SMERNICEZA IZRADU I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA("Sl. glasnik RS", br. 80/2010) |
Ove smernice određuju strukturu plana integriteta, faze izrade plana i način izvođenja pojedinih zadataka, rokove za izradu i sprovođenje plana integriteta, definišu način praćenja izrade i sprovođenja plana integriteta, kao i način procene integriteta.
U smislu ovih smernica, pojedini izrazi imaju sledeća značenja:
1. "integritet" znači individualnu čestitost, institucionalnu celovitost i usklađenost, kao i način postupanja u skladu sa moralnim vrednostima u cilju sprečavanja i umanjenja rizika da se javna ovlašćenja obavljaju suprotno svrsi zbog kojih su ustanovljena,
2. "institucija" je državni organ i organizacija, organ teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javna služba, javno preduzeće i drugo pravno lice,
3. "izloženost" predstavlja izloženost institucije rizicima za nastanak i razvoj korupcije i koruptivnih postupaka, etički i profesionalno neprihvatljivih postupaka i drugih nepravilnosti,
4. "ocena izloženosti" je procenjeno i ocenjeno postojeće stanje izloženosti i otpornosti radnih procesa i odnosa u oblastima funkcionisanja institucije,
5. "oblasti funkcionisanja institucije" su ključne oblasti u radu institucije (upravljanje kadrovima, upravljanje finansijama, normiranje, ostvarivanje nadležnosti i dr.),
6. "istovrsne institucije" su institucije istih odnosno sličnih nadležnosti,
7. "predstavnička radna grupa" je grupa, koja u saradnji sa Agencijom za borbu protiv korupcije izrađuje nacrt plana integriteta za istovrsne institucije,
8. "sistem" oblast funkcionisanja države.
Plan integriteta je dokument koji predstavlja rezultat postupka samokontrole institucije u cilju održanja i poboljšanja integriteta, transparentnosti i profesionalne etike.
Plan integriteta čine mere pravne i praktične prirode kojima se sprečavaju, umanjuju i otklanjaju rizici za nastanak i razvoj:
- etičkih i profesionalno neprihvatljivih postupaka,
- koruptivnih postupaka i korupcije, i
- drugih nepravilnosti.
Plan integriteta donose državni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća. Druga pravna lica mogu doneti plan integriteta u skladu sa ovim smernicama.
Jedinice lokalne samouprave i gradske opštine donose sopstveni plan integriteta.
Ako institucija obavlja svoje dužnosti preko organizacionih jedinica (stanice, filijale...) na teritoriji Republike Srbije, svaka od njih donosi sopstveni plan integriteta.
Plan integriteta sadrži:
- ocenu izloženosti institucije rizicima za nastanak i razvoj korupcije i koruptivnih postupaka, etičkih i profesionalno neprihvatljivih postupaka i drugih nepravilnosti,
- podatke o licima odgovornim za izradu, usvajanje i sprovođenje plana integriteta,
- opis procesa rada i načine odlučivanja, utvrđivanje poslova institucije, a naročito onih koji predstavljaju izloženost institucije korupciji i drugim nepravilnostima,
- ocenu poslova ili delatnosti, odnosno drugih funkcija koje funkcioner ne može istovremeno da obavlja za vreme vršenja javne funkcije, kao i način kontrole,
- preventivne mere za blagovremeno otkrivanje, sprečavanje i smanjenje rizika za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti,
- druge delove plana definisane u smernicama.
Izrada plana integriteta je sistematski proces, koji se izvodi u sledećim fazama:
- faza pripreme (prva faza),
- faza procene i ocene postojećeg stanja - ocena izloženosti (druga faza),
- zaključna faza, odnosno plan mera za poboljšanje integriteta (treća faza).
U prvoj fazi rukovodilac institucije donosi odluku o izradi i sprovođenju plana integriteta, imenuje koordinatora i članove radne grupe i lice zaduženo za nadzor nad izradom i sprovođenjem plana integriteta.
Institucija dostavlja odluku o imenovanjima iz stava 1. ovog člana Agenciji za borbu protiv korupcije (u daljem tekstu: Agencija).
Rukovodilac institucije je odgovoran za donošenje plana, objektivnost ocene izloženosti institucije i sprovođenje mera koje sadrži plan integriteta.
Koordinator radne grupe je lice koje poznaje funkcionisanje institucije i uživa poverenje zaposlenih u instituciji.
Koordinator radne grupe može biti i lice zaduženo za nadzor nad izradom i sprovođenjem plana integriteta.
Radna grupa se sastoji od najviše pet lica. Izuzetno može i sedam lica ako se radi o većoj ili složenijoj instituciji. U radnu grupu se imenuju zaposleni iz ključnih oblasti funkcionisanja institucije, sa različitih položaja i nivoa radnih mesta.
Institucija može dobiti saglasnost Agencije da u okviru izrade i sprovođenja plana integriteta u radnu grupu uključi predstavnika Agencije, odnosno spoljnog savetnika, pod uslovima i na način koji će posebnom odlukom propisati Agencija.
U prvoj fazi radna grupa:
- priprema program izrade plana integriteta, u kojem se određuju ključni zadaci i njihovi izvođači, rokovi za izradu pojedinačnih zadataka i datumi sastanaka radne grupe;
- sakuplja potrebnu dokumentaciju (sve pravne akte i propise koji se odnose na funkcionisanje institucije - zakone, pravilnike, poslovnike, uredbe, odluke, uputstva, izveštaje, naredbe, osnovne finansijske i kadrovske podatke o instituciji, organigram, procesogram, poslovni plan…) koja predstavlja osnov za izradu plana integriteta;
- razjašnjava druga pitanja vezana za izradu plana integriteta.
Rukovodilac institucije potvrđuje program za izradu plana integriteta, zajedno sa radnom grupom upoznaje zaposlene sa ciljem i načinom izrade plana integriteta, sakuplja i prihvata dodatne relevantne predloge zaposlenih.
Rukovodilac institucije dužan je da omogući prisustvo koordinatora ili drugog člana radne grupe za izradu i sprovođenje plana integriteta obukama, koje organizuje Agencija.
FAZA PROCENE I OCENE POSTOJEĆEG STANJA - OCENA IZLOŽENOSTI
Druga faza predviđena je za procenu i ocenu postojećeg stanja izloženosti i otpornosti radnih procesa i odnosa u oblastima funkcionisanja institucije.
Radna grupa pregleda i procenjuje dokumentaciju navedenu u članu 9. ovih smernica, a naročito interne propise koji se odnose na one radne procese i odnose u oblastima funkcionisanja institucije koji su najviše izloženi rizicima da bi se identifikovali uzroci te izloženosti.
Radna grupa obavlja razgovore sa određenim brojem zaposlenih na radnim mestima iz ključnih oblasti funkcionisanja institucije o njihovom viđenju izloženosti institucije rizicima. Zaposleni istovremeno ispunjavaju anonimni upitnik, za čiju izradu i analizu je zadužena radna grupa.
Na osnovu kvalitativne analize postojeće dokumentacije, odgovora zaposlenih na upitnike i sprovedenih razgovora sa zaposlenima, radna grupa ocenjuje dobijene rezultate i daje konačnu ocenu stepena izloženosti institucije rizicima.
ZAVRŠNA FAZA - PLAN MERA ZA POBOLJŠANJE INTEGRITETA
Završna faza predviđena je predlaganju mera za poboljšanje integriteta institucije.
Osnovu predloga za mere poboljšanja čini ocena izloženosti institucije.
Radna grupa predlaže mere za poboljšanje integriteta u vezi sa:
- doslednom primenom propisa iz nadležnosti institucije,
- internim procedurama, procesima rada i upravljanjem institucijom,
- upravljanjem ljudskim resursima,
- finansijskim poslovanjem,
- profesionalnim i etičkim ponašanjem, i
- drugim pitanjima.
Radna grupa zajedno sa predlozima mera za poboljšanje integriteta predlaže prioritet odnosno redosled sprovođenja mera, nosioce zadataka, rokove i potrebne resurse.
Predlozi mera za poboljšanje, njihov redosled i rokovi za izradu čine plan mera za poboljšanje integriteta.
Radna grupa i rukovodilac institucije upoznaju zaposlene sa rizicima narušavanja integriteta, ocenom izloženosti institucije i planom mera za poboljšanje integriteta. Plan mera za poboljšanje integriteta institucije se dopunjuje dobijenim odgovarajućim predlozima zaposlenih.
Rukovodilac institucije donosi odluku kojom usvaja izrađeni plan integriteta i razrešava radnu grupu.
Institucija dostavlja Agenciji obaveštenje o usvojenom planu integriteta i izrađeni plan integriteta.
Nadzor nad sprovođenjem mera za poboljšanje integriteta preuzima odgovorno lice za sprovođenje plana integriteta, koje određuje rukovodilac institucije i koje izveštava rukovodioca o rezultatima sprovođenja.
Rukovodilac institucije redovno prati sprovođenje plana integriteta i, zajedno sa odgovornim licem za sprovođenje plana integriteta, priprema pokazatelje efikasnosti i procenjuje rezultate predloženih mera za poboljšanje integriteta.
Rukovodilac institucije donosi odluku o ponovnoj izradi plana integriteta svake treće godine od poslednjeg usvojenog plana integriteta institucije, ili ranije, ukoliko rukovodilac, odnosno Agencija proceni da je integritet institucije narušen.
Agencija prati i nadzire izradu i sprovođenje planova integriteta u institucijama, neposrednom kontrolom u instituciji i dostavljanjem izveštaja na traženje Agencije. Institucije su dužne da na zahtev Agencije, u roku od petnaest dana od dana prijema zahteva, dostave izveštaj o sprovođenju plana integriteta.
Nadzor obuhvata proveru:
- da li je u toku izrada ili je izrađen plan integriteta u skladu sa Zakonom o Agenciji za borbu protiv korupcije i ovim smernicama,
- kvalitet i objektivnost donetog plana integriteta, i
- stepen primene mera i aktivnosti iz plana za poboljšanje integriteta.
O izvršenom nadzoru sačinjava se izveštaj. Podaci iz izveštaja se unose u evidenciju Agencije i imaju status poverljivih podataka.
Agencija na osnovu izrađenih planova integriteta vrši procenu stepena integriteta sistema Republike Srbije.
Agencija sa predstavnicima istovrsnih institucija u okviru sistema formira predstavničke radne grupe i zajedno sa njima priprema nacrte planova integriteta, koji se usvajaju i objavljuju na web strani Agencije.
Usvojeni nacrti planova integriteta obavezni su za institucije iz člana 4. smernica u izradi i sprovođenju njihovih planova integriteta.
Rok za izvršenje poslova i zadataka iz prve faze izrade plana integriteta je jedan mesec od usvajanja nacrta plana integriteta, a posle završene prve faze institucije izrađuju drugu i treću fazu plana integriteta u roku od jedne godine.
Ove smernice stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".