PRAVILNIKO USLOVIMA I NAČINU SPROVOĐENJA POSTUPKA ANALIZE RIZIKA I UPRAVLJANJA RIZIKOM("Sl. glasnik RS", br. 53/2010) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi i način sprovođenja postupka analize rizika i upravljanja rizikom.
Postupak analize rizika sprovodi se pod uslovom da:
1) postoji namera da se uvezu bilje, biljni proizvodi i propisani objekti ili unese štetni organizam na način i u obliku koji do sada nije postojao, a koji bi mogao da zahteva preduzimanje fitosanitarnih mera;
2) je identifikovan štetni organizam za koji može biti opravdano određivanje i sprovođenje fitosanitarnih mera;
3) postoji potreba da se ponovo razmotri ili izmeni postojeća fitosanitarna mera;
4) postoji potreba da se utvrdi da li je neki organizam štetan ili ne.
Postupak analize rizika sprovodi se na način određen međunarodnim standardima, i to:
1) Međunarodnim standardom za fitosanitarne mere br. 2 - Okvir za analizu rizika od štetnog organizma (ISPM No. 2 -2007 - Framework for pest risk analysis);
2) Međunarodnim standardom za fitosanitarne mere br. 3 - Vodič za izvoz, provoz i uvoz agenasa za biološku kontrolu i drugih korisnih organizama (ISPM No. 3-2005 - Guidelines for the export, shipment, import and release of biological control agents and other beneficial organisms);
3) Međunarodnim standardom za fitosanitarne mere br. 11 - Analiza rizika za karantinski štetne organizme, uključujući analizu rizika po životnu sredinu i od genetski modifikovanih organizama (ISPM No. 11-2004 - Pest risk analysis for quarantine pests, including analysis of environmental risks and living modified organisms);
4) Međunarodnim standardom za fitosanitarne mere br. 21 - Analiza rizika za regulisane ne-karantinski štetne organizme (ISPM No. 21-2004 - Pest risk analysis for regulated non-quarantine pests);
5) EPPO standardom - Vodič za analizu rizika od štetnog organizma, Lista informacija koja se zahteva prilikom izrade analize rizika (EPPO Standards/ PM 5/1(1) - Guidelines on pest risk analysis - Check-list of information required for pest risk analysis (PRA));
6) EPPO standardom - Vodič za analizu rizika od štetnog organizma, Analiza rizika u cilju detekcije štetnog organizma na uvoznoj pošiljci (EPPO Standards/ PM 5/2 - Guidelines on pest risk analysis-Pest risk analysis on detection of a pest in an imported consignment);
7) EPPO standardom - Vodič za analizu rizika od štetnog organizma, Pomoćna šema za donošenje odluke da li je štetni organizam karantinski (EPPO Standards/ PM 5/3 (4) Guidelines on pest risk analysis - Decision-support scheme for quarantine pests).
Postupak analize rizika obuhvata sledeće faze:
1) iniciranje postupka analize rizika;
2) procenu rizika;
3) procenu i odabir mogućnosti za smanjenje rizika od unošenja i širenja štetnog organizma.
Posle završetka svake faze postupka analize rizika, Stručni savet za zaštitu zdravlja bilja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravlje bilja, daje Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede stručno mišljenje, u zavisnosti od zahteva standarda iz člana 3. ovog pravilnika, o tome da li je neki organizam štetan, da li štetni organizam treba da se reguliše, odnosno da li treba da se odredi nova ili promeni ili ukine postojeća fitosanitarna mera, kao i o pouzdanosti podataka koji su korišćeni u postupku analize rizika i njihovoj oceni.
U postupku analize rizike Direkcija za nacionalne referentne laboratorije (u daljem tekstu: Direkcija) izrađuje program analize rizika i obavlja prikupljanje i analizu podataka relevantnih za sprovođenje postupka analize rizika.
Podaci relevantni za sprovođenje postupka analize rizika obuhvataju preporuke stručnih međunarodnih organizacija iz oblasti zdravlja bilja, podatke o pojavi štetnih organizama u okruženju i Republici Srbiji, naučne podatke, kao i podatke o sprovedenim merama i postupcima za zaštitu zdravlja bilja.
Subjekti koji obezbeđuju zaštitu zdravlja bilja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravlje bilja, podatke iz stava 2. ovog člana dostavljaju Direkciji jednom mesečno.
Upravljanje rizikom, kojim se određuju i sprovode fitosanitarne mere, sprovodi se pod uslovom da je prethodno sproveden postupak analize rizika u skladu sa ovim pravilnikom.
Upravljanje rizikom sprovodi se na način koji je u skladu sa procenjenim i odabranim mogućnostima za smanjenje rizika od unošenja i širenja štetnog organizma.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".