AKCIONI PLAN
ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2010. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 9/2010 i 18/2010)

 

UVOD

Akcionim planom zapošljavanja Grada Novog Sada za 2010. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan) utvrđuju se prioriteti i mere za unapređenje zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad).

Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti lokalni akcioni plan zapošljavanja.

U skladu sa odredbom 41. stav 3. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, Akcioni plan je u saglasnosti sa republičkim akcionim planom zapošljavanja.

Članom 60. istog zakona utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava, koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mere aktivne politike zapošljavanja, može podneti zahtev Ministarstvu za učešće u finansiranju predviđenih programa i mera.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja, obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za narednu godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koja imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera, i

- druge elemente.

Akcionim planom se utvrđuju prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2010. godinu, i to su:

- ustanovljavanje mera za smanjenje nezaposlenosti,

- sprovođenje stručnog usavršavanja i sticanja dodatnih znanja radi usklađivanja ponude i potražnje radne snage na tržištu rada,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih grupa nezaposlenih lica kroz javne radove,

- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos, i

- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada.

Uspešno ostvarivanje Akcionog plana i predviđenih prioriteta i mera podrazumeva aktivno učešće i saradnju svih institucija i socijalnih partnera. Iz tog razloga pored Gradske uprave za privredu Novog Sada i Saveta za zapošljavanje, u pripremi i izradi Akcionog plana učestvovali su: Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje), Savez samostalnih sindikata Grada Novog Sada i opština, Unija poslodavaca Novog Sada, Udruženje samostalnih privrednika Novog Sada i Regionalna agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons" Novi Sad.

Takođe, podršku u izradi Akcionog plana pružili su i nosioci Tvining projekta "Politika zapošljavanja" putem obuke članova Saveta za zapošljavanje za pripremu plana, kao i predstavnici Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

Na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).

I KRATAK OPIS LOKALNE EKONOMSKE SITUACIJE

Opis lokalne ekonomske situacije izložićemo kroz kratku analizu ključnih oblasti privrednog razvoja Grada, a koje su obrazložene u Strategiji privrednog razvoja Grada Novog Sada od 2010. do 2014. godine.

Novi Sad, kao najveći grad u Pokrajini i pokretač razvoja regiona, ima potencijal da ponudi investitorima brojne pogodnosti za poslovanje, kao što su visokokvalifikovana radna snaga, dobar geografski položaj, bescarinski pristup tržištu od 190 miliona potrošača i druge. Direktne investicije su važne za svaku lokalnu zajednicu jer unose neophodna finansijska sredstva u lokalne ekonomije i nove menadžerske veštine, inovacije i tehnologije, nova tržišta i nove poslovne prilike za lokalna preduzeća, a time i povećanje zaposlenosti. Svaka uspešna strategija privrednog razvoja treba da se zasniva na stvaranju takve poslovne klime koja će privući investicije čime se pospešuje otvaranje novih radnih mesta, zadržavaju postojeće firme i podstiče porast broja novih preduzetnika.

Značaj malih i srednjih preduzeća ogleda se u tome što u doba krize najlakše opstaju jer se najbrže prilagođavaju novonastalim uslovima. Prema podacima Narodne banke Srbije, u Novom Sadu ukupno posluje 7586 preduzeća. U tom broju mala preduzeća učestvuju sa 95,32%, srednja sa 3,74% a velika sa 0,94%. Pružanje podrške sektoru malih i srednjih preduzeća je složen posao zbog širine i različitosti potrebnih veština potencijalnih preduzetnika i ograničenih raspoloživih resursa za pružanje značajne pomoći. Bez obzira na prepreke potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj ovog sektora, jer je upravo on pokretač razvoja i omogućava smanjenje nezaposlenosti putem otvaranja novih radnih mesta, povećanje broja privrednih subjekata, supstituciju uvoza i veću izvoznu konkurentnost domaće privrede.

Podizanje svesti o preduzetništvu i unapređenje upravljačkih sposobnosti sadašnjih i potencijalnih preduzetnika zahteva promovisanje preduzetništva kroz: odgovarajuću obuku o mogućnostima korišćenja fondova za započinjanje posla, najpovoljnijem pravnom obliku preduzetništva, postupku registracije, poreskim i drugim finansijskim obavezama, načinu izrade biznis planova, kao i o samom prepoznavanju preduzetničke sklonosti i poslovnih ideja. Posebno treba razvijati preduzetništvo u specifičnim sektorima koji su najvažniji za ekonomski razvoj kao što su poljoprivreda i proizvodnja hrane i ekološki turizam. U Gradu je preduzeto niz aktivnosti za podizanje konkurentnosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva putem jačanja upravljačkog kapaciteta i podrške u tehničkoj i tehnološkoj opremljenosti, povezivanja sa naučnoistraživačkim sektorom, kao i korišćenjem evropskih iskustava.

Informacione i komunikacione tehnologije (ICT), kao i sve aktivnosti koje su povezane sa produkcijom i upotrebom informacija i znanja, predstavljaju jedan od ključnih pokretača ekonomskog napretka u svetu. Postojanje velikog broja preduzeća koja se uspešno bave softverskim inženjeringom, predstavlja potencijal za dalji razvoj te oblasti i upošljavanje mladih kompjuterskih stručnjaka sa Univerziteta u Novom Sadu. Rukovodeći se time, u Novom Sadu je osnovan Poslovni inkubator koji će pomoći početak poslovanja oko 15 novoosnovanih IT preduzeća.

Grad sa svojim fizičko-geografskim, društveno-geografskim, infrastrukturnim karakteristikama i resursima pruža mogućnost za razvoj turizma. Iako statistički podaci ukazuju na stalan porast broja turista, neophodno je da se pospeši dužina njihovog boravka, kontinuitet novih poseta i objedini ponuda smeštajnih kapaciteta, uz podizanje nivoa kvaliteta smeštaja i usluga. Novi Sad je od 2006. godine član Evropskih gradova turizma.

Na teritoriji Grada postoji veliki broj poljoprivrednih gazdinstava i privrednih subjekata koji se bave preradom primarnih poljoprivrednih proizvoda. Privredne aktivnosti u ruralnom području vezane su za ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo i stočarstvo. Institucionalnu podršku poljoprivrednim proizvođačima pružaju Institut za ratarstvo i povrtarstvo i Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu. Od ukupne teritorije koju pokriva Grad Novi Sad poljoprivredna površina se prostire na 61,31% zemljišta. Od toga je obradivo 92,76% ukupne poljoprivredne površine.

Statistički pokazatelji vezani za Grad su: po poslednjem popisu iz 2002. godine broj stanovnika je 299.294, površina 699 km2, prosečna zarada 35.998 dinara (bez poreza i doprinosa, novembar 2009. godina), broj nezaposlenih 29.480 lica.

II STANJE NA TRŽIŠTU RADA U NOVOM SADU

Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala Novi Sad je moderan javni servis koji pruža usluge nezaposlenim licima i poslodavcima u Gradu. Zaposleni su potpuno osposobljeni za nove modele rada Službe, a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa klijentima. Većina zaposlenih poseduje visoku stručnu spremu.

Na teritoriji Grada je pozitivan demografski trend i relativno stara starosna struktura stanovništva zbog mehaničke migracije (39,37 godina).

Ukupan broj nezaposlenih na teritoriji Grada je 29.480 lica, od toga je 3550 sa VII stepenom stručne spreme, 1823 sa VI, 380 sa V 9062 sa IV, 1752 sa III i 6738 sa I stepenom stručne spreme.

Najugroženije grupe nezaposlenih lica su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i korisnici socijalnih davanja.

Nezaposlenih lica do 30 godina, tj. lica koja prvi put treba da zasnuju radni odnos u svojstvu pripravnika kako bi se obučili i osposobili za samostalan rad u struci, na evidenciji je 4095, od čega je 1791 sa visokom, 553 sa višom i 1751 sa srednjom stručnom spremom.

Nezaposleni na evidenciji po dužini čekanja posla, tj. trajanju nezaposlenosti, mogu se rasporediti tako da do jedne godine čeka 7800 lica, od jedne do dve godine čeka 7400, a preko dve godine oko 14.000 nezaposlenih lica.

Poslodavci na teritoriji Grada su iskazali potrebu za radnicima koji poseduju potrebne dodatne veštine za:

- praktična znanja u proizvodnim zanimanjima, što ukazuje na nedostatak praktičnih znanja koja se stiču u srednjem obrazovanju,

- elektronsko poslovanje,

- osnovni nivo poznavanja računara (uočava se nedostatak kod starijih od 35 godina, posebno kod žena),

- viši nivo znanja stranih jezika kod starijih od 35 godina, posebno žena,

- posedovanje sertifikata, kao što su atest kod zavarivača, sertifikat za ovlašćene knjigovođe, sertifikat za ovlašćene revizore, stručni ispit za protivpožarnu zaštitu, ispit iz bezbednosti i zdravlja na radu i ispit za nošenje vatrenog oružja,

- kurs za rukovanje životnim namirnicama,

- sertifikat za ovlašćene menjače, i

- vozački ispit.

Kvalifikacije i veštine nezaposlenih su takvi da u rangu srednjeg, višeg i visokog obrazovanja mlađi od 35 godina vladaju upotrebom računara i bar početnim znanjem engleskog jezika.

Deficitarna zanimanja su: pekari, mesari, ovlašćene računovođe, diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, zavarivači, tesari, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri.

Suficitarna zanimanja su: maturanti gimnazije, pravni tehničari, ekonomski tehničari, poljoprivredni tehničari, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, sva zanimanja iz oblasti kulture i prosvete osim matematike i fizike.

S obzirom na ekonomsku krizu teško je davati prognoze za ovu godinu, ali prevladalo je mišljenje kod poslodavaca o verovatnom smanjenju broja radnika.

Prema podacima iz decembra 2009. godine, u okviru aktivnih mera za očuvanje radnih mesta u Vojvodini je zaposleno 5.412 lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Južnobačkom okrugu. U tu svrhu utrošeno je oko 1,3 milijarde dinara. Merama je zaposleno 2.995 lica u svojstvu pripravnika kroz program "Prva šansa", 828 lica u okviru programa novog zapošljavanja, 935 lica kroz program samozapošljavanja i 240 lica koja će registrovati poljoprivredno gazdinstvo. Na realizaciji projekata javnih radova zaposleno je 414 lica.

Početkom godine Nacionalna služba za zapošljavanje, u okviru Programa "Zapošljavanje i migracija mladih", raspisala je poziv za podnošenje prijava za realizaciju programa zapošljavanja mladih. Cilj programa je da se kroz obuku pomogne mladim nezaposlenim licima da se što bolje pripreme za zapošljavanje, samozapošljavanje i traženje zaposlenja. Program se finansira iz Fonda za zapošljavanje mladih, koji su osnovali Vlada Republike Srbije i španski Fond za ostvarivanje milenijumskih ciljeva u okviru zajedničkog programa agencija Ujedinjenih nacija "Podrška nacionalnim naporima za promovisanje zapošljavanja mladih i upravljanje migracijama". Program je namenjen za nezaposlena lica do II stepena stručne spreme, sa ili bez radnog iskustva. Prioritet za uključivanje ovog u Program imaju osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, povratnici u postupku readmisije i korisnici socijalnih usluga.

Takođe je objavljen konkurs za zapošljavanje mladih "Prva šansa 2010". Novina u ovogodišnjem programu je što će zapošljavanju pripravnika na godinu dana prethoditi tromesečna volonterska praksa uz mesečnu naknadu, a oni koji prime pripravnike imaju obavezu da ih posle završenog pripravničkog staža zadrže još godinu dana. Na konkurs mogu da se jave svi oni što su završili srednju, višu ili visoku stručnu spremu imaju manje od 30 godina i nemaju radno iskustvo u struci. Javni poziv se odnosi isključivo za zapošljavanje pripravnika u privatnom sektoru.

Planirane obuke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad u 2010, godini, su: pripremna obuka za polaganje ispita CCNA sa sertifikatom za sedam lica i obuka za barmena za 10 lica. Organizovaće se i obuka za invalidna lica i to: obuka za pomoćnika barmena, obuka za pomoćnika stolara, obuka 33 pomoćnika krojača, obuka za pomoćnika pripremača namirnica, obuka za pomoćnika pekara i obuka za reciklažu sekundarnih sirovina za po pet lica. Pored navedenih, organizovaće se i osnovna informatička obuka sa ECDL, obuka za početni nivo engleskog jezika, obuka za elektronsko poslovanje i obuka za rukovaoca građevinskih mašina za po 10 lica.

III POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA U GRADU NOVOM SADU

Osnovni cilj strategije zapošljavanja je povećanje zaposlenosti, odnosno uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti praćenog rastom učešća odraslog stanovništva na tržištu rada. Ključni elementi politike zapošljavanja usmerene ka povećanju zaposlenosti su: podrška stranim direktnim investicijama, podrška preduzetništvu i unapređenje finansijskih podsticaja da bi se rad više isplatio. Takva politika treba da dovede do stabilnog rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada, otvaranja novih radnih mesta, većeg ulaganja u ljudski kapital, podsticanja socijalne inkluzije na tržištu rada i povećanja produktivnosti. Kategorije teže zapošljivih lica, kao što su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, dugoročno nezaposlena lica i nekvalifikovana i niskokvalifikovana lica, u 2010. godini će imati prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja.

Politika zapošljavanja u Gradu uticaće na rast zapošljavanja i održivo povećanje zaposlenosti, prvenstveno u privatnom sektoru, na očuvanje radnih mesta, povećanje ponude radne snage i potražnje i ulaganja u ljudski kapital putem dodatnih obuka i obrazovanja.

Pored Filijale za zapošljavanje Novog Sada, koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji Grada, krajem 2006. godine rešenjem Gradonačelnika Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) formiran je Savet za zapošljavanje kao savetodavno telo koje osnivaču daje mišljenja i preporuke u vezi sa pitanjima od interesa za unapređenje zapošljavanja i to: planovima zapošljavanja, programima i merama aktivne politike zapošljavanja, propisima iz oblasti zapošljavanja i drugim pitanjima u oblasti zapošljavanja.

U skladu sa Zakonom, na predlog Saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Program aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, kojim su definisani prioriteti politike zapošljavanja, mere za ostvarivanje prioriteta, nosioci poslova zapošljavanja, izvori finansiranja i rok realizacije pojedinačkih mera.

Formiranjem Saveta za zapošljavanje i donošenjem Programa aktivne politike zapošljavanja, Grad je prepoznao mogućnost da utiče na politiku zapošljavanja na svojoj teritoriji i da ustanovljava mere za smanjenje nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.

Za sprovođenje mera iz programa za protekle tri godine Grad je obezbedio oko 70.000.000,00 dinara, i raalizovao sledeće mere aktivne politike zapošljavanja:

- finansiranje zapošljavanja pripravnika (zaposleno ukupno oko 250 pripravnika na teritoriji Grada i utrošen 51.000.000,00 dinara),

- organizovanje javnih radova od interesa za Grad (preko javnih radova zaposleno je oko 100 nezaposlenih iz teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, i utrošeno 9.000.000,00 dinara),

- dodatna obuka i obrazovanje (obučeno 20 lica za poslove konkretnog radnog mesta kod poznatog poslodavca i 90 žena budućih preduzetnica za otpočinjanje privatnog biznisa, a utrošeno je 2.500.000,00 dinara),

- podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom (odobrene subvencije od 100.000,00 dinara za zapošljavanje osoba sa invaliditetom, ukupno 2.000.000,00 dinara i odobrena sredstva od 800.000,00 dinara specijalizovanom preduzeću za zapošljavanje osoba sa invaliditetom),

- za organizovanje sajmova za zapošljavanje utrošeno je 1.000.000,00 dinara,

- samozapošljavanje (davanje subvencija od 130.000,00 dinara za 10 samohranih majki, za otpočinjanje sopstvenog biznisa, i

- davanje subvencija za otvaranje novih radnih mesta kod poslodavca za 10 lica, u jednokratnom iznosu od 100.000,00 dinara.

IV CILJEVI I ZADACI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZA 2010. GODINU

Ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2010. godinu su:

- smanjenje efekata ekonomske krize na postojeća radna mesta i podsticanje formalne zaposlenosti,

- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,

- podrška pomoći nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,

- uključivanje nezaposlenih lica u programe dodatnog obrazovanja i obuke,

- podsticanje zapošljavanja mladih,

- podrška smanjenju neformalnog rada,

- podsticaji poslodavcima da zapošljavaju nezaposlena lica,

- unapređenje sistema obrazovanja i obuka i usklađivanja sa potrebama tržišta rada,

- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera,

- podrška ravnopravnosti polova u pogledu zapošljavanja i zarada,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija,

- borba protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja,

- promocija i organizovanje javnih radova,

- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,

- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,

- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.

V MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2010. GODINU

Utvrđeni prioriteti, ciljevi i zadaci postižu se sprovođenjem mera aktivne politike zapošljavanja.

Mere aktivne politike zapošljavanja realizuje Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim ustanovama, organizacijama i udruženjima iz oblasti zapošljavanja.

Akcionim planom za 2010. godinu predviđene su sledeće mere:

1. Podsticanje zapošljavanja mladih putem finansiranja zapošljavanja i stručnog osposobljavanja pripravnika za samostalan rad u struci,

2. Programi dodatne obuke i obrazovanja radi sticanja dodatnih znanja i veština za poslove radnog mesta i za tržište rada,

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad radi zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica,

4. Organizovanje i učestvovanje na sajmovima zapošljavanja i

5. Novo zapošljavanje kroz davanje subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta.

1. Podsticanje zapošljavanja mladih putem finansiranja zapošljavanja i stručnog osposobljavanja pripravnika za samostalan rad u struci.

Javni poziv za zapošljavanje i stručno osposobljavanje pripravnika raspisaće Gradonačelnik, na koji će se prijavljivati poslodavci i iskazati potrebe za zapošljavanje pripravnika. Javni poziv će sadržati uslove koje poslodavci i nezaposlena lica treba da ispune.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za zapošljavanje pripravnika, donosi Gradonačelnik na predlog posebne komisije.

Komisiju za razmatranje prijava poslodavaca čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri blagovremene prijave poslodavaca i sačini predlog odluke.

Prioritet prilikom izbora za dodelu sredstava za zapošljavanje pripravnika imaće poslodavci koji iskažu potrebu da nakon osposobljavanja pripravnika i položenog pripravničkog ispita zasnuju radni odnos na neodređeno vreme sa pripravnikom.

Mera obuhvata zapošljavanje i stručno osposobljavanje pripravnika na određeno vreme od 6 odnosno 12 meseci. Finansijska podrška Grada odnosi se na finansiranje mesečne zarade pripravnika u bruto iznosu za srednju stručnu spremu 25.588,00 dinara i za visoku stručnu spremu 28.952,00 dinara.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2010. godinu, u iznosu od 9.000.000,00 dinara.

U zavisnosti na kojoj su poziciji sredstva namenjena za realizaciju mere, zavisiće i postupak tako da kada se mera realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, ugovorom između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje regulisaće se međusobna prava i obaveze u pogledu realizacije i sprovođenja, a kada meru realizuje Gradska uprava za privredu ugovor se zaključuje između uprave i poslodavaca kojima se sredstva odobre.

2. Programi dodatne obuke i obrazovanja radi sticanja dodatnih znanja i veština za poslove radnog mesta i za tržište rada.

Obrazovni sistem karakteriše nedovoljna usklađenost sa stvarnim potrebama na tržištu rada. Stoga je osnovni cilj realizacije ove mere da se poveća zaposlenost i produktivnost nezaposlenih lica, kroz prilagođavanje ponude rada sa zahtevima poslodavaca. Ciljne grupe su često mladi, dugoročno nezaposleni i viškovi zaposlenih sa neodgovarajućim znanjima i veštinama.

Kako Nacionalna služba za zapošljavanje trenutno sprovodi program obuke mladih nezaposlenih lica I i II stepena stručne spreme za zapošljavanje, samozapošljavanje i traženje posla i obuke, koji su navedeni u poglavlju "Stanje na tržištu rada u Novom Sadu", a rukovodeći se potrebama poslodavaca na teritoriji Grada, Akcionim planom su predviđeni određeni vidovi obuke određenih kategorija nezaposlenih lica, i to:

- informatička obuka prvenstveno za žene od 35 do 50 godina,

- osnovni kurs engleskog jezika prvenstveno za žene od 35 do 50,

- obuka za deficitarna zanimanja na teritoriji Grada,

- obuka za započinjanje sopstvenog biznisa.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2010. godinu, u iznosu od 6.000.000,00 dinara.

Nosioci realizacije dodatne obuke i obrazovanja odrediće se u sprovedenom postupku javne nabavke.

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad radi zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja, koja se organizuje u cilju zapošljavanja, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih lica. Na poslovima javnih radova uglavnom se zapošljavaju teže zapošljiva nezaposlena lica i lica u stanju socijalne potrebe.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2010. godini organizovaće se u oblasti socijalnih, humanitarnih, kulturnih i drugih delatnosti, održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode.

Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javno komunalna i druga javna preduzeća i ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge, društvene organizacije i udruženja građana. Udruženja građana imaju pravo da učestvuju na javnom pozivu kao podnosioci prijave, uz uslov da obezbede poslodavca izvođača javnog rada registrovanog za obavljanje delatnosti koja je predmet javnog rada.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za zarade lica uključenih u javne radove, za naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada i za troškove sprovođenja javnih radova.

Prioritet pri odobravanju za sprovođenje javnih radova imaće poslodavci koji obezbeđuju zapošljavanje teže zapošljivih nezaposlenih lica, nezaposlenih u stanju socijalne potrebe i korisnika materijalnog obezbeđenja.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad uputiće Gradonačelnik, kojim će se odrediti oblasti u kojima se organizuju javni radovi, ko može da učestvuje, namena sredstava, rokovi i prioriteti, kao i obaveze izvođača radova.

Odluku o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad donosi Gradonačelnik na predlog posebne komisije. Komisiju za razmatranje projekata za organizovanje i sprovođenje javnih radova čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri pristigle projekte i sačini predlog odluke.

Javni radovi mogu trajati najduže šest meseci.

Nakon donošenja Odluke Gradonačelnika, Gradska uprava za privredu, po ovlašćenju Gradonačelnika, zaključiće ugovor sa podnosiocima prijava, odnosno izvođačima javnih radova, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u vezi sa sprovođenjem konkretnog javnog rada. Sredstva za organizovanje javnih radova od interesa za Grad planirana su Odlukom o budžetu Grada Novog Sada za 2010. godinu, u iznosu od 3.000.000,00 dinara. Potrebe Grada za javnim radovima mnogo su veće od izdvojenih sredstava, a na dosadašnje javne pozive pristizao je veći broj projekata od traženih.

4. Organizovanje i učestvovanje na sajmovima zapošljavanja

S obzirom da se na sajmovima zapošljavanja ostvaruje neposredan kontakt poslodavaca i nezaposlenih lica, Grad će i ove godine učestvovati na sajmovima koje organizuje Nacionalna služba za zapošljavanje.

Pored toga, Grad će održati dva sajma za zapošljavanje u sopstvenoj organizaciji, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, jer se time omogućava da poslodavci dobiju kvalitetne radnike, s obzirom da imaju kontakte sa većim brojem nezaposlenih lica na jednom mestu. Statistike pokazuju da se po održanom sajmu zapošljavanja, u periodu od 3 do 6 meseci zaposli svaki četvrti radnik koji je posetio sajam i kontaktirao sa poslodavcima.

Na sajmovima koje organizuje Grad održaće se i tribine posvećene oblasti zapošljavanja, a biće organizovano i upoznavanje učesnika i posetilaca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja, koje se preduzimaju na teritoriji Grada radi smanjenja nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2010. godinu, u iznosu od 160.000,00 dinara.

Glavni nosilac poslova oko organizovanja sajmova, tribina i kontakata sa socijalnim partnerima, koji će takođe učestvovati, biće Savet za zapošljavanje.

5. Novo zapošljavanje kroz davanje subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta u jednokratnom iznosu namenjene su poslodavcima koji će zaposliti lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom.

Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novog radnog mesta u jednokratnom iznosu od 100.000,00 dinara.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u budžetu Grada za 2010. godinu, u iznosu od 1.000.000,00 dinara.

Subvencije može ostvariti poslodavac pod uslovom da nije smanjio broj zaposlenih za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev.

Prioritet u dodeli subvencije utvrđuje se na osnovu ocene biznis plana, a prioritet u odobravanju imaće poslodavci koji zapošljavaju lice koje pripada kategoriji teže zapošljivih nezaposlenih lica kao što su osobe sa invaliditetom, višak zaposlenih, izbegla i raseljena lica, Romi, dugoročno nezaposlena lica i nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani.

Javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada za 2010. godinu, raspisaće Gradonačelnik.

Odluku o dodeli subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada, doneće Gradonačelnik na predlog posebne komisije.

Komisiju čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, i njen zadatak je da razmotri prijave poslodavaca za dodelu subvencije za otvaranje radnog mesta i da sačini predlog odluke.

Na osnovu Odluke Gradonačelnika, Gradska uprava za privredu, po ovlašćenju Gradonačelnika, i podnosilac zahteva u roku od 30 dana od dana donošenja Odluke zaključuju ugovor, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze i na osnovu kojeg se vrši isplata subvencije.

VI SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA

Ukupna sredstva Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2010. godinu, planirana su u iznosu od 50.400.000,00 dinara.

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja koje su predviđene Akcionim planom za 2010. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 19.160.000,00 dinara i 210.000,00 dinara za stručne usluge.

Za nastavak realizacije mera aktivne politike zapošljavanja iz Programa aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2008. godinu i Programa aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2009. godinu, planirana su sredstva u iznosu od 31.030.000,00 dinara i to za: javne radove u iznosu od 4.000.000,00 dinara, finansiranje pripravnika po Programu za 2008. godinu u iznosu od 1.180.000,00 dinara i finansiranje pripravnika po Programu iz 2009. godine, u iznosu od 25.850.000,00 dinara.

Na osnovu člana 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", broj: 39/2009), a u skladu sa odredbom 64. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", broj: 54/2009) Gradonačelnik Grada Novog Sada je doneo Rešenje o otvaranju budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja u cilju evidentiranja sredstava namenjenih za finansiranje aktivne politike zapošljavanja i obezbeđivanje njihovog namenskog korišćenja na osnovu utvrđenog programa u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti. Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava za privredu i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za fond.

Predlog rasporeda sredstava za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2010. godinu

Br

Mera aktivne politike zapošljavanje

Sredstva i din.

Lica

1.

Finansiranje zapošljavanja pripravnika

9.000.000,00

  32

2.

Dodatna obuka i obrazovanje

6.000.000,00

250

3.

Organizovanje javnih radova

3.000.000,00

  50

4.

Sajmovi za zapošljavanje

160.000.00

300
po sajmu

5.

Novo zapošljavanje

1.000.000,00

  10

 

Ukupno sredstava i obuhvat lica

19.160.000,00

642

Odredbom člana 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, utvrđeno je da lokalna samouprava može da podnese zahtev za sredstva Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja. S obzirom da je zbog uticaja ekonomske krize i slabijeg priliva sredstava, u budžetu Grada ove godine izdvojeno manje sredstava u odnosu na prošlu godinu, ukupno 19.160.000,00 dinara, a da su potrebe za sprovođenjem aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada mnogo veće, i imajući u vidu naše dosadašnje rezultate u oblasti zapošljavanja, Grad će zatražiti dodatna sredstva od Ministarstva, u skladu sa Zakonom.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Ministarstva u finansiranju mera iz Akcionog plana

Br.

Mera aktivne politike zapošljavanje

Sredstva i din.

Lica

1.

Finansiranje zapošljavanja pripravnika

9.000.000,00

  25

2.

Dodatna obuka i obrazovanje

3.000.000,00

200

3.

Organizovanje javnih radova

3.000.000,00

  50

4.

Sajmovi za zapošljavanje

-

-

5.

Novo zapošljavanje

1.000.000,00

  10

 

Ukupno sredstava i obuhvat lica

16.000.000,00

286

Grad je za zapošljavanje i stručno osposobljavanje pripravnika sa visokom i srednjom stručnom spremom izdvojio 9.000.000,00 dinara. S obzirom da se na evidenciji Novosadske filijale za zapošljavanje nalazi veliki broj mladih nezaposlenih lica sa visokom stručnom spremom (oko 1700), i potrebe Grada su iskazane u pravcu finansiranja mesečne bruto zarade u iznosu od 28.952,00 dinara (sa sadašnjom cenom rada) za zapošljavanje 25 pripravnika sa visokom stručnom spremom.

Poslodavci na teritoriji Grada su se izjasnili da licima koja su na evidenciji nezaposlenih nedostaju znanja iz informatike i u skladu sa njihovim potrebama Grad bi organizovao informatički kurs za 200 lica od 35 do 50 godina, prvenstveno za žene, a obuku mogu pohađati i druga lica. Cena kursa po polazniku je 15.000,00 dinara.

Potrebe Grada za javnim radovima mnogo su veće od izdvojenih sredstava, a na dosadašnje javne pozive za organizovanje javnih radova od interesa za Grad pristigao je veći broj kvalitetnih projekata čijom realizacijom bi se zaposlio veći broj lica iz teže zapošljivih kategorija, a u cilju rešavanja neophodnih socijalno-humanitarnih i infrastrukturnih potreba građana.

S obzirom da iz analize tržišta rada u Gradu proizilazi da je nezaposleno oko 30.000 lica, mera novog zapošljavanja putem davanja subvencija za otvaranje novih radnih mesta treba da utiče da se smanji broj nezaposlenih i da podstakne poslodavce da zapošljavaju nezaposlena lica.

VII NADLEŽNOSTI

Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i socijalnim partnerima.

Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najmanje jedanput godišnje.

VIII. Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom listu Grada Novog Sada".