PRAVILNIKO STRUČNIM OSPOSOBLJENOSTIMA, ZNANJIMA I VEŠTINAMA KOJE SE PROVERAVAJU U IZBORNOM POSTUPKU, NAČINU NJIHOVE PROVERE I MERILIMA ZA IZBOR NA RADNA MESTA("Sl. glasnik RS", br. 64/2006, 81/2006, 43/2009 i 35/2010) |
Ovim pravilnikom određuje se kakve se stručne osposobljenosti, znanja i veštine vrednuju u izbornom postupku pri sprovođenju konkursa za popunu izvršilačkih radnih mesta i položaja u ministarstvima, posebnim organizacijama, organima uprave u sastavu ministarstava, službama Vlade, stručnim službama upravnih okruga i pri popunjavanju položaja Republičkog javnog pravobranioca, zamenika Republičkog javnog pravobranioca i načelnika upravnog okruga (u daljem tekstu: organi), način na koji se proveravaju stručne osposobljenosti, znanja i veštine i merila za izbor na radna mesta.
II ZAJEDNIČKA PRAVILA ZA POPUNJAVANJE IZVRŠILAČKIH RADNIH MESTA I POLOŽAJA
Kakva znanja i veštine mogu da se vrednuju
Stručne osposobljenosti vrednuju se tako što se proveravaju sposobnosti kandidata za uspešan rad na radnom mestu.
Znanje se vrednuje tako što se proverava poznavanje oblasti iz delokruga organa i stručno znanje iz oblasti rada na radnom mestu.
Poznavanje prava Evropske unije i poznavanje stranog jezika mogu da se proveravaju u zavisnosti od delokruga organa, odnosno poslova radnog mesta.
Veštine kandidata vrednuju se tako što se proveravaju analitičko rezonovanje i logičko zaključivanje, veština komunikacije, organizacione sposobnosti, veština rukovođenja i veština rada na računaru.
Načini provere stručne osposobljenosti, znanja i veština
Stručne osposobljenosti, znanja i veštine mogu da se proveravaju pismeno i usmeno (razgovor).
Način na koji se proveravaju stručne osposobljenosti, znanja i veštine zavisi od toga da li se popunjava izvršilačko radno mesto ili položaj, od uslova za rad na radnom mestu i drugih zahteva koji proizlaze iz opisa poslova radnog mesta.
Može da se sprovede više načina provere, ali je razgovor uvek obavezan.
Ovlašćenja konkursne komisije
Ako se popunjava izvršilačko radno mesto, konkursna komisija u saradnji sa organizacionom jedinicom u organu, odnosno državnim službenikom koji je zadužen za kadrove u organu, samostalno određuje kakve se stručne osposobljenosti, znanja i veštine vrednuju, kao i način na koji se proveravaju.
Ako se popunjava položaj, konkursna komisija stručne osposobljenosti, znanja i veštine kandidata proverava prema ovom pravilniku.
Oblici pismene provere
Oblici pismene provere stručnih osposobljenosti, znanja i veština su test, pismeni rad i simulacija ("uzorak rada").
Test
Test može da služi vrednovanju stručnih osposobljenosti i znanja i vrednovanju veština.
Ako test služi vrednovanju stručnih osposobljenosti i znanja, kandidati odgovaraju na pitanja tako što biraju jedan od više ponuđenih odgovora.
Veštinu analitičkog rezonovanja i logičkog zaključivanja, organizacione sposobnosti i veštinu rukovođenja proveravaju psiholozi zaposleni u Službi za upravljanje kadrovima posredno, putem standardizovanih testova.
Pismeni rad
Pismeni rad zahteva kratku analizu i izvođenje zaključka na temu koju zada konkursna komisija.
Konkursna komisija unapred određuje temu i vreme koje kandidatima stoji na raspolaganju za izradu pismenog rada.
Simulacija
Simulacija ("uzorak rada") zahteva da se u obliku pismenog sastava reši zadati tipični problem koji se javlja na radnom mestu.
Konkursna komisija unapred sastavlja kratak opis tipičnog problema i određuje vreme koje kandidatima stoji na raspolaganju za njegovo rešavanje.
Simulacija se može koristiti i da se praktičnim radom proveri veština rada na računaru.
Stručne osposobljenosti, znanja i veštinu komunikacije konkursna komisija proverava i kroz razgovor s kandidatima.
Konkursna komisija dužna je da pre početka razgovora s kandidatima odredi koji su joj podaci o kandidatima potrebni i pitanja koja se kandidatima postavljaju da bi se došlo do tih podataka.
Svim kandidatima postavljaju se ista pitanja i po istom redosledu. Konkursna komisija može da u toku razgovora postavi dodatna pitanja ako su neophodna dodatna objašnjenja ili obaveštenja.
Razgovor može da sadrži simulaciju tipičnog problema koji se javlja na radnom mestu koji kandidat treba da reši. Svim kandidatima se zadaje isti tipičan problem.
III IZBORNI POSTUPAK ZA POPUNJAVANJE IZVRŠILAČKIH RADNIH MESTA
Ako konkursna komisija odluči da se u izbornom postupku za popunjavanje izvršilačkog radnog mesta pismeno proveravaju stručne osposobljenosti, znanja i veštine, obavezan razgovor s kandidatom obavlja se posle pismene provere.
Pismena provera može da se obavi samo u jednom obliku ili u više oblika koji su određeni ovim pravilnikom.
Ako se u izbornom postupku znanje proverava testom, rezultat kandidata vrednuje se tako što se određuje procenat tačnih odgovora na pitanja.
Samo kandidati s više od 50% tačnih odgovora mogu da učestvuju u narednom delu izbornog postupka.
Ako se u izbornom postupku veštine proveravaju testom, ocene su "ne zadovoljava" i "zadovoljava".
Ocena mora kratko da se obrazloži.
Samo kandidati čiji je tekst vrednovan ocenom "zadovoljava" mogu da učestvuju u narednom delu izbornog postupka.
Ako se u izbornom postupku kao način provere koriste pismeni rad i simulacija, rad kandidata vrednuje svaki član konkursne komisije ocenom "ne zadovoljava" , "delimično zadovoljava" i "zadovoljava", prema kriterijumima koje konkursna komisija unapred određuje.
U narednom delu izbornog postupka mogu da učestvuju samo kandidati koje su svi članovi konkursne komisije vrednovali ocenom "delimično zadovoljava" ili "zadovoljava".
Ukoliko se simulacija koristi za proveru veštine rada na računara ocene su "ne zadovoljava" i "zadovoljava".
Razgovor s kandidatima je poslednji deo izbornog postupka.
Na razgovor se pozivaju samo kandidati koji su u prethodnim delovima izbornog postupka stekli pravo da učestvuju na razgovoru.
Vrednovanje usmenih odgovora kandidata
Svaki član konkursne komisije vrednuje ocenama od 1 do 3 odgovore kandidata na pitanja koja su mu postavljena, prema kriterijumima koje konkursna komisija unapred određuje.
Ocenom 3 vrednuje se kandidat koji u potpunosti ispunjava stručne osposobljenosti, znanja i veštinu komunikacije koji su potrebni za izbor na radno mesto (u daljem tekstu: zahtevi za izbor na radno mesto), ocenom 2 vrednuje se kandidat koji delimično ispunjava zahteve za izbor na radno mesto, a ocenom 1 vrednuje se kandidat koji ne ispunjava zahteve za izbor na radno mesto.
Rezultat kandidata dobija se tako što se izračunava prosečna vrednost ocena kojima je kandidat vrednovan. Prosečna vrednost ocena računa se samo onom kandidatu kojeg je svaki član konkursne komisije vrednovao ocenom 2 ili 3.
Uvršćivanje kandidata na listu za izbor
Na listu za izbor uvršćuju se najviše tri kandidata koja su postigla najbolji rezultat na razgovoru.
Ako više kandidata ima jednak rezultat
Ako više kandidata ima jednak rezultat, prednost da budu uvršćeni na listu za izbor imaju oni s boljim rezultatom na pismenoj proveri znanja i stručnih osposobljenosti (prvo dopunsko merilo), a ako ni posle toga konkursna komisija ne odredi sva tri kandidata, prednost imaju oni s boljim rezultatom na testu veština (drugo dopunsko merilo).
Ako ni posle toga ne mogu da se odrede sva tri kandidata s najboljim rezultatom, konkursna komisija ponovo razgovara s kandidatima koji su posle primene prvog ili drugog dopunskog merila zadržali izglede da budu uvršćeni među prva tri kandidata, sve dok ne odredi one među njima čiji rezultati najviše odgovaraju zahtevima radnog mesta.
IV IZBORNI POSTUPAK ZA POPUNJAVANJE POLOŽAJA
Prilikom izbornog postupka za popunjavanje položaja vrednuje se i sadržina prijave za konkurs.
Prijava na konkurs sadrži ime i prezime kandidata, datum i mesto rođenja, adresu stanovanja, podatke o obrazovanju, podatke o vrsti i dužini radnog iskustva s kratkim opisom poslova na kojima je kandidat radio do podnošenja prijave i odgovornosti na tim poslovima, podatke o stručnom usavršavanju i podatke o posebnim oblastima znanja.
Kakva znanja i veštine mogu da se vrednuju
Za položaje direktora posebne organizacije, zamenika direktora posebne organizacije, direktora organa uprave u sastavu ministarstva, direktora službe Vlade, zamenika direktora službe Vlade, Republičkog javnog pravobranioca i zamenika Republičkog javnog pravobranioca u izbornom postupku proverava se poznavanje oblasti iz delokruga organa i poznavanje prava Evropske unije.
Za ostale položaje proverava se stručno znanje i poznavanje prava Evropske unije koje je potrebno za rad na položaju.
Za sve položaje proveravaju se veština analitičko rezonovanje i logičko zaključivanje, veština komunikacije, organizacione sposobnosti i veština rukovođenja.
Druga znanja i veštine proveravaju se za pojedine položaje ako je to predviđeno pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u organu.
Svim kandidatima koji učestvuju u izbornom postupku prvo se proveravaju veštine analitičkog rezonovanja i logičkog zaključivanja, organizacione sposobnosti i veština rukovođenja, putem standardizovanih testova.
Pismeni nalaz o rezultatima provere dostavlja se konkursnoj komisiji.
Veština rada na računaru proverava se samo ako je to predviđeno pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u organu, a ocene su "ne zadovoljava" i "zadovoljava".
Ocenom "zadovoljava" vrednuje se kandidat koji je pokazao osnovno poznavanje rada u standardnim programima za obradu teksta, elektronsku komunikaciju i pretraživanje interneta, odnosno drugim programima predviđenim pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u organu.
Ocenu određuje konkursna komisija na osnovu mišljenja stručnjaka za informacione tehnologije iz Službe za upravljanje kadrovima.
Veština rada na računaru ne proverava se kandidatu koji priloži pisani dokaz o uspešno završenoj obuci koja odgovara zahtevanoj osposobljenosti za rad na računaru.
Provera znanja i stručnih osposobljenosti
Znanje, stručne osposobljenosti i veština komunikacije kandidata proveravaju se uvidom u podatke iz prijave i pitanjima koja se usmeno postavljaju kandidatima (razgovor).
Znanje, stručne osposobljenosti i veština komunikacije kandidata ne proveravaju se kandidatu koji je na proveri veštine rada na računaru vrednovan ocenom "ne zadovoljava".
Svaki član konkursne komisije vrednuje ocenama od 1 do 3 podatke iz prijava i odgovore na pitanja koja su kandidatima postavljena, prema kriterijumima koje konkursna komisija unapred određuje.
Ocenom 3 vrednuje se kandidat koji u potpunosti ispunjava zahteve za izbor na radno mesto, ocenom 2 vrednuje se kandidat koji delimično ispunjava zahteve za izbor na radno mesto, a ocenom 1 vrednuje se kandidat koji ne ispunjava zahteve za izbor na radno mesto.
Rezultat kandidata dobija se tako što se izračunava prosečna vrednost ocena kojima je kandidat vrednovan. Prosečna vrednost ocena računa se samo onom kandidatu kojeg je svaki član konkursne komisije vrednovao ocenom 2 ili 3.
(Brisano)
Uvršćivanje kandidata na listu za izbor
Na listu za izbor uvršćuju se najviše tri kandidata koja su postigla najbolji rezultat na razgovoru.
Ako više kandidata ima jednak rezultat
Ako više kandidata ima jednak rezultat, konkursna komisija na dopunskim razgovorima ispituje znanje i stručne osposobljenosti tih kandidata sve dok ne odredi one među njima čiji rezultati najviše odgovaraju zahtevima položaja.
Na kraju, konkursna komisija sastavlja obrazloženu listu od tri kandidata i dostavlja je rukovodiocu, odnosno drugom licu nadležnom da Vladi predloži kandidata za postavljenje na položaj.
Član konkursne komisije koji nije iz organa državne uprave i službi Vlade, niti je član Visokog službeničkog saveta ima pravo na naknadu za rad u konkursnoj komisiji u iznosu od 8.000 dinara za svaki sprovedeni konkurs.
Naknadu za rad obezbeđuje Služba za upravljanje kadrovima.
V STUPANJE PRAVILNIKA NA SNAGU
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o stručnim osposobljenostima, znanjima i veštinama koje se proveravaju u izbornom postupku, načinu njihove provere i merilima za izbor na radna mesta
("Sl. glasnik RS", br. 43/2009)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o stručnim osposobljenostima, znanjima i veštinama koje se proveravaju u izbornom postupku, načinu njihove provere i merilima za izbor na radna mesta
("Sl. glasnik RS", br. 35/2010)
Član 12
Postupci za popunjavanje izvršilačkih radnih mesta i položaja započete pre stupanja na snagu ovog pravilnika okončaće se primenom propisa prema kojima su započeti.
Član 13
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".