PRAVILNIK
O POSTUPKU KATEGORIZACIJE PRIVATNOG SMEŠTAJA ZA IZDAVANJE TURISTIMA I RADU OBJEKATA PRIVATNOG SMEŠTAJA NA TERITORIJI GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 6/2010)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se postupak kategorizacije privatnog smeštaja za izdavanje turistima i rad objekata privatnog smeštaja na teritoriji grada Pančeva.

II PODNOŠENJE ZAHTEVA ZA KATEGORIZACIJU UGOSTITELJSKOG OBJEKTA

Član 2

Postupak kategorizacije počinje podnošenjem zahteva za određivanje kategorije kuće, stana za odmor i sobe za iznajmljivanje.

Zahtev za kategorizaciju ugostiteljskog objekta za smeštaj može podneti:

- ugostitelj i

- fizičko lice.

Ugostitelj je:

privredno društvo, preduzetnik ili ogranak drugog domaćeg ili stranog pravnog lica koje obavlja ugostiteljsku delatnost i može da podnese zahtev za kategorizaciju:

- kuće,

- stana i

- sobe.

Fizičko lice je:

vlasnik objekta smeštajnog kapaciteta do 30 ležajeva, koji pruža turistima

ugostiteljske usluge smeštaja, pripremanja i usluživanja obroka u kući, stanu i sobi i može da podnese zahtev za kategorizaciju:

- kuće,

- stana i

- sobe.

Zahtev se podnosi pojedinačno za svaki ugostiteljski objekat u kojem se nalaze smeštajne jedinice - kuća, stan za odmor ili soba za iznajmljivanje turistima u okviru iste stambene zgrade.

Obrazac zahteva se može preuzeti:

- na internet prezentaciji grada Pančeva: www.pancevo.rs

- u prostorijama Turističke organizacije Pančevo, Trg Kralja Petra I br. 2-4, od 08,00 do 19,00 časova, gde zainteresovana lica mogu dobiti "PRAVILNIK O POSTUPKU KATEGORIZACIJE PRIVATNOG SMEŠTAJA ZA IZDAVANJE TURISTIMA I RADU OBJEKATA PRIVATNOG SMEŠTAJA NA TERITORIJI GRADA PANČEVA", kao i sve potrebne relevantne informacije o postupku kategorizacije i potrebnu pomoć.

Radno vreme sa strankama:

- u Gradskom uslužnom centru Grada Pančeva, Trg Kralja Petra I 2-4, ulaz iz Ulice Petra Drapšina, u vremenu od 08-15 časova (ponedeljak, utorak, četvrtak i petak), sreda u vremenu od 08-19 časova, ili u prostorijama Turističko-informativnog centra Turističke organizacije Pančevo, Ulica Sokače 2, u vremenu radnim danima od 8,00 do 19,00 časova i subotom od 09-14 časova.

Zahtev se podnosi Sekretarijatu za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva za izdavanje rešenja za kategorizaciju na odgovarajućem obrascu preko Turističke organizacije Pančevo radi evidentiranja i pružanja svih potrebnih relevantnih informacija o postupku kategorizacije. Zahtev se podnosi pojedinačno za svaki objekat u kome se nalaze smeštajne jedinice.

III DOKUMENTACIJA ZA KATEGORIZACIJU UGOSTITELJSKOG OBJEKTA

Član 3

Uz zahtev za određivanje kategorije, podnosilac zahteva je dužan da dostavi sledeća dokumenta:

Fizičko lice:

1. popunjen obrazac zahteva

2. dokaz o vlasništvu objekta koji se kategorizuje

- izvod iz lista nepokretnosti ili vlasničkog lista (ne stariji od šest meseci) ili overena fotokopija originala

- overena fotokopija ugovora o kupoprodaji ili drugi dokaz o vlasništvu stana u slučaju nepokretnosti koja nije uknjižena (ne starija od šest meseci)

3. fotokopija lične karte

4. dokaz o uplati administrativne takse, u skladu sa Zakonom o republičkim administrativnim taksama.

Ugostitelj:

1. popunjen obrazac zahteva

2. original izvoda o registraciji privrednog subjekta Agencije za privredne registre Republike Srbije (ne stariji od šest meseci)

3. overene fotokopije originala (ne starije od šest meseci)

- osnivačkog akta kao i važeće izmene i dopune

- statut (ukoliko postoji)

4. dokaz o vlasništvu ili zakupu nad objektom koji se kategorizuje:

- izvod iz lista nepokretnosti ili vlasnički list (ne stariji od šest meseci) ili overena fotokopija originala

- overena fotokopija ugovora o kupoprodaji ili drugi dokaz u slučaju nepokretnosti koja nije uknjižena (ne starija od šest meseci)

- overena fotokopija ugovora o zakupu objekata koji mora biti zaključen sa rokom važnosti najmanje tri godine od dana donošenja rešenja o kategorizaciji (ne starija od šest meseci), kao i

- saglasnost vlasnika da zakupac može da kategorizuje objekat za izdavanje turistima (original, overenu u sudu ili u Uslužnom centru grada Pančeva)

- dokaz o uplati administrativne takse, u skladu sa Zakonom o republičkim administrativnim taksama.

Prijava izbornih elemenata

Član 4

Sastavni deo zahteva je prijava izbornih elemenata predviđenih Pravilnikom o razvrstavanju, minimalnim uslovima i kategorizaciji ugostiteljskih objekata ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 66/1994, 3/1995 i 31/2005), (u daljem tekstu: Pravilnik).

Zbir bodova po svim izbornim elementima za koje se opredeli podnosilac zahteva, mora odgovarati propisanom minimalnom broju bodova za kategoriju koja se traži. Objekti se kategorišu prema uslovima u pogledu uređenja, opreme i usluga koje ti objekti moraju ispunjavati (obavezni elementi) i drugih uslova kojima raspolažu (izborni elementi). Bodovi za izborne elemente nalaze se u Pravilniku.

Kategorizacija objekata koji se nalaze u zgradama registrovanim kao kulturno-istorijski spomenici i u ambijentalnim celinama

Član 5

Ako se objekat privatnog smeštaja nalazi u zgradi koja je registrovana kao kulturno-istorijski spomenik ili u ambijentalnoj celini, podnosilac u zahtevu za određivanje kategorije pod tačkom "napomena" navodi: "kulturno-istorijski spomenik", odnosno "ambijentalna celina" i odstupanja od tehničkih standarda propisanih za traženu kategoriju, ukoliko takvih odstupanja ima.

Komisija za kategorizaciju privatnog smeštaja na teritoriji grada Pančeva

Član 6

Ispunjenost uslova u pogledu uređenja, opreme i usluga propisanih za traženu kategoriju, kao i uslova u pogledu prijavljenih izbornih elemenata, utvrđuje Komisija za kategorizaciju privatnog smeštaja za izdavanje turistima na teritoriji grada Pančeva (u daljem tekstu: Komisija), a na osnovu elemenata i kriterijuma za kategorizaciju kuća i stanova za odmor i soba za iznajmljivanje i Pravilnika.

Komisiju obrazuje Sekretarijat za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva u saradnji sa Turističkom organizacijom Pančevo. Podnosilac zahteva obaveštava se pisanim obaveštenjem ili usmenim putem o datumu i vremenu dolaska Komisije.

Komisija radi u prisustvu podnosioca zahteva ili lica koje je podnosilac zahteva pismeno ovlastio (u daljem tekstu: ovlašćeno lice). Podnosilac zahteva ili ovlašćeno lice, na zahtev članova Komisije daje potrebne informacije i podatke o objektu i obezbeđuje uslove za nesmetan rad Komisije, a naročito: uvid u sve prostorije objekta, uvidu odgovarajuću dokumentaciju kao i pružanje tehničke pomoći članovima Komisije.

Komisija proverava i utvrđuje ispunjenost uslova za traženu kategoriju i sačinjava zapisnik o činjeničnom stanju u pogledu uređenja, opreme i usluga po svim elementima i kategorijama propisanim za kategorizaciju odgovarajuće vrste objekta privatnog smeštaja.

Zapisnik se sastavlja u prisustvu vlasnika ili ovlašćenog lica, u dva istovetna primerka, od kojih jedan ostaje vlasniku ili ovlašćenom licu. Zapisnik potpisuju članovi Komisije i prisutni podnosilac ili ovlašćeno lice.

Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja, Komisija daje predlog za razvrstavanje objekta u kategoriju za koju ispunjava uslove.

Rešenje o kategorizaciji

Član 7

Kategorija objekta određuje se Rešenjem koje donosi Sekretarijat za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva, na predlog Komisije u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva, sa rokom važnosti od 5 godina. Na rešenje o kategorizaciji može se izjaviti žalba Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja Republike Srbije, u roku od 15 dana od prijema rešenja.

Žalba (u tri primerka) predaje se Sekretarijatu za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva, sa dokazom o uplati republičke administrativne takse, propisane Zakonom o republičkim administrativnim taksama.

Konačno rešenje dostavlja se Turističkoj organizaciji Pančevo radi evidentiranja u Registru turizma.

Registar kategorisanih objekata za privatni smeštaj

Član 8

Turistička organizacija Pančevo vodi evidenciju kategorisanih kuća, stanova i soba privatnog smeštaja za izdavanje turistima na teritoriji grada Pančeva, kao povereni posao i Registru turizma Agencije za privredne registre kvartalno dostavlja evidenciju koju vodi u pisanoj (štampanoj i elektronskoj) formi.

Jedan primerak rešenja Sekretarijat za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva dostavlja Turističkoj organizaciji Pančevo, koja na osnovu istog zaključuje ugovor sa licem koje je vlasnik kategorisanog objekta.

Promena kategorije i prestanak akta o kategorizaciji

Član 9

Postupak promene kategorije isti je kao i za njeno određivanje na osnovu člana 69. Zakona o turizmu ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 36/2009), (u daljem tekstu: Zakon) i članova 53. i 56. Pravilnika.

U slučajevima odstupanja od propisanih standarda za određenu kategoriju objekta koja mu je određena u pogledu uređenja, opremljenosti, kvaliteta usluga i održavanja, kada objekat ispuni uslove za višu kategoriju ili kada se promeni subjekat koji obavlja delatnost vlasnik kategorisanog objekta je dužan da sve promene prijavi Turističkoj organizaciji Pančevo, da podnese novi zahtev za kategorizaciju ili zahtev za brisanje iz registra.

Obaveze vlasnika objekata koji izdaju privatni smeštaj turistima u Pančevu

Član 10

Izdavanje kuća, stanova za odmor i soba obavlja se preko lokalne turističke organizacije, može se obaviti i preko turističke agencije ili privrednog subjekta registrovanog za obavljanje ugostiteljske delatnosti, a na osnovu ugovora (iz člana 74. Zakona).

Vlasnici kategorisanih objekata privatnog smeštaja za izdavanje turistima obavezni su:

- da radi evidentiranja Turističkoj organizaciji grada Pančevo, dostave kopije svih ugovora o izdavanju smeštaja koje su zaključili (u roku od 7 dana od dana zaključivanja ugovora);

- da na ulazu u svaku kuću, stan, sobu koja se izdaje turistima istaknu propisanu oznaku vrste kategorije objekta za smeštaj, odnosno posebnog standarda i kvaliteta usluga koja je utvrđena rešenjem Sekretarijata za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva.

Propisanu oznaku vlasnik dobija uz rešenje o kategorizaciji od Sekretarijata za privredu i ekonomski razvoj Gradske uprave grada Pančeva u kojoj se navode sledeće obaveze vlasnika:

- da održavaju prostorije i opremu i pružaju usluge prema propisanim standardima za kategoriju koja im je određena;

- da vidno istaknu cenovnik usluga i pridržavaju se tih cena;

- da vidno istaknu iznos boravišne takse i pridržavaju se iste;

- da uredno i ažurno vode knjige gostiju prema sadržaju evidencije na osnovu Pravilnika o obliku, sadržini i načinu vođenja evidencije gostiju, koju pre unosa podataka o primaocima usluga, numerisanu, overava pečatom i potpisom ovlašćeno lice Turističke organizacije Pančevo;

- da vidno istaknu kućni red u objektu za smeštaj i staraju se da se kućni red poštuje;

- da se staraju o bezbednosti svojih gostiju;

- da u cenovnicima i propagandnim publikacijama i drugom pisanom i javnom oglašavanju, uz naziv ugostiteljskog objekta za smeštaj turista naznače odgovarajućim brojem zvezdica kategoriju u koju je razvrstan.

Fizičko lice koje pruža ugostiteljske usluge u domaćoj radinosti mora da ispunjava zdravstvene uslove i redovno obavlja zdravstvene preglede u skladu sa posebnim Zakonom kojim se uređuje zdravstvena zaštita.

Vlasnicima kategorisanih objekata se preporučuje da gost ima na raspolaganju turističku mapu grada, potrebne informacije o javnom prevozu, neophodne brojeve telefona iz telefonskog imenika i broj telefona turističko-informativnog centra Turističke organizacije Pančevo radi pružanja informacija o mogućnostima razgledanja kulturno-istorijskih znamenitosti, manifestacijama, izletima i drugo u cilju što ugodnijeg i dužeg boravka u Pančevu.

Oznaka vrste i kategorije privatnog smeštaja

Član 11

Na osnovu Zakona i Pravilnika, na objektu koji podleže obavezi kategorizacije vidno se ističe oznaka vrste i kategorije, koja je propisana Pravilnikom.

Oznaku za kuću, stan za odmor i sobu za iznajmljivanje izdaje nadležni organ Gradske uprave grada Pančeva ili organizacija koju ovlasti grad Pančevo, koji obezbeđuje njenu izradu.

Kategorija ugostiteljskog objekta označava se odgovarajućim brojem zvezdica:

Kuća, stan za odmor i soba za iznajmljivanje:

- prva kategorija četiri zvezdice;

- druga kategorija tri zvezdice;

- treća kategorija dve zvezdice;

- četvrta kategorija jedna zvezdica.

Vrsta i kategorija objekta jednoobrazno se označava na petougaonoj podlozi s zaobljenim uglovima koja ima tanku okvirnu liniju. U gornjem delu su šestokrake zvezde čiji broj označava kategoriju objekta. U donjem delu ispisan je naziv objekta ćirilicom i ucrtan grafički simbol kuće, stana za odmor, ili sobe za iznajmljivanje. Podloga je tamno plave boje, a okvirna linija, zvezde, slova i simboli su žute boje. Oznaka za kuću, stana za odmor i sobe za iznajmljivanje, je širine 16 cm i visine 15 cm i postavlja se na vratima s unutrašnje strane ili na drugom vidnom mestu unutar objekta. Troškove izdavanja oznake snosi podnosilac zahteva za određivanje kategorije objekta.

Naplata i uplata boravišne takse

Član 12

Obaveza davaoca smeštaja je da naplati boravišnu taksu, od korisnika smeštaja i sredstva od naplaćene boravišne takse uplati u skladu sa Zakonom i Odlukom o plaćanju boravišne takse ("Službeni list opštine Pančevo", broj 12/2002, 5/2004, 19/2005, 30/2006, 19/2007 i "Službeni list grada Pančeva", broj 16/2008, 12/2009 i 26/2009). Visina iznosa, mogućnost oslobađanja od plaćanja, naplata i uplata boravišne takse regulisani su Odlukom o plaćanju boravišne takse koju donosi Skupština grada Pančeva.

Kontrolu naplate i uplate boravišne takse vrše turistički inspektori, na osnovu Zakona.

Za dodatne informacije o kategorizaciji i radu objekata privatnog smeštaja za izdavanje turistima na teritoriji grada Pančeva, zainteresovana lica mogu se obratiti Turističkoj organizaciji Pančevo, koja je zadužena za pripremu informatora o kategorizaciji u privatnom smeštaju.

ADMINISTRATIVNE TAKSE

Član 13

Podnosioci zahteva iz člana 2. ovog pravilnika potrebno je da prilože dokaz o uplati republičke administrativne takse, u skladu sa Zakonom o republičkim administrativnim taksama.

Član 14

Zahtev za kategorizaciju soba za iznajmljivanje, kuća i stanova za odmor na teritoriji grada Pančeva je sastavni deo ovog pravilnika.

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".