STATUTNARODNE BANKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 71/2010) |
Narodna banka Srbije je centralna banka Republike Srbije, koja obavlja funkcije i poslove utvrđene Zakonom o Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: Zakon) i drugim zakonom.
Narodna banka Srbije je pravno lice i ne upisuje se u registar pravnih lica.
Za obaveze Narodne banke Srbije jemči Republika Srbija.
Organi Narodne banke Srbije su:
1) Izvršni odbor Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: Izvršni odbor);
2) guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner);
3) Savet guvernera Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: Savet).
Delokrug organa Narodne banke Srbije utvrđen je Zakonom.
Sedište Narodne banke Srbije je u Beogradu, Kralja Petra 12.
Narodna banka Srbije ima svoj pečat i štambilj.
Pečat Narodne banke Srbije je okruglog oblika i sadrži naziv Republike Srbije i naziv i sedište Narodne banke Srbije, kao i Veliki grb Republike Srbije.
Štambilj Narodne banke Srbije je pravougaonog oblika i sadrži naziv Narodne banke Srbije, a može sadržati i druge elemente.
Način upotrebe i čuvanja pečata i štambilja Narodne banke Srbije, njihov broj, vrstu i sadržinu, kao i druga pitanja u vezi s pečatom i štambiljem - uređuju se unutrašnjim opštim aktom Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: unutrašnji opšti akt), koji donosi guverner.
Narodna banka Srbije ima svoj logo, čiji se način upotrebe, izgled i sadržina utvrđuju unutrašnjim opštim aktom.
II ZASTUPANJE I PREDSTAVLJANJE NARODNE BANKE SRBIJE
Guverner zastupa Narodnu banku Srbije.
Guverner može viceguvernere Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: viceguverneri), zaposlene s posebnim ovlašćenjima u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: zaposleni s posebnim ovlašćenjima) i druga lica zaposlena u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: drugi zaposleni) ovlastiti da u ime i za račun Narodne banke Srbije zaključuju pojedine pravne poslove i preduzimaju određene pravne radnje.
Guverner može viceguvernere, zaposlene s posebnim ovlašćenjima, kao i druge zaposlene, ovlastiti da odlučuju o pravima i obavezama zaposlenih u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: zaposleni), odlučuju u upravnim stvarima i preduzimaju određene pravne radnje kad je to predviđeno Zakonom ili drugim zakonom.
Guverner može zaposlene i lica koja nisu zaposlena u Narodnoj banci Srbije ovlastiti da Narodnu banku Srbije zastupaju u zaštiti njenih imovinskih i drugih interesa u zemlji i inostranstvu.
Ovlašćenja iz st. 2, 3. i 4. ovog člana daju se u pismenom obliku i u njima se određuju obim i sadržina tih ovlašćenja.
Guverner predstavlja Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu.
Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu mogu predstavljati i viceguverneri u skladu sa svojim nadležnostima.
Guverner može pismenim ovlašćenjem odrediti da u pojedinim slučajevima Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu predstavljaju i zaposleni s posebnim ovlašćenjima i drugi zaposleni.
Guverner može, po potrebi, obrazovati stalna i povremena stručna i savetodavna radna tela (komisije, radne grupe, kolegijume, komitete, odbore i druga radna tela).
Poslovi koji se mogu poveriti viceguvernerima
Guverner može viceguvernerima poveriti da upravljaju i rukovode pojedinim poslovima iz čl. 14, 17. i 20. ovog statuta i da koordiniraju te poslove, osim poslova koji su prema zakonu i međunarodnim standardima u neposrednoj nadležnosti guvernera.
Guverner posebnim aktom određuje koje poslove iz stava 1. ovog člana poverava pojedinom viceguverneru.
Za zakonito, stručno i blagovremeno izvršavanje poverenih poslova viceguverneri su odgovorni guverneru i Savetu.
Viceguverner koji zamenjuje guvernera
Guverner, na početku svog mandata, posebnim aktom imenuje viceguvernera koji ga, kad je guverner sprečen da obavlja svoju funkciju, zamenjuje sa istim pravima i dužnostima, uključujući i donošenje propisa, opštih i pojedinačnih akata iz delokruga guvernera.
Guverner može u toku trajanja svog mandata staviti van snage akt iz stava 1. ovog člana i imenovati drugog viceguvernera koji će ga zamenjivati kad je sprečen da obavlja svoju funkciju.
IV POSLOVI GENERALNOG SEKRETARA
Narodna banka Srbije ima generalnog sekretara, koga imenuje i razrešava guverner.
Poslovi koji se mogu poveriti generalnom sekretaru
Guverner može generalnom sekretaru poveriti da upravlja i rukovodi pojedinim poslovima iz čl. 14, 17. i 20. ovog statuta i da koordinira te poslove, osim poslova koji su prema zakonu i međunarodnim standardima u neposrednoj nadležnosti guvernera.
Guverner posebnim aktom određuje koje poslove iz stava 1. ovog člana poverava generalnom sekretaru.
Generalni sekretar je dužan da u izvršavanju svojih poslova postupa po nalozima i uputstvima guvernera, kome je i odgovoran za zakonito, stručno i blagovremeno izvršavanje poslova.
V ORGANIZACIJA RADA NARODNE BANKE SRBIJE
Poslovi u Narodnoj banci Srbije
Poslovi Narodne banke Srbije obavljaju se u sedištu Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: sedište), filijalama Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: filijale) i Zavodu za izradu novčanica i kovanog novca - Topčider (u daljem tekstu: Zavod).
Poslovi koji se obavljaju u sedištu
Poslovi koji se obavljaju u sedištu razvrstavaju se na:
1) osnovne poslove;
2) specifične poslove;
3) poslove podrške.
Osnovni poslovi su:
1) poslovi iz oblasti utvrđivanja i sprovođenja monetarne politike;
2) poslovi deviznog sistema i politike i poslovi upravljanja deviznim rezervama;
3) poslovi koji se odnose na mere i aktivnosti radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema;
4) poslovi kontrole poslovanja banaka;
5) poslovi nadzora nad obavljanjem delatnosti osiguranja, delatnosti društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima i obavljanjem poslova lizinga;
6) poslovi izdavanja novčanica i kovanog novca i upravljanja tokovima gotovine;
7) poslovi ekonomskih analiza i istraživanja;
8) poslovi saradnje s međunarodnim organizacijama, Evropskom unijom i poslovanje sa inostranstvom;
9) drugi osnovni poslovi u skladu sa zakonom.
Specifični poslovi su:
1) poslovi platnog sistema;
2) poslovi platnih kartica;
3) poslovi zaštite korisnika finansijskih usluga;
4) poslovi prinudne naplate;
5) poslovi fiskalnog agenta i drugi poslovi za Republiku Srbiju;
6) drugi specifični poslovi u skladu sa zakonom.
Poslovi podrške su:
1) poslovi Kabineta guvernera;
2) poslovi interne revizije;
3) poslovi usklađenosti poslovanja i poslovi kontrole operativnog rizika;
4) zakonodavno-pravni poslovi;
5) poslovi računovodstva i finansija;
6) poslovi informacione tehnologije;
7) poslovi ljudskih resursa;
8) poslovi u vezi s javnim nabavkama, poslovi bezbednosti i zaštite, poslovi kancelarijskog poslovanja i drugi opšti poslovi;
9) drugi poslovi podrške u skladu sa zakonom.
Organizacija poslova u sedištu
U sedištu se poslovi obavljaju u organizacionim jedinicama - sektorima i direkcijama ili u organizacionim jedinicama drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
U organizacionim jedinicama iz stava 1. ovog člana mogu se obrazovati odeljenja, odseci i službe ili organizacione jedinice drugog naziva.
Narodna banka Srbije može unutrašnjim opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji Narodne banke Srbije obrazovati filijale.
U filijalama se obavljaju poslovi koji se odnose na trezorsko i blagajničko poslovanje, a koji proističu iz poslova upravljanja tokovima gotovine, kao i drugi poslovi utvrđeni unutrašnjim opštim aktom.
Organizacione jedinice u filijalama
Za obavljanje poslova iz člana 17. ovog statuta, u filijalama se mogu obrazovati organizacione jedinice - odeljenja, odseci i službe ili organizacione jedinice drugog naziva.
Zavod je specijalizovana organizacija u sastavu Narodne banke Srbije koja nema svojstvo pravnog lica.
Zavod posluje pod nazivom: Narodna banka Srbije - Zavod za izradu novčanica i kovanog novca - Topčider.
Zavod izrađuje novčanice i kovani novac koje izdaje Narodna banka Srbije.
Zavod novčanice i kovani novac izrađuje u skladu sa odlukama koje donosi guverner.
Kontrola izrade novčanica, kovanog novca, vrednosnica i drugih vrednosti koje izdaje Narodna banka Srbije vrši se na način i pod uslovima propisanim aktom koji donosi guverner.
Zavod obavlja i druge poslove za potrebe Narodne banke Srbije i Republike Srbije.
Zavod može, uz saglasnost guvernera, za strane države i strana pravna lica izrađivati novčanice i kovani novac, zakonom propisane javne isprave i obavljati druge poslove.
Zavod može, uz saglasnost guvernera ili lica koje on ovlasti, za domaća i strana pravna i fizička lica izrađivati vrednosnice, zaštićene papire i poseban materijal (štamparski materijal, znakove, odlikovanja, plakete i drugi materijal), a može obavljati i poslove izrade i personalizacije bankarskih i drugih kartica, kao i druge poslove.
Poslove iz st. 5. i 6. ovog člana Zavod obavlja po ugovorenim cenama, koje odobrava guverner ili lice koje on ovlasti.
Organizacione jedinice u Zavodu
Za obavljanje poslova iz člana 20. ovog statuta, u Zavodu se mogu obrazovati organizacione jedinice - direkcije, centri i odeljenja ili organizacione jedinice drugog naziva.
Međusobni odnosi organizacionih jedinica
U izvršavanju poslova iz svog delokruga, organizacione jedinice dužne su da međusobno sarađuju i razmenjuju informacije, podatke i dokumente neophodne za njihov rad i da postupaju po nalozima i uputstvima guvernera, odnosno nadležnog viceguvernera, generalnog sekretara i rukovodilaca iz člana 25. ovog statuta, u skladu sa utvrđenom unutrašnjom organizacijom Narodne banke Srbije.
Zaposleni s posebnim ovlašćenjima
Zaposleni s posebnim ovlašćenjima su generalni sekretar i rukovodioci iz člana 25. ovog statuta koje posebnim aktom odredi guverner.
Prijem u radni odnos, izbor i razrešenje zaposlenih s posebnim ovlašćenjima vrši guverner.
Odgovornost zaposlenih s posebnim ovlašćenjima
Zaposleni s posebnim ovlašćenjima u okviru svog delokruga:
1) odgovaraju za zakonito, stručno i blagovremeno obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode;
2) identifikuju, prate i ocenjuju izloženost rizicima u obavljanju poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode;
3) preduzimaju mere za upravljanje identifikovanim rizicima u obavljanju poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode, odnosno za njihovo umanjenje;
4) odgovaraju za izradu procedura i instrukcija za obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode;
5) uspostavljaju odgovarajuće sisteme unutrašnjih kontrola i održavaju adekvatnost i efikasnost ovih kontrola;
6) staraju se o troškovno efikasnom i racionalnom poslovanju organizacionih jedinica.
Rukovodioci u Narodnoj banci Srbije su zaposleni koji rukovode organizacionim jedinicama u sedištu, zaposleni koji rukovode filijalama i njihovim organizacionim jedinicama, kao i zaposleni koji rukovode Zavodom i njegovim organizacionim jedinicama.
Za zakonito, stručno i blagovremeno izvršavanje poslova iz svog delokruga, rukovodioci iz stava 1. ovog člana odgovorni su svojim nadređenim rukovodiocima i nadležnom viceguverneru, odnosno generalnom sekretaru i guverneru.
Na rukovodioce iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju odredbe člana 24. ovog statuta.
Akt o unutrašnjoj organizaciji
U skladu sa odredbama ovog statuta, unutrašnjim opštim aktom se bliže uređuje unutrašnja organizacija Narodne banke Srbije, i to posebno nazivi, međusobna povezanost i delokrug organizacionih jedinica, zaposleni koji rukovode organizacionim jedinicama, kao i prava, obaveze i odgovornosti tih zaposlenih.
Poslovi koje zaposleni obavljaju u Narodnoj banci Srbije razvrstavaju se prema prirodi, značaju, složenosti i odgovornosti.
U skladu sa odredbama ovog statuta, unutrašnjim opštim aktom uređuju se sistematizacija radnih mesta i koeficijenti za vrednovanje radnih mesta u Narodnoj banci Srbije, i to posebno nazivi radnih mesta, zahtevi koji se odnose na nivo, stepen i smer obrazovanja, druga specifična znanja i radno iskustvo, uslovi i broj izvršilaca za svako radno mesto, kao i način vrednovanja radnih mesta i druga pitanja u vezi sa sistematizacijom radnih mesta.
VI PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI ZAPOSLENIH
Na prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa zaposlenih primenjuje se Zakon o radu, ako Zakonom nije drukčije određeno.
Na prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih primenjuju se i odredbe kolektivnog ugovora koji je Narodna banka Srbije zaključila s reprezentativnim sindikatom ili odredbe pravilnika o radu koji je u skladu sa zakonom doneo guverner.
Zaposleni zasnivaju radni odnos u Narodnoj banci Srbije zaključivanjem ugovora o radu.
Zasnivanje radnog odnosa u Narodnoj banci Srbije vrši se u skladu s potrebama Narodne banke Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom bliže se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i postupak zasnivanja radnog odnosa u Narodnoj banci Srbije.
Zabrana zaposlenja zbog prestanka funkcije
Guverner i viceguverneri šest meseci posle prestanka funkcije ne mogu biti angažovani, po osnovu radnog ili drugog ugovornog odnosa, u banci ili drugom pravnom licu čije poslovanje Narodna banka Srbije kontroliše, odnosno nad čijim poslovanjem vrši nadzor ili s kojim sarađuje u obavljanju svojih funkcija.
Zakonitost rada i odgovornost zaposlenih
Zaposleni je dužan da obavlja poslove radnog mesta na koje je raspoređen u Narodnoj banci Srbije i da postupa u skladu sa zakonom i drugim propisom, unutrašnjim opštim aktima i nalozima guvernera i drugih nadređenih rukovodilaca.
Obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje zaposlenih
Zaposleni su dužni da se u toku rada obrazuju, stručno osposobljavaju i usavršavaju da bi kvalitetnije i efikasnije obavljali poslove na kojima rade.
Narodna banka Srbije omogućiće zaposlenima obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje kad to zahteva potreba procesa rada i uvođenje novog načina i organizacije rada.
Obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje zaposlenih može se bliže urediti unutrašnjim opštim aktom.
Guverner, viceguverneri, članovi Saveta, zaposleni s posebnim ovlašćenjima i drugi zaposleni ne mogu se u obavljanju svojih poslova rukovoditi političkim opredeljenjima.
Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da se pri obavljanju poslova ponaša na način kojim se: obezbeđuje poštovanje najviših standarda poslovnog ponašanja, obezbeđuje posvećenost poslovima i lojalnost u njihovom obavljanju, izbegava nastajanje sukoba interesa, sprečava nanošenje štete ugledu Narodne banke Srbije, obezbeđuje zaštita podataka i poštovanje obaveze čuvanja tajne i zabrana davanja poverljivih informacija.
Zaposleni može van radnog vremena, a uz prethodnu pismenu saglasnost guvernera, obavljati plaćene dodatne poslove i druge poslove i aktivnosti pod uslovom da njihovo obavljanje ne utiče na mogućnost stvaranja sukoba interesa ili na nepristrasno obavljanje njegovih poslova.
Zaposleni napreduje u Narodnoj banci Srbije sticanjem višeg zvanja, kao i imenovanjem, odnosno izborom za rukovodioca.
Zaposleni može napredovati ako ispunjava uslove utvrđene unutrašnjim opštim aktom o sistematizaciji radnih mesta i koeficijentima za vrednovanje radnih mesta u Narodnoj banci Srbije.
VII ZARADE I NAKNADE FUNKCIONERA NARODNE BANKE SRBIJE I ZAPOSLENIH
Zarade i naknade funkcionera Narodne banke Srbije
Zarada guvernera utvrđuje se u visini 5,5 prosečnih zarada zaposlenih ostvarenih u prethodnom mesecu.
Zarada viceguvernera utvrđuje se u visini 4,5 prosečne zarade zaposlenih ostvarene u prethodnom mesecu.
Naknada predsednika Saveta utvrđuje se u visini 2,5 prosečne zarade zaposlenih ostvarene u prethodnom mesecu.
Naknada članova Saveta utvrđuje se u visini 2 prosečne zarade zaposlenih ostvarene u prethodnom mesecu.
Zarade, naknade i druga primanja zaposlenih
Zarade, naknade i druga primanja zaposlenih utvrđuju se u skladu sa kolektivnim ugovorom iz člana 28. stav 2. ovog statuta, odnosno pravilnikom iz tog stava.
Zarade zaposlenih usklađuju se s kretanjem zarada u oblasti finansijskih usluga.
Metodologiju usklađivanja zarada zaposlenih utvrđuje guverner.
VIII IZVEŠTAJI NARODNE BANKE SRBIJE
Izveštaji o monetarnoj politici
Narodna banka Srbije, najkasnije do 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o monetarnoj politici, uz obrazloženje svih faktora koji su uticali na sprovođenje te politike.
Narodna banka Srbije, najkasnije do 30. septembra tekuće godine, podnosi Narodnoj skupštini polugodišnji izveštaj o monetarnoj politici, uz obrazloženje svih faktora koji su uticali na sprovođenje te politike.
Izveštaji iz st. 1. i 2. ovog člana sadrže podatke i analize o strategiji monetarne politike, makroekonomskim kretanjima (međunarodno okruženje, platnobilansna kretanja, investicioni položaj zemlje, spoljni dug, kretanje monetarnih agregata, kretanje cena, kretanje zarada i zaposlenosti i druga makroekonomska kretanja), o utvrđenoj i sprovedenoj monetarnoj politici (utvrđeni i ostvareni ciljevi monetarne politike, primenjeni instrumenti i mere monetarne politike i druga pitanja u vezi s monetarnom politikom), kao i o planiranoj monetarnoj politici.
Izveštaj o stabilnosti finansijskog sistema
Narodna banka Srbije, najkasnije do 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stabilnosti finansijskog sistema.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o stanju u finansijskom sistemu i ocenu uticaja makroekonomskog okruženja na ovo stanje, o merama i aktivnostima koje su preduzete i koje su planirane radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži analizu i ocenu sistemskih rizika u finansijskom sistemu, kao i podatke o značajnim promenama u strukturi sektora u finansijskom sistemu (banke, društva za osiguranje, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima i davaoci lizinga), i druge podatke.
Podaci iz stava 3. ovog člana se za finansijski sistem daju zbirno ili se daju prema određenim grupama lica u finansijskom sektoru.
Izveštaj o poslovanju i rezultatima rada
Narodna banka Srbije, najkasnije do 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o svom poslovanju i rezultatima rada.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o ostvarenju ciljeva i obavljanju funkcija Narodne banke Srbije, i to funkcija koje se odnose na monetarnu i deviznu politiku, upravljanje deviznim rezervama, mere i aktivnosti radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema, kontrolu banaka, kontrolu, odnosno nadzor nad obavljanjem delatnosti osiguranja, nadzor nad obavljanjem delatnosti društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, nadzor nad obavljanjem poslova lizinga, izdavanje novčanica i kovanog novca i upravljanje tokovima gotovine, kao i platni sistem.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži i finansijske izveštaje o poslovanju Narodne banke Srbije u kojima su iskazani prihodi i rashodi po najvažnijim pozicijama, kao i imovina, obaveze i kapital, zatim podatke o institucionalnom okviru Narodne banke Srbije, o zakonodavno-pravnoj aktivnosti, o međunarodnoj saradnji, o zaštiti korisnika finansijskih usluga, o platnim karticama, o internoj reviziji i informacionoj tehnologiji, o unutrašnjoj organizaciji i kadrovskoj politici, o ljudskim resursima, o radu filijala i Zavoda, kao i podatke o ostalim aktivnostima Narodne banke Srbije.
Finansijski izveštaji Narodne banke Srbije
Godišnji finansijski izveštaji Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: godišnji finansijski izveštaji) sačinjavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija i Međunarodnim računovodstvenim standardima, odnosno Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja.
Godišnje finansijske izveštaje, sa izveštajem ovlašćenog revizora, Savet dostavlja, radi informisanja, Narodnoj skupštini do 30. juna naredne godine.
Narodna banka Srbije je dužna da godišnje finansijske izveštaje objavi u "Službenom glasniku Republike Srbije" u roku od mesec dana od dana njihovog dostavljanja Narodnoj skupštini.
Savet po potrebi, a najmanje jednom godišnje, Narodnoj skupštini podnosi izveštaj o svom radu.
IX NORMATIVNA AKTIVNOST NARODNE BANKE SRBIJE
Predlozi zakona, nacrti zakona i mišljenja
Predloge i nacrte zakona iz nadležnosti Narodne banke Srbije pripremaju nadležne organizacione jedinice u međusobnoj saradnji i u saradnji sa organizacionom jedinicom u čijem su delokrugu zakonodavno-pravni poslovi.
Mišljenja na predloge i nacrte zakona i drugih propisa koje Narodnoj banci Srbije dostave drugi ovlašćeni predlagači pripremaju nadležne organizacione jedinice u međusobnoj saradnji i u saradnji sa organizacionom jedinicom u čijem su delokrugu zakonodavno-pravni poslovi.
Propisi iz nadležnosti Narodne banke Srbije
Narodna banka Srbije može donositi sledeće propise: odluke, uputstva, smernice, pravilnike, operativna pravila, metodologije, instrukcije i druge propise.
Unutrašnji opšti akti su pravilnici, uputstva, odluke i drugi unutrašnji opšti akti.
Akti koje donosi guverner, viceguverneri i zaposleni s posebnim ovlašćenjima, ako se ti akti izrađuju tipski i u velikom broju primeraka - mogu, umesto potpisnika ovih akata, da sadrže njihov faksimil.
Akti korespondencije lica iz stava 1. ovog člana mogu, umesto potpisa tih lica, da sadrže njihov faksimil.
Način izrade, upotreba i čuvanje faksimila, kao i druga pitanja u vezi s faksimilom, uređuju se unutrašnjim opštim aktom.
Organizaciona jedinica za poslove interne revizije i cilj revizije
Poslovi interne revizije u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: revizija) obavljaju se u organizacionoj jedinici u sedištu u čijem su delokrugu poslovi revizije (u daljem tekstu: Interna revizija).
Cilj revizije je da se sagleda da li su način upravljanja rizicima i način kontrole poslovnih procesa, kao i rukovođenja tim procesima, adekvatni, odnosno da li se sistem uspostavljenih unutrašnjih kontrola stalno unapređuje i da li funkcioniše na način koji u razumnoj meri obezbeđuje:
1) da se rizici na odgovarajući način identifikuju, procenjuju i kontrolišu;
2) da su važne finansijske i druge informacije i izveštaji pravovremeni, tačni i pouzdani;
3) da se poslovi u Narodnoj banci Srbije obavljaju u skladu sa zakonom i drugim propisom, unutrašnjim opštim aktima, kao i s procedurama i drugim aktima;
4) da se imovina koju koristi Narodna banka Srbije upotrebljava efikasno i racionalno i da je adekvatno zaštićena;
5) da se ciljevi i planovi organizacionih jedinica ostvaruju.
Unutrašnjim opštim aktom, u skladu sa zakonom i ovim statutom, bliže se uređuju poslovi revizije i način njihovog obavljanja, predmet revizije, kao i ovlašćenja, obaveze i odgovornosti Interne revizije i drugih organizacionih jedinica u vezi sa obavljanjem revizije.
Interna revizija je ovlašćena da obavlja reviziju svih poslovnih procesa i aktivnosti u svakoj organizacionoj jedinici, kao i načina organizovanja poslova u organizacionim jedinicama.
Interna revizija ima pravo pristupa svim podacima i dokumentima u organizacionim jedinicama koji su joj potrebni za obavljanje revizije i drugih poslova iz svog delokruga, kao i pravo neposrednog uvida u te podatke i dokumente.
Interna revizija ima pravo da daje preporuke za otklanjanje nedostataka koje uoči obavljanjem revizije.
Godišnji plan o obavljanju revizije
Interna revizija obavlja poslove u skladu s godišnjim planom o obavljanju revizije.
Interna revizija priprema predlog plana iz stava 1. ovog člana za narednu godinu i dostavlja ga guverneru najkasnije 15. novembra tekuće godine.
Predlog plana iz stava 1. ovog člana za narednu godinu guverner dostavlja Savetu najkasnije 30. novembra tekuće godine.
Savet usvaja plan iz stava 1. ovog člana za narednu godinu najkasnije 31. decembra tekuće godine.
Planom iz stava 1. ovog člana naročito se utvrđuju organizacione jedinice u kojima će se vršiti revizija, poslovi, odnosno predmet revizije, dinamika revizije, kao i savetodavne aktivnosti.
Izveštaji o obavljenoj reviziji
Izveštaje o obavljenoj reviziji Interna revizija dostavlja guverneru.
Tromesečne izveštaje o obavljenoj reviziji Interna revizija dostavlja Savetu, koji te izveštaje razmatra periodično.
Odgovornost, organizaciona jedinica za poslove usklađenosti poslovanja i ciljevi usklađenosti
Za poslovanje Narodne banke Srbije u skladu sa zakonom, drugim propisom i opštim aktima odgovorni su svi zaposleni, a naročito guverner, viceguverneri i zaposleni s posebnim ovlašćenjima.
Poslovi usklađenosti poslovanja u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: usklađenost poslovanja) obavljaju se u organizacionoj jedinici u sedištu u čijem su delokrugu ti poslovi.
Ciljevi usklađenosti poslovanja su:
1) da su opšti i pojedinačni akti, pravila i procedure Narodne banke Srbije usklađeni sa zakonima, drugim propisima i opštim aktima;
2) uspostavljanje i razvijanje odgovarajućih postupaka koji omogućavaju identifikovanje rizika usklađenosti poslovanja, blagovremenu procenu ovog rizika, kao i njegovo kontinuirano praćenje;
3) efikasno upravljanje rizikom usklađenosti poslovanja;
4) upoznavanje zaposlenih sa zakonom, drugim propisom i unutrašnjim opštim aktom, njihovom primenom, odnosno s pravima i obavezama koje za zaposlene proizlaze iz tih propisa, odnosno akata;
5) zaštita ugleda Narodne banke Srbije i jačanje poverenja u Narodnu banku Srbije.
Poslovi usklađenosti poslovanja, kao i druga pitanja u vezi sa obavljanjem tih poslova, bliže se uređuju unutrašnjim opštim aktom.
Ispitivanje usklađenosti poslovanja
Organizaciona jedinica iz člana 51. stav 2. ovog statuta obavlja ispitivanja usklađenosti poslovanja radi identifikovanja rizika ove usklađenosti i njegove procene, te pripremanja predloga mera za smanjenje tog rizika.
Organizaciona jedinica iz stava 1. ovog člana ima pravo pristupa svim podacima i dokumentima u drugim organizacionim jedinicama koji su joj potrebni za obavljanje poslova iz svog delokruga, kao i pravo neposrednog uvida u te podatke i dokumente.
Izveštaji o sprovedenom ispitivanju usklađenosti poslovanja
Izveštaje o sprovedenom ispitivanju usklađenosti poslovanja organizaciona jedinica iz člana 51. stav 2. ovog statuta dostavlja guverneru.
Tromesečne izveštaje o sprovedenom ispitivanju usklađenosti poslovanja organizaciona jedinica iz stava 1. ovog člana dostavlja Savetu, koji te izveštaje razmatra periodično.
XII JAVNOST RADA I INFORMISANJE
Narodna banka Srbije obaveštava javnost davanjem usmenih i pismenih informacija i dostavljanjem saopštenja sredstvima javnog informisanja, održavanjem redovnih i vanrednih konferencija za štampu, izdavanjem publikacija i objavljivanjem izveštaja iz čl. od 38. do 41. ovog statuta.
Unutrašnjim opštim aktom može se bliže urediti na koji način Narodna banka Srbije obaveštava javnost.
Izjave za javnost daje guverner, kao i viceguverneri u skladu sa svojim nadležnostima.
Zaposleni mogu davati izjave za javnost uz prethodnu saglasnost guvernera ili nadležnog viceguvernera.
Izdavanje glasila, biltena i drugih publikacija
Narodna banka Srbije može, radi informisanja javnosti i zaposlenih, u elektronskoj, odnosno štampanoj formi izdavati informativna glasila, biltene i druge publikacije.
Programsku koncepciju informativnih glasila, biltena i drugih publikacija, kao i uslove njihovog izdavanja, utvrđuje guverner, u skladu s propisima.
Internet i intranet prezentacija
Narodna banka Srbije ima svoju Internet prezentaciju na web adresi: www.nbs.rs.
Narodna banka Srbije, za potrebe svog poslovanja, može imati i druge Internet prezentacije.
Narodna banka Srbije, radi informisanja zaposlenih, ima svoju intranet prezentaciju.
Unutrašnjim opštim aktima uređuju se osnovna sadržina i druga pitanja značajna za rad prezentacija iz st. 1. i 2. ovog člana.
XIII ZAŠTITA PODATAKA I BEZBEDNOST INFORMACIJA U NARODNOJ BANCI SRBIJE
Kao tajni podaci zakonom ili unutrašnjim opštim aktom određuju se oni podaci čijim bi otkrivanjem neovlašćenim licima mogla nastupiti šteta po ostvarivanje ciljeva i obavljanje funkcija Narodne banke Srbije.
Funkcioneri Narodne banke Srbije i zaposleni dužni su da čuvaju tajne podatke bez obzira na način na koji su ih saznali, a ova obaveza ne prestaje ni nakon prestanka njihovog radnog odnosa, odnosno angažovanja u Narodnoj banci Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom utvrđuju se podaci i dokumenti koji se označavaju kao tajna, način čuvanja i zaštite tajne, način rukovanja podacima i dokumentima koji su označeni kao tajna i postupak određivanja stepena tajnosti, odnosno poverljivosti tih podataka i dokumenata.
Guverner, viceguverneri i zaposleni s posebnim ovlašćenjima odgovorni su za uspostavljanje, održavanje i primenu efikasnog i pouzdanog sistema za upravljanje bezbednošću informacija u Narodnoj banci Srbije.
Za primenu efikasnog i pouzdanog sistema iz stava 1. ovog člana odgovorni su svi zaposleni.
Zaposleni je dužan da se uzdržava da javnosti saopštava nezvanične informacije u vezi s poslovima i aktivnostima Narodne banke Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom bliže se uređuju uslovi i način uspostavljanja, održavanja i primene sistema iz stava 1. ovog člana.
XIV UPRAVLJANJE DOKUMENTIMA U NARODNOJ BANCI SRBIJE
Sistem upravljanja dokumentima u Narodnoj banci Srbije
Guverner, viceguverneri i generalni sekretar, u skladu sa svojim ovlašćenjima, i nadležni rukovodioci odgovorni su za uspostavljanje efikasnog i sigurnog sistema upravljanja dokumentima u Narodnoj banci Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom uređuju se prijem, otvaranje, pregledanje i raspoređivanje pošte dostavljene Narodnoj banci Srbije, evidencije i zavođenje akata i predmeta, dostavljanje akata na rad i njihova administrativno-tehnička obrada, otpremanje pošte iz Narodne banke Srbije, arhiviranje i čuvanje akata i predmeta, upravljanje arhiviranim aktima i predmetima u pisarnicama organizacionih jedinica, kao i druga pitanja značajna za sistem upravljanja dokumentima u Narodnoj banci Srbije.
Narodna banka Srbije, u skladu s propisima, stara se o arhivskoj građi, odnosno materijalu nastalim u radu organa i organizacija čiji je ona pravni sledbenik, kao i o drugoj arhivskoj građi, odnosno arhivskom materijalu čiji je imalac.
Arhivska građa, odnosno materijal iz stava 1. ovog člana dostupni su trećim licima pod uslovima i na način propisanim zakonom, drugim propisom i unutrašnjim opštim aktom.
Unutrašnjim opštim aktom uređuje se način postupanja sa arhivskom građom, odnosno materijalom iz stava 1. ovog člana.
Prestanak važenja Statuta Narodne banke Jugoslavije
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Narodne banke Jugoslavije ("Službeni list SRJ", broj 54/2001).
Rok za usklađivanje unutrašnjih opštih akata
Unutrašnji opšti akti uskladiće se sa odredbama Zakona i ovog statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu tog statuta.
Objavljivanje i stupanje na snagu
Ovaj statut objavljuje se u "Službenom glasniku RS" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.