PRAVILNIK

O ULTRALAKIM VAZDUHOPLOVIMA

("Sl. glasnik RS", br. 68/2010)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se utvrđuje: održavanje ultralakih vazduhoplova i njihov upis u Registar vazduhoplova ili Evidenciju letilica; namena ultralakih vazduhoplova i uslovi za njihovo korišćenje; uslovi za sticanje svojstva centra za obuku pilota ultralakog vazduhoplova; obuka, polaganje ispita i postupak za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, dodatnih ovlašćenja i ovlašćenja instruktora; prava imaoca dozvole pilota ultralakog vazduhoplova i instruktora, kao i izgled i sadržaj dozvole pilota ultralakog vazduhoplova.

Pojam ultralakih vazduhoplova

Član 2

Pod ultralakim vazduhoplovima, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju se:

1) vazduhoplovi (avioni, helikopteri i motorni zmajevi) koji nemaju više od dva sedišta i čija maksimalna sertifikovana masa na poletanju (MTOM) ne prelazi:

- 300 kg, za kopnene avione ili helikoptere jednosede,

- 450 kg, za kopnene avione ili helikoptere dvosede,

- 330 kg, za amfibije ili hidroavione/helikoptere jednosede,

- 495 kg, za amfibije ili hidroavione/helikoptere dvosede pod uslovom da, kad se koriste bilo kao hidroavioni/helikopteri ili kao kopneni avioni/helikopteri, njihova masa bude ispod njihovih MTOM ograničenja,

- 472,5 kg, za kopnene avione dvosede opremljene padobranskim sistemom za bezbedno zaustavljanje aviona koji je montiran na nosaču aviona,

- 315 kg, za kopnene avione jednosede opremljene padobranskim sistemom za bezbedno zaustavljanje aviona koji je montiran na nosaču aviona,

pod uslovom, kad je reč avionima, da imaju brzinu prevlačenja ili najmanju horizontalnu brzinu letenja u konfiguraciji za sletanje koja ne prelazi 35 čvorova (65 km/h) od kalibrisane brzine leta (CAS);

2) žiroplani jednosedi i dvosedi s maksimalnom odobrenom masom na poletanju koja ne prelazi 560 kg;

3) jedrilice, uključujući i one koje se nožno lansiraju, čija maksimalna strukturalna masa ne prelazi 80 kg u verziji jednoseda ili 100 kg u verziji dvoseda.

Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova

Član 3

Ultralakim vazduhoplovom može da upravlja lice koje ima dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova koju izdaje Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat).

Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova izdaje se licu koje je završilo obuku u centru za obuku, koje je položilo ispit prema ovom pravilniku i ima važeće lekarsko uverenje klase 2.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, ultralakim vazduhoplovom može da upravlja i lice koje ima autorizaciju pilota učenika.

Ovlašćenja i dodatna ovlašćenja

Član 4

Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova sadrži jedno ili više sledećih ovlašćenja:

1) ovlašćenje za letenje ultralakim avionom;

2) ovlašćenje za letenje ultralakim helikopterom;

3) ovlašćenje za letenje ultralakom jedrilicom;

4) ovlašćenje za letenje motornim zmajem;

5) ovlašćenje za letenje žiroplanom.

Lice koje stiče dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova stiče ujedno najmanje jedno ovlašćenje iz stava 1. ovog člana.

Dodatno ovlašćenje je ovlašćenje za letenje ultralakim vazduhoplovom koje Direktorat upisuje u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova nakon njenog sticanja.

II ODRŽAVANJE ULTRALAKIH VAZDUHOPLOVA I UPIS U REGISTAR VAZDUHOPLOVA ILI EVIDENCIJU LETILICA

Podnošenje zahteva za utvrđivanje plovidbenosti

Član 5

Sposobnost ultralakog vazduhoplova za bezbedan vazdušni saobraćaj (u daljem tekstu: plovidbenost) utvrđuje Direktorat na zahtev vlasnika, odnosno korisnika vazduhoplova.

Za utvrđivanje plovidbenosti ultralakog vazduhoplova radi izdavanja potvrde o plovidbenosti i upisa u Registar vazduhoplova ili Evidenciju letilica, vlasnik, odnosno korisnik vazduhoplova podnosi Direktoratu:

1) zahtev za utvrđivanje plovidbenosti vazduhoplova;

2) program tehničkog održavanja sa dokumentacijom proizvođača vazduhoplova i komponenti na osnovu koje je on sačinjen;

3) listu tehničkih podataka;

4) odgovarajuću potvrdu za model ultralakog vazduhoplova, prihvatljivu za Direktorat, koju izdaje ovlašćeni organ ili organizacija države proizvođača ili druge države prihvatljive za Direktorat ili potvrdu organizacije koja ga je proizvela, a koja je prihvatljiva za Direktorat, da vazduhoplov zadovoljava tehničke karakteristike navedene u uputstvu proizvođača (za model koji se prvi put upisuje u Registar vazduhoplova ili Evidenciju letilica).

Za utvrđivanje plovidbenosti ultralakog vazduhoplova radi produženja važenja potvrde o plovidbenosti vlasnik, odnosno korisnik vazduhoplova podnosi Direktoratu:

1) zahtev za utvrđivanje plovidbenosti vazduhoplova;

2) listu tehničkih podataka.

U postupku utvrđivanja plovidbenosti ultralakih vazduhoplova shodno se primenjuje propis kojim je regulisan način i postupak utvrđivanja plovidbenosti vazduhoplova.

Izdavanje potvrde o plovidbenosti

Član 6

Ako u postupku utvrdi plovidbenost vazduhoplova, Direktorat izdaje vlasniku, odnosno korisniku potvrdu o plovidbenosti sa rokom važenja od 36 meseci, odnosno 24 meseca ako je vazduhoplov namenjen za obuku pilota.

Podnošenje zahteva za upis u Registar vazduhoplova ili Evidenciju letilica

Član 7

Uz zahtev za upis u Registar vazduhoplova ili Evidenciju letilica, vlasnik, odnosno korisnik vazduhoplova dostavlja:

1) račun o kupoprodaji (za novoproizvedeni vazduhoplov), odnosno ugovor o kupoprodaji ili dokaz o osnovu po kojem se vazduhoplov koristi, kao i dokumentovanu istoriju održavanja i korišćenja ultralakog vazduhoplova (za korišćeni vazduhoplov);

2) dokaz o plaćenoj carini (za uvezeni vazduhoplov);

3) rešenje Direktorata o odobrenju programa tehničkog održavanja;

4) zaključak komisije za utvrđivanje plovidbenosti o ispunjenju uslova za plovidbenost.

Program tehničkog održavanja

Član 8

Održavanje ultralakog vazduhoplova obuhvata održavanje vazduhoplova, kao i motora, elise, dela ili uređaja (u daljem tekstu: komponenta) i obavlja se prema programu tehničkog održavanja vazduhoplova koji odobrava Direktorat.

Program tehničkog održavanja vazduhoplova sadrži pojedinosti, uključujući učestalost svih održavanja koja moraju da se izvedu, kao i posebne zadatke povezane s tipom vazduhoplova i posebnostima operacija, zasniva se na tehničkoj dokumentaciji i preporukama proizvođača, i sadrži:

1) prezime, ime i adresu vlasnika, odnosno korisnika vazduhoplova;

2) izjavu o odgovornosti koju je potpisao vlasnik, odnosno korisnik vazduhoplova (Prilog 2 ovog pravilnika);

3) sadržaj programa;

4) listu važećih strana;

5) podatke o izmenama programa;

6) uslove za izmenu programa;

7) oznaku modela vazduhoplova, motora i elise;

8) oznaku registracije vazduhoplova;

9) namenu vazduhoplova;

10) spisak tehničke dokumentacije na osnovu koje je izrađen program;

11) predviđen godišnji nalet;

12) listu predviđenih pregleda vazduhoplova i komponenti (predpoletni pregled, periodični pregled, vanredni pregled) sa intervalima njihovog obavljanja (kalendarski, časovni, broj ciklusa);

13) periode nakon kojih se obavljaju opšte popravke ili zamene;

14) liste provere na zemlji i u letu;

15) spisak važećih naloga za plovidbenost i obaveznih servisnih biltena.

Izmena programa tehničkog održavanja

Član 9

Ukoliko su se stekli uslovi za izmenu programa tehničkog održavanja vlasnik, odnosno korisnik vazduhoplova je dužan da dostavi Direktoratu na odobrenje izmenu programa sa pratećom dokumentacijom, a ako nema uslova za izmenu, vlasnik, odnosno korisnik vazduhoplova je dužan da prilikom podnošenja zahteva za produženje plovidbenosti dostavi izjavu o tome.

Održavanje

Član 10

Održavanje ultralakog vazduhoplova i komponenti prema odobrenom programu tehničkog održavanja mogu da obavljaju sledeća lica, odnosno organizacije:

1) imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koju je izdao Direktorat;

2) imalac važeće dozvole vazduhoplovnog mehaničara (tip I ili tip II) ili važeće JAR/Deo 66 (Part 66) dozvole za održavanje vazduhoplova koju je izdao Direktorat;

3) imalac važeće dozvole za održavanje vazduhoplova koju je izdala vazduhoplovna vlast druge države članice Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo (u daljem tekstu: ICAO);

4) lice koje poseduje potvrdu koju je izdao proizvođač ultralakog vazduhoplova, odnosno komponenti o tome da je lice obučeno za održavanje tog modela ultralakog vazduhoplova i komponenti;

5) organizacija za održavanje vazduhoplova koja ima važeće odobrenje za održavanje vazduhoplova i komponenti po Delu M, Odeljak F (Part M, Subpart F) Aneksa I ili po Delu 145 (Part 145) Aneksa II Pravilnika o obezbeđivanju kontinuirane plovidbenosti vazduhoplova i vazduhoplovnih proizvoda, delova i uređaja i o odobravanju organizacija i osoblja koji se bave ovim poslovima ("Službeni glasnik RS", broj 14/10, u daljem tekstu: Pravilnik), koje je izdao Direktorat;

6) organizacija za održavanje vazduhoplova koja poseduje važeće odobrenje za održavanje vazduhoplova i komponenti po Delu M, Odeljak F (Part M, Subpart F) ili po Delu 145 (Part 145) Uredbe Komisije (EZ) broj 2042/2003, koje je izdala vazduhoplovna vlast druge države članice ICAO;

7) organizacija za održavanje koja poseduje sertifikat koji je izdao proizvođač ultralakog vazduhoplova, odnosno komponenti za održavanje tog modela ultralakog vazduhoplova, odnosno komponente.

Održavanje iz stava 1. ovog člana ne obuhvata opštu popravku, podešavanje komandi vazduhoplova, podešavanje motora, odnosno elise ultralakog vazduhoplova i održavanje elektronske opreme.

Opšta popravka

Član 11

Opšta popravka (overhaul) obavlja se prema važećoj dokumentaciji proizvođača, i može da je vrši:

1) organizacija za održavanje vazduhoplova koja poseduje važeće odobrenje za održavanje vazduhoplova i komponenti po Delu M, Odeljak F (Part M, Subpart F) Aneksa I ili po Delu 145 (Part 145) Aneksa II Pravilnika, koje je izdao Direktorat;

2) organizacija za održavanje vazduhoplova koja ima važeće odobrenje za održavanje vazduhoplova i komponenti po Delu M, Odeljak F (Part M, Subpart F) ili po Delu 145 (Part 145) Uredbe Komisije (EZ) broj 2042/2003 koju je izdala vazduhoplovna vlast druge države članice ICAO;

3) organizacija za održavanje koja ima sertifikat koji je izdao proizvođač ultralakog vazduhoplova, odnosno motora ili elise, za opštu popravku tog modela ultralakog vazduhoplova, motora i elise.

Podešavanje komandi vazduhoplova, podešavanje motora i/ili elise

Član 12

Podešavanje komandi ultralakog vazduhoplova i podešavanje motora i/ili elise ultralakog vazduhoplova mogu da obavljaju organizacije iz člana 10. ovog pravilnika, kao i:

1) imalac važeće dozvole vazduhoplovnog mehaničara (tip I ili II) ili važeće JAR/Deo 66 (Part 66) dozvole za održavanje vazduhoplova koju je izdao Direktorat;

2) imalac važeće dozvole za održavanje vazduhoplova koju je izdala vazduhoplovna vlast druge države članice ICAO;

3) imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koju je izdao Direktorat, čiji ukupan nalet na ultralakim vazduhoplovima iznosi više od 100 časova letenja.

Održavanje elektronske opreme

Član 13

Održavanje elektronske opreme ultralakih vazduhoplova koja je obavezna prema ovom pravilniku može da obavlja:

1) imalac važeće dozvole vazduhoplovnog mehaničara (tip I ili tip II) izdate od strane Direktorata sa upisanim ovlašćenjem "IRE" ili "Elektronska oprema" za bilo koji tip vazduhoplova;

2) imalac važeće JAR/Deo 66 (Part 66) dozvole za održavanje vazduhoplova kategorije "B2" koju je izdao Direktorat ili vazduhoplovna vlast druge države članice ICAO;

3) lice koje ima potvrdu proizvođača elektronske opreme da je obučeno za održavanje te opreme.

Nalozi za plovidbenost i servisni bilteni

Član 14

Vlasnik, odnosno korisnik ultralakog vazduhoplova je dužan da izvršava naloge za plovidbenost koje izdaje Direktorat, vazduhoplovna vlast države proizvođača vazduhoplova i komponenti, kao i da primenjuje servisne biltene koje je proizvođač vazduhoplova i komponenti označio kao obavezne.

III NAMENA I USLOVI ZA KORIŠĆENJE ULTRALAKIH VAZDUHOPLOVA

Namena ultralakih vazduhoplova

Član 15

Ultralaki vazduhoplovi koriste se za sportsko i amatersko letenje, za obuku letačkog osoblja, za prevoz za sopstvene potrebe i za druge namene koje odobri Direktorat.

Opšti uslovi za korišćenje ultralakih vazduhoplova

Član 16

Ultralaki vazduhoplov može da se koristi: ako ima važeću potvrdu o plovidbenosti; ako je sposoban da bezbedno leti; ako je upisan u Registar vazduhoplova ili Evidenciju letilica; ako ima odobren letački priručnik vazduhoplova; važeću polisu osiguranja za štetu prouzrokovanu trećim licima; minimalnu opremu i isprave koje su propisane ovim pravilnikom.

Obaveštenje

Član 17

Ultralaki vazduhoplov mora, na vidnom mestu uočljivom sa pilotskog i saputničkog sedišta, da ima istaknuto obaveštenje ispisano na srpskom i na engleskom jeziku, o tome da vazduhoplov ne ispunjava standarde ICAO u pogledu plovidbenosti (Prilog 3 ovog pravilnika).

Letački priručnik vazduhoplova (Aircraft Flight Manual)

Član 18

Vlasnik, odnosno korisnik ultralakog vazduhoplova je dužan da prilikom podnošenja dokumentacije za utvrđivanje plovidbenosti tog vazduhoplova dostavi Direktoratu na odobrenje letački priručnik vazduhoplova ili drugi odgovarajući dokument.

Letački priručnik vazduhoplova mora da bude napisan na engleskom ili na srpskom jeziku i sadrži najmanje:

1) operativna ograničenja, koja uključuju i ograničenja jačine vetra;

2) postupke u vanrednim situacijama;

3) redovne postupke;

4) performanse za poletanje i sletanje i podatke o potrošnji goriva;

5) podatke o masi i položaju težišta i uputstvo za ukrcavanje;

6) najveću količinu goriva i maziva koja može da se ukrca;

7) uputstva i informacije koje se odnose na rastavljanje zbog prevoza i sklapanje i pričvršćivanje posle prevoza;

8) listu provere održavanja pre leta;

9) listu provere tokom leta.

Minimalna oprema ultralakog vazduhoplova

Član 19

Minimalna oprema ultralakog vazduhoplova obuhvata:

1) sigurnosni pojas;

2) brzinomer;

3) merač količine goriva (izuzev ako postoji mogućnost optičke kontrole količine goriva);

4) sistem za spasavanje (ako je proizvođač predvideo);

5) pojas za spasavanje (za letenje iznad vodenih površina).

Ako se vazduhoplov koristi u kontrolisanom vazdušnom prostoru, pored opreme iz stava 1. ovog člana, minimalna oprema obuhvata i:

1) visinomer;

2) variometar;

3) kompas;

4) radio-stanicu.

Prilikom letenja ultralakim vazduhoplovom koji nema zatvorenu kabinu, sva lica u vazduhoplovu dužna su da nose kacigu sa zaštitnim vizirom.

Za obuku pilota može da se koristi samo onaj ultralaki vazduhoplov kod kojeg su instrumenti razmešteni tako da se nalaze u vidnom polju pilota učenika i instruktora.

Isprave ultralakog vazduhoplova

Član 20

U ultralakom vazduhoplovu tokom leta izvan matičnog aerodroma moraju da se nalaze sledeće isprave:

1) potvrda o plovidbenosti;

2) dozvola za rad ugrađene radio-stanice;

3) polisa osiguranja;

4) dozvola pilota koji upravlja vazduhoplovom, odnosno autorizacija pilota učenika.

IV CENTAR ZA OBUKU PILOTA ULTRALAKOG VAZDUHOPLOVA

Sticanje svojstva centra za obuku

Član 21

Obuku kandidata za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova (pilot učenik), obuku za sticanje dodatnih ovlašćenja i ovlašćenja instruktora sprovodi centar za obuku koji poseduje uverenje o osposobljenosti za sprovođenje određene vrste obuke koja je navedena u uverenju.

Uverenje o osposobljenosti za obučavanje pilota ultralakog vazduhoplova (u daljem tekstu: uverenje o osposobljenosti) može da stekne pravno lice koje ima poslovno sedište u Republici Srbiji.

Izdavanje uverenja o osposobljenosti

Član 22

Zahtev za izdavanje uverenja o osposobljenosti podnosi se Direktoratu.

Uz zahtev za izdavanje uverenja o osposobljenosti dostavlja se:

1) rešenje o registraciji kod nadležnog organa;

2) priručnik o radu;

3) priručnik o obuci.

Direktorat procenjuje valjanost podnesenih dokumenata, proverava da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje uverenja o osposobljenosti koji su propisani ovim pravilnikom i odlučuje o tome da li će izdati uverenje o osposobljenosti za sprovođenje tražene vrste obuke.

Uverenje o osposobljenosti izdaje se na neograničeno vreme.

Za svaku promenu uslova rada, centar za obuku mora da pribavi saglasnost Direktorata.

Priručnik o radu

Član 23

Priručnik o radu sadrži:

1) listu sadržaja, listu odobrenih izmena i listu važećih strana priručnika o radu;

2) opis i sastav rukovodeće strukture centra za obuku;

3) opis vrsta planirane obuke;

4) spisak instruktora i drugog nastavnog osoblja;

5) opis prava i obaveza instruktora i drugog nastavnog osoblja, s rešenjima o njihovom postavljenju, odnosno imenovanju;

6) način stručnog usavršavanja i obnove znanja i veština nastavnog osoblja;

7) prava i obaveze kandidata na obuci;

8) opis dokumentacije centra za obuku i način njenog vođenja;

9) spisak vazduhoplova na kojima se vrši obuka;

10) spisak učila, opreme, stručne literature i video-materijala koji se koriste u obuci;

11) spisak i adresu prostorija za sprovođenje obuke, smeštaj dokumentacije, učila, opreme i stručne literature;

12) liste provere;

13) mere za praćenje i unapređenje obuke;

14) podatke o aerodromu, odnosno letilištu na kome se vrši obuka;

15) opis tehničkog, meteorološkog i medicinskog obezbeđenja letenja i mere protivpožarne zaštite.

Priručnik o obuci

Član 24

Priručnik o obuci sadrži programe obuke koje je odobrio Direktorat.

Program obuke sadrži:

1) ciljeve i zadatke obuke;

2) plan obuke;

3) nastavni sadržaj;

4) fond časova za određenu nastavnu celinu;

5) metodsku razradu svake vežbe;

6) sredstva i učila koja se koriste;

7) način provere napredovanja u obuci.

Stručno osoblje

Član 25

Centar za obuku mora da raspolaže odgovarajućim stručnim osobljem koje čine rukovodilac obuke, rukovodilac teorijske obuke i rukovodilac praktične obuke, potreban broj instruktora teorijske i praktične obuke, kao i lice zaduženo za sistem kvaliteta.

Isto lice može da obavlja poslove rukovodioca obuke, rukovodioca teorijske obuke, rukovodioca praktične obuke i poslove vezane za sistem kvaliteta.

Rukovodilac obuke može da bude lice koje ima ili je imalo dozvolu pilota aviona, pilota helikoptera, pilota jedrilice ili dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, a rukovodilac praktične obuke može da bude lice koje ima dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova i ovlašćenje instruktora.

Vođenje dokumentacije

Član 26

Centar za obuku je dužan da poseduje i vodi sledeću dokumentaciju:

1) uverenje o osposobljenosti centra za obuku;

2) evidenciju lica na obuci;

3) dnevnik teorijske obuke sa evidencijom prisutnosti;

4) dnevnik letenja;

5) dosijea kandidata;

6) evidenciju događaja, nezgoda i udesa;

7) evidenciju izdatih diploma.

Evidencija lica na obuci

Član 27

Evidencija lica na obuci sadrži:

1) naziv centra za obuku;

2) prezime i ime kandidata;

3) jedinstveni matični broj građana za kandidata, odnosno broj pasoša kandidata, stranog državljanina;

4) podatke o vrsti obuke, o početku i završetku obuke, kao i o prekidima obuke;

5) potpis rukovodioca obuke.

Dnevnik teorijske obuke

Član 28

Dnevnik teorijske obuke je dokument koji sadrži podatke o toku teorijske obuke i obuke na zemlji, o nastavnom sadržaju koji je izlagan tokom obuke, o vremenu održavanja i trajanju obuke, kao i potpise lica koja su prisustvovala obuci i potpise predavača koji su sprovodili obuku.

Dnevnik letenja

Član 29

Dnevnik letenja sadrži:

1) oznaku broja stranice;

2) datum izvođenja leta;

3) tip i registarsku oznaku vazduhoplova;

4) prezime i ime lica koje izvodi let;

5) kratak opis leta ili naziv vežbe;

6) naziv aerodroma, odnosno letilišta sa koga je obavljeno poletanje i sletanje;

7) vreme poletanja i sletanja, trajanje leta i broj obavljenih letova;

8) napomene i potpis instruktora pod čijim je nadzorom let obavljen.

Dosije kandidata

Član 30

Dosije kandidata sadrži:

1) karton ličnih podataka;

2) prijavu za obuku;

3) rešenje o prijemu na obuku;

4) kopiju autorizacije pilota učenika;

5) kopiju lekarskog uverenja;

6) karton praćenja obuke (evidencija o položenim ispitima, evidencija o letenju, lista praćenja obuke, zaključak instruktora i opšti zaključak o sprovedenoj obuci);

7) progres testove, završne testove i ispite;

8) drugu evidenciju i zapise koji se vode u toku obuke;

9) kopiju diplome o završenoj obuci.

Diploma o završenoj obuci

Član 31

Diploma o završenoj obuci sadrži:

1) redni broj i datum izdavanja diplome;

2) naziv centra za obuku;

3) broj uverenja o osposobljenosti centra za obuku;

4) ime i prezime kandidata;

5) vrstu obuke;

6) vreme u kome je obuka izvedena;

7) pečat i potpis rukovodioca obuke.

V OBUKA ZA STICANJE DOZVOLE PILOTA ULTRALAKOG VAZDUHOPLOVA

Pilot učenik

Član 32

Pilot učenik je lice koje se u centru za obuku obučava za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova.

Svojstvo pilota učenika može da stekne punoletno lice koje ima važeće lekarsko uverenje klase 2.

Izuzetno, svojstvo pilota učenika može da stekne i maloletno lice koje je starije od 16 godina života ako ima važeće lekarsko uverenje klase 2 i overenu pismenu saglasnost oba roditelja ili staratelja, s tim što polaganju ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može da pristupi tek kad navrši 17 godina života.

Autorizacija pilota učenika

Član 33

Za vreme praktične obuke pilot učenik dužan je da sa sobom nosi autorizaciju pilota učenika koju izdaje Direktorat.

Zahtev za izdavanje autorizacije pilota učenika podnosi Direktoratu centar za obuku u čiju evidenciju je upisan pilot učenik.

Autorizacija pilota učenika sadrži:

1) naziv "Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije" i logo Direktorata;

2) redni broj autorizacije;

3) ime, ime jednog od roditelja ili staratelja i prezime kandidata;

4) jedinstveni matični broj građana, odnosno broj pasoša za strane državljane;

5) potpis imaoca autorizacije;

6) datum izdavanja autorizacije;

7) pečat i potpis ovlašćenog lica Direktorata.

VI POLAGANJE ISPITA ZA STICANJE DOZVOLE PILOTA ULTRALAKOG VAZDUHOPLOVA, DODATNIH OVLAŠĆENJA I OVLAŠĆENJA INSTRUKTORA

Prijava za polaganje ispita

Član 34

Kandidat podnosi Direktoratu pismenu prijavu za polaganje ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, odnosno za sticanje dodatnog ovlašćenja ili ovlašćenja instruktora.

Uz prijavu za polaganje ispita, kandidat podnosi i potvrdu centra za obuku o tome da je završio teorijsku i/ili praktičnu obuku.

Ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela, a ispit za sticanje dodatnih ovlašćenja i ovlašćenja instruktora sastoji se samo iz praktičnog dela.

Kandidat podnosi prijavu i za polaganje popravnog ispita iz praktičnog dela.

Postupanje Direktorata po prijemu prijave za polaganje ispita

Član 35

Po prijemu prijave za polaganje ispita, Direktorat proverava da li kandidat za sticanje dozvole, odnosno dodatnog ovlašćenja ispunjava uslove za polaganje ispita.

Ako kandidat ispunjava uslove za polaganje ispita Direktorat, u roku od 30 dana od dana prijema prijave, donosi rešenje kojim se odobrava polaganje ispita, imenuje ispitivača koji sprovodi praktični deo ispita i određuje rok za sprovođenje ispita.

Ako utvrdi da kandidat ne ispunjava uslove za polaganje ispita Direktorat, u roku od 30 dana od dana prijema prijave, donosi rešenje kojim se odbija polaganje ispita.

Oba rešenja konačna su u upravnom postupku.

Uslovi za polaganje ispita

Član 36

Ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može polagati lice koje je u centru za obuku završilo teorijsku obuku i praktičnu obuku u okviru koje je ostvarilo nalet propisan ovim pravilnikom u pogledu pojedinih vrsta ovlašćenja.

Za polaganje ispita radi sticanja ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, kandidat mora, u okviru obuke, da ostvari najmanje 30 časova letenja ultralakim avionom, od čega najmanje 5 časova samostalnog letenja.

Za polaganje ispita radi sticanja ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom, odnosno žiroplanom, kandidat mora, u okviru obuke, da ostvari najmanje 35 časova letenja ultralakim helikopterom, odnosno žiroplanom, od čega najmanje 5 časova samostalnog letenja.

Za polaganje ispita radi sticanja ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom, kandidat mora, u okviru obuke, da ostvari najmanje 15 časova letenja ultralakom jedrilicom, od čega najmanje 3 časa samostalnog letenja, uključujući najmanje 40 poletanja i sletanja.

Za polaganje ispita radi sticanja ovlašćenja za letenje motornim zmajem, kandidat mora, u okviru obuke, da ostvari najmanje 15 časova letenja motornim zmajem, od čega najmanje 3 časa samostalnog letenja.

Olakšice za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom

Član 37

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom imalac dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota aviona koji poseduje važeće ovlašćenje za letenje na klasi jednomotornih klipnih aviona (SEP(land)) polaže samo proveru stručnosti pred instruktorom koji ima važeće ovlašćenje za letenje ultralakim avionom.

U svim ostalim slučajevima, imalac dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota aviona, za sticanje ovlašćenja iz stava 1. ovog člana polaže praktični deo ispita pred instruktorom koji se nalazi na listi ispitivača Direktorata.

Pre pristupanja proveri stručnosti, odnosno praktičnom delu ispita iz stava 1. i 2. ovog člana, kandidat je dužan da pod nadzorom instruktora, ostvari najmanje 2 časa letenja na ultralakom avionu.

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje ultralakim helikopterom, ultralakom jedrilicom, žiroplanom ili motornim zmajem, polaže samo praktični deo ispita.

Pre pristupanja ispitu imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da, u centru za obuku, završi teorijsku obuku u razlici predmeta, po programu koji je odobrio Direktorat, i da ostvari nalet propisan u članu 36. stav 2. ovog pravilnika.

Od naleta propisanog u članu 36. stav 2. ovog pravilnika, imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom ili žiroplanom priznaje se najviše 5 časova letenja na ovim vazduhoplovima, a imaocu ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem najviše 10 časova letenja na ovim vazduhoplovima.

Olakšice za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom

Član 38

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom imalac dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota helikoptera koji poseduje važeće ovlašćenje za letenje na tipu helikoptera, polaže samo proveru stručnosti pred instruktorom koji ima važeće ovlašćenje za letenje ultralakim helikopterom.

U svim ostalim slučajevima, imalac dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota helikoptera, za sticanje ovlašćenja iz stava 1. ovog člana polaže praktični deo ispita pred instruktorom koji se nalazi na listi ispitivača Direktorata.

Pre pristupanja proveri stručnosti, odnosno praktičnom delu ispita iz stava 1. i 2. ovog člana, kandidat je dužan da pod nadzorom instruktora, ostvari najmanje 2 časa letenja na ultralakom helikopteru.

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom, ultralakom jedrilicom, žiroplanom ili motornim zmajem polaže samo praktični deo ispita.

Pre pristupanja ispitu imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da, u centru za obuku, završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat i da ostvari nalet propisan u članu 36. stav 3. ovog pravilnika.

Od naleta propisanog u članu 36. stav 3. imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim avionom ili žiroplanom priznaje se najviše 10 časova letenja na ovim vazduhoplovima, a imaocu ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem najviše 5 časova letenja na ovim vazduhoplovima.

Olakšice za sticanje ovlašćenja za letenje žiroplanom

Član 39

Za sticanje ovlašćenja za letenje žiroplanom imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom, ultralakim helikopterom, ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem polaže samo praktični deo ispita.

Pre pristupanja ispitu imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da, u centru za obuku, završi teorijsku obuku u razlici predmeta, po programu koji je odobrio Direktorat i ostvari nalet propisan u članu 36. stav 3. ovog pravilnika.

Od naleta propisanog u članu 36. stav 3. imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim avionom ili helikopterom priznaje se najviše 10 časova letenja na ovim vazduhoplovima, a imaocu ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem najviše 5 časova letenja na ovim vazduhoplovima.

Olakšice za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom

Član 40

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom imalac dozvole pilota jedrilice polaže samo praktični deo ispita.

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom, ultralakim helikopterom, žiroplanom ili motornim zmajem polaže samo praktični deo ispita.

Pre pristupanja ispitu imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da, u centru za obuku, završi teorijsku obuku u razlici predmeta, po programu koji je odobrio Direktorat, i ostvari nalet propisan u članu 36. stav 4. ovog pravilnika.

Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom, imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, motornim zmajem ili žiroplanom priznaje se najviše 5 časova letenja i 15 poletanja i sletanja na tim vazduhoplovima.

Olakšice za sticanje ovlašćenja za letenje motornim zmajem

Član 41

Imalac dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota aviona, helikoptera ili jedrilice, kao i imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom, ultralakim helikopterom ili žiroplanom polaže za sticanje ovlašćenja za letenje motornim zmajem samo praktični deo ispita.

Pre pristupanja ispitu imaoci ovih dozvola moraju da, u centru za obuku, završe teorijsku obuku u razlici predmeta, po programu koji je odobrio Direktorat, i da ostvare nalet propisan u članu 36. stav 5. ovog pravilnika.

Od naleta propisanog u članu 36. stav 5. ovog pravilnika imaocu dozvole iz stava 1. ovog člana priznaje se najviše 5 časova letenja na tim vazduhoplovima.

Teorijski deo ispita

Član 42

Teorijski deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova obuhvata sledeće predmete:

1) vazduhoplovni propisi;

2) opšte znanje o vazduhoplovu i održavanje vazduhoplova;

3) performanse leta i planiranje;

4) ljudske mogućnosti i ograničenja;

5) meteorologija;

6) navigacija;

7) operativne procedure;

8) teorija letenja (principi leta);

9) komunikacije (radio-telefonija).

Polaganje teorijskog dela ispita

Član 43

Kandidat za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova polaže teorijski deo ispita na računaru, uz korišćenje testova objektivnog tipa s višestrukim izborom odgovora.

Smatra se da je kandidat položio ispit ako tačno odgovori na najmanje 75% pitanja iz svakog predmeta.

Kandidat nije položio teorijski deo ispita ako:

1) ne položi sve predmete prilikom četiri izlaska na ispit, pri čemu na svakom izlasku na ispit ne polaže već položene predmete;

2) ne položi sve predmete u roku od 18 meseci, računajući od kraja kalendarskog meseca u kome je prvi put polagao ispit.

Kandidat za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koji nije položio teorijski deo ispita, dužan je da pre ponovnog polaganja ispita završi u centru za obuku četiri časa dodatne teorijske obuke iz predmeta koji nije položio i da dostavi dokaz Direktoratu o završenoj dodatnoj teorijskoj obuci.

Kandidat za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može da polaže praktični deo ispita tek pošto položi teorijski deo ispita.

Polaganje praktičnog dela ispita

Član 44

Praktični deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sastoji se od provere poznavanja vanrednih postupaka, provere u letu i provere poznavanja frazeologije na srpskom ili na engleskom jeziku.

Kandidat za sticanje dodatnog ovlašćenja ne proverava se iz poznavanja frazeologije, izuzev ako u prijavi zahteva proveru radi proširenja prava korišćenja radio-telefonije sa srpskog na engleski jezik.

Ako kandidat ne položi praktični deo ispita, pri polaganju popravnog ispita, priznaje mu se položeni teorijski deo ispita.

Ispit za sticanje ovlašćenja instruktora sastoji se od praktičnog rada s pilotom koji je u ulozi pilota učenika i obuhvata pokazno teorijsko predavanje i praktični let.

Uslovi za pristupanje ispitu za sticanje ovlašćenja instruktora

Član 45

Ispitu za sticanje ovlašćenja instruktora može da pristupi lice koje:

1) ima navršenih najmanje 21 godinu života;

2) najmanje dve godine ima važeće ovlašćenje za koje traži instruktorstvo;

3) ima najmanje 200 sati ukupnog naleta od čega najmanje 100 sati naleta na onoj vrsti ultralakog vazduhoplova za koju traži instruktorstvo;

4) je u centru za obuku završilo teorijsku i praktičnu obuku za ovlašćenje instruktora.

Neuspeli pokušaj polaganja praktičnog dela ispita

Član 46

Kandidat koji iz dva pokušaja ne položi praktični deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, dodatnog ovlašćenja, odnosno ovlašćenja instruktora, dužan je da završi dodatnu praktičnu obuku u centru za obuku i to iz onih delova praktičnog ispita koje nije položio.

Ispitivač koji sprovodi praktični deo ispita

Član 47

Za ispitivača koji sprovodi praktični deo ispita određuje se lice koje se nalazi na listi ispitivača Direktorata i to, po pravilu, ono lice koje nije vršilo obuku kandidata.

Ispitivač koji je određen za sprovođenje praktičnog dela ispita dužan je da odmah po okončanju ispita popuni i uruči kandidatu izveštaj o održanom ispitu.

VII IZDAVANJE DOZVOLE, UPIS OVLAŠĆENJA I VAŽENJE DOZVOLE I OVLAŠĆENJA

Izdavanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova

Član 48

Na zahtev kandidata koji je položio ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, Direktorat izdaje dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova sa ovlašćenjem za koje je ispit položen i sa pravom korišćenja radio-telefonije na srpskom jeziku ili na engleskom jeziku.

Na zahtev kandidata koji je položio ispit za sticanje dodatnog ovlašćenja, Direktorat upisuje dodatno ovlašćenje u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova.

Uz zahtev za izdavanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, odnosno za upis dodatnog ovlašćenja, kandidat prilaže izveštaj o održanom ispitu i važeće lekarsko uverenje klase 2.

Važenje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova

Član 49

Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova izdaje se na neograničeno vreme.

Da bi koristio prava iz dozvole, pilot ultralakog vazduhoplova mora da ima kod sebe dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, važeće lekarsko uverenje klase 2 i ličnu kartu ili pasoš.

Važenje ovlašćenja upisanih u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova

Član 50

Rok važenja ovlašćenja u dozvoli pilota ultralakog vazduhoplova je dve godine, računajući od dana kada je kandidat položio praktični deo ispita za sticanje, odnosno obnovu važenja ovlašćenja, odnosno dve godine od datuma isticanja, kad se produžava rok važenja ovlašćenja.

Produženje i obnova važenja ovlašćenja upisanih u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova

Član 51

Uz zahtev za produženje roka važenja ovlašćenja imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da podnese Direktoratu dokaze o proveri stručnosti izvršenoj u periodu od 90 dana koji neposredno prethode isticanju roka važenja ovlašćenja.

Uz zahtev za obnovu važenja ovlašćenja, imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da podnese Direktoratu dokaze o tome da je u periodu od 90 dana pre podnošenja zahteva za obnovu položio praktični deo ispita.

Za sprovođenje ispita radi obnove važenja ovlašćenja nije potrebno odobrenje Direktorata.

Proveru stručnosti iz stava 1. ovog člana može da izvrši instruktor koji ima važeće ovlašćenje za letenje na vazduhoplovu na kome se vrši provera stručnosti.

Praktičan ispit iz stava 2. ovog člana može da sprovede samo instruktor koji se nalazi na listi ispitivača Direktorata.

Ako proveru stručnosti iz stava 1. ovog člana sprovodi instruktor ispitivač, ta provera može biti osnov za proširenje prava korišćenja radio-telefonije pored srpskog i na engleski jezik.

Priznavanje strane dozvole

Član 52

Direktorat priznaje dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova koja je stečena u inostranstvu, izuzev ovlašćenja instruktora, pod sledećim uslovima:

1) da je dozvola izdata od strane vazduhoplovnih vlasti države članice ICAO ili drugog tela koje je po propisima te države ovlašćeno za njeno izdavanje;

2) da je dozvola važeća;

3) da uslovi pod kojima je dozvola stečena u inostranstvu, u pogledu vremena i strukture ostvarenog naleta, nisu blaži od uslova propisanih ovim pravilnikom;

4) da je kandidat završio teorijsku obuku i položio ispit iz predmeta vazduhoplovni propisi, prema ovom pravilniku;

5) da je kandidat položio praktični deo ispita prema ovom pravilniku;

6) da kandidat poseduje važeće lekarsko uverenje klase 2.

U postupku priznavanja dozvole pilota ultralakog vazduhoplova stečene u inostranstvu Direktorat je dužan da od države koja je izdala dozvolu pribavi potvrdu verodostojnosti dozvole i ostvarenog naleta, kao i da izvrši uvid u dozvolu i lekarsko uverenje podnosioca zahteva za priznavanje.

Upis ovlašćenja instruktora u dozvolu

Član 53

Na zahtev kandidata koji položi ispit za sticanje ovlašćenja instruktora, Direktorat upisuje ovlašćenje instruktora u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova sa ograničenjem "Pod nadzorom"/Under supervision.

Instruktor sa ograničenjem "Pod nadzorom" nema pravo da dozvoli samostalan let pilota učenika.

Direktorat uklanja ograničenje iz dozvole na zahtev njenog imaoca koji dostavi dokaze da je u ovlašćenom centru za obuku, pod nadzorom drugog instruktora, ostvario najmanje 50 sati instruktorskog naleta.

Važenje ovlašćenja instruktora

Član 54

Važenje ovlašćenja instruktora je vremenski neograničeno, ali prilikom sprovođenja obuke instruktor mora da ima važeće ovlašćenje za letenje na odgovarajućim vazduhoplovima.

Ako instruktor nije obučavao učenike 36 meseci pre planiranog početka obuke, obavezan je da u centru za obuku obnovi znanje potrebno za sticanje ovlašćenja instruktora, a obnovu znanja u knjižicu letenja upisuje mu rukovodilac obuke centra u kome je obuka sprovedena.

VIII PRAVA IMAOCA DOZVOLE PILOTA ULTRALAKOG VAZDUHOPLOVA I OVLAŠĆENJA INSTRUKTORA

Prava pilota ultralakog vazduhoplova

Član 55

Imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova ima pravo da:

1) leti vazduhoplovom za koji ima važeće ovlašćenje samostalno, danju u uslovima vidljivosti;

2) učestvuje na vazduhoplovnim priredbama i takmičenjima, ako ima najmanje 50 sati ukupnog naleta na vazduhoplovu za koji ima važeće ovlašćenje;

3) akrobatski leti, ako je za to obučen u centru za obuku po posebno odobrenom programu;

4) leti izvan vazdušnog prostora Republike Srbije, ako u dozvoli ima upisano pravo korišćenja radio-telefonije na engleskom jeziku.

Instruktor pod čijim nadzorom je sprovedena obuka za akrobatsko letenje, u knjižicu letenja imaoca dozvole pilota ultralakog vazduhoplova upisuje obučenost za akrobatsko letenje i overava je svojim potpisom.

Prava imaoca ovlašćenja instruktora

Član 56

Pilot ultralakog vazduhoplova sa ovlašćenjem instruktora ima pravo da:

1) obučava kandidata za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, odnosno dodatnog ovlašćenja i da overava nalet koji je ostvaren u toku obuke;

2) obučava kandidata za sticanje ovlašćenja instruktora;

3) proverava stručnost za produženje roka važenja ovlašćenja;

4) sprovodi praktični deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, dodatnog ovlašćenja i ovlašćenja instruktora, pod uslovom da se nalazi na listi ispitivača Direktorata;

5) sprovodi obuku za akrobatsko letenje, ako je sam za to obučen.

IX OSTALE ODREDBE

Knjižica letenja

Član 57

Pilot učenik i pilot ultralakog vazduhoplova dužni su da vode evidenciju o letenju u knjižici letenja.

U knjižici letenja pilota učenika i pilota ultralakog vazduhoplova upisuju se:

- datum obavljanja leta;

- tip i registarska oznaka vazduhoplova;

- dužnost;

- naziv aerodroma, odnosno letilišta sa koga je obavljeno poletanje i sletanje;

- vreme poletanja i sletanja, trajanja leta i broj letova;

- napomene (ostvarena dužina preleta i sl.);

- potpis instruktora koji je nadzirao let (samo za pilote učenike).

Pilot učenik evidentira ostvareni nalet u knjižici letenja na osnovu podataka iz dnevnika letenja.

Obrasci

Član 58

Zahtev za utvrđivanje plovidbenosti ultralakog vazduhoplova, zahtev za upis u Registar vazduhoplova, zahtev za upis u Evidenciju letilica, zahtev za izdavanje i izmenu uverenja o osposobljenosti za obučavanje pilota ultralakog vazduhoplova, zahtev za izdavanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, zahtev za upis dodatnog ovlašćenja i ovlašćenja instruktora, zahtev za izdavanje autorizacije pilota učenika, zahtev za izdavanje duplikata dozvole, kao i prijava za polaganje ispita podnose se na obrascima čiju sadržinu i izgled utvrđuje Direktorat.

Obrazac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova štampa se dvojezično, na srpskom jeziku i na engleskom jeziku, na hartiji bele boje, dimenzija 29,9 cm x 11 cm, obostrano.

Obrazac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova dat je u Prilogu 1 ovog pravilnika.

Izdavanje duplikata dozvole pilota ultralakog vazduhoplova

Član 59

Direktorat izdaje duplikat dozvole pilota ultralakog vazduhoplova ako imalac dozvole izgubi dozvolu ili na drugi način ostane bez nje, ako je dozvola toliko oštećena da više nije upotrebljiva ili ako imalac dozvole promeni lične podatke.

Ako imalac dozvole izgubi dozvolu ili na drugi način ostane bez nje, uz zahtev za izdavanje duplikata dozvole dužan je da podnese dokaz da je dozvola oglašena nevažećom.

Programi

Član 60

Provera stručnosti i praktičan deo ispita za sticanje, produženje i obnovu važenja ovlašćenja propisanih ovim pravilnikom sprovode se prema programima čiju sadržinu određuje Direktorat.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 61

Stupanjem na snagu ovog pravilnika, u pogledu pilota ultralakog aviona i pilota zmaja prestaju da važe odgovarajuće odredbe Pravilnika o dozvolama letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 30/05), Pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava centar za obuku letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 37/05) i Pravilnik o zmajarstvu ("Službeni list SFRJ", br. 17/87, 57/90 i 59/91 i "Službeni list SRJ", br. 8/93, 11/93 i 38/95).

Uverenja o osposobljenosti za obučavanje pilota ultralakog aviona i pilota zmaja koja su izdata na osnovu Pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava centar za obuku letačkog osoblja važe najduže šest meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 62

Dozvole pilota ultralakog aviona izdate na osnovu Pravilnika o dozvolama letačkog osoblja važe do isteka roka koji je u njima naveden.

Produženje ili obnova roka važenja dozvola iz stava 1. ovog člana se vrši pod uslovima propisanim u članu 51. ovog pravilnika.

Prilikom produženja ili obnove roka važenja, dozvola pilota ultralakog aviona zamenjuje se dozvolom pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom.

Član 63

Imaocu dozvole pilota ultralakog aviona koji ima ovlašćenje instruktora letenja pilota ultralakog aviona priznaje se, prilikom zamene u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, ovlašćenje instruktora u pogledu te vrste vazduhoplova i upisuje se u dozvolu bez ograničenja.

Imaocu dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota aviona koji ima važeće ovlašćenje instruktora letenja, prilikom sticanja ovlašćenja za letenje ultralakim avionom priznaje se instruktorsko ovlašćenje, ali tek kad ostvari najmanje 5 časova letenja na ultralakom avionu.

Imaocu dozvole privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota helikoptera koji ima važeće ovlašćenje instruktora letenja, prilikom sticanja ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom priznaje se instruktorsko ovlašćenje, ali tek kad ostvari najmanje 5 časova letenja na ultralakom helikopteru.

Imaocu važeće dozvole pilota jedrilice koji ima ovlašćenje instruktora jedriličarstva, pri sticanju ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom priznaje se instruktorsko ovlašćenje, ali tek kad ostvari najmanje 5 časova letenja na ultralakoj jedrilici.

Član 64

Prilikom zamene u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, imaocu važeće dozvole pilota ultralakog aviona, privatnog, profesionalnog ili transportnog pilota aviona ili helikoptera, koji poseduje pravo korišćenja radio-telefonije na srpskom ili na engleskom jeziku, priznaje se ovo pravo i upisuje u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova.

Član 65

Dozvole pilota zmaja izdate na osnovu Pravilnika o zmajarstvu važe do isteka roka koji je u njima naveden.

Produženje ili obnova roka važenja dozvola iz stava 1. ovog člana se vrši pod uslovima propisanim u članu 52. ovog pravilnika.

Pri produženju ili obnovi roka važenja, dozvola pilota zmaja zamenjuje se dozvolom pilota ultralakog vazduhoplova sa upisanim ovlašćenjem za letenje motornim zmajem.

Pri zameni u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, imaocu važeće dozvole iz stava 1. ovog člana koji ima ovlašćenje nastavnika letenja zmajem, priznaje se ovlašćenje instruktora letenja motornim zmajem, i upisuje u dozvolu, bez ograničenja.

Član 66

Na zdravstvenu sposobnost pilota ultralakog vazduhoplova i pilota učenika, shodno se primenjuju odredbe Pravilnika o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti letačkog osoblja u civilnom vazduhoplovstvu ("Službeni glasnik RS", broj 101/08).

Član 67

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

Obrazac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova

 

I

Država izdavanja
State of issue

Republika Srbija
Republic of Serbia

III

Broj dozvole
Licence number

 

IV

Prezime i ime imaoca
Last and first name of holder

 

XIV

Datum i mesto rođenja / Date and place of birth

 

V

Adresa
Address

 

VI

Državljanstvo
Nationality

 

VII

Potpis imaoca
Signature of holder

 

VIII

Izdavalac dozvole
Issuing authority

DIREKTORAT CIVILNOG
VAZDUHOPLOVSTVA
REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE
OF THE REPUBLIC OF SERBIA

X

Datum i potpis ovlašćenog lica
Signature of issuing officer and date

 

XI

Pečat ili žig
izdavaoca dozvole
Seal or stamp of
issuing authority

 

 

II

Naziv dozvole, datum prvog izdavanja i kod države
Titles of licences, date and initial issue and country code

IX

Važenje:    Bez ograničenja
Validity :      No Expiration

Prava iz dozvole mogu biti korišćena samo ako imalac ima važeće lekarsko uverenje.
The privileges of the licence shall be exercised only if the holder has a valid medical certificate for the required privilege.
Dokument koji sadrži fotografiju mora da se nosi u svrhu identifikacije imaoca dozvole.
A document containing a photo shall be carried for the purposes of identification of the licence holder.

XII

Prava iz radio-telefonije: Imalac ove dozvole je dokazao osposobljenost rada sa ugrađenom R/T opremom na vazduhoplovu na         jeziku

Radiotelephony privileges: The holder of this licence has demonstrated competence to operate R/T equipment on board aircraft in:

XIII

Primedbe / Remarks:


 

 




 

 

XII

Ovlašćenja koja se produžavaju
Ratings to be revalidated

Vrsta
Type

Datum izdavanja
Date of issue

Potpis ovlašćenog lica/pečat
Signature of person authorized/stamp

ULA

 

 

ULH

 

 

ULG

 

 

ULT

 

 

GYR

 

 

Instruktorska ovlašćenja
Instructor ratings

Vrsta
Type

Datum izdavanja
Date of issue

Ograničenja
Restrictions

Potpis ovlašćenog
lica/pečat
Signature of person authorized/stamp

ULA(I)


 

 

 

ULH(I)


 

 

 

ULG(I)


 

 

 

ULT(I)


 

 

 

GYR(I)

 

 

 

 

Skraćenice koje se koriste u dozvoli
Abbreviations used in this Licence

ULA

Ovlašćenje za letenje ultralakim avionima

Ultralight Airplanes Rating

ULH

Ovlašćenje za letenje ultralakim helikopterima

Ultralight Helicopters Rating

ULG

Ovlašćenje za letenje ultralakim jedrilicama

Ultralight Gliders Rating

ULT

Ovlašćenje za letenje motornim zmajevima

Ultralight Trikes Rating

GYR

Ovlašćenje za letenje žiroplanima

Gyroplanes Rating

ULA(I)

Instruktor letenja ultralakim avionima

Ultralight Airplanes Instructor

ULH(I)

Instruktor letenja ultralakim helikopterima

Ultralight Helicopters Instructor

ULG(I)

Instruktor letenja ultralakim jedrilicama

Ultralight Gliders Instructor

ULT(I)

Instruktor letenja motornim zmajevima

Ultralight Trikes Instructor

GYR(I)

Instruktor letenja žiroplanima

Gyroplanes Instructor

R/TE

Radio-telefonija

Radiotelephony

 

Ovlašćenje
Rating

Datum provere
Date of test

Važi do
Valid until

Potpis ovlašćenog lica/pečat
Signature of person authorized/stamp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAMERNO OSTAVLJENO PRAZNO
INTENTIONALY LEFT BLANK

Direktorat civilnog vazduhoplovstva
Republike Srbije

Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia

DOZVOLA PILOTA
ULTRALAKOG VAZDUHOPLOVA
Ultralight Aircraft
Pilot Licence

 

Prilog 2

Izjava vlasnika/korisnika ultralakog vazduhoplova

Obavezujem se da ću vazduhoplov održavati prema programu tehničkog održavanja koji je odobrio Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Obavezujem se da ću pratiti zakone i podzakonske propise koji se odnose na održavanje ultralakih vazduhoplova, izmene dokumentacije proizvođača ultralakih vazduhoplova i komponenti, kao i obavezne servisne biltene i naloge za plovidbenost i na osnovu toga vršiti izmene u programu tehničkog održavanja koje će odobravati Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Izjavljujem da u potpunosti razumem da bilo koje odstupanje od odobrenog programa tehničkog održavanja može da dovede do oduzimanja potvrde o plovidbenosti vazduhoplova.

Datum: __________________

Prezime i ime vlasnika/korisnika
ultralakog vazduhoplova:
_________________________________

Potpis vlasnika/korisnika
ultralakog vazduhoplova:
___________________________________

 

Prilog 3

Obaveštenje o plovidbenosti ultralakog vazduhoplova

Obaveštenje:

Za ovaj vazduhoplov nije izdata potvrda o plovidbenosti vazduhoplova prema ICAO standardima.

Vazduhoplovom letite na sopstvenu odgovornost!

Notice:

This aircraft is operating without a certificate of airworthiness issued according to ICAO standards.

Flying is on our own responsibility!