PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL AVIO-TEHNIČAR ZA VAZDUHOPLOV I MOTOR("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 9/2010) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil avio-tehničar za vazduhoplov i motor, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06, 12/06, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09 i 5/10), i to sa nastavnim planom i programom iz sledećih predmeta:
1) Srpski jezik i književnost,
2) Srpski jezik kao nematernji jezik,
3) Jezik nacionalnih manjina,
4) Engleski jezik,
5) Fizičko vaspitanje,
6) Istorija,
7) Građansko vaspitanje,
8) Ustav i prava građana,
9) Računarstvo i informatika;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: Mašinstvo i obrada metala
Obrazovni profil: AVIO-TEHNIČAR ZA VAZDUHOPLOV I MOTOR - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
- razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i užestručnih predmeta, kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi oglednoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa Vojskom Srbije, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- školovanje kandidata za podoficire za potrebe Vojske Srbije;
- realizacija oglednih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičnu nastavu i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole;
- proveru koncepta stručne mature.
Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:
- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- mogućnost zaposlenja kao profesionalnog podoficira u Vojsci Srbije;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje ogleda:
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2010. godine i može da traje najduže pet godina.
Način ostvarivanja ogleda:
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Mašinstvo i obrada metala. Radi uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i stručne saradnike škole u kojoj se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka za:
- primenu nastavnog plana i programa ogleda;
- primenu novih metoda rada sa učenicima;
- stručno usavršavanje nastavnika.
Uslovi ostvarivanja ogleda:
Ogled se ostvaruje u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školi.
Ostvarivanje ogleda podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Komanda Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Generalštaba Vojske Srbije pružaju konsultantsku podršku direktoru i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Način vrednovanja ogleda:
Primena ogleda prati se kontinuirano u toku školske godine, a u poslednjoj godini sprovodi se vrednovanje ogleda.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, ispituju se ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
U postupku vrednovanja ogleda sprovođenje programa prati Ministarstvo prosvete preko prosvetnog savetnika u saradnji sa Komandom Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Generalštaba Vojske Srbije, a ocenu ostvarenog cilja i očekivanih ishoda na kraju ogleda - Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, koji daje odgovarajući predlog ministru i inicijatoru ogleda.
Izveštaj o sprovedenom ogledu i ocena ogleda objavljuje se na način koji je dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za ogledni obrazovni profil: AVIO-TEHNIČAR ZA VAZDUHOPLOV I MOTOR
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA: |
• Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil avio-tehničar za vazduhoplov i motor je osposobljavanje učenika da stekne osnove znanja za rad na motoru i konstrukciji vazduhoplova koji se koriste u Vojsci Srbije kao i mogućnost zaposlenja u Vojsci Srbije kao profesionalnog podoficira. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za: |
○ primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu; |
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti rezultat su: |
○ fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije; |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Radne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
• rad na opsluživanju i održavanju motora i konstrukcije vazduhoplova |
• razlikuje elemente motora i konstrukcije vazduhoplova: |
• osposobi za rad i održava motor i konstrukcije vazduhoplova |
• svesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove |
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil: AVIO-TEHNIČAR ZA VAZDUHOPLOVSTVO I MOTOR
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
||||||||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
||||||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
|
A: OBRAZOVNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
108 |
|
|
|
3 |
|
|
108 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
417 |
|
|
|
2. Engleski jezik |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
278 |
|
|
|
3. Fizičko vaspitanje |
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
278 |
|
|
4. Matematika |
4 |
|
|
144 |
|
|
|
4 |
|
|
144 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
489 |
|
|
|
5. Istorija |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
6. Računarstvo i informatika |
|
3 |
|
|
108 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
108 |
|
|
7. Materijali vazduhoplova |
1 |
1 |
|
36 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
36 |
|
|
8. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima |
1 |
2 |
|
36 |
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
72 |
|
|
9. Fizika |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
10. Stručni engleski jezik |
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
278 |
|
|
11. Osnovi elektrotehnike i elektronike |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
12. Aerodinamika |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
13. Istorija vazduhoplovstva |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
14. Zaštita životne sredine |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
15. Računari |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
16. Tehnička mehanika sa mehanizmima |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
36 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
17. Aerodromi i vojni objekti |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
18. Primena računara u održavanju letelica |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
169 |
|
|
19. Osnovi termodinamike |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
20. Ljudski faktor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
21. Vazduhoplovni propisi i organizacija održavanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
22. Saobraćani propisi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
B: STRUČNI MODULI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Alati i merenja |
1 |
|
3 |
19 |
|
57 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
57 |
|
2. Elementi letelica |
1 |
|
3 |
17 |
|
51 |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
51 |
30 |
3. Konstrukcija i sistemi klipnih motora |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
72 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
36 |
|
|
4. Struktura aviona |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
36 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
36 |
|
|
5. Električna i elektronska oprema |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
18 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
|
|
6. Konstrukcija aviona |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
36 |
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
|
|
36 |
7. Aerodinamika i struktura helikoptera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
8. Konstrukcija turbomlaznih motora |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
34 |
34 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
34 |
34 |
|
18 |
9. Hidropneumatski sistemi aviona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
|
|
|
10. Sistemi turbomlaznih motora |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
36 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
|
|
11. Sistemi aviona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
64 |
32 |
|
|
64 |
32 |
|
|
12. Sistemi helikoptera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
64 |
64 |
|
|
64 |
64 |
|
|
13. Oprema vazduhoplova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
6 |
64 |
|
192 |
60 |
64 |
|
192 |
60 |
V: IZBORNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
|
36 |
|
|
|
1 |
|
|
36 |
|
|
|
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
32 |
|
|
|
139 |
|
|
|
2. Koordinantna geometrija / Socijalna psihologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
3. Integralni račun sa primenama / Čvrstoća aviona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
64 |
|
|
|
Ukupno A+B+V: |
20 |
10 |
6 |
684 |
368 |
108 |
30 |
25 |
10 |
0 |
846 |
342 |
0 |
30 |
25 |
10 |
0 |
769 |
297 |
0 |
60 |
17 |
9 |
6 |
544 |
288 |
192 |
60 |
2951 |
1179 |
300 |
180 |
|
Σ |
4610 |
Gantogram užestručnih modula po razredima za ogled - AVIO-TEHNIČAR - ZA VAZDUHOPLOV I MOTOR
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Prvi razred |
Alati i merenja |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
57 |
|
76 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Elementi letelica |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
17 |
|
51 |
30 |
98 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|||||||
|
Σ |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
30 |
36 |
0 |
108 |
30 |
174 |
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Drugi razred |
Konstrukcija i sistemi klipnih motora |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
72 |
36 |
|
|
108 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Struktura aviona |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
36 |
36 |
|
|
72 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Električna i elektronska oprema |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
|
|
36 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Konstrukcija aviona |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
36 |
|
|
30 |
66 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|||||||
|
Σ |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
30 |
162 |
90 |
0 |
30 |
282 |
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Treći razred |
Aerodinamika i struktura i helikoptera |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
70 |
|
|
|
70 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Konstrukcija turbomlaznih motora |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
34 |
|
18 |
86 |
|
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Hidropneumatski sistemi aviona |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
|
|
|
34 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Sistemi turbomlaznih motora |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
36 |
18 |
|
|
54 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
12 |
6 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
174 |
52 |
|
18 |
244 |
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Četvrti razred |
Sistemi aviona |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
64 |
32 |
|
|
96 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Sistemi helikoptera |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
64 |
64 |
|
|
128 |
|
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Oprema vazduhoplova |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
64 |
|
192 |
60 |
316 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|||||||
|
Σ |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
30 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
30 |
|
|
|
192 |
96 |
192 |
60 |
540 |
|
Σ |
564 |
238 |
308 |
138 |
1240 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Koordinatna geometrija / Socijalna psihologija |
|
|
* |
|
2. Integralni račun sa primenama / Čvrstoća aviona |
|
|
|
* |
Izborna nastava se u prvom i drugom razredu sastoji iz 1 (jednog) časa, i to:
• obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
Izborna nastava se u trećem i četvrtom razredu sastoji iz 3 (tri) časa, i to:
• obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
• jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
RAZRED |
PREDMET / MODUL |
GODIŠNJI FOND ČASOVA |
BROJ UČENIKA |
|||
T |
V |
PN |
B |
|||
I |
RAČUNARSTVO I INFORMATIKA |
|
108 |
|
|
12 |
MATERIJALI VAZDUHOPLOVA |
|
36 |
|
|
12 |
|
TEHNIČKO CRTANJE SA MAŠINSKIM ELEMENTIMA |
|
72 |
|
|
12 |
|
STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
|
72 |
|
|
12 |
|
ALATI I MERENJA |
|
|
57 |
|
12 |
|
ELEMENTI LETELICA |
|
|
51 |
30 |
12 |
|
II |
STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
|
72 |
|
|
12 |
RAČUNARI |
|
72 |
|
|
12 |
|
TEHNIČKA MEHANIKA SA MEHANIZMIMA |
|
36 |
|
|
|
|
KONSTRUKCIJA I SISTEMI KLIPNIH MOTORA |
|
36 |
|
|
12 |
|
STRUKTURA AVIONA |
|
36 |
|
|
8 |
|
ELEKTRIČNA I ELEKTRONSKA OPREMA |
36 |
36 |
|
|
8 |
|
KONSTRUKCIJA AVIONA |
36 |
|
|
30 |
8 |
|
III |
STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
|
70 |
|
|
12 |
PRIMENA RAČUNARA U ODRŽAVANJU LETELICA |
|
105 |
|
|
12 |
|
AERODINAMIKA I STRUKTURA HELIKOPTERA |
70 |
|
|
|
8 |
|
HELIKOPTERA |
|
|
|
|
|
|
KONSTRUKCIJA TURBOMLAZNIH MOTORA |
34 |
34 |
|
18 |
8 |
|
HIDROPNEUMATSKI SISTEMI AVIONA |
34 |
|
|
|
8 |
|
SISTEMI TURBOMLAZNIH MOTORA |
36 |
18 |
|
|
8 |
|
IV |
STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
|
64 |
|
|
12 |
PRIMENA RAČUNARA U ODRŽAVANJU LETELICA |
|
64 |
|
|
12 |
|
SISTEMI AVIONA |
64 |
32 |
|
|
8 |
|
SISTEMI HELIKOPTERA |
64 |
64 |
|
|
8 |
|
OPREMA VAZDUHOPLOVA |
64 |
|
192 |
60 |
8 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
do 7 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
72 |
72 |
70 |
64 |
278 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno |
mentorski rad |
obavezne vannastavne |
ostalo |
ukupno radnih |
I |
36 |
1 |
2 |
|
39 |
II |
36 |
1 |
2 |
|
39 |
III |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
IV |
32 |
2 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil avio-tehničar za vazduhoplov i motor - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 7/91);
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada mašinstvo i obrada metala ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/91, 6/98, 3/99, 1/01, 8/02 i 9/03).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (filmove, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, odgovarajuće elektronske publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- televizora i video rekordera;
- očiglednih nastavnih sredstava;
- školske radionice.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.