STATUT

REPUBLIČKE AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE

("Sl. glasnik RS", br. 59/2010)

Uvodna odredba

Član 1

Ovim statutom uređuju se pitanja od značaja za poslovanje, organizaciju i rad Republičke agencije za elektronske komunikacije, a naročito naziv i sedište, poslovi i način njihovog obavljanja, sredstva za rad i način finansiranja, upravljanje i delokrug rada organa, zastupanje, unutrašnja organizacija, postupak i način ostvarivanja saradnje sa drugim organima, javnost rada i druga pitanja.

Osnivanje

Član 2

Republička agencija za elektronske komunikacije (u daljem tekstu: Agencija) je osnovana Zakonom o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 44/10, u daljem tekstu: Zakon), kao samostalna organizacija sa svojstvom pravnog lica, koja vrši javna ovlašćenja u cilju efikasnog sprovođenja utvrđene politike u oblasti elektronskih komunikacija, podsticanja konkurencije elektronskih komunikacionih mreža i usluga, unapređivanja njihovog kapaciteta, odnosno kvaliteta, doprinosa razvoju tržišta elektronskih komunikacija i zaštite interesa korisnika elektronskih komunikacija, u skladu sa odredbama Zakona i propisa donetim na osnovu njega.

Naziv, sedište i status

Član 3

Agencija posluje pod nazivom: "Republika Srbija - Republička agencija za elektronske komunikacije".

Sedište Agencije je u Beogradu.

Član 4

Agencija ima status pravnog lica.

Pečat i štambilj

Član 5

Agencija ima pečat i štambilj.

Član 6

Pečat Agencije je okruglog oblika, sa prečnikom od 32 mm.

Na pečatu Agencije nalazi se Mali grb Republike Srbije i sledeći tekst: "Republika Srbija, Republička agencija za elektronske komunikacije - Beograd".

Tekst pečata napisan je u koncentričnim krugovima oko Malog grba Republike Srbije.

Redni broj pečata je ispod Malog grba Republike Srbije i napisan je rimskim brojevima.

Tekst pečata Agencije napisan je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Pečat Agencije koji se koristi u organizacionim jedinicama Agencije van registrovanog sedišta Agencije, pored teksta iz stava 2. ovog člana sadrži i naziv mesta u kome se nalazi organizaciona jedinica.

Član 7

Štambilj Agencije je pravougaonog oblika, sa dimenzijama 60x30 mm.

Štambilj Agencije sadrži sledeći tekst: "Republika Srbija - Republička agencija za elektronske komunikacije - Beograd".

Naziv i sedište Agencije ispisuje se vodoravno, a između njih, ostavlja se prazan prostor za upisivanje broja akta i datuma njegovog evidentiranja.

Štambilj Agencije koji se koristi u organizacionim jedinicama Agencije van registrovanog sedišta Agencije, pored teksta iz stava 2. ovog člana sadrži i naziv mesta u kome se nalazi organizaciona jedinica.

Tekst štambilja Agencije napisan je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 8

Način korišćenja, broj pečata i štambilja, kao i čuvanje i uništavanje pečata i štambilja utvrđuje se odlukom Upravnog odbora Agencije.

Zaštitni znak

Član 9

Agencija ima zaštitni znak.

Sastavni deo zaštitnog znaka je i skraćeni naziv Agencije: RATEL.

Pravni položaj

Član 10

Agencija je funkcionalno i finansijski nezavisna od državnih organa, kao i organizacija i lica koja obavljaju delatnost elektronskih komunikacija.

Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim agencijama, ukoliko drugačije nije propisano Zakonom.

Nadzor nad zakonitošću i svrsishodnošću rada Agencije u vršenju poverenih poslova vrši ministarstvo nadležno za poslove elektronskih komunikacija.

Agencija može, za obavljanje pojedinih stručnih poslova iz svoje nadležnosti, angažovati druga domaća ili strana pravna i fizička lica.

Na statut Agencije saglasnost daje Vlada.

Član 11

Agencija ima svoj račun otvoren kod poslovne banke.

Nadležnost Agencije

Član 12

Agencija je nadležna da:

1) donosi podzakonske akte;

2) odlučuje o pravima i obavezama operatora i korisnika;

3) sarađuje sa organima i organizacijama nadležnim za oblast radiodifuzije, zaštite konkurencije, zaštite potrošača, zaštite podataka o ličnosti i drugim organima i organizacijama po pitanjima značajnim za oblast elektronskih komunikacija;

4) sarađuje sa nadležnim regulatornim i stručnim telima država članica Evropske unije i drugih država radi usaglašavanja prakse primene propisa iz oblasti elektronskih komunikacija i podsticanja razvoja prekograničnih elektronskih komunikacionih mreža i usluga;

5) učestvuje u radu međunarodnih organizacija i institucija u oblasti elektronskih komunikacija u svojstvu nacionalnog regulatornog tela u oblasti elektronskih komunikacija;

6) obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom.

Poslove iz stava 1. ovog člana Agencija obavlja kao poverene poslove, nepristrasno i javno.

Član 13

Agencija može da zaključuje ugovore i obavlja i druge poslove u okviru nadležnosti iz člana 12. ovog statuta.

U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti Agencija istupa u pravnom prometu u svoje ime i za svoj račun.

Organi Agencije

Član 14

Organi Agencije su Upravni odbor i direktor.

Upravni odbor

Član 15

Upravni odbor Agencije ima pet članova, od kojih je jedan predsednik i jedan zamenik predsednika.

Predsednika, zamenika predsednika i članove Upravnog odbora bira i razrešava Narodna skupština na predlog Vlade, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa Zakonom.

Mandat članova Upravnog odbora je pet godina. Isto lice može biti birano za člana Upravnog odbora najviše dva puta.

Delokrug Upravnog odbora

Član 16

Upravni odbor Agencije, u skladu sa Zakonom:

1. donosi godišnji plan rada Agencije, usklađen sa strateškim aktima i akcionim planovima iz oblasti elektronskih komunikacija, najkasnije do kraja tekuće godine za narednu godinu;

2. donosi, dvotrećinskom većinom, Statut Agencije na koji saglasnost daje Vlada;

3. donosi Poslovnik o radu Upravnog odbora;

4. donosi pravilnike, odluke i sve druge akte kojima se na opšti način uređuju pitanja iz nadležnosti Agencije, kao i druga akta propisana Zakonom;

5. donosi finansijski plan Agencije najkasnije do 15. novembra tekuće godine za narednu godinu, sa elementima utvrđenim Zakonom, na koji saglasnost daje Vlada;

6. donosi godišnji finansijski izveštaj Agencije, koji se, sa izveštajem ovlašćenog revizora, dostavlja Vladi;

7. donosi godišnji izveštaj o radu Agencije, sa elementima utvrđenim Zakonom, koji se odnosi na prethodnu godinu, i koji se do kraja juna tekuće godine podnosi Narodnoj skupštini;

8. angažuje i razdužuje nezavisnog, ovlašćenog revizora i utvrđuje naknadu za njegov rad;

9. daje saglasnost na akt kojim se uređuje unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta u Agenciji, a koji donosi direktor Agencije;

10. bira i razrešava direktora Agencije na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa odredbama Zakona;

11. obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim statutom.

Način rada Upravnog odbora

Član 17

Rad Upravnog odbora je javan.

Upravni odbor odlučuje na sednicama, koja se održavaju po potrebi.

Sednice Upravnog odbora saziva, predsedava i rukovodi predsednik Upravnog odbora, a u njegovom odsustvu zamenik predsednika Upravnog odbora.

Upravni odbor može odlučivati ako sednici prisustvuju najmanje tri člana Upravnog odbora.

Upravni odbor donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Upravnog odbora, osim ako je Zakonom i Statutom drugačije određeno.

Sazivanje, način rada i donošenje odluka Upravnog odbora bliže se regulišu Poslovnikom o radu Upravnog odbora.

Poslovnikom Upravnog odbora naročito se uređuje način rada Upravnog odbora, pripremanje i sazivanje sednice, vođenje sednice, tok rada na sednici, donošenje akata, održavanje reda, odlaganje, prekid i zaključivanje sednice i sadržina zapisnika sa sednice.

Objavljivanje opštih akata

Član 18

Upravni odbor donosi pravilnike, odluke i druge akte kojima se na opšti način uređuju pitanja iz nadležnosti Agencije.

Agencija je dužna da pre objavljivanja opštih akata pribavi od nadležnog ministarstva mišljenje o njihovoj ustavnosti i zakonitosti, a ministarstvo da Agenciji dostavi obrazloženi predlog kako da opšti akt usaglasi sa Ustavom, zakonom, drugim propisom ili opštim aktom Narodne skupštine i Vlade, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava.

Naknada za rad u Upravnom odboru

Član 19

Članovi Upravnog odbora imaju pravo na mesečnu naknadu za rad u Upravnom odboru koja ne može biti manja od plate narodnog poslanika na stalnom radu u Narodnoj skupštini, uvećana za iznos naknade predsednika nadležnog ili drugog odbora Narodne skupštine.

Predsednik Upravnog odbora ima naknadu koja je za 15% uvećana u odnosu na naknadu člana Upravnog odbora, a zamenik naknadu koja je za 10% uvećana u odnosu na naknadu člana Upravnog odbora.

Visina naknada iz st. 1. i 2. ovog člana utvrđuje se finansijskim planom Agencije.

Izbor i razrešenje članova Upravnog odbora

Član 20

Članovi Upravnog odbora biraju se i razrešavaju, odnosno prestaje im mandat na način i po postupku propisanim Zakonom.

Direktor Agencije

Član 21

Direktor Agencije je odgovoran za zakonitost rada Agencije, zastupa i predstavlja Agenciju, rukovodi radom i poslovanjem Agencije, odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Agenciji, priprema i sprovodi odluke Upravnog odbora, stara se o obezbeđivanju javnosti rada Agencije i vrši druge poslove propisane Zakonom i ovim statutom.

Direktora Agencije bira Upravni odbor na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa Zakonom.

Direktor Agencije se bira na mandat od pet godina i može biti ponovo izabran.

Direktor Agencije je za vreme trajanja mandata u stalnom radnom odnosu u Agenciji.

Direktor Agencije za svoj rad odgovara Upravnom odboru, kome podnosi godišnji i periodične izveštaje o radu.

Direktor Agencije donosi akt kojim se uređuje unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta u Agenciji, uz saglasnost Upravnog odbora.

Uslovi za izbor direktora Agencije

Član 22

Za direktora Agencije se bira lice koje ispunjava uslove za izbor članova Upravnog odbora Agencije i koje ima najmanje pet godina radnog iskustva u jednoj ili više oblasti iz delokruga Agencije.

Postupak izbora direktora Agencije

Član 23

Upravni odbor raspisuje javni konkurs iz člana 17. stav 2. Zakona i objavljuje ga u "Službenom glasniku Republike Srbije" i bez odlaganja na Internet stranici Agencije.

Oglas o javnom konkursu sadrži:

1) uslove koje kandidat mora da ispunjava za izbor propisane odredbom člana 18. Zakona;

2) dokaze koji se prilažu uz prijavu na javni konkurs;

3) rok za podnošenje prijave;

4) način podnošenja prijave;

5) rok u kome se kandidat obaveštava o tome kada počinje izborni postupak;

6) podatke o izbornom postupku;

7) podatke o licu koje daje obaveštenja o javnom konkursu;

8) druge podatke značajne za postupak izbora.

Prijava na konkurs podnosi se Agenciji u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Upravni odbor u roku od 30 dana od dana isteka roka iz stava 3. ovog člana, sastavlja spisak kandidata koji ispunjavaju uslove za izbor.

Upravni odbor bira direktora sa spiska iz stava 4. ovog člana.

Rešenje o izboru direktora Agencije Upravni odbor dostavlja svim kandidatima koji su se prijavili na javni konkurs.

Ako nijedan kandidat ne ispunjava uslove konkursa, postupak za izbor direktora Agencije se ponavlja.

Prestanak mandata direktora Agencije

Član 24

Mandat direktora Agencije može prestati u sledećim slučajevima:

1) istekom vremena na koje je izabran;

2) otkazom ugovora o radu, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

3) razrešenjem iz razloga predviđenih Zakonom;

4) smrću.

Razrešenje direktora Agencije pre isteka mandata

Član 25

Upravni odbor može razrešiti direktora Agencije pre isteka mandata:

1) ako se utvrdi da je u prijavi za konkurs kandidat o sebi izneo neistinite podatke ili propustio da iznese podatke o okolnostima bitnim za izbor;

2) ako se utvrdi da je u toku trajanja mandata povredio pravila o sukobu interesa i nespojivosti funkcija predviđena zakonom kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;

3) ako je zbog bolesti ili drugog razloga nesposoban za obavljanje dužnosti duže od šest meseci neprekidno;

4) ako ne podnese blagovremeno izveštaj o radu Upravnom odboru, u skladu sa Zakonom;

5) ako raspolaže sredstvima Agencije suprotno donetom finansijskom planu;

6) ako nesavesnim ili nepravilnim radom oteža ili onemogući rad Agencije, prouzrokuje veću štetu Agenciji, postupa protivno Zakonu i propisima donetim na osnovu njega ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da nastanu ili mogu nastati veće smetnje u radu Agencije;

7) ako mu je oduzeta poslovna sposobnost;

8) ako je pravnosnažno osuđen na kaznu zatvora u trajanju dužem od šest meseci ili ako je osuđen za krivična dela protiv službene dužnosti, prevare, krađe, falsifikovanja isprave ili drugo slično krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje funkcije.

Član 26

U pravnom prometu Agenciju zastupa direktor Agencije.

Član 27

Direktor Agencije može, posebnim punomoćjem određene poslove iz svoje nadležnosti, preneti na druge zaposlene u Agenciji.

Odlučivanje o pravima i obavezama operatora i korisnika

Član 28

Agencija, u skladu sa Zakonom, na zahtev zainteresovane strane ili po službenoj dužnosti, odlučuje rešenjem o pravima i obavezama operatora i korisnika iz Zakona.

Rešenje iz stava 1. ovog člana donosi direktor Agencije.

Na postupak odlučivanja o pravima i obavezama iz stava 1. ovog člana primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, odredbe Zakona i opštih akata Agencije.

Rešenje iz stava 2. ovog člana je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Tužba ne odlaže izvršenje rešenja iz stava 2. ovog člana.

Javnost rada Agencije

Član 29

Rad Agencije je javan.

Pored obaveze objavljivanja donetih akata u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava, Agencija je dužna da, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti, zaštita tajnih podataka i poštujući poslovnu tajnu, na svojoj Internet stranici, bez naknade, učini javno dostupnim donete akte, kao i druge potpune i ažurne podatke i informacije iz svog delokruga, a naročito:

1. propise za primenu Zakona i drugih opštih akata;

2. zapisnike sa sednica i odluke Upravnog odbora;

3. registre, evidencije i baze podataka, u skladu sa Zakonom i aktima Agencije;

4. uporedne preglede kvaliteta i cena javno ponuđenih usluga i druge podatke od interesa za zaštitu i unapređenje interesa potrošača, odnosno krajnjih korisnika;

5. stručna mišljenja, studije i analize naručene za potrebe Agencije;

6. statističke podatke i druge pokazatelje razvoja tržišta elektronskih komunikacija;

7. izvode iz finansijskog plana, finansijskog izveštaja i godišnjeg izveštaja Agencije;

8. program javne konsultacije, kao i mišljenja o predmetu javne konsultacije;

9. druge podatke i informacije u vezi sa radom Agencije.

Agencija objavljivanje podataka i informacija iz stava 2. ovog člana vrši uz poštovanje propisa kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti, zaštita tajnih podataka i zaštita poslovne tajne.

Član 30

Javnost rada Agencije se postiže i javnim konsultacijama u postupku donošenja opštih akata iz svoje nadležnosti, radi pribavljanja mišljenja stručne i šire javnosti, a u skladu sa Zakonom i aktima Agencije.

Član 31

Agencija je ovlašćena da traži od operatora podatke i informacije koji su joj potrebni radi obavljanja poslova iz njene nadležnosti.

Agencija podatke iz stava 1. ovog člana čuva kao poslovnu tajnu, u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Sredstva za rad Agencije

Član 32

Sredstva za rad Agencije obezbeđuju se iz prihoda koje Agencija ostvari od naknade za korišćenje numeracije, naknade za korišćenje radio-frekvencija, naknade za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija, kao i prihoda koje Agencija ostvari pružanjem usluga iz svoje nadležnosti, koje se plaćaju u skladu sa Zakonom.

Finansijski plan Agencije

Član 33

Finansiranje Agencije vrši se u skladu sa finansijskim planom.

Finansijskim planom utvrđuju se ukupni prihodi i rashodi Agencije, uključujući izdvajanja za sredstva rezervi, kao i elementi za određivanje troškova zarada.

Ukupni rashodi Agencije obuhvaćeni finansijskim planom ne mogu biti veći od troškova potrebnih za uspešno ostvarivanje nadležnosti Agencije, dok nepredviđeni izdaci ne mogu biti veći od 2% planiranih rashoda.

Finansijski plan donosi Upravni odbor Agencije, najkasnije do 15. novembra tekuće godine za narednu godinu.

Na finansijski plan saglasnost daje Vlada.

Finansijski plan objavljuje se na Internet stranici Agencije.

Ako Vlada ne da saglasnost na finansijski plan Agencije iz stava 4. ovog člana pre početka godine za koju se donosi, rashodi Agencije za svako naredno tromesečje, do davanja saglasnosti iz stava 5. ovog člana, neće premašiti jednu četvrtinu iznosa ukupno korišćenih sredstava prema finansijskom planu iz prethodne godine.

Unutrašnja organizacija

Član 34

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta bliže se uređuje unutrašnja organizacija, radna mesta, uslovi za zasnivanje radnog odnosa zaposlenih i njihovo raspoređivanje u Agenciji.

Pravilnik iz stava 1. ovog člana donosi direktor Agencije uz saglasnost Upravnog odbora.

Član 35

Poslovi i zadaci iz delokruga rada Agencije obavljaju se u okviru organizacionih jedinica.

Organizacionom jedinicom Agencije upravlja rukovodilac koga postavlja i razrešava direktor Agencije.

Za svoj rad rukovodilac organizacione jedinice odgovara direktoru Agencije.

Član 36

Poslovi Agencije mogu se obavljati i van njenog registrovanog sedišta preko organizacionih jedinica, a Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta utvrđuju se njihovi poslovi i zadaci.

Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih

Član 37

Na prava, obaveze, odgovornosti i zarade direktora i zaposlenih u Agenciji primenjuju se opšti propisi o radu, kao i odredbe opštih akata Agencije, u skladu sa Zakonom i Statutom.

Zasnivanje radnog odnosa

Član 38

Radni odnos u Agenciji zasniva se po sprovedenom postupku na osnovu objavljenog javnog konkursa u skladu sa zakonom.

Ostvarivanje saradnje

Član 39

Agencija sarađuje sa organima i organizacijama nadležnim za oblast radiodifuzije, zaštite konkurencije, zaštite potrošača, zaštite podataka o ličnosti i drugim organima i organizacijama po pitanjima značajnim za oblast elektronskih komunikacija.

Agencija sarađuje sa nadležnim regulatornim i stručnim telima država članica Evropske unije i drugih država radi usaglašavanja prakse primene propisa iz oblasti elektronskih komunikacija i podsticanja razvoja prekograničnih elektronskih komunikacionih mreža i usluga.

Agencija učestvuje u radu međunarodnih organizacija i institucija u oblasti elektronskih komunikacija u svojstvu nacionalnog regulatornog tela u oblasti elektronskih komunikacija.

Izmene Statuta i opštih akata

Član 40

Izmene i dopune ovog statuta i drugih opštih akata vrše se po postupku i na način koji je propisan za njihovo donošenje.

Autentično tumačenje Statuta, u celosti ili pojedinih njegovih odredaba, daje Upravni odbor Agencije.

Poslovna tajna

Član 41

Poslovnu tajnu predstavljaju isprave i podaci o poslovanju Agencije, čije bi saopštavanje štetilo ugledu i interesima Agencije, poslovima koje obavlja ili licima sa kojima Agencija sarađuje u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.

Aktom Agencije koji donosi direktor Agencije, utvrđuju se isprave i podaci koji se smatraju poslovnom tajnom i način postupanja sa tim podacima i ispravama.

Članovi Upravnog odbora, zaposleni u Agenciji, kao i svako lice angažovano na obavljanju poslova Agencije, dužni su da po pitanju čuvanja poslovne tajne postupaju u skladu sa aktom Agencije.

Agencija je dužna da čuva tajnost poslovnih, komercijalnih i drugih podataka koji čine poslovnu tajnu i koji su joj dostavljeni radi obavljanja poslova iz njene nadležnosti ili su joj dostupni u izvršavanju pojedinih poslova.

Zaštita životne sredine

Član 42

Delatnost Agencije vrši se na način na koji se ne ugrožava životna sredina.

Mere i sredstva neophodna za zaštitu životne sredine utvrđuju se opštim aktom.

Prelazne i završne odredbe

Član 43

Republička agencija za telekomunikacije osnovana Zakonom o telekomunikacijama ("Službeni glasnik RS", br. 44/03, 36/06 i 50/09 - US) nastavlja sa radom kao Republička agencija za elektronske komunikacije u skladu sa Zakonom i ovim statutom.

Zaposleni iz Republičke agencije za telekomunikacije, koji su nastavili sa radom u skladu sa odredbom člana 141. Zakona, biće raspoređeni na odgovarajuća radna mesta zaključivanjem ugovora o radu, po stupanju na snagu Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.

Član 44

Republička agencija za elektronske komunikacije nastavlja da koristi isti zaštitni znak koji je koristila Republička agencija za telekomunikacije.

Upravni odbor Poslovnik o radu Upravnog odbora donosi u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog statuta.

Do donošenja Poslovnika o radu Upravnog odbora Republičke agencije za elektronske komunikacije, primenjuje se Poslovnik o radu Upravnog odbora Republičke agencije za telekomunikacije.

Član 45

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Republičke agencije za telekomunikacije ("Službeni glasnik RS", broj 78/05).

Član 46

Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.