ODLUKA
O JAVNOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA SREMSKA MITROVICA

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 3/2009, 4/2010 - dr. odluka i 5/2010)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se organizacija i način obavljanja javnog prevoza putnika na teritoriji grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: grad), određuju autobuska stajališta koja se koriste u linijskom prevozu, način registracije i overe reda vožnje i druga pitanja vezana za organizaciju gradskog i prigradskog saobraćaja.

Član 2

Javni prevoz putnika obavlja se u gradskom i prigradskom saobraćaju.

Javni prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju smatra se komunalnom delatnošću u smislu odredaba Zakona o komunalnim delatnostima.

Član 3

Javnim prevozom putnika u gradskom saobraćaju u smislu odredaba ove odluke, smatra se javni prevoz putnika autobusom na području grada Sremska Mitrovica, gradskog naselja Mačvanska Mitrovica i prigradskog naselja Laćarak (prevoz u gradskom saobraćaju).

Član 4

Javnim prevozom putnika u prigradskom saobraćaju u smislu odredaba ove odluke smatra se javni prevoz putnika autobusom između područja grada i naseljenih mesta na teritoriji grada Sremska Mitrovica (prevoz u prigradskom saobraćaju).

II PREVOZ U GRADSKOM I PRIGRADSKOM SAOBRAĆAJU

Član 5

Prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju može vršiti pravno lice koje ispunjava Zakonom propisane uslove i uslove propisane ovom odlukom, sa kojim se zaključi ugovor o prevozu.

Član 6

Ugovor o prevozu zaključuje se sa prevoznikom koji se javi na javni konkurs i ponudi najpovoljnije uslove za obavljanje javnog prevoza.

Član 7

Javni konkurs se raspisuje za gradski saobraćaj kao celinu, a za prigradski saobraćaj za određene grupe linija.

Prilikom utvrđivanja grupa linija, mora se voditi računa da grupe linija budu tako obrazovane da u jednoj grupi budu komercijalne i manje komercijalne linije.

Član 8

Odluku o raspisivanju javnog konkursa za izbor najpovoljnijeg prevoznika donosi Gradsko veće.

Odluka iz prethodnog stava sadrži:

- naznačenje da se javni konkurs raspisuje za gradski saobraćaj kao celinu, odnosno za jednu ili više grupa linija u prigradskom saobraćaju,

- zadati red vožnje na svakoj liniji,

- kriterijume koji utiču na izbor najpovoljnijeg prevoznika,

- vreme na koje se javni prevoz poverava,

- ko ima pravo učešća na konkursu,

- organ koji sprovodi javni konkurs,

- rok trajanja javnog konkursa i

- druge uslove od značaja za sprovođenje javnog konkursa.

Učesnik javnog konkursa ne može biti prevoznik sa kojim je prethodno raskinut ugovor o prevozu.

Član 9

Kriterijumi za izbor najpovoljnijeg prevoznika su tehnička opremljenost i cena.

Član 10

Za sprovođenje javnog konkursa Gradsko veće obrazuje posebnu komisiju (u daljem tekstu: Komisija).

Odluku o izboru najpovoljnijeg prevoznika donosi Gradsko veće na predlog Komisije iz stava 1. ovog člana.

Član 10a

Odluka o izboru najpovoljnijeg prevoznika dostavlja se svim učesnicima konkursa.

Prigovor na odluku iz stava 1. ovog člana učesnik konkursa može podneti Gradskom veću u roku od osam dana od dana njenog prijema.

Odluka doneta po prigovoru je konačna.

Član 11

Sa najpovoljnijim prevoznikom zaključuje se ugovor o prevozu.

Ugovorom iz prethodnog stava utvrđuje se: naziv prevoznika, uslovi pod kojima se prevoz poverava, vreme na koje se ugovor zaključuje, uslovi i postupak raskida ugovora pre isteka vremena na koji je zaključen i prava i obaveze koje iz toga proističu.

Ugovor u ime grada zaključuje Gradonačelnik.

Član 11a

Kada se prevoznik koji je izabran na javnom konkursu ne odazove pozivu za zaključenje ugovora, odnosno ne podnese zahtev za registraciju i overu reda vožnje, smatraće se da je odustao.

U slučaju iz stava 1. ovog člana Komisija utvrđuje nov predlog odluke o izboru najpovoljnijeg prevoznika između ostalih učesnika na javnom konkursu.

Član 11b

U slučaju kada na javni konkurs nije podneta nijedna prijava odnosno kada od prispelih prijava nijedna ne ispunjava uslove konkursa, kao i u slučaju raskida ugovora pre isteka ugovorenog roka, Gradsko veće može doneti odluku o sprovođenju postupka neposredne pogodbe za izbor prevoznika, do sprovođenja javnog konkursa, a najduže na period do šest meseci.

Član 11v

Postupak neposredne pogodbe sprovodi Komisija iz člana 10. ove odluke ili Gradsko veće obrazuje posebnu komisiju, koja utvrđuje predlog odluke o izboru prevoznika neposrednom pogodbom.

Na osnovu predloga odluke iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće donosi odluku o izboru prevoznika neposrednom pogodbom.

U skladu sa odlukom iz prethodnog stava, Gradonačelnik zaključuje ugovor o prevozu koji sadrži sve elemente propisane članom 11. stav 2. ove odluke.

Član 11g

Privremeno poveravanje prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju neposrednom pogodbom može se vršiti i u slučaju prekida u obavljanju delatnosti zbog drugih nepredviđenih okolnosti, kao i u slučaju uvođenja probnih linija.

Član 12

Po zaključenju ugovora o prevozu, prevoznik može otpočeti i obavljati prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju ako ima registrovan i overen red vožnje i dokaz o ispravnosti vozila.

Registraciju i overu reda vožnje za gradski i prigradski saobraćaj vrši Gradska uprava za urbanizam i stambeno-komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni organ).

Prevoznik sa kojim je zaključen ugovor o prevozu, dužan je da, u roku 15 dana od dana zaključenja ugovora, podnese nadležnom organu zahtev za registraciju i overu reda vožnje.

Ukoliko ne podnese zahtev za registraciju i overu reda vožnje u skladu sa stavom 3. ovog člana ili mu zahtev bude odbijen, ugovor o prevozu se raskida.

Član 13

Uz zahtev za registraciju reda vožnje u gradskom i prigradskom saobraćaju podnosi se: zaključen ugovor o prevozu, izvod iz registra o vršenju delatnosti javnog linijskog prevoza putnika, kao i dokaz o ispravnosti zakonom propisanih uslova.

Overa reda vožnje vrši se za period za koji je zaključen ugovor o prevozu.

Registar overenih redova vožnje sadrži naročito: naziv prevoznika, naziv linije, broj polazaka na liniji, rok važenja reda vožnje i drugo.

Nadležni organ dužan je da izvrši registraciju i overu reda vožnje ili da odbije zahtev za registraciju i overu reda vožnje u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Član 14

O početku obavljanja prevoza obaveštavaju se korisnici prevoza putem sredstava javnog informisanja, kao i isticanjem obaveštenja na autobuskim stajalištima u naseljenim mestima.

Član 15

Prevoznik se mora pridržavati registrovanog i overenog reda vožnje.

Prevoz po redu vožnje može se privremeno obustaviti ili izmeniti u slučajevima i na način utvrđen zakonom.

Prevoz po redu vožnje može se privremeno obustaviti i u drugim slučajevima po prethodno pribavljenoj saglasnosti Gradskog veća.

Član 16

Prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju može se vršiti autobusima koji ispunjavaju zakonom propisane uslove i uslove propisane ovom odlukom.

Autobusi za prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju moraju biti čisti i provetreni.

Član 17

Ukrcavanje i iskrcavanje putnika vrši se na autobuskoj stanici i autobuskim stajalištima koja su uneta u red vožnje.

Član 18

Putnici ulaze u autobus na zadnja vrata, a izlaze iz autobusa na prednja i srednja vrata.

Izuzetno pravo da ulaze na prednja vrata imaju: invalidi, starija bolesna lica, trudnice i lica sa malom decom do pet godina starosti.

Član 19

U autobus sa jednim članom posade putnici ulaze na prednja vrata.

Član 20

Po ulasku u autobus putnik je dužan kupiti voznu kartu, odnosno dužan je pokazati ispravu na osnovu koje ima pravo prevoza (u daljem tekstu: vozna isprava).

Član 21

Ukoliko se posle zaključivanja ugovora o poveravanju poslova javnog prevoza, ukaže potreba za povećanjem cene prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju, zbog povećanih troškova koji na te cene utiču, prevoznik sačinjava predlog novog cenovnika i dostavlja ga na saglasnost Gradskom veću.

Novi cenovnik se može primenjivati po dobijanju saglasnosti Gradskog veća.

Član 22

Na zahtev ovlašćenog lica prevoznika, putnik je dužan da pokaže voznu kartu ili da cenu plati u autobusu.

Ukoliko putnik odbije da plati cenu prevoza iz prethodnog stava, dužan je dati svoje lične podatke ovlašćenom licu prevoznika i napustiti autobus na prvom sledećem stajalištu.

Podatke o licu iz stava 2. ovog člana prevoznik dostavlja komunalnoj inspekciji radi pokretanja prekršajnog postupka.

Član 23

Putnik u autobusu može zauzeti samo jedno mesto.

Sedišta se ne mogu rezervisati izuzev za lica iz člana 18. stav 2. ove odluke.

Član 24

Pre zaustavljanja autobusa kondukter najavljuje naziv stanice, odnosno stajališta.

Ako u autobusu nema slobodnih mesta kondukter je dužan na stanici, odnosno stajalištu objaviti da je autobus popunjen i ne sme otvarati zadnja vrata.

Vozač ne sme krenuti dok svi putnici koji žele da izađu ne izađu iz autobusa.

Član 25

Signal za polazak i zaustavljanje autobusa daje kondukter.

Putnik može dati signal za zaustavljanje autobusa samo u slučaju neposredne opasnosti.

Član 26

Otvarati i zatvarati vrata na autobusu mogu samo kondukter i vozač.

Kondukter ne sme dati znak za polazak autobusa pre nego što sva vrata na autobusu budu zatvorena.

Dok je autobus u pokretu vrata se ne smeju otvarati.

Vozač ne sme napustiti svoje radno mesto dok ne ugasi motor i zakoči autobus.

Član 27

U slučaju prekida vožnje zbog kvara na autobusu putnici izlaze iz autobusa na mestu zaustavljanja, a prevoznik je dužan obezbediti prevoz putnika sa kupljenim voznim kartama do mesta odredišta.

Član 28

Putnik može uneti u autobus lični prtljag koji se može smestiti iznad i ispod sedišta ili držati u krilu, a da pri tom ne smeta drugim putnicima.

Putnik može uneti u autobus i sklopljena dečija kolica i pecački pribor.

Član 29

Stvari nađene u autobusu predaju se kondukteru o čemu je dužan izdati potvrdu.

Ukoliko se vlasnik nađenih stvari ne javi u toku vožnje kondukter je dužan stvari predati ovlašćenom licu prevoznika odmah posle završetka smene.

Prevoznik je dužan nađene stvari predati u roku od osam dana nadležnom organu.

Član 30

U gradskom i prigradskom saobraćaju zabranjeno je:

- ulaziti u autobus preko reda,

- razgovarati sa vozačem ili ometati u radu konduktera,

- uznemiravati putnike (pevanjem, sviranjem ili bukom),

- pušiti, bacati otpatke i slično,

- ulaziti u autobus kada je kondukter objavio da nema slobodnih mesta.

O redu u autobusu dužni su se starati članovi posade autobusa.

Ukoliko putnik narušava red u autobusu vršenjem radnji iz stava 1. ovog člana, članovi posade autobusa mogu narediti putniku da napusti autobus odmah ili na prvom sledećem stajalištu.

Član 31

U gradskom i prigradskom saobraćaju ne može se prevoziti:

- deca ispod šest godina starosti bez pratioca,

- lica obolela od zaraznih bolesti,

- lica u napitom stanju,

- lica koja svojom prljavom odećom mogu oštetiti putnike i sedišta u autobusu,

- životinje,

- posmrtni ostaci,

- eksploziv,

- lako zapaljive, radioaktivne, nagrizajuće i zarazne materije i organski peroksidi.

III STAJALIŠTA U GRADSKOM I PRIGRADSKOM SAOBRAĆAJU

Član 32

Autobuska stajališta u gradskom i prigradskom saobraćaju utvrđuje Gradsko veće.

Gradsko veće utvrđuje koja stajališta u gradskom i prigradskom saobraćaju mogu da se koriste kao stajališta u međumesnom prevozu.

IIIa OBEZBEĐENJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU PREVOZA U GRADSKOM I PRIGRADSKOM SAOBRAĆAJU

Član 32a

Prevoznik je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa odredbama ove odluke tako da kontinuirano i nesmetano pruža uslugu prevoza korisnicima, u skladu sa odredbama ove odluke i obezbedi propisan obim, vrstu i kvalitet usluge.

Član 32b

Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju, prevoznik mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida.

Mere koje prevoznik preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:

1) radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, tj. razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju usluge linijskog prevoza,

2) hitne popravke vozila kojima se obezbeđuje obavljanje linijskog prevoza i

3) po potrebi preduzimanje i drugih mera.

Ako prevoznik ne obezbedi kontinuitet u pružanju ove komunalne usluge i pored preduzetih mera duže od tri dana, Gradsko veće može obavljanje prevoza poveriti drugom prevozniku u skladu sa ovom odlukom.

IIIb NAČIN POSTUPANJA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU PREVOZA U GRADSKOM I PRIGRADSKOM SAOBRAĆAJU

Član 32v

Prevoznik je dužan da u slučaju prekida u obavljanju prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.), kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima prevoza, o tome obavesti Gradsku upravu za urbanizam i stambeno komunalne poslove (u daljem tekstu: Gradska uprava).

Član 32g

Kada Gradska uprava primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu prevoza, predlaže Gradskom veću da bez odlaganja:

1) odredi red prvenstva i način obavljanja prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju u skladu sa potrebama;

2) preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje usluge;

3) angažuje drugog prevoznika za obavljanje prevoza neposrednom pogodbom, do otklanjanja poremećaja i

4) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za prekid odnosno poremećaj nastao iz drugih razloga u pružanju usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.

Član 32d

Kad prekid u obavljanju prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju nastupi usled štrajka, prevoznik je u obavezi da u skladu sa zakonom obezbedi minimum procesa rada.

IV OSTALE ODREDBE

Član 33

Na pitanja koja nisu uređena ovom odlukom shodno se primenjuju Opšti uslovi prevoza u međumesnom i međurepubličkom saobraćaju, koje utvrđuje Privredna komora Srbije.

Član 34

U autobusima sa jednim članom posade prava i obaveze koja su odlukom predviđena za konduktera preuzima vozač autobusa.

V NADZOR

Član 35

Nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši Gradska uprava za urbanizam i stambeno komunalne poslove.

Inspekcijski nadzor po ovoj odluci vrši komunalni inspektor i gradski saobraćajni inspektor (u daljem tekstu: nadležni inspektor).

Član 36

Nadležni inspektor ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:

- pregleda vozila kojima se obavlja gradski i prigradski prevoz i kontroliše potrebnu dokumentaciju za vozila (putne naloge za vozila, ugovore o zakupu vozila, saobraćajne dozvole i drugo), kao i da li vozila ispunjavaju uslove predviđene zakonom i ovom odlukom;

- kontroliše važeće i overene redove vožnje;

- utvrđuje identitet prevoznog osoblja i drugih odgovornih lica za obavljanje prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava.

Član 37

U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor je dužan i ovlašćen da:

1. naredi otklanjanje utvrđenih nedostataka u pogledu:

- ispunjenosti propisanih uslova i načina za obavljanje javnog prevoza u skladu sa zakonom i ovom odlukom;

- pridržavanja reda vožnje;

- uredne kontrole tehničke ispravnosti vozila;

- drugih nedostataka koje uoči u vršenju kontrole;

2. podnese predlog za raskid ugovora o prevozu kada utvrdi da prevoznik ne obavlja gradski i prigradski prevoz putnika u skladu sa overenim redom vožnje.

Član 37a

Ostvarivanje nadzora i održavanje komunalnog reda u ovoj oblasti vrši komunalna policija.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 38*

Novčanom kaznom od 50.000 do 250.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice kome su povereni poslovi javnog prevoza putnika ukoliko:

- započne ili obavlja javni prevoz putnika u gradskom ili prigradskom saobraćaju bez registrovanog i overenog reda vožnje u skladu sa ovom odlukom.

Za prekršaj iz stava 1. kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 2.500 do 25.000 dinara.

Član 39*

Novčanom kaznom od 50.000 do 250.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice kome su povereni poslovi javnog prevoza putnika ukoliko:

- ne podnese zahtev za registraciju i overu reda vožnje u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o javnom prevoz;

- ne pridržava se overenog reda vožnje;

- menja ili ukine liniju bez prethodnog odobrenja Gradskog veća u smislu člana 15. stav 3. ove odluke;

- prevozi putnike autobusima koji ne ispunjavaju uslove propisane zakonom i ovom odlukom;

- vrši ukrcavanje i iskrcavanje putnika van autobuske stanice ili autobuskog stajališta koji su uneti u red vožnje;

- prevozi lica, životinja i stvari čiji je prevoz zabranjen u gradskom i prigradskom saobraćaju u smislu člana 31. ove odluke;

- u slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju, ne preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida (član 32b ove odluke);

- ne obavesti Gradsku upravu o prekidu u obavljanju prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.), kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima prevoza (član 32v ove odluke).

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 2.500 do 25.000 dinara.

Član 40*

Novčanom kaznom u iznosu od 2.500 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj putnik ako:

- ne plati voznu kartu;

- narušava red u autobusu vršeći radnje koje su zabranjene članom 30. ove odluke.

Član 41

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".

Član 42

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnom prevozu putnika na teritoriji opštine Sremska Mitrovica ("Službeni list opština Srema", broj 29/98, 7/03, 9/05 i "Službeni list opštine Sremska Mitrovica", br. 4/06 ).

Napomene

* Novčane kazne za prekršaje određene ovom odlukom izmenjene su Odlukom o izmenama odredaba odluka kojima su propisane novčane kazne za prekršaje ("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 4/2010).