UREDBAO NAČINU I POSTUPKU OSTVARIVANJA PRAVA NA KONVERZIJU PRAVA KORIŠĆENJA NA GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU U PRAVO SVOJINE("Sl. glasnik RS", br. 46/2010) |
Ovom uredbom bliže se uređuje sadržina, način i postupak ostvarivanja prava na konverziju prava korišćenja na građevinskom zemljištu u pravo svojine (u daljem tekstu: konverzija), kao i način i uslovi plaćanja naknade po tom osnovu.
Pravo na konverziju, u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09 i 81/09 - ispravka - u daljem tekstu: Zakon) i ovom uredbom, imaju:
1) nosioci prava korišćenja koji su bili ili jesu privredna društva i druga pravna lica na koja su se primenjivale odredbe zakona kojima se uređuje promena vlasništva društvenog ili državnog kapitala, odnosno imovine (u daljem tekstu: privatizacija), stečajni i izvršni postupak;
2) nosioci prava korišćenja koji su pravo korišćenja stekli kupovinom od privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica koje je bilo predmet privatizacije, stečaja ili izvršnog postupka;
3) nosioci prava korišćenja na neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno radi izgradnje u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je bilo uređeno građevinsko zemljište do 13. maja 2003. godine ili na osnovu odluke nadležnog organa, a koje nije privedeno nameni u skladu sa planskim dokumentom;
4) lica koja su stekla pravo zakupa na neizgrađenom ostalom građevinskom zemljištu u državnoj svojini na period preko 50 godina, u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 47/03, 34/06 i 39/09), a zemljište nisu priveli nameni, ako su isplatili u celosti iznos zakupnine za period na koji glasi ugovor o zakupu.
Zahtev za utvrđivanje prava na konverziju podnosi se organu jedinice lokalne samouprave nadležnom za imovinsko-pravne poslove na čijoj teritoriji se nalazi građevinsko zemljište koje je predmet konverzije.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, lice iz člana 2. tač. 1) i 2) ove uredbe dostavlja podatke o: načinu sticanja kapitala, imovine ili dela imovine privrednog društva, odnosno pravnog lica (privatizacija, stečaj, izvršni postupak) kao podnosioca zahteva i popis svih katastarskih parcela na kojima je podnosilac zahteva upisan u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima kao nosioca prava korišćenja; katastarskoj parceli, odnosno o katastarskim parcelama za koje se podnosi zahtev za konverziju prava; privrednom društvu, odnosno drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva; zapisnik Poreske uprave o utvrđenoj tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta i troškovima pribavljanja prava korišćenja, kao i predlog o načinu isplate iznosa naknade, odnosno drugoj nepokretnosti koja se daje u svojinu.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se izjava odgovornog lica u privrednom društvu ili drugom pravnom licu kao podnosioca zahteva da su podaci navedeni u zahtevu istiniti.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, lice iz člana 2. tač. 3) i 4) ove uredbe dostavlja podatke o: načinu sticanja prava korišćenja, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu; katastarskoj parceli, odnosno o katastarskim parcelama za koje se podnosi zahtev za konverziju prava; privrednom društvu, odnosno drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva; zapisnik Poreske uprave o utvrđenoj tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta i troškovima pribavljanja prava korišćenja, kao i predlog o načinu isplate iznosa naknade, odnosno drugoj nepokretnosti koja se daje u svojinu.
Kada organ iz člana 3. stav 1. ove uredbe primi zahtev za konverziju dužan je da, po sprovedenom postupku, u roku od 15 dana od dana prijema zahteva donese rešenje kojim se utvrđuje pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine.
Stranke u postupku koji se vodi pred organom iz člana 3. stav 1. ove uredbe su lice koje ima pravo na konverziju uz naknadu, u skladu sa Zakonom i ovom uredbom, republički javni pravobranilac i nadležni javni pravobranilac jedinice lokalne samouprave.
U postupku koji prethodi donošenju rešenja iz stava 1. ovog člana, u delu koji se odnosi na način isplate iznosa naknade, podnosilac zahteva je dužan da, ako je predmet predloga davanje u svojinu druge nepokretnosti, dostavi i dokaz o tržišnoj vrednosti te nepokretnosti.
Ako je na zemljištu koje je predmet konverzije planskim dokumentom na osnovu koga se može izdati lokacijska dozvola predviđena izgradnja objekata ili površina javne namene, za koje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje eksproprijacija utvrđuje javni interes, podnosilac zahteva može jedinici lokalne samouprave ustupiti pravo korišćenja na tom zemljištu bez naknade i za to zemljište podnosilac nema obavezu plaćanja naknade za konverziju.
Republički javni pravobranilac, odnosno nadležni javni pravobranilac jedinice lokalne samouprave, može odbiti predlog za davanje druge nepokretnosti, odnosno predlog za ustupanje zemljišta bez naknade, u kom slučaju je podnosilac zahteva za konverziju u obavezi da utvrđenu visinu naknade plati u novcu, u skladu sa odredbama ove uredbe.
Dispozitiv rešenja iz stava 1. ovog člana sadrži naročito podatke o podnosiocu zahteva kome se utvrđuje pravo na konverziju, popis pojedinačnih katastarskih parcela koje su predmet konverzije, kao i visinu sredstava koja se kao posebna naknada uplaćuju na račun Fonda za restituciju i visinu sredstava koja se kao posebna naknada uplaćuju u korist budžeta jedinice lokalne samouprave. Ako se u svojinu Republike Srbije, odnosno jedinice lokalne samouprave pribavlja druga nepokretnost iste tržišne vrednosti, odnosno ustupa građevinsko zemljište bez naknade, dispozitiv sadrži i ove podatke.
Dispozitiv rešenja iz stava 1. ovog člana sadrži i obavezu da, po pravnosnažnosti rešenja, lice kome je utvrđeno pravo na konverziju i ministarstvo nadležno za poslove finansija, odnosno jedinica lokalne samouprave, u roku od 30 dana od dana pravnosnažnosti rešenja zaključe ugovor o regulisanju međusobnih prava i obaveza nastalih po ovom osnovu. U dispozitivu rešenja se navode svi bitni elementi ugovora, a posebno se navodi, ako je o tome postignut sporazum među strankama, da se umesto novčane naknade u svojinu daje druga nepokretnost iste tržišne vrednosti ili ustupa zemljište bez naknade.
Na rešenje iz stava 1. ovog člana može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za poslove finansija, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Po pravnosnažnosti rešenja iz člana 4. stav 1. ove uredbe ministarstvo nadležno za poslove finansija koje zastupa lice koje odredi ministar u skladu sa posebnim zakonom, odnosno jedinica lokalne samouprave koju zastupa lice koje u skladu sa posebnim zakonom i statutom jedinice lokalne samouprave ima ovlašćenje da zastupa jedinicu lokalne samouprave u poslovima uređivanja građevinskog zemljišta, zaključuju ugovor iz člana 4. stav 7. ove uredbe.
Visina naknade određena rešenjem iz člana 4. ove uredbe se kao posebna naknada uplaćuje na račun Fonda za restituciju, koji se osniva kao budžetski fond, a visina naknade određena u korist jedinice lokalne samouprave se kao posebna naknada uplaćuje u korist budžeta jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom. Jedinica lokalne samouprave dužna je da, po uplati iznosa naknade u skladu sa ovom uredbom, u roku od 15 dana od dana uplate novčanih sredstava transferiše na poseban račun Poreske uprave 3% od uplaćenih sredstava.
Naknada za konverziju se uplaćuje na račune propisane Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa ("Službeni glasnik RS", br. 20/07, 25/07 - ispravka, 37/07, 63/07, 25/07 - ispravka, 37/07, 63/07, 25/08, 50/08, 3/09, 26/09, 37/09, 64/09, 110/09, 11/10 i 31/10), i to:
1) račun broj 840-742129843-92 - Naknada po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine u korist Fonda za restituciju;
2) račun broj 840-742144843-03 - Naknada po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine u korist nivoa gradova;
3) račun broj 840-742154843-73 - Naknada po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine u korist nivoa opština.
Plaćanje naknade za konverziju može biti jednokratno ili na rate.
Kod jednokratnog plaćanja naknade ostvaruje se popust od 30% od utvrđenog iznosa naknade. Ako se naknada plati jednokratno do 31. decembra 2010. godine, ostvaruje se pravo na popust od 50% od utvrđenog iznosa naknade.
Ako se plaćanje vrši na rate, uplaćuje se 10% od utvrđenog iznosa naknade za konverziju u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o regulisanju međusobnih prava i obaveza, a ostatak iznosa se uplaćuje u jednakim mesečnim ratama, najviše do 240 mesečnih rata, po isteku grejs perioda u trajanju od godinu dana od dana zaključenja ugovora.
Kada lice iz člana 2. tač. 1) i 2) ove uredbe, kome je rešenjem iz člana 4. ove uredbe utvrđeno plaćanje iznosa naknade u mesečnim ratama odluči da tokom perioda otplate otuđi objekat, odnosno deo objekta koji se nalazi na izgrađenom građevinskom zemljištu koje je bilo predmet konverzije, iznosi svih preostalih rata dospevaju odmah za celokupno zemljište, odnosno za pripadajući deo zemljišta srazmerno površini dela objekta koji se otuđuje.
Kada lice kome je rešenjem iz člana 4. ove uredbe utvrđeno plaćanje iznosa naknade u mesečnim ratama, odluči da tokom perioda otplate na građevinskom zemljištu koje je bilo predmet konverzije izgradi objekat u skladu sa važećim planskim dokumentom, dužno je da, pre izdavanja građevinske dozvole za predmetni objekat, izmiri u jednokratnom iznosu sve preostale rate određene rešenjem i ugovorom iz člana 4. ove uredbe.
U slučaju iz stava 6. ovog člana, uslov za promenu vlasništva na nepokretnosti i pravima na njima je dokaz o plaćenom iznosu naknade za celokupno zemljište, odnosno za pripadajući deo zemljišta. Iznos koji se plaća predstavlja iznos koji se dobije kada se od ukupno utvrđenog iznosa visine naknade odbije iznos plaćenih rata do momenta otuđenja objekta. Ako se plaća naknada za celokupno zemljište, ostvaruje se umanjenje predviđeno stavom 4. ovog člana.
Po isplati celokupnog iznosa rata od strane sticaoca, odnosno prenosioca prava vlasništva na nepokretnosti, sticalac prava vlasništva na objektu stiče pravo vlasništva i na celokupnom zemljištu na kome se ta nepokretnost, odnosno objekat nalazi, dok u slučaju plaćanja rata za deo nepokretnosti koja se otuđuje, sticalac prava vlasništva na delu nepokretnosti, odnosno delu objekta postaje suvlasnik na idealnom delu zemljišta koji je proporcionalan njegovom udelu u vlasništvu na celokupnom objektu.
Privredno društvo, odnosno drugo pravno lice može i pre roka određenog ugovorom da otplati ostatak duga.
Ako se plaćanje vrši na rate, visina naknade usklađuje se sa porastom cena na malo u Republici Srbiji na mesečnom nivou, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku. Usklađivanje visine naknade za konverziju sa porastom cena na malo u Republici Srbiji vrši se i posle isteka grejs perioda.
Ako umesto novčane naknade Republika Srbija stiče u svojinu drugu nepokretnost iste tržišne vrednosti, obavezna je da tu nepokretnosti proda i uplati dobijena novčana sredstava u Fond za restituciju, na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Evidenciju o izmirivanju obaveza nastalih po osnovu ugovora zaključenih u skladu sa ovom uredbom vode Ministarstvo finansija - Uprava za trezor i jedinica lokalne samouprave.
U slučaju neizmirivanja ugovornih obaveza od strane sticaoca prava svojine, Ministarstvo finansija - Uprava za trezor i jedinica lokalne samouprave, po službenoj dužnosti, obaveštavaju nadležno javno pravobranilaštvo u cilju pokretanja sudskog postupka za raskid ugovora i naplate ostatka duga u celosti, u skladu sa zakonom.
Po pravnosnažnosti rešenja iz člana 4. ove uredbe i pribavljenim dokazima o regulisanju međusobnih obaveza sa Ministarstvom finansija i jedinicom lokalne samouprave, o čemu oba organa izdaju potvrdu podnosiocu zahteva, stiču se uslovi za upis prava svojine u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Kada je pravo svojine stečeno na osnovu rešenja iz člana 4. ove uredbe, kojim je predviđeno plaćanje naknade u mesečnim ratama, nadležni organ ga, po pravnosnažnosti, dostavlja organu nadležnom za poslove vođenja evidencije nepokretnosti i pravima na njima, u cilju upisa zabeležbe o obavezi plaćanja naknade po osnovu konverzije prava u mesečnim ratama.
Organ nadležan za poslove vođenja evidencije nepokretnosti i pravima na njima, upisuje naziv obveznika plaćanja, broj i naziv ugovora i broj mesečnih rata, kao i napomenu da se teret može brisati tek po dostavljanju dokaza da je izvršena jednokratna isplata svih preostalih rata, u skladu sa članom 6. st. 6. do 9. ove uredbe.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".