ODLUKA

O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA I GARAŽA NA KOJIMA JE NOSILAC PRAVA KORIŠĆENJA GRAD SOMBOR

("Sl. list Grada Sombora", br. 5/2009 - prečišćen tekst i "Sl. glasnik RS", br. 32/2010 - odluka US)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom određuje se način na koji se daju u zakup poslovne zgrade i prostorije (u daljem tekstu: poslovni prostor) i garaže na kojima je nosilac prava korišćenja Grad Sombor (u daljem tekstu: zakupodavac).

Član 2

Poslovnom zgradom u smislu ove Odluke smatra se zgrada namenjena za vršenje poslovne delatnosti ako se u celosti ili pretežnim delom koristi u tu svrhu.

Stambeno-poslovnom zgradom smatra se zgrada u kojoj postoje stanovi i poslovne prostorije, tj. zgrada koja služi za stanovanje i za vršenje poslovnih delatnosti.

Poslovnim prostorom bez obzira da li se nalazi u poslovnoj ili stambeno-poslovnoj zgradi u smislu ove Odluke smatra se jedna ili više prostorija namenjenih vršenju poslovnih delatnosti, odnosno skladištenja robe (magacin), koje po pravilu čine građevinsku celinu i imaju poseban ulaz.

Ateljei za rad umetnika i kancelarije za rad humanitarnih, političkih i društvenih organizacija i udruženja građana za čiji rad grad ima interes, pod uslovom da taj poslovni prostor ne koriste za obavljanje poslovne delatnosti, odnosno ostvarivanje dobiti, kao i deo podruma u zgradi Skupštine Grada, ne smatraju se poslovnim prostorom u smislu ove Odluke.

Uslovi dodele i korišćenja prostora iz prethodnog stava, za svaki pojedinačni predmet posebno utvrđuje Gradsko veće.

Član 3

Međusobna prava i obaveze zakupodavca i zakupca uređuju se Zakonom, ovom Odlukom i ugovorom o zakupu.

Odredbe ove Odluke koje su obaveznog karaktera primenjuju se na sve zaključene ugovore o zakupu.

II USLOVI ZA DAVANJE POSLOVNOG PROSTORA U ZAKUP

Član 4

Sredstva ostvarena izdavanjem u zakup poslovnog i garažnog prostora na kome je nosilac prava korišćenja Grad Sombor prihod su Grada Sombora.

Član 5

Poslovni prostor izdaje se u zakup za određenu namenu.

Namena poslovnog prostora utvrđuje se u skladu sa zonom u kojoj se poslovni prostor nalazi u Gradu Somboru, odnosno naseljenom mestu Grada Sombora i potrebama građana, kao i potrebom očuvanja ambijenta okoline i zaštite životne sredine.

Izuzetno, namena određenog poslovnog prostora može se odrediti tako da se u njemu obavlja samo jedna delatnost, a radi zadovoljenja neophodnih potreba za život i rad građana u Gradu, naseljenom mestu ili određenom rejonu koje se ne mogu zadovoljiti na drugi način.

Izuzetno, u cilju zaštite dobara od opšteg interesa, javnog reda i mira i drugim opravdanim slučajevima, može se odrediti za koje namene se poslovni prostor ne može koristiti.

Član 6

Na teritoriji Grada Sombora utvrđuju se sledeće zone:

Grad Sombor

I zona obuhvata poslovni prostor u Staroj Gradskoj kući, u ulicama Kralja Petra I, Zmaj Jovinoj, Pariskoj, Laze Kostića, Trg cara Lazara, Trg Svetog Đorđa, Trg Republike i na prostoru Pijace "U lancima" sa ulazom sa ulice.

Ia zona obuhvata poslovni prostor u ulicama I zone sa ulazom iz dvorišta.

II zona obuhvata poslovni prostor u okviru venaca koji nije obuhvaćen I zonom.

III zona obuhvata ostale ulice u Gradu Somboru.

Naseljena mesta

I i II zona utvrđene su gradskom Odlukom o građevinskom zemljištu.

Član 7

U okviru I, Ia i II zone u gradu i I zone u naseljenom mestu poslovne prostorije mogu se koristiti u skladu sa posebnim tehničkim i higijenskim uslovima za:

- obavljanje umetničkih i drugih zanata koji se uklapaju u ambijent okoline, a ne stvaraju buku, dim, neprijatne mirise i prašinu ili druge štetne materije i uticaje;

- obavljanje kulturno-informativne delatnosti, uz organizovanje kulturno-umetničkih priredbi;

- pružanje turističkih usluga;

- prodaju robe na malo koja svojim asortimanom, kvalitetom i načinom izlaganja i usluživanja potrošača odgovara ambijentu okoline;

- obavljanje ugostiteljskih usluga u nacionalnim i drugim specijalizovanim restoranima, restotekama, pivnicama, snek barovima i sličnim objektima koji se uklapaju u ambijent okoline;

- apotekarsku delatnost, bankarske i advokatske delatnosti.

U okviru III grada i II zone naseljenih mesta poslovne prostorije, pored navedenih vrsta delatnosti za prethodne zone, mogu se koristiti i za sve druge delatnosti, ako za to postoje građevinsko-tehnički i drugi uslovi utvrđeni pozitivnim propisima.

Član 8

Posle održavanja javnog nadmetanja u okviru oglasom objavljenih uslova zakupa, najpovoljniji ponuđač se izjašnjava koju će delatnost vršiti u poslovnom prostoru.

Zakupac nema pravo da ugovorom o zakupu utvrđenu delatnost poslovnog prostora promeni, odnosno proširi bez prethodne saglasnosti zakupodavca.

Član 9

Iznos postignut na javnom nadmetanju čini zakupninu za prvi mesec u skladu sa odredbama ove Odluke i naknadu za uređenje građevinskog zemljišta.

Za ostale mesece visina zakupnine utvrđuje se u skladu sa odredbama ove Odluke.

Član 10

Zakupac je dužan da zakupninu plaća do 15-og u mesecu za tekući mesec.

Član 11

Poslovni prostor se izdaje u zakup na određeno vreme od 5 godina.

U slučaju potrebe za investicionim održavanjem poslovnog prostora znatnijeg obima od strane zakupca koju utvrdi Gradsko veće Grada Sombora (u daljem tekstu: Gradsko veće), može se odrediti vreme zakupa duže od 5 godina.

Pod radovima iz prethodnog stava podrazumeva se malterisanje, elektroinstalaterski i vodoinstalaterski radovi, radovi neophodni za obezbeđenje stabilnosti objekta, sprečavanje nastanka štete u objektu, za bezbednost rada i slično izvedeni na standardan i uobičajen način.

Pod radovima iz stava 3. ne podrazumevaju se oni koji su potrebni da bi se poslovni prostor koji ispunjava osnovne uslove za korišćenje prilagodio specifičnim potrebama zakupca.

Investitor ovih radova je zakupodavac, a finansiranje snosi zakupac.

Član 12

Izuzetno, ukoliko se u toku zakupa ukaže potreba za investicionim održavanjem poslovnog prostora, kako je rečeno u prethodnom članu, o odobrenom investicionom održavanju, zakupac i zakupodavac zaključuju poseban ugovor o investicionom ulaganju kojim uređuju međusobne odnose.

Ugovor o investicionom održavanju u ime zakupodavca potpisuje predsednik Gradskog veća, tj. Gradonačelnik.

Član 13

Ugovorom o investicionom ulaganju može se ugovoriti da srazmerno visini odobrenog i priznatog ulaganja od strane zakupodavca ugovoreni rok zakupa može se produžiti za dvostruki broj meseci od broja koji se dobije kada se iznos odobrenog i priznatog ulaganja podeli sa visinom ugovorene mesečne zakupnine, a najduže za još 5 godina.

Za produženo vreme zakupa zakupac plaća zakupninu u visini utvrđenoj ugovorom o zakupu.

Član 14

Zakupac može u poslovnom prostoru izvoditi investicione radove samo uz prethodnu pismenu saglasnost zakupodavca datu na osnovu odgovarajuće građevinsko-tehničke dokumentacije.

Urbanističko-građevinsku i upotrebnu dozvolu po zahtevu i o trošku zakupca pribavlja Služba za zajedničke poslove Gradske uprave u saradnji sa službom nadležnom za izdavanje u zakup poslovnog prostora.

O stanju poslovnog prostora obavezno se sačinjava zapisnik pre početka i posle završetka investicionih radova koji potpisuju predstavnik zakupca i zakupodavca.

U ime zakupodavca stručni nadzor na izvođenju investicionih radova u poslovnom prostoru vrši Služba za zajedničke poslove Gradske uprave, u saradnji sa službom nadležnom za izdavanje u zakup poslovnog prostora.

Član 15

Po osnovu investicionog održavanja poslovnog prostora, zakupac ne može steći pravo susvojine na poslovnom prostoru, niti ima pravo na naknadu za uložena sredstva.

Po isteku ugovorenog roka zakupa, zakupac nema pravo da bez saglasnosti zakupodavca poslovni prostor vrati u prvobitno stanje, odnosno demontira izvedene investicione radove koji su trajnog karaktera i postali sastavni deo poslovnog prostora i čijim bi uklanjanjem nastala šteta za poslovni prostor.

Član 16

Zakupac nema pravo da poslovni prostor izdaje u podzakup.

Član 17

Zakupac preuzima poslovni prostor u viđenom stanju.

O primopredaji poslovnog prostora sačinjava se zapisnik u koji se unose podaci o utvrđenom stanju poslovnog prostora.

Zapisnik o primopredaji potpisuju zakupac i zakupodavac.

Član 18

Zakupac je dužan da zakupljeni poslovni prostor osigura od osnovnih rizika.

Zakupac u celosti snosi troškove osiguranja, tekućeg održavanja poslovnog prostora, kao i troškove vode, grejanja, električne struje, čistoće, naknade za korišćenje građevinskog zemljišta i drugo.

Član 19

Zakupac je dužan posle iseljenja iz poslovnog prostora da otkloni sva oštećenja koja nisu nastala usled redovnog i uobičajenog korišćenja, kao i ona koja su nastala demontiranjem opreme koju zakupac ima pravo da odnese.

O primopredaji poslovnog prostora, posle prestanka zakupa, sačinjava se zapisnik koji potpisuju zakupac i zakupodavac.

Član 20

Najkasnije 45 dana pre isteka ugovorenog roka zakupa, nadležni organ zakupodavca sprovešće postupak javnog nadmetanja, ili prikupljanja ponuda za zakup određenog poslovnog prostora.

Zakupac poslovnog prostora za koji se sprovodi postupak javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, ako prihvati uslove iz ponude najpovoljnijeg ponuđača, ima preče pravo zakupa.

Ako zakupac ne učestvuje u postupku, odnosno ne prihvati uslove iz ponude najpovoljnijeg ponuđača, ili odbije da se izjasni, smatraće se da je odustao od daljeg zakupa, a pravo na zaključenje ugovora o zakupu ima najpovoljniji ponuđač.

Zakupac koji je odustao od daljeg zakupa, dužan je da poslovni prostor slobodan od lica i stvari, preda u posed zakupcu u roku od 15 dana od održanog javnog nadmetanja.

Za vreme posle isteka roka iz prethodnog stava obračunava se zakupnina u dvostrukom iznosu od ugovorene.

Ako zakupodavac u roku od 30 dana od isteka ugovorenog roka zakupa ne može najpovoljnijem ponuđaču da preda poslovni prostor slobodan od lica i stvari, dužan je da vrati novčani iznos koji mu je najpovoljniji ponuđač uplatio.

Član 21

U slučaju smrti ili odlaska u penziju zakupca ili zakupac prestane da radi u zakupljenom poslovnom prostoru iz drugog razloga (odseli se i slično), poslovni prostor može se dati u zakup neposredno, odnosno bez javnog nadmetanja, naslednicima iz prvog i drugo naslednog reda, odnosno licu koje je kod zakupca u radnom odnosu najmanje dve godine, pod uslovom da nastave obavljanje iste delatnosti, ali najduže do isteka ugovorenog roka zakupa.

Prioritet imaju naslednici prvog, zatim drugog naslednog reda i potom lice koje je kod zakupca bilo u radnom odnosu.

Pravo na produženje ugovorenog roka zakupa, shodno odredbama iz prethodnog člana, može ostvariti samo jedno od lica iz stava 1, shodno njihovom dogovoru, po zahtevu podnetom u roku od 30 dana od dana nastanka uslova iz stava 1.

Ukoliko nema dogovora među licima iz stava 1, raspisuje se Oglas o javnom nadmetanju za izdavanje u zakup predmetnog poslovnog prostora.

Izuzetno, na zahtev zakupca kome je do sticanja prava na starosnu penziju ostalo manje od 5 godina, a ističe mu ugovoreni rok zakupa, može se produžiti zakupni odnos bez javnog nadmetanja, ali najduže do ostvarivanja prava na penziju zakupca.

Po zahtevu iz ovog člana, odluku donosi Gradsko veće.

III POSTUPAK DAVANJA POSLOVNOG PROSTORA U ZAKUP

Član 22

Poslovni prostor se daje u zakup javnim nadmetanjem.

Član 23

Gradsko veće donosi Odluku o održavanju javnog nadmetanja za dodelu poslovnog prostora u zakup.

Odluka o održavanju javnog nadmetanja sadrži:

- podatke o poslovnom prostoru (adresu, broj prostorija, korisnu površinu i sl.),

- delatnost za čije obavljanje se prostor može dati u zakup, odnosno koje se u njemu ne mogu obavljati,

- visinu jemstva koje polaže svaki učesnik javnog nadmetanja,

- početni iznos za sticanje prava na zakup,

- vreme na koje se poslovni prostor daje u zakup,

- mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja,

- druge podatke po potrebi.

Član 24

Odluka o javnom nadmetanju za dodelu poslovnog prostora u zakup objavljuje se javnim oglasom u "Somborskim novinama" na oglasnoj tabli u zgradi Skupštine Grada, a po potrebi i u dnevnoj štampi.

Javno nadmetanje će se održati najranije osam dana od objavljivanja oglasa o javnom nadmetanju.

Član 25

Na javnom nadmetanju imaju pravo da učestvuju sva fizička i pravna lica koja:

- polože ili uplate određeno jemstvo,

- prilože punomoć za zastupanje, odnosno dokaz da su zakonski zastupnici.

Član 26

Javno nadmetanje sprovodi petočlana Komisija za sprovođenje javnog nadmetanja (u daljem tekstu: Komisija).

Predsednika i članove Komisije od kojih su dva iz reda odbornika Skupštine Grada, kao i njihove zamenike, imenuje Gradsko veće.

Komisija je prvostepeni organ u postupku dodele poslovnog prostora u zakup.

Tehničke i administrativne poslove oko sprovođenja javnog nadmetanja i zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora obavlja Odeljenje za komunalne poslove Gradske uprave.

Član 27

Javno nadmetanje otvara predsednik Komisije za sprovođenje javnog nadmetanja koji čita tekst javnog oglasa i poziva prisutne da uplate, odnosno prilože dokaz o uplaćenom jemstvu i punomoć za zastupanje pravnih lica.

Komisija utvrđuje koja lica ispunjavaju uslove za učestvovanje na javnom nadmetanju.

Član 28

Kada predsednik Komisije objavi koja licu su ispunila uslove iz člana 25. ove Odluke, pristupa se javnom nadmetanju tako što učesnici daju svoje ponude koje moraju biti više od početnog iznosa najmanje za 5 %.

Učesnik javnog nadmetanja dužan je da jasno i glasno kaže koji iznos nudi i u ime kog ponuđača.

Komisija se stara o radu i dužna je da isključi iz javnog nadmetanja učesnika koji i posle opomene ometa i onemogućava javno nadmetanje.

Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvećeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva utvrđuje koji je najveći iznos ponuđen i ime ponuđača. O javnom nadmetanju vodi se zapisnik koji potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Član 29

Najpovoljniji ponuđač smatra se učesnik javnog nadmetanja, koji ponudi najviši iznos za sticanje prava na zakup poslovnog prostora.

Poslovni prostor se izdaje u zakup najpovoljnijem ponuđaču.

Član 30

Komisija donosi Odluku o najpovoljnijem ponuđaču i usmeno je objavljuju nakon završenog javnog nadmetanja.

Svaki od učesnika javnog nadmetanja ima pravo da odmah nakon objavljivanja odluke podnese prigovor Gradskom veću na rezultat javnog nadmetanja na zapisnik kod Komisije.

Odluka Gradskog veća po prigovoru je konačna i pismeno se dostavlja svakom učesniku javnog nadmetanja.

Član 31

Najpovoljniji ponuđač je dužan da u roku od tri dana od konačnosti Odluke o dodeli u zakup poslovnog prostora uplati u korist zakupodavca iznos postignut na javnom nadmetanju i zaključi Ugovor o zakupu u narednom roku od 5 dana od uplate.

Jemstvo uplaćeno pre početka javnog nadmetanja najpovoljnijem ponuđaču se uračunava u iznos postignut na javnom nadmetanju, a ostalim učesnicima se vraća odmah posle održanog javnog nadmetanja.

Član 32

Ako najpovoljniji ponuđač u utvrđenom roku ne uplati na javnom nadmetanju postignuti novčani iznos, gubi pravo da zaključi ugovor o zakupu i pravo na povraćaj uplaćenog jemstva.

U slučaju iz prethodnog stava, na predlog Odeljenja za komunalne poslove, a po Odluci Gradskog veća Ugovor o zakupu može se zaključiti sa sledećim ponuđačem, ukoliko razlika u ponuđenom iznosu nije veća od 5 % i ukoliko isti u roku od 3 dana od priprema odluke uplati ponuđeni iznos u celosti i u narednom roku od 5 dana zaključi ugovor o zakupu.

Ukoliko se ne donese odluka iz prethodnog stava, javno nadmetanje će se ponoviti.

Član 33

Poslovni prostor, koji ima naročito povoljnu lokaciju ili iz drugog opravdanog razloga, može se na osnovu odluke Gradskog veća izdavati u zakup prikupljanjem ponuda javnim oglasom.

Odlukom o izdavanju u zakup poslovnog prostora prikupljanjem ponuda može se odrediti rok zakupa duži od 5 godina.

Član 34

Ponude iz prethodnog člana treba da sadrže delatnost koja bi se obavljala, idejno rešenje uređenja prostora, predračunsku cenu investicije, iznos novčane ponude za sticanje prava na zakup, visinu mesečne zakupnine, broj radnika koji bi se zaposlio i sve ostalo od značaja za razmatranje ponude.

Podnete ponude razmatra petočlana Komisija od kojih su dvoje odbornici Gradske skupštine, koja daje Izvršnom odboru obrazloženi predlog za izbor najpovoljnijeg ponuđača.

Ponuđači moraju za učešće u izboru najpovoljnije ponude ispunjavati uslove utvrđene ovom odlukom.

Svi ponuđači imaju pravo uvida u podnete ponude ostalih učesnika, i obavezno se pozivaju na razmatranje ponuda.

Član 35

Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom donosi Gradsko veće Grada Sombora na predlog Komisije za ocenu ponude po javnom oglasu.

Svaki ponuđač ima pravo prigovora na odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača u roku od 5 dana od prijema odluke.

Po prigovoru odlučuje Gradsko veće.

Član 36

Ugovorom o zakupu utvrđuje se obaveza zakupca prema datoj ponudi i rokovi za njihovo izvršenje.

Neispunjavanje ugovorenih obaveza je razlog za raskid Ugovora o zakupu.

Član 37

(Prestao je da važi)

IV MERILA ZA UTVRĐIVANJE VISINE ZAKUPNINE

Član 38

Merila za utvrđivanje visine zakupnine kod poslovnog prostora su:

- zona u kojoj se poslovni prostor nalazi,

- vrsta delatnosti za koju se poslovni prostor koristi,

- površina poslovnog prostora.

Merila za utvrđivanje visine zakupnine kod garažnog prostora su:

- zona u kojoj se garaža nalazi,

- površina garaže.

Ova merila se iskazuju kroz broj bodova i vrednost boda.

Član 39

Visina mesečne zakupnine za poslovni prostor pod 1 m2 površine prema zoni i delatnosti u bodovima iznosi:

red. br.

Delatnost

Grad

Naseljeno

I

Ia

II

III

I

II

1.

Obrazovanje i kultura

10

  9

  7

  3

  5

  3

2.

Apoteke

15

11

  6

  4

  4

  2

3.

Knjižare i cvećare

12

11

  5

  3  

  3

  2

4.

Obućar, krojač, sajdžija, frizer

10

  9

  3,5

  2

  2

  1,5

5.

Zanatske usluge koje nisu obuhvaćene tačkom 4.

12

10

  4

  2,5

  2,5

  2

6.

Trgovina - čisto prehrana

  8

  7

  5

  3

  3

  2,5

7.

Trgovina - prehrana mešovita roba

  9

  8

  6

  4

  4

  3

8.

Trgovina - obuća, koža, plastika, nameštaj, staklo i tekstil

10

  9

  7

  5

  5

  3

9.

Trgovina - bela tehnika-elektrotehnika i sl.

11

10

  8

  6

  6

  4

10.

Restorani, bifei, kafići, saloni zabavnih igara

15

11

  9

  7

  7

  5

11.

Agencije, advokatske i ostale kancelarije

15

11

  6

  4

  4

  3  

12.

Informativna delatnost

10

  9

  5

  3

  3

  2

13.

Banke, osiguravajuća društva i finans. org.

20

15

  9

  8

10

  5

14.

Pogrebne usluge

12

11

  8

  3

  3

  2

15.

Magacini

  6

  5

  4

  3

  2

  1

Broj bodova iz stava 1. ove tačke po 1 m2 poslovnog prostora smanjuje se za 25 % ukoliko se poslovni prostor nalazi na spratu, a nije sastavni deo poslovnog prostora u prizemlju istog objekta.

Odredba iz prethodnog stava ne odnosi se na poslovni prostor na spratu u uređenom poslovnom-trgovačkom centru.

Broj bodova iz stava 1. ove tačke pod 1 m2 poslovnog prostora u gradu i naseljenim mestima za svaku zonu smanjuje se za 50 % ukoliko se poslovni prostor nalazi u tavanskom ili podrumskom prostoru, koji nije posebno adaptiran za neke druge potrebe.

Član 40

Visina mesečne zakupnine za garažni prostor po 1 m2 površine u bodovima iznosi:

- u gradu Somboru 1 bod,

- u naseljenim mestima 0,5 boda.

Član 41

Vrednost boda iz člana 39. i 40. ove Odluke utvrđuje se posebnim Rešenjem Skupštine Grada, a u sebi sadrži zakupninu, porez na promet i troškove osiguranja.

Član 42

Visina mesečne zakupnine utvrđuje se množenjem broja bodova po 1 m2, utvrđenog prema odredbi člana 39. sa brojem kvadratnih metara poslovnog, odnosno garažnog prostora koji se izdaje u zakup i vrednošću boda.

V UGOVOR O ZAKUPU

Član 43

O zakupu poslovnog prostora zaključuje se pismeni ugovor.

Ugovor u ime zakupodavca potpisuje predsednik Gradskog veća, tj. Gradonačelnik.

Član 44

O zakupu poslovnog prostora zaključuje se pismeni ugovor.

Ugovor sadrži naročito:

- podatke o poslovnom prostoru,

- vreme na koje se prostor izdaje u zakup,

- visinu zakupnine,

- odredbu da zakupac plaća zakupninu na osnovu dostavljenog računa, te da se prilikom promene visine zakupnine ne zaključuje novi ugovor,

- da zakupac zakupninu plaća do 15. u mesecu za tekući mesec,

- da zakupac nema pravo da promeni ugovorom utvrđenu namenu poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca,

- da zakupac nema pravo da izda poslovni prostor u podzakup,

- da zakupac na osnovu zapisnika o primopredaji preuzima poslovni prostor u viđenom stanju.

Član 44a

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje ugovorom utvrđena obaveza zakupca da osigura poslovni prostor.

Član 45

Zakupac je dužan posle isteka ugovorenog roka zakupa, ili isteka otkaznog roka, ukoliko ne napusti poslovni prostor, za sve vreme posedovanja da plaća zakupninu, prema odredbi Ugovora o zakupu.

Član 46

Ako u trajanju zakupnog odnosa zakupac koji je pravno lice, prestane da postoji, njegov pravni sledbenik ima pravo na zaključenje ugovora o zakupu istupanja u prava i obaveze zakupca, ako u roku od 30 dana od nastanka statusne promene o tome obavesti zakupodavca.

Član 47

Na ime obezbeđenja potraživanja zakupodavca iz zakupa, ugovorom o zakupu ugovorne strane će ugovoriti jedno od sredstava: hipoteku, jemstvo, osiguranje, bankarsku garanciju ili ček.

Kod postojećih ugovora o zakupu kad su stečeni uslovi za otkaz Gradsko veće može odlučiti da se otkaz ne daje pod uslovom da zakupac odmah isplati dospelu zakupninu i obezbedi potraživanje od zakupca na izneti način u prethodnom stavu.

Član 48

Ugovor o zakupu može se raskinuti izjavom zakupca sa otkaznim rokom od 60 dana.

Ugovor o zakupu može se raskinuti i izjavom zakupodavca, sa otkaznim rokom od 30 dana, ako zakupac ne plati zakupninu dva meseca uzastopno ili tri meseca u periodu od godinu dana računajući od prve docnje, a isplatu ne izvrši u roku od 15 dana od prijema pismene opomene.

Ugovor o zakupu može se raskinuti i izjavom zakupodavca bez opomene sa otkaznim rokom od 30 dana, ako:

- zakupac poslovni prostor ne koristi za ugovorenu delatnost,

- zakupac odbija da plaća zakupninu u visini određenoj prema odredbama ove Odluke i ugovora o zakupu,

- zakupac izvrši investiciono održavanje poslovnog prostora bez pismene saglasnosti zakupodavca,

- zakupac ne obavesti zakupodavca o statusnim promenama,

- zakupac ne koristi ili neuredno održava poslovni prostor, tako da se poslovni prostor oštećuje ili ne izvršava druge obaveze utvrđene ovom Odlukom ili ugovorom o zakupu,

- ne koristi poslovni prostor duže od 3 meseca osim u zakonom predviđenim slučajevima, odnosno ako ne otpočne radove na adaptaciji poslovnog prostora u roku od 3 meseca od zaključenja Ugovora o zakupu,

- zakupac krši propise o radnom vremenu lokala, javnom redu i miru i sl. zbog čega su mu izrečene više od dve kazne od strane nadležnih organa.

Član 49

U slučaju da dva ili više fizičkih lica osnuju ortačku radnju, ugovor o zakupu se zaključuje sa svim osnivačima radnje, kao zakupcima, koji solidarno odgovaraju za obaveze utvrđene ovom Odlukom i ugovorom o zakupu.

Zakupci su dužni da zakupodavca obaveste o svim promenama osnivača ortačke radnje radi usaglašavanja ugovora o zakupu.

Prestankom ortačke radnje smatra se raskinutim i ugovor o zakupu.

Član 49a

Poslovni prostor koji se gradi, rekonstruiše ili adaptira, može se izdati u zakup zakupcu koji udruži sredstva na način i pod uslovima koje utvrdi Gradsko veće.

Izdavanje poslovnog prostora u zakup udruživanjem sredstava vrši se prikupljanjem ponuda javnim oglasom.

Oglas sadrži podatke o poslovnom prostoru za čiju se izgradnju, rekonstrukciju ili adaptaciju udružuju sredstva, rokove i način podnošenja ponude, kao i druge podatke utvrđene odlukom Gradskog veća.

Na izbor najpovoljnijeg ponuđača primenjuje se odredba člana 35. ove Odluke.

VI DAVANJE U ZAKUP GARAŽA

Član 50

Garaže na kojima je nosilac prava korišćenja Grad Sombor, daju se u zakup shodno odredbama ove Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora.

Zakupac garaže nema pravo da istu koristi u poslovne svrhe, niti da izdaje u podzakup.

Član 51a

Gradsko veće Grada Sombora može dati saglasnost na zahtev zakupca za investiciono uređivanje poslovnog prostora, odnosno za promenu ugovorenih uslova zakupa, promenu ili proširenje delatnosti i slično, samo ako zakupac u potpunosti i uredno ispunjava sve ugovorene obaveze.

VII ORGANI ZA SPROVOĐENJE OVE ODLUKE

Član 52

Gradsko veće vrši sledeće poslove:

- odlučuje o dodeli poslovnog prostora u zakup neposrednom pogodbom,

- donosi odluku o održavanju javnog nadmetanja ili prikupljanju ponuda za dodelu poslovnog prostora u zakup,

- odlučuje po prigovoru učesnika na prvostepenu odluku na javnom nadmetanju, ili po prikupljenim ponudama,

- odlučuje po zahtevu zakupca za promenu ili proširenje ugovorene delatnosti u poslovnom prostoru,

- odlučuje po zahtevu zakupca za izvođenje investicionih radova u poslovnom prostoru i utvrđuje uslove za iste,

- odlučuje o otkazu ugovora o zakupu,

- odlučuje o produženju ugovorenog roka zakupa,

- donosi odluku o dodeli poslovnog prostora u postupku prikupljanja ponuda,

- donosi odluku o ustupanju sredstava od naplaćene zakupnine za poslovni prostor koji je nacionalizacijom oduzet od verskih zajednica, tim zajednicama.

Komisija za javno nadmetanje:

- donosi odluku o dodeli u zakup poslovnog prostora po sprovedenom postupku javnog nadmetanja,

- komisija za ocenu ponuda po javnom oglasu predlaže Gradskom veću najpovoljnijeg ponuđača po sprovedenom postupku prikupljanja ponuda.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Mesne zajednice, javna preduzeća i ustanove, na koje je Grad Sombor preneo pravo upravljanja sa pravom davanja u zakup određenog poslovnog prostora, dužni su u postupku davanja tog poslovnog prostora u zakup primenjivati odredbe ove Odluke.

Član 54*

Postupci za odobravanje promene delatnosti, odnosno investicionih radova u zakupljenom poslovnom prostoru, pokrenuti na pismeni zahtev zakupca do dana stupanja na snagu ove Odluke, okončaće se po odredbama ove Odluke.

Član 55

Svi ugovori o zakupu poslovnog i garažnog prostora zaključeni pre stupanja na snagu ove Odluke, ostaju na snazi.

Izuzetno, ugovori o zakupu poslovnog prostora u Somboru, u dvorištu ulice Kralja Petra I br. 8 i na zelenoj pijaci, po osnovu su finansiranja zakupaca zaključeni na određeno vreme, aneksom će se produžiti za još 2 godine, s tim da zakupac u ovako produženom roku plaća pun iznos zakupnine.

Uvećane zakupnine zbog neiseljavanja iz zakupljenog poslovnog prostora obračunate u desetostrukom i petostrukom mesečnom iznosu, će se danom stupanja na snagu ove Odluke preračunati na mesečni iznos tadašnje zakupnine uz obračunavanje zatezne kamate i obračunatog poreza.

Član 56

Zakupcima, koji imaju zaključene Ugovore o zakupu na neodređeno vreme, a nisu pravo na zakup stekli na osnovu uplate izlicitiranog iznosa ili po osnovu sufinansiranja, a koriste prostor 5 ili više godina do dana stupanja na snagu ove Odluke, ponudiće se da u roku od 60 dana zaključe Ugovor o zakupu na 5 godina uz uplatu 24 mesečnih zakupnina u vreme uplate.

Na način iz prethodnog stava postupaće se i sa zakupcima koji imaju Ugovor o zakupu na određeno vreme, a kada navrše 5 godina zakupa.

Zakupcima koji ne postupe po odredbama stava 1. i 2. ovog člana, otkazaće se Ugovor o zakupu.

Član 57

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o davanju u zakup poslovnog prostora na kome je nosilac prava korišćenja Opština Sombor ("Sl. list opštine Sombor", br. 1/94 i 3/97) i Rešenje o visini mesečne zakupnine poslovnog i garažnog prostora ("Sl. list opštine Sombor", br. 11/97).

Član 58

Ova Odluka objaviće se u "Službenom listu Grada Sombora".

Napomene

Prečišćen tekst Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora i garaža na kojima je nosilac prava korišćenja Grad Sombor obuhvata:
prečišćen tekst Odluke objavljene u "Službenom listu opštine Sombor", br. 4/2000 u kojoj su sadržane
- Odluka o davanju u zakup poslovnog prostora i garaža na kojima je nosilac prava korišćenja opština Sombor ("Sl. list opštine Sombor", br. 5/98), kao i
- izmene i dopune Odluke ("Sl. list opštine Sombor", br. 7/99 i 9/99);
- izmene i dopune Odluke ("Sl list opštine Sombor", br. 3/02, 11/03 i 2/08 i "Sl. list Grada Sombora", br. 5/08).

* Odredba člana 54. stav 2. Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora i garaža na kojima je nosilac prava korišćenja opština Sombor ("Sl. list opštine Sombor", br. 4/2000, 3/2002, 11/2003 i 2/2008 i "Sl. list grada Sombora", br. 5/2008) prestala je da važi na osnovu Odluke IUI broj 19/2009 od 24. februara 2010. godine, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 32/2010 od 14. maja 2010. godine.