ZAKLJUČAKO USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA BIOMASU OD 2010. DO 2012. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 56/2010) |
1. Usvaja se Akcioni plan za biomasu od 2010. do 2012. godine, koji je sastavni deo ovog zaključka.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
AKCIONI PLAN ZA BIOMASU OD 2010. DO 2012. GODINE
U okviru Strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine ("Službeni glasnik RS", broj 44/05) je kao jedan od prioriteta definisano i selektivno korišćenje novih obnovljivih izvora energije, kao i posebni Programi novih energetski efikasnijih i ekološki prihvatljivijih tehnologija sa ciljem da se smanji potrošnja kvalitetnih uvoznih energenata i ostvari dodatna proizvodnja električne i toplotne energije, sa značajno nižim negativnim uticajem na životnu sredinu.
Vlada je donela Uredbu o utvrđivanju Programa ostvarivanja Strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine za period od 2007. do 2012. godine ("Službeni glasnik RS", br. 17/07, 73/07, 99/09 i 27/10), kojom je u Odeljku 13. OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE, pododeljak 13.11. Akcioni plan za realizaciju programa u oblasti OIE predviđena izrada "Nacionalnog akcionog plana za korišćenje biomase kao najznačajnijeg OIE u Republici Srbiji".
Biomasa (Prilog 1, koji je odštampan uz ovaj akcioni plana i čini njegov sastavni deo), kao izvor obnovljive energije, je organska supstanca biljnog ili životinjskog porekla (drvo, slama, biorazgradivi ostaci iz poljoprivredne proizvodnje, stajsko đubrivo, organski deo komunalnog čvrstog otpada). Biomasa se koristi u procesima sagorevanja ili konvertuje u sistemima koji proizvode toplotnu energiju, električnu energiju ili i toplotnu i električnu. Osim toga, biomasa se koristi za proizvodnju tečnih i gasovitih goriva - bioetanola, biodizela i biogasa.
Kao zemlja sa velikim površinama pod šumom, Republika Srbija ima veliki potencijal za proizvodnju biomase. Biomasa učestvuje sa 63% u ukupnom potencijalu obnovljivih izvora energije (OIE). Šume pokrivaju oko 30% teritorije, a oko 55% teritorije je obradivo zemljište. Pored ostataka iz ratarstva, postoje velike mogućnosti za namensko uzgajanje biomase - koje neće konkurisati proizvodnji hrane.
U skladu sa preporukama nedavno realizovanih studija, najperspektivnije mogućnosti za korišćenje biomase u Republici Srbiji su:
1) zagrevanje prostora u domaćinstvima i zgradama korišćenjem peleta ili briketa od biomase;
2) ko-sagorevanje ili potpuna zamena loženja mazuta ili uglja u toplanama;
3) proizvodnja električne energije korišćenjem ostataka iz poljoprivrede i od drveta;
4) proizvodnja biogoriva za saobraćaj.
Vlada je postavila ciljeve za proizvodnju električne energije iz OIE - da do kraja 2012. godine poveća učešće električne energije proizvedene iz OIE za 2,2%, posmatrano u odnosu na ukupnu potrošnju električne energije u 2007. godini, i da zastupljenost biogoriva i ostalih goriva iz obnovljivih izvora na tržištu iznosi najmanje 2,2% u odnosu na ukupnu potrošnju goriva u saobraćaju računato na osnovu energetskog sadržaja. Prema Uredbi o izmenama i dopunama Uredbe o utvrđivanju Programa ostvarivanja Strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine za period od 2007. do 2012. godine, glavni ciljevi programa u vezi sa biomasom u Republici Srbiji su:
1) efikasno korišćenje raspoloživih resursa za proizvodnju energije;
2) smanjenje emisije GESB;
3) smanjenje uvozne zavisnosti i;
4) otvaranje novih radnih mesta.
Međutim, da bi se maksimalno iskoristili potencijali OIE u Republici Srbiji, potrebno je unaprediti tržišne uslove. Cilj Akcionog plana za biomasu (APB) je da se definišu problemi i konkretne aktivnosti za njihovo rešavanje.
APB je fokurisan na kratkoročne aktivnosti (do kraja 2012), a neke preporuke se odnose i na dugoročne.
Skraćenice koje se koriste u tekstu Akcionog plana imaju sledeće značenje:
AZŽS - Agencija za zaštitu životne sredine
APB - Akcioni plan za biomasu
NRT - Najbolja raspoloživa tehnologija
NEP - Najbolje u ekološkoj praksi
ERB - Energetski resursi biomase
KG - Kombinovana proizvodnja toplotne i električne energije
FAO - Organizacija UN za ishranu i poljoprivredu
FEE - Fond za energetsku efikasnost
FZŽS - Fond za zaštitu životne sredine
FR - Fond za razvoj
GESB - Gasovi sa efektom staklene bašte
MPŠV - Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede
MRE - Ministarstvo rudarstva i energetike
MŽSPP - Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja
MF - Ministarstvo finansija
MERR - Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja
MNTR - Ministarstvo nauke i tehnološkog razvoja
MTU - Ministarstvo trgovine i usluga
NAB - Nacionalna asocijacija za biomasu
PSEMS - Pokrajinski sekretarijat za energetiku i mineralne sirovine
JPGŠS - Javno preduzeće za gazdovanje šumama "Srbijašume"
JPGŠV - Javno preduzeće za gazdovanje šumama "Vojvodinašume"
OIE - Obnovljivi izvori energije
IR - Istraživanje i razvoj
AEES - Agencija za energetsku efikasnost Srbije
SZS - Institut za standardizaciju Srbije
SWOT - Ocena postojećeg stanja (SWOT analiza)
UNDP - Program za razvoj Ujedinjenih nacija
USAID - Agencija za međunarodni razvoj SAD
1.1. Cilj akcionog plana za biomasu
Jedan od najvažnijih zadataka APB je da utvrdi probleme u procesu korišćenja biomase i aktivnosti za njihovo prevazilaženje. Za rešavanje nekih problema definisaće se vremenski okvir, a neke dugoročne aktivnosti će se samo naznačiti. Za realizaciju APB, neophodno je uspostaviti saradnju između brojnih aktera (od vladinih institucija do privatnog i nevladinog sektora).
Aktivnosti utvrđene u APB sagledane su sa zakonodavnog, ekonomskog i tehničkog aspekta. Ovaj dokument je obuhvatio sve vrste biomase i različite mogućnosti za njeno korišćenje (proizvodnju električne i toplotne energije, saobraćaj) i on će pomoći napretku u iskorišćenju biomase u Republici Srbiji. APB je dinamičan dokument za sprovođenje politike koji može da se menja, ažurira i proširuje u skladu sa razvojem zemlje, strategijom u energetskom sektoru, Nacionalnom strategijom održivog razvoja i svim ostalim relevantnim strategijama (poljoprivrednom, strategijom ruralnog razvoja, šumarstva i životne sredine).
2. POTENCIJAL BIOMASE U REPUBLICI SRBIJI
Postoje brojne studije i projekti o utvrđivanju potencijala i mogućnosti za korišćenje biomase u Republici Srbiji, koje su realizovali srpski univerziteti i instituti. Dobijeni rezultati se baziraju na raspoloživim podacima koji nisu prikupljeni u skladu sa međunarodnom statističkom metodologijom za energetske resurse biomase (ERB), nego su usvojeni kao zvanični. Zbog toga komunalni otpad nije uključen u procenu ERB.
U skladu sa ovako dobijenim podacima, tehnički iskoristiv godišnji energetski potencijal biomase u Republici Srbiji iznosi oko 2,7 Mtoe. Energetski potencijal biomase od šumarstva i drvne industrije (seča drveća i ostaci od drveća proizvedeni u toku primarne i/ili industrijske prerade drveta) se procenjuje na približno 1,0 Mtoe, dok oko 1,7 Mtoe potiče od poljoprivredne biomase (poljoprivrednog otpada i ostataka iz ratarstva, uključujući i tečno stajsko đubrivo). Detaljna analiza izvora biomase i potencijala data je u Prilogu 2 koji je odštampan uz ovaj akcioni plan i čini njegov sastavni deo, uključujući i podatke iz poslednjeg istraživanja potencijala biomase iz šumarstva i drvne industrije prema metodologiji Organizacije UN za ishranu i poljoprivredu (FAO). Biomasa se tradicionalno koristi za proizvodnju toplotne energije, a potrošnja je u 2008. godini iznosila 0,3 Mtoe.
Republika Srbija je postavila ciljeve za korišćenje biomase do 2012. i usvojila mere podsticaja za proizvodnju električne energije (Prilog 2). Zainteresovanost za proizvodnju peleta je u porastu, s obzirom da je mogućnost izvoza najveća. Procenjuje se da bi godišnja proizvodnja peleta mogla da dostigne 100.000 t u 2012. godini. Prema sadašnjim procenama, dominantan deo biomase iz drveta bi mogao da se koristi za proizvodnju peleta i proizvodnju toplotne energije, a poljoprivredna biomasa za kogeneraciju električne i toplotne energije i proizvodnju biogasa.
3. PRAVNI OKVIR EU I REPUBLIKE SRBIJE
Republika Srbija je u 2006. godini ratifikovala Ugovor o osnivanju energetske zajednice potpisan između EU i zemalja Jugoistočne Evrope. Saglasno odredbi člana 20. Ugovora, Republika Srbija je u obavezi da, godinu dana nakon ratifikacije, pripremi program primene Direktive 2001/77/EC o promovisanju električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora energije na internom tržištu električne energije i Direktive 2003/30/EC o promovisanju korišćenja biogoriva ili ostalih goriva iz obnovljivih izvora za saobraćaj. U cilju podsticanja investicija u OIE Republika Srbija je usvojila više zakonskih i podzakonskih dokumenata koji su dati u Prilogu 3 koji je odštampan uz ovaj akcioni plan i čini njegov sastavni deo.
U Beloj knjizi o obnovljivoj energiji, kao prvom dokumentu objavljenom 1997. godine, utvrđena je obaveza da udeo obnovljive energije dostigne 12% do 2010. godine i ukazano je na nekoliko vrlo važnih principa za korišćenje OIE, kao: sprečavanje klimatskih promena, smanjenje zagađenja vazduha, sigurnost snabdevanja energijom, razvoj konkurentnosti i podsticanje industrijskih i tehnoloških inovacija.
Direktiva 2001/77/EC promoviše povećanje udela obnovljivih izvora energije u proizvodnji električne energije na internom tržištu električne energije i stvaranje osnove za budući okvir EU u toj oblasti.
Direktiva 2003/30/EC promoviše korišćenje biogoriva ili drugih goriva iz obnovljivih izvora kao zamene za dizel ili motorne benzine za potrebe saobraćaja, čime se doprinesi krajnjim ciljevima, kao što su ispunjenje preuzetih obaveza u vezi sa klimatskim promenama, ekološki prihvatljiva sigurnost u snabdevanju i promovisanje obnovljivih izvora energije.
Preporukom COM/2005/628, APB je bio definisan kao dokument koji bi trebalo da odredi mere za promovisanje biomase u proizvodnji toplotne i električne energije i u saobraćaju, posle čega su usledile mere vezane za zajedničke probleme koji se odnose na snabdevanje biomasom, finansiranje i istraživanje. Zemlje članice EU su pripremile i usvojile svoje APB kojim su definisale ciljeve, programe i aktivnosti za dostizanje tih ciljeva.
Najnoviji dokument, Direktiva 2009/28/EC promoviše korišćenja energije iz obnovljivih izvora, utvrđuje zajednički okvir za promovisanje tako proizvedene energije i ukida Direktive 2001/77/EC i 2003/30/EC. Ovom Direktivom su postavljeni obavezujući nacionalni ciljevi za ukupno učešće energije iz obnovljivih izvora u finalnoj potrošnji energije, kao i za učešće obnovljivih izvora u saobraćaju: najmanje 20% učešća energije iz obnovljivih izvora u finalnoj potrošnji energije u EU i 10% učešća energije iz obnovljivih izvora u potrošnji energije za saobraćaj do 2020. godine. Osim toga, ustanovljeni su i kriterijumi održivosti za biogoriva i tečna biogoriva.
APB za Republiku Srbiju je izrađen u skladu sa obavezama iz Ugovora o energetskoj zajednici i u duhu Direktive 2009/28/EC. Primena Direktive 2009/28/EC o obnovljivoj energiji u Republici Srbiji i ostalim zemljama potpisnicama Ugovora će se ubuduće utvrđivati i usklađivati unutar energetske zajednice.
Za korišćenje biomase kao OIE, potrebno je stvoriti odgovarajuće uslove i prevazići različite prepreke i probleme koji su ovim APB identifikovani i podeljeni u šest kategorija:
1) sigurnost snabdevanja i obezbeđivanje sirovina;
2) dozvole i saglasnosti;
3) komuniciranje;
4) nauka i tehnološki razvoj;
5) finansijski i ekonomski aspekti;
6) realizacija i praćenje.
Za svaku kategoriju utvrđene su konkretne aktivnosti, kao i vremenski okvir za njihovu realizaciju koji su prikazani u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj akcioni plan i čini njegov sastavni deo.
4.1. Sigurnost snabdevanja i obezbeđivanje sirovina
Raspoložive količine biomase su presudne kada se odlučuje o načinu njenog korišćenja. Istovremeno, neophodno je obezbediti sigurno i dugoročno snabdevanje biomasom po razumnim i konkurentnim cenama.
Trenutno, raspoloživi potencijali se nedovoljno koriste pošto ne postoji organizovano sakupljanje biomase za energetske potrebe i odgovarajuća infrastruktura, kao i zbog nedovoljne svesti o različitim mogućnostima iskorišćenja biomase. Korišćenje biomase iz poljoprivrede i iz šumarstva i drvne industrije zavisi od dogovora sa većim brojem vlasnika poljoprivrednog zemljišta, šuma i pilana, što smanjuje pouzdanost i stvara probleme u snabdevanju biomasom.
Biomasa se većinom koristi za grejanje domaćinstava. Postoje pozitivna iskustva sa primenom biomase u velikim pogonima, ali glavne prepreke su sigurnost nabavke i troškovi biomase. Neka privredna društva koriste sopstvenu biomasu. Tako se ostaci od drveta koriste u šumskim i drvno-prerađivačkim preduzećima, a ostaci iz poljoprivrede na farmama za proizvodnju toplotne energije. Postoje i primeri trgovine biomasom, ali bez ugovora za dugoročnu isporuku. Osim toga, cene za biomasu nisu jasno formirane i mogu značajno da variraju na različitim lokacijama i u vremenskim periodima. Istovremeno, proizvođači peleta većinom plasiraju svoje proizvode na strana tržišta jer se odgovarajući uređaji za njihovo sagorevanje malo koriste.
U zemlji postoje kapaciteti za proizvodnju biogoriva, prvenstveno biodizela, kao i raspoloživo poljoprivredno zemljište za gajenje odgovarajućih biljnih sirovina. Neophodno je obezbediti sigurnu i dugoročnu vezu između proizvođača sirovina i vlasnika pogona za proizvodnju biogoriva definisanjem potrebnih količina biljnih sirovina i razvojem lanca snabdevanja, od nabavke sirovina do prodaje biogoriva. Proizvodnja biogoriva u dužem vremenskom periodu obezbedila bi ispunjenje ciljeva i uticala na smanjenje uvoza naftnih proizvoda, a određene količine bi mogle da se izvoze.
Osim toga, usled velikih mogućnosti za korišćenje biomase u Republici Srbiji, neophodno je pripremiti program povećanja proizvodnje poljoprivrednih kultura i pošumljavanja zemljišta, čime će se stvoriti sirovinska baza i omogućiti intenzivnije korišćenje biomase u energetske svrhe. Ove aktivnosti se moraju obaviti imajući u vidu tranziciju ka održivoj proizvodnji i korišćenju biomase.
4.1.1. Nepostojanje zvanično usvojenih definicija termina
Pozitivnim propisima nisu definisani neophodni termini vezani za potencijal biomase i njeno korišćenje kao izvora energije. Nepostojanje zvaničnih definicija može da izazove probleme u mnogim sektorima, jer korisnici često ne znaju šta se kvalifikuje kao biomasa, a šta ne.
Aktivnosti: |
4.1.2. Nepostojanje zvanične procene raspoloživosti biomase prema međunarodno priznatoj metodologiji
Potencijal biomase u Republici Srbiji je utvrđen na osnovu raspoloživih statističkih podataka o proizvodnji (npr. poljoprivrednih proizvoda), proceni ostataka u raznim granama industrije (npr. drvnoj industriji), kao i na osnovu raspoloživih podataka o drvnoj biomasi.
Statistička metodologija prikupljanja podataka nije u skladu sa metodologijama koje se koriste u zemljama EU. U toku je projekat određivanja potencijala šumske biomase na osnovu kojeg će se dobiti precizniji podaci. Slični projekti će biti neophodni za određivanje potencijala biomase iz poljoprivrede. Potrebna je pomoć u pripremi predloga ovih projekata, pre svega, u pogledu metodologije i postupaka prikupljanja podataka.
Aktivnosti: |
4.1.3. Nedostatak transparentnog tržišnog mehanizma
U Republici Srbiji nije razvijeno pravo tržište sirovina od biomase. Ponuda i potražnja nisu u odgovarajućoj ravnoteži i ne postoji efikasno tržišno regulisanje tokova biomase. Nacionalna i regionalne privredne komore bi trebalo da nađu mogućnosti da podrže razvoj tržišta biomase i formiranje berze. Razvoj domaćeg tržišta će uticati na veću proizvodnju biomase, proces sertifikacije i povećanje broja zaposlenih. Aktivnosti na tržištu moraju biti transparentne, a tržišne informacije dostupne svim glavnim akterima i učesnicima. Tržišne informacije o aktivnostima na berzi (promene cena, obim trgovanja, mesto prodaje, povezivanje učesnika, mogućnosti izvoza) moraju biti raspoložive na internet sajtu ili u adekvatnim publikacijama.
Razvoj tržišta će biti podržan kroz usvajanje dodatnih podzakonskih dokumenata koji će omogućiti prevazilaženje postojećih administrativnih barijera.
Aktivnosti: |
4.1.4. Nepostojanje usaglašenih tehničkih zahteva uključujući i listu sirovina i ostataka
Korišćenje biomase u energetske svrhe treba da se vrši tako da ne utiče negativno na bilo koju drugu mogućnost njene primene (biomasa kao hrana, na primer). Istovremeno, potrebno je da biomasa koja se koristi za energetske potrebe ima određene karakteristike, kako bi se osiguralo ispunjenje energetskih, ekoloških i drugih uslova. Da bi se izbegli problemi u funkcionisanju, neophodno je definisati vrste biomase koja može da se koristi za proizvodnju električne i toplotne energije, biogasa i biogoriva za saobraćaj, kao i kriterijume koje mora da zadovolji. To je važno i zbog usklađenosti sa kriterijumima održivosti i sprečavanja konkurencije sa proizvodnjom hrane i kultura koje se koriste u ishrani. Bolja specifikacija proizvoda će koristiti razvoju poslovanja, skraćenju postupka dobijanja dozvola i saglasnosti, kao i stvaranju boljih mogućnosti za plasiranja proizvoda kupcima.
Aktivnosti: |
Da bi se biomasa koristila, potrebno je obezbediti odgovarajuće saglasnosti, dozvole i sertifikate, kao: dozvolu za izgradnju postrojenja, sertifikat za uređaje ili biogoriva (pelete, biogoriva za saobraćaj). Investitori koji žele da ulažu u sektor biomase treba da dobiju jasne informacije o potrebnim dozvolama i procedurama. Postupak pribavljanja dozvola i saglasnosti treba pojednostaviti i realizovati u što kraćem vremenu, a da se pri tom i dalje vodi računa o faktorima kao što su bezbednost postrojenja, ispunjenost energetskih i ekoloških zahteva, itd. Investitori treba da znaju koje institucije i na kom nivou su ovlašćene za izdavanje dozvola.
Izgradnja postrojenja za proizvodnju električne energije iz OIE mora da bude u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09 i 81/09 - ispravka). Taj postupak je vrlo složen i dugotrajan i sastoji se iz sledećih faza: informacija o lokaciji, izdavanja lokacijske dozvole, pripreme tehničkih dokumenata (generalnog projekta, idejnog projekta, glavnog projekta, konačnog projekta/izvođačkog projekta, projekta izvedenog stanja), tehničkog nadzora, zahteva za izdavanje građevinske dozvole, prijave početka izgradnje, pripreme gradilišta/zemljišta, izgradnje, tehničkog pregleda postrojenja i upotrebnih dozvola.
Postupak dobijanja građevinske dozvole i sertifikata za različite proizvode (uređaje/aparate i goriva) mora biti jasno definisan, kao i institucije koje učestvuju u njihovom izdavanju. Naročito je važno da se definiše spisak dozvola i potrebnih dokumenata (dozvole za lokaciju, tehnička dokumentacija, tehnički nadzor, građevinske dozvole, procene uticaja na životnu sredinu, upotrebne dozvole, povezivanja na mrežu, veza sa merama podsticaja za mala i velika postrojenja, kao i postrojenja za proizvodnju toplotne energije iz biomase, proizvodnju električne energije, proizvodnju i korišćenje biogasa, biogoriva, itd.) i odgovornosti institucija koje učestvuju u ovim aktivnostima (od nacionalnog do pokrajinskog i lokalnog nivoa). Postupci za dobijanje dozvola/sertifikata bi trebalo definisati za različite vrste postrojenja, uređaja/aparata i goriva, pri čemu proces uspostavljanja efikasnog i jasnog sistema za pribavljanje dozvola i saglasnosti treba da se bazira na iskustvima zemalja u EU.
4.2.1. Nedostatak jasnih procedura za dobijanje dozvola i saglasnosti
Postupak izdavanja dozvola i saglasnosti za različite vrste postrojenja se mora jasno definisati. Postoje brojni primeri gde se postupci za druga postrojenja koriste i za biomasu. Ti postupci bi trebalo da budu jednostavni, sa precizno definisanim odgovornostima institucija na različitim nivoima, i stalno unapređivani.
Organi jedinica lokalne samouprave kao nadležni organi, nisu uvek obavešteni o prednostima i nedostacima korišćenja pojedinih tehnologija u oblasti bioenergetike, što vodi ka obazrivom pristupu i kašnjenju u postupcima izdavanja dozvola i saglasnosti. Osim toga, u Republici Srbiji je do danas realizovan relativno mali broj projekata iz oblasti bioenergetike, tako da još uvek nema mnogo iskustava u pogledu davanja dozvola i saglasnosti u ovoj oblasti.
Aktivnosti: |
4.2.2. Nepostojanje obaveze za sertifikaciju uređaja/aparata i biogoriva
U Republici Srbiji ima više proizvođača peći i kotlova koji koriste čvrsto gorivo (ugalj i drvo). Neki od domaćih proizvođača su razvili kotlove, kamine i peći za korišćenje određenih vrsta biomase (peleta, panjeva, kukuruza i bala slame) i uspevaju da prodaju svoje proizvode u inostranstvu, iako postoje razlike u kvalitetu u poređenju sa kvalitetom stranih uređaja/aparata (naročito u pogledu energetske efikasnosti - visoki gubici usled nepotpunog sagorevanja, i nivoa emisija toksičnih komponenti).
Uređaji/aparati za korišćenje biomase (npr. peći i kotlovi) moraju da budu sertifikovani. Problemi procesa sertifikacije su: nepostojanje nacionalnih standarda (mogli bi da se usvoje i koriste standardi EU) i odgovarajućih laboratorija za testiranje. Posledica ovoga je da na domaćem tržištu postoje različiti uređaji/aparati za sagorevanje biomase, ali oni nisu testirani u skladu sa odgovarajućim standardima.
Osim toga, biogoriva (briketi, pelete i biogoriva za saobraćaj) moraju da zadovoljavaju kvalitet prema odgovarajućim standardima. Ne postoje jasni sistemi za standardizaciju proizvoda od biomase. Bolje specifikacije proizvoda će koristiti poslovanju, sertifikaciji i mogućnosti plasiranja tih proizvoda kupcima.
Isti postupak sertifikacije mora se primenjivati za sva tržišta. U procesu sertifikacije treba koristiti međunarodna iskustva kako bi se izbegli problemi koje su imale druge zemlje u toku ovog procesa.
U budućnosti, u skladu sa iskustvom zemalja EU, neophodno je razraditi sertifikaciju biomase u skladu sa kriterijumima održivosti. Ova sertifikacija treba da uključuje korišćenje biomase za proizvodnju električne i toplotne energije i biogoriva za saobraćaj. Uspostavljanje sistema sertifikacije u smislu održivosti predstavlja značajnu aktivnost zbog mogućnosti izvoza u zemlje EU.
Aktivnosti: |
Nedovoljno znanje o mogućnostima korišćenja biomase je jedna od važnih uzroka niskog nivoa razvijenosti u ovoj oblasti. Potrebno je sprovesti različite aktivnosti među glavnim akterima sa namerom da se objasni značaj i koristi od upotrebe biomase. Za uspešnu realizaciju korišćenja biomase neophodno je izbeći konfuzije i nesporazume. Na primer, postoji mnoštvo tokova biomase sa različitim nivoima uticaja na životnu sredinu u tom lancu, što dovodi do smanjenja društvene prihvatljivosti i shodno tome, stvara barijeru za investiranje. Bolje komuniciranje o biomasi, delimično podržano rezultatima diskusije o održivosti, trebalo bi da poveća društveni konsenzus. Realizacija APB će se bazirati na participativnom pristupu uz angažovanje svih glavnih aktera u podizanju nivoa poverenja, razumevanja i podrške javnosti korišćenju biomase na nacionalnom i lokalnom nivou.
4.3.1. Nedovoljno razumevanja javnosti
Srpski potrošači nisu upoznati sa bioenergetikom i nedostaje im razumevanje mogućnosti primene biomase. Osim toga, problem leži u odsustvu jasne komunikacije o terminu "bioenergetika", naročito između energetskih privrednih društava i ekoloških organizacija. Srpske ekološke organizacije ne veruju da su sve opcije bioenergetike podjednako održive, a energetska privredna društva se predstavljaju potrošaču u svojim marketinškim aktivnostima (vezano za bioenergetiku) na najrazličitije načine. Neka privredna društva, naprotiv, ne prodaju energiju iz biomase kao obnovljivu energiju, što dovodi do osećanja nesigurnosti i konfuzije među potrošačima.
Aktivnosti: |
4.3.2. Nepostojanje profesionalne asocijacije za biomasu
U Republici Srbiji postoje različite profesionalne asocijacije koje imaju mnogo šire polje aktivnosti (npr. termička energija i sl.) ali nisu blisko povezane sa biomasom i njenim korišćenjem (sirovinama, mogućnostima prerade i transformacije). U mnogim evropskim zemljama su osnovane asocijacije za biomasu sa ciljem da pomognu diseminaciju znanja i razvoja tehnologije i da igraju značajnu ulogu u procesu korišćenja biomase kao OIE. Ova asocijacija bi trebalo da bude zadužena za obavljanje sledećih aktivnosti:
1) pružanje direktne i indirektne pomoći Vladi;
2) razvijanje i promovisanje rešenja za korišćenje biomase;
3) pokretanje studija i podsticanje razmene iskustava;
4) promovisanje nacionalnih istraživanja i tehnologije;
5) ocena međunarodnih tehnologija i promovisanje pogodne tehnologije;
6) uspostavljanje mreže sa međunarodnim organizacijama;
7) organizovanje radionica, konferencija, informacionih kampanja i kampanja za podizanje svesti, objavljivanje stručne literature.
Aktivnosti: |
4.4. Nauka i tehnološki razvoj
Energetski efikasno i ekološki prihvatljivo korišćenje biomase zahteva visok nivo znanja o raspoloživim tehnologijama i mogućnostima njihove primene, što mora da bude u skladu sa aktuelnim i budućim razvojem nacionalne industrije. Podizanje naučnog nivoa i razvoja tehnologija za biomasu predstavlja investicioni napor, ali je to izazov za nauku i tehnološki razvoj koji otvara mogućnosti nove proizvodnje. Nauka je značajna kao podrška domaćoj industriji, ali i za transfer internacionalnih tehnologija na domaće tržište.
Tokom prethodnog perioda, istraživanja na polju biomase i njenog korišćenja su sprovođena kroz aktivnosti MNTR. Istraživački instituti i univerziteti su se uključili u različite projekte i dobijeni su brojni rezultati. Međutim, primene tih rezultata nisu dostigle željeni nivo.
U Strategiji naučnog i tehnološkog razvoja Republike Srbije za period od 2009. do 2014. godine, koja je u fazi javne rasprave, naglašen je značaj energetske efikasnosti i korišćenja OIE.
Različiti akteri i investitori su zainteresovani za realizaciju projekata vezanih za biomasu, ali je potrebno i da oni razmenjuju znanje i iskustvo sa istraživačkim institucijama. Ovakav dijalog bi mogao da donese jasnije zaključke o tome koja je tehnologija prikladna za neke vrste biomase, uz što manji rizik. Istovremeno, rešavanje problema u praksi može da dovede do unapređenja postojećih i razvoja novih tehnologija. Različiti demonstracioni projekti bi mogli da se realizuju u širokom dijapazonu tema: od isporuka sirovina do korišćenja biomase u različitim postrojenjima i u različite svrhe. Diseminacija dobijenih rezultata će podstaći ostale aktere da učestvuju u korišćenju biomase i investicijama.
Istraživanje i razvoj bi trebalo usmeriti na bavljenje najvećim neiskorišćenim potencijalom Republike Srbije. Pri izboru istraživačkog pristupa koji treba slediti, treba uzeti u obzir i šta ostale zemlje rade u ovoj oblasti. Možda bi bilo primerenije koncentrisati se na istraživanje primena koje bi mogle da se plasiraju na tržište u kratkom roku, umesto čisto opšteg istraživanja bez brze primene. Osim toga, u Republici Srbiji su na raspolaganju istraživačko-razvojne institucije/istraživači sposobni za obavljanje istraživanja i sa srednjoročnom mogućnošću primene.
4.4.1. Nepostojanje demonstracionih projekata za korišćenje biomase
Demonstracioni projekti su važna komponenta u razvoju domaćih tehnologija. Cilj ovih projekata jeste detaljna potvrda teorijskih pretpostavki i promovisanje kvalitetnih novih tehnologija u praksi. Za realizaciju demonstracionih projekata, neophodno je definisati plan finansiranja (uključujući i istraživače i neophodnu opremu) za duži vremenski period. Rezultati uspešnih demonstracionih projekata bi mogli da iskoriste za širenje informacija o primenjenoj tehnologiji među zainteresovanim akterima.
Aktivnosti: |
4.4.2. Neučestvovanje u međunarodnim projektima
Učešće nacionalnih istraživačkih institucija u međunarodnim projektima pruža mogućnost aktivnijeg uključivanja u razvoj novih tehnologija. Istovremeno, to je mogućnost za modernizaciju opreme za istraživanje i za uspostavljanje mobilnosti mladih istraživača. Neophodno je podržati učešće istraživača u naučnim programima EU, kao što su Bionergy Network, ERA Net i FP7 projekti, te drugi međunarodni projekti. Aktivne uloge istraživačko-razvojnih institucija u međunarodnim projektima dovode do podizanja nivoa nauke i pružaju mogućnost istraživačima da predlažu i definišu buduće tehnologije i njihovu primenu na nacionalnom nivou (npr. druga generacija biogoriva, KG, sagorevanje, gasifikacija).
Aktivnosti: |
4.4.3. Raznolikost i složenost tehnologija
Postoji širok spektar odgovarajućih čistih i modernih tehnologija, kao što su sagorevanje, spaljivanje, gasifikacija i fermentacija biomase. To stvara teškoće, kako nadležnim organima pri odlučivanju - tako i investitorima oko izbora najadekvatnije tehnologije. Ima mnogo primera da te tehnologije nisu mogle da zadovolje sve zahteve zbog različitih karakteristika biomase koja se koristi kao biljna sirovina. Ovi problemi izazivaju teškoće u programu korišćenja biomase definisanom u skladu sa usvojenim nacionalnim propisima. Potrebno je uspostaviti razmenu iskustava i podizanje naučnog nivoa između istraživačkih institucija i zainteresovanih aktera kroz različite aktivnosti. Važnu ulogu u svim aktivnostima treba da imaju istraživačke institucije, kao institucije koje su odgovorne za naučni i tehnološki razvoj.
Aktivnosti: |
4.4.4. Nedostatak laboratorija i opreme za IR
Realizacija projekata IR nije moguća bez moderne i sofisticirane opreme. Laboratorije u Republici Srbiji nisu dovoljno opremljene za sprovođenje IR aktivnosti. Neophodno je pripremiti program modernizacije laboratorija i izbeći problem dupliranja opreme. Potrebno je nabaviti novu opremu i obrazovati osoblje koje njome rukuje. Biće korisno uspostaviti kontakte sa internacionalnim laboratorijama i razmeniti znanje i iskustvo u vezi sa procesima i opremom.
Aktivnosti: |
4.5. Finansijski i ekonomski aspekti
Glavna prepreka za povećano korišćenje biomase za proizvodnju električne energije je niska cena električne energije. Usvojeni podsticaji za električnu energiju proizvedenu iz biomase su stvorili atraktivne uslove za investitore koji su zainteresovani za izgradnju ovih postrojenja. Što se tiče korišćenja biomase za proizvodnju toplotne energije, sadašnji uslovi opravdavaju upotrebu biomase umesto prirodnog gasa ili tečnih goriva. Ugalj, koji proizvodi mnogo veće zagađenje, je dovoljno jeftin i ne postoji motivacija investitora da pređu sa uglja na biomasu.
Finansijska i ekonomska podrška korišćenju biomase predstavlja složeno pitanje i neophodna je u periodu uvođenja. Prema iskustvu drugih zemalja, moglo bi se očekivati da period uvođenja traje od pet do 10 godina kada će se steći uslovi za dalji samoodrživi razvoj sektora biomase.
Razvoj sektora biomase nije moguć bez stranih investicija i različitih finansijskih i ekonomskih mera. Trenutno je pet različitih kreditnih linija namenjeno za obnovljivu energiju, uključujući i korišćenje biomase. U budućem periodu, moglo bi se očekivati da podsticaji Republike Srbije za investitore budu među najboljima u regionu, imajući u vidu i period oslobađanja od plaćanja poreza na dobit preduzeća, jednu od najnižih stopa poreza na dobit preduzeća u jugoistočnoj Evropi i jeftinu radnu snagu.
4.5.1. Nedostatak konkurentnih mikro-kredita
Upotreba biomase u energetske svrhe uključuje velike investicije u različitim fazama razvoja projekta i sprovođenju aktivnosti, što često predstavlja problem i za privatni i za javni sektor. Proizvodnja određenih vrsta biomase, kao i nabavka opreme za pripremu i transformaciju biomase u različita biogoriva (pelete, biodizel, itd.) ili za sagorevanje (peći, kotlovi) zahteva znatna materijalna sredstva, što nije moguće ostvariti bez obezbeđenja povoljnih zajmova. Brojne banke nude zajmove stanovništvu i privrednim društvima, ali zbog niske kupovne moći stanovništva, nemoguće je njihovo veće korišćenje. Neophodno je sačiniti program za promociju postojećih mikro-kreditnih linija i podsticati njihovo korišćenje.
Aktivnosti: |
4.5.2. Nedostatak efikasnog mehanizma podrške
U svetu postoje različiti efikasni mehanizmi podrške za korišćenje biomase. Subvencije svakako predstavljaju vrlo važnu meru podrške korišćenju biomase. One nisu najvažnije, možda čak nisu ni presudne, ali su svakako vrlo važan deo u pružanju ukupne podrške. Subvencije ne moraju biti direktne, već se mogu davati kroz razne oblike poreskih i drugih povlastica. Jedna od mogućnosti je uvođenje posebnih naknada za druge oblike energije. Ciljna grupa za podršku kroz subvencije može da se nađe u čitavom lancu od proizvođača opreme preko potrošača do isporučilaca sirovina.
Aktivnosti: |
4.5.3. Nekorišćenje raspoloživih fondova i finansijskih sredstava za razvoj sektora biomase
Za uspešno otklanjanje finansijskih i ekonomskih prepreka, neophodno je identifikovati raspoložive fondove i sredstva na nacionalnom, ali i na međunarodnom nivou, kako bi investitori u sektor bioenergetike mogli da koriste različite finansijske programe.
Aktivnosti: |
Uspeh realizacije APB zavisi od različitih ekonomskih, društvenih, tehničkih i administrativnih faktora. Iz ovog razloga, neophodno je uspostaviti specijalno koordinaciono telo koje će pratiti proces realizacije APB i realizaciju predloženih aktivnosti.
Aktivnosti: |
4.6.1. Razlike u primeni, poštovanju i sprovođenju pravne regulative/propisa o emisijama i upravljanju otpadom u odnosu na zemlje EU
Skoro svi akteri, i tržište i Vlada, saglasni su da je potrebno ujednačiti propise o upravljanju otpadom sa pravnom regulativom EU. Za Vladu ovo znači da i dalje mora da se garantuje visok nivo zaštite životne sredine kod upravljanja otpadom - na sve više internacionalizovanom tržištu otpada. Za poslovni sektor, pravila o otpadu moraju da budu jednoobrazna i ne smeju da dovode do nelojalne konkurencije, niti remete tržišne zakone.
Aktivnosti: |
U cilju uspešne realizacije APB definisan je i određen broj projekata kao: Usklađivanje srpskih tehničkih standarda o biomasi i otpadu sa EU; Projekat razvoja tržišta biogoriva - procena raspoloživosti biomase;
Razrada praktične politike za dugoročne isporuke biomase i drugi, dati u Prilogu 5, koji je odštampan uz ovaj akcioni plan i čini njegov sastavni deo.
Biomasa |
biorazgradiva materija nastala u poljoprivredi, šumarstvu i pratećoj industriji i domaćinstvima, koja obuhvata: biljke i delove biljaka; ostatke i nusproizvode biljaka nastale u poljoprivredi (slama, kukuruzovina, granje, koštice i ljuske); ostatke životinjskog porekla nastale u poljoprivredi (izmet); ostatke biljaka u šumarstvu (ostaci pri seči šuma); biorazgradive ostatke u prehrambenoj i drvnoj industriji koji ne sadrže opasne supstance i separisana biorazgradiva frakcija komunalnog otpada |
Biogoriva |
tečno ili gasovito gorivo za saobraćaj proizvedeno iz biomase |
Bioenergenti |
tečna goriva proizvedena od biomase koja se koriste u procesu proizvodnje električne ili toplotne energije, odnosno energije potrebne za klimatizaciju |
Bioetanol |
etanol proizveden iz biomase i/ili biorazgradive frakcije komunalnog otpada, koji se koristi kao biogorivo |
Biodizel |
metil-ester proizveden iz biljnog ili životinjskog ulja, kvaliteta dizel goriva, koji se koristi kao biogorivo |
Biogas |
gas nastao iz ostataka u poljoprivredi (tečni stajnjak i izmet sa stočarskih i živinarskih farmi), iz biomase, iz ostataka biomase nastalih primarnom preradom poljoprivrednih proizvoda, a koje ne sadrže opasne materije, ostatke i delove životinja |
Obnovljivi izvori energije |
obnovljivi izvori energije jesu izvori energije koji se nalaze u prirodi i obnavljaju se u celosti ili delimično, posebno energija vodotokova, vetra, neakumulirana sunčeva energija, biomasa, geotermalna energija, biogoriva, biogas, sintetički gas, deponijski gas, gas iz postrojenja za tretman kanalizacionih voda i otpadnih tokova iz prehrambene i drvno-prerađivačke industrije koje ne sadrže opasne materije |
Električna energija proizvedena |
električna energija proizvedena u postrojenjima koja koriste samo obnovljive izvore energije, kao i deo električne energije proizveden iz obnovljivih izvora energije u hibridnim postrojenjima koja koriste i fosilne izvore energije, uključujući i električnu energiju iz obnovljivih izvora koja se koristi za punjenje akumulacionih sistema, a isključujući električnu energiju proizvedenu kao rezultat pumpno-akumulacionih sistema |
Prilog 2
MOGUĆNOSTI PROIZVODNJE ENERGIJE IZ BIOMASE U REPUBLICI SRBIJI
Detaljna analiza izvora i potencijala biomase je data u Tabeli 1.
Tabela 1: Energetski potencijal biomase
Izvor biomase |
Potencijal (toe) |
|
Drvna biomasa |
1.527.678* |
|
Ogrevno drvo |
1.150.000 |
|
Šumski otpad |
163.760 |
|
Ostaci od prerade drveta |
179.563 |
|
Drvna biomasa od drveća izvan šuma |
34.355 |
|
Poljoprivredna biomasa |
1.670.240 |
|
Ostaci od poljoprivrednih kultura |
1.023.000 |
|
Ostaci od gajenja voća i vinogradarstva |
605.000 |
|
Tečno stajsko đubrivo (za proizvodnju biogasa) |
42.240 |
|
Biogoriva za saobraćaj |
191.305 |
|
Ukupno biomasa |
Bez goriva za saobraćaj |
3.197.918 |
Sa gorivom za saobraćaj |
3.389.223 |
*prema poslednjem istraživanju za drvnu biomasu prema metodologiji FAO
Usvojeni ciljevi za korišćenje biomase do 2012. godine su prikazani u Tabeli 2, a usvojene mere podsticaja za proizvodnju električne energije u Tabeli 3. Nabavna cena je garantovana i fiksna tokom 12-godišnjeg perioda. Nivo nabavne cene je utvrđen tako da obezbedi povraćaj uloženog kapitala u roku od 12 godina, uz pokrivanje svih operativnih troškova nastalih u toku istog perioda. Dodatni kriterijumi za utvrđivanje podsticajne tarife su da interna stopa povraćaja bude najmanje 14%, tj. da ne bude ispod ovog procenta. Ciljni udeo biogoriva u saobraćaju do 2,2% (u smislu energetskog sadržaja) u 2012. godini će se realizovati kroz uvođenje obaveze minimalnog zapreminskog sadržaja biodizela u dizel gorivu.
Tabela 2: Ciljevi za korišćenje biomase u periodu do kraja 2012. godine
Proizvodnja električne energije (toe) |
||
Biomasa |
Biogas |
Ukupno |
4.000 |
10.660 |
14.660 |
Saobraćaj (toe) |
||
Biogoriva i druga goriva iz obnovljivih izvora |
Ukupno |
|
58.390 |
58.390 |
Tabela 3: Podsticajne tarife za proizvodnju električne energije
Biomasa |
c€/kWh |
Instalisani kapacitet do 500 kW |
13,6 |
Instalisani kapacitet od 500 kW do 5 MW |
13,845-0,489*P |
Instalisani kapacitet od 5 MW do 10 MW |
11,4 |
Biogas |
c€/kWh |
Instalisani kapacitet do 200 kW |
16 |
Instalisani kapacitet od 200 kW do 2 MW |
16,444-2,222*P |
Instalisani kapacitet od 2 MW do 10 MW |
12 |
P - Instalisani kapacitet u MW
Pored toga, postavljeni su ciljevi i za određene kategorije korišćenja drvne biomase do kraja 2012. godine:
1) Šumski otpaci |
4.772 toe |
2) Prerada drveta od drveća izvan šuma |
3.100 toe |
Prilog 3
ZAKONODAVSTVO REPUBLIKE SRBIJE
U cilju podsticanja investicija u OIE Republika Srbija je usvojila više zakonskih i podzakonskih dokumenata koji se odnose na korišćenje biomase i drugih vidova obnovljivih izvora, i to:
1) Zakon o energetici ("Službeni glasnik RS", broj 84/04);
2) Odluka o utvrđivanju strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. ("Službeni glasnik RS", broj 44/05);
3) Uredbe o utvrđivanju Programa ostvarivanja Strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2015. godine za period od 2007. do 2012. godine ("Službeni glasnik RS", br. 17/07, 73/07, 99/09 i 27/10);
4) Uredba o uslovima za sticanje statusa povlašćenog proizvođača električne energije i kriterijumima za ocenu ispunjenosti tih uslova ("Službeni glasnik RS", broj 72/09);
5) Uredba o merama podsticaja za proizvodnju električne energije korišćenjem OIE i kombinovanom proizvodnjom električne i toplotne energije ("Službeni glasnik RS", broj 99/09);
6) Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva bioporekla ("Službeni list SCG", broj 23/06);
7) Zakon o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 72/09);
8) Zakon o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 72/09);
9) Zakon o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu ("Službeni glasnik RS", broj 135/04);
10) Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu ("Službeni glasnik RS", broj 36/09);
11) Zakon o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 135/04);
12) Zakon o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", broj 36/09);
13) Zakon o zaštiti vazduha ("Službeni glasnik RS", broj 36/09);
14) Zakon o Fondu za zaštitu životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 72/09);
15) Zakon o potvrđivanju Kjoto Protokola uz Okvirnu konvenciju Ujedinjenih nacija o promeni klime ("Službeni glasnik RS", br. 88/07 i 38/09);
16) Nacionalna strategija održivog razvoja ("Službeni glasnik RS", broj 57/08);
17) Strategija uvođenja čistije proizvodnje u Republici Srbiji ("Službeni glasnik RS", broj 17/09).
Prilog 4
VREMENSKI OKVIR AKTIVNOSTI
Institucija Aktivnost |
MRE |
MPŠV |
MŽSPP |
MNTR |
AEES |
MTU |
MERR |
JPGŠS |
JPGŠV |
Sigurnost snabdevanja i obezbeđivanje sirovina |
|||||||||
Nepostojanje zvanično usvojenih definicija i termina |
|||||||||
Priprema liste neophodnih termina i odgovarajućih definicija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definisanje tehničkih zahteva Usvajanje tehničkih standarda za otpade koji mogu da se koriste kao biomasa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepostojanje zvanične procene raspoloživosti biomase prema međunarodno priznatoj metodologiji |
|||||||||
Definisanje metodologije za raspoloživost biomase na osnovu koherentnog i sistematskog pristupa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definisanje mogućnosti i stvaranje uslova za povećanje potencijala biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uvođenje "lokalnih energetskih menadžera" i njihovo uključivanje u procenu raspoloživosti biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razrada politike korišćenja šumskog otpada kako bi se povećala raspoloživost biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podizanje svesti među bankama i podrška razradi mikro-kredita za poljoprivrednike koji proizvode biomasu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepostojanje transparentnog tržišnog mehanizma |
|||||||||
Podsticanje lokalnih vlasti da integrišu biomasu u plan javnih nabavki energenata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eliminisanje administrativnih barijera vezanih za povezivanje na mrežu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uvođenje i podržavanje mera namešavanje za biogoriva za saobraćaj |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepostojanje tehničkih standarda i liste sirovina i ostataka |
|||||||||
Priprema liste tehničkih standarda i sirovina i ostataka koji se mogu smatrati biomasom za energetsku upotrebu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definisanje održive proizvodnje i korišćenja biomase kroz sertifikaciju |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podsticanje prelaska na održivu proizvodnju biomase, njeno korišćenje i plasiranje na tržište |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izrada detaljne analize tehničkih i ekonomskih kriterijuma za razne mogućnosti korišćenja biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Institucija Aktivnosti |
MRE |
MPŠV |
MŽSPP |
MNTR |
MF |
AEES |
MTU |
MERR |
SZS |
JPGŠS |
JPGŠV |
Dozvole i saglasnosti |
|||||||||||
Nedostatak jasnih procedura za dobijanje dozvola i saglasnosti |
|||||||||||
Definisanje problema i identifikacija i analiza dozvola i saglasnosti koje su potrebne za proizvodnju i korišćenje biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Priprema i objavljivanje publikacije o proceduri dobijanja dozvola i saglasnosti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podizanje svesti među lokalnim vlastima |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepostojanje obaveze za sertifikaciju uređaja/aparata i biogoriva |
|||||||||||
Identifikacija neophodnih standarda za sertifikaciju uređaja/aparata koji koriste biomasu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Identifikacija neophodnih standarda za sertifikaciju biogoriva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razrada sistema sertifikacije biomase prema kriterijumima održivosti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Priprema uputstva za korišćenje šumske biomase koja nastaje u procesu gazdovanja šumama, sakupljanju i korišćenju kako bi se zaštitio biodiverzitet šuma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Institucija Aktivnosti |
MRE |
MPŠV |
MŽSPP |
MNTR |
AEES |
NAB |
MERR |
Univerziteti u Srbiji |
JPGŠS |
JPGŠV |
Komuniciranje |
||||||||||
Nedovoljno razumevanje javnosti |
||||||||||
Podrška realizaciji pilot projekata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezentacija rezultata pilot projekata u medijima |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podrška promotivnim aktivnostima vezanim za različite programe korišćenja biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podsticanje lokalnih vlasti za pristupanje EU inicijativama na lokalnom nivou |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podrška privrednim društvima pri izradi bioenergetske platforme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nepostojanje profesionalne asocijacije za biomasu |
||||||||||
Podrška inicijativi za osnivanje profesionalne asocijacije za biomasu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uspostavljanje saradnje sa nacionalnim i međunarodnim asocijacijama za biomasu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uspostavljanje mreže između ministarstava i pokrajinskih/opštinskih vlasti kako bi se realizovali bio-energetski projekti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Institucija Aktivnosti |
MRE |
MPŠV |
MŽSPP |
MNTR |
AEES |
MTU |
MERR |
MF |
JPGŠS |
JPGŠV |
Nauka i tehnološki razvoj |
||||||||||
Nepostojanje demonstracionih projekata za korišćenje biomase |
||||||||||
Podrška realizaciji demonstracionih projekata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Identifikacija konkretnih tema za realizaciju projekata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Usvajanje propisa o finansiranju projekata za korišćenje biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neučestvovanje u međunarodnim projektima |
||||||||||
Promovisanje i jačanje aktivnosti službe za podršku međunarodnoj saradnji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podrška osnivanju mreže između nacionalnih i međunarodnih istraživačkih institucija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definisanje načina diseminacije rezultata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podrška univerzitetima i istraživačkim institucijama za uspostavljanje saradnje sa naučnim institucijama EU |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Raznolikost i složenost tehnologija |
||||||||||
Organizovanje radionica i skupova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definisanje liste preporučenih mogućnosti za korišćenje biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Promovisanje korišćenja biomase kroz diseminaciju rezultat dobijenih pri realizaciji demonstracionih projekata |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nedostatak laboratorija i opreme za IR |
||||||||||
Identifikovanje laboratorija za IR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Priprema programa modernizacije opreme u laboratorijama i edukacija kadra |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podrška osnivanju mreže i saradnje između laboratorija na nacionalnom i međunarodnom nivou |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Institucija Aktivnosti |
MRE |
MPŠV |
MŽSPP |
MNTR |
AEES |
MTU |
MERR |
MF |
JPGŠS |
JPGŠV |
Finansijski i ekonomski aspekti |
||||||||||
Nedostatak konkurentnih mikro-kredita |
||||||||||
Priprema konkretnog programa za korišćenje mikro-kredita |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nedostatak efikasnog mehanizma podrške |
||||||||||
Priprema liste različitih mehanizama podrške |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razmatranje mogućnosti primene finansijskih podsticaja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nekorišćenje raspoloživih fondova i finansijskih sredstava za razvoj sektora biomase |
||||||||||
Podsticanje korišćenja različitih raspoloživih fondova i finansijskih sredstava za razvoj sektora biomase |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definisanje procedura/programa za korišćenje fondova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boja |
Opis akcije |
|
Nosilac akcije |
|
Učesnik |
Predlagač/inicijator |
|
|
Revizor |
Definisani su sledeći projekti:
1. Usklađivanje srpskih tehničkih standarda o biomasi i otpadu sa EU;
2. Projekat razvoja tržišta biogoriva - procena raspoloživosti biomase;
3. Razrada praktične politike za dugoročne isporuke biomase;
4. Preliminarna studija izvodljivosti o prikupljanju drvnih ostataka iz šumarstva u Srbiji;
5. Razvoj sertifikacije održivih biogoriva u skladu sa standardima EU;
6. Razvoj mreže održivih gradova u Srbiji;
7. Razrada komunikacione strategije za obnovljivu energiju u Srbiji;
8. Obuka za uspešne predloge projekata za fondove EU;
9. Demonstracioni projekti vezani za biomasu u skladu sa najboljom praksom EU;
10. Izrada priručnika (smernica) za konkurisanje za dobijanje finansijske podrške od banaka - najbolja iskustva iz prakse.