PROGRAM

KONTROLE I SMANJENJA POPULACIJE PASA I MAČAKA NA TERITORIJI GRADA LOZNICE

("Sl. list Grada Loznice", br. 8/2010)

 

1. UVOD

Stvaranje populacije pasa i mačaka na ulicama našeg grada, javnih površina, naseljenih mesta i polja, rezultat je napuštanja kućnih ljubimaca od strane njihovih vlasnika. Sada već bivši kućni ljubimci prepušteni sami sebi, u borbi za goli život, a u nedostatku hrane i nege, plus njihovo udruživanje i hordašenje postaju veliki problem za životnu sredinu gde se kreću. Poznato je takođe, da je njihovo razmnožavanje veoma progresivno, pa se populacija pasa lutalica time stalno uvećava.

Zbog toga je neophodno

1. Primeniti važeće odredbe Zakona

2. Stimulisati mere za sterilizaciju, vakcinaciju i obeležavanje pasa

3. formirati ZOO higijensku službu

Zakon o dobrobiti životinja, koji je donešen, u skladu je sa evropskim standardima i određuje načine postupanja sa životinjama, zaštitu životinja od zlostavljanja, zaštitu dobrobiti životinja pri lišavanju života, držanju, uzgoju, klanju itd. Zakon u čl. 54. određuje da organi jedinica lokalne samouprave dužni su da izrade i sprovode Program kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka prema specifičnostima sredine.

Zakonom o veterinarstvu, između ostalog, uređuje se zaštita i unapređenje zdravlja životinja, utvrđuju se zarazne bolesti životinja i mere za sprečavanje širenja, suzbijanja i iskorenjivanja zaraznih bolesti životinja i bolesti koje se sa životinja mogu preneti na ljude. Uređuju se i uslovi za držanje životinja, od vrste objekata pa do hranjenja, higijensko sanitarnih uslova itd.

Terminologija:

Napušten je svaki pas koji se nađe na javnom mestu bez nadzora vlasnika i koji nije registrovan i obeležen u skladu sa Zakonom;

Lutalica je pas koji se nađe na javnom mestu bez nadzora vlasnika a isti je obeležen ugradnjom mikročipa ili tetoviranim brojem te je na osnovu toga moguće pronaći njegovog vlasnika.

2. SADAŠNJE STANJE I OCENA

Da bi uspešno rešila pitanje kako smanjiti populaciju napuštenih pasa na savremen i human način i kako držati pod kontrolom njihovo zdravlje, Lokalna samouprava je izradila i krajem 2007. god. usvojila Strategiju kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica na teritoriji grada Loznice i istovremeno oformila Komisiju za sprovođenje i praćenje Strategije. Ovaj akt je urađen u svemu i po pravilima koje propisuje Svetska zdravstvena organizacija (WHO) i Svetsko udruženje za zaštitu životinja (WSPA).

Strategija kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica, usvojena decembra 2007. god. zasnovana je na načelima zakonitosti, humanosti, odgovornosti i saradnje. Sve mere za sprovođenje Strategije moraju imati osnov u zakonima, propisima i konvencijama koje usvoji Republika Srbija. Svi nosioci ovlašćenja u sprovođenju Strategije podležu kontroli i snose ličnu odgovornost za svoj rad. Načelo saradnje nalaže nam veoma važan segment saradnje državnih organa, veterinara, komunalnih preduzeća, društva za zaštitu životinja i građana.

Ciljevi postavljeni Strategijom iz decembra 2007. god.:

1. Da stabilizuje i potom trajno smanji populaciju na optimalan broj pasa

2. Da uspostavi trajnu kontrolu zdravlja populacije pasa (misli se na kontrolu besnila, parazitoza, temperamenta).

Mere za sprovođenje Strategije usmerene su u tri pravca:

1. Stabilizacija i postepeno smanjenje broja pasa tzv. CNR program (uhvati-steriliši-pusti).

2. Preventivne mere koje treba da spreče nastanak nove generacije pasa (usmerene prema vlasnicima kućnih pasa i ljubimaca).

3. Kontrola i briga o zdravlju populacije pasa lutalica tj. napuštenih pasa.

Krajem 2008. god. odlučeno je, zbog povećanog broja pasa na javnim površinama pa samim tim i napada na ljude i domaće životinje, da se na lokaciji zvanoj "Jarcan" u Lozničkom polju uradi objekat privremenog karaktera sa 10 boksova za pse.

Član. 46 Zakona o veterinarstvu predviđa obavezu lokalne samouprave da na svojoj teritoriji organizuje zoohigijensku službu koja obavlja poslove hvatanja i zbrinjavanja napuštenih životinja u prihvatilište za životinje, neškodljivo uklanjanje leševa i životinja sa javnih površina za uzgoj, dresuru, izlaganje i promet životinja. Januara 2009. god. zaključen je ugovor, između KJP "Naš Dom" i Grada Loznice koji predviđa da radnici KJP "Naš Dom" vrše hvatanje i prevoz napuštenih životinja do privremenog prihvatilišta, čuvanje i ishranu, prevoz u veterinarsku stanicu na sterilizaciju, vraćanje istih u prihvatilište i čuvanje do konačnog zbrinjavanja, što podrazumeva vraćanje na prvobitna staništa po principu "uhvati-steriliši-pusti", udomljavanje, i sl. Sa druge strane što se tiče kontrole zdravlja pasa lutalica Grad Loznica ima ugovor sa Veterinarskom stanicom Loznica, tako kad se objedine ove dve usluge one pokrivaju sve poslove zoohigijenske službe, a zbog finansijske opravdanosti prišlo se ovom rešenju.

Kako se ubrzo pokazalo da je urađeno prihvatilište malo, Komunalno preduzeće u avgustu iste godine finansiralo je izgradnju drugog objekta sa još 10 boksova.

Trenutno se u objektima privremenog prihvatilišta nalazi oko 100 pasa koje veterinari kontrolišu, pregledaju, obeležavaju i sterilišu do konačnog trajnog zbrinjavanja (udomljavanje-pronalaženje novih vlasnika, vraćanje na prvobitna staništa ili držanje u azilima do kraja života).

Pošto je na snazi zabrana uvođenja novih pasa u prihvatilište, po rešenju Veterinarske inspekcije od 16. februara 2010. god. veterinari su završili poslove registracije i sterilizacije pasa, a zbog nedostatka prostora, samo za hitne i neodložne intervencije se obezbeđuje po koje mesto što je u poslednjih pola godine dovelo do jako velikog broja pasa na javnim površinama, u gradu, u naseljenim mestima, oko škola tako da se procenjuje da ih samo u centru grada i bližoj okolini ima oko 200. U junu mesecu 2010. gradska uprava je donela odluku o izgradnji još jednog objekta slične veličine kao i predhodna dva i to će obezbediti prostor za još oko 50 - 60 pasa. Preporuka za ubuduće je, da se svi psi koji se nalaze trenutno u prihvatilištu ili udome, ili puste (samo zdravi i bezopasni psi), a agresivni liše života na human način, da bi se novi psi koji se nalaze na javnim površinama veterinarski tretirali.

Tokom 2009. god. dok je intezivno rađeno na hvatanju i smeštaju napuštenih pasa u privremene objekte prihvatilišta, redovno je na račun Gradske uprave vršena veterinarska usluga kontrole, lečenja, sterilisanja, obeležavanja i vakcinacije smeštenih pasa od strane Veterinarske stanice "Loznica".

I pored svih navedenih i sprovedenih mera na teritoriji grada Loznice broj pasa lutalica i napuštenih pasa nije se značajno smanjio, pa se pristupilo izradi ovog Programa, odnosno navedeni problem se nije rešio.

3. PREDLOG REŠENJA KONTROLE I SMANJENJA POPULACIJE PASA

3.1 Osnove za realizaciju programa

Osnove za realizaciju programa čini:

- Zakonska regulativa:

1. Zakon o veterinarstvu ("Sl. glasnik Republike Srbije", br. 91/05)

2. Zakon o dobrobiti životinja ("Sl. glasnik Republike Srbije", br. 41/09)

3. Pravilnik o načinu neškodljivog uklanjanja životinjskih leševa i otpadaka životinjskog porekla (iz 1989).

4. Pravilnik o merama za zaštitu od mučenja (iz 1994).

5. Pravilnik o obeležavanju pasa i vođenju evidencije o obeleženim psima ("Sl. glasnik Republike Srbije", br. 115/05)

6. Odluka o držanju domaćih životinja

koja je propisala efektivne, preventivne mere koje se odnose na registraciju i obeležavanje pasa, vakcinaciju, odgovornost vlasnika, zabranu napuštanja kućnih ljubimaca i postupke sa napuštenim životinjama.

- Registracija i obeležavanje svih pasa je ključna i preventivna mera, kojom je olakšan nadzor nad njihovim kretanjem, trgovinom, prevozom, odnosno pronalaženjem izgubljenih, napuštenih i otuđenih ljubimaca. Na taj način svaki pas bi bio evidentiran i znao bi se njegov vlasnik.

(nadležnost - Ministarstvo, Grad Loznica, i veterinarska ordinacija koja se brine o zdravlju pasa)

- Sterilizacija je najefikasnija mera kojom se smanjuje populacija pasa, reguliše brojnost populacije u prihvatilištima, kao i nekontrolisana reprodukcija napuštenih pasa. (nadležnost - Ministarstvo, Grad Loznica i veterinarska ordinacija koja se brine o zdravlju pasa)

- Udomljavanje pasa iz prihvatilišta je najhumaniji način zbrinjavanja napuštenih životinja. Sve životinje koje se daju na udomljavanje moraju biti vakcinisane, sterilisane i obeležene. (nadležnost - KJP "Naš dom")

- Obrazovanje i informisanje - ciljevi obrazovanja i informisanja su upoznavanje vlasnika pasa, kao i građana, sa osobinama i potrebama pasa, sopstvenim motivima držanja pasa, zakonskim obavezama vlasnika pasa. Pored toga građanstvo se mora upoznati sa elementima Programa kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica u cilju boljeg razumevanja prava i odgovornosti svih učesnika u lancu rešavanja problema, a naročito obaveza vlasnika pasa.

(nadležnost - ekološka udruženja, lokalni mediji, osnovne i srednje škole)

- Eutanazija je lišavanje života životinja na human način i jedna je od mera kontrole i rešavanja ove problematike. Zakon o dobrobiti životinja u članu 15. određuje kada se životinja može lišiti života.

Za naš Program bitne su sledeće tačke:

1) ako je povređena, neizlečivo bolesna, telesno deformisana ili na drugi način patološki onesposobljena tako da oporavak nije moguć, a život za nju predstavlja bol, patnju, strah i stres;

2) ako je dostigla starost pa joj otkazuju osnovne životne funkcije;

5) ako se lišavanjem života sprečava širenje, odnosno ako se suzbijaju i iskorenjuju zarazne bolesti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo;

6) ako životinja ne može da se prilagodi uslovima smeštaja, a njeno puštanje na slobodu predstavlja opasnost za ljude, druge životinje i životnu sredinu;

9) ako je lišavanje životinje života od veće koristi za njenu dobrobit nego što su patnje od daljeg života, u skladu sa mišljenjem veterinara. (nadležnost - Veterinarska stanica)

- Finansiranje - da bi Program u celosti bio realizovan potrebno je predvideti i obezbediti finansijska sredstva za rad i funkcionisanje prihvatilišta, kao i za preventivne mere zdravstvene zaštite (obeležavanje, vakcinacija, sterilizacija i eutanazija).

Sredstava se obezbeđuju iz:

- budžeta lokalne samouprave;

- iz Ministarstva;

- iz donacija.

3.2. Razlozi za primenu programa

Sve dosadašnje mere, koje su se sprovodile, a koje su predviđene u Strategiji kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica na teritoriji opštine Loznica, nisu dale odgovarajuće rezultate. Sa jedne strane, psi su životinje, za koje se smatra da su čovekovi najveći prijatelji i ljudi žele da ih zaštite, a sa druge strane, kada su ugroženi (da li zbog nedostatka hrane, nege i sl.) postaju opasne po ljude, posebno decu, domaće životinje, a najveću opasnost predstavljaju kao nosioci zaraznih bolesti koje su zajedničke i za pse i za ljude. Ovaj program je nastao kao rezultat neslaganja sa dosadašnjim načinom rešavanja problema pasa lutalica. Cilj je humaniji i savremeniji pristup rešavanju ovog problema u skladu sa važećom pravnom regulativom.

Osnovni razlozi za primenu Programa su:

Socijalno - bezbednosni - narušavanje javnog reda i mira

Ekonomska opravdanost - troškovi postojanja prihvatilišta vremenom će se isplatiti - naspram troškova koje bi Lokalna samouprava morala da plati u slučaju odštetnih zahteva građana.

Zdravstveni - sprečava se širenje i prenošenje zaraznih bolesti kao i bolesti koje su zajedničke ljudima i životinjama (zoonoze).

Higijensko - ekološki - sprečava se rasturanje čvrstog otpada i smeća iz kontejnera, kanti i deponija, izbegava se prljanje ulica, javnih površina i dečijih igrališta.

Estetski - lepši izgled grada i naseljenih mesta, kako za građane tako i za turiste.

Humani odnos prema životinjama - humano postupanje sa životinjama je mera u interesu i ljudi i životinja.

Edukativni - potreba da se se stvori nova klima i propagiraju razni edukativni programi namenjeni podizanju ukupne svesti građana, naročito dece o problemima pasa lutalica.

Tako, lokalna samouprava, svesna svoje odgovornosti i zakonske obaveze, kada je u pitanju rešavanje ove problematike, a u cilju da se ponaša odgovorno i tako utiče na smanjenje i kontrolu brojnosti pasa/mačaka izradila je ovaj Program i potrudiće se da se isti u praksi i sprovede.

Da bi Program bio uspešan neophodna je saradnja nadležnog Ministarstva, lokalne samouprave, preduzeća ili organizacije koja upravlja prihvatilištem, veterinara, Udruženja za zaštitu životinja i građana.

3.3. Program smanjenja populacije

Program smanjenja populacije pasa lutalica neophodno je sprovesti u dve faze:

I faza - je sprovođenje mera smanjenja populacije pasa lutalica na prihvatljiv broj zdravih i miroljubivih životinja.

Ova faza bi se odvijala u dva pravca, a sprovođenje i nadzor bili bi paralelni:

1) Psi poznatih vlasnika

- uspostavljanje odgovornog vlasništva,

- obeležavanje pasa mikročipovima i registracija vlasnika,

- stvaranje jedinstvene elektronske baze podataka,

- kontrola zdravstvenog stanja (vakcinacija protiv besnila, dehelmintizacija),

- kontrola reprodukcije (podsticanje vlasnika da sterilišu svoje kućne ljubimce).

Primena Odluke o držanju domaćih životinja.

2) Psi lutalice

- masovno hvatanje i kontrola reprodukcije sterilizacijom,

- mikročipovanje (da svaki pas bude u elektronskoj bazi podataka)

- zdravstvena kontrola (program masovne vakcinacije),

- odvajanje zdrave i dobroćudne populacije i vršiti aktivno udomljavanje,

- zatim u prvoj fazi ovog programa, posle predhodnog tretmana, psi koji se ne udome, da se puštaju na određena staništa (znači postepeno smanjivati broj mesta, gde će se oni nalaziti i kretati),

- ostali psi (agresivni, neprilagodljivi itd.) posle maksimalno 10 dana provedenih u prihvatilištu moraju biti lišeni života prema članu 15. Zakonu o dobrobiti životinja.

Rok: trajni zadatak.

Ovim merama bi doprineli da kroz prihvatilište za relativno kratko vreme prođu svi psi lutalice, budu obeleženi i zdravi, pa kad se nađu na ulici ili drugoj javnoj površini ne bi predstavljali veliku opasnost.

II faza - stabilizacija populacije pasa lutalica

U ovoj fazi će se oformiti Zoohigijenska služba, koja bi se brinula o populaciji pasa lutalica, čiji broj bi bio u stagnaciji, a sa težnjom da se psi sve manje nalaze na određenim staništima, a zdravi psi do kraja života smeste u prihvatilište. Vremenom, deo prihvatilišta bi bio rekonstruisan u pansion za trajno smeštanje pasa, urađen zeleni pojas i staze za šetanje, tako da bi posetioci mogli da obiđu pse, a time se podiže ukupna svest građana, naročito dece o problemima pasa lutalica. Značajno bi bilo da se do ove faze građani i deca edukuju, da se na javne površine vraćaju samo psi koji su prošli tretman, da su evidentirani, sterilisani, vakcinisani i vidljivo obeleženi na uvetu ili ogrlicom.

Rok: 31.12.2011. god.

Neophodno je da vlasnici kućnih ljubimaca budu upoznati sa obavezama i pravima iz zakona, sa zaprećenim kaznama za nepoštovanje propisa, sa ciljevima i merama kontrole populacije kućnih ljubimaca, jer populacija kućnih ljubimaca ima direktan uticaj na populaciju napuštenih koji se slobodno kreću na javnim površinama u gradu i svim naseljenim mestima u okruženju, stvarajući probleme. Jer kad su životinje propisno obeležene i registrovane, stvaraju se uslovi za lako i brzo pronalaženje pravog vlasnika, koji će se mnogo teže odlučiti da odbaci ili napusti svog ljubimca, ako zna da su kazne značajne, kao i troškovi hvatanja i eventualno nastalih šteta od napada na ljude i domaće životinje.

Gradska uprava kroz primenu propisanih mera i donošenja odgovarajućih skupštinskih odluka, doći će do dugoročnog rešenja po pitanju kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa/mačaka.

3.4. Mere i aktivnosti u narednom periodu

Da bi Program dao svoje prave efekte, potrebno je pod hitno napraviti akcioni plan, koji će obuhvatiti sve do sad nabrojano:

1. Masovni tretman, sterilizacija vlasničkih pasa

2. Masovni tretman napuštenih pasa

3. Izrade i usvajanje neophodnih odluka Gradske uprave

4. Obrazovanje i informisanje građana

5. Kontinuirano obrazovanje i zaštita radnika i svih zaposlenih u prihvatilištu

6. Intenzivan rad na udomljavanju pasa

7. Dograđivanje neophodne opreme i objekata u prihvatilištu i njihovo održavanje tekuće i vanredno

8. Nadstrešice i plato za pranje i dezinfekciju

9. Izrada akcionog i finansijskog plana, na osnovu istraživanja populacije lutalica

10. Kontrola i sankcionisanje neodgovornih vlasnika u saradnji sa lokalnim (komunalnim) i republičkim (veterinarskim) službama - po sistemu "od vrata do vrata".

11. Obezbeđenje prostorije sa odgovarajućim uslovima za rad veterinara u prihvatilištu.

12. Saradnja veterinara, preduzeća koje upravlja prihvatilištem, inspekcije, lokalne uprave, građana, udruženja za zaštitu životinja, komunalne policije, medija.

U cilju obezbeđenja održivosti efekata pomenutih projekata treba izvršiti:

- obeležavanje svih pasa na teritoriji Loznice

- podići kapacitete službe za hvatanja pasa i rad u prihvatilištu,

- poboljšati saradnju sa udruženjima za zaštitu životinja po pitanju realizacije programa za smanjenje broja napuštenih životinja podići na maksimalni nivo

- obezbediti saradnju sa udruženjima građana, medijima, veterinarskim i drugim službama, školama.

- izmeniti postojeće odluke, odnosno doneti nove odluke koje regulišu ovu oblast.

4. FINANSIJSKI PLAN

1. Proširenje postojećeg prihvatilišta;

2. Troškovi veterinarskog zbrinjavanja i zdravstvene kontrole uhvaćenih životinja (lekovi, vakcinacija, obeležavanje, lečenje - po sadašnjem Zakonu potreban je ugovor sa veterinarskom stanicom);

3. Troškovi ličnog dohotka i naknade za zaposlene radnike;

4. Troškovi obuke, kao i zdravstvene zaštite zaposlenih (preventivno vakcinisanje);

5. Troškovi ishrane životinja u prihvatilištu;

6. Materijalni troškovi u prihvatilištu (gorivo, registracija vozila, struja, voda, telefon...);

7. Troškovi sterilizacije i eutanazije;

8. Održavanje objekta i opreme u prihvatilištu;

9. Nabavka dezinfekcionih sredstava;

10. Troškovi prevoza i uništavanja životinjskih leševa.

PRIHODI ZA FINANSIJSKA SREDSTVA

1. Budžet Grada Loznice (eventualno sredstva iz budžeta Republike)

2. Iz delatnosti prihvatilišta

3. Sredstva iz donacija, fondova i sl.

5. ZAKLJUČAK

Procenjeno je da na teritoriji Grada ima oko 5.000 pasa od kojih su 300 napušteni psi. Ostali su u domaćinstvima i nisu evidentirani.

Svaki neevidentirani pas ili štene koga vlasnik izbaci na ulicu postaje napušteni pas i predstavlja opasnost za građane a odgovornost za posledice njihovih napada na građane i imovinu pada na teret lokalne samouprave.

Radi prevazilaženja navedene situacije a u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima predložene su mere čiji je cilj rešavanje problema pasa lutalica odnosno njihovo uklanjanje sa javnih površina, i to:

- Registracija, obeležavanje i mikročipovanje svih pasa je ključna i preventivna mera, kojom je olakšan nadzor nad njihovim kretanjem, trgovinom, prevozom, odnosno pronalaženjem izgubljenih, napuštenih i otuđenih ljubimaca. Na taj način svaki pas bi bio evidentiran i znao bi se njegov vlasnik čime bi se povećala odgovornost vlasnika, koji svoje ljubimce ne mogu olako izbaciti na ulicu, a neodgovorni vlasnici će snositi sve materijalne troškove za posledice dela koje napravi pas (napadne osobu, druge životinje...) kao i troškove hvatanja i zbrinjavanja psa u prihvatilištu.

- Sklanjanjem pasa sa javnih površina i smeštanjem u prihvatilište eliminiše se opasnost od ujedanja građana i plaćanje odštetnih zahteva ujedenim građanima nestaje, a udomljavanje pasa iz prihvatilišta je najhumaniji način zbrinjavanja napuštenih životinja.

- Sterilizacijom vlasničkih i nevlasničkih pasa/mačaka stavlja se pod kontrolu i smanjuje se brojnost populacije pasa/mačaka bez njihovog ubijanja, koje je u Srbiji zabranjeno (Zakon o veterinarstvu, Zakon o dobrobiti životinja, Krivični zakon)

- Eutanazija je lišavanje života životinja na human način i jedna je od mera kontrole i rešavanja ove problematike.

- Obrazovanje i informisanje - ciljevi obrazovanja i informisanja su upoznavanje vlasnika pasa, kao i građana, sa osobinama i potrebama pasa, sopstvenim motivima držanja pasa, zakonskim obavezama vlasnika pasa. Pored toga građanstvo se mora upoznati sa elementima Programa kontrole i smanjenja populacije pasa lutalica u cilju boljeg razumevanja prava i odgovornosti svih učesnika u lancu rešavanja problema, a naročito obaveza vlasnika pasa.

Primenom svih ovih mera iz Programa značajniji rezultati se mogu očekivati za oko godinu dana. Sve gore navedene mere predviđene Programom su neophodne kako bi se kroz vreme i edukaciju podigla svest o shvatanju odgovornosti (lične i materijalne) vlasnika svakog psa i time otklonio uzrok problema.

Usvajanjem i realizacijom ovog Programa doprineće se značajnom smanjenu broja napuštenih pasa i pasa lutalica na teritoriji grada Loznice, čime će se smanjiti i broj oštećenih građana od ujeda pasa a što će se direktno odraziti na smanjenje troškova po navedenom osnovu u budžetu Grada Loznica.