STATUTCENTRA ZA KULTURU "VUK KARADŽIĆ" LOZNICA("Sl. list Grada Loznice", br. 7/2010) |
Centar za kulturu "Vuk Karadžić" Loznica (u daljem tekstu: Centar za kulturu), osnovan je kao ustanova od strane Skupštine opštine Loznica (u daljem tekstu: Osnivač), radi obavljanja delatnosti iz oblasti kulture, prosvete muzeja, galerija, zbirki, zaštite kulturnih dobara, prirodnih i drugih znamenitosti.
Ovim Statutom, a u skladu sa Zakonom i Odlukom o osnivanju Centra za kulturu, bliže se utvrđuju:
- naziv i sedište Centra za kulturu,
- pravni položaj, zastupanje i predstavljanje,
- poslovi i zadaci koje obavlja Centar za kulturu,
- unutrašnja organizacija,
- organi Centra za kulturu, njihov sastav i izbor,
- sredstva Centra za kulturu i organi ovlašćeni za raspolaganje,
- način vršenja stručnih poslova - stručni organ,
- planiranje i programiranje rada,
- javnost rada,
- poslovna tajna,
- zaštita životne sredine, i
- druga pitanja od značaja za ostvarivanje ciljeva i zadataka Centra za kulturu.
Centrom za kulturu upravlja, odnosno rukovodi organ utvrđen zakonom i ovim Statutom.
Radnici imaju prava da organizuju sindikat koji štiti prava i interese radnika utvrđene zakonom i Kolektivnim ugovorom.
Radnici imaju pravo učešća u upravljanju u skladu sa Zakonom i Kolektivnim ugovorom.
Naziv Centra za kulturu je: CENTAR ZA KULTURU "VUK KARADŽIĆ" LOZNICA.
Sedište Centra za kulturu "Vuk Karadžić" Loznica je u Loznici, ulica Save Kovačevića broj 1.
Naziv i sedište Centra za kulturu ne može se promeniti bez saglasnosti osnivača.
Centar za kulturu ima svoj pečat.
Pečat je okruglog oblika prečnika 3,2 cm u kome je ispisan tekst: Centar za kulturu "Vuk Karadžić" Loznica i u sredini Loznica.
Centar za kulturu ima svoj štambilj pravougaonog oblika na kome je u prvom redu tekst: Centar za kulturu, u drugom redu: "Vuk Karadžić" Loznica, u trećem redu: oznaka broja i slobodan prostor za upis broja, u četvrtom redu: slobodan prostor za upis datuma i u četvrtom redu: Loznica, Save Kovačevića 1.
Centar za kulturu može imati i druge pečate.
Broj, vrsta, veličina i način upotrebe, čuvanje i rukovanje pečatom, bliže se reguliše posebnim uputstvom direktora Centra za kulturu.
III PRAVNI POLOŽAJ, ZASTUPANJE I PREDSTAVLJANJE
Centar za kulturu ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama odgovornostima koje ima na osnovu Ustava, zakona, Odluke o osnivanju i odredbama ovog Statuta.
Centar za kulturu ima sva ovlašćenja u pravnom prometu sa trećim licima.
Centar za kulturu odgovara za svoje obaveze svojom celokupnom imovinom.
Centar za kulturu predstavlja i zastupa direktor.
Direktor je ovlašćen da zaključuje ugovore i preduzima druge pravne radnje kao i da zastupa Centar za kulturu pred sudovima i drugim organima bez ograničenja.
U odsutnosti ili sprečenosti direktora poslove iz stava 1. ovog člana može da vrši i lice koje ovlasti direktor i to u potpunosti, odnosno, samo za vršenje određenih pravnih radnji.
Poslovi i zadaci Centra za kulturu su od posebnog društvenog interesa.
Delatnosti koje obavlja Centar za kulturu su:
92521 Delatnost muzeja, galerija i zbirki
92522 Zaštita kulturnih dobara, prirodnih i drugih znamenitosti
92340 Ostale zabavne aktivnosti na drugom mestu ne pomenute
92130 Prikazivanje filmova
92200 Radio i televizijske aktivnosti
92310 Umetničko i književno stvaralaštvo i scenska umetnost
80420 Osnovno obrazovanje posebnog tipa
22110 Izdavanje knjiga, brošura muzičkih knjiga i drugih publikacija
22150 Ostala izdavačka delatnost
80210 Opšte srednje obrazovanje
80311 Više ekonomske i upravne škole
80319 Ostale više škole
52470 Trgovina na malo knjigama, novinama i pisaćim materijalom
82480 Ostala trgovina na malo u specijalizovanim prodavnicama
52120 Ostala trgovina na malo u prodavnicama mešovite robe
55110 Hoteli, moteli i restorani
55120 Hoteli, moteli bez restorana
55232 Turistički smeštaj u domaćoj radinosti
55233 Ostali smeštaj za kraći boravak - ugostiteljske usluge ishrane
55300 Restorani sa posuživanjem
55400 Barovi.
Centar za kulturu će saglasno utvrđenoj delatnosti iz čl. 11. Statuta naročito raditi na:
- prikupljanju, sređivanju, proučavanju i čuvanju predmeta od značaja za upoznavanje društvenog, istorijskog i kulturno-umetničkog razvitka u Jadru,
- izlaganju muzejskog materijala,
- organizovanju naučnih ispitivanja i istraživanja, i objavljivanje rezultata ovih radova,
- produbljivanje naučnih saznanja,
- podsticanju likovnog stvaralaštva povremenim izložbama,
- istraživanju i evidentiranju dobara koja uživaju prethodnu zaštitu,
- predlaganju proglašavanja, odnosno utvrđivanju kulturnih dobara,
- vođenju registra i dokumentacije o kulturnim dobrima,
- pružanju stručne pomoći na čuvanju i održavanju kulturnih dobara sopstvenicima i korisnicima tih dobara,
- staranju o korišćenju kulturnih dobara u svrhe određene ovim zakonom,
- praćenju sprovođenja mera zaštite i predlaganju mera zaštite kulturnih dobara,
- izdavanju publikacija o kulturnim dobrima i o rezultatima rada na njihovoj zaštiti, kao i informativnih sredstava,
- izlaganju kulturnih dobara, organizovanju predavanja i drugih pogodnih oblika kulturno-obrazovne delatnosti,
- čuvanju i održavanju umetničko-istorijskih dela u društvenoj svojini koja su mu poverena,
- obezbeđenju korišćenja umetničko-istorijskih dela u kulturne i druge svrhe putem njihovog izlaganja u okviru stalnih ili povremenih izložbi ili drugi način,
- staranju o čuvanju i održavanju zaštićenih umetničko-istorijskih dela koja se nalaze van teritorije na kojoj vrši delatnost zaštite ovih dela.
Centar za kulturu može obrazovati stalne zbirke i odeljenja i u mestu van svog sedišta.
Centar za kulturu obavlja delatnost u svom sedištu, a može je obavljati i u više mesta.
Centar za kulturu ne može da promeni ili proširi delatnost bez saglasnosti osnivača.
Unutrašnja organizacija Centra za kulturu, kao i obavljanje poslova u okviru njega, bliže se uređuje aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
Svi organizacioni delovi u sastavu Centra za kulturu moraju biti organizovani racionalno i sa potrebnim brojem radnika u interesu optimalnog obavljanja poslova i radnih zadataka.
Organi Centra za kulturu su:
1. Upravni odbor
2. Nadzorni odbor
3. Direktor.
Upravni odbor je organ upravljanja Centra za kulturu.
Upravni odbor ima 7 članova od kojih se četiri imenuje iz reda osnivača, a tri iz reda zaposlenih iz Centra za kulturu.
Mandat članova Upravnog odbora traje četiri godine uz mogućnost ponovnog izbora.
Upravni odbor Centra za kulturu i predsednika Upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač.
Upravni odbor obavlja sledeće poslove:
- donosi Statut Centra za kulturu,
- odlučuje o poslovanju Centra za kulturu,
- usvaja Izveštaj o radu i poslovanju, periodične i godišnji obračun,
- donosi godišnji program rada i srednjoročni plan rada i razvoja Centra za kulturu,
- odlučuje o korišćenju sredstava u skladu sa Zakonom i donosi finansijski plan,
- donosi program sanacije i utvrđuje odgovornost u predsanacionom i sanacionom postupku i u slučaju poslovanja sa gubitkom,
- preduzima mere u delu Centra za kulturu u kome su nastali poremećaji u programu rada i poslovanja ili koji ne izvršava utvrđene obaveze,
- razmatra predloge Sindikata u vezi sa materijalnim položajem radnika,
- vrši i druge poslove utvrđene ovim Statutom.
Upravni odbor radi u sednicama.
Sednice Upravnog odbora saziva predsednik i rukovodi njihovim radom, a u slučaju spečenosti lice koje on ovlasti.
Upravni odbor odlučuje ako je na sednici prisutna većina članova a odluke donosi većinom glasova svih članova upravnog odbora javnim glasanjem.
O radu Upravnog odbora vodi se zapisnik koji potpisuje predsednik i zapisničar.
Upravni odbor donosi Poslovnik o radu kojim uređuje način rada, programiranje rada Upravnog odbora, način i postupak donošenja odluka i druga pitanja od značaja za rad.
Nadzorni odbor Centra za kulturu imenuje i razrešava osnivač.
Nadzorni odbor ima 3 člana od kojih se dva imenuju iz reda osnivača, a jedan iz reda zaposlenih.
Mandat članova Nadzornog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog izbora.
Nadzorni odbor vrši nadzor nad poslovanjem, pregleda godišnji izveštaj i godišnji obračun.
O rezultatima nadzora pismeno obaveštava Izvršni odbor osnivača ukazujući na eventualne propuste Upravnog odbora, direktora i drugih odgovornih lica.
Nadzorni odbor radi u sednicama, a saziva ga predsednik ili član koga on ovlasti.
Nadzorni odbor odlučuje ako sednici prisustvuje većina članova, a odluke donosi većinom glasova svih članova Nadzornog odbora.
Rad Nadzornog odbora bliže se određuje Poslovnikom o njegovom radu.
Direktor rukovodi Centrom za kulturu, organizuje proces rada i vodi poslovanje, samostalno donosi odluke, zastupa Centar za kulturu i odgovoran je za zakonitost rada Centra za kulturu.
Direktor za svoj rad odgovara Upravnom odboru i osnivaču.
Direktora imenuje i razrešava dužnosti osnivač pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim svojim aktom.
U ostvarivanju obaveza i rukovođenju Centrom za kulturu direktor:
- zastupa, predstavlja i potpisuje Centar za kulturu,
- donosi opšte akte u skladu sa zakonom,
- vodi poslovanje i odgovoran je za poslovanje Centra za kulturu,
- obezbeđuje zakonitost rada i poslovanja,
- izvršava odluke Upravnog odbora,
- predlaže program rada i plan razvoja i osnove poslovne politike i preduzima mere za njihovo sprovođenje,
- donosi pojedinačne odluke o ostvarivanju i korišćenju sredstava prema namenama utvrđenim finansijskim planom,
- odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima radnika u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorom,
- podnosi izveštaj o radu i rezultatima poslovanja Centra za kulturu, periodični i godišnji obračun,
- obrazuje komisije i druga pomoćna tela,
- vrši i druge poslove predviđene Zakonom Kolektivnim ugovorom i Statutom.
VII SREDSTVA CENTRA ZA KULTURU I ORGANI OVLAŠĆENI ZA RASPOLAGANJE
Sredstva za rad Centra za kulturu obezbeđuju se iz:
1. Budžeta opštine
2. Ministarstva kulture Republike Srbije
3. Prihoda koji se ostvare obavljanjem delatnosti (prodaja proizvoda na tržištu)
4. Prihoda koji se ostvare pružanjem usluga drugim korisnicima
5. Poklona
6. Drugih prihoda koje ostvari u skladu sa Zakonom.
Sredstva Centra za kulturu koriste se prema njihovoj nameni, u skladu sa Zakonom.
Sredstva Centra za kulturu se vode na posebnom žiro računu preko koga se obavljaju poslovi.
Finansijskim planom utvrđuju se i raspoređuju sredstva Centra za kulturu po izvorima prihoda i namenama.
Finansijski plan donosi Upravni odbor.
Izmene i dopune Finansijskog plana usvajaju se po istom postupku kao i za njihovo donošenje.
Upravni odbor Centra za kulturu na kraju godine donosi Završni račun, koji se zajedno sa Izveštajem o poslovanju dostavlja na saglasnost Skupštini opštine.
Naredbodavac za raspolaganje sredstvima Centra za kulturu je direktor.
O načinu korišćenja i raspolaganja sredstvima, Centar za kulturu vodi poslovne knjige i evidencije u skladu sa zakonom.
Imovinu Centra za kulturu čine: građevinski objekti, oprema, muzejski predmeti, inventar, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava, čija knjigovodstvena vrednost na dan 31. decembra 1998. god. iznosi 4.559.420,27 dinara.
Građevinski objekti, muzejski predmeti, oprema i korisnici usluga Centra za kulturu se obavezno osiguravaju.
Kulturna dobra kojima raspolaže Centar za kulturu koriste se na način i pod uslovima utvrđenim zakonom i Statutom.
Pojedinačne i kolektivne posete stalnoj postavci i drugim tematskim izložbama obavljaju se uz posebnu nadoknadu (novčanu) koju utvrdi Upravni odbor.
Usluge izvršene od strane Centra za kulturu drugim pravnim i fizičkim licima, vrši se uz posebnu naknadu (cenu) koju, u skladu sa Programom rada Centra za kulturu, određuje direktor.
VIII NAČIN VRŠENJA STRUČNIH POSLOVA - STRUČNI ORGAN
Radi uspešnog ostvarivanja zakonom utvrđenih funkcija, u Centru za kulturu se, prema potrebi, obrazuje stručno veće.
Stručno veće čine direktor i stručni radnici koji obavljaju registrovanu delatnost. U radu Stručnog veća mogu učestvovati i stručnjaci van sastava Centra za kulturu, u zavisnosti od pitanja koje se razmatra.
Radom Stručnog veća rukovodi direktor ili lice koje on odredi.
Stručno veće radi u sednicama, a o radu se vodi zapisnik. Ovo veće može dostaviti mišljenje o određenom pitanju i Upravnom odboru, na zahtev odbora.
Odluke o pitanjima koje su u njegovoj nadležnosti, Stručno veće donosi većinom glasova ukupnog broja svojih članova.
Direktor je dužan da razmotri mišljenje Stručnog veća pre donošenja odluke, odnosno utvrđivanja predloga.
Stručno veće Centra za kulturu razmatra stručna pitanja vezana za obavljanje delatnosti, programa rada i zakonom utvrđenih funkcija Centra za kulturu, predloge programa rada i programa posebnih aktivnosti, razmatra predloge opštih akata o načinu i uslovima korišćenja zaštite kulturnih dobara.
Stručno veće donosi Plan rada za period od godinu dana.
Direktor Centra za kulturu može obrazovati posebna, privremena ili stalna stručna tela za pojedina pitanja.
Odlukom o imenovanju stručnih tela iz stava 1. ovog člana utvrđuje se broj, sastav, način rada i zadatak stručnog tela.
Direktor može obrazovati Kolegijum kao svoje savetodavno telo, radi razmatranja pitanja iz poslovanja Centra za kulturu i ostvarivanje programa rada.
Odlukom o obrazovanju Kolegijuma utvrđuje se broj, sastav i način rada Kolegijuma.
O pitanju koje je na dnevnom redu, Kolegijum daje mišljenje koje ne obavezuje direktora prilikom donošenja odluke, odnosno utvrđivanja predloga.
Planove i programe rada i razvoja, Centar za kulturu donosi u skladu sa ciljevima radi kojih je osnovan, zadacima utvrđenim zakonom, zahtevima Skupštine opštine, potrebama korisnika, kao i privrednim, društvenim i kulturnim razvojem opštine.
Osnove programa rada Centra za kulturu čine funkcije utvrđene zakonom ili drugim propisom i obaveze prema nadležnom organu.
Centar za kulturu donosi godišnji program rada za jednu kalendarsku godinu i srednjoročni plan i program rada za pet godina.
U skladu sa godišnjim programom rada donosi, po potrebi operativne planove, kojima se bliže razrađuju zadaci iz Programa rada, utvrđuju rokovi, način obavljanja i lica odgovorna za to.
Godišnji program rada i srednjoročni plan razvoja Centra za kulturu, na predlog direktora, donosi Upravni odbor u rokovima utvrđenim zakonom.
Pre donošenja Programa rada zatražiće se mišljenje nadležnog organa Skupštine opštine, obrazovnih ustanova, ustanova kulture i drugih organizacija.
Za izvršavanje Programa rada i plana razvoja odgovoran je direktor.
Upravni odbor razmatra izvršavanje Programa rada i plan razvoja i preduzima mere za njihovo ostvarivanje na osnovu izveštaja direktora Centra za kulturu.
Godišnjim Programom rada utvrđuju se sadržaji koji proističu iz zakonom utvrđenih funkcija Centra za kulturu i ovog Statuta.
Program rada sadrži:
- Ukupan broj radnika za ostvarivanje programa rada i njihova struktura po stepenima stručne spreme, odnosno složenosti rada,
- materijalni, prostorno-tehnički, organizacioni i drugi uslovi potrebni za izvršavanje usvojenog programa rada kao i uslovi za modernizaciju rada u cilju podizanja kvaliteta i efikasnosti rada,
- programske aktivnosti, odnosno sadržaji koji će se ostvarivati za druge ustanove, na tržištu ili po osnovu drugog dozvoljenog posla,
- sredstva potrebna za izvršavanje rada i aktivnosti.
Rad Centra za kulturu i njegovih organa je javan.
Javnost rada Centra za kulturu ostvaruje se:
- dostavljanjem programa i planova Skupštini opštine i drugim nadležnim organima,
- omogućavanje svim zainteresovanim subjektima da budu informisani o radu Centra za kulturu,
- objavljivanjem važnih odluka i akata u sredstvima informisanja,
- obezbeđenjem uslova da sredstva informisanja prate rad Centra za kulturu i njegovih organa.
Poslovnom tajnom smatraju se materijali, podaci i isprave, odnosno akti koji su Zakonom i drugim propisima ili normativnim aktima, kao i pojedinačnim odlukama i dokumentima odgovarajućih organa proglašeni poslovnom tajnom.
Poslovnu tajnu dužni su da čuvaju članovi Upravnog i Nadzornog odbora i svi zaposleni radnici koji na bilo koji način saznaju za isprave ili podatke koji se smatraju poslovnom tajnom.
Dužnost čuvanja poslovne tajne traje i po prestanku radnog odnosa u Centru za kulturu.
Centar za kulturu će u svom radu primenjivati propise iz oblasti zaštite životne sredine.
XIII STATUT I DRUGI OPŠTI AKTI
Pojedinačni i međusobni odnosi zaposlenih u Centru za kulturu u vezi sa radom i po osnovu rada, uređuju se ovim statutom i drugim opštim aktima.
Statut je osnovni opšti akt Centra za kulturu.
Drugi opšti akti moraju biti u saglasnosti sa Statutom.
Statut donosi Upravni odbor, uz saglasnost osnivača.
Izmene i dopune Statuta vrše se po postupku za njegovo donošenje.
Druge opšte akte donosi Upravni odbor, odnosno direktor Centra za kulturu.
U Centru za kulturu, u skladu sa Zakonom i ovim Statutom, donose se sledeći opšti akti:
- pojedinačni kolektivni ugovor,
- pravilnik o sistematizaciji poslova i radnih zadataka,
- drugi opšti akti čije je donošenje predviđeno zakonom.
Opšti akti objavljuju se na Oglasnoj tabli Centra za kulturu.
XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Centar za kulturu počinje sa radom 1. januara 1999. godine.
Centar za kulturu doneće opšte akte u roku od 30 dana od dana donošenja Statuta.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana usvajanja i objavljivanja na Oglasnoj tabli Centra za kulturu.
Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut Kulturno-prosvetnog centra "Vuk Karadžić" Loznica broj 401 od 15.11.1993. godine i Statut Muzeja "jadra" broj 37 od 13.3.1992. godine.