PLANBEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA TERITORIJI GRADA PANČEVA ZA 2010. GODINU("Sl. list grada Pančeva", br. 15/2010) |
Pored dokumenta pod nazivom "Strategija bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada Pančeva za period od 2010. do 2015. godine", koji je Skupština grada Pančeva usvojila na sednici održanoj 29. aprila 2010. godine, neophodno je, u skladu sa članom 13. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, da Skupština grada donese godišnji Plan bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada Pančeva za 2010. godinu (u daljem tekstu: Plan bezbednosti saobraćaja), kao akcioni plan za sprovođenje mera definisanih navedenom strategijom u cilju poboljšanja bezbednosti saobraćaja.
Oscilirajući trend ukupnog broja saobraćajnih nezgoda, broja smrtno stradalih i povređenih u njima, utvrđen u okviru usvojene strategije, ukazuje na visok stepen entropije u sistemu bezbednosti saobraćaja. Entropija sistema, kao mera neizvesnosti procesa u njemu, stanje postojeće saobraćajne infrastrukture, zaostajanje u oblasti tehničke regulacije saobraćaja i zaštite javnih saobraćajnih površina, stanje u oblasti javnog prevoza, kao i uopšte stanje u domenu dinamičkog i mirujućeg saobraćaja, nepovezanost elemenata sistema i drugo, određuju područje grada kao područje izraženog rizika. Zbog toga, moraju se preduzeti odgovarajuće mere i aktivnosti na poboljšanju bezbednosti saobraćaja.
Visokom riziku izložene su mlada i starija populacija. U periodu od 2006. do 2009. godine, prosečno oko 23 % smrtnih slučajeva i 25 % povređenih bilo je starosti ispod 30 godina. Kada se radi o statistici saobraćajnih nezgoda na putevima na teritoriji grada, ona tek treba da otpočne svoj razvoj i trenutno su dostupni samo osnovni parametri.
Tabela 1. Uzročnici saobraćajnih nezgoda na teritoriji grada za 2008. i 2009. godinu (policijski izveštaji)
Pozicija |
Opis uzroka saobraćajne nezgode |
broj |
% učešća |
1. |
Neprilagođena brzina vozila |
565 |
37,52 |
2. |
Nepoštovanje prvenstva prolaza |
353 |
23,40 |
3. |
Nepropisno preticanje i obilaženje |
90 |
5,98 |
4. |
Alkoholisanost učesnika u saobraćaju |
68 |
4,51 |
5. |
Odstojanje između vozila |
39 |
2,59 |
6. |
Greške pešaka |
22 |
1,46 |
7. |
Nepropisno mimoilaženje |
27 |
1,79 |
8. |
Tehnička neispravnost |
29 |
1,92 |
9. |
Nepropisno skretanje |
30 |
1,99 |
10. |
Greške biciklista |
14 |
0,93 |
11. |
Sletanje s puta |
28 |
1,86 |
12. |
Ostala uzroci (vožnja unazad, prelaz preko žel. pruge i sl.) |
241 |
16,00 |
13. |
ukupno |
1506 |
100 |
Tabela 2. Statistički podaci saobraćajnih nezgoda na teritoriji grada
Godina |
Ukupna frekvencija |
Broj |
Broj teže |
Broj lakše |
2005 |
892 |
17 |
87 |
285 |
2006 |
853 |
19 |
104 |
240 |
2007 |
1077 |
21 |
95 |
395 |
2008 |
833 |
14 |
115 |
360 |
2009 |
673 |
12 |
71 |
334 |
UKUPNO |
4328 |
83 |
472 |
1614 |
Histogram 1. Nastradala lica u saobraćajnim nezgodama na teritoriji grada po starosnoj strukturi za period od 2006. do 2009. godine
Sprovedene stručne analize pokazale su da su uzroci nastanka saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama
• prelazak na suprotnu traku (preticanje i obilaženje, nepažnja)
• nepreduzimanje odgovarajuće radnje od strane vozača (intenzivno usporenje, bežanje udesno ili ulevo i drugo)
• greške pešaka (rizičan prelazak, prelazak mimo pešačkog prelaza, kretanje desnom ivicom kolovoza, pretrčavanje, neopreznost)
• neodgovarajuće reagovanje vozača (kasno reagovanje kočenjem, naglo kočenje, nagli manevar upravljačem)
• alkoholisanost vozača
• brzina (velika, neprilagođena, nebezbedna, neodgovarajuća)
• neopreznost i nebudnost vozača (prolazak pored kolone pešaka, kretanje pored zaustavljenih vozila, malo odstojanje, kasno reagovanje na opasnost)
• neodgovarajuće skretanje, uključivanje i isključivanje iz saobraćaja vozača
• greške bicikliste (neopreznost, iznenadni prelazak puta, iznenadno skretanje)
• tehnička neispravnost vozila
• neodgovarajuće kretanje vozila u krivini od strane vozača - "sečenje" krivine
• parkiranje (nepravilno parkiranje, uključivanje u saobraćaj sa prostora za parkiranje)
• alkoholisanost pešaka, odnosno bicikliste
• kolovoz (oštećenja, zaleđenost i drugo)
• greške motociklista
• izrazito nepovoljni vremenski uslovi.
Očigledno je da su najrizičnije grupe u stradanju u saobraćajnim nezgodama mladi (učenici, studenti) i radno aktivno stanovništvo. Izražavajući brigu za stradanje u saobraćajnim nezgodama, jasno je da se ta briga mora usmeriti ka ovim rizičnim grupama i Plan želi da ima jasnu preventivnu i edukacionu funkciju prema njima.
U vezi sa tim, sačinjena je Strategija bezbednosti saobraćaja od 2010. do 2015. godine za teritoriju grada Pančeva, na osnovu koje treba pripremiti, usvojiti i realizovati poseban Program kampanja kojim se žele eliminisati ili umanjiti uzroci saobraćajnih nezgoda sa smrtno stradalim i teže povređenim licima, kao i sa velikim materijalnim štetama, uz jasnu preventivnu i edukacionu funkciju prema najrizičnijoj grupi učesnika u saobraćaju.
Realizacija stabilnog opadajućeg trenda broja saobraćajnih nezgoda i broja poginulih lica u saobraćaju za oko 5 % na godišnjem nivou, odnosno 30 % u periodu od 6 godina, imalo bi za posledicu poboljšanje stepena bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada i svrstavanje područja grada u zonu sa srednjim brojem saobraćajnih nezgoda na čak evropskom nivou.
II KARAKTERISTIKE SPROVOĐENJA PLANA
Minimalni preduslovi, čija je implementacija neophodna da bi se moglo upravljati bezbednosti saobraćaja su:
• odgovarajući status saobraćajne problematike među opšte priznatim potrebama grada
• utvrđivanje ciljeva i strateških aktivnosti za njihovo ostvarivanje
• pouzdan informacioni sistem, sa stručno uvedenim podacima dostupnim velikom broju institucija
• obrazovanje koordinacionog tela za bezbednost saobraćaja - Komitet za bezbednost saobraćaja
• organizovanje Agencije za saobraćaj, uz obezbeđenje kadrovskih i drugih resursa u okviru nje
• definisanje jasne uloge institucija u sistemu bezbednosti saobraćaja, posebno odnos između organa lokalne samouprave i drugih institucija i odgovornost institucija za stanje u ovoj oblasti.
U nameri da se ispune ciljevi bezbednosti saobraćaja, definisani usvojenom strategijom i ovim planom, odnosno da se smanji broj poginulih u saobraćajnim nezgodama za 30% do 2015. godine, Gradsko veće grada Pančeva će angažovati Policijsku upravu Pančevo, Komitet za bezbednost saobraćaja, Agenciju za saobraćaj Gradske uprave grada Pančeva, druge organe lokalne samouprave i organizacione jedinice Gradske uprave grada Pančeva u čijoj nadležnosti su pojedini segmenti bezbednosti u saobraćaju.
Ažurno praćenje pojava neophodno je za efikasno funkcionisanje sistema bezbednosti saobraćaja, odnosno neophodno je organizovanje funkcionisanja informacionog sistema. Baza podataka o saobraćajnim nezgodama treba da obuhvati podatke o pojavnim oblicima, uzrocima i drugim elementima koji utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda, putevima, signalnoj i ostaloj instalisanoj opremi, strukturi vozila, vozačima motornih vozila, strukturi ostalih učesnika u saobraćajnim nezgodama, strukturi nastradalih i njihovim povredama i drugo.
Specifični ciljevi Plana bezbednosti saobraćaja su
• upoznavanje ciljnih grupa sa posledicama saobraćajnih nezgoda
• edukacija svih ciljnih grupa
• podizanje nivoa saobraćajne kulture
• smanjenje ukupnog broja saobraćajnih nezgoda i broja saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama
• pružanje brže i efikasnije medicinske pomoći povređenim učesnicima u saobraćajnim nezgodama
• smanjenje broja prekršaja u saobraćaju
• smanjenje broja zastoja u saobraćaju i njihovog vremenskog trajanja.
Prioritetna ciljna grupa su mladi ljudi do 30 godina i radno aktivno stanovništvo, jer se statistički pokazalo da su oni u najvećem broju slučajeva učesnici u saobraćajnim nezgodama, nastradali ili uzročnici nezgoda. Najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda sa smrtnim posledicama i teškim telesnim povredama kod ove grupe su brzina i preticanje vozila. Plan bezbednosti saobraćaja, pored ostalog, želi da ukaže na
• pogubnost kršenja propisa o brzini i preticanju
• pogubnost konzumiranja alkohola i opojnih sredstava u odnosu na vožnju i učešće u saobraćaju
• postojanje alternativa u ponašanju i izražavanju mladih.
III PLAN UNAPREĐENJA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA
Uvodne napomene
Razvoj društva u celini u poslednjim decenijama rezultirao je velikim brojem nesuglasica i izraženih suprotnosti. U takvim uslovima saobraćaj, kao integralni faktor svih komunikacionih događanja i zbivanja, imao je neusaglašenu komponentu razvoja. Ovakav dinamički razvoj, kako broja novoproizvedenih motornih vozila tako i onih koja su u upotrebi, nije na odgovarajući način praćen razvojem saobraćajne infrastrukture. Ovakav negativan odnos između razvoja motorizacije i saobraćajne infrastrukture doveo je do pogoršanja uslova u kojima se odvija saobraćaj, samim tim i do pogoršanja bezbednosti saobraćaja. Neophodno je istražiti karakteristike postojećeg stanja i nakon toga definisati mere za poboljšanje stanja u ovoj oblasti. Pravni okvir za sve aktivnosti i institucionalno organizovanje na nivou grada poboljšani su formiranjem Agencije za saobraćaj Gradske uprave grada Pančeva i obrazovanjem Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Elementi Plana bezbednosti saobraćaja na putevima u 2010. godini
Osnovni cilj Plana bezbednosti saobraćaja za 2010. godinu jesu unapređenje i zaštita saobraćajne infrastrukture kao osnova sprovođenja usvojene "Strategije bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada Pančeva za period od 2010. do 2015. godine".
Planom su obuhvaćene sledeće aktivnosti, koje su prikazane u narednom stavu ovog dokumenta.
AKTIVNOSTI NA UNAPREĐENJU BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA U 2010. GODINI NA TERITORIJI GRADA PANČEVA
1. Unapređenje saobraćajne infrastrukture
1.1. Analiza stanja bezbednosti saobraćaja na javnim putevima (studija)
1.2. Identifikacija crnih tačaka na javnim putevima (studija)
1.3. Mapiranje rizika na javnim putevima (studija)
1.4. Sanacija identifikovanih crnih tačaka i opasnih deonica na javnim putevima
1.5. Detaljne analize saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima i nezavisne ocene doprinosa puta nastanku i obimu posledica ovih nezgoda
1.6. Periodična provera bezbednosti saobraćaja i provera bezbednosti saobraćaja na visoko rizičnim deonicama javnih puteva
1.7. Zaštita javnih saobraćajnih površina
2. Unapređenje saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja
2.1. Stručno usavršavanje vaspitača, učitelja i nastavnika u cilju unapređenja rada sa decom
2.2. Izrada i nabavka publikacija za decu u predškolskim ustanovama i osnovnim školama
2.3. Finansiranje projekata nevladinih i drugih organizacija u cilju unapređenja saobraćajnog obrazovanja dece i omladine
2.4. Stručno usavršavanje članova Komiteta za bezbednost saobraćaja i drugih subjekata značajnih za unapređenje bezbednosti saobraćaja
3. Preventivno - promotivne aktivnosti iz oblasti bezbednosti saobraćaja
3.1. Realizacija kampanje bezbednosti saobraćaja u ključnim oblastima rada u skladu sa strategijom i rezultatima studija
3.2. Priprema i izrada biltena i drugih izveštaja o stanju bezbednosti saobraćaja
3.3. Podrška takmičenjima dece osnovnih i srednjih škola za najbolje literarne, likovne, muzičke i druge radove koji promovišu bezbedno korišćenje puteva i ulica
3.4. Podrška organizovanju i radu školskih saobraćajnih patrola i saobraćajnih patrola građana
3.5. Finansiranje projekata nevladinih i drugih organizacija
4. Naučno - istraživački rad u oblasti bezbednosti saobraćaja
4.1. Istraživanje stavova učesnika u saobraćaju o rizicima u saobraćaju na teritoriji
4.2. Izrada metodologije upravljanja crnim tačkama na javnim putevima na teritoriji
4.3. Izrada predloga Plana bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada za 2011. godinu
4.4. Istraživanje drugih problema u bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada.
U skladu sa članom 19. stav 2. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Službeni glasnik RS", broj 41/09), sredstva namenjena za povećanje bezbednosti saobraćaja na teritoriji grada, koristiće se prema programu koji će doneti Gradsko veće na predlog Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Ovaj Plan stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu grada Pančeva".