PRAVILNIK
O STANDARDIMA KVALITETA ZA OBAVLJANJE UNIVERZALNE POŠTANSKE USLUGE

("Sl. glasnik RS", br. 34/2010 i 58/2010)

Član 1

Pravilnik o standardima kvaliteta obavljanja univerzalne poštanske usluge (u daljem tekstu: Pravilnik) definiše standarde kvaliteta koje korisnicima usluga obezbeđuje javni poštanski operator ili poštanski operator koji na osnovu licence obavlja univerzalnu poštansku uslugu (u daljem tekstu: davalac univerzalne poštanske usluge) u cilju razvoja domaćeg tržišta i poboljšanja kvaliteta usluga.

I STANDARDI KVALITETA

Član 2

Standardi kvaliteta uručenja neregistrovanih pismonosnih pošiljaka u unutrašnjem saobraćaju koje davalac univerzalnih poštanskih usluga treba da ispuni, su sledeći:

- najmanje 90% pošiljaka uručeno u roku od 2 (dva) radna dana;

- najmanje 98,5% pošiljaka uručeno u roku od 3 (tri) radna dana i

- najmanje 99,5% pošiljaka uručeno u roku od 5 (pet) radnih dana, ne računajući dan prijema pošiljke.

Standardi kvaliteta uručenja paketa u unutrašnjem poštanskom saobraćaju, koje davalac univerzalne poštanske usluge treba da uruči, je najmanje 85% paketa u roku od 2 (dva) radna dana, 95% u roku od 3 (tri) radna dana i 99% u roku od 5 (pet) radnih dana, ne računajući dan prijema pošiljke.

U međunarodnom poštanskom saobraćaju, za i iz zemalja Evrope u toku jedne godine, standardi uručenja avionskih neregistrovanih pismonosnih pošiljaka odnosno prioritetnih neregistrovanih pismonosnih pošiljaka, koje davalac univerzalne poštanske usluge treba ispuni, su sledeći:

- najmanje 85% pošiljaka uručeno u roku od 3 (tri) radna dana i

- najmanje 97% uručeno u roku od 5 (pet) radnih dana,

ne računajući dan prijema pošiljke.

Davalac univerzalne poštanske usluge je u obavezi da se pridržava standarda propisanih od strane Svetskog poštanskog saveza koji iznosi D + 5 (D - dan prijema pošiljke) za najmanje 65% međunarodnih neregistrovanih avionskih pismonosnih pošiljaka odnosno prioritetnih neregistrovanih pismonosnih pošiljaka.

U rokove za uručenje poštanskih pošiljaka iz domena univerzalne poštanske usluge ne ulaze dan prijema, dani kada pošta ne radi ili ne vrši dostavu odnosno isporuku pošiljaka i dani državnih praznika. Takođe, u rokove se ne računa ni vreme kašnjenja zbog nepotpune i netačne adrese primaoca, više sile ili zastoja u saobraćaju, nastalog bez krivice davaoca univerzalnih usluga.

Ako je pošiljka primljena posle zadnje otpreme pošiljaka iz jedinice poštanske mreže, rokovi za uručenje se produžavaju za jedan radni dan.

Gore definisani standardi uručenja ne primenjuju se na pošiljke čiji su rokovi prenosa uređeni ugovorom između davaoca univerzalnih usluga i korisnika usluga.

Merenje rokova prenosa poštanskih pošiljaka

Član 3

Davalac univerzalne poštanske usluge je dužan da najmanje jednom godišnje u unutrašnjem saobraćaju, putem nezavisnog tela, ovlašćenog za merenje kvaliteta usluga, obavi merenje rokova prenosa i uručenja neregistrovanih pismonosnih pošiljaka radi utvrđivanja procenta uručenja i ispunjenja standarda propisanih prethodnim članom.

Takođe, obaveza davaoca univerzalne poštanske usluge je da u saradnji sa drugim članicama Svetskog poštanskog saveza, odnosno drugim poštanskim operatorima, obavi snimanje merenja rokova prenosa i uručenja neregistrovanih avionskih pismonosnih pošiljaka odnosno prioritetnih pismonosnih pošiljaka, radi utvrđivanja procenta uručenja pismonosnih pošiljaka i ispunjenja standarda.

Davalac univerzalne poštanske usluge je dužan da, putem sredstava javnog informisanja ili na neki drugi odgovarajući način, objavi godišnji Izveštaj o standardima kvaliteta obavljanja univerzalnih poštanskih usluga. Izveštaj, između ostalog, mora sadržati i izveštaj o stanju i stepenu bezbednosti poštanskih pošiljaka (broj reklamacija i predmet reklamacija, vremena obrade reklamacija, isplaćene naknade štete, broj izgubljenih, orobljenih i oštećenih pošiljaka itd.).

Obaveza davaoca je da godišnji Izveštaj o standardima kvaliteta obavljanja univerzalnih poštanskih usluga dostavi Agenciji, najkasnije do 1. aprila za prethodnu godinu.

II PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Otklanjanje nepravilnosti

Član 4

Ako davalac univerzalne poštanske usluge ne ostvari propisani kvalitet, Republička agencija za poštanske usluge će postupati u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje poštanskih usluga u Republici Srbiji.

Član 5

Obaveze davaoca univerzalne poštanske usluge iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika, počinju da važe od 1. januara 2011. godine.

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".