ODLUKAO KOMUNALNOM UREĐENJU("Sl. list grada Užica", br. 6-1/2008, 21/2008 - dr. odluka, 17/2009 i 14/2010) |
Ovom Odlukom propisuju se uslovi, mere i način uređenja naselja, održavanja, korišćenja i zaštite komunalnih objekata, uslovi i način organizovanja poslova u vršenju komunalnih delatnosti, pružanju i korišćenju komunalnih usluga na teritoriji grada Užica.
Ovom Odlukom se posebno reguliše način i propisuju mere za održavanje čistoće i komunalne higijene na području grada Užica.
Pod komunalnim uređenjem grada u smislu ove Odluke smatra se: održavanje čistoće (sakupljanje, odvoženje i odlaganje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, osim industrijskog, klaničnog i medicinskog otpada i opasnih materija, čišćenje septičkih jama, uklanjanje, odvoženje i odlaganje otpada iz posuda za otpatke na javnim mestima, kao i smeća i drugog otpada, odnosno padavina (sneg i led) sa ulica i javnih površina, čišćenje i pranje javnih površina), uređenje i održavanje parkova, zelenih i rekreativnih površina (zasađivanje drveća, zaštitnog zelenila i drugog rastinja i trava, kresanje drveća i košenje trave, održavanje, opremanje i čišćenje parkova, skverova, priobalja i drugih javnih zelenih površina pored i oko stambenih zgrada i u stambenim blokovima, održavanje i čišćenje površina za rekreaciju, održavanje i uređivanje javnih plaža i sl.), održavanje ulica, puteva i drugih javnih površina u gradu i drugim naseljima (popravka, rekonstrukcija, modernizacija i izvođenje drugih radova na održavanju ulica i saobraćajnica, trgova, parkinga i sl.) i održavanje javne rasvete.
Objekti i uređaji, koji se na osnovu odobrenja nadležnog organa mogu postaviti na javnu površinu, u smislu ove odluke, su:
1. kiosci i manji montažno demontažni objekti,
2. prevozna sredstva rekonstruisana u montažne objekte prilagođene za obavljanje komercijalne delatnosti (vagoni, splavovi i sl.),
3. letnje bašte,
4. slobodnostojeće i zidne vitrine,
5. pokretne tezge,
6. izložbeni pultovi,
7. tende i nadstrešnice,
8. uređaji za kokice, druge pečenjarske proizvode i sl,
9. rashladni uređaji,
10. objekti za izvođenje zabavnih programa,
11. bilbordi i druge reklamne oznake (u daljem tekstu: reklamna oznaka),
12. montažne ograde i žardinjere, barikadni stubići,
13. javne telefonske govornice i
14. drugi objekti i uređaji kojima se vrši zauzeće javne površine.
Objekti u smislu stava 1. ovog člana, su i ograda gradilišta, gradilišna skela i deponovani građevinski materijal.
Komunalni objekti i uređaji, u smislu ove odluke, su:
1. fontane,
2. javne česme i bunari,
3. oglasni panoi i druga sredstva za plakatiranje i javno oglašavanje osim reklamnih oznaka (u daljem tekstu: oprema za javno oglašavanje),
4. posude za sakupljanje smeća,
5. korpe za otpatke,
6. stubovi javne rasvete,
7. javni WC i
8. drugi komunalni objekti i uređaji koji se postavljaju na javnim površinama u skladu sa aktima donetim na osnovu ove odluke: javni časovnici, klupe, poštanski sandučići, ukrasne žardinjere, stubovi, kugle, ograde i druge vrste zapreka na javnim površinama, parkomati, saobraćajni znaci i sl.
Komunalni objekti iz st. 1. ovog člana mogu se postavljati, odnosno izgrađivati na mestima koja su za to određena odgovarajućim planskim aktom, odnosno aktom nadležnog organa.
Komunalni objekti i uređaji iz st. 1. ovog člana moraju biti ispravni u tehničkom pogledu i ispunjavati higijenske uslove a o održavanju čistoće i ispravnosti objekata i uređaja stara se "JP Direkcija za izgradnju", Užice ako ovom Odlukom nije drugačije propisano.
a) Čišćenje i pranje javnih površina
Pod održavanjem čistoće na javnim površinama koje predstavljaju komunalna dobra od opšteg interesa podrazumeva se:
1. čišćenje i pranje javnih i ostalih površina (uklanjanje blata, skupljanje i uklanjanje otpadaka i druge nečistoće, pranje površina javnog saobraćaja),
2. čišćenje i održavanje slivnika i rešetki kišne kanalizacije,
3. zimsko održavanje površina javnog saobraćaja (uklanjanje snega i leda),
4. iznošenje i deponovanje smeća sa javnih i ostalih površina, (kućnog smeća, smeća iz dvorišta, stambenog i poslovnog prostora),
5. održavanje reklamnih oznaka i opreme za javno oglašavanje,
6. uklanjanje građevinskog i drugog materijala sa javnih površina,
7. uklanjanje neregistrovanih i havarisanih motornih vozila sa trotoara, trgova i drugih javnih površina,
8. uklanjanje svih predmeta, objekata, uređaja i instalacija sa javnih površina, postavljenih bez odobrenja nadležnog organa,
9. uklanjanje korova, samonikle trave i drugog rastinja sa javnih i ostalih površina,
10. preduzimanje drugih mera predviđenih ovom Odlukom kojima se obezbeđuje čistoća.
Vlasnici i korisnici stambenih i poslovnih objekata dužni su da pri korišćenju javnih površina doprinose održavanju čistoće i pomažu nadležnim službama u održavanju čistoće na javnim površinama.
Javne površine u smislu ove Odluke su:
1. Izgrađeno građevinsko zemljište, koje je u opštoj upotrebi:
- ulice (kolovoz i trotoari), trgovi, skverovi, mostovi, javna stepeništa, parking prostori između zgrada - površine javnog saobraćaja,
- parkovi, travnjaci i druge uređene zelene površine,
- autobuske stanice, autobuska stajališta, benzinske stanice i železničke stanice,
- pijace, otvoreni tržni centri, plaže,
- sportski, rekreativni tereni i tereni za organizovanje zabavnih igara,
- groblja i spomen groblja,
- obale pored vodotokova, groblja,
- javna parkirališta,
- javne zelene površine između i oko zgrada, kao i druge izgrađene površine namenjene za javno korišćenje.
2. Ostalo građevinsko zemljište na kome grad ima pravo korišćenja, ako je u funkciji korišćenja zemljišta iz stava 1. ovog člana.
Održavanje čistoće i komunalne higijene na području na koje se ova Odluka odnosi vrši preduzeće, odnosno preduzetnik kome su povereni ovi poslovi i odgovorno je za održavanje čistoće na tim površinama u okviru utvrđenog programa i propisanih i utvrđenih normativa.
Organizator javnih skupova i manifestacija, priređivači zabavnih igara, luna parkova i cirkuskih predstava na javnim površinama, dužni su da ugovore čišćenje prostora oko svojih objekata i iznošenje smeća sa preduzećem, odnosno preduzetnikom kome su ti poslovi povereni, pre izdavanja odobrenja za njihovo postavljanje od strane nadležnog organa.
Redovno čišćenje javnih površina (uklanjanje otpadaka i hrane) posebno vrše:
- na autobuskoj stanici - preduzeće koje obavlja gradski saobraćaj,
- na železničkim stanicama - preduzeće koje obavlja železnički saobraćaj,
- na javnim površinama oko kioska i sličnih objekata - njihovi korisnici,
- na prostorima koji služe benzinskoj stanici - preduzeće koje upravlja benzinskim stanicama,
- na sportskim terenima - ustanova koja njima upravlja,
- na površinama gde se izvode građevinski i komunalni radovi, kao i oko tih površina - investitor i izvođač radova,
- na pijacama, plažama i otvorenim tržnim centrima preduzeće ili preduzetnik koji njima upravlja,
- na javnim površinama oko trgovinskih, ugostiteljskih, zanatskih i drugih radnji i preduzeća - vlasnici radnji odnosno preduzeća,
- na površinama koje predstavljaju dvorišni prostor oko zgrada, koje koriste ustanove iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, kulture, zdravstva i socijalne zaštite, navedene ustanove,
- na javnim površinama i tržnim centrima - vlasnici odnosno korisnici poslovnog prostora.
Metlanje i mašinsko čišćenje ulica i drugih javnih površina vrši se danju u toku cele godine.
Pranje ulica vrši se u intervalu od 22 časa do 05 časova, narednog dana a ulice koje za to ne ispunjavaju uslove mogu se prati u toku dana.
Pranje ulica ne sme se vršiti na temperaturi ispod 5 °C.
U cilju zaštite čistoće na javnim površinama zabranjeno je:
1. bacati hartiju i druge otpatke van posuda za smeće ili na drugi način stvarati nečistoću;
2. koristiti javne površine za smeštaj i izlaganje robe, ambalaže i drugih stvari, izuzev kada se to radi po posebnim propisima ili odobrenju nadležnog organa;
3. prosipati i ispuštati otpadne vode na javne površine;
4. deponovati na ulici, trotoaru i drugim javnim površinama kućno smeće, zemlju, pesak, građevinski materijal, granje, stari nameštaj i sl;
5. strugati i cepati drva, razbijati ugalj ili drugi materijal na javnim površinama;
6. prati motorna vozila na javnim površinama ili u dvorištima, tako da voda otiče na ulicu, trotoar ili drugu javnu površinu;
7. popravljati ili servisirati motorna vozila ili obavljati druge zanatske radove na javnim površinama;
8. izbacivati smeće iz motornih vozila na javne površine (puteve, putno zemljište, parkinge i sl.);
9. ostavljati neregistrovana, neispravna ili havarisana vozila, delove vozila, prikolice, kamp-prikolice i sl. na javnim površinama;
10. prebirati i prikupljati otpatke i smeće koje je odloženo u posudu za odlaganje smeća;
11. neovlašćeno pomerati posude za smeće;
12. bacati leševe uginulih životinja u posude za smeće, na ulice, parkove i druge javne površine, kao i u kanalizacione, vodovodne šahte i druge otvore;
13. u posude za sakupljanje smeća bacati nepregorelu šljaku, pepeo koji nije ugašen, druge zapaljive predmete, vodu i druge tečnosti, građevinski otpad (šut, cigla i sl.), kao i predmete čija veličina i težina može oštetiti sud za smeće i vozilo za pražnjenje posuda za sakupljanje smeća;
14. prljati i oštetiti korpe za otpatke i posude za sakupljanje smeća na javnim površinama;
15. paliti smeće i drugi otpadni materijal u dvorištima ili na javnim površinama;
16. bacati ili istovarati zemlju i druge otpatke u korito reka, potoka, uz puteve i putno zemljište i druge javne površine;
17. izlivati otpadne vode i fekalije, bacati otpatke ili uginule životinje, prati motorna i zaprežna vozila, prati veš, tepihe i sl, kupati životinje u reci Đetinji i koritima vodotokova, kao i vaditi šljunak iz korita vodotoka;
18. hraniti domaće životinje, kao i pse i mačke lutalice na deponiji i grobljima;
19. iz vozila prilikom transporta rasipati teret (rizla, pesak, strugotina i dr.) na javne površine;
20. vršiti druge radnje koje ugrožavaju čistoću javne površine i okoline.
Ukoliko komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora utvrdi da je postupljeno protivno odredbama člana 10. ove Odluke, rešenjem će odrediti rok do tri dana (koji može biti određen i u časovima) za otklanjanje nepravilnosti.
Ukoliko se ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, izvršenje će se sprovesti prinudnim putem na teret izvršenika.
Uklanjanje uginulih životinja sa javnih površina dužno je da izvrši preduzeće, odnosno preduzetnik u roku od četiri sata od momenta prijema usmenog ili pismenog naloga komunalne inspekcije.
Ukoliko na uginuloj životinji ne postoje vidljivi znaci da je uginula od fizičkog udara, komunalna inspekcija je dužna da istovremeno sa izdavanjem naloga preduzeću, odnosno preduzetniku obavesti veterinarsku inspekciju.
Investitor i izvođač građevinskih radova odgovoran je za:
- čišćenje javnih površina ispred i oko gradilišta, dokle dopire građevinski materijal,
- sprečavanje podizanja prašine za vreme rušenja objekata, rasturanja blata, prašine i drugih nečistoća,
- održavanje čistoće na rešetkama slivnika u neposrednoj blizini gradilišta,
- čišćenje točkova vozila pre njihovog izlaska sa gradilišta na površine javnog saobraćaja,
- obezbeđivanje i deponovanje građevinskog materijala od rasturanja i iznošenja na javne površine,
- deponovanje zemljišta, šuta i otpadnog materijala na za to određena mesta.
Pod građevinskim radovima, u smislu stava 1. ovog člana, podrazumeva se izgradnja i rušenje objekata, raščišćavanje zemljišta, uklanjanje materijala i izvođenje drugih radova u prostoru.
Otpadni građevinski materijal, šut, zemlja i slično koji ostanu posle izgradnje, odnosno rušenja objekta, moraju se ukloniti i odneti na deponiju u roku od 24 sata od kada je završena izgradnja, odnosno rušenje objekta.
U roku iz stava 3. ovog člana investitor građevinskih radova dužan je po završetku radova zemljište vratiti u prvobitno stanje.
Istovar i utovar ogrevnog, građevinskog materijala i robe, može se vršiti na javnim površinama samo onda kada za to ne postoje druge površine i mora se obaviti brzo, bez odlaganja.
Korisnik je dužan da odmah po završetku istovara, odnosno utovara, ukloni sa javne površine sve ostatke ambalaže, otpatke i nečistoću.
b) Uklanjanje snega i leda sa javnih površina
Uklanjanje snega i leda obavlja se po odredbama ove Odluke i prema Programu zimskog održavanja.
O uklanjanju snega i leda u skladu sa Programom zimskog održavanja dužni su da se staraju nosioci poslova utvrđeni Programom.
Preduzeća, ustanove, druga pravna lica i preduzetnici, kao i fizička lica, dužni su da se staraju o uklanjanju i odnošenju snega i leda sa površina koje koriste, sa krova zgrade ako predstavljaju opasnost za prolaznike i samu zgradu, kao i sa javnih površina koje su u neposrednoj funkcionalnoj vezi sa površinom koju koriste, (trotoari, parking prostori, staze za prilaz objektu i dr.) i da ih, u slučaju poledice, posipaju odgovarajućim materijalom od kolovoza do objekta u kome se poslovni prostor nalazi.
Obaveze iz stava 1. ovog člana, odnose se i na skupštine stambenih zgrada, odnosno vlasnike ili zakupce stanova i porodičnih zgrada ili kuća.
Izvođač radova je odgovoran za uklanjanje snega sa trotoara i za posipanje odgovarajućim materijalom u slučaju poledice ispred objekta u izgradnji tj. gradilišta.
Korisnik ostalog građevinskog zemljišta dužan je da obezbedi uklanjanje snega i u slučaju poledice posipanje trotoara odgovarajućim materijalom na delu pored tog zemljišta, koji služi za saobraćaj vozila i kretanje pešaka.
Ukoliko lica iz stava 1. 2. 3. i 4. ovog člana nisu u mogućnosti da sama izvrše obavezu iz ovog člana, tu obavezu će o njihovom trošku izvršiti preduzeće određeno Programom zimskog održavanja.
Čišćenje i uklanjanje snega sa javnih površina iz čl. 15. mora se započeti istovremeno sa početkom padavina a iste moraju biti očišćene u roku od 24 časa, po prestanku padavina. Obaveze iz ovog člana traju svakog dana u zimskom periodu.
Nije dozvoljeno sneg i led sa trotoara, iz dvorišta i sl. bacati na kolovoz, osim u slučaju iz stava 2. ovog člana.
Sneg i led sa kolovoza, trotoara i drugih saobraćajnih površina skuplja se na ivici trotoara, a ako je trotoar manje širine od 1 m, na ivici kolovoza, s tim da oluci i slivnici ostanu slobodni i da se ne ometa prolaz pešaka i vozila.
Pri uklanjanju snega i leda sa krovova zgrada prolaznici moraju da budu upozoreni, vazdušne instalacije i vodovi sačuvani od oštećenja, oluci i slivnici da se ne zatrpavaju, a sneg da se odlaže u skladu sa stavom 1. i 2. ovog člana.
Kada nije moguće uklanjanje snega i leda sa krovova zgrada, lica iz člana 15. ove Odluke, dužna su da blagovremeno postave fizičke prepreke radi bezbednosti prolaznika i odgovarajuće oznake upozorenja o opasnosti od obrušavanja snega i leda sa krovova. Oznaka upozorenja je, ispisana krupnim slovima (ne manjim od 8 cm) i vidno istaknut, tekst: "Opasnost od obrušavanja snega sa krova".
v) Odnošenje i deponovanje kućnog smeća
Kućnim smećem se smatraju svi čvrsti otpaci koji nastaju u stanovima, zajedničkim prostorijama stambenih i poslovnih zgrada, a koji se po svojoj veličini mogu odlagati u posude za prikupljanje smeća, kao i sagoreli materijal (pepeo).
Kućno smeće se do odnošenja sakuplja i odlaže u posude za sakupljanje smeća.
Krupnim otpacima se smatraju svi kabasti otpaci koji nastaju u stanovima, zajedničkim prostorijama stambenih i poslovnih zgrada, a koji se po svojoj veličini, količini i sastavu ne smatraju kućnim smećem, a naročito: dotrajali aparati iz domaćinstva, nameštaj, delovi sanitarne opreme i uređaji, granje i drugi otpad od uređenja dvorišta, metalni otpad i sl.
Krupne otpatke uklanja preduzeće u skladu sa posebnim programom.
U posudama za sakupljanje smeća je zabranjeno paliti smeće, bacati žar, sipati vodu ili drugu tečnost, kao i bacati otpatke koji ne spadaju u kućno smeće.
Lice koje postupi suprotno zabrani iz stava 1. ovog člana i na taj način ošteti ili uništi kontejner, dužno je da preduzeću, odnosno preduzetniku naknadi pričinjenu štetu.
Posude za sakupljanje smeća postavlja preduzeće ili preduzetnik kome su povereni poslovi iznošenja smeća na lokacije koje su određene Programom postavljanja kontejnera.
Program iz prethodnog stava može se menjati i dopunjavati tokom godine u zavisnosti od potreba.
Predlog izmene i dopune programa iz stava 1. ovog člana Komisija za određivanje lokacija posuda za smeće dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Pri određivanju lokacija mora se voditi računa o zaštiti životne sredine i o tome da se ne remeti režim saobraćaja. Lokacije ne smeju biti određene na mreži instalacija u raskrsnicama, kao ni u neposrednoj blizini spomenika kulture i drugih znamenitih obeležja.
Za područje grada gde ne postoje uslovi za prilaz komunalnog vozila, preduzeće, odnosno preduzetnik u saradnji sa Direkcijom i predstavnicima Mesne zajednice odrediće mesta za postavljanje posuda za sakupljanje smeća.
Smeće iz stambenih i poslovnih objekata prikuplja se u tipskim posudama za smeće.
Sudove za kućno smeće u novoizgrađenom objektu nabavlja investitor.
Smeće se, po pravilu, sakuplja u kontejnerima.
Preduzeće, odnosno preduzetnik kome su povereni poslovi odnošenja smeća dužno je da omogući svakom vlasniku, odnosno korisniku stambenog, odnosno poslovnog prostora korišćenje odgovarajućih posuda za smeće.
Kod individualnih domaćinstava mogu se koristiti i kante za smeće, koje nabavlja vlasnik ili korisnik.
Preduzeće, odnosno preduzetnik može u određenim stambenim zgradama i mesnim zajednicama organizovati odlaganje smeća u tipiziranim plastičnim kesama.
Kese moraju biti zatvorene radi sprečavanja isparavanja a vremenski interval iznošenja kesa i njihovog odnošenja mora biti što kraći.
Posebnim programom reguliše se način odlaganja i odvoženja smeća u tipiziranim plastičnim kesama.
Preduzeće, odnosno preduzetnik dužan je da lokaciju određenu za postavljanje kontejnera, odnosno posuda za smeće (kod stambenih zgrada za kolektivno stanovanje, preduzeća i ustanova) obezbedi betoniranjem parapeta, tako da bude pristupačna vozilu za odnošenje smeća.
Preduzeće odnosno preduzetnik dužno je da povremeno vrši pranje i dezinfekciju lokacije za smeštaj posuda, kao i samih posuda za smeće.
Korisnici usluga iznošenja smeća dužni su da blagovremeno prijave podatke potrebne za obračun naknade za uslugu iznošenja smeća preduzeću odnosno preduzetniku koje obavlja te poslove.
Pri sakupljanju i odvoženju smeća preduzeće, odnosno preduzetnik, dužan je da naročito vodi računa da se u zgradi, oko zgrade i saobraćajnica ne rasipa smeće, ne podiže prašina, ne širi smrad i ne stvara buka, ne prljaju i ne oštećuju površine određene za držanje smeća, kao i da se posude za smeće vrate na određeno mesto.
Ukoliko su posude za smeće dotrajale ili neispravne, pa je u njima nemoguće vršiti deponovanje smeća, komunalna inspekcija može naložiti preduzeću odnosno preduzetniku koje obavlja delatnost iznošenja smeća da izvrši popravku ili nabavku novih posuda za smeće.
Komunalna inspekcija može naložiti nabavku posuda za smeće ukoliko korisnik usluge iznošenja smeća nema posudu za smeće ili ne poseduje odgovarajuću posudu, u delovima grada gde se iznošenje smeća vrši korišćenjem kanti za smeće.
Kućno smeće, smeće sa javnih površina, otpaci poljoprivredne, zanatske i industrijske delatnosti i kabasto smeće, odvozi se i deponuje na gradsku deponiju.
Ostali otpaci deponuju se isključivo na deponiju za tu vrstu otpadaka ili na delu gradske deponije koji je posebno uređen za to.
O održavanju i uređenju deponija dužno je da se stara preduzeće odnosno preduzetnik kome su ti poslovi povereni.
Zabranjeno je stvaranje deponija na teritoriji grada Užica na mestima koja za to nisu određena.
Odvoženje smeća sa "divljih" deponija iz prethodnog stava vrši preduzeće, odnosno preduzetnik na teret lica koja su deponovala smeće, ukoliko su poznata, a ukoliko se ne može utvrditi ko je izvršio deponovanje smeća, odvoženje će se izvršiti na teret sredstava za zaštitu i unapređenje životne sredine.
Preduzeću, odnosno preduzetniku pripada naknada za odnošenje i deponovanje smeća, koja se utvrđuje cenovnikom. Naknadu za odnošenje smeća iz poslovnih zgrada i prostorija plaćaju preduzeća, odnosno vlasnici i korisnici zgrada i prostorija.
Za odnošenje kućnog smeća iz porodičnih stambenih zgrada i stanova naknadu snose vlasnici zgrada, odnosno vlasnici i zakupci stanova.
Preduzeće, odnosno preduzetnik kome su povereni poslovi ima pravo da od korisnika usluga naplati naknadu za stvarno izvršenu uslugu.
Pod izvršenom uslugom smatraju se situacije kada korisnici usluge ne raspolažu odgovarajućim posudama za smeće, kada je onemogućen prilaz komunalnom vozilu, a za to nije odgovorno preduzeće, odnosno preduzetnik.
Preduzeće, odnosno preduzetnik nema pravo da naplati naknadu za izvršenu uslugu ako je objekat bio nenaseljen ili nije bio korišćen više od tri meseca, pod uslovom da je preduzeće odnosno preduzetnik o tome bio obavešten.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da na zahtev korisnika očisti septičke jame i odveze fekalije.
Fekalije se izručuju u gradsku kanalizaciju na mestima koja odredi organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za komunalne poslove i preduzeće koje se stara o održavanju i eksploataciji gradske kanalizacije.
O uređivanju mesta za izručivanje fekalija, kao i o njihovom održavanju stara se preduzeće, odnosno preduzetnik.
Javne zelene površine u smislu ove odluke su:
1. parkovi,
2. zelene površine na skverovima i trgovima,
3. zelene površine duž saobraćajnica (travnjaci, drvoredi i drugi zasadi),
4. zelene površine duž uređenih obala reka i drugih vodenih površina,
5. zelene površine pored i oko stambenih zgrada za kolektivno stanovanje u stambenim naseljima i između blokova stambenih zgrada,
6. spomen-parkovi,
7. zaštitne zelene trake, pojasevi i pošumljeni tereni,
8. park-šume,
9. zelene površine specijalne namene:
- u školskim dvorištima,
- u krugu fabrika i drugih poslovnih objekata,
- u krugu zdravstvenih, socijalnih, prosvetnih, obrazovnih, naučnih i drugih ustanova,
- tereni namenjeni za fizičku kulturu, sport i rekreaciju,
- javne plaže,
- botaničke bašte i rasadnici,
- zelenilo na grobljima.
Održavanje javnih zelenih površina vrši preduzeće, odnosno preduzetnik, kome su povereni ti poslovi, prema godišnjem Programu održavanja javnih zelenih površina.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, koji održava zelenu javnu površinu dužan je da se stara o njenom redovnom i urednom održavanju u stanju koje odgovara njenom značaju i funkciji u okviru utvrđenog programa i normativa.
U održavanje javne zelene površine spada:
- održavanje staza i puteva, objekata, instalacija i inventara koji pripadaju javnim zelenim površinama,
- čišćenje snega i leda,
- obnova biljnog materijala,
- održavanje čistoće i preduzimanje mera za zaštitu javnog zelenila od požara i drugih elementarnih nepogoda, insekata, biljnih bolesti,
- uklanjanje vozila i drugih napuštenih stvari sa javnih zelenih površina,
- ostale poslove koji su potrebni da bi javne zelene površine služile svojoj nameni.
Javne zelene površine mogu se koristiti samo u svrhe za koje su namenjene.
Izuzetno, nadležna gradska uprava, nadležna za komunalne poslove, može odobriti da se na javnim zelenim površinama mogu održavati priredbe, izložbe i druge manifestacije.
Organizator je dužan da po završetku manifestacije javnu zelenu površinu dovede u uredno stanje, a u slučaju oštećenja vrati je u prvobitno stanje ozelenjavanja.
Uređenje javnih zelenih površina obuhvata izgradnju novih i rekonstrukciju postojećih zelenih površina.
Kod izgradnje novih objekata investitor je dužan da uredi prostor predviđen za zelenilo na osnovu tehničke dokumentacije i odobrenja za izgradnju.
Zelene površine moraju se redovno održavati (čistiti, kositi, zalivati, i dr.).
Izvođači građevinskih i drugih radova koji izvode radove na zelenoj površini ili u neposrednoj blizini dužni su da čuvaju zelenu površinu i sadnice od oštećenja.
Izvođači radova su dužni da stabla kojima preti oštećenje zaštite odgovarajućom ogradom.
U postupku izdavanja odobrenja za izvođenje radova na javnoj zelenoj površini, investitor je dužan da pribavi uslove i mišljenja preduzeća, odnosno preduzetnika, o merama koje se moraju preduzeti u cilju zaštite javne zelene površine pri izvođenju tih radova.
Ukoliko se radovi iz stava 1. ovog člana izvode bez odobrenja, organ uprave nadležan za inspekcijske poslove zabraniće izvođenje radova i naložiće dovođenje te površine u prvobitno stanje.
Uklanjanje zdravih stabala sa javnih zelenih površina koja ugrožavaju život ljudi, normalan saobraćaj, koje svojim korenom ugrožavaju vodovodne i kanalizacione instalacije, vrše izdignuće trotoara i ugrožavaju stabilnost građevinskih objekata vrši se na osnovu naloga nadležnog organa uz pribavljeno mišljenje stručne komisije.
Stručnu komisiju iz prethodnog stava imenuje Gradsko veće, a sačinjavaju je: predstavnici Gradske uprave, "JP Direkcija za izgradnju" Užice i preduzeća odnosno preduzetnika kome su povereni poslovi održavanja javnih zelenih površina.
Na osnovu mišljenja stručne komisije komunalna inspekcija će naložiti uklanjanje stabala.
U slučaju da se zdrava stabla moraju ukloniti radi izgradnje građevinskih objekata ili izvođenja drugih radova, preduzeće odnosno preduzetnik kome su povereni poslovi održavanja javnih zelenih površina, će utvrditi naknadu za posečena stabla.
Drveće i šiblje u dvorištima za individualno i kolektivno stanovanje i u dvorištima poslovnih zgrada (državni organi, organizacije, udruženja, tržni centri i sl.) koje svojim granama i korenjem ugrožava prolaznike, susedne objekte i instalacije, bezbednost saobraćaja ili ometa normalan razvoj drvorednih i drugih sadnica, mora se na odgovarajući način formirati ili ukloniti.
Komunalna inspekcija će svojim rešenjem naložiti formiranje ili uklanjanje drveća i šiblja iz stava 1. ovog člana, na osnovu mišljenja stručne komisije iz člana 40. ove Odluke.
Radove naložene rešenjem iz stava 2. ovog člana izvodi vlasnik, odnosno korisnik parcele ili vlasnik, odnosno zakupac objekta iz stava 1. ovog člana.
Ukoliko vlasnik, odnosno korisnik parcele ili vlasnik, odnosno zakupac objekta iz stava 1. ovog člana, ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, radove će izvesti preduzeće, odnosno preduzetnik kome su povereni poslovi održavanja javnih zelenih površina, o trošku lica iz stava 3. ovog člana.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da sa javne zelene površine ukloni stabla ili delove stabala koji su oboleli, dotrajali, oštećeni od elementarnih nepogoda ili saobraćajnog udesa, ako ugrožavaju život ljudi, normalan saobraćaj ili okolna stabla, grobnice i druge komunalne objekte, uz prethodno pribavljenu saglasnost stručne komisije iz člana 40. ove odluke, osim u slučajevima hitnih intervencija, kada se uklanjanje stabala ili delova stabala može izvršiti po nalogu komunalnog inspektora.
Pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, uređenje i održavanje, ili ih neposredno koriste, dužne su da postupaju u skladu sa obavezama iz stava 1. ovog člana.
Na javnim zelenim površinama zabranjeno je:
1. oštećivanje i uništavanje zelenila, kao i branje cveća, lišća, plodova i semena, kresanje, lomljenje i seča šiblja, granja i drveća, vezivanje lanaca, žica i kanapa za sušenje veša i armatura radi istezanja, vađenja panjeva, košenje trave i drugo,
2. urezivanje imena i znakova na stablima, klupama, zidovima i ostalim objektima, postavljanje reklamnih panoa i lepljenje plakata na stablima, ogradama i drugim objektima obaranje i lomljenje klupa i stolica, uklanjanje i oštećenje tabli sa natpisima, oštećivanje ograda, puteva, staza, mostova, instalacija, paviljona i ostalih sličnih objekata, oštećivanje, uništavanje i pomeranje graničnih belega i zakivanje eksera i klinova u stabla, paljenje vatre,
3. istovar građevinskog i drugog materijala, istovar zemlje i šuta, robe, ambalaže, otpadaka i slično na travnjacima, travnim terenima i stazama, kao i njihov smeštaj pored stabala bez odobrenja preduzeća, odnosno preduzetnika koji održava javnu zelenu površinu,
4. gaženje travnjaka,
5. kretanje i parkiranje vozila van određenih mesta, osim vozila preduzeća, odnosno preduzetnika, servisiranje vozila (promena ulja i slično) i pranje vozila na travnjacima ili javnim česmama,
6. premeštanje klupa, stolova, korpi za otpatke i dečjih rekvizita sa mesta na kojima su postavljeni,
7. puštanje životinja, osim u parkovima koji su za to određeni posebnom odlukom od strane preduzeća, odnosno preduzetnika,
8. hvatanje i ubijanje ptica i divljači, uništavanje gnezda i hranilišta,
9. penjanje na drveće, instalacije, ograde, paviljone i druge objekte,
10. kopanje zemlje, šljunka i peska, vađenje kamena i seča busenja,
11. postavljanje objekata zanatske, turističke, ugostiteljske i druge uslužne delatnosti bez odobrenja nadležnog organa,
12. premeštanje i razmeštanje žardinjera.
Podzemne instalacije na javnim zelenim površinama postavljaju se uz odobrenje nadležnog organa.
Iznad podzemnih instalacija ne sme se saditi drveće.
Zabranjeno je saditi drveće koje bi na bilo koji način moglo otežavati prolaz pešaka i vozila.
Izvođenje radova na postojećim podzemnim instalacijama (vodovoda, kanalizacije, elektrike, toplovoda, PTT mreže i dr.), koji iziskuju raskopavanje javne zelene površine, ne može se vršiti bez prethodno pribavljene saglasnosti preduzeća, odnosno preduzetnika kome su povereni poslovi održavanja javne zelene površine.
Troškove za dovođenje javne zelene površine u prvobitno stanje snosi investitor radova koji je dužan da pre dobijanja saglasnosti iz stava 1. ovog člana uplati ove troškove na ime depozita na poseban račun.
U slučaju kada investitor dovede javnu zelenu površinu u prvobitno stanje već to učini preduzeće, odnosno preduzetnik, deponovana sredstva se prenose na račun preduzeća, odnosno preduzetnika.
d) Raskopavanje javnih površina
Pod raskopavanjem javnih površina (u daljem tekstu: raskopavanje), podrazumevaju se radovi na izgradnji i rekonstrukciji komunalne infrastrukture na javnim površinama, kao i radovi koji su neophodni da se otklone posledice nastale dejstvom više sile ili u slučaju kvara na objektima komunalne infrastrukture.
Radovi na raskopavanju i dovođenju javnih površina u prvobitno stanje izvode se po tehničkim normativima i standardima, koji važe u građevinarstvu, i moraju se izvesti za najkraće potrebno vreme radi nesmetanog odvijanja saobraćaja.
Izvođač radova je dužan da prilikom raskopavanja obezbedi gradilište, prolaz pešacima i obeleži odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.
Radovi na raskopavanju radi izgradnje i rekonstrukcije instalacija, dozvoljeni su u periodu od 15. marta do 31. oktobra.
Odobrenje za raskopavanje izdaje Gradska uprava - Odeljenje za urbanizam, građevinarstvo i komunalno-stambene poslove (u daljem tekstu: Odeljenje), na zahtev investitora.
Izuzetno Odeljenje može da odobri raskopavanje i u periodu u kome nije dozvoljeno raskopavanje, ako postoje opravdani razlozi za to i ako vremenski uslovi omogućavaju vraćanje u prvobitno stanje.
Izuzetno, radovi mogu da otpočnu i bez odobrenja, samo u slučaju više sile ili u slučaju kvara na objektima komunalne infrastrukture.
U slučajevima iz stava 3. ovog člana, investitor radova je dužan da o započetom raskopavanju odmah obavesti Odeljenje za inspekcijske poslove, i podnese zahtev Odeljenju za izdavanje odobrenja za raskopavanje sa obrazloženjem o opravdanosti započetog raskopavanja, kao i o roku u kom će završiti radove.
U odobrenju za raskopavanje određuju se početak i završetak radova, mere koje je investitor dužan da preduzme radi bezbednosti ljudi i imovine, kao i način i vreme dovođenja raskopanih javnih površina u tehnički ispravno stanje.
O izdatom odobrenju za raskopavanje Odeljenje je dužno da obavesti JP "Direkcija za izgradnju" Užice i Odeljenje za inspekcijske poslove - komunalnog, odnosno saobraćajnog inspektora.
Kolovoz ne može biti raskopan po celoj širini, osim ako nije moguće da se radovi izvedu na drugi način, i to u noćnim satima, od 20-06 časova narednog dana.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za raskopavanje, dužan je da uz zahtev priloži:
1. projekat instalacija ili priključka zbog koga se obavlja raskopavanje,
2. odobrenje za izmenu režima saobraćaja,
3. odobrenje za izgradnju i prijava početka izvođenja radova,
4. ugovor o dovođenju raskopanih površina u tehnički ispravno stanje, odnosno dokaz o izvršenoj uplati predmerom utvrđenog iznosa za dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje,
5. izjava o prihvatanju troškova vraćanja raskopane površine u prvobitno stanje po osnovu većeg obima izvedenih radova u odnosu na odobrene ili nastale naknadnim oštećenjima.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za raskopavanje, u slučajevima više sile ili kvara nastalog na objektima komunalne infrastrukture dužan je da uz zahtev priloži:
1. skicu trase raskopavanja,
2. odobrenje za izmenu režima saobraćaja,
3. ugovor o dovođenju raskopanih javnih površina u tehničkih ispravno stanje, odnosno dokaz o izvršenoj uplati iznosa za dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje,
4. zapisnik komunalnog, odnosno saobraćajnog inspektora, o izvršenom pregledu raskopane površine.
Ukoliko se radovi na raskopavanju ne mogu završiti u odobrenom roku, podnosilac zahteva je dužan da od Odeljenja zatraži produženje roka.
Raskopana, odnosno zauzeta javna površina dovodi se u prvobitno stanje odmah po završenim radovima, najkasnije 15 dana od završetka radova.
Popravku raskopanih javnih površina investitor može vršiti samo preko Javnog preduzeća "Direkcija za izgradnju" Užice.
Za dovođenje raskopane javne površine u prvobitno stanje i kvalitet izvedenih radova, odgovorno je JP "Direkcija za izgradnju" Užice i izvođač radova koga angažuje JP "Direkcija za izgradnju" Užice.
Investitor je dužan da nakon raskopavanja javne površine istu dovede u stanje koje je neophodno za bezbedno odvijanje saobraćaja, tj. raskopanu površinu održava kamenim materijalom do postavljanja završnog sloja.
Ako u roku od 60 dana od dana saniranja javne površine dođe do sleganja ili drugih promena na mestu gde je vršeno raskopavanje, JP "Direkcija za izgradnju" Užice dužno je da o svom trošku izvrši popravku javne površine.
Kada investitor ili izvođač radova započne raskopavanje bez odobrenja, nadležni organ naložiće investitoru da obustavi radove na raskopavanju i odrediće rok za naknadno pribavljanje odobrenja za raskopavanje, koji ne može biti duži od 24 časa.
Kada investitor ne obustavi radove na raskopavanju i u ostavljenom roku ne pribavi odobrenje za raskopavanje javne površine, komunalni, odnosno saobraćajni inspektor naložiće rešenjem vraćanje raskopane javne površine u prvobitno stanje, uz prethodno vađenje postavljenih instalacija zbog kojih se vrši raskopavanje.
Žalba na rešenje iz stava 2. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.
Ako investitor, odnosno korisnik instalacije ne postupi u skladu sa rešenjem iz člana 54. ove Odluke nadležni organ će naložiti izvršenje rešenja.
Troškovi izvršenja padaju na teret izvršenika.
Kod izgradnje nove ulice ili rekonstrukcije postojeće, preduzeće u čijoj je nadležnosti održavanje ili upravljanje komunalnim objektima, kao i građani i preduzeća koja u toj ulici imaju objekte, moraju biti obavešteni najmanje 10 dana pre početka izgradnje, odnosno raskopavanja ulica o nameravanoj izgradnji, odnosno rekonstrukciji, da bi se pripremili za postavljanje komunalnih uređaja ili na priključenje svojih objekata na nove uređaje.
Preduzeća i građani na koje se odnosi odredba prethodnog stava dužni su da o potrebi izvođenja radova na komunalnim uređajima i priključcima na iste, obaveste investitora koji gradi ili rekonstruiše ulice, kako bi se postavljanje tih uređaja i priključaka izvršilo pre izgradnje ili rekonstrukcije te ulice.
Stručni nadzor nad raskopavanjem javnih površina i dovođenjem istih u tehnički ispravno stanje vrši JP "Direkcija za izgradnju" Užice.
đ) Javna rasveta i drugi objekti
Javna rasveta je sistem objekata, instalacija i uređaja za osvetljavanje javnih površina i spoljnih delova zgrada i drugih objekata (u daljem tekstu: javna rasveta).
Radove na održavanju javne rasvete obavlja JP "Direkcija za izgradnju" Užice.
Održavanje javne rasvete obuhvata radove na zameni svetlećih tela i drugih dotrajalih ili oštećenih elemenata, čišćenje, antikorozivnu zaštitu, pranje stubova i zaštitnih obloga svetlećih tela, određivanju režima rada i sl.
Sijalična mesta za javnu rasvetu moraju biti raspoređena tako da omogućavaju potpuno osvetljenje ulica.
Radi isticanja silueta spoljašnjim osvetljenjem trajno se osvetljavaju objekti i ambijentalne celine koje imaju istorijski, kulturni, arhitektonski, administrativni, privredni ili drugi značaj.
Povodom državnih praznika, određenih verskih praznika, značajnih kulturnih i sportskih priredbi i manifestacija (Nova godina, Božić, Uskrs, Dan grada i sl.) grad se svečano ukrašava.
Instalacije i uređaji za osvetljavanje objekata i ambijentalnih celina, kao i svečano ukrašavanje i osvetljavanje grada sastavni su deo sistema javne rasvete.
Instalacije i uređaji iz stava 1. ovog člana održavaju se stalno u ispravnom, urednom i čistom stanju, a uklanjaju se u roku od tri dana posle praznika, priredbe ili manifestacije povodom koje su postavljeni.
O održavanju telefonskih, elektro i gasnih objekata, telefonskih, elektro i gasnih vodova, kao i izvođenju radova na njima, staraju se preduzeća koja njima upravljaju.
U cilju zaštite javne rasvete, telefonskih, elektro i gasnih objekata i instalacija, zabranjeno je:
1. razbijati ili na drugi način oštećivati telefonske govornice, elektro vodove, trafo-stanice, gasna postrojenja i njihove uređaje,
2. razbijati sijalice i izolatore javnog osvetljenja,
3. saditi drveće ispod elektro i telefonske mreže i na taj način ih ugrožavati.
e) Uređenje spoljnih delova zgrada i opreme za javno oglašavanje
Spoljni delovi zgrade, u smislu ove odluke, su fasada sa ornamentima i svim drugim elementima fasade zgrade, terasama, prozorima, izlozima, portalima, kapijama, vratima, pasažima i drugim otvorima na zgradi, krov, dimnjaci, snegobrani, nadstrešnice i sl.
Pod uređenjem spoljnih delova zgrada podrazumeva se izvođenje radova za koje se ne izdaje odobrenje za izgradnju.
Vlasnici i korisnici zgrada dužni su da redovnim održavanjem obezbede uredan izgled spoljnih delova zgrade.
Kada spoljni delovi zgrada nisu uredni i u funkcionalnom stanju, a ugrožavaju bezbednost prolaznika i javnu površinu, dovođenje u uredno i funkcionalno stanje se obavlja po hitnom postupku ili po nalogu nadležnog organa Gradske uprave a na teret zgrade.
Pod urednim i funkcionalnim stanjem spoljnih delova zgrada podrazumeva se da su uredno omalterisani, obojeni, da nisu oštećeni, zaprljani, odnosno da na drugi način svojim izgledom ne narušavaju opšti estetski izgled grada.
Pre preduzimanja radova na održavanju fasade zgrada koje predstavljaju nepokretno kulturno dobro (bojenje, krečenje, malterisanje i sl.), mora se prethodno pribaviti mišljenje Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Na spoljnim delovima zgrada i drugih objekata u javnoj upotrebi, mogu da se naslikaju murali, uz saglasnost nadležnog organa.
Murali, u smislu ove odluke, su umetnička dela isključivo estetske, nekomercijalne sadržine koji se slikaju na spoljnim delovima zgrada ili drugog objekta u javnoj upotrebi, u cilju stvaranja i razvoja kulturnog ambijenta i estetskog izgleda grada.
Vlasnik, zakupac ili drugi korisnik poslovnog prostora u zgradi dužan je da obezbedi uredan izgled spoljnih delova zgrade i po prestanku obavljanja delatnosti u poslovnom prostoru.
Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da ukloni sva obaveštenja, reklamne i druge oznake koje su upućivale na obavljanje delatnosti u tom prostoru.
Isticanje plakata, objava, oglasa, obaveštenja, poziva, posmrtnih plakata i sl, može se vršiti samo na opremi za javno oglašavanje.
Isticanje posmrtnih plakata može se vršiti na grobljima, fasadi zgrade ili na ogradi dvorišta u kome je pokojnik živeo.
Opremu za javno oglašavanje postavlja JP "Direkcija za izgradnju" i o istoj se stara.
Oprema za javno oglašavanje mora biti uredna.
Uklanjanje oglasa ili plakata sa mesta koja nisu za tu svrhu namenjena, kao i oglasa i plakata čija je svrha ispunjena, vrši preduzeće, odnosno preduzetnik kome su povereni ti poslovi.
Preduzeće, odnosno preduzetnik, je dužno da najmanje jednom nedeljno vrši pregled opreme za javno oglašavanje i uklanja plakate, oglase i druga obaveštenja čija je svrha postavljanja istekla.
Preduzeća, ustanove, druga pravna lica, političke stranke i drugi dužni su da uklone plakate odmah po prestanku svrhe isticanja, a najkasnije u roku od tri dana i dovedu površine i objekte u prvobitno stanje.
U slučaju da ne postupe u skladu sa stavom 1. ovog člana, gradski organ nadležan za inspekcijske poslove, preko komunalnog inspektora naložiće uklanjanje plakata o trošku onoga ko ih je istakao.
Firme, natpisi i reklame preduzeća, zanatskih, ugostiteljskih, trgovinskih radnji u I A i I zoni gradskog građevinskog zemljišta, moraju biti svetleće.
U ostalim delovima grada mogu se isticati i neosvetljene firme, reklame i natpisi.
Odobrenje za postavljanje reklama izdaje organ uprave nadležan za poslove urbanizma.
Svetleće firme i reklame moraju biti osvetljene noću od momenta paljenja do momenta gašenja uličnog svetla.
Ukoliko dođe do kvara na svetlećoj firmi i reklami, korisnik je dužan da je isključi sa električne mreže i dovede u ispravno stanje u roku od osam dana.
Firme, reklame i natpisi moraju se održavati u čistom stanju.
Na spoljnim delovima zgrada mogu se postavljati klima uređaji ukoliko ne ugrožavaju bezbednost prolaznika i normalno korišćenje javne površine.
Vlasnik, odnosno korisnik klima uređaja, obavezan je da obezbedi oticanje, tj. odvođenje kondenzovane vode iz uređaja unutar prostora koji se klimatizuje, a ukoliko nije tehnički moguće kondenzat odvesti u prostor koji se klimatizuje, prikupljanjem u posebne posude ili na drugi način koji onemogućava razlivanje tečnosti na druge površine.
Otvorima, u smislu ovog člana, smatraju se naročito:
a) otvori za vodovod, kanalizaciju, toplovod, električne, gasne instalacije, telefonske i telegrafske kablove, za vage i sl.
b) otvori za ubacivanje ogrevnog i drugog materijala, podrumski prozori, otvori za osvetljavanje prostorija (vodoravni svetlarnici) i sl.
Radi bezbednosti pešaka i sigurnosti saobraćaja, svi otvori na kolovozima, trotoarima, pijacama, parkovima, dvorištima, hodnicima i drugim sličnim mestima moraju imati zatvarače, odnosno poklopce.
Zatvarači, odnosno poklopci za otvore iz člana 75. ove odluke izrađuju se od rebrastog (hrapavog) materijala, a pojedina polja nalivaju se asfaltom, kako bi se izbegla klizavost. Dotrajali i izlizani zatvarači, odnosno poklopci moraju se zameniti.
Za vreme korišćenja otvori se ograđuju preprekama i obeležavaju vidljivim znacima, a po završenom korišćenju propisno se zatvaraju.
O održavanju otvora za vodovod, kanalizaciju, toplovod, električne, telefonske i telegrafske kablove, za vage i sl. staraju se preduzeća koja te otvore koriste.
O održavanju otvora za ubacivanje ogrevnog i drugog materijala, podrumskih prozora, otvora za osvetljavanje prostorija staraju se vlasnici ili korisnici.
Preduzeća iz st. 1. ovog člana i vlasnici ili korisnici iz st. 2. ovog člana dužni su da po nalogu komunalnog inspektora po hitnom postupku postave poklopce na odgovarajuće otvore.
Zabranjeno je oštećivati i uklanjati poklopce sa otvora iz člana 75. ove odluke.
Na javnim površinama iz člana 6. ove odluke mogu se privremeno postavljati objekti i uređaji navedeni u članu 3. ove odluke.
Predmeti koji se mogu postavljati na javnim površinama su građevinski materijal, ogrev i dr.
Rešenje kojim se odobrava privremeno postavljanje objekta, odnosno uređaja na javnoj površini (u daljem tekstu: odobrenje), donosi nadležni organ Gradske uprave.
Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži:
1. lokaciju objekta ili uređaja, tip, površinu
2. vreme na koje se izdaje lokacija
3. grafički prikaz položaja objekta ili uređaja na lokaciji i druge uslove.
Uvođenje u posed vrši JP "Direkcija za izgradnju" Užice.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja dužan je da uz zahtev priloži:
1. dokaz o upisanoj delatnosti u registar privrednih subjekata,
2. tehnički crtež, odnosno skicu sa merama koje definišu položaj objekta, odnosno uređaja na javnoj površini, koji izdaje JP "Direkcija za izgradnju" Užice,
3. dokaz o uplati lokalne komunalne takse, ako je imao odobrenje za zauzeće javne površine u prethodnom periodu,
4. idejno rešenje izgleda i tipa opreme (suncobrana, žardinjera i sl.) koje izdaje JP "Direkcija za izgradnju" Užice,
5. druge dokaze, u zavisnosti od posebnih uslova utvrđenih ovom odlukom za postavljanje objekta, odnosno uređaja na javnoj površini.
Odobrenje iz člana 81. se donosi ako su ispunjeni uslovi iz prethodnog člana i drugi uslovi propisani ovom Odlukom.
Od stupanja na snagu ove Odluke, odobrenja iz člana 81. se izdaju najduže na period do godinu dana, ako ovom odlukom nije drugačije propisano.
Objekti, roba i uređaji postavljeni na javnoj površini ukloniće se prinudnim putem na osnovu akta nadležnog organa u sledećim slučajevima:
1. kada su objekat i roba postavljeni bez odobrenja,
2. kada objekti i uređaji nisu postavljeni u skladu sa uslovima navedenim u odobrenju,
3. kada se objekat koristi suprotno utvrđenoj nameni.
4. ako je istekao rok zakupa.
U slučajevima iz stava 2. ovog člana, Odeljenje za inspekcijske poslove pokreće postupak na osnovu zahteva nadležnog organa Gradske uprave, JP "Direkcija za izgradnju" Užice i po službenoj dužnosti.
Protiv akta nadležnog organa iz stava 2. ovog člana može se podneti žalba Gradskom veću u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba iz stava 4. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.
Za vreme održavanja manifestacija kojima je pokrovitelj grad ili izvođenja radova, objekti i uređaji postavljeni na javnoj površini u skladu sa odobrenjem, mogu se privremeno ukloniti za vreme trajanja manifestacije, odnosno dok traju radovi, a za to vreme će biti produženo važenje odobrenja.
Sastavni deo rešenja o davanju zemljišta u zakup je stav 1. ovog člana.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, rešenje o privremenom uklanjanju objekata i uređaja sa javne površine donosi nadležni organ nadležne gradske uprave.
Protiv rešenja iz stava 2. ovog člana može se podneti žalba Gradskom veću u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba iz stava 3. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.
Kiosk je objekat bruto površine do 25 m2, a manji montažno-demontažni objekat je objekat bruto površine veće od 25 m2, koji služe za obavljanje odgovarajuće delatnosti.
Lokacija se daje najduže do pet godina.
Odobrenje za postavljanje sadrži:
1. lokaciju za kiosk, odnosno manji montažno-demontažni objekat, tip, površinu i namenu kioska, odnosno manjeg montažno-demontažnog objekta,
2. vreme na koje se daje lokacija,
3. i druge uslove.
2. Prevozna sredstva rekonstruisana u montažne objekte prilagođene za obavljanje komercijalne delatnosti (tramvaji, vagoni, autobusi, brodovi, splavovi i sl.)
Prevozna sredstva rekonstruisana u montažne objekte prilagođene za obavljanje komercijalne delatnosti (tramvaji, vagoni, autobusi, brodovi, splavovi i sl.) postavljaju se na javnoj površini u skladu sa odobrenjem.
Letnja bašta je objekat koji se postavlja na javnoj površini, po pravilu, ispred ugostiteljskih objekata, poslastičarnica i objekata u kojima se vrši proizvodnja i prodaja peciva i kolača.
Letnja bašta ne može da se postavi ispred kioska, odnosno manjeg montažno-demontažnog objekta
Letnju baštu čine stolovi, stolice, suncobrani i odgovarajući lako pokretljivi montažno-demontažni elementi.
Elementi letnje bašte iz stava 1. ovog člana, uračunavaju se u ukupnu površinu koju zauzima letnja bašta.
U okviru i oko letnje bašte postavljanje ograda, formiranje podijuma ili platoa, odnosno denivelisanje javne površine na kojoj se postavlja letnja bašta, dozvoljeno je u skladu sa uslovima propisanim odobrenjem nadležnog gradskog organa.
U letnjoj bašti nije dozvoljeno postavljanje roštilja, ražnja, šank-pulta, fontane, emitovanje muzike putem muzičkog uređaja, niti je dozvoljeno emitovanje muzike uživo.
4. Slobodnostojeće i zidne vitrine
Slobodnostojeće vitrine su objekti napravljeni od odgovarajućeg materijala, koji se postavljaju na javnim površinama sa namenom za izlaganje i reklamiranje robe van poslovnih prostorija.
Slobodnostojeće vitrine se mogu odobriti samo za poslovne objekte koji nemaju izlog prema ulici.
Slobodnostojeće vitrine se ne mogu odobriti za poslovni prostor u tržnom centru.
Vitrina se mora održavati u čistom i ispravnom stanju i urediti tako da ima zadovoljavajući estetski izgled.
U vitrini se ne mogu isticati reklame, obaveštenja ili izborni plakati političkih stranaka ili pojedinaca.
Po isteku roka na koji je odobrenje za postavljanje vitrine izdato, vlasnik je dužan da istu ukloni.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za postavljanje slobodnostojeće i zidne vitrine mora da dostavi dokaz o vlasništvu na objektu, odnosno saglasnost suvlasnika ili skupštine zgrade na koju se vitrina postavlja.
Ukoliko je objekat obuhvaćen režimom zaštite graditeljskog nasleđa, podnosilac zahteva je dužan da dostavi i saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Pokretna tezga je montažna konstrukcija koja može da zauzima najviše 2 m2 javne površine, a namenjena je za izlaganje i prodaju robe:
1. suvenira, knjiga, časopisa i drugih publikacija, kaseta, CD-a, naočara,
2. cveća, čestitki i drugih ukrasnih predmeta povodom održavanja državnih, verskih i drugih praznika:
- božićnih i novogodišnjih praznika, u periodu od 15. decembra tekuće godine do 1. januara naredne godine, i
- 8. marta, u periodu od 5. do 10. marta tekuće godine.
- 14. februar, zadušnice i sl.
3. drugih proizvoda za vreme održavanja manifestacija kojima je pokrovitelj Grad.
Na pokretnoj tezgi nije dozvoljeno postavljanje muzičkog uređaja.
Izložbeni pult je montažna konstrukcija koja zauzima najviše 2 m2 javne površine i postavlja se u skladu sa programom.
1. Tende i nadstrešnice
Tenda je slobodnostojeća konstrukcija sa odgovarajućim zastorom sa namenom za zaštitu od sunca.
Odobrenje za postavljanje tende može se izdati samo uz odobrenje za postavljanje letnje bašte u skladu sa programom i ista se uklanja sa uklanjanjem letnje bašte.
Nadstrešnica je konstrukcija sa odgovarajućim zastorom koja se postavlja na fasadu zgrade u skladu sa odobrenjem nadležnog organa gradske uprave.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za postavljanje nadstrešnice dužan je da dostavi:
1. dokaz da je vlasnik objekta, odnosno da ima pravo korišćenja poslovnog objekta ili njegovog dela na koji se postavlja nadstrešnica,
2. saglasnost vlasnika objekta, odnosno skupštine zgrade na koju se postavlja nadstrešnica.
Druge vrste slobodnostojećih tendi ne mogu da se postavljaju na javnim površinama kao samostalni objekti.
2. Uređaji za kokice, druge pečenjarske proizvode i sl.
Uređaji za kokice, druge pečenjarske proizvode i sl, mogu da se postave na javnoj površini pod uslovom da zauzimaju najviše 2 m2.
Nije dozvoljeno zatvarati aparat za kokice tako da dobije izgled kioska.
3. Rashladni uređaji
Rashladni uređaji za prodaju napitaka, industrijskog sladoleda i kremova mogu se postaviti na javnoj površini ispred poslovne prostorije u kojoj se delatnost obavlja, pod uslovom da ga čini jedan rashladni uređaj.
Uz objekat namenjen prodaji prehrambene robe može da se postavi jedan rashladni uređaj za prodaju industrijskog sladoleda i kremova i jedan rashladni uređaj za prodaju osvežavajućih napitaka.
Ispred kioska, odnosno manjeg montažno-demontažnog objekta, u kome se prodaje prehrambena roba može da se postavi jedan rashladni uređaj za prodaju osvežavajućih bezalkoholnih napitaka.
Imalac odobrenja dužan je da pored uređaja postavi korpu za smeće.
4. Objekti za izvođenje zabavnih programa
Objekti za izvođenje zabavnih programa su: cirkus, luna-park, aparati za zabavu dece i sl.
Zauzeće javnih površina za postavljanje objekata iz stava 1. ovog člana se može odobriti u trajanju do 30 dana, ukoliko programom nije drugačije regulisano.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja dužan je da odredi ukupnu površinu koju zauzima objekat, odnosno svaki aparat za zabavu, njihov broj i vrstu.
Podnosioci zahteva iz stava 1. ovog člana dužni su da prilikom podnošenja zahteva za postavljanje objekata za izvođenje zabavnih programa, prilože ugovor o održavanju čistoće na javnoj površini, zaključen sa preduzećem, odnosno preduzetnikom kome su povereni ti poslovi.
5. Reklamna oznaka
Reklamne oznake su objekti koji se na javnu površinu postavljaju radi reklamiranja firme, odnosno proizvoda i usluga na osnovu odobrenja nadležnog organa u skladu sa programom.
Reklamna oznaka u smislu stava 1. ovog člana je bilbord, svetleća reklama, elektronski displej, putokazna tabla, pokretna reklamna tabla, transparent postavljen između zgrada, na posebno postavljenim stubovima i drugi objekat i uređaj koji se postavlja na javnu površinu radi reklamiranja.
Za oglašavanje kulturnih manifestacija može se postaviti transparent između zgrada, za vreme održavanja manifestacije u skladu sa Programom.
6. Montažne ograde i žardinjere
Postavljanje ograda gradilišta, gradilišnih skela i deponovanje građevinskog materijala na javnim površinama, radi izvođenja građevinskih radova na objektima, dozvoljeno je u skladu sa odobrenjem nadležnog organa nadležne gradske uprave.
Izvođač radova, odnosno investitor, dužan je da postavi zaštitne zastore na gradilišnoj skeli.
Izvođač radova je dužan da deponovani građevinski materijal zaštiti od rasturanja odgovarajućom ogradom, a da nakon završetka radova javnu površinu dovede u prvobitno stanje.
Nadležni organ Gradske uprave izdaje odobrenje za zauzimanje javne površine radi izvođenja građevinskih radova i deponovanje građevinskog materijala na javnoj površini.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana sadrži skicu zauzeća javne površine koju podnosilac zahteva prilaže uz zahtev.
Komunalni inspektor će rešenjem naložiti odgovornom licu da bez odlaganja ukloni materijal uskladišten bez dozvole u smislu člana 104. ove Odluke.
Ukoliko lice kome je naloženo uklanjanje materijala ne postupi po donetom rešenju, materijal će biti uklonjen o trošku vlasnika.
Lice kome je materijal uklonjen može u roku od pet dana preuzeti materijal, uz prethodno plaćanje svih troškova koji su nastali u vezi sa uklanjanjem.
Montažne ograde, barikadni stubići i žardinjere su objekti koji se postavljaju radi zaštite javne površine i namene za koju se javna površina koristi.
Pravna lica i preduzetnici mogu, ispred svojih poslovnih prostorija, odnosno fizička lica ispred svojih objekata inicirati postavljanje objekata iz stava 1. ovog člana, koje postavlja JP "Direkcija za izgradnju" Užice, na osnovu odobrenja nadležnog organa Gradske uprave.
7. Drugi objekti i uređaji kojima se vrši zauzeće javne površine
Drugi objekti i uređaji koji nisu navedeni u ovoj odluci, kao i ostala zauzeća javnih površina, mogu se odobriti rešenjem nadležnog organa uz prethodnu saglasnost Gradonačelnika ili Gradskog veća.
IV UKLANJANJE NAPUŠTENIH PREDMETA I STVARI
Napušteni i dotrajali predmeti i stvari (slupani i havarisani automobili, automobili koji nisu u voznom stanju, bez registarskih tablica, delovi automobila, motocikli, bicikli, stari kiosci, šupe i sl, stare stvari i drugi predmeti) ostavljeni na javnim površinama duže od 24 sata, protivno odredbama ove i drugih odluka, moraju se ukloniti.
Uklanjanje predmeta i stvari iz stava 1. ovog člana vrši korisnik, odnosno vlasnik, na osnovu rešenja komunalnog inspektora u roku od 48 sati po prijemu rešenja.
Ukoliko je korisnik, odnosno vlasnik predmeta i stvari nepoznat, rešenje kojim se nalaže njihovo uklanjanje nalepiće se na te stvari, odnosno predmete, uz naznačenje dana i časa kada je nalepljeno i time se smatra da je izvršena uredna dostava.
Rok za uklanjanje predmeta i stvari teče od, na ovaj način, izvršene dostave.
Docnije oštećenje, uništenje ili uklanjanje ovog rešenja ne utiče na valjano dostavljanje.
Ukoliko lice koje je korisnik, odnosno vlasnik predmeta ili stvari, ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, uklanjanje će na osnovu naloga komunalnog inspektora ili zaključka o dozvoli izvršenja rešenja, izvršiti preduzeće, odnosno preduzetnik o trošku vlasnika ili korisnika predmeta ili stvari.
U roku od 30 dana od dana uklanjanja, korisnik odnosno vlasnik uklonjenih predmeta ili stvari može ih preuzeti uz prethodno plaćanje troškova uklanjanja i čuvanja. Posle ovog roka preduzeće, odnosno preduzetnik, prodaće ih kao otpadni materijal preduzeću koje vrši prikupljanje sekundarnih sirovina po cenovniku koji se primenjuje u momentu prodaje.
Ako novac od prodaje predmeta ili stvari premašuje troškove njihovog uklanjanja ili čuvanja, razlika pripada budžetu grada.
V UREĐENJE DVORIŠTA I KOMUNALNI RED U SEOSKIM NASELJIMA
z) Dvorišta i neizgrađeni placevi na području generalnog plana grada
Dvorišta stambenih i poslovnih zgrada, otvoreni prostori u krugu preduzeća i ustanova moraju se držati uredno i čisto.
U dvorištima je zabranjeno:
1. držati, odnosno skladištiti smeće i otpadni materijal,
2. izručivati, odnosno izlivati fekalije u svoje ili susedno dvorište,
3. ispuštati otpadne vode ili druge tečnosti u svoje ili susedno dvorište,
4. paliti smeće, travu, korov i drugi otpad.
Vlasnici, odnosno korisnici ostalog neizgrađenog zemljišta dužni su da ih drže u urednom i čistom stanju.
Vlasnici, odnosno korisnici dvorišta i ostalog neizgrađenog zemljišta dužni su da ih redovno čiste i uređuju (košenje trave, uklanjanje korova i dr.), kako ne bi narušavali opšti izgled grada.
Iz dvorišta objekata koji su priključeni na gradsku kanalizacionu mrežu moraju se ukloniti poljski WC-i i septičke jame.
i) Komunalni red u seoskim naseljima
O održavanju čistoće u seoskim naseljima, uređenju zelenih površina, komunalnoj higijeni i slično, stara se mesna zajednica, preko saveta mesne zajednice.
U cilju održavanja higijene u seoskim naseljima, zabranjeno je:
1. deponovati smeće i drugi otpadni materijal i praviti divlje deponije,
2. ispuštati otpadne vode u javne kanale, reke i potoke, na javne puteve i ostale javne površine,
3. prazniti septičke jame i nužnike na javne površine,
4. oštetiti komunalne objekte,
5. vršiti druge radnje kojima se narušava komunalni red.
Ukoliko stranke ne postupe po odlukama saveta mesne zajednice, komunalna inspekcija je ovlašćena da, po prijavi saveta mesne zajednice, preduzima mere radi uspostavljanja komunalnog reda.
Prijava saveta mesne zajednice treba da sadrži sve podatke neophodne za pokretanje prekršajnog postupka.
U centrima seoskih mesnih zajednica postaviće se kontejneri za smeće koje će prema utvrđenoj dinamici prazniti preduzeće, odnosno preduzetnik kome su povereni poslovi iznošenja kućnog smeća, uz obavezu korisnika usluga da plaćaju naknadu za stvarno izvršenu uslugu, u skladu sa odredbama ove Odluke.
Ovlašćuje se Gradsko veće da u saradnji sa predstavnicima mesnih zajednica i EKO fonda odredi zone organizovanog prikupljanja otpada, krug korisnika usluga na koje se odnosi obaveza plaćanja iz stava 1. ovog člana, kao i Program postavljanja kontejnera u seoskim mesnim zajednicama.
VI POSTUPANJE I OVLAŠĆENJA GRADA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
Preduzeće, odnosno preduzetnik, dužno je da u slučaju prekida u obavljanju komunalne delatnosti, u smislu ove Odluke, nastale u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarije, elementarne nepogode i drugo) ili štrajka, kao i kad usled više sile dođe do poremećaja, odnosno smanjenog obima u vršenju delatnosti, o tome obavesti Gradsko veće.
Kada Gradsko veće primi obaveštenje o prekidu, odnosno poremećaju u obavljanju komunalne delatnosti, dužan je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva u obavljanju komunalne delatnosti, u smislu ove odluke, kod kojih bi, usled prekida nastala velika, odnosno nenadoknadiva šteta,
2. naredi mere zaštite komunalnih objekata, opreme, inventara i drugog, koji su ugroženi, preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za obavljanje komunalne delatnosti, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete,
3. angažuje drugo preduzeće, odnosno preduzetnika za obavljanje komunalnih poslova do otklanjanja poremećaja, a na teret preduzeća, odnosno preduzetnika.
U slučaju prekida u obavljanju komunalne delatnosti usled štrajka, preduzeće, odnosno preduzetnik je obavezno da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa aktom osnivača. Kad takav akt nije donet mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima ako bi usled toga mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za bezbednost ljudi i imovine ili drugih neophodnih uslova za život i rad građana i drugih subjekata na određenom području.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke i akata donetih na osnovu nje, zakonitosti rada preduzeća, odnosno preduzetnika i obavljanja komunalne delatnosti, vrši komunalna inspekcija.
Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara, kazniće se preduzeće ili drugo pravno lice ako izvrši prekršaj iz: člana 4. st. 3; čl. 8; čl. 9; čl. 10 st. 1. tačka 1.-20.; čl. 11. st. 3; čl. 12; čl. 13; čl. 14; čl. 15; čl. 16; čl. 17; čl. 20; čl. 21. st. 1; čl. 23. st. 2; čl. 24. st. 2; čl. 25; čl. 26; čl. 27; čl. 28; čl. 29; čl. 31. st. 3; čl. 32; čl. 35; čl. 36. st. 3; čl. 38; čl. 39. st. 2; čl. 41; čl. 42; čl. 43; čl. 44; čl. 45; čl. 46. st. 2. i 3; čl. 48. st. 4. i 5; čl. 50; čl. 52; čl. 53; čl. 54; čl. 58. st. 2; čl. 59; čl. 61. st. 2; čl. 62; čl. 63; čl. 65; čl. 68; čl. 69; čl. 70; čl. 71; čl. 72; čl. 73; čl. 74; čl. 77; čl. 78; čl. 83; čl. 89; čl. 91; čl. 93; čl. 95; čl. 98; čl. 99; čl. 100; čl. 103; čl. 104; čl. 106; čl. 107; čl. 108; čl. 113; čl. 114; čl. 115;
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 250 do 25.000 dinara odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 2.500 do 250.000 dinara preduzetnik.
Novčanom kaznom od 250 do 25.000 dinara, kazniće se fizičko lice ako izvrši prekršaj iz: člana 8; čl. 10; čl. 12; čl. 13; čl. 15; čl. 16; čl. 17; čl. 20; čl. 23. st. 2; čl. 25; čl. 27; čl. 29; čl. 36. st. 3; čl. 39. st. 2; čl. 41; čl. 42; čl. 43; čl. 44; čl. 45; čl. 46. st. 2. i 3; čl. 48. st. 4. i 5; čl. 50; čl. 52. st. 3; čl. 54; čl. 58. st. 2; čl. 59; čl. 61. st. 2; čl. 63; čl. 65; čl. 68; čl. 69; čl. 71; čl. 74; čl. 77; čl. 78; čl. 83; čl. 93; čl. 95; čl. 98; čl. 99; čl. 100; čl. 103; čl. 104; čl. 106; čl. 107; čl. 108; čl. 113; čl. 114; čl. 115;
U roku od 60 dana od stupanja na snagu ove Odluke, usaglasiće se svi programi postavljanja objekata i uređaja iz člana 3. ove Odluke.
Program zimskog održavanja usvaja Gradsko veće na predlog JP "Direkcija za izgradnju" Užice, najkasnije do 15.10. tekuće godine, za naredni zimski period.
Programe postavljanja objekata i uređaja iz člana 3. ove Odluke usvaja Gradsko veće na predlog JP "Direkcija za izgradnju" Užice, najkasnije do 31.12. tekuće godine, za narednu godinu.
Do 28. februara tekuće godine moraju biti završeni konkursi dodele lokacija za postavljanje objekata i uređaja iz stava 3. ovog člana, sproveden postupak izbora najpovoljnijeg ponuđača a uvođenje u posed izvršiće JP "Direkcija za izgradnju" Užice.
U skladu sa ovom Odlukom sve programe usvaja Gradsko veće na predlog JP "Direkcija za izgradnju" Užice, najkasnije do 31.12. tekuće godine, za narednu godinu.
Komunalne delatnosti, u smislu ove Odluke, obavljaju javna preduzeća kojima je povereno obavljanje ovih delatnosti, do sprovođenja javnog konkursa.
Uslovi i način poveravanja obavljanja komunalnih delatnosti na osnovu javnog konkursa vrši se po posebno propisanom postupku.
U izuzetnim slučajevima poveravanje se može vršiti i prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaju da važe:
1. Odluka o komunalnom uređenju ("Sl. list opštine Užice", br. 16/01),
2. Ispravka odluke o komunalnom uređenju ("Sl. list opštine Užice", br. 17/01),
3. Odluka o izmenama i dopunama Odluke o komunalnom uređenju ("Sl. list opštine Užice", br. 07/03).
4. Odluka o izmenama i dopunama Odluke o komunalnom uređenju ("Sl. list opštine Užice", br. 11/07).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu grada Užica".