ZAKON

O AGENCIJI ZA PRIVATIZACIJU

("Sl. glasnik RS", br. 38/2001, 135/2004 i 30/2010)

Osnivanje

Član 1

Osniva se Agencija za privatizaciju (u daljem tekstu: Agencija) radi promovisanja, iniciranja, sprovođenja i kontrole postupka privatizacije.

Pravni status

Član 2

Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim službama.

Agencija ima svojstvo pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim ovim zakonom i statutom.

Agencija ima žiro račun.

Sedište

Član 3

Sedište Agencije je u Beogradu.

Organizacione jedinice

Član 4

Agencija ima organizacionu jedinicu u mestu sedišta organa teritorijalne autonomije, a može imati organizacione jedinice i u drugim mestima.

Sredstva za osnivanje i rad Agencije

Član 5

Sredstva za osnivanje Agencije obezbeđuju se iz:

1) budžeta Republike Srbije;

2) donacija, priloga i sponzorstva domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

Sredstva za rad Agencije obezbeđuju se iz:

1) prihoda koje ostvari obavljanjem poslova iz svoje nadležnosti;

2) donacija, priloga i sponzorstva domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

2a) provizije od prodaje akcija odnosno udela u vlasništvu Agencije odnosno akcija i udela koji čine imovinu institucije koja se bavi poslovima Akcionarskog fonda (u daljem tekstu: Fond);

3) drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Visinu provizije iz stava 2. tačka 2a) ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove ekonomije i regionalnog razvoja.

Poslovi Agencije

Član 6

Agencija obavlja delatnost posredovanja u prodaji državnog i društvenog kapitala i imovine u postupku privatizacije, kao i poslove:

1) promocije privatizacije;

2) iniciranja privatizacije;

3) sprovođenja privatizacije;

4) kontrole postupka privatizacije;

5) prodaje akcija odnosno udela čiji su zakoniti imaoci Republika Srbija, Fond, Fond za razvoj Republike Srbije, akcije koje su prenete republičkom fondu nadležnom za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih i akcije ili udele posle raskida ugovora o prodaji kapitala odnosno imovine zaključenog između Agencije i kupca kapitala.

Pored poslova iz stava 1. ovog člana Agencija obavlja i:

1) poslove u ime i za račun Fonda;

2) poslove stečajnog upravnika, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj;

3) poslove likvidacionog upravnika, u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija;

4) poslove prodaje nepokretnosti u ime i za račun prodavca;

5) i druge poslove, u skladu sa zakonom.

Član 7

U obavljanju poslova promocije privatizacije Agencija:

1) informiše javnost o subjektima privatizacije;

2) edukuje javnost o privatizaciji i o prenosu i prometu akcija bez naknade na građane i zaposlene i bivše zaposlene u skladu sa zakonima kojima se uređuje podela besplatnih akcija građanima Srbije i rad nadležnih institucija;

3) daje informacije o potencijalnim kupcima, kapitalu, proizvodima, uslugama i radnoj snazi na domaćem tržištu;

4) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i statutom.

Član 8

U obavljanju poslova iniciranja privatizacije Agencija:

1) pokreće inicijativu za izradu programa restrukturiranja;

2) oglašava prospekt subjekta privatizacije u sredstvima javnog informisanja;

3) prikuplja podatke o broju potencijalnih kupaca subjekta privatizacije;

4) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i statutom.

Član 9

U obavljanju poslova sprovođenja privatizacije Agencija:

1) određuje metod privatizacije u subjektu privatizacije;

2) organizuje i sprovodi postupak prodaje putem javnog tendera;

3) predlaže tenderskoj komisiji izbor najpovoljnije ponude;

4) organizuje postupak prodaje putem javne aukcije;

5) po potrebi priprema dokumentaciju za privatizaciju metodom javnog tendera, program privatizacije, odnosno program restrukturiranja;

6) (brisana)

7) sprovodi restrukturiranje u postupku privatizacije ili upućuje zahtev nadležnom organu da sprovede restrukturiranje u postupku privatizacije;

8) objedinjuje i čuva dokumentaciju i podatke o sprovedenim javnim tenderima i javnim aukcijama;

9) pribavlja mišljenje organa teritorijalne autonomije, odnosno lokalne samouprave, prema mestu sedišta subjekta privatizacije;

10) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i statutom.

Organ teritorijalne autonomije, odnosno lokalne samouprave, dužan je da mišljenje iz tačke 9) stav 1. ovog člana o pokrenutoj inicijativi za privatizaciju dostavi Agenciji u roku od 15 dana od dana dostavljanja inicijative na mišljenje.

Član 10

U obavljanju poslova kontrole postupka privatizacije Agencija proverava:

1) procenjenu vrednost kapitala ili imovine subjekta privatizacije;

2) usklađenost programa privatizacije ili programa restrukturiranja sa propisima;

3) da li je priliv sredstava po osnovu izvršene prodaje u skladu sa ugovorom o prodaji;

4) izvršenje ugovora o prodaji;

5) prenos akcija bez naknade zaposlenima;

6) evidentiranje akcija u Privatizacionom registru.

U obavljanju poslova kontrole postupka privatizacije Agencija obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i statutom.

Član 11

O nedostacima utvrđenim u postupku kontrole iz člana 10. ovog zakona Agencija obaveštava ministarstvo nadležno za poslove privatizacije.

Član 11a

U poslovima prodaje akcija odnosno udela Agencija prodaje akcije odnosno udele čiji su zakoniti imaoci Republika Srbija, Fond, Fond za razvoj Republike Srbije, akcije koje su prenete republičkom fondu nadležnom za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih, kao i akcije ili udele posle raskida ugovora o prodaji kapitala odnosno imovine zaključenog između Agencije i kupca kapitala.

Sredstva od prodaje akcija odnosno udela i naplaćenih dividendi Fonda uplaćuju se na poseban račun otvoren za te namene kod poslovne banke i koriste se za isplatu novčane naknade građanima odnosno otkup sopstvenih akcija Fonda.

Sredstva od prodaje akcija, odnosno udela i naplaćenih dividendi republičkog fonda nadležnog za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih prenose se na uplatni račun tog fonda.

Sredstva od prodaje akcija, odnosno udela i naplaćenih dividendi Fonda za razvoj Republike Srbije, prenose se na podračun tog fonda u okviru konsolidovanog računa trezora.

Troškovi Agencije u postupku prodaje akcija, odnosno udela iz stava 1. ovog člana izmiruju se u visini realnih troškova iz sredstava ostvarenih od prodaje akcija, odnosno udela pre uplate tih sredstava na uplatni račun budžeta Republike Srbije, odnosno na poseban račun kod poslovne banke.

Realni troškovi prodaje akcija odnosno udela iz stava 4. ovog člana obuhvataju izdatke vezane za troškove: tržišta hartija od vrednosti, angažovanja brokersko-dilerskog društva i ovlašćene banke, Centralnog registra, javnog oglašavanja, poreza na prenos apsolutnih prava, provizija, kao i druge troškove.

Agencija naplaćuje dividendu po osnovu akcija kojima raspolaže.

Član 11b

Akcije iz člana 11a ovog zakona su obične akcije.

Pravo glasa po osnovu akcija iz stava 1. ovog člana, Agencija koristi prilikom donošenja odluke o:

1) smanjenju, odnosno povećanju kapitala akcionarskog društva;

2) reorganizaciji akcionarskog društva;

3) zalaganju stvari, uspostavljanju hipoteke i u drugim slučajevima opterećivanja imovine;

4) davanju ili uzimanju imovine u dugoročni zakup;

5) poravnanju sa poveriocima;

6) sticanju, odnosno raspolaganju nepokretnom imovinom i imovinom velike vrednosti.

Akcionarsko društvo je dužno da zatraži od Agencije izjašnjenje o korišćenju prava glasa na sednici skupštine akcionara na kojoj se donosi odluka iz stava 2. ovog člana, najkasnije 15 dana pre donošenja te odluke.

Ako se Agencija ne izjasni o odluci iz stava 2. ovog člana do dana donošenja odluke, smatraće se da je prisustvovala sednici skupštine akcionara i glasala protiv donošenja te odluke.

Odluka doneta suprotno stavu 3. ovog člana ništava je.

Način izjašnjavanja Agencije po osnovu prenetih akcija iz stava 1. ovog člana bliže propisuje ministar nadležan za poslove ekonomije i regionalnog razvoja.

Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i na udele.

Privredna društva u kojima Fond ima akcije dužna su da na zahtev Agencije u roku od sedam dana od dana prijema zahteva dostave prospekt tržištu hartija od vrednosti i zaključe ugovor sa tržištem hartija od vrednosti o listingu i kotaciji, odnosno obezbede uslove za trgovanje akcijama na tržištu hartija od vrednosti.

Ako privredno društvo ne postupi po zahtevu Agencije iz stava 8. ovog člana ili po pismenoj inicijativi akcionara koji imaju najmanje jednu desetinu osnovnog kapitala izdavaoca, trgovina akcijama se odvija na finansijskoj berzi bez prospekta.

Član 11v

Agencija trguje akcijama odnosno udelima u skladu sa Programom Fonda.

Akcijama iz stava 1. ovog člana trguje se na tržištu hartija od vrednosti.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, akcijama Fonda može se trgovati van tržišta hartija od vrednosti putem javne ponude, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje tržište hartija od vrednosti, metodom javnog tendera ili javne aukcije i prihvatanjem ponude za preuzimanje.

Na postupak prodaje metodom javnog tendera ili javne aukcije iz stava 3. ovog člana, primenjuju se propisi kojima se uređuje privatizacija a prihvatanje ponude za preuzimanje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje preuzimanje akcionarskih društava.

Odluku o trgovanju akcijama van tržišta hartija od vrednosti donosi Savet Fonda, ako oceni da je to povoljnije.

Istovremeno sa ponudom za prodaju akcija metodom javnog tendera, mogu se nuditi na prodaju i akcije pojedinačnih akcionara pravnog lica čije se akcije nude na prodaju, radi prodaje većinskog paketa akcija.

Udeo čija je knjigovodstvena vrednost, prema poslednjem finansijskom izveštaju, manja od 200.000 dinara prodaje se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju privredna društva.

Agencija je dužna da u postupku trgovine akcijama poštuje principe javnosti i nediskriminacije.

Vlada bliže uređuje postupak i način prodaje akcija i udela metodom javne aukcije.

Član 11g

U obavljanju poslova u ime i za račun Fonda, Agencija:

1) se stara o akcijama odnosno udelima koji čine imovinu Fonda i novčanim sredstvima Fonda;

2) prenosi bez naknade akcije odnosno udele Fonda na lica koja su u skladu sa propisom kojim se uređuje pravo na besplatne akcije i novčanu naknadu koju građani ostvaruju u postupku privatizacije stekla status nosilaca prava.

3) prodaje akcije odnosno udele koji čine imovinu Fonda;

4) vrši administrativne i marketinške poslove i aktivnosti;

5) predlaže Savetu Fonda Pravila poslovanja za obavljanje poslova u ime i za račun Fonda i druge akte značajne za rad Fonda;

6) vrši i druge poslove za potrebe Fonda u skladu sa zakonom i aktima Fonda.

Pravilima poslovanja iz stava 1. tačka 5) ovog člana uređuju se naročito:

1) uslovi i način obavljanja poslova u ime i za račun Fonda;

2) međusobni odnosi Agencije i Fonda;

3) administrativne i računovodstvene procedure;

4) kontrolne i sigurnosne mere za obradu podataka i njihovo čuvanje;

5) sistem interne kontrole;

6) mere za sprečavanje zloupotrebe privilegovanih informacija;

7) druga pitanja od značaja za obavljanje poslova u ime i za račun Fonda.

Član 11d

U poslovima stečajnog upravnika Agencija sprovodi postupak stečaja kada je imenovana za stečajnog upravnika nad pravnim licem koje je u većinskoj državnoj odnosno društvenoj svojini, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj.

Član 11đ

U poslovima likvidacionog upravnika Agencija pokreće i sprovodi postupak prinudne likvidacije subjekata privatizacije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija.

Likvidacioni upravnik ima pravo na posebnu naknadu ostvarenu prodajom imovine (provizija).

Visinu provizije iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove ekonomije i regionalnog razvoja.

Član 11e

U poslovima prodaje nepokretnosti u ime i za račun prodavca Agencija prodaje nepokretnu imovinu pod uslovima i na način sadržan u ovlašćenju za prodaju te imovine datog od strane prodavca.

Organi

Član 12

Organi agencije su: upravni odbor i direktor.

Članove upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije, od kojih najmanje jednog na predlog organa teritorijalne autonomije.

Članovi upravnog odbora, kao i direktor imenuju se na period od četiri godine.

Član 13

Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.

Upravni odbor:

 1) donosi statut Agencije;

 2) donosi program rada;

 3) donosi godišnji program privatizacije;

 4) usvaja finansijski plan;

 5) usvaja izveštaj o poslovanju;

 6) usvaja završni račun;

 7) donosi program privatizacije odnosno program restrukturiranja subjekta privatizacije u slučajevima uvrđenim zakonom kojim se uređuje privatizacija;

 8) donosi opšte akte;

 9) donosi poslovnik o radu;

10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Odluke iz stava 1. tač. 1) do 6) ovog člana donose se uz saglasnost Vlade Republike Srbije, uz prethodno pribavljeno mišljenje organa teritorijalne autonomije, u postupcima privatizacije koja se vrši na njenoj teritoriji.

Član 14

(Brisan)

Član 15

Direktora Agencije imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije.

Direktor:

1) zastupa Agenciju;

2) organizuje i rukovodi radom Agencije;

3) predlaže akte koje donosi upravni odbor;

4) izvršava odluke upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

5) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada i korišćenje i raspolaganje imovinom Agencije;

6) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;

7) predlaže program rada;

8) vrši i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Statut i drugi opšti akti

Član 16

Opšti akti Agencije su statut, pravilnik i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Agencije.

Statut sadrži odredbe o:

1) delatnosti Agencije;

2) načinu obavljanja poslova;

3) organima i njihovom delovanju;

4) zastupanju;

5) pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih;

6) unutrašnjoj organizaciji;

7) postupku saradnje sa organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave;

8) drugim pitanjima od značaja za rad Agencije.

Zabrana zloupotrebe povlašćenih informacija

Član 16a

Lica u Agenciji koja raspolažu povlašćenim informacijama ne smeju da ih upotrebe radi sticanja imovinske koristi ili drugih pogodnosti za sebe i treća lica, ili na takav način da nanesu štetu institucijama ili privrednim društvima na koje se odnose.

Povlašćena informacija iz stava 1. ovog člana jeste informacija o tačno određenim činjenicama koje nisu poznate u javnosti, u vezi s jednim ili više subjekata privatizacije, odnosno sa njegovim akcijama koje se javno nude na tržištu, koja bi, da je poznata javnosti, uticala na njihovu cenu.

Licima iz stava 1. ovog člana smatraju se sva lica koja su u obavljanju svojih radnih dužnosti ili funkcija saznala za povlašćene informacije.

Obavljanje pojedinih stručnih i drugih poslova

Član 17

Za obavljanje pojedinih stručnih poslova iz svoje nadležnosti Agencija može angažovati druga pravna ili fizička domaća ili strana lica.

Evidencija, pravo uvida i informisanje građana

Član 17a

Agencija vodi evidenciju akcija odnosno udela kao i evidenciju akcija i udela Fonda, u skladu sa propisima kojima se uređuje ta evidencija.

Agencija može od Centralnog registra dobiti evidenciju akcionara u akcionarskim društvima u kojima raspolaže akcijama u skladu sa zakonom.

Član 17b

Agencija je dužna da u sredstvima javnog informisanja i na sajtu Agencije dva puta godišnje, zaključno sa 30. junom odnosno 31. decembrom tekuće godine za tu godinu informiše građane o vrednosti imovine Fonda, strukturi imovine Fonda i ostalim podacima od značaja za formiranje cene akcija.

Nadzor

Član 18

Nadzor nad radom Agencije vrši ministarstvo nadležno za poslove privatizacije.

Agencija najmanje dva puta godišnje podnosi izveštaj o poslovanju ministarstvu nadležnom za poslove privatizacije koje u roku od 15 dana od dana prijema izveštaja obaveštava Vladu Republike Srbije i organ teritorijalne autonomije.

Vlada podnosi polugodišnji izveštaj o poslovanju Fonda Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Vođenje poslovnih knjiga i spoljna i unutrašnja revizija

Član 18a

Imovina Fonda se vodi odvojeno od imovine Agencije.

Agencija je dužna da, odvojeno od svojih, vodi poslovne knjige i sastavlja finansijske izveštaje Fonda.

Član 18b

Radi obavljanja godišnje revizije finansijskih izveštaja Fonda, Agencija angažuje spoljnog revizora.

Spoljni revizor sačinjava izveštaj i daje mišljenje da li su godišnji finansijski izveštaji sačinjeni u skladu sa međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja, odnosno međunarodnim računovodstvenim standardima, zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija i da li istinito i objektivno prikazuju finansijski položaj Fonda, rezultate poslovanja i novčane tokove Fonda za tu godinu.

Izveštaj iz stava 2. ovog člana dostavlja se Savetu Fonda i Vladi preko ministarstva nadležnog za poslove ekonomije i regionalnog razvoja.

Član 18v

Agencija obavlja unutrašnju reviziju Fonda, u okviru posebne organizacione jedinice Agencije.

Organizaciona jedinica iz stava 1. ovog člana ima najmanje jednog zaposlenog koji ima zvanje utvrđeno zakonom kojim se uređuje revizija i drugim propisima iz te oblasti.

Unutrašnja revizija pruža nezavisno i objektivno mišljenje o pitanjima koja su predmet revizije, prati identifikaciju rizika i upravljanje tim rizikom, pruža pomoć u ostvarivanju ciljeva Fonda, obavlja savetodavnu aktivnost na unapređenju poslovanja Fonda, kao i postojećeg načina upravljanja i rukovođenja procesima, utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta Fonda vode uredno i u skladu sa propisima, obavlja i druge poslove koji se odnose na unutrašnju reviziju.

Prekršaji zbog zloupotrebe povlašćenih informacija

Član 18g

Novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj lice u Agenciji iz člana 16a ovog zakona koje povlašćenu informaciju iz tog člana upotrebi radi sticanja imovinske koristi ili drugih pogodnosti za sebe i treća lica.

Prelazne i završne odredbe

Član 19

Vlada Republike Srbije imenovaće članove upravnog i nadzornog odbora i direktora u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 20

Upravni odbor Agencije dužan je da u roku od sedam dana od dana imenovanja donese statut Agencije.

Član 21

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Zakona o dopuni
Zakona o Agenciji za privatizaciju

("Sl. glasnik RS", br. 135/2004)

Član 2

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o Agenciji za privatizaciju

("Sl. glasnik RS", br. 30/2010)

Član 12

Agencija je pravni sledbenik Akcijskog fonda.

Na Agenciju se prenose akcije odnosno udeli iz portfelja Akcijskog fonda koji su tom fondu preneti po osnovu raskinutih ugovora, do dana stupanja na snagu ovog zakona.

Agencija preuzima prava obaveze, predmete, opremu, sredstva za rad i arhivu Akcijskog fonda.

Agencija preuzima i potreban broj zaposlenih u Akcijskom fondu.

Zaposleni koji ne budu preuzeti, u smislu stava 4. ovog člana, imaju prava zaposlenih za čijim je radom prestala potreba, u skladu sa zakonom kojim se uređuje rad.

Prava iz stava 5. ovog člana zaposleni ostvaruju u Agenciji.

Član 13

Centralni registar će po službenoj dužnosti izvršiti prenos akcija sa vlasničkog računa Akcijskog fonda na vlasnički račun Agencije na osnovu rešenja koje mu dostavi Agencija.

Agencija nadležna za poslove registracije privrednih subjekata će po službenoj dužnosti izvršiti promenu vlasnika udela sa Akcijskog fonda na Agenciju na osnovu rešenja koje mu dostavi Agencija.

Član 14

Agencija je dužna da usaglasi svoja opšta akta sa odredbama ovog zakona u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 15

Akcijski fond, osnovan Zakonom o Akcijskom fondu ("Službeni glasnik RS", br. 38/01 i 45/05), nastavlja sa radom po propisima po kojima je osnovan, a prestaje sa radom danom početka rada Fonda.

Član 16

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe:

1) Zakon o Akcijskom fondu ("Službeni glasnik RS", br. 38/01 i 45/05);

2) odredbe člana 4. stav 1. tačka 2) i člana 6. Zakona o privatizaciji ("Službeni glasnik RS", br. 38/01, 18/03, 45/05 i 123/07).

Član 17

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".