PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA OTPOČINJANJE OBAVLJANJA DELATNOSTI POŠTANSKIH USLUGA

("Sl. glasnik RS", br. 51/2010)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje moraju da ispunjavaju poštanski operatori - davaoci poštanskih usluga za otpočinjanje obavljanja delatnosti poštanskih usluga, u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama ("Službeni glasnik RS", br. 18/05 i 30/10 - u daljem tekstu: Zakon) i opštim uslovima za obavljanje poštanskih usluga.

Član 2

Univerzalnu poštansku uslugu kao uslugu od opšteg interesa obavlja javni poštanski operator na teritoriji Republike Srbije u kontinuitetu, po pristupačnim cenama i pod jednakim uslovima za sve korisnike, bez diskriminacije, u skladu sa Zakonom.

Drugi poštanski operatori mogu obavljati univerzalnu poštansku uslugu, osim rezervisanih, na osnovu licence, izdate od strane nadležnog organa.

Uslov za izdavanje licence je da poštanski operator poseduje poštansku mrežu, sopstvenu ili na osnovu ugovora.

Član 3

Poštansku mrežu sačinjavaju jedinice poštanske mreže (u daljem tekstu: JPM) i resursi (logistički, tehničko-tehnološki, informatički i kadrovski), koje davalac univerzalne poštanske usluge koristi u obavljanju poštanske usluge.

Član 4

JPM, odnosno pristupne tačke gde se obavljaju poštanske usluge, u zavisnosti od faza tehnološkog procesa, mogu biti:

1) JPM za pružanje poštanskih usluga korisnicima i/ili

2) JPM za preradu poštanskih pošiljaka.

Davalac univerzalne poštanske usluge može, u prostoru jedne JPM obavljati preradu poštanskih pošiljaka i pružati poštanske usluge korisnicima, ukoliko ne postoji potreba da se organizuje posebna JPM, a u zavisnosti od područja, broja korisnika, obima pošiljaka.

Član 5

Logistički resursi obuhvataju transportna sredstva (vozila), skladišta, preradne centre i dr.

Član 6

JPM za pružanje poštanskih usluga korisnicima su prostorije poštanskog operatora ili druga pristupna mesta, u kojima se obavljaju poslovi u vezi sa prijemom, prenosom i uručenjem poštanskih pošiljaka.

Davalac univerzalne poštanske usluge mora da ima najmanje 1.400 JPM za pružanje usluga korisnicima.

Član 7

JPM za pružanje poštanskih usluga korisnicima mora da ispunjava sledeće uslove:

1) da su na ulazu, na vidnom mestu, istaknuti njen naziv i poštanski broj;

2) da je na ulazu, na vidnom mestu, istaknuto radno vreme sa korisnicima poštanskih usluga;

3) da su prostorije u kojima se neposredno pružaju poštanske usluge, fizički odvojene od prostorija u kojima se obavljaju poslovi u vezi sa drugim tehnološkim fazama, kao što su otprema, prerada, carinjenje i dr.;

4) da su prostorije u kojima se neposredno pružaju poštanske usluge opremljene sa najmanje jednim prijemnim mestom (šalter) za opsluživanje korisnika;

5) da su u prostorijama u kojima se neposredno pružaju poštanske usluge javno dostupni posebni uslovi za obavljanje poštanskih usluga, zvanični cenovnik poštanskih usluga, uputstvo za korisnike poštanskih usluga o načinu pakovanja sadržine i zatvaranja poštanskih pošiljaka i dr.;

6) da je opremljena odgovarajućom opremom posredstvom koje se obavlja prijem ili uručenje poštanskih pošiljaka, opremom za smeštaj (sefovi, čelične kase i sl.) poštanskih, a naročito vrednosnih pošiljaka i poštanskim žigom.

Na svakoj JPM za pružanje poštanskih usluga korisnicima koja u određenom vremenskom periodu obavlja univerzalnu poštansku uslugu, ili određene usluge iz domena univerzalne poštanske usluge (stalne, sezonske, privremene i dr.), na vidnom mestu, mora biti istaknuto obaveštenje korisnicima o vremenskom periodu u kome je ona otvorena za rad, kao i o vrstama poštanskih usluga koje obavlja.

Član 8

JPM koje se, između ostalog, koriste za preradu poštanskih pošiljaka su jedinice u kojima se obavljaju poslovi u vezi sa prenosom, odnosno sortiranjem, otpremom, prevozom i prispećem poštanskih pošiljaka (automatizovane i/ili mehanizovane prerade ili posredovanje u preradi poštanskih pošiljaka za područja koja obuhvata).

Član 9

Davalac univerzalne poštanske usluge mora da ima najmanje jedan centar za preradu pošiljaka, kapaciteta da zadovolji potrebe obavljanja tehnoloških procesa za teritoriju na kojoj se usluga obavlja.

Centar iz stava 1. ovog člana, mora biti opremljen odgovarajućom opremom za preradu poštanskih pošiljaka.

Davalac univerzalne poštanske usluge dužan je da obezbedi najmanje sedam pretovarnih preradnih tačaka za teritoriju na kojoj se usluga obavlja i najmanje jedno skladište pod ključem za čuvanje neisporučivih poštanskih pošiljaka.

Član 10

Davalac univerzalne poštanske usluge koji obavlja međunarodni poštanski saobraćaj mora da ima najmanje jedan međunarodni odeljak i jednu jedinicu carinjenja.

Član 11

Tehničko-tehnološki resursi koje davalac univerzalne poštanske usluge koristi su minimum opreme i uređaja kojima je opremljen jedan šalter u JPM, odnosno jedan preradni centar.

Minimum tehničko-tehnoloških uslova koje treba da ispuni šalter stalne JPM je jedan računar sa štampačem, poštanskom vagom i poštanskim žigom.

Minimum tehničko-tehnoloških uslova koje treba da ispuni preradni centar su: pretovarni front (rampa), umrežen jedan računar sa štampačem, jedna poštanska vaga, jedna oprema za otvaranje zaključaka, jedna sortirna oprema (sto ili mašina), obezbeđen jedan video nadzor i jedan prostor za vrednosne poštanske pošiljke obezbeđen ključem.

Član 12

Davalac univerzalne poštanske usluge određuje i obezbeđuje transportna sredstva (vozila) i kadrovske resurse, odnosno broj vozila i lica koja neposredno i posredno obavljaju poštanske usluge (šalterski radnici, dostavljači i dr.), u zavisnosti od potreba tehnološkog procesa rada, obima pošiljaka i na osnovu drugih kriterijuma propisanih od strane davaoca univerzalne poštanske usluge, a u skladu sa Zakonom, međunarodno preuzetim obavezama i standardima kvaliteta u svim tehnološkim fazama.

Član 13

Davalac univerzalne poštanske usluge mora da obezbedi najmanje 2000 poštanskih sandučića kao sredstva poštanske mreže za prijem neregistrovanih poštanskih pošiljaka.

Na svakom poštanskom sandučiću moraju da budu istaknuti vreme poslednjeg pražnjenja, broj poštanskog sandučića, naziv i poštanski broj.

Član 14

Druga lica koja, na osnovu ugovora, u ime i za račun davaoca univerzalne poštanske usluge, obavljaju pojedine tehnološke procese iz domena univerzalne poštanske usluge, u skladu sa Zakonom, mora da imaju ugovor, u svakom trenutku i na svakom mestu (ogranku ili drugom prostoru van svog poslovnog sedišta, vozilu i dr.) gde se obavljaju tehnološki procesi.

Član 15

Komercijalne poštanske usluge obavljaju poštanski operatori na osnovu odobrenja izdatog od strane nadležnog organa.

Komercijalne poštanske usluge su nerezervisane usluge i obuhvataju prijem, prenos i uručenje poštanskih pošiljaka koje prelaze propisane limite po masi i ceni.

Član 16

Poštanski operator koji obavlja komercijalne poštanske usluge mora da raspolaže potrebnim prostorom, odgovarajućim tehnološko-tehničkim sredstvima, logističkim i kadrovskim resursima.

Član 17

U pogledu prostora u kome se obavljaju komercijalne poštanske usluge ili pristupne tačke, poštanski operator mora da ispunjava sledeće uslove:

1) da su na ulazu ili na vidnom mestu, istaknuti naziv poštanskog operatora, kao i radno vreme sa korisnicima poštanskih usluga, odnosno vidno prepoznatljiv naziv;

2) da su prostorije u kojima se neposredno pružaju poštanske usluge, fizički odvojene od prostorija u kojima se obavljaju poslovi u vezi sa tehnološkim fazama prerade;

3) da su javno dostupni posebni uslovi za obavljanje poštanskih usluga, zvanični cenovnik poštanskih usluga, uputstvo za korisnike poštanskih usluga o načinu pakovanja sadržine i zatvaranja poštanskih pošiljaka i dr.;

4) da ima odgovarajuću opremu (sefove, čelične kase, video nadzor ili sl.), ili poseban deo za smeštaj naročito vrednosnih poštanskih pošiljaka koji je obezbeđen najmanje ključem.

Poštanski operator koji obavlja komercijalne poštanske usluge koje imaju posebne zahteve u pogledu kvaliteta, kao što je elektronsko praćenje pošiljaka od prijema do uručenja i sl. mora da ima odgovarajuće tehničko-tehnološko rešenje, odnosno informacioni sistem koji podržava te vrste usluga.

Član 18

Poštanski operator koji obavlja komercijalne poštanske usluge mora da obezbedi minimalan broj vozila, u zavisnosti od područja na kome se obavlja delatnost, obima usluga i standarda kvaliteta.

Član 19

Poštanski operator je dužan da obezbedi kadrovske resurse, odnosno da ima dovoljan broj lica koja obavljaju prijem, prenos i uručenje poštanskih pošiljaka, a u zavisnosti od područja na kome obavlja delatnost i obima usluga.

Član 20

Poštanski operator koji obavlja komercijalne poštanske usluge dužan je da obezbedi najmanje jedan preradni centar za područje na kome obavlja delatnost sa video nadzorom i najmanje jedan međunarodni odeljak ukoliko obavlja međunarodni poštanski saobraćaj.

Član 21

Drugi pravni subjekt koji ne obavlja poštanske usluge kao svoju pretežnu delatnost, ali je osnovan za obavljanje i te delatnosti, dužan je da obezbedi minimum uslova za prijem i/ili prenos i/ili uručenje poštanskih pošiljaka u okviru obavljanja svoje pretežne delatnosti.

U vozilima kojima se obavlja prenos pošiljaka, pored prevoza putnika i robe, pravni subjekt iz stava 1. ovog člana dužan je da obezbedi poseban prostor za smeštaj pošiljaka pod ključem.

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".