STATUTZAVODA ZA ZAŠTITU PRIRODE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 73/2010) |
Zavod za zaštitu prirode Srbije (u daljem tekstu: Zavod) je ustanova koja obavlja poslove zaštite prirode i prirodnih dobara koja se nalaze na teritoriji Republike Srbije, osim poslova zaštite prirode i prirodnih dobara koja se celom svojom površinom nalaze na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine.
Ovim statutom bliže se uređuje delatnost Zavoda, zastupanje i predstavljanje, organizacija Zavoda, organi Zavoda, planiranje rada i razvoja, finansiranje i način raspoređivanja viška prihoda i primanja, javnost rada i poslovna tajna, opšta akta Zavoda, kao i druga pitanja od značaja za rad Zavoda, u skladu sa zakonom.
Zavod je osnovan Odlukom o osnivanju Zavoda za zaštitu prirode Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 18/10).
Zavod ima status pravnog lica, sa potpunom odgovornošću.
Zavod posluje kao ustanova.
Sedište Zavoda je u Beogradu, ul. Dr Ivana Ribara broj 91b, opština Novi Beograd.
Naziv Zavoda je: "Zavod za zaštitu prirode Srbije".
Zavod u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku, može upotrebljavati i naziv na engleskom jeziku: "Institute for Nature Conservation of Serbia".
Zavod ima pečat i štambilj.
Sadržina, oblik i veličina pečata uređuju se odlukom direktora, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje pečat državnih i drugih organa i uputstva kojim se uređuje kancelarijsko poslovanje.
Štambilj Zavoda je pravougaonog oblika dimenzija 55x30 mm i sadrži tekst: "Zavod za zaštitu prirode Srbije", i rubrike za upis datuma prijema podneska i broj pod kojim se podnesak zavodi. Tekst štambilja Zavoda ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličnim pismom.
Za upotrebu pečata i štambilja odgovorna su lica koja posebnom odlukom ovlasti direktor Zavoda.
Zavod ima znak čiju sadržinu i način korišćenja uređuje Upravni odbor.
Znak iz stava 1. ovog člana, upotrebljava se samostalno ili uz naziv Zavoda.
Zavod obavlja sledeće poslove:
1) prikupljanje i obradu podataka o prirodi i prirodnim vrednostima;
2) praćenje stanja i ocenu očuvanosti prirode i stepena ugroženosti objekata geonasleđa, divljih vrsta i njihovih staništa, stanišnih tipova, ekosistema, ekološki značajnih područja, zaštićenih područja, ekoloških koridora, ekološke mreže i predela;
3) izradu studija zaštite kojima se utvrđuju vrednosti područja predloženih za zaštitu i način upravljanja tim područjima sa predlogom akta o zaštiti područja, predlogom akta o prestanku zaštite područja, izradu predloga za prethodnu zaštitu područja; učestvovanje u postupku javnog uvida radi proglašavanja zaštićenih prirodnih dobara;
4) izdavanje uslova za radove na zaštićenim prirodnim dobrima;
5) izdavanje mišljenja na plan upravljanja zaštićenog područja;
6) vršenje stručnog nadzora na zaštićenim prirodnim dobrima sa predlogom mera;
7) pružanje stručne pomoći upravljačima zaštićenih prirodnih dobara, organima lokalne samouprave, udruženjima građana, grupama građana i fizičkim licima na zaštiti prirode, predela i prirodnih dobara;
8) izdavanje akta o uslovima i merama zaštite prirode na zaštićenom području;
9) davanje mišljenja da projekti, radovi i aktivnosti ne mogu imati značajan uticaj na integritet ekološki značajnog područja sa stanovišta ciljeva zaštite;
10) učešće u procesu izbora upravljača zaštićenih dobara;
11) učešće u postupku utvrđivanja kompenzacijskih mera;
12) utvrđivanje uslova i mera zaštite prirode i prirodnih vrednosti u postupku izrade i sprovođenja prostornih i urbanističkih planova, projektne dokumentacije, osnova (šumskih, lovnih, ribolovnih, vodoprivrednih i dr.), programa i strategija u svim delatnostima koje utiču na prirodu;
13) obavljanje stručnih poslova u postupku izrade ocene prihvatljivosti radova i aktivnosti u prirodi, pripremanja i sprovođenja projekata i programa na zaštićenom području;
14) predlaganje obima i sadržaja studija izvodljivosti i procene uticaja na životnu sredinu u postupku reintrodukcije i naseljavanja divljih vrsta u slobodnu prirodu;
15) vođenje evidencije o načinu i obimu korišćenja, kao i faktorima ugrožavanja zaštićenih i strogo zaštićenih divljih vrsta radi utvrđivanja i praćenja stanja njihovih populacija;
16) pripreme petogodišnjeg izveštaja o stanju prirode, zaštićenih prirodnih dobara i ekoloških mreža, u saradnji s Pokrajinskim zavodom za zaštitu prirode i drugim stručnim i naučnim institucijama u skladu sa zakonom;
17) organizovanje i realizacija obrazovnih programa i promotivnih aktivnosti u zaštiti prirode i jačanje svesti javnosti za zaštitu prirode i održivi razvoj;
18) učešće u sprovođenju ratifikovanih međunarodnih ugovora o zaštiti prirode;
19) inventarizaciju pojedinačnih elemenata geološke, biološke i predeone raznovrsnosti sa statističkim analizama i izveštajima o njihovom stanju;
20) vođenje baze podataka u oblasti zaštite prirode kao dela jedinstvenog informacionog sistema Agencije za zaštitu životne sredine;
21) vođenje registra zaštićenih prirodnih dobara i drugih podataka od značaja za zaštitu prirode;
22) obaveštavanje javnosti o prirodnim vrednostima, zaštiti prirode, njenoj ugroženosti, faktorima i posledicama ugrožavanja;
23) izdavanje i prodaja naučno-stručnih publikacija, monografija, postera i drugih štampanih materijala iz oblasti zaštite prirode;
24) upravne i druge poslove koji se kao javna ovlašćenja poveravaju Zavodu;
25) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.
III ZASTUPANJE I PREDSTAVLJANJE
Zavod predstavlja i zastupa direktor Zavoda.
Direktor može punomoćjem preneti pojedinačna ovlašćenja za zastupanje na drugo lice.
Zavod je ustanova u kojoj se poslovi iz utvrđenog delokruga rada realizuju u okviru tri sektora:
1) Sektor za zaštitu prirode;
2) Sektor za istraživačko-razvojnu delatnost;
3) Sektor za pravne, finansijske i opšte poslove.
Osnovna organizaciona jedinica u Zavodu obrazuje se kao sektor.
Unutrašnje organizacione jedinice mogu se obrazovati kao odeljenje, odsek i grupa.
Poslovi u sektorima koji se obrazuju u smislu stava 1. ovog člana, obavljaju se u sedištu Zavoda, kao i u njegovim organizacionim jedinicama - radnim jedinicama u Nišu i Prištini.
Radne jedinice nemaju posebna ovlašćenja u pravnom prometu.
Delokrug poslova sektora i unutrašnjih organizacionih jedinica uređuje se aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
Organi Zavoda su:
1) Upravni odbor;
2) direktor;
3) Nadzorni odbor.
Na direktora, članove Upravnog i Nadzornog odbora primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba javnog i privatnog interesa pri vršenju javnih funkcija.
Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada.
Upravni odbor ima predsednika i četiri člana od kojih se dva člana imenuju iz reda zaposlenih u Zavodu, na predlog direktora Zavoda.
Članovi Upravnog odbora mogu biti imenovani na funkciju u Zavodu najviše dva puta uzastopno.
Članovima Upravnog odbora iz reda zaposlenih ne pripada naknada.
Upravni odbor Zavoda:
1) donosi Statut Zavoda, uz saglasnost Vlade;
2) donosi Pravilnik o radu (ili pojedinačni kolektivni ugovor), uz saglasnost Vlade;
3) donosi finansijski plan, uz saglasnost Vlade;
4) donosi odluku o raspodeli viška prihoda, odnosno dobiti, uz saglasnost Vlade;
5) donosi srednjoročni program zaštite prirodnih dobara, uz saglasnost Vlade;
6) donosi godišnji program zaštite prirodnih dobara, uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove zaštite životne sredine;
7) usvaja srednjoročni i godišnji program rada;
8) odlučuje o poslovanju Zavoda;
9) usvaja izveštaj o radu;
10) usvaja završni račun, izveštaj o izvršenom popisu, donosi odluku o otpisu i usvaja druge izveštaje;
11) donosi Poslovnik o radu Upravnog odbora;
12) određuje naknadu za rad predsednika i članova Upravnog odbora i Nadzornog odbora;
13) donosi plan javnih nabavki;
14) odlučuje o korišćenju sredstava u skladu sa zakonom;
15) vrši i druge poslove utvrđene zakonom.
Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Predsednik Upravnog odbora:
1) predstavlja Upravni odbor;
2) saziva sednice Upravnog odbora, predlaže dnevni red i predsedava sednicama;
3) pokreće raspravu o pitanjima iz delokruga Upravnog odbora;
4) stara se o primeni Statuta i Poslovnika o radu Upravnog odbora;
5) potpisuje akta koja donosi Upravni odbor, i
6) potpisuje sa direktorom Zavoda ugovor o pravima i obavezama direktora.
Predsednik saziva sednice Upravnog odbora po sopstvenoj inicijativi, na zahtev direktora Zavoda, osnivača, a može sazvati sednicu i na predlog najmanje dva člana Upravnog odbora.
Sednicama rukovodi predsednik Upravnog odbora, a u njegovoj odsutnosti najstariji član Upravnog odbora koji prisustvuje sednici.
Poslovnikom o radu Upravnog odbora bliže se uređuje način rada i odlučivanja Upravnog odbora.
Za razmatranje i pripremanje opštih akata i drugih akata iz delokruga rada Upravnog odbora, Upravni odbor može obrazovati stalne ili povremene komisije ili ekspertske grupe za pojedina pitanja.
Odlukom o obrazovanju komisija i grupa, iz stava 1. ovog člana, uređuje se njihov sastav, zadaci, kao i način i uslovi angažovanja njihovih članova.
Članu Upravnog odbora može prestati mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan ostavkom, razrešenjem, smrću ili nastupanjem smetnje za obavljanje funkcije u skladu sa zakonom. U slučaju prestanka mandata člana Upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član, čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.
Članu Upravnog odbora iz reda zaposlenih može prestati mandat i prestankom radnog odnosa u Zavodu.
Radom Zavoda rukovodi direktor.
Direktora Zavoda imenuje i razrešava Vlada.
Direktor Zavoda je za svoj rad odgovoran Vladi.
Direktor Zavoda može biti imenovan na javnu funkciju u Zavodu najviše dva puta uzastopno.
Direktor Zavoda:
1) zastupa i predstavlja Zavod;
2) rukovodi radom i poslovanjem Zavoda;
3) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;
4) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
5) stara se o zakonitosti rada i odgovara za korišćenje i raspolaganje imovinom Zavoda;
6) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, i druge opšte akte, uz saglasnost Upravnog odbora;
7) odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Zavodu;
8) donosi odluke, odnosno upravne akte iz nadležnosti Zavoda, osim odluka koje donosi Upravni odbor;
9) predlaže na usvajanje Upravnom odboru srednjoročni i godišnji program rada, izveštaj o radu, završni račun i druge izveštaje;
10) imenuje i razrešava radnike sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima, zaključivanjem ugovora o radu;
11) utvrđuje poslove koji se moraju obavljati u vreme štrajka i način njihovog izvršenja i određuje lica za izvršenje tih poslova;
12) zaključuje ugovore u ime i za račun Zavoda, i
13) vrši i druge poslove utvrđene zakonom.
Radi efikasnijeg rukovođenja i organizovanja procesa rada, za određena pitanja direktor može formirati kolegijum, komisije, radna tela i sl.
Direktor u skladu sa zakonom i ovim statutom može određene poslove iz svoje nadležnosti odlukom preneti na rukovodeće i druge stručne zaposlene u Zavodu.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Vlada.
Nadzorni odbor ima tri člana od kojih se jedan član imenuje iz reda zaposlenih u Zavodu na predlog direktora Zavoda.
Članovi Nadzornog odbora mogu biti imenovani na funkciju u Zavodu najviše dva puta uzastopno.
Članu Nadzornog odbora iz reda zaposlenih ne pripada naknada.
Nadzorni odbor:
1) vrši nadzor nad poslovanjem Zavoda;
2) pregleda godišnje izveštaje, periodične i godišnje obračune;
3) vrši nadzor nad predlogom raspodele sredstava;
4) izveštava o rezultatima nadzora organe Zavoda i osnivača ukazujući na eventualne nepravilnosti i propuste;
5) donosi Poslovnik o radu Nadzornog odbora.
Organi i ovlašćena lica Zavoda dužni su da Nadzornom odboru stave na uvid potrebnu dokumentaciju i pruže obaveštenja od značaja za vršenje nadzora.
Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Predsednik saziva sednice Nadzornog odbora po svojoj inicijativi, na zahtev direktora ili najmanje jednog člana Nadzornog odbora.
Sednicama rukovodi predsednik Nadzornog odbora, a u njegovoj odsutnosti najstariji član Nadzornog odbora koji prisustvuje sednici.
Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuju Poslovnikom o radu Nadzornog odbora.
Članu Nadzornog odbora može prestati mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan ostavkom, razrešenjem, smrću ili nastupanjem smetnje za obavljanje funkcije, u skladu sa zakonom. U slučaju prestanka mandata člana Nadzornog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član, čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.
Članu Nadzornog odbora iz reda zaposlenih može prestati mandat i prestankom radnog odnosa u Zavodu.
VI PLANIRANJE RADA I ZAŠTITE PRIRODNIH DOBARA
Poslovi iz utvrđenog delokruga rada Zavoda obavljaju se na osnovu srednjoročnog i godišnjeg programa zaštite prirodnih dobara i srednjoročnog i godišnjeg programa rada.
Srednjoročni, odnosno godišnji program zaštite prirodnih dobara donosi se u skladu sa programskim aktima koje donosi Vlada, odnosno ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine, u skladu sa zakonom.
Sredstva za ostvarivanje programa iz člana 25. ovog statuta i za rad Zavoda, obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije, prihoda ostvarenih obavljanjem poslova i usluga za treća lica, donacija i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
VIII JAVNOST RADA I POSLOVNA TAJNA
Rad Zavoda je javan.
Javnost rada Zavoda ostvaruje se:
1) redovnim obaveštavanjem;
2) podnošenjem izveštaja o radu Zavoda;
3) objavljivanjem opštih akata Zavoda;
4) stvaranjem uslova da sredstva javnog informisanja mogu pratiti rad organa Zavoda;
5) organizovanjem konsultacija i rasprava o programima Zavoda.
Za ostvarivanje javnosti rada Zavoda odgovorni su: Upravni odbor; direktor; lice ovlašćeno za postupanje po zahtevu za slobodan pristup informacijama od javnog značaja; lice određeno za odnose sa javnošću.
Poslovnom tajnom smatraju se podaci:
1) koje nadležni organ proglasi poslovnom tajnom;
2) koji se odnose na odbranu i bezbednost zemlje, i
3) koje Upravni odbor posebnom odlukom proglasi poslovnom tajnom.
Dokumenti i podaci koji se smatraju poslovnom tajnom čuvaju se na poseban način.
Upravni odbor donosi Statut, Pravilnik o radu, Pravilnik o računovodstvu, Pravilnik o bezbednosti i zdravlju na radu, Pravilnik o kancelarijskom i arhivskom poslovanju i druga opšta akta.
Direktor donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, uz saglasnost Upravnog odbora.
Opšti akti Zavoda stupaju na snagu osmog dana po objavljivanju u "Službenom glasniku Republike Srbije" ili na oglasnoj tabli Zavoda.
Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Zavoda za zaštitu prirode Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 59/93, 128/04 i 22/95).
Izmene i dopune ovog statuta vrše se po postupku utvrđenom za njegovo donošenje.
Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.