ODLUKA
O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA OBRAČUN CENA PRIRODNOG GASA ZA TARIFNE KUPCE

("Sl. glasnik RS", br. 68/2006, 1/2007, 116/2008 i 64/2010)

1. Utvrđuje se Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce, koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce

("Sl. glasnik RS", br. 116/2008)

8. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2009. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmeni
Odluke o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce

("Sl. glasnik RS", br. 64/2010)

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE TARIFNIH ELEMENATA ZA OBRAČUN CENA PRIRODNOG GASA ZA TARIFNE KUPCE

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se utvrđuje način određivanja tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce, uključujući i cene usluga za tarifne kupce.

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cena prirodnog gasa za tarifne kupce primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskim subjektima koji obavljaju delatnosti trgovine prirodnim gasom radi snabdevanja tarifnih kupaca (u daljem tekstu: trgovina na veliko) i trgovine na malo prirodnim gasom za potrebe tarifnih kupaca (u daljem tekstu: trgovina na malo) određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno cena kojom se omogućava pokriće opravdanih troškova poslovanja.

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta se alocira na tarifne elemente na osnovu:

1) planirane potrošnje prirodnog gasa za tarifne kupce, i

2) učešća varijabilnih i fiksnih troškova u ukupnim troškovima energetskog subjekta.

Na osnovu vrednosti tarifnih elemenata obračunava se prihod energetskih subjekata po osnovu obavljanja energetskih delatnosti u regulatornom periodu, regulisanih u skladu sa ovom metodologijom. Vrednosti tarifnih elemenata predstavljaju obračunske veličine tarifnog sistema za obračun prirodnog gasa isporučenog tarifnim kupcima.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju sledeće značenje:

Alokacija prihoda

 

Raspodela prihoda na tarifne elemente;

m3

 

Kubni metar prirodnog gasa donje toplotne vrednosti 33.338,35 kJ pri temperaturi od 288,15 K (15oC) i na pritisku od 1,01325 bar;

Maksimalno odobreni
prihod

 

Maksimalan iznos prihoda energetskog subjekta u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem regulisane energetske delatnosti;

Mesto troška

 

Fizičko ili drugo mesto u energetskom subjektu na kome nastaje konkretan trošak;

Tarifni elementi

 

Obračunske veličine tarifnog sistema u kojima se izražavaju učinci regulisanih energetskih subjekata i obračunavaju cene tih učinaka.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici.

Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod se obračunava za svaku delatnost posebno na osnovu opravdanih troškova poslovanja energetskog subjekta koji nastaju obavljanjem energetske delatnosti za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod.

Ako iz objektivnih razloga (promena Energetskog bilansa Republike Srbije ili promena cene prirodnog gasa iz uvoza, izražena u dinarima, za više od 3%), opravdani troškovi poslovanja na osnovu kojih je utvrđen maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta bitno odstupaju od troškova koji realno nastaju, može se izvršiti korekcija maksimalno odobrenog prihoda.

Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova energetskog subjekta zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji i okruženju (benchmarking).

IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva i troškovi amortizacije

Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva energetskog subjekta koja su neophodna za funkcionisanje energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema).

Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji obavlja dve ili više energetskih delatnosti ili koji pored energetske obavlja i neku drugu delatnost, a koji ne mogu biti direktno vezani ni za jedno konkretno mesto troška.

Zajednički operativni troškovi, sredstva i troškovi amortizacije se raspoređuju na energetsku delatnost za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod, u skladu sa ovom metodologijom (trgovina na veliko, odnosno trgovina na malo) i na druge energetske i ostale delatnosti, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa računovodstvenim standardima i objektivnim kriterijumima.

IV.2. Trgovina na veliko

Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja energetske delatnosti trgovine na veliko vrši se prema sledećoj formuli:

MOPt = OTt + At + NPGt + TTt + TSt + NRPt + KEt

gde su:

t - regulatorni period,

MOPt - maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti trgovine na veliko u periodu t (u dinarima),

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca u periodu t (u dinarima),

TTt - troškovi korišćenja sistema za transport prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),

TSt - troškovi korišćenja sistema za skladištenje prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko utvrđuju se na osnovu podataka o ukupnoj količini prirodnog gasa za potrebe tarifnih kupaca iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka o količini prirodnog gasa iz godišnjeg bilansa potreba tarifnih kupaca koje snabdeva.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja energetske delatnosti trgovine na veliko i čine ih:

1) troškovi materijala,

2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi,

3) troškovi proizvodnih usluga,

4) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu,

5) nematerijalni troškovi.

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja energetske delatnosti trgovine na veliko.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u posmatranom regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima),

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Troškovi nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca

Troškovi nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca predstavljaju umnožak ponderisanih prosečnih nabavnih cena formiranih na osnovu ugovora o nabavci prirodnog gasa i planirane količine prirodnog gasa koji se nabavlja na godišnjem nivou radi snabdevanja tarifnih kupaca.

Troškovi nabavke prirodnog gasa obuhvataju i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa iskazane u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.

IV.2.4. Naknada na ime rizika naplate potraživanja

Naknada na ime rizika naplate potraživanja, u smislu ove metodologije, predstavlja trošak rezervisanja za nenaplativa potraživanja i obračunava se prema sledećoj formuli:

NRPt = n * NPGt

gde su:

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),

n - procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u %),

NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa radi snabdevanja tarifnih kupaca u periodu t (u dinarima).

Procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko može biti najviše 0,3%.

IV.2.5. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod u regulatornom periodu (t), za iznos odstupanja ostvarenog prihoda prema godišnjem finansijskom izveštaju energetskog subjekta za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.

Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:

KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + It-2)

gde su:

t - regulatorni period,

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima),

OPPRt-2 - opravdani prihod po osnovu obavljanja energetske delatnosti u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova (u dinarima),

OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu obavljanja energetske delatnosti u periodu t-2 (u dinarima),

It-2 - indeks rasta cena na malo u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).

U slučaju iz st. 1. i 2. ovog pododeljka, korekcioni element se ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prva dva regulatorna perioda.

Ako energetski subjekt prilikom podnošenja predloga akta o cenama raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena. U ovom slučaju se korekcioni element ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period.

U slučaju da se regulisane cene nisu primenjivale od početka prvog regulatornog perioda, korekcioni element se obračunava samo za deo prvog regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, pod uslovom da energetski subjekt raspolaže finansijskim izveštajima za deo prvog regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale. Kada energetski subjekat ne raspolaže finansijskim izveštajima za deo prvog regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, ostvareni prihod se obračunava, u delu prvog regulatornog perioda u kome se nisu primenjivale regulisane cene, primenom regulisanih cena.

Prvi regulatorni period u smislu ovog pododeljka je kalendarska godina u kojoj su, u skladu sa Zakonom o energetici, primenjene cene prirodnog gasa za tarifne kupce tog energetskog subjekta (regulisane cene), određene na način utvrđen ovom metodologijom.

IV.3. Trgovina na malo

Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti trgovine na malo vrši se prema sledećoj formuli:

MOPt = OTt + At + NPGt +TDt + NRPt + KEt

gde su:

t - regulatorni period,

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti trgovine na malo u periodu t (u dinarima),

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima),

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima),

NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),

TDt - troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa u periodu t (u dinarima),

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na malo utvrđuju se na osnovu podataka o količini prirodnog gasa za potrebe tarifnih kupaca koje snabdeva iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka o količini prirodnog gasa iz godišnjeg bilansa potreba tarifnih kupaca koje snabdeva.

IV.3.1. Troškovi nabavke prirodnog gasa

Troškovi nabavke prirodnog gasa predstavljaju umnožak regulisanih cena i planiranih količina prirodnog gasa koji se nabavlja na godišnjem nivou radi prodaje tarifnim kupcima, po kojima energetski subjekti koji obavljaju energetsku delatnost trgovine na malo nabavljaju prirodni gas od energetskog subjekta za trgovinu na veliko.

Troškovi nabavke prirodnog gasa obuhvataju i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa iskazane u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.

IV.3.2. Naknada na ime rizika naplate potraživanja

Naknada na ime rizika naplate potraživanja, u smislu ove metodologije, predstavlja trošak rezervisanja za nenaplativa potraživanja i obračunava se prema sledećoj formuli:

NRPt = n * MOPt’ /(1 - n)

gde su:

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima),

n - procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u %),

MOPt’ - maksimalno odobreni prihod u periodu t, obračunat ne uzimajući u obzir naknadu na ime rizika naplate potraživanja (u dinarima).

Procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja energetskih subjekata koji obavljaju energetsku delatnost trgovine na malo može biti najviše 2%.

IV.3.3. Značenje ostalih elemenata formule

Značenje ostalih elemenata formule za izračunavanje maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo identično je značenjima utvrđenim ovom metodologijom kod izračunavanja maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na veliko, s tim što se u obračunu primenjuju vrednosti koje odgovaraju delatnosti trgovine na malo.

V ALOKACIJA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA NA TARIFNE ELEMENTE

V.1. Trgovina na veliko

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na veliko se alocira na tarifne elemente:

- kapacitet, izražava se u m3/dan/godina, i

- energent, izražava se u m3.

Tarifni element "kapacitet" se utvrđuje sabiranjem maksimalnih dnevnih potrošnji iz prethodne godine koje se mere i maksimalnih izvedenih dnevnih potrošnji prirodnog gasa gde ne postoji mogućnost dnevnog očitavanja, na svim mestima primopredaje gasa sa transportnog sistema.

Maksimalna izvedena dnevna potrošnja prirodnog gasa se određuje za mesta primopredaje na kojima ne postoji dnevno očitavanje i izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje datog mesta primopredaje u prethodnoj godini, svedene na dan i uvećane za 20%, zaokružene na ceo broj.

Tarifni element "energent" predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koja se prodaje energetskim subjektima koji obavljaju energetsku delatnost trgovine na malo.

Prihod koji se alocira na tarifni element "energent" izračunava se prema sledećoj formuli:

PEt = MOPt - TKt

gde su:

PEt - prihod koji se alocira na tarifni element "energent" u periodu t (u dinarima),

MOPt - prihod energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine prirodnim gasom radi snabdevanja tarifnih kupaca u periodu t (u dinarima),

TKt - troškovi energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" za nabavljene usluge korišćenja sistema za transport prirodnog gasa i sistema za skladištenje prirodnog gasa u periodu t (u dinarima).

Prihod koji se alocira na tarifni element "kapacitet" (PKt) jednak je troškovima energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na veliko po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" za nabavljene usluge korišćenja sistema za transport prirodnog gasa i sistema za skladištenje prirodnog gasa u periodu t, odnosno:

PKt = TKt

Vrednost tarifnog elementa "kapacitet" izražava se u dinarima po m3/dan/godina i obračunava se kao količnik prihoda koji se alocira na tarifni element "kapacitet" i zbira maksimalnih dnevnih potrošnji koje se mere, odnosno izvode na svim mestima primopredaje gasa sa transportnog sistema.

Vrednost tarifnog elementa "energent" izražava se u dinarima po m3 i obračunava se kao količnik prihoda koji se alocira na tarifni element "energent" i ukupne godišnje količine prirodnog gasa koja se prodaje.

V.2. Trgovina na malo

Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja energetsku delatnost trgovine na malo alocira se na tarifne elemente:

- kapacitet, izražava se u m3/dan/godina,

- energent, izražava se u m3, i

- mesto isporuke, izražava se brojem mesta isporuke.

Tarifni element "kapacitet" se utvrđuje sabiranjem maksimalnih dnevnih potrošnji iz prethodne godine koje se mere i maksimalnih izvedenih dnevnih potrošnji prirodnog gasa gde ne postoji mogućnost dnevnog očitavanja, na svim mestima primopredaje gasa sa sistema za transport i sistema za distribuciju prirodnog gasa.

Maksimalna izvedena dnevna potrošnja prirodnog gasa se određuje za mesta primopredaje na kojima ne postoji dnevno očitavanje i izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje datog mesta primopredaje u prethodnoj godini, svedene na dan i uvećane za 20%, zaokružene na ceo broj.

Tarifni element "energent" predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koja se prodaje tarifnim kupcima.

Na tarifni element "kapacitet" alocira se deo maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo koji se odnosi na troškove nabavke prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" i troškove korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "kapacitet".

Na tarifni element "energent" alocira se deo maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo koji se odnosi na troškove nabavke prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "energent" i troškove korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "energent", kao i trošak naknade na ime rizika naplate potraživanja.

Na tarifni element "mesto isporuke" alocira se maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost trgovine na malo od koga su oduzeti troškovi nabavke prirodnog gasa i troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa, kao i trošak naknade na ime rizika naplate potraživanja.

VI REGULATORNI PERIOD

Prvi regulatorni period počinje 1. januara 2007. godine.

Dužina regulatornog perioda utvrđuje se u trajanju od godinu dana (kalendarska godina). Dokumentacija i podaci na osnovu kojih se određuje maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta dostavljaju se Agenciji za energetiku Republike Srbije, po pravilu, 45 dana pre podnošenja predloga akta o cenama na mišljenje.