriterijuma za postavljanje poštanskih sandučića:

- u naseljenim mestima na ruralnom području sa više od 1000 stanovnika, minimalno se postavlja jedan poštanski sandučić;

- u naseljenim mestima ispod 1000 stanovnika, može se postaviti jedan poštanski sandučić, pod uslovom da se prosečno dnevno ubaci više od 5 (pet) neregistrovanih pismonosnih pošiljaka;

- u naseljenim mestima do 200.000 stanovnika, minimalno se postavlja po jedan poštanski sandučić, na svakih 5.000 stanovnika;

- u naseljenim mestima sa više od 200.000 stanovnika, minimalno se postavlja po jedan poštanski sandučić, na svakih 10.000 stanovnika.

Poštanski sandučići moraju biti postavljeni na objektima svih JPM, a ako to nije moguće, sandučić je potrebno postaviti u njenoj neposrednoj blizini. Preporučuje se da se poštanski sandučići postave i na sva najvažnija i najfrekventnija mesta u naseljima (autobuske i železničke stanice, sedište opština, javne institucije, trgovi, turistička mesta u tim naseljima, mesne zajednice ili kancelarije itd.).

Broj poštanskih sandučića postavljenih na JPM i glavnoj autobuskoj stanici uzima se u obzir prilikom primene kriterijuma za postavljanje poštanskih sandučića u naseljenim mestima.

Davalac univerzalne usluge je dužan da obezbedi da se poštanski sandučići prazne najmanje jednom, svakog radnog dana, osim u slučaju kada Agencija, saglasno zakonu kojim se uređuje obavljanje poštanskih usluga u Republici Srbiji, definiše izuzetke. Davalac univerzalne poštanske usluge može odrediti da se neki poštanski sandučići prazne i subotom, nedeljom i u dane praznika.

Vreme zadnjeg pražnjenja poštanskog sandučeta, za svaki radni dan, mora biti navedeno na svim poštanskim sandučićima.

U slučaju skraćivanja vremena pražnjenja poštanskih sandučića, davalac univerzalne poštanske usluge je dužan da o tome obavesti Agenciju i navede razloge za to.

Davalac univerzalne poštanske usluge je dužan da najmanje jednom godišnje obavi snimanje i izvrši analizu broja ubačenih neregistrovanih pismonosnih pošiljaka u poštanske sandučiće. Analizu broja ubačenih neregistrovanih pismonosnih pošiljaka u poštanske sandučiće, davalac univerzalne poštanske usluge dostavlja Agenciji.

Uslovi za postavljanje, promenu lokacije ili demontažu poštanskih sandučića

Član 7

U slučaju da se analizom utvrdi neophodnost postavljanja dodatnih poštanskih sandučića, posebno u ruralnim područjima, Agencija će, u cilju poboljšanja uslova za obavljanje univerzalne poštanske usluge, naložiti davaocu univerzalne usluge postavljanje određenog broja poštanskih sandučića.

Ako se ukaže potreba za promenom lokacije ili za demontažom poštanskog sandučića, nakon izvršenog snimanja i analize broja ubačenih neregistrovanih pismonosnih pošiljaka, davalac univerzalne poštanske usluge je u obavezi da, pisanim putem, uz navođenje razloga, o tome obavesti Agenciju.

Agencija daje saglasnost za promenu lokacije ili demontažu poštanskog sandučića samo pod uslovom da se na osnovu prikupljenih podataka, može sa sigurnošću utvrditi da time neće doći do pogoršanja uslova za obavljanje univerzalne poštanske usluge na određenom području.

Poštanski sandučići postavljeni na JPM ili u njenoj neposrednoj blizini i na autobuskoj stanici, ni u kom slučaju ne mogu biti predmet promene lokacije ili demontaže.

II PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Otklanjanje nepravilnosti

Član 8

Ako davalac univerzalne poštanske usluge ne obavlja univerzalnu uslugu saglasno zakonu i opštim aktima koje donosi Agencija, biće upozoren da utvrđene nepravilnosti ispravi. U suprotnom, postupaće se u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast poštanskih usluga u Republici Srbiji.

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".