PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR MEHATRONIKE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 9/2007, 6/2010 i 11/2010 - ispr.) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar mehatronike, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), iz sledećih predmeta:
1) Srpski jezik i književnost;
2) Srpski jezik kao nematernji jezik;
3) Strani jezik;
4) Drugi strani jezik;
5) Fizičko vaspitanje;
6) Građansko vaspitanje;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2007/2008. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar mehatronike
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 6/2010)
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2010/2011. godine.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područja rada: ELEKTROTEHNIKA I MAŠINSTVO I OBRADA METALA
Obrazovni profil: TEHNIČAR MEHATRONIKE - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
- razvoj i primena modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i stručnih modula kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;
- provera radnih kompetencija učenika na stručnoj maturi.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Elektrotehnika, mašinstvo i obrada metala. U cilju uspešnog sprovođenje ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće savetodavnu podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultate ogleda objaviće Ministarstvo prosvete na način dostupan široj stručnoj javnosti.
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Obrazovni profil: TEHNIČAR MEHATRONIKE - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil MEHATRONIČAR je osposobljavanje učenika za dijagnostifikovanje i otklanjanje kvara, preventivno i periodično održavanje opreme mehatronskog sistema i unos, postavljanje i praćenje parametara mehatronskog sistema.
S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljavani za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
- efikasan rad u grupnim situacijama
- preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri
- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
radne kompetencije |
znanja |
veštine |
stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
|
|
|
|
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:
- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
Nastavni plan za ogled - Tehničar mehatronike
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
||||||||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
|||||||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
|
A: OBAVEZNI PREDMETI |
18 |
7 |
0 |
666 |
259 |
0 |
0 |
17 |
4 |
0 |
629 |
148 |
0 |
0 |
10 |
0 |
0 |
350 |
0 |
0 |
0 |
10 |
2 |
0 |
310 |
62 |
0 |
0 |
1955 |
469 |
0 |
0 |
2424 |
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
111 |
|
|
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
420 |
0 |
0 |
0 |
420 |
1.1 ___________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Strani jezik I |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
280 |
0 |
0 |
0 |
280 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
280 |
0 |
0 |
0 |
280 |
5. Matematika |
4 |
|
|
148 |
|
|
|
4 |
|
|
148 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
494 |
0 |
0 |
0 |
494 |
6. Računarstvo i informatika |
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
111 |
0 |
0 |
111 |
7. Fizika |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
0 |
0 |
0 |
74 |
8. Tehničko crtanje |
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
111 |
0 |
0 |
111 |
9. Mehanika |
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
0 |
0 |
0 |
111 |
10. Elektrotehnika sa merenjima |
2 |
1 |
|
74 |
37 |
|
|
1 |
1 |
|
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
74 |
0 |
0 |
185 |
11. Tehnička mehanika sa mehanizmima |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
111 |
0 |
0 |
0 |
111 |
12. Elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
74 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
37 |
0 |
0 |
111 |
13. Programiranje |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
74 |
0 |
0 |
74 |
14. Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
0 |
62 |
0 |
0 |
62 |
B: STRUČNI MODULI |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
111 |
0 |
4 |
3 |
0 |
148 |
111 |
0 |
0 |
6 |
18 |
0 |
156 |
439 |
0 |
60 |
4 |
12 |
0 |
124 |
372 |
0 |
90 |
428 |
922 |
111 |
150 |
1611 |
1. Priprema elektromašinskih materijala |
|
|
3 |
|
|
111 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
111 |
0 |
111 |
2. Hidrauličke i pneumatske komponente |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
74 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
37 |
0 |
0 |
111 |
3. Mašinski elementi |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
74 |
74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74 |
74 |
0 |
0 |
148 |
4. Hidraulički i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
105 |
0 |
18 |
123 |
5. Digitalna elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
42 |
42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
42 |
0 |
0 |
84 |
6. Mikrokontroleri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
56 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
56 |
0 |
0 |
56 |
7. Merni pretvarači |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
39 |
0 |
0 |
39 |
8. Sistemi upravljanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
44 |
22 |
|
24 |
|
|
|
|
|
|
|
44 |
22 |
0 |
24 |
90 |
9. Električni pogon i oprema u mehatronici |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
70 |
70 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
70 |
70 |
0 |
18 |
158 |
10. Modeliranje sa analizom elemen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
105 |
0 |
0 |
105 |
11. Programabilni logički kontroleri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
31 |
62 |
|
|
31 |
62 |
0 |
0 |
93 |
12. Mehatronski sistemi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
30 |
93 |
0 |
0 |
30 |
123 |
13. Testiranje i dijagnostika mehatronskih sist. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
155 |
|
30 |
0 |
155 |
0 |
30 |
185 |
14. Održavanje i montaža mehatronskih sistema |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
155 |
|
30 |
0 |
155 |
0 |
30 |
185 |
V: IZBORNI PREDMETI |
3 |
0 |
0 |
111 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
111 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
105 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
93 |
0 |
0 |
0 |
420 |
0 |
0 |
0 |
420 |
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
|
37 |
|
|
|
1 |
|
|
37 |
|
|
|
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
31 |
|
|
|
140 |
0 |
0 |
0 |
140 |
2. Izborni predmeti prema programu ogleda |
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
74 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
280 |
0 |
0 |
0 |
280 |
Ukupno A+B+V: |
21 |
7 |
3 |
777 |
259 |
111 |
0 |
24 |
7 |
0 |
888 |
259 |
0 |
0 |
19 |
18 |
0 |
611 |
439 |
0 |
60 |
17 |
14 |
0 |
527 |
434 |
0 |
90 |
2803 |
1391 |
111 |
150 |
4455 |
|
Σ |
4455 |
|
Fond časova izbornih predmeta po razredima
IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
||||
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
37 |
37 |
35 |
31 |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Drugi strani jezik |
74 |
74 |
70 |
62 |
2. Istorija - izabrane teme |
74 |
74 |
|
|
3. Hemija |
74 |
|
|
|
4. Računarstvo i informatika 2 |
|
74 |
70 |
62 |
5. Objektno programiranje |
|
|
70 |
|
6. Geometrija |
|
|
70 |
|
7. Uvod u analizu |
|
|
|
62 |
8. Robotika |
|
|
|
62 |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa, i to:
- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. To znači da ukoliko odustanu u nekom razredu ne mogu ga ponovo birati u narednim.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Izborni predmeti Računarstvo i informatika 2 i Objektno programiranje se realizuju kao vežbe u grupama od 8 do 12 učenika.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Tehničko crtanje |
111 |
|
|
12 |
Elektrotehnika sa merenjima |
37 |
|
|
12 |
|
Priprema elektomašinskih materijala |
|
111 |
|
12 |
|
Računarstvo i informatika |
111 |
|
|
12 |
|
II |
Elektrotehnika sa merenjima |
37 |
|
|
12 |
Elektronika |
37 |
|
|
12 |
|
Programiranje |
111 |
|
|
12 |
|
Hidrauličke i pneumatske komponente |
37 |
|
|
12 |
|
Mašinski elementi |
74 |
|
|
12 |
|
III |
Hidraulički i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
105 |
|
18 |
12 |
Digitalna elektronika |
42 |
|
|
12 |
|
Mikrokontroleri |
56 |
|
|
12 |
|
Merni pretvarači |
39 |
|
|
12 |
|
Sistemi upravljanja |
22 |
|
24 |
12 |
|
Električni pogon i oprema u mehatronici |
70 |
|
18 |
12 |
|
Modeliranje sa analizom elemenata i mehanizama |
105 |
|
|
12 |
|
IV |
Preduzetništvo |
62 |
|
|
12 |
Programabilni logični kontoleri |
62 |
|
|
12 |
|
Mehatronski sistemi 1 ili 2* |
|
|
30 |
12 |
|
Testiranje i dijagnostika mehatronskih sistema |
155 |
|
30 |
12 |
|
Održavanje i montaža mehatronskih sistema |
155 |
|
30 |
12 |
* Specifičnost održavanja modula Mehatronski sistemi. Škola na osnovu zahteva lokalnog tržišta rada i svojih mogućnosti odlučuje za koju od dve ponuđene verzije modula će se održavati nastava (Mehatronski sistemi 1 ili Mehatronski sistemi 2).
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I
RAZRED |
II
RAZRED |
III
RAZRED |
IV
RAZRED |
UKUPNO |
|
Čas odeljenskog starešine |
do 74 |
do 74 |
do 70 |
do 62 |
do 280 |
Dodatni rad2 |
do 30 |
do 30 |
do 3 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad2 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad2 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
2Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I |
II |
III |
IV |
|
Ekskurzija |
1-2 |
2-3 |
3-4 |
do 5 |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti3 |
1 - 2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
3 Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno-časovna nastava |
mentorski rad (nastava u bloku) |
obavezne vannastavne aktivnosti |
ostalo (završni ispit) |
ukupno radnih nedelja |
I |
37 |
2 |
39 |
||
II |
37 |
2 |
39 |
||
III |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
IV |
31 |
3 |
2 |
3 |
39 |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil Tehničar mehatronike - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91).
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Elektrotehnika, mašinstvo i obrada metala ("Prosvetni glasnik", broj 8/91).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora, grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).
Gantogram stručnih modula po razredima za ogled - Tehničar mehatronike
Moduli / Radne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Prvi |
1. Priprema elektromašinskih materijala |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
111 |
0 |
111 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
3 |
3 |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
0 |
0 |
111 |
0 |
111 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduli / Radne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Drugi |
2. Mašinski elementi |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
74 |
74 |
0 |
0 |
148 |
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
3. Hidrauličke i pneumatske komponente |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
74 |
37 |
0 |
0 |
111 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
148 |
111 |
0 |
0 |
259 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduli / Radne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Treći |
4. Digitalna elektronika |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
42 |
0 |
0 |
84 |
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
5. Mikrokontroleri |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
56 |
0 |
0 |
56 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6. Merni pretvarači |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
39 |
0 |
0 |
39 |
|
V |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
7. Sistemi upravljanja |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
44 |
22 |
0 |
24 |
90 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
12 |
|||||||
8. Hidr. i pneum. sistemi kao objekti upravljanja |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
105 |
0 |
18 |
123 |
|
V |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|||||||
9. Električni pogon i oprema u mehanotronici |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
70 |
70 |
0 |
18 |
158 |
|
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|||||||
10. Modeliranje sa analizom elemen. i mehanizama |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
105 |
0 |
0 |
105 |
|
V |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
17 |
30 |
30 |
156 |
439 |
0 |
60 |
655 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduli / Radne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Četvrti |
11. Programabilni logički kontroleri |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
31 |
62 |
0 |
0 |
93 |
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
12. Mehatronski sistemi |
T |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
93 |
0 |
0 |
30 |
123 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|||||||
13. Testiranje i dijagnostika mehatronskih sistema |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
155 |
0 |
30 |
185 |
|
V |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|||||||
14. Održavanje i montaža mehatronskih sistema |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
155 |
0 |
30 |
185 |
|
V |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|||||||
|
Σ |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
30 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
124 |
372 |
0 |
90 |
586 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ= |
428 |
922 |
111 |
150 |
1611 |